Zus van ontsnapte Peter M.: We voelen ons totaal niet serieus genomenZus Jannienne (49) moest uit voorzorg een paracetamol nemen, zoveel bezorgde telefoontjes kreeg ze vandaag. Toch heeft ze geen spijt dat ze tegen deze site haar verhaal deed over broer Peter, die zaterdag ontsnapte bij de forensisch psychiatrische kliniek in Den Dolder. ,,Wij voelen ons totaal niet serieus genomen door de kliniek.”
,,We weten niet anders dan dat Peter (44) voor problemen zorgt. We kennen hem niet anders. Peter lijdt aan schizofrenie en is psychotisch. Hij weigert medicijnen en iedere vorm van hulp. Het was voor ons een hele opluchting dat hij een tijdje in het gevangenenziekenhuis in Scheveningen zat. Hij zat daar omdat hij een bommelding had gedaan op het station in Dordrecht. Hij was van plan het station op te blazen met een atoombom, zei hij. Het was het begin van 2017 en het ging heel snel heel erg mis. Hij hing veel rond bij een snackbar in Dordrecht. Bij die snackbar heeft hij een man aangevallen, terwijl hij een mes bij zich had. Ook heeft hij mij en mijn moeder gedreigd te vermoorden.”
,,Peter is iemand die denkt in complottheorieën. Hij schrijft er hele boekwerken over vol. Kindermisbruik is een terugkerend thema bij hem. Wij als familie wisten eigenlijk niet dat hij naar de kliniek in Den Dolder was overgeplaatst. Pas nadat mijn moeder van 70 naar de gevangenis had gebeld om te vragen waarom het al zo lang stil was gebleven hoorde ze dat Peter daar niet meer was. ‘Hij is naar Den Dolder’, kreeg ze te horen. In maart nam Peter zelf weer contact op. Wij wachten altijd tot hij weer contact met ons opneemt, want andersom is nooit een goed idee. Hij vindt dat wij de schuld zijn dat hij in dit soort klinieken zit. Toch belde hij, want hij had geld nodig. En shag. Toen hebben mijn moeder en ik besloten toch weer langs te gaan.”
Kuierlatten,,Het viel ons in de kliniek in Den Dolder meteen op dat wij als familie helemaal niet serieus werden genomen. Peter zei ons meteen dat hij er vandoor zou gaan als hij de kans zou krijgen. ‘Ik hoor niet tussen al die pedofielen en criminelen’, zei hij. Wij hebben dat natuurlijk meteen tegen de mensen van de kliniek gezegd. ‘We zullen erop letten mevrouw’, kreeg ik te horen. Ik heb ze op het hart gedrukt dat hij al eerder de benen heeft genomen. Hij zat toen in een ggz-instelling en nam ook de kuierlatten. Later dook hij ineens op in Noorwegen. Dat hebben we de kliniek allemaal verteld, maar ze hebben het niet willen horen.”
,,Dat ze ons niet serieus hebben aangehoord stoort ons enorm. Als geen ander weten we wat hij op zijn kerfstok heeft. We kennen zijn achtergrond, zijn persoonlijkheid en de manier waarop hij reageert als hij stress heeft. Als familielid word je gewoon niet serieus genomen. Waarschijnlijk omdat de behandelaars ervoor gestudeerd hebben, en wij niet. Maar zij hebben het uit een theorieboekje, terwijl wij Peter kennen als geen ander. Ze hebben ons nooit iets gevraagd. Je moet er maar vanuit gaan dat hij in goede handen is.”
Goed boos geworden,,Dat Peter er vandoor is gegaan heeft niemand van de kliniek ons gemeld. We kwamen er pas achter toen een arrestatieteam van de politie in het huis van mijn moeder stond. Ze waren op zoek naar Peter.
Toen ik daarna de kliniek belde zeiden dat ze niet wisten wie de contactpersoon van Peter was.

Dat is gewoon niet waar. Bij elke instelling waar Peter ooit heeft gezeten is bekend dat mijn moeder het contact onderhoudt. Ik ben goed boos geworden. Ze hebben uiteindelijk excuses aangeboden, maar wat heb ik eraan. Het is zo slordig.”
De politie verspreidde vandaag een foto en signalement van haar broer. ,,We maken ons grote zorgen. De politie is gelukkig waakzaam en in de buurt van mijn moeder, maar het geeft een onveilig gevoel. Hopelijk wordt Peter snel gevonden door de politie. En krijgt hij zijn behandeling die hij zo nodig heeft. Want zonder medicijnen en behandeling kan hij levensgevaarlijk zijn.”
https://www.ad.nl/binnenl(...)us-genomen~ab670444/Wat raar zeg

wij als burgers voelen ons gelukkig wel serieus genomen door de minister
Wat een kneuzenkermis