abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Miss 200.000.000! maandag 3 juni 2019 @ 12:14:43 #1
367000 roos94
pi_187235620
Noa Pothoven is overleden. Ze leed aan ptss, anorexia en depressies. Noa was pas 16 toen ze besloot dat het leven voor haar geen zin meer had. Ze is uiteindelijk 17 jaar geworden.

In haar boek ‘Winnen of leren’ beschrijft ze hoe ze op jonge leeftijd is aangerand en verkracht. Thuis vertelt ze daar jarenlang niets over. “Ik herbeleef de angst, die pijn nog elke dag. Altijd bang, altijd op mijn hoede. En tot op de dag van vandaag voelt mijn lichaam nog vies. Er is ingebroken in mijn huis, mijn lichaam, dat kan nooit meer ongedaan worden gemaakt,” schrijft ze in het boek. Ze informeert bij de Levenseindekliniek in Den Haag, maar die kunnen haar niet helpen. “Ze vinden me te jong om dood te gaan. Ze vinden dat ik de traumabehandeling moet afronden en dat mijn hersenen eerst volgroeid moeten zijn. Dat duurt tot je 21ste. Ik ben er kapot van, want zo lang kan ik niet meer wachten.’’

Van een vrolijk, slim en sociaal meisje verandert ze in een psychisch wrak. Ze begint zichzelf uit te hongeren en raakt zwaar depressief. Vele opnames in instellingen volgen. Na het verschijnen van haar boek is er veel kritiek op de jeugdzorg. “Noa is de afgelopen jaren omwille van haar veiligheid opgenomen in drie instellingen voor de jeugdzorg, maar eigenlijk zou ze in een gesloten instelling voor jeugdpsychiatrie opgenomen moeten worden. Ook daar zijn enorme wachtlijsten. We willen eigenlijk één plek voor haar, waar ze kan blijven en waar al haar lichamelijke en geestelijke problemen worden aangepakt. In Nederland is die niet te vinden,” zei haar moeder vorig jaar in De Gelderlander.

In haar boek vertelt Noa dat ze traumatherapie nog één kans geeft, maar ook die behandeling heeft geen zin gehad. Op Instagram schreef ze onlangs dat ze al een tijdje niet meer at of dronk. “Na jaren strijden en vechten is het op. Na veel gesprekken en beoordelingen is er besloten dat ik word losgelaten omdat mijn lijden ondraaglijk is. Het is op. Ik leef al zo lang niet meer écht, ik overleef, en zelfs dat niet echt. Ik adem wel maar leef niet meer.”

https://www.msn.com/nl-nl(...)OOe&ocid=mailsignout
pi_187235802
Tsja, antidepressiva en opname hadden dit kunnen voorkomen.
Ditto.
  maandag 3 juni 2019 @ 12:23:37 #3
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_187235809
Godver. Ik krijg een bal in mijn buik als is dit lees.

quote:
In haar boek ‘Winnen of leren’ beschrijft ze hoe ze op jonge leeftijd is aangerand en verkracht.
Is deze vent ooit gepakt? Die mogen ze wat mij betreft nu voor dood door schuld oid. veroordelen en heel lang opbergen.

Wat lijkt het me voor de ouders en evt. broers/zussen vreselijk. Je kind niet kunnen redden en er mee moeten instemmen dat ze besluit een eind aan haar eigen leven gaat maken.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  maandag 3 juni 2019 @ 12:24:15 #4
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_187235820
quote:
1s.gif Op maandag 3 juni 2019 12:23 schreef DittoAsPikachu het volgende:
Hoe kan je dit nou concluderen vanaf je zolderkamer?
pi_187235822
Triest.
  Miss 200.000.000! maandag 3 juni 2019 @ 12:24:40 #6
367000 roos94
pi_187235836
17 is echt jong. Op die leeftijd al beslissen dat het leven voor jou geen zin meer heeft...
pi_187235883
:'( zo triest
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
pi_187235901
Treurig.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
  Forum Admin maandag 3 juni 2019 @ 12:30:07 #9
35723 crew  GGMM
pi_187235938
quote:
Bedankt dokter Pikachu.
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
pi_187235975
“Noa is de afgelopen jaren omwille van haar veiligheid opgenomen in drie instellingen voor de jeugdzorg, maar eigenlijk zou ze in een gesloten instelling voor jeugdpsychiatrie opgenomen moeten worden. Ook daar zijn enorme wachtlijsten. We willen eigenlijk één plek voor haar, waar ze kan blijven en waar al haar lichamelijke en geestelijke problemen worden aangepakt. In Nederland is die niet te vinden,” zei haar moeder vorig jaar in De Gelderlander.

Hier ligt de kern van het probleem. Wat haar is overkomen is verschrikkelijk maar deze zelfmoord had met intensievere hulp waarschijnlijk wel voorkomen kunnen worden.
  maandag 3 juni 2019 @ 12:37:05 #11
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_187236063
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 12:32 schreef Luckyseven het volgende:
“Noa is de afgelopen jaren omwille van haar veiligheid opgenomen in drie instellingen voor de jeugdzorg, maar eigenlijk zou ze in een gesloten instelling voor jeugdpsychiatrie opgenomen moeten worden. Ook daar zijn enorme wachtlijsten. We willen eigenlijk één plek voor haar, waar ze kan blijven en waar al haar lichamelijke en geestelijke problemen worden aangepakt. In Nederland is die niet te vinden,” zei haar moeder vorig jaar in De Gelderlander.

Hier ligt de kern van het probleem. Wat haar is overkomen is verschrikkelijk maar deze zelfmoord had met intensievere hulp waarschijnlijk wel voorkomen kunnen worden.
Dat er problemen zijn in de geestelijke gezondheidszorg is overduidelijk. Misschien hadden er mensen gered kunnen worden van zelfmoord door daadkrachtiger optreden van professionals, zou zo maar kunnen.

Maar niet iedereen is te redden, hoeveel hulp en medicatie je er ook tegenaan gooit. Sommigen zijn te beschadigd. Een mens is geen laptop of tablet, waar je met een update of softwarepatch gewoon even de bestaande software kunt veranderen. Was dat maar zo.
pi_187236108
Zeer triest verhaal.
  maandag 3 juni 2019 @ 12:40:40 #13
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_187236136
Ik vind het allemaal wel een beetje gehaast overkomen eigenlijk, alsof ze voor zichzelf al besloten had dat dit nooit meer goed zou komen en dat kwam dan ook uit. Alsof ze geboden hulp niet echt een kans gaf. Maar goed zo komt het op mij over.
pi_187236150
quote:
Bij sommigen werkt het, bij velen niet. Ik sukkel al 19 jaar met depressiviteit, heb ook antidepressiva gehad in het begin maar van die rotzooi blijf ik nu liever af. Meermaals gesprekken met verschillende psychologen maar ondanks dat is het nooit helemaal weg gegaan. Nu heb ik fases en val nog wel eens terug, met als resultaat dat ik mij rustig een jaar van alles en iedereen kan afsluiten buiten het werken dan. Je leeft dan eigenlijk niet meer, maar sukkelt de dag door. De laatste keer dat ik hulp zocht (zo'n 3/4 jaar geleden) vielen de kosten buiten de zorg en moest ik er zelf voor opdraaien. Na 3 gesprekken en een rekening van meer dan 400 euro heb ik het maar afgekapt omdat het niet te betalen was. De wachttijd viel wel mee, 6 weken voordat ik de intake kreeg. Maar aan de andere kant is 6 weken een ontzettend lange tijd als je zwaar depressief bent omdat je eigenlijk meteen hulp nodig hebt.

Helaas het niveau van de geestelijke gezondheidszorg in Nederland momenteel. }:| Nu ben ik niet zo ver heen als deze meid, die duidelijk een wens had om haar leven te beëindigen, maar het lijkt mij wel dat er al van alles geprobeerd is om haar te helpen. De impact van depressiviteit wordt vaak onderschat door velen die er zelf nooit te maken mee hebben gehad, ik werd vroeger ook wel eens uitgemaakt voor gek en ik moest maar kappen met zo zielig te doen, gewoon vrolijk proberen te zijn. Totdat één van die personen die mij dat zei er zelf last van kreeg.
pi_187236311
Ah, dat las ik vanmorgen op Twitter. Ik las een gedicht dat werd opgedragen aan Noa. Kon het niet helemaal plaatsen.
Somebody that I used to know
pi_187236356
quote:
Ik heb al ruim 16 jaar psychische klachten. Lange tijd in de pubertijd suicidaal geweest. Daarna wel veel klachten en veel therapieeen. Veel dingen geleerd maar sommige dingen blijven.

Ik kreeg vorig jaar zomer een diepe depressie. Huisarts stelde voor anti depressiva. Ben door die troep nog nooit zo slecht gegaan. Voor her eerst weer suicidaal sinds de pubertijd. Voelde me intens kut. Voelde alsof ik drugs gebruikte. Lag 24 uur per dag in bed. Duizelig bij opstaan, niks meer eten, amper drinken. Geen zelfzorg meer. Overgestapt op een andere na 4 weken. Opnieuw zelfde. Alleen bij deze werd ik vergeetachtig ik was me van niks meer bewust en handelde destructief zonder er achter te staan en het me later nog te herinneren.

Nee top, gewoon anti depressiva dan voorkom je de klachten wel. Er zijn veel mensen die er baat bij hebben. Maar er zijn ook enkele mensen die er heel slecht op reageren.
"Although the world is full of suffering, it is also full of overcoming it."
pi_187236359
quote:

Dit ja. Eén plek waar iemand terecht kan om alles aan te pakken. Ik snap echt niet waarom dat er niet is. Dat is alles wat zo iemand nodig heeft. Stabiliteit en zekerheid zijn basisvoorwaarden, zeker bij zo'n behandeling. Als die bij voorbaat al niet aanwezig zijn, dan blijft het pappen en nathouden en iedereen, inclusief de patiënt, weet dat.
Somebody that I used to know
pi_187236474
quote:
9s.gif Op maandag 3 juni 2019 12:24 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Hoe kan je dit nou concluderen vanaf je zolderkamer?
Omdat depressie en PTSS uit eigen ervaring goed te behandelen zijn.
Ditto.
pi_187236480
quote:

Zie.
Ditto.
pi_187236500
quote:
1s.gif Op maandag 3 juni 2019 12:55 schreef ConqueringChaos het volgende:

[..]

Ik heb al ruim 16 jaar psychische klachten. Lange tijd in de pubertijd suicidaal geweest. Daarna wel veel klachten en veel therapieeen. Veel dingen geleerd maar sommige dingen blijven.

Ik kreeg vorig jaar zomer een diepe depressie. Huisarts stelde voor anti depressiva. Ben door die troep nog nooit zo slecht gegaan. Voor her eerst weer suicidaal sinds de pubertijd. Voelde me intens kut. Voelde alsof ik drugs gebruikte. Lag 24 uur per dag in bed. Duizelig bij opstaan, niks meer eten, amper drinken. Geen zelfzorg meer. Overgestapt op een andere na 4 weken. Opnieuw zelfde. Alleen bij deze werd ik vergeetachtig ik was me van niks meer bewust en handelde destructief zonder er achter te staan en het me later nog te herinneren.

Nee top, gewoon anti depressiva dan voorkom je de klachten wel. Er zijn veel mensen die er baat bij hebben. Maar er zijn ook enkele mensen die er heel slecht op reageren.
Die dingen werken ook pas na een tijdje.eerst worden de klachten iets erger. Raar dat je dat niet verteld is.
Ditto.
  maandag 3 juni 2019 @ 13:12:22 #21
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_187236642
quote:
Pardon?
pi_187236674
quote:
1s.gif Op maandag 3 juni 2019 13:12 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Pardon?
Ouders zeggen het zelf.
Ditto.
pi_187236677
Zie je nou wel. Ze had gelijk naar FOK! moeten komen. Dan was dit allemaal niet nodig geweest |:( :') 8)7
pi_187236707
quote:
OK, bedankt Dr. Hans.
U MAD?
  maandag 3 juni 2019 @ 13:19:03 #25
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_187236764
quote:
1s.gif Op maandag 3 juni 2019 13:01 schreef DittoAsPikachu het volgende:

[..]

Omdat depressie en PTSS uit eigen ervaring goed te behandelen zijn.
Voor de een wel, voor de ander niet.

Wat gedaan is kan niet ongedaan gemaakt worden, er is geen behandeling of medicijn die je terug de tijd in kan sturen zodat het gebeurde voorkomen kon worden, ongedaan kan maken.

Of je kan accepteren dat je het altijd bij je zal dragen, maar er ook voorbij kan gaan kijken hangt van het persoon en de omstandigheden af.
Dat is aan het eind van de dag toch iets wat iemand zelf moet doen. Er kan enkel ondersteund worden om dat zelf te doen.

Zij kon en/of wilde dat blijkbaar niet. En dat was haar keuze. Treurig, maar haar recht.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')