abonnement Unibet Coolblue
pi_187385441
Wij willen voor de komende 5 jaar een houten terras maken in een stuk van de tuin waar het niet vlak is. Een definitieve oplossing zou beter zijn maar dat zit er nu even niet in en we willen eindelijk wel eens ergens normaal kunnen zitten.

Dit terras moet op een zo goedkoop en makkelijk mogelijke manier gelegd worden. Idealiter gebruiken we het hout over een aantal jaar voor een ander project, mits dat niet te veel extra kost. Ik heb het vermoeden dat we moeten kiezen voor of goedkoop, of duurzaam.

We hebben dit nog nooit gedaan, jullie hebben vast tips voor ons.

Overwegingen en vragen:
- Het grasveld moet bedekt worden met het vlonder
- De grindtegels zullen worden verwijderd.
- We hebben stoeptegels om een en ander uit te vlakken, gaat dat werken?
- We hebben grindtegels om als terrasbanden te gebruiken, gaat dat werken? Stoeptegels zijn misschien makkelijker?
- Is het een groot probleem om bijvoorbeeld goedkope vuren balken als dragers te gebruiken en die op de stoeptegels te leggen? Eventueel om die balken te beitsen?
- Brede planken zijn iets duurder maar lijken me minder werk, minder schroeven, makkelijker vlak te leggen. Zijn jullie het daar mee eens?
- Ik heb liever gladde planken dan geribbeld, is dat een erg slecht idee?
- Een wildverband lijkt goedkoper ivm kortere planken maar het lijkt me ook bewerkelijker en bovenal lastiger vanwege de trapeziumvorm van het terras.
- We zullen antiworteldoek leggen.
- Geïmpregneerd grenen is goedkoper maar niet zo mooi. Kan dat gezien het impregneren nog gebeitst worden?
- We hebben last van mollen. Hoe houden we daar rekening mee?

Werkplan:
- tegels verwijderen
- zand dat er al ligt uitvlakken
- worteldoek leggen
- stoeptegels neerleggen waar de balken op moeten komen
- terrasbanden aanleggen om de buitenste randen van wat nu het terras van de kliko's is
- balken beitsen
- planken beitsen
- balken neerleggen
- planken bevestigen
- planken aan de zijkanten van het vlonder bevestigen

Plaatjes:



Het terras moet komen op het volledige terras waar de kliko's op staan, op de driehoek gras waar het bankje op staat en op het pad langs het gras.
Spoilers!
pi_187391235
Als het niks mag kosten haal je toch gewoon die tegels eruit, beetje uitgraven, kuubje geel zand erin en dan de tegels er opnieuw in?
pi_187391487
quote:
2s.gif Op woensdag 12 juni 2019 17:33 schreef kikoooooo het volgende:
Als het niks mag kosten haal je toch gewoon die tegels eruit, beetje uitgraven, kuubje geel zand erin en dan de tegels er opnieuw in?
We hebben al heel veel tegels liggen. Dat gaat er ooit allemaal uit maar voorlopig nog niet. We willen ook gewoon eens ergens anders tegenaan kijken.
Spoilers!
  Moderator woensdag 12 juni 2019 @ 18:10:19 #4
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_187391797
Ongeribbelde planken worden nog gladder dan geribbelde, dus weet niet of dat heel handig is.

Verzakt de grond veel bij jullie? Denk dat het wel mee valt. Want dan zou ik, voor iets tijdelijks gewoon een frame maken met daarop planken.
Zou kijken of voor het balkenframe ook geïmpregneerd tuinhout te koop is.
Geïmpregneerd hout kun je gewoon beitsen overigens.

Ik zou zelf niet voor al te breed zou gaan, dan kan het ook meer gaan werken.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_187391983
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juni 2019 18:10 schreef derLudolf het volgende:
Ongeribbelde planken worden nog gladder dan geribbelde, dus weet niet of dat heel handig is.

Verzakt de grond veel bij jullie? Denk dat het wel mee valt. Want dan zou ik, voor iets tijdelijks gewoon een frame maken met daarop planken.
Zou kijken of voor het balkenframe ook geïmpregneerd tuinhout te koop is.
Geïmpregneerd hout kun je gewoon beitsen overigens.

Ik zou zelf niet voor al te breed zou gaan, dan kan het ook meer gaan werken.
Er is ontzettend veel verzakt maar het is niet te zeggen waar dat aan ligt. Waarschijnlijk aan de onkunde van de vorige bewoners. Als er ooit een damwand aan de sloot komt, lossen we dat wel op.

Een frame, gesteld op stoeptegels is inderdaad het idee. Dat zal nog een enorme klus worden voor ons maar het moet te doen zijn.

Als je kijkt op diverse websites in vlonderhout, staat ook per houttype hoeveel ruimte er tussen de planken moet. Meestal is dat 10 tot 14 mm.
Spoilers!
pi_187392096
`Geimpregneerd grenen gaat op den duur toch naar de haaien, heb ik gedeeltelijk. Het beste gebruik je een hardhout vlonderplanken systeem. Balken stellen op hoekpunten, dwarsverband en alles met RVS schroeven (torx, wel voorboren), vastschroeven. Leuke klus.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator woensdag 12 juni 2019 @ 18:37:57 #7
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_187392184
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 18:31 schreef blomke het volgende:
`Geimpregneerd grenen gaat op den duur toch naar de haaien, heb ik gedeeltelijk. Het beste gebruik je een hardhout vlonderplanken systeem. Balken stellen op hoekpunten, dwarsverband en alles met RVS schroeven (torx, wel voorboren), vastschroeven. Leuke klus.
Klopt, maar dat is wel een stuk duurder. We hebben negen jaar terug een houten terras aangelegd.

Veel azobe palen tot het vaste (1,80m) de grond in, daarover, dwars op de richting van de planken hebben we ook weer pallen geschroefd. Daarop hardhouten vlonderplanken.

Niet goedkoop maar nog niet verzakt.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator woensdag 12 juni 2019 @ 18:38:50 #8
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_187392196
14mm tussenruimte is wel erg veel :o Denk dat wij 6-8mm hebben aangehouden.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_187392786
Er was hier laatst een topic over een terras gemaakt van pallets, kan ook een idee zijn kun je vaak goedkoop aan komen.

Verder zou ik niet te veel naar de hardhout roepers luisteren als het de planning is het over 5 jaar weer weg te halen. Gewoon tuinhout gebruiken schutting valt ook niet als poeder in elkaar binnen 5 jaar.
Wel geribbelde planken gebruiken! Vooral tuinhout wordt snel groen en glad.

Beitsen is ook geen probleem.

Heb hier al wel meerdere tijdelijke dingen gemaakt van goedkoop tuinhout en alles staat nog. Enig nadeel is dat de vlakke schutting planken wel vaak wat krom trekken.
To escape criticism: Do nothing, Say nothing, Be nothing.
pi_187393578
Eerst je tegels leggen en dan pas worteldoek, anders stel je niks meer aan de tegels qua hoogte.

Als t goedkoop moet zou ik geïmpregneerd liggers van 6,8x6,8 pakken. Wel kleine hoh afstand. En dan als vlonder planken gewoon goedkope geïmpregneerde tuinplanten van 16mm dik er op.
pi_187394744
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 19:08 schreef pasab het volgende:
Gewoon tuinhout gebruiken schutting valt ook niet als poeder in elkaar binnen 5 jaar.

De planken zullen nog wel gaan, maar de (dwars) balkjes kunnen slecht ventileren, trekken schimmels van onderaf in en binnen 5 jaar zitten de planken los.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_187394917
Bedankt voor de tips tot zover :)
Spoilers!
pi_187429338
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 20:59 schreef blomke het volgende:

[..]

De planken zullen nog wel gaan, maar de (dwars) balkjes kunnen slecht ventileren, trekken schimmels van onderaf in en binnen 5 jaar zitten de planken los.
Wat hoger leggen zodat het van alle kanten goed kan ventileren?
Feel the fuzz!
pi_187431034
Douglashout blijft ook wel een paar jaar mooi mits het kan ventileren. En dat vergrijst mooi.
Ik heb daar ook net een vlonder van gemaakt. Zand, stoeptegels, evt. uitvulplaatjes, regels, vlonderplanken, RVS schroeven.

Ik ben er niet van overtuigd dat geribbelde planken minder glad zijn. Daar blijft meer prut in zitten wat glad wordt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')