Dit ja.quote:Op woensdag 12 juni 2019 22:25 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Er is niet vast te stellen of je ‘vatbaar’ bent of niet. Er staat letterlijk in jet dsm-v beschreven dat iemand pas als ‘vatbaar’ kan worden beschouwd, wanneer de persoon in kwestie reeds een episode heeft gehad.
Dus op die manier is dat niet te beoordelen.
Gaan zij dingen zeggen die jou in je gedachtes benadelen?quote:Op woensdag 12 juni 2019 22:26 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Nee, maar die psychiaters zeggen je dat wel. Ik denk dat de specifieke voorbeelden die me gegeven zijn niet op 2 handen zijn te tellen.
Nou ja hiermee geef je toch aan dat je tot een speciale groep behoorde zoals ik al zei. Hoe kan je het met die persoon juist eens zijn dat het iedereen overkomen kan terwijl jij juist AD nam en blijkbaar genoeg problemen had?quote:Op woensdag 12 juni 2019 22:29 schreef Californium het volgende:
[..]
Dit ja.
Ik heb ooit tegen een psychose aangezeten door antidepressiva die ik op dat moment slikte. Omdat ik paranoïde werd van mensen en constant het gevoel had dat ik werd achtervolgd.... ik kon gelukkig op tijd aan de bel trekken. Ik zal nu ook echt zo veel mogelijk AD ontwijken maar je weet het maar nooit
Omdat je toch vantevoren niet weet of je het wel of niet kan krijgen? Je weet pas dat je gevoelig bent als het gebeurd, maar wat iemand gevoelig maakt is toch per individu verschillendquote:Op woensdag 12 juni 2019 22:32 schreef phoenyx het volgende:
[..]
Nou ja hiermee geef je toch aan dat je tot een speciale groep behoorde zoals ik al zei. Hoe kan je het met die persoon juist eens zijn dat het iedereen overkomen kan terwijl jij juist AD nam en blijkbaar genoeg problemen had?
Een beetje kennis uit dit topic o.a. Iedereen kan een psychose krijgen zolang ze maar aan bepaalde voorwaarden voldoen. Ik zie mij niet als iemand die iets met jullie medicatie, problemen etc te maken heeft. En ik zie geen reden om te geloven dat een normaal persoon een psychose kan krijgen. Bedoel jullie praten nogal veel maar elke keer is er wel iets helemaal raar met de persoon die een psychose krijgtquote:
Ja daar ben ik het zeker mee eens, absoluut.quote:Op woensdag 12 juni 2019 22:27 schreef phoenyx het volgende:
[..]
Oke raar, in het linkje wat ik je gaf geldt dat juist als 1 van de 2 voorwaarden.
Maar oke nou ja ik wil best geloven dat iedereen het kan overkomen, begrijp me niet verkeerd, maar in de praktijk overkomt het alleen de meest speciale personen, dat is het enige dat ik jullie wil meegeven
Ik ken ze ook die zonder signaal ineens in een psychotische episode kwamen...quote:Op woensdag 12 juni 2019 22:34 schreef phoenyx het volgende:
[..]
Een beetje kennis uit dit topic o.a. Iedereen kan een psychose krijgen zolang ze maar aan bepaalde voorwaarden voldoen. Ik zie mij niet als iemand die iets met jullie medicatie, problemen etc te maken heeft. En ik zie geen reden om te geloven dat een normaal persoon een psychose kan krijgen. Bedoel jullie praten nogal veel maar elke keer is er wel iets helemaal raar met de persoon die een psychose krijgt
Sorry dit begrijp ik niet helemaalquote:Op woensdag 12 juni 2019 22:29 schreef phoenyx het volgende:
[..]
Gaan zij dingen zeggen die jou in je gedachtes benadelen?
Kijk ik weet dat ik binnen 100 jaar dood ben. Dat is iets wat ik krijg.quote:Op woensdag 12 juni 2019 22:34 schreef Californium het volgende:
[..]
Omdat je toch vantevoren niet weet of je het wel of niet kan krijgen? Je weet pas dat je gevoelig bent als het gebeurd, maar wat iemand gevoelig maakt is toch per individu verschillend.
Oke waarom kwamen ze erin? Omdat je geen kennis had van hun alcoholgebruik of gewoon poef, daar is een psychose?quote:Op woensdag 12 juni 2019 22:36 schreef Californium het volgende:
[..]
Ik ken ze ook die zonder signaal ineens in een psychotische episode kwamen...
Een kersverse moeder, GEEN sprake van een postnatale depressie of wat voor stoornis dan ook, geen drugs- en/of alcoholgebruik, etc.. Baby was een moeilijke slaper, moeder had hierdoor last van slaapgebrek > psychose.quote:Op woensdag 12 juni 2019 22:34 schreef phoenyx het volgende:
[..]
Een beetje kennis uit dit topic o.a. Iedereen kan een psychose krijgen zolang ze maar aan bepaalde voorwaarden voldoen. Ik zie mij niet als iemand die iets met jullie medicatie, problemen etc te maken heeft. En ik zie geen reden om te geloven dat een normaal persoon een psychose kan krijgen. Bedoel jullie praten nogal veel maar elke keer is er wel iets helemaal raar met de persoon die een psychose krijgt
Zover ik weet geen alcoholgebruik, Volgens mij was er alleen sprake van een relatie die uitging en poef.quote:Op woensdag 12 juni 2019 22:39 schreef phoenyx het volgende:
[..]
Oke waarom kwamen ze erin? Omdat je geen kennis had van hun alcoholgebruik of gewoon poef, daar is een psychose?
Oh wacht nu vat ik m. Het korte antwoord; ja. Mijn psychiater althans wel.quote:Op woensdag 12 juni 2019 22:29 schreef phoenyx het volgende:
[..]
Gaan zij dingen zeggen die jou in je gedachtes benadelen?
Hulde voor deze post. Ik vind dat je eea heel helder omschrijft!quote:Op woensdag 12 juni 2019 22:18 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Ik heb eindeloze gesprekken met die man gehad en genoeg drugsgebruikers en/of verslaafden om me heen om te weten dat hij niet aan de drugs zat. We hadden een goeie klik en hij heeft me ook veel geleerd omdat ik toen een studie deed die hij ook had gedaan. Zelfs een keer een gastspreker geweest op mijn school.
Wat hij vertelde is dat de werkdruk onbewust zo veel stress heeft opgeleverd waardoor hij tegen een burnout aan zat. Ondanks dat wilde hij zijn verplichtingen nakomen en bleef hij doorzetten. In die periode had zijn vrouw een slippertje gehad, waardoor de achterdocht begon. Die achterdocht sloeg door op zijn zakelijke leven, wat langzaam paranoia werd. Na een paar weken slaapgebrek sliep hij ineens 2 nachten niet en ging die schakelaar ineens om. Hij is door zijn vrouw zwaar verward naar de GGZ gebracht waar hij uiteindelijk geholpen is.
En die knop waar ik het over heb gaat inderdaad “ineens” om. Er is een aanloopperiode waarin je extreem vermoeid raakt, achterdochtig en gestressed, maar waarbij je op je omgeving gewoon overkomt als ‘overwerkt’ en licht instabel, maar dan zit je nog niet in een psychose. De psychose begint pas als die knop omgaat en ineens je hele geest als een kaartenhuis in elkaar valt. Dat moment is echt letterlijk een kwestie van secondes en dan is er geen weg meer terug. Alsof je je een tijd op ijs hebt begeven, en je langzaam doorwandeld tot je op een punt komt waarbij er een helling is, je uitglijd en wat je ook doet verder zult afglijden de afgrond in.
En dan begint het pas.
Wat ik geleerd heb in die periode, is dat stress in combinatie met vermoeidheid genoeg is om iemand naar een psychose te doen wankelen, zeker als je de signalen negeert en doorgaat. Het brein zal ondanks dat chocola willen maken van alle prikkels die de geest vandaag de dag te verduren krijgt, ookal is daar geen energie meer voor. Echter begint het dan langzaam maar zeker verbanden te leggen die niet rationeel zijn, waarna het langzaam uitgroeit tot labiliteit en dan kan die knop zomaar omgaan en zijn de remmingen, of filters, zomaar ineens weg.
Puur fysiek gezien gaat het ook om een probleem in de neuroreceptoren, waarbij drugs of een psychisch verleden absoluut geen voorwaarde hoeft te zijn voor verval. Slechte voeding kan bij wijze al de bottleneck zijn.
Dankjewelquote:Op woensdag 12 juni 2019 23:25 schreef Moonah het volgende:
[..]
Hulde voor deze post. Ik vind dat je eea heel helder omschrijft!
Ik ken heel veel normale mensen die psychoses hebben gehad. Knappe meiden, hoogopgeleid, welvarende familie, nooit drank of drugs gebruikt. Of lieve jongens, goed opgevoed, nette familie. Echt waar, er zijn er veel van. Alleen ze kunnen het beter verbergen.quote:Op woensdag 12 juni 2019 21:32 schreef phoenyx het volgende:
Vind het idee vooral bespottelijk dat iedereen het zogenaamd kan krijgen ook al krijgt de meest leipe groep het altijd en de normale groep het zelden tot nooit. Lijkt voor mij een beetje verschuilen
Ik ken genoeg mensen die op papier een hele normale leven hadden, maar toch psychoses kregen.quote:Op woensdag 12 juni 2019 22:34 schreef phoenyx het volgende:
[..]
PGS - Psychosegevoeligheidsyndroomquote:Op donderdag 13 juni 2019 07:59 schreef so.original het volgende:
Niemand doet het goed op chronische stress en slaapgebrek, bijvoorbeeld. Natuurlijk, de een zal hier beter mee om kunnen gaan dan de ander, maar iedereen heeft een breaking point. Denk dat je het ook zo met psychosen kunt zien.
Omdat het breaking point van de kwetsbare groep mensen lager is, zal je meer mensen uit deze groep met psychosen zien. Maar het overkomt ook 'normale' mensen zonder drugsgebruik of diagnoses.
En dan heb je nog een kleine groep die vanaf een bepaalde leeftijd constant psychosen krijgt, vaak na een stressvolle trigger, en die krijgen vaak de diagnose schizofrenie of persoonlijkheidsstoornis op het schizoide spectrum. Omdat zij niet meer gaan genezen, na meerdere psychoses, en het risico voor hen dus verhoogd blijft.
Maar volgens mij willen ze schizofrenie anders gaan noemen. Psychotische kwetsbaarheid is ook wel een goede naam. Mensen die dit hebben functioneren ook in de perioden zonder psychosen minder goed, dus het zijn niet alleen de psychoses als enige symptoom.
Wat snap je er niet aan. Het gaat er toch niet om wat je bent, hoogleraar of wat dan ook. Het gaat om de situatie waarin je zit, dankzij drugsgebruik bijvoorbeeld. Ook advocaten etc kunnen drugs nemen, depressief zijn etc. Allemaal factoren waardoor die mensen een psychose kunnen krijgen. Maar door dat soort zaken wordt gesteld dat iedereen het kan krijgen. Kreeg jij alleen vanwege je hersenvliesonsteking en je verhuizing naar nl een psychose? Of was er toch wat meer aan de hand wat je niet wil zeggen? Zo ook met die mensenquote:Op donderdag 13 juni 2019 10:11 schreef Keep_Walking het volgende:
Er zijn mensen die psychoses hebben gehad, die advocaten zijn. Of doctors, of hoogleraren, hoge politieke ambtenaren, enz.
Hoe weet je dat zo zeker als ik vragen mag? Niet dat dat helpt want jij gaat toch stellen dat het zo is als je zegt. Bedoel dat is een beetje het punt of niet, mensen die in een psychose komen door alcohol of drugs (bijvoorbeeld omdat ze dat gaan nemen omdat ze depressief worden door slaapgebrek) gaan dat nooit toegeven. Het overkomt hen dan 'zomaar'. Zo'n persoon gaat jou niet vertellen dat ze een fout heeft gemaakt en daarom een psychose kreeg. Ik zeg niet dat dat zo is, maar jij kan ook nog wel snappen dat jullie stelligheid nogal het gevolg is van wat jullie zelf geloven en er niet echt nagedacht wordtquote:Op woensdag 12 juni 2019 22:41 schreef madam-april het volgende:
[..]
Een kersverse moeder, GEEN sprake van een postnatale depressie of wat voor stoornis dan ook, geen drugs- en/of alcoholgebruik, etc.. Baby was een moeilijke slaper, moeder had hierdoor last van slaapgebrek > psychose.
Man, goede baan, geen psychische en/of sociale problemen, vader overlijdt plotseling > psychose.
Waarom vind je het wel aannemelijk dat iemand een psychosen krijgt door alcohol of drugs, maar niet slaaptekort of stress? Beide hebbem effect op je brein.quote:Op donderdag 13 juni 2019 20:31 schreef phoenyx het volgende:
[..]
Hoe weet je dat zo zeker als ik vragen mag? Niet dat dat helpt want jij gaat toch stellen dat het zo is als je zegt. Bedoel dat is een beetje het punt of niet, mensen die in een psychose komen door alcohol of drugs (bijvoorbeeld omdat ze dat gaan nemen omdat ze depressief worden door slaapgebrek) gaan dat nooit toegeven. Het overkomt hen dan 'zomaar'. Zo'n persoon gaat jou niet vertellen dat ze een fout heeft gemaakt en daarom een psychose kreeg. Ik zeg niet dat dat zo is, maar jij kan ook nog wel snappen dat jullie stelligheid nogal het gevolg is van wat jullie zelf geloven en er niet echt nagedacht wordt
Omdat heel veel mensen wel slaaptekort hebben en/of stress maar niet een psychose krijgen. Ik geloof best dat het kan gebeuren, maar veel minder vaak dan mensen graag willen geloven. Dat voedt ook het idee dat iedereen het kan krijgen, de persoon die drugs nam in een moeilijke periode en in een psychose komt gaat erna veel eerder zeggen dat het gewoon uit het niets kwam dan de waarheid te vertellen. Bedoel dat is met zoveel zaken zo, niet alleen met psychoses.quote:Op donderdag 13 juni 2019 20:34 schreef so.original het volgende:
[..]
Waarom vind je het wel aannemelijk dat iemand een psychosen krijgt door alcohol of drugs, maar niet slaaptekort of stress? Beide hebbem effect op je brein.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |