https://www.rtlnieuws.nl/(...)opstelten-marokkanenquote:Opstelten bemoeide zich tóch met proces-Wilders, zaak op losse schroeven
Oud-minister van Justitie Ivo Opstelten (VVD) heeft zich wel degelijk bemoeid met het proces tegen PVV-leider Geert Wilders, vanwege zijn 'minder-Marokkanen'- uitspraak. Na jaren van officiële ontkenningen tegenover parlement en rechters, geeft de opvolger van Opstelten, minister Ferd Grapperhaus, dit nu officieel toe.
Dat blijkt uit antwoorden van Grapperhaus op vragen van Wilders, die vanavond naar de Tweede Kamer zijn gestuurd. RTL Nieuws meldde vorig jaar dat Opstelten gesprekken had gevoerd met de top van het Openbaar Ministerie over dat proces-Wilders. Hij zou daarin hebben gezegd dat hij voorstander was van vervolging van Wilders. De zaak ligt extreem gevoelig, omdat het hier gaat om politieke betrokkenheid bij de strafrechtelijke vervolging van een volksvertegenwoordiger.
Zaak kan sneuvelen
Tot nu toe ontkende het Openbaar Ministerie en het Ministerie van Justitie en Veiligheid glashard dat er ooit overleg was gevoerd over het aanpakken van Wilders. Tegenover de rechters, ook in het hoger beroep, dat eind deze maand wordt vervolgd, is altijd gezegd dat er geen enkel overleg is geweest.
De nieuwe informatie kan grote gevolgen hebben voor de vervolging van Wilders, omdat het Openbaar Ministerie niet de waarheid heeft gesproken tegenover de rechters. Mogelijk sneuvelt daardoor de hele rechtszaak.
Stukken blijven geheim
Na de onthulling van RTL Nieuws bleek dat dat overleg er wel degelijk was. Bijvoorbeeld over het 'aangiftetraject' tegen Wilders. Er dook een notitie op van 2 april 2014, waaruit bleek dat de zaak tussen Opstelten en de toenmalige baas van het OM wél was besproken.
Nu blijkt bovendien dat het voornemen van het OM om Wilders te vervolgen onderwerp van gesprek was tussen Opstelten en de voorzitter van het college van procureurs-generaal, Herman Bolhaar, op 25 september 2014. Alle stukken die hiermee te maken hebben, worden door het ministerie geheimgehouden.
Dit geldt ook voor alle ambtelijke adviezen over de vervolging van Wilders, op basis van stukken van het Openbaar Ministerie. Tot dusver werd gesuggereerd dat dergelijke stukken er niet waren. Grapperhaus biecht nu op dat er toch meerdere ambtelijke notities zijn. Deze stukken zijn tot dusver achtergehouden voor rechters, voor de Tweede Kamer, en in een procedure van RTL Nieuws op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob).
Geheugenverlies
Op 19 juni behandelt een rechtbank deze procedure. Een week later, op 25 juni, wordt het hoger beroep in de strafzaak tegen Wilders hervat. Het OM en het ministerie van Justitie blijven overigens benadrukken dat het OM 'zelfstandig' een besluit heeft genomen om Wilders te vervolgen.
Opmerkelijk is verder dat Opstelten en Bolhaar – die de de afgelopen maanden achter gesloten deuren zijn gehoord – last hadden van 'geheugenverlies'. Volgens bronnen van RTL Nieuws verklaarden zij daar dat zij geen herinneringen’ hadden aan hun overleg over de vervolging van Wilders.
Oei...twitter:geertwilderspvv twitterde op vrijdag 07-06-2019 om 21:44:20Jarenlang vervolgd, veroordeeld, tijd, geld, stress en allemaal politiek gemotiveerd. Ik heb er geen woorden voor.De tranen staan me nader dan het lachen. https://t.co/fRYVypCv4B reageer retweet
quote:Opmerkelijk is verder dat Opstelten en Bolhaar – die de de afgelopen maanden achter gesloten deuren zijn gehoord – last hadden van 'geheugenverlies'. Volgens bronnen van RTL Nieuws verklaarden zij daar dat zij geen herinneringen’ hadden aan hun overleg over de vervolging van Wilders.
quote:Het Openbaar Ministerie (OM) of parket is een onderdeel van het Ministerie van Justitie en Veiligheid in Nederland, belast met de juridische aspecten van strafrechtelijke onderzoeken
Het idee is een beetje dat de politiek zich niet dient te bemoeien met een (individuele) strafzaak, geloof ik.quote:Op vrijdag 7 juni 2019 22:23 schreef Mickytjuh het volgende:
Ik vind het een rare stelling.
Het openbaar ministerie is er om te bepalen of iemand voor de rechter moet komen. Oftewel vervolgd moet worden.
De rechter bepaalt of het ook echt strafbaar was.
Als de politie niks met mijn aangifte doet kan ik een artikel 12 procedure starten om het alsnog voor de rechter te krijgen.
Opstelten heeft geen enkele invloed op de rechter gehad met deze mededeling... Dus waarom zou het dan sneuvelen.
Ik vind dat niet logisch.
quote:Geen openheid nota's zaak-Wilders
Minister Grapperhaus is niet van plan
om documenten openbaar te maken die
gaan over de rechtszaak over 'minder
Marokkanen' tegen Geert Wilders.
De PVV-leider denkt dat de voorganger
van Grapperhaus,Ivo Opstelten,zich had
bemoeid met de beslissing van het OM om
hem te vervolgen.Het OM ontkent dat.
Grapperhaus zegt dat er "geen (formele)
aanwijzingen voor bemoeienis" zijn.Dat
zou blijken uit intern onderzoek.
Het onderzoek en daarvoor bestudeerde
documenten worden niet openbaar.Volgens
Grapperhaus hebben ambtenaren er recht
op om onbelast informatie met elkaar en
de politieke leiding te delen.
Toch gaat dit weer een heel lang staartje krijgen dat uiteindelijk leidt tot het aftreden van Grapperhaus. U las het hier eerst.quote:
Dat gaat ook vooral over in de media Omdat dat de rechtsgang kan beïnvloeden en de publieke opinie.quote:Op vrijdag 7 juni 2019 22:41 schreef Physsic het volgende:
[..]
Het idee is een beetje dat de politiek zich niet dient te bemoeien met een (individuele) strafzaak, geloof ik.
De rechter heeft politici (in het algemeen) wel eens vaker aangesproken omdat ze zich openlijk bemoeienden met zaken voordat deze door de rechter waren afgedaan.
Omdat hij het geprobeerd heeft, en er dus nu iig de schijn van politieke inmenging bestaat.quote:Op vrijdag 7 juni 2019 22:23 schreef Mickytjuh het volgende:
Ik vind het een rare stelling.
Het openbaar ministerie is er om te bepalen of iemand voor de rechter moet komen. Oftewel vervolgd moet worden.
De rechter bepaalt of het ook echt strafbaar was.
Als de politie niks met mijn aangifte doet kan ik een artikel 12 procedure starten om het alsnog voor de rechter te krijgen.
Opstelten heeft geen enkele invloed op de rechter gehad met deze mededeling... Dus waarom zou het dan sneuvelen.
Ik vind dat niet logisch.
Grapperhaus geeft geen thuis over de openheid van zaken m.b.t. het overleg van 2-4-2014 tussen het Opstelten en het OM. Voor de rechter zal die openheid wel gegeven moeten worden.quote:een korte aantekening van een regulier periodiek overleg van 2 april 2014 tussen de toenmalig minister van Veiligheid en Justitie en de toenmalig voorzitter van het College, een memo inzake de beveiliging rondom een eventuele rechtszaak en een persbericht.
Ik zal deze stukken niet aan het Hof sturen, aangezien het aan het Hof is om stukken aan het strafdossier toe te voegen, al dan niet op verzoek van het OM dan/wel de verdediging.
In het antwoord op de Kamervragen van 12 november 2018 is de tekst van de korte aantekening openbaar gemaakt. De ambtsberichten, de memo van het OM inzake de beveiliging en de intern ambtelijke correspondentie maak ik niet openbaar.
Als je de ernst niet inziet van een minister die zich door inhoudelijk met een zaak te bemoeien tracht z'n politieke tegenstander monddood te maken, heb je weinig van de democratische rechtstaat begrepen.quote:Op vrijdag 7 juni 2019 23:28 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Dat gaat ook vooral over in de media Omdat dat de rechtsgang kan beïnvloeden en de publieke opinie.
Maar dat er iemand van het OM een gesprek heeft met minister van zijn eigen departement vind ik niet schokkend.
Wel schokkend is dat ze het verzwegen hebben.
twitter:geertwilderspvv twitterde op vrijdag 07-06-2019 om 21:17:46Opstelten zei volgens de ambtenaar letterlijk dat het OM Wilders moest vervolgen „omdat hij ons te veel voor de voeten loopt.”https://t.co/wFKp7XSMu7 via @telegraaf reageer retweet
twitter:VrouwvdVrijheid twitterde op vrijdag 07-06-2019 om 21:20:46Hier het artikel voor de mensen die het niet kunnen lezen. https://t.co/ZczTeaLOw3 reageer retweet
Begrijp je niet wat blunderen betekent?quote:Op vrijdag 7 juni 2019 23:51 schreef maryen65 het volgende:
En het kabinet blundert maar door. Wanneer is het eens genoeg?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |