abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187279601
De man die ontsnapt is uit Den Dolder is schizofreen en psychotisch. Zonder pillen smijt hij met atoombommen en messen.

Ik snap er helemaal niks van. Wat is dat in godsnaam Schizofeen en psychotisch? Ik kan me er totaal geen beeld bij vormen. Ik ken schizofreen alleen van die film A beautiful mind.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_187279666
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2019 21:14 schreef Sigaartje het volgende:
De man die ontsnapt is uit Den Dolder is schizofreen en psychotisch. Zonder pillen smijt hij met atoombommen en messen.

Ik snap er helemaal niks van. Wat is dat in godsnaam Schizofeen en psychotisch? Ik kan me er totaal geen beeld bij vormen. Ik ken schizofreen alleen van die film A beautiful mind.
Een schizofreen zit niet altijd in een psychose.
  woensdag 5 juni 2019 @ 21:18:57 #3
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_187279685
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2019 21:14 schreef Sigaartje het volgende:

Verreweg de meeste schizofrenen of mensen met psychoses zijn niet gevaarlijk. Dus de man die nu alle media aandacht krijgt is een uitzondering.

Ik heb een stuk of 5/6 psychoses gehad. Vraag maar wat je wil.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_187279709
Vind het vreemd dat hij eerst 2 uur onder begeleiding verlof had en het laatste uur niet. Weet iemand hoe dat werkt?
pi_187279724
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2019 21:18 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Verreweg de meeste schizofrenen of mensen met psychoses zijn niet gevaarlijk. Dus de man die nu alle media aandacht krijgt is een uitzondering.

Zie je of hoor je dingen die er niet zijn?
  woensdag 5 juni 2019 @ 21:29:46 #6
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_187279852
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2019 21:22 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Zie je of hoor je dingen die er niet zijn?
Alleen als ik geen medicatie meer inneem.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_187282406
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2019 21:21 schreef Yasmin23 het volgende:
Vind het vreemd dat hij eerst 2 uur onder begeleiding verlof had en het laatste uur niet. Weet iemand hoe dat werkt?
Hoort bij zo'n traject zeg maar
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
pi_187368553
Schizofrenie is een geestesziekte en psychoses een symptoom daarvan. Veel schizofrenen hebben in hun leven meerdere psychoses en sommigen hebben er 'maar' 1 gehad. Er valt geen pijl op te trekken wat dat betreft.

Het kan zich in allerlei vormen uiten: waanideeën, paranoia, stemmen horen. Eigenlijk alle soorten dingen die in het hoofd van een schizofreen echt lijken maar geen onderdeel van de realiteit zijn zoals anderen dat zien.
pi_187368590
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 12:54 schreef SVW5. het volgende:
Schizofrenie is een geestesziekte en psychoses een symptoom daarvan. Veel schizofrenen hebben in hun leven meerdere psychoses en sommigen hebben er 'maar' 1 gehad. Er valt geen pijl op te trekken wat dat betreft.

Het kan zich in allerlei vormen uiten: waanideeën, paranoia, stemmen horen. Eigenlijk alle soorten dingen die in het hoofd van een schizofreen echt lijken maar geen onderdeel van de realiteit zijn zoals anderen dat zien.
Oh, dus psychose is een symptoom en schizofrenie een ziekte. Zo ben ik weer een stap verder,
  dinsdag 11 juni 2019 @ 13:45:56 #10
445528 DerRabbit
Zijne Konijnlijkheid
pi_187369243
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2019 21:18 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Wat ik vaker heb afgevraagd bij mensen die medicatie nemen als ze psychoses hebben gehad. Krijg je niet de paranoïde dat je jezelf afvraagt of dingen die je ziet niet echt zijn ondanks de medicatie?
Once you’ve raced, you never forget it…and you never get over it.
  dinsdag 11 juni 2019 @ 17:49:47 #11
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_187373471
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 13:45 schreef DerRabbit het volgende:

[..]

Wat ik vaker heb afgevraagd bij mensen die medicatie nemen als ze psychoses hebben gehad. Krijg je niet de paranoïde dat je jezelf afvraagt of dingen die je ziet niet echt zijn ondanks de medicatie?
De eerste jaren zeker. Ik ervaarde dat als een marteling. Maar op een gegeven moment merk je dat dingen lukken en dat je intuïtie nog steeds gewoon klop, en heb je vrede ermee.
pi_187374373
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 12:57 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Oh, dus psychose is een symptoom en schizofrenie een ziekte. Zo ben ik weer een stap verder,
Je kunt ook zonder schizofrenie lasg hebben van psychoses. Iedereen kan in theorie een psychose krijgen. Het is een symptoom maar kan ook op zichzelf staan, bijv. uitgelokt door drugsgebruik. Maar ook iemand met een bipolaire stoornis of ptss kan psychoses doormaken.
pi_187374386
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 12:54 schreef SVW5. het volgende:

Volgens mij krijg je de diagnose schizofrenie niet als je slechts een psychose hebt doorgemaakt.

Correct me if I am wrong..
pi_187374488
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 18:41 schreef so.original het volgende:

[..]

Je kunt ook zonder schizofrenie lasg hebben van psychoses. Iedereen kan in theorie een psychose krijgen. Het is een symptoom maar kan ook op zichzelf staan, bijv. uitgelokt door drugsgebruik. Maar ook iemand met een bipolaire stoornis of ptss kan psychoses doormaken.
Ik zou willen dat hier meer over wordt verteld.
pi_187376039
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 18:48 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ik zou willen dat hier meer over wordt verteld.
Nou ja niet iedereen kan psychoses krijgen, om daar maar mee te beginnen. Daarom hebben de meeste mensen ze niet. In theorie kan zogenaamd alles volgens sommige mensen maar als dat niet strookt met de praktijk dan weet je al genoeg.

Maar tjah sommige zaken zijn inderdaad lastig voor te stellen als je ze zelf niet meemaakt. Ik heb een keer teveel alcohol gehad, ging in bed liggen, ging eruit en liep de deur uit midden in de nacht. Werd even uit mijn gedachtes getrokken door de knal van de deur die achter me dichtsloeg waarna ik op de bel moest drukken meerdere keren voor mijn vriendin opendeed terwijl ik daar in mijn onderbroek stond. Heb gezegd dat ik slaapwandelde maar volgens mij weet zij ook wel dat ik gewoon even helemaal in de war was.

Denk dat het een beetje zo is, voor sommige mensen in ieder geval, je bent helemaal leip, half slapend, en die mensen zullen geestelijk nog wel wat erger eraan toe zijn op zo'n moment door hun stoornissen. Lijkt mij zoiets van als je nooit dronken bent geweest en dan plotseling dronken bent dan begrijp je hoe raar iets kan zijn. Zo ook voor mensen met dat soort stoornissen, maar wij maken nooit 1 keer schizofrenie en een psychose mee dus ja nogal moeilijk om een correct beeld te vormen

Dit is trouwens een clipje die childofthestars
R&P / Fasehuis
hier postte en waarvan ze zegt dat het voor haar een goed beeld geeft over de goede dagen. Tel daar een psychose bij en ik zou niet weten hoe ik het zou moeten ervaren

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 11-06-2019 20:25:55 ]
pi_187382501
Ik werk in een tbs-instelling en heb onlangs hier op Fok een 'VraagWatJeWil' topic gedaan.
Ik kan me herinneren dat ik in dat topic het een en ander heb verteld over deze stoornissen.
Over hoe wij b.v. mensen behandelen die dingen zien die niet via hun ogen binnenkomen, en hoe wij dat kunnen weten (o.a. door het gezichtsveld te meten).
Bijna dagelijks heb ik te maken met mensen die deze stoornissen hebben, ik behandel ze.

Misschien is het interessant om het topic (nog) eens te lezen:
GC / [Vraag wat je wil] aan iemand werkzaam in de forensische psychiatrie

Groetjes, Bracha

[ Bericht 3% gewijzigd door Bracha020 op 12-06-2019 04:11:39 ]
pi_187382571
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2019 21:21 schreef Yasmin23 het volgende:
Het is heel logisch.
Verlof is een (belangrijk) onderdeel van een behandeling.
Het komt er op neer dat beide verloven een bepaald doel hebben.
Heel simpel gezegd heeft men bij deze man ingeschat (waarschijnlijk mede via het gebruik van risicotaxatie-instrumenten) dat twee uur met begeleiding en een uur zonder op dat moment het beste was.

Normaal gesproken wordt verlof zonder begeleiding steeds iets langer van duur.
Zijn vorige verlof zal daarom misschien twee en half uur met begeleiding en een half uur zonder zijn geweest.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bracha020 op 12-06-2019 04:14:49 ]
pi_187382583
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 20:19 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Nou ja niet iedereen kan psychoses krijgen, om daar maar mee te beginnen. Daarom hebben de meeste mensen ze niet. In theorie kan zogenaamd alles volgens sommige mensen maar als dat niet strookt met de praktijk dan weet je al genoeg.

Maar tjah sommige zaken zijn inderdaad lastig voor te stellen als je ze zelf niet meemaakt. Ik heb een keer teveel alcohol gehad, ging in bed liggen, ging eruit en liep de deur uit midden in de nacht. Werd even uit mijn gedachtes getrokken door de knal van de deur die achter me dichtsloeg waarna ik op de bel moest drukken meerdere keren voor mijn vriendin opendeed terwijl ik daar in mijn onderbroek stond. Heb gezegd dat ik slaapwandelde maar volgens mij weet zij ook wel dat ik gewoon even helemaal in de war was.

Denk dat het een beetje zo is, voor sommige mensen in ieder geval, je bent helemaal leip, half slapend, en die mensen zullen geestelijk nog wel wat erger eraan toe zijn op zo'n moment door hun stoornissen. Lijkt mij zoiets van als je nooit dronken bent geweest en dan plotseling dronken bent dan begrijp je hoe raar iets kan zijn. Zo ook voor mensen met dat soort stoornissen, maar wij maken nooit 1 keer schizofrenie en een psychose mee dus ja nogal moeilijk om een correct beeld te vormen

Dit is trouwens een clipje die childofthestars
R&P / Fasehuis
hier postte en waarvan ze zegt dat het voor haar een goed beeld geeft over de goede dagen. Tel daar een psychose bij en ik zou niet weten hoe ik het zou moeten ervaren
Oei, ik vind het nogal belangrijk om juiste informatie te geven betreffende dit onderwerp dus ik moet dit echt even corrigeren.
Iedereen kan een psychose krijgen, echt iedereen.
pi_187382595
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 12:57 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Hoeft niet per sé, een psychose kan ook op zichzelf staan.

Ik heb een psychose gehad en ben aan de hand daarvan uitgebreid onderzocht, maar naast een vroegere diagnose ADD is er verder niets vastgesteld. Bij mij kwam de psychose door overmatig wietgebruik i.c.m. stress. Dus als het een symptoom van iets zou moeten zijn, zou het een symptoom van drugsverslaving moeten zijn. Echter is dat moeilijk concreet te maken, het is een vrij abstract iets. Wel heel bizar om mee te maken, met name voor de omgeving.
pi_187383212
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 03:54 schreef Bracha020 het volgende:

[..]

Het is heel logisch.
Verlof is een (belangrijk) onderdeel van een behandeling.
Het komt er op neer dat beide verloven een bepaald doel hebben.
Heel simpel gezegd heeft men bij deze man ingeschat (waarschijnlijk mede via het gebruik van risicotaxatie-instrumenten) dat twee uur met begeleiding en een uur zonder op dat moment het beste was.

Normaal gesproken wordt verlof zonder begeleiding steeds iets langer van duur.
Zijn vorige verlof zal daarom misschien twee en half uur met begeleiding en een half uur zonder zijn geweest.
Thnx :)
Is die eerste 2 uur dan bedoeld om te kijken of het een geschikt moment is om hem dan het laatste uur alleen te laten? En wat kunnen die mensen doen tijdens verlof? gaan ze bv met de begeleiders naar een restaurant ofzo?
  woensdag 12 juni 2019 @ 08:47:15 #21
338340 88-4
Last van de tijd
pi_187383375
Ik heb psychoses gehad, maar ben geen schizofreen.
De tijd dringt, het einde nadert. De dagen tikken weg.
En dan... verschijnt hij.
Hij kijkt je recht aan en lacht.
Die lach is het laatste wat je hoort.
  woensdag 12 juni 2019 @ 09:39:28 #22
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_187383802
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juni 2019 08:47 schreef 88-4 het volgende:
Ik ook niet trouwens.

Schizofrenie bestaat niet. Het is een verzamelterm voor verschillende symptomen.
pi_187387016
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 09:39 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Ik ook niet trouwens.

Schizofrenie bestaat niet. Het is een verzamelterm voor verschillende symptomen.
Elke diagnose is een verzameling van symptomen. Betekent niet dat het niet bestaat.

Schizofrenie bestaat en heeft zelfs een duidelijke genetische component.

[ Bericht 3% gewijzigd door so.original op 12-06-2019 13:56:25 ]
pi_187387070
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 04:08 schreef Bracha020 het volgende:

[..]

Oei, ik vind het nogal belangrijk om juiste informatie te geven betreffende dit onderwerp dus ik moet dit echt even corrigeren.
Iedereen kan een psychose krijgen, echt iedereen.
Dit. https://btsg.nl/oorzaken-van-een-psychose/

Niet iedereen is er even kwetsbaar voor of heeft genetische aanleg, maar iedereen kán wel psychotisch worden.

Maar met een psychose heb je nog niet direct een veel grotere kans op eem tweede. Na meerdere psychosen wel en wordt er gekeken naar oorzaken als schizofrenie of bipolaire stoornis bijvoorbeeld.
pi_187387107
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juni 2019 08:47 schreef 88-4 het volgende:
Waar kwam het door?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')