quote:Op donderdag 13 juni 2019 22:56 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Gegeven feiten;
Feit 1. Een psychose is een gevolg van een disbalans in de neuroreceptoren, waardoor prikkels niet correct meer gefilterd worden en de hersenen teveel informatie krijgen om logisch en correct te kunnen verwerken.
Feit 2. De oorzaak van een disbalans in de neuroreceptoren kan genetisch bepaald zijn, voortkomen uit een hersenbeschadiging, stress en/of vermoeidheid, een gebrek aan bepaalde voedingsstoffen, middelengebruik en/of (zenuw-gerelateerde) ontstekingen en/of andere ziektes.
Feit 3. “Vatbaarheid” voor een psychose valt volgens het DSM-V niet te definiëren. De eerste indicatie voor “vatbaarheid” kan pas gegeven worden ná de eerste episode en bij herhaling kan op basis van de gerelateerde klachten pas een diagnose worden gesteld m.b.t. psychosegevoeligheid.
Feit 4. Bovenstaand feit geldt niet alleen voor psychoses, maar ook voor andere niet-geestes gerelateerde problemen, zoals epilepsie.
Feit 5. Mensen met een psychisch verleden en/of mensen die bepaalde middelen gebruiken zijn meer vatbaar voor psychoses.
Stelling;
“Iedereen kan een psychose krijgen.”
Beredenering;
Aangezien een psychose een gevolg is van een disbalans in de neuroreceptoren, welke voort kan komen uit enkel en of een combinatie van:
- Genen
- stress
- vermoeidheid
- hersenletsel
- middelengebruik
- tekort aan (specifieke) voedingsstoffen
- (zenuw-gerelateerde) ontstekingen en/of ziektes
is de kans bij iedereen aanwezig een psychose te krijgen. Immers zal er nooit helemaal voorkomen kunnen worden dat men, ondanks het niet hebben van een psychisch verleden of het gebruiken van middelen, niet moe is, gestressed, ziek wordt, hersenletsel oploopt en/of voedingsstoffen mist die het lichaam nodig heeft. Daarentegen staat wel tegenover dat mensen die een psychisch verleden hebben en/of middelen gebruiken een grotere kans hebben op een eerste toeval.
Conclusie:
De stelling dat iedereen het kan krijgen klopt, echter is de kans groter bij bepaalde personen.
Allemaal voorbijgekomen in dit topic, het feit dat je zelf te eindjes niet bij elkaar kan knopen verbaasd me echt.
En dit is ook echt het laatste aan tijd en energie die ik in je steek.
Ja ik weet het ook niet, ik heb daar echt een blinde vlek voorquote:Op donderdag 13 juni 2019 22:58 schreef phoenyx het volgende:
* verbaast
Het verbaast mij dat d en t zo moeilijk is voor sommige mensen.
Maar goed je hebt gelijk. Het kan iedereen overkomen, zoals ik ook al aangaf.
Ging voor mij vooral om jouw stukje dat de kans groter is bij bepaalde personen, wat ik ook al 1000 keer uitlegde maar oke. Dus in de praktijk krijgt 1 op de 100 het waarvan je het niet verwacht en 99 van de 100 waarvan je al wel een idee hebt dat ze er vatbaar voor zijn.
Zoals ik zei, in theorie kan het iedereen overkomen maar in de praktijk is het zoals jij ook zegt een grotere kans bij bepaalde personen.
Waren we het dus toch gewoon eens met elkaar, maar ik ben wel gewoon netjes gebleven
Was wel vooral zonde van mijn tijd
Oftewel; waarom zaag je er nu nog zo op door? Mijn oorspronkelijke vraag waar dit hele gepijpzeik weer uit voortvloeide.quote:Op donderdag 13 juni 2019 21:38 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Maargoed, ik snap het gezaag in het algemeen nu niet zo goed meer.
Je stelde: “De stelling dat iedereen een psychose kan krijgen klopt niet.”, maar op basis van de feiten klopt die wel. De kans dat iemand een psychose kan krijgen is bij iedereen aanwezig, dus kan iedereen een psychose krijgen.
Dat er verhoudingsgewijs meer mensen een psychose krijgen die al een psychisch verleden hebben, of bepaalde middelen gebruiken klopt ook. Echter blijft nog steeds staan dat iedereen het kan krijgen.
Dus wat is het nu waar je het niet mee eens kan zijn? Wie probeer je nu waarvan nog te overtuigen?
Is het heel raar als ik die reactie niet gelezen heb? Heb daar ook niet op gereageerd denk ik? Weet vrij zeker van niet maar oke. Als ik dat had gelezen had ik gezegd van correct. Net als een griepje die iedereen kan krijgen maar de ene is er vatbaarder voor dan de anderquote:Op donderdag 13 juni 2019 23:05 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Ja ik weet het ook niet, ik heb daar echt een blinde vlek voorstom ik weet het.
Inhoudelijk ga ik je nu even verwijzen naar wat ik aan het begin van deze discussie zei;
[..]
Oftewel; waarom zaag je er nu nog zo op door? Mijn oorspronkelijke vraag waar dit hele gepijpzeik weer uit voortvloeide.
Het is toch allang duidelijk?
Ja precies!quote:Op donderdag 13 juni 2019 23:07 schreef phoenyx het volgende:
[..]
Is het heel raar als ik die reactie niet gelezen heb? Heb daar ook niet op gereageerd denk ik? Weet vrij zeker van niet maar oke. Als ik dat had gelezen had ik gezegd van correct. Net als een griepje die iedereen kan krijgen maar de ene is er vatbaarder voor dan de ander
Ja akkoord, maar de “iedereen kan het krijgen”-bewering werd niet bedoeld als 100/100, alsof de kans voor iedereen even groot is. Vanzelfsprekend naar mijn mening dat men dat niet zo bedoeld. “Iedereen kan kanker krijgen” betekend ook niet dat de kans bij iedereen even groot is, maar bijvoorbeeld groter is bij mensen die roken. Ook vanzelfsprekend.quote:Op donderdag 13 juni 2019 23:16 schreef phoenyx het volgende:
Nou ja de vergelijking met het griepje was ook niet mijn beste vergelijking, dat was die met homoseksualiteit he, vergeet dat niet.
Maar verder is dat wel in de kern hetzelfde inderdaad. Je bent vatbaar voor iets alleen voor mij leek het alsof mensen hier stelden dat 'iedereen' het kon krijgen als in 100/100 terwijl er wel degelijk flinke factoren voor zijn om het te krijgen. Dus als ik Christelijk, vegetarisch en met een minibrievenbus op straat leef (zo'n ding waar je een boek in kan plaatsen en uit weg kan nemen) dan weet ik vrij zeker dat ik geen psychose krijg om het zo maar te zeggen.
quote:En ja geeft niet, ben hier wel vaker dom genoemd en troll etc. Mensen weten niet altijd genialiteit te herkennen en zeggen dan uiteindelijk toch altijd sorry dus is geen probleem
In die zin is alles relatief. Stabiliteit is ook geen gegeven, maar een momentopname.quote:Op donderdag 13 juni 2019 23:24 schreef phoenyx het volgende:
Ja oke maar dan is het ook wat nietszeggend. Kijk de uitspraak iedereen kan geraakt worden door de bliksem is gewoon waar. Maar als je gaat doen alsof iedereen helemaal gek kan worden dan stuit dat wat tegen het been van mensen die nogal stabiel zijn. Dat de kans groter is bij sommige mensen was in dit topic niet bepaald duidelijk, iedereen wilde alleen maar zeggen dat iedereen het kon krijgen.
Fijne avond!quote:Op donderdag 13 juni 2019 23:28 schreef phoenyx het volgende:
Maar goed ik ga even wat anders doen. Andere mensen mogen ook gewoon hun woordje doenMisschien dat ik morgen even teruglees en reageer maar ik heb het idee dat we op 1 lijn zitten en dat andere mensen er hetzelfde over denken
Sorry maar ik vind je verhaal moeilijk te volgen en veel is onjuist.quote:Op woensdag 12 juni 2019 21:20 schreef phoenyx het volgende:
[..]
Nee, daarom krijgt ook niet iedereen ze. Je kan altijd stellen 'wat als die persoon in die situatie was gekomen dat hij wel een psychose kreeg', maar de meerderheid komt niet in die situatie omdat hun hersenen en situatie niet zo raar zijn. Niet iedereen kan een psychose krijgen omdat een psychose net als welke andere stoornis dan ook afhankelijk is van allerlei factoren. Je gaat ook niet zeggen dat iemand op latere leeftijd nog autisme kan krijgen. Bij een psychose kan je dat wel doen omdat de voorwaarden wat flexibeler zijn maar in de praktijk overkomt het gewoon een bepaalde groep mensen (bijvoorbeeld die drugs gebruiken) en een andere groep mensen niet. Dus om even dat misverstand uit de weg te helpen, niet iedereen kan psychoses krijgen omdat niet iedereen zijn hersenen zo werken als die van de mensen die ze krijgen. Bedoel het is fijn om te geloven en in theorie zou je ook kunnen denken dat het zo is maar de praktijk liegt niet in tegenstelling tot bepaalde mensen
Dit vind ik een bijzondere uitspraak. Het is niet zo dat autisme latent aanwezig kan zijn en zich door bepaalde triggers kan gaan uiten waardoor iemand(s gedrag) verandert. Je zou hoogstens kunnen zeggen dat autisme niet eerder is herkend bij iemand.quote:Op vrijdag 14 juni 2019 02:37 schreef Bracha020 het volgende:
Je kunt zeker autisme 'krijgen' op latere leeftijd, het komt zelfs heel vaak voor.
Alleen hier geldt dat je het dan al langer (lang niet altijd geheel) met je meedraagt zonder dat het zich uit.
Dit hoeft trouwens niet altijd zo te gaan.
Dit. Autisme is een ontwikkelingsstoornis en dus altijd al aanwezig. Je kunt natuurlijk wel periodes hebben dat de symptomen meer op de voorgrond treden, door overprikkeling bijv.quote:Op vrijdag 14 juni 2019 05:29 schreef Moonah het volgende:
[..]
Dit vind ik een bijzondere uitspraak. Het is niet zo dat autisme latent aanwezig kan zijn en zich door bepaalde triggers kan gaan uiten waardoor iemand(s gedrag) verandert. Je zou hoogstens kunnen zeggen dat autisme niet eerder is herkend bij iemand.
Maar zoiets kan iedereen overkomen. Iedereen kan depressief raken, iedereen kan jeugdzondes maken en experimenteren met drugs. Heel veel mensen gebruiken drugs een keer, verreweg de meesten krijgen geen psychose. Het is toch een kwestie van slecht geluk hebben.quote:Op donderdag 13 juni 2019 20:27 schreef phoenyx het volgende:
[..]
Wat snap je er niet aan. Het gaat er toch niet om wat je bent, hoogleraar of wat dan ook. Het gaat om de situatie waarin je zit, dankzij drugsgebruik bijvoorbeeld. Ook advocaten etc kunnen drugs nemen, depressief zijn etc. Allemaal factoren waardoor die mensen een psychose kunnen krijgen. Maar door dat soort zaken wordt gesteld dat iedereen het kan krijgen. Kreeg jij alleen vanwege je hersenvliesonsteking en je verhuizing naar nl een psychose? Of was er toch wat meer aan de hand wat je niet wil zeggen? Zo ook met die mensen
quote:Anders denken
De geestesziektes schizofrenie en bipolaire stoornis (BPS) worden onder andere gekenmerkt door psychose; een toestand waarin iemand de greep op de realiteit verliest en dingen waarneemt die er niet zijn. ‘Op basis van een groot overzicht van bestaande wetenschappelijke literatuur over schizofrenie en BPS zagen we een verband tussen artistieke beroepsgroepen en een familiegeschiedenis van psychosen,’ zegt Dorret Boomsma, hoogleraar biologische psychologie aan de Vrije Universiteit. ‘Een mogelijke verklaring voor dit verband is dat je om creatief te zijn, anders moet kunnen denken.’
Genen die een rol spelen bij schizofrenie en BPS, beïnvloeden ook creativiteit, blijkt dus uit het onderzoek van Boomsma en collega’s.
https://newscientist.nl/n(...)oor-de-creativiteit/
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |