Hoe doe je dat 15 a 20 uur in de week werken, extreem weinig verdienen en toch 1000¤ per maand kunnen sparen. Heb je geen vaste lasten ofzo?quote:Op zondag 2 juni 2019 22:11 schreef JohnDDD het volgende:
mijn vriendengroep valt min of meer te verdelen in drie groepen mensen:
* mensen die een gemiddeld inkomen hebben en alles wat ze verdienen uitgeven (ongeveer 40%)
* mensen die een hoog inkomen hebben en veel uitgeven, maar omdat ze een hoog inkomen hebben alsnog veel geld overhouden (50%)
* mensen die erg zuinig zijn en weinig uit te geven (misschien 10% maar dit kan ook overschat zijn)
Persoonlijk val ik in de laatste groep. Ik denk bij elke (zelfs kleine) uitgave drie keer na en kan zelfs met een extreem laag inkomen 1000 euro per maand sparen. Inmiddels ga ik elk jaar een paar maanden op reis en ben ik veel minder gaan werken, misschien 15 of 20 uur per week - maar het is genoeg. Als ik minder dan 5000 euro buffer op mijn rekening heb word ik nerveus en begin ik automatisch meer te werken. Ik geef het niet uit, ik wil gewoon die buffer.
Mensen vragen zich wel eens af hoe ik dat doe - weinig werken, veel reizen en toch geld overhouden. En ik vraag me af hoe zij dat doen: altijd maar weer alles uitgeven. Wat een onzekerheid om nooit geld te hebben! Een vriend vertelde me laatst: ik heb nog nooit geld kunnen sparen. Hij verdient 3000 bruto in de maand en moet maanden sparen voor zijn tandartsbezoekje van 300 euro. Ik verdien een stuk minder dan dat en spaar honderden euro's per maand, vaak zelfs 1000.
Hoe kan dit?
Ditquote:Op zondag 2 juni 2019 22:24 schreef miss_sly het volgende:
Je verdient simpelweg niet 'extreem weinig' als je 1.000 euro per maand kunt sparen. Extreem weinig is wanneer je amper 1.000 euro per maand verdient.
Dit.quote:Op zondag 2 juni 2019 22:24 schreef miss_sly het volgende:
Je verdient simpelweg niet 'extreem weinig' als je 1.000 euro per maand kunt sparen. Extreem weinig is wanneer je amper 1.000 euro per maand verdient.
Veel mensen zijn gehersenspoeld door de commerciële propaganda (ook wel reclame genoemd).quote:Op zondag 2 juni 2019 22:11 schreef JohnDDD het volgende:
mijn vriendengroep valt min of meer te verdelen in drie groepen mensen:
* mensen die een gemiddeld inkomen hebben en alles wat ze verdienen uitgeven (ongeveer 40%)
* mensen die een hoog inkomen hebben en veel uitgeven, maar omdat ze een hoog inkomen hebben alsnog veel geld overhouden (50%)
* mensen die erg zuinig zijn en weinig uit te geven (misschien 10% maar dit kan ook overschat zijn)
Persoonlijk val ik in de laatste groep. Ik denk bij elke (zelfs kleine) uitgave drie keer na en kan zelfs met een extreem laag inkomen 1000 euro per maand sparen. Inmiddels ga ik elk jaar een paar maanden op reis en ben ik veel minder gaan werken, misschien 15 of 20 uur per week - maar het is genoeg. Als ik minder dan 5000 euro buffer op mijn rekening heb word ik nerveus en begin ik automatisch meer te werken. Ik geef het niet uit, ik wil gewoon die buffer.
Mensen vragen zich wel eens af hoe ik dat doe - weinig werken, veel reizen en toch geld overhouden. En ik vraag me af hoe zij dat doen: altijd maar weer alles uitgeven. Wat een onzekerheid om nooit geld te hebben! Een vriend vertelde me laatst: ik heb nog nooit geld kunnen sparen. Hij verdient 3000 bruto in de maand en moet maanden sparen voor zijn tandartsbezoekje van 300 euro. Ik verdien een stuk minder dan dat en spaar honderden euro's per maand, vaak zelfs 1000.
Hoe kan dit?
Uitsluiting van het laatste redmiddel en het sociale vangnet lijkt mij volkomen redelijk als je jezelf kunt reddenquote:Op zondag 2 juni 2019 22:29 schreef MacorgaZ het volgende:
Omdat sparen niet beloond wordt in Nederland door de vermogensbelasting, erfbelasting, uitsluiting van bijstand of uitkeringen, enzovoorts. Nederland is gemaakt om alles snel uit te geven.
Ik doelde meer op dat je bijvoorbeeld geen kwijtschelding van de gemeentebelastingen krijgt (480 euro) als je nog net 1300 euro hebt op je spaarrekening en voor de rest in de bijstand zit... Als je alles opmaakt en 400 euro hebt is het geen probleem en krijg je kwijtschelding.quote:Op zondag 2 juni 2019 22:46 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Uitsluiting van het laatste redmiddel en het sociale vangnet lijkt mij volkomen redelijk als je jezelf kunt redden
Dit ^^quote:Op zondag 2 juni 2019 22:24 schreef miss_sly het volgende:
Build for comfort aint buiild forspeedquote:Op maandag 3 juni 2019 00:01 schreef Lunatiek het volgende:
Sommige mensen willen voor wat meer gemak en comfort wat meer geld uitgeven. De keuze tussen een tochtig appartement waarin je altijd de buren hoort en een goed geïsoleerd appartement waar je je rust vind voor 500 euro meer.
Je kunt wel voor ca 700 rondkomen, maar dat is voor de meeste mensen niet echt pretrig leven.
Klopt! met de zogenaamde flexwerk methode en gedwongen zzpjers is er veel armoede ontstaan.quote:Op zondag 2 juni 2019 22:24 schreef miss_sly het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |