abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187213233
Ik ben sinds kort gestart met het zoeken naar een woning en het is toch wat lastiger dan ik dacht. Vanwege mijn inkomen lijkt het er op dat ik niet in aanmerking zal komen voor een sociale huurwoning. Dit betekent dus dat ik alleen twee alternatieven heb, (a) particulier huren en (b) kopen. Net een studietijd achter de rug, een eerste baan op zak en nog thuiswonend. Echt volwassen word je natuurlijk als je op jezelf woont.

Wat info over mijzelf:

• alleenstaand

• bruto inkomen per maand van ¤2950. Hiervan hou ik ongeveer ¤1900 netto over.

In eerste instantie dacht ik aan kopen. Ik zou dan immers vermogen opbouwen. Tóch lijkt kopen mij voor nu even niets, want bij de eerste keer op mijzelf wonen, komt wat kijken. Ik heb nog geen weet en ervaring in de praktische zaken en direct de diepte in springen met bouwtechnische keuringen en mijzelf vastlijmen aan de schuld van mijn leven (hypotheek) vind ik iets té veel voor een eerste stap. Daarnaast kunnen mijn voorkeuren anders blijken te zijn dan ik alvorens dacht. Wie weet, wil ik helemaal niet wonen waar ik denk dat ik had willen wonen? Voor nu, vind ik flexibiliteit om direct te kunnen opzeggen en te verhuizen erg belangrijk. Ook met oog dat ik de optie wil openhouden dat ik op termijn wellicht weer wil verhuizen of/en voor een korte periode in het buitenland zou willen werken.

De exacte woonlocatie, maar voor het gemak zou ik nog even in Rotterdam willen blijven wonen. Simpelweg omdat (1) mijn ouders er wonen, (2) er goede bereikbaarheid is van het OV en (3) geen/aanschaf goedkope auto volstaat. Het liefst heb ik 2 slaapkamers, maar gezien de huidige marktomstandigheden begrijp ik ook wel dat het helaas een luxe kan zijn in plaats van een fatsoenlijke eis.

Waarde hecht ik aan maandlasten. Ik wil genoeg geld overhouden om er niet alleen van te kunnen leven maar ook om te sparen. Wil niet 70% aan woonlasten besteden en dan op het randje leven alsof ik in de schuldsanering zit. Hoewel ik zou willen huren, heb ik toch de angst dat ik door de aard van de vrije sector nog eens een huurverhoging van >50 eur aan mijn broek kan krijgen per jaar.

Het belangrijkste vind ik veiligheid. Ik heb wel eens verhalen gehoord van kennissen, waarbij ik wel rillingen van kreeg. Ik denk dat iedereen wel bang is van om een onveilige situatie mee te maken (beroving, overval, inbraak etc). Los van veiligheid heb ik niet zo veel eisen.

De woningmarkt is ruk, en ik dan ook niet dat die drastisch zal wijzigen op termijn. Tips? Ik kijk er niet naar uit om jaren op Funda te zitten F5-en.... :(

[ Bericht 3% gewijzigd door Frank_Underwood op 02-06-2019 01:33:21 ]
  zondag 2 juni 2019 @ 01:26:53 #2
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_187213300
ik zit in het zelfde scheutje als jij, ik kwam niet in aanmerking voor een sociale huurwoning, kopen is kut want ik had niet genoeg startkapitaal om een hypotheek rond te krijgen.

ik heb maanden lang elke dag op funda gezocht naar een particuliere huurwoning, heb er ook een paar bezichtigd maar stond altijd op plaats 5-6 en een keer had ik beet, plaatsje 3 voor een mooie 3 kamer apartment 70m² met uitkijk op een meertje met dichtbij treinstation en dorpshart, de nummer 1 en 2 waren niet op komen dagen en er waren er veel komen kijken. dus ik stond met die vent te praten en de andere kwamen maar niet en toen gaf hij mij een hand en zij gefeliciteerd meneer, de volgende dag had ik het papierwerk in orde (had ik al klaarliggen) en een maand later kon ik de sleutel al ophalen.

mijn tip ga niet zitten wachten op emails waarop ze moeten reageren, staat er een coorperatie bij BELLEN pak op die telefoon en bellen, ik zat hele dagen te f5en op funda.

mijn huurverhoging ging met 0 euro omhoog dit jaar. mocht je dit willen weten,

ik verdien 3200 bruto ong houd daar 2400 van over ik betaal voor vaste lasten alles bij elkaar met huur VVA elektra vervoer en eten internet mobiel, betaal ik ong 1600 1700, ligt eraan of ik iedere dag thuisbezorgd bestel. ik eet wel lux iedere dag zou hier zeker nog op kunnen besparen heb ook een heel netwerk thuis en heb het snelste internet van ziggo.
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  zondag 2 juni 2019 @ 01:26:54 #3
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_187213302
Ik denk dat je maar beter thuis kan blijven wonen, veilig bij je ouders.

Sowieso met het oog op niet te hoge maandlasten willen hebben/willen sparen.

Volwassen ben je niet ineens doordat je niet meer bij je ouders woont.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
  zondag 2 juni 2019 @ 01:32:09 #4
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_187213366
en toch zul je ergens moeten beginnen, het komt je niet aanwaaien.

als je geen actie onderneemt zal er nooit een reactie komen.

je zal zowiezo al meer kans hebben in een grote stad dan ik in een klein kut dorpje
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_187213381
quote:
1s.gif Op zondag 2 juni 2019 01:26 schreef Catkiller het volgende:
Ik denk dat je maar beter thuis kan blijven wonen, veilig bij je ouders.

Sowieso met het oog op niet te hoge maandlasten willen hebben/willen sparen.

Volwassen ben je niet ineens doordat je niet meer bij je ouders woont.
Dat.

Het is een complete misvatting dat je volwassen bent wanneer je niet meer bij je ouders woont. Je kunt natuurlijk altijd bijvoorbeeld nog twee of vier jaar sparen zodat je meer eigen vermogen opbouwt. Dan valt je hypotheek ook lager uit.

Met een salaris van 2950 euro zit je sowieso in een vervelende situatie. Het is teveel voor een sociale huurwoning en zeker in de Randstad te weinig voor vrije huurwoningen. Vaak moet je dan toch zo’n 4,5 keer de huur als inkomsten hebben.

Zelf ben ik 26 en woon ik nog bij mijn ouders. Ik ben zzp’er en kan niet en op mezelf wonen en mijn bedrijf uitbouwen tegelijk. Dus bouw ik nu mijn bedrijf uit, zodat er genoeg inkomen uitkomt. Ik spaar een mooi deel en heb dan over een jaar, misschien anderhalf ruim voldoende om me niet in de schulden te werken.

En mijn inkomen is niet te hoog, waardoor ik in aanmerking kom voor sociale huurwoningen. Soms is geen Maximilianus Modalius zijn ook een voordeel. :)
pi_187213401
quote:
14s.gif Op zondag 2 juni 2019 01:26 schreef cherrycoke het volgende:
ik zit in het zelfde scheutje als jij, ik kwam niet in aanmerking voor een sociale huurwoning, kopen is kut want ik had niet genoeg startkapitaal om een hypotheek rond te krijgen.

ik heb maanden lang elke dag op funda gezocht naar een particuliere huurwoning, heb er ook een paar bezichtigd maar stond altijd op plaats 5-6 en een keer had ik beet, plaatsje 3 voor een mooie 3 kamer apartment 70m² met uitkijk op een meertje met dichtbij treinstation en dorpshart, de nummer 1 en 2 waren niet op komen dagen en er waren er veel komen kijken. dus ik stond met die vent te praten en de andere kwamen maar niet en toen gaf hij mij een hand en zij gefeliciteerd meneer, de volgende dag had ik het papierwerk in orde (had ik al klaarliggen) en een maand later kon ik de sleutel al ophalen.

mijn tip ga niet zitten wachten op emails waarop ze moeten reageren, staat er een coorperatie bij BELLEN pak op die telefoon en bellen, ik zat hele dagen te f5en op funda.

mijn huurverhoging ging met 0 euro omhoog dit jaar. mocht je dit willen weten,

ik verdien 3200 bruto ong houd daar 2400 van over ik betaal voor vaste lasten alles bij elkaar met huur VVA elektra vervoer en eten internet mobiel, betaal ik ong 1600 1700, ligt eraan of ik iedere dag thuisbezorgd bestel. ik eet wel lux iedere dag zou hier zeker nog op kunnen besparen heb ook een heel netwerk thuis en heb het snelste internet van ziggo.
Goede tip :P

Op Funda tref ik nooit corporaties bij huurwoningen. Altijd makelaars. Is het niet zo dat ik dan huur van een particuliere (belegger) waarbij ik dan ook het risico loop op jaarlijks torenhoge verhogingen of moeilijkheden? Huren van een corporatie lijkt mij fijner, zoals Woonstad/Vestia.
  zondag 2 juni 2019 @ 01:36:08 #7
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_187213410
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 01:33 schreef Dennisweb het volgende:

[..]

Dat.

Het is een complete misvatting dat je volwassen bent wanneer je niet meer bij je ouders woont. Je kunt natuurlijk altijd bijvoorbeeld nog twee of vier jaar sparen zodat je meer eigen vermogen opbouwt. Dan valt je hypotheek ook lager uit.

Met een salaris van 2950 euro zit je sowieso in een vervelende situatie. Het is teveel voor een sociale huurwoning en zeker in de Randstad te weinig voor vrije huurwoningen. Vaak moet je dan toch zo’n 4,5 keer de huur als inkomsten hebben.

Zelf ben ik 26 en woon ik nog bij mijn ouders. Ik ben zzp’er en kan niet en op mezelf wonen en mijn bedrijf uitbouwen tegelijk. Dus bouw ik nu mijn bedrijf uit, zodat er genoeg inkomen uitkomt. Ik spaar een mooi deel en heb dan over een jaar, misschien anderhalf ruim voldoende om me niet in de schulden te werken.

En mijn inkomen is niet te hoog, waardoor ik in aanmerking kom voor sociale huurwoningen. Soms is geen Maximilianus Modalius zijn ook een voordeel. :)
hoelang is de wachtlijst in jou omgeving, stel je voor dat ik als alleenstaande nu nog zou inschrijven bij een sociale huurwoning dan zal ik zon 10-20 jaar moeten wachten voordat ik uberhaupt in aanmerking kom voor een sociale huurwoning.
pi_187213429
quote:

[..]

Dat.

Wanneer dan wel volgens jou?
  zondag 2 juni 2019 @ 01:38:00 #9
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_187213435
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 01:35 schreef Frank_Underwood het volgende:

[..]

Goede tip :P

Op Funda tref ik nooit corporaties bij huurwoningen. Altijd makelaars. Is het niet zo dat ik dan huur van een particuliere (belegger) waarbij ik dan ook het risico loop op jaarlijks torenhoge verhogingen of moeilijkheden? Huren van een corporatie lijkt mij fijner, zoals Woonstad/Vestia.
ja makelaars, ik kan dat door elkaar hebben gehaald.

https://www.rijksoverheid(...)rhoging-vrije-sector
pi_187213475
quote:
14s.gif Op zondag 2 juni 2019 01:38 schreef cherrycoke het volgende:

[..]

ja makelaars, ik kan dat door elkaar hebben gehaald.

https://www.rijksoverheid(...)rhoging-vrije-sector
Ongelimiteerd verhogen dus. Wat een trieste situatie, de woningmarkt.
  zondag 2 juni 2019 @ 01:41:38 #11
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_187213486
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 01:40 schreef Frank_Underwood het volgende:

[..]

Ongelimiteerd verhogen dus. Wat een trieste situatie, de woningmarkt.
het is maar net hoe het in je contract staat.
pi_187213503
quote:
14s.gif Op zondag 2 juni 2019 01:41 schreef cherrycoke het volgende:

[..]

het is maar net hoe het in je contract staat.
De inhoud kan wijzigen bij aanbod van een nieuw huurcontract. Mocht je deze niet accepteren, dan heb je pech... :(
pi_187213534
quote:
14s.gif Op zondag 2 juni 2019 01:36 schreef cherrycoke het volgende:

[..]

hoelang is de wachtlijst in jou omgeving, stel je voor dat ik als alleenstaande nu nog zou inschrijven bij een sociale huurwoning dan zal ik zon 10-20 jaar moeten wachten voordat ik uberhaupt in aanmerking kom voor een sociale huurwoning.
Ik woon in de regio Midden-Groningen. Volgens mij ligt de wachttijd ergens op 3 jaar. Ik wil rond die tijd ook wel op mezelf wonen. Ga me dus binnenkort maar eens inschrijven in zowel m’n eigen regio als de Stad. Dan spaar je tenminste punten en heb je alvast wat saldo opgebouwd tegen de tijd je echt wilt reageren. Regeren is vooruitzien.
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 01:37 schreef Frank_Underwood het volgende:

[..]

Wanneer dan wel volgens jou?
1) Wanneer je financieel de situatie kan dragen
2) Wanneer je het huishouden kan runnen, inclusief taken
3) Wanneer je voldoende levenservaring hebt. Bijvoorbeeld doordat je bewezen hebt dat je moeilijke situaties kan handelen.

Je zit ook gewoon in een onhandige regio. Voor de astronomische prijzen in Rotterdam kun je volgens mij best leuk wonen in Groningen.
  zondag 2 juni 2019 @ 01:47:03 #14
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_187213555
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 01:43 schreef Frank_Underwood het volgende:

[..]

De inhoud kan wijzigen bij aanbod van een nieuw huurcontract. Mocht je deze niet accepteren, dan heb je pech... :(
je gaat van het slechtse uit, bij mij staat er een verhogingsclausule in, zoals ik zeg het is maar net wat je hebt afgesproken en wat er daadwerkelijk in je contract staat.
  zondag 2 juni 2019 @ 01:47:55 #15
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_187213564
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 01:45 schreef Dennisweb het volgende:

[..]

Ik woon in de regio Midden-Groningen. Volgens mij ligt de wachttijd ergens op 3 jaar. Ik wil rond die tijd ook wel op mezelf wonen. Ga me dus binnenkort maar eens inschrijven in zowel m’n eigen regio als de Stad. Dan spaar je tenminste punten en heb je alvast wat saldo opgebouwd tegen de tijd je echt wilt reageren. Regeren is vooruitzien.
[..]

3) Wanneer je voldoende levenservaring hebt. Bijvoorbeeld doordat je bewezen hebt dat je moeilijke situaties kan handelen.

Je zit ook gewoon in een onhandige regio. Voor de astronomische prijzen in Rotterdam kun je volgens mij best leuk wonen in Groningen.
ik in regio midden nederland, dat is randstad daar kom je echt niet tussen de sociale huurwoning,
pi_187213637
quote:
14s.gif Op zondag 2 juni 2019 01:47 schreef cherrycoke het volgende:

[..]

ik in regio midden nederland, dat is randstad daar kom je echt niet tussen de sociale huurwoning,
Inderdaad. Dat gaat zeker niet lukken. Daar zijn zelfs gevallen bekend van mensen die noodgedwongen een jaar in de auto leven of gewoon helemaal dakloos zijn.

Men mag ons dan domme boeren vinden die maar moeten verkassen om meer gas uit Slochteren te kunnen halen, maar ik ben blij dat ik hier opgegroeid ben. De wachttijden zijn niet zo extreem als in de Randstad.

Meteen als je het huis uitgaat een huis kopen zou ik ook niet doen. Zeker als je single bent en geen kinderen hebt.
  zondag 2 juni 2019 @ 02:59:16 #17
380899 2thmx
FvD-moslim
pi_187214238
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 01:21 schreef Frank_Underwood het volgende:
• bruto inkomen per maand van ¤2950. Hiervan hou ik ongeveer ¤1900 netto over.
Vreemd, zou zo rond de ¤2.200 netto verwachten?
Voegt hoogtepunten toe aan jullie druilerige bestaan.
pi_187214543
quote:

[..]

[..]

Oprechte vraag, maar dan ben je straks bijna 30 en dan woon je nog thuis, worden je ouders daar niet gek van? En vrouwen, neem je die dan maar gewoon mee naar het huis van je ouders?
  zondag 2 juni 2019 @ 10:11:29 #19
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_187216095
Ga eens met je ouders rond de tafel zitten. Als je met hun afspreekt dat je bv. nog 3 jaar bij hun blijft wonen, en in in die 3 jaar ¤ 30.000 bij elkaar spaart, misschien is het dan wel mogelijk om een leuk appartementje te kopen.
pi_187216611
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 10:11 schreef Fietsertje70 het volgende:
Ga eens met je ouders rond de tafel zitten. Als je met hun afspreekt dat je bv. nog 3 jaar bij hun blijft wonen, en in in die 3 jaar ¤ 30.000 bij elkaar spaart, misschien is het dan wel mogelijk om een leuk appartementje te kopen.
Ik heb al ongeveer 25k gespaard. Desondanks ben ik terughoudend om te kopen:

- ik wil flexibel kunnen zijn en het huurcontract per direct kunnen opzeggen. Niet nog een koper zoeken etc.

- ik wil geen zorgen maken om onderhoud. Zo voor het eerst wil ik focussen op wonen ipv alle randzaken erbij waar ik geen ervaring/weet van heb.

- ik ben alleenstaand. Een woonhuis met tuin wil ik pas kopen wanneer ik een vriendin heb en/of gezin. Een appartement staat mij niet vanwege het VvE gebeuren.

- ik wil uiteindelijk buiten de stad wonen met een gekochte huis en tuin, maar gezien mijn huidige baan moet ik nog even in de Randstad wonen.
  zondag 2 juni 2019 @ 10:55:21 #21
51385 baskick
Juist ja!
pi_187216732
quote:
1s.gif Op zondag 2 juni 2019 10:45 schreef Frank_Underwood het volgende:

[..]

- ik wil flexibel kunnen zijn en het huurcontract per direct kunnen opzeggen. Niet nog een koper zoeken etc.

- ik wil geen zorgen maken om onderhoud. Zo voor het eerst wil ik focussen op wonen ipv alle randzaken erbij waar ik geen ervaring/weet van heb.

- ik ben alleenstaand. Een woonhuis met tuin wil ik pas kopen wanneer ik een vriendin heb en/of gezin. Een appartement staat mij niet vanwege het VvE gebeuren.

- ik wil uiteindelijk buiten de stad wonen met een gekochte huis en tuin, maar gezien mijn huidige baan moet ik nog even in de Randstad wonen.

Hou er rekening mee dat je niet zo flexibel bent als je verwacht. Vaak zal er een initiële huurperiode gelden.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  zondag 2 juni 2019 @ 11:03:39 #22
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_187216862
quote:
1s.gif Op zondag 2 juni 2019 10:45 schreef Frank_Underwood het volgende:

[..]

De VVE is verantwoordelijk voor het onderhoud, en daar ben je met alle eigenaren van een complex verantwoordelijk voor. Je kan er zelf dus invloed op uitoefenen. Op het moment dat je particulier gaat huren heb je geen invloed en te maken met een huiseigenaar die qua huur kan vragen wat hij wil, en zich met een Jantje-van-Leiden kan afmaken qua onderhoud.
  Moderator zondag 2 juni 2019 @ 11:33:12 #23
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_187217288
Beste keuze: vanaf 18e inschrijven bij woningnet oid. Ik ijf mn leven lang ingeschreven staan. Voor die 12 euro per jaar doet het me in de portemonnee in ieder geval geen pijn.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_187217375
Je eisen zijn veel te hoog. Wat jij wil vind je hooguit nog in Limburg of Friesland, en dan nog met de nodige wachttijd.
pi_187217420
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 11:33 schreef Renesite het volgende:
Beste keuze: vanaf 18e inschrijven bij woningnet oid. Ik ijf mn leven lang ingeschreven staan. Voor die 12 euro per jaar doet het me in de portemonnee in ieder geval geen pijn.
Ik sta ruim 7 jaar ingeschreven bij Woningnet. Nu je het zegt, volgens mij kan ik nog wel in aanmerking komen voor een sociale huurwoning. Op basis van belastingjaar 2017 en 2018 kom ik wel in aanmerking voor een sociale huurwoning.

Nu, heb ik een tijdelijk contract. Het is nog niet zeker of ik wel of niet in aanmerking zou komen voor een sociale huurwoning volgend jaar.
  Moderator zondag 2 juni 2019 @ 11:43:46 #26
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_187217428
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 11:42 schreef Frank_Underwood het volgende:

[..]

Ik sta ruim 7 jaar ingeschreven bij Woningnet. Nu je het zegt, volgens mij kan ik nog wel in aanmerking komen voor een sociale huurwoning. Op basis van belastingjaar 2017 en 2018 kom ik wel in aanmerking voor een sociale huurwoning. Dit belastingjaar is immers ook niet eens zeker hoeveel mijn jaarinkomen zal zijn, ik heb namelijk een tijdelijk contract.
Altijd proberen. En anders vragen of ze nog vrije sectorwoningen in hun portefeuille hebben.
  zondag 2 juni 2019 @ 11:48:59 #27
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_187217497
Welkom bij de club. Jan Modaal met de Nederlandse etniciteit en nationaliteit is in de huidige tijd flink de klos. Je vist werkelijk waar overal buiten. Het beste wat je kunt doen is jezelf in de fik steken op het Binnenhof, misschien dat er dan een belletje gaat rinkelen bij die kwakzalvers aldaar en er dan eindelijk eens achter komen hoe zij de motor van de economie (arbeiders) volle bak discrimineren, demoniseren en minimaliseren.
pi_187217515
quote:

Dat begint dus met op jezelf wonen i.p.v. bij moeders pappot mee eten en de was voor je laten doen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_187217540
quote:

R'dam is nog te doen (of je er wilt wonen is een tweede), in steden als Leiden, Amsterdam en Utrecht is de prijs veel hoger gestegen Overigens i weggaan uit je stad waar je blijkbaar bent geboren en opgegroeid en gestudeerd hebt, weer een nieuwe stap in volwassen worden, dus mooie kans i.d.d.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_187217554
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 01:54 schreef Dennisweb het volgende:
Meteen als je het huis uitgaat een huis kopen zou ik ook niet doen. Zeker als je single bent en geen kinderen hebt.
W.t.f. hebben kinderen ( :r ) er nou mee te maken? Ik zie juist als voordeel van de huidige woningmarktkrapte, dat mensen niet aan fokken toekomen.
pi_187217572
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 11:48 schreef Ciclon het volgende:
Welkom bij de club. Jan Modaal met de Nederlandse etniciteit en nationaliteit is in de huidige tijd flink de klos. Je vist werkelijk waar overal buiten. Het beste wat je kunt doen is jezelf in de fik steken op het Binnenhof, misschien dat er dan een belletje gaat rinkelen bij die kwakzalvers aldaar en er dan eindelijk eens achter komen hoe zij de motor van de economie (arbeiders) volle bak discrimineren, demoniseren en minimaliseren.
Klinkt alsof jij geen warm voorstander van de multiculturele samenleving bent?
pi_187217847
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 11:40 schreef Daario het volgende:
Je eisen zijn veel te hoog. Wat jij wil vind je hooguit nog in Limburg of Friesland, en dan nog met de nodige wachttijd.
Welke eisen vind je té hoog?
  Moderator zondag 2 juni 2019 @ 12:15:34 #33
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_187217855
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 11:48 schreef Ciclon het volgende:
Het hoeft hier geen 'alles buiten Nederlanders om krijgt alles' verhaal te worden.
pi_187217865
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 11:43 schreef Renesite het volgende:

[..]

Altijd proberen. En anders vragen of ze nog vrije sectorwoningen in hun portefeuille hebben.
Bedankt voor de tip :)

Dat wordt dus sowieso elke dag het aanbod van Rotterdamse sociale huurwoningen in de gaten houden...
  Moderator zondag 2 juni 2019 @ 12:17:17 #35
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_187217886
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 12:16 schreef Frank_Underwood het volgende:

[..]

Bedankt voor de tip :)

Dat wordt dus sowieso elke dag het aanbod van sociale huurwoningen in de gaten houden...
Ik kreeg de tip om vooral dagelijks dat te gaan doen. Een cliënt van een organisatie waar ik wel contact mee heb, heeft in hartje zomer met drie jaar ingeschreven staan in Groningen centrum een leuk appartement gescoort. Iedereen had wel wat anders te doen dan overal op reageren en zodoende is hij er tussen gerold.
  zondag 2 juni 2019 @ 12:47:26 #36
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_187218426
quote:
4s.gif Op zondag 2 juni 2019 12:15 schreef Renesite het volgende:

[..]

Het hoeft hier geen 'alles buiten Nederlanders om krijgt alles' verhaal te worden.
Gaat niet enkel om Nederlanders. Ik heb het specifiek over Jan Modaal. Je verdient te veel voor sociale huurwoning, te weinig voor particulier en om een huis te kopen. Je hebt jaren loonbelasting afgedragen en krijg er niks voor terug. Terwijl een asielgezin zo prompt een nieuwbouw woning krijgt voorgeschoteld zonder ook maar iets te hebben geïnvesteerd in dit land. En ik verwijt die mensen niks, maar wel het huidige (en daarvoor) kabinet.
pi_187218575
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 12:47 schreef Ciclon het volgende:

[..]

Gaat niet enkel om Nederlanders. Ik heb het specifiek over Jan Modaal. Je verdient te veel voor sociale huurwoning, te weinig voor particulier en om een huis te kopen. Je hebt jaren loonbelasting afgedragen en krijg er niks voor terug. Terwijl een asielgezin zo prompt een nieuwbouw woning krijgt voorgeschoteld zonder ook maar iets te hebben geïnvesteerd in dit land. En ik verwijt die mensen niks, maar wel het huidige (en daarvoor) kabinet.
quote:
Jan Modaal met de Nederlandse etniciteit en nationaliteit is in de huidige tijd flink de klos.
  zondag 2 juni 2019 @ 13:21:44 #38
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_187219020
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 12:56 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

[..]

Dat wil toch niet zeggen dat ik tegen buitenlanders ben? Ik ben tegen het kabinet die nieuwkomers voorrang geven op de woningmarkt zonder ook maar iets te hebben geïnvesteerd in Nederland. Achteraan aansluiten is mijn pleidooi.
pi_187219142
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 12:15 schreef Frank_Underwood het volgende:

[..]

Welke eisen vind je té hoog?
Regio Rotterdam, lage woonlasten om nog wat te kunnen sparen, veiligheid.
En dat allemaal voor een modaal salaris. Totaal niet realistisch.
pi_187219889
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 13:29 schreef Daario het volgende:

[..]

Regio Rotterdam, lage woonlasten om nog wat te kunnen sparen, veiligheid.
En dat allemaal voor een modaal salaris. Totaal niet realistisch.
<1100 moet toch te doen zijn?!
pi_187220714
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 11:50 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat begint dus met op jezelf wonen i.p.v. bij moeders pappot mee eten en de was voor je laten doen.
Leuk, maar als dat de conditie is om volwassen te worden..... Er zijn genoeg andere situaties waarin je levenservaring opdoet en het zelfs bij je ouders zelf moet zien te rooien. Denk je nou echt dat mijn ouders mijn zorgkosten betalen? Of mijn internetverbinding? Mijn telefoonkosten? Denk je echt dat ze me overal bij het handje vasthouden? Vergeet het maar. Ik betaal ook bij mijn ouders gewoon kost en inwoning en deel mee in de vaste lasten. En betreft de nodige levenservaring: ga maar eens proberen te studeren met drie chronische ziektes. Dan pas leer je hoe het leven in elkaar steekt. Dan kom je uit op de pure bureaucratie die Nederland heet. Uiteindelijk ben ik zonder schulden afgestudeerd. Dat kan menig FOK!ker hier met zijn 30 ton schuld niet zeggen. Maar hey, ze zijn wel lekker volwassen hoor.

Ken zelfs een stel waarbij een van de ouders een miljonair is. Ze zijn nu 18 en net uit huis, wonen op henzelf. Maar papa de miljonair betaalt alles. Is dat dan volwassen zijn, ja?

En of papa en mama het oké vinden dat ik op mijn 27e nog bij hen woon? Ja, dat vinden ze prima. Want ze vinden het een fijn idee dat wanneer ik straks op mezelf woon, ik een goedlopend bedrijf heb en niet in de schulden zit. Hier in de buurt wonen er genoeg mensen van mijn leeftijd die op hun 18e zo lekker volwassen het huis uitgingen, en nu weer bij papa en mama inwonen omdat ze het volledig verknald hebben en torenhoge schulden hebben.

Of zijn ze dan opeens niet meer volwassen en weer kinds geworden? Ik snap die redenering niet.

quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 11:53 schreef blomke het volgende:

[..]

W.t.f. hebben kinderen ( :r ) er nou mee te maken? Ik zie juist als voordeel van de huidige woningmarktkrapte, dat mensen niet aan fokken toekomen.
Nou, wat denk je zelf? Frank heeft nu nog geen vriendin of kinderen. Een simpele eengezinswoning lijkt dan voor de hand te liggen. Prima, koop je een eengezinswoning. Ga je op vakantie, kom je een leuke dame tegen van eind twintig. Wil graag met je samen wonen en dan begint de biologische klok te tikken. "Frank... zullen we kinderen nemen?"

En daar zit je dan in je appartementje met een woonkamer en slaapkamer. Dat wordt het appartement te koop zetten en verhuizen. Als het toch je eerste woning is, kun je beter gaan huren.
  zondag 2 juni 2019 @ 15:25:46 #42
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_187221322
quote:

Je klaagt enerzijds over de woningmarkt maar ik lees vooral een hoop "ik wil per se dit" en "het moet zeker niet dat"

Met jouw inkomen en spaargeld kun je prima een eigen huis kopen. Dat is helemaal niet moeilijk (desnoods vraag je advies van vrienden/familie) en je kan een huis ook weer gewoon verkopen als je er weg wilt. Je krijgt meer huis voor je geld dan met huren en je bouwt ook kapitaal op dat je kan inzetten bij het kopen van een ander huis.

Ik denk dat je teveel obstakels op je eigen weg gooit
pi_187221856
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 14:50 schreef Dennisweb het volgende:

[..]

Leuk, maar als dat de conditie is om volwassen te worden..... Er zijn genoeg andere situaties waarin je levenservaring opdoet en het zelfs bij je ouders zelf moet zien te rooien. Denk je nou echt dat mijn ouders mijn zorgkosten betalen? Of mijn internetverbinding? Mijn telefoonkosten? Denk je echt dat ze me overal bij het handje vasthouden? Vergeet het maar. Ik betaal ook bij mijn ouders gewoon kost en inwoning en deel mee in de vaste lasten. En betreft de nodige levenservaring: ga maar eens proberen te studeren met drie chronische ziektes. Dan pas leer je hoe het leven in elkaar steekt. Dan kom je uit op de pure bureaucratie die Nederland heet. Uiteindelijk ben ik zonder schulden afgestudeerd. Dat kan menig FOK!ker hier met zijn 30 ton schuld niet zeggen. Maar hey, ze zijn wel lekker volwassen hoor.

Ken zelfs een stel waarbij een van de ouders een miljonair is. Ze zijn nu 18 en net uit huis, wonen op henzelf. Maar papa de miljonair betaalt alles. Is dat dan volwassen zijn, ja?

En of papa en mama het oké vinden dat ik op mijn 27e nog bij hen woon? Ja, dat vinden ze prima. Want ze vinden het een fijn idee dat wanneer ik straks op mezelf woon, ik een goedlopend bedrijf heb en niet in de schulden zit. Hier in de buurt wonen er genoeg mensen van mijn leeftijd die op hun 18e zo lekker volwassen het huis uitgingen, en nu weer bij papa en mama inwonen omdat ze het volledig verknald hebben en torenhoge schulden hebben.

Of zijn ze dan opeens niet meer volwassen en weer kinds geworden? Ik snap die redenering niet.
[..]

Nou, wat denk je zelf? Frank heeft nu nog geen vriendin of kinderen. Een simpele eengezinswoning lijkt dan voor de hand te liggen. Prima, koop je een eengezinswoning. Ga je op vakantie, kom je een leuke dame tegen van eind twintig. Wil graag met je samen wonen en dan begint de biologische klok te tikken. "Frank... zullen we kinderen nemen?"

En daar zit je dan in je appartementje met een woonkamer en slaapkamer. Dat wordt het appartement te koop zetten en verhuizen. Als het toch je eerste woning is, kun je beter gaan huren.
Zo denk ik er ook over, vandaar mijn wens om te huren.
pi_187221862
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 15:25 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Je klaagt enerzijds over de woningmarkt maar ik lees vooral een hoop "ik wil per se dit" en "het moet zeker niet dat"

Met jouw inkomen en spaargeld kun je prima een eigen huis kopen. Dat is helemaal niet moeilijk (desnoods vraag je advies van vrienden/familie) en je kan een huis ook weer gewoon verkopen als je er weg wilt. Je krijgt meer huis voor je geld dan met huren en je bouwt ook kapitaal op dat je kan inzetten bij het kopen van een ander huis.

Ik denk dat je teveel obstakels op je eigen weg gooit
Vrienden en familie dragen het advies uit om allereerst te huren, deel van het spaargeld te laten renderen in beleggingen en bijsparen om rond begin 30ste een mooi woonhuis (incl. tuin) te kopen buiten de stad, met tegen die tijd eventueel een levenspartner.
pi_187221981
dubbelpost.
  zondag 2 juni 2019 @ 16:19:47 #46
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_187222235
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 15:56 schreef Frank_Underwood het volgende:

[..]

Vrienden en familie dragen het advies uit om allereerst te huren, deel van het spaargeld te laten renderen in beleggingen en bijsparen om rond begin 30ste een mooi woonhuis (incl. tuin) te kopen buiten de stad, met tegen die tijd eventueel een levenspartner.

Een huis is een uitstekende belegging. Of je moet tot je 30e bij je ouders blijven. Financieel natuurlijk gunstig maar qua ontwikkeling zeker niet.
pi_187222256
quote:

[..]

[..]

Ehm ik was oprecht benieuwd, lijkt me namelijk echt super kut, heb je een vriend of vriendin en moet je lekker op je slaapkamer bij je ouders thuis gaan zitten op je 28e. Oh en ik ben inderdaad wel vroeg uit huis gegaan, werk voor mezelf en zit niet in de schulden. Heb ook nooit terug hoeven gaan naar mijn ouders. Het is natuurlijk niet het een of het ander ;)
pi_187222383
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 16:21 schreef Miss-X het volgende:

[..]

Ehm ik was oprecht benieuwd, lijkt me namelijk echt super kut, heb je een vriend of vriendin en moet je lekker op je slaapkamer bij je ouders thuis gaan zitten op je 28e. Oh en ik ben inderdaad wel vroeg uit huis gegaan, werk voor mezelf en zit niet in de schulden. Heb ook nooit terug hoeven gaan naar mijn ouders. Het is natuurlijk niet het een of het ander ;)
Ik zeg dan ook niet dat het niet kan. Maar relationeel, ik heb geen vriendin en eerlijk gezegd heb ik liever een relatie met een buitenlandse dan met een Nederlander. Er kan in drie jaar aardig wat gebeuren, maar dat zien we dan wel weer.

Maar de realiteit is wel dat er zeker wel gevallen zijn waar het wel verkeerd gaat. In ieder geval vind ik het niet 'super kut' om nog bij mijn ouders te wonen. Maar ik ben uiteraard wel bezig om te zorgen dat er binnen laten we zeggen een jaar, anderhalf wel een eigen woonruimte is. Dat hangt een beetje af van de wachtlijsten en het aanbod in de regio.

In Delfzijl staat er genoeg leeg vanwege de aardbevingen. Daar zie ik mezelf eerlijk gezegd niet wonen.
pi_187222386
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 16:19 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Een huis is een uitstekende belegging. Of je moet tot je 30e bij je ouders blijven. Financieel natuurlijk gunstig maar qua ontwikkeling zeker niet.
Dat het een uitstekende belegging is, ontken ik niet. Maar besef dat het onnozel is om een woning te kopen en te investeren. Puur om te wonen en wetende dat ik er niet jarenlang zal blijven wonen. Kan ik net zo goed voor ~¤150 meer huren, en spaargelden/beleggingen laten renderen voor hét woonhuis die ik wil hebben.
pi_187222418
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 16:28 schreef Frank_Underwood het volgende:

[..]

Dat het een uitstekende belegging is, ontken ik niet. Maar besef dat het onnozel is om een woning te kopen en te investeren. Puur om te wonen en wetende dat ik er niet jarenlang zal blijven wonen. Kan ik net zo goed voor ~¤150 meer huren, en spaargelden/beleggingen laten renderen voor hét woonhuis die ik wil hebben.
Moet wel eerlijk zeggen: als sociale huur geen optie is en je voor vrije markt niet in aanmerking komt, dan is met jouw salaris een woning kopen misschien wel een beter idee. Ik ben ZZP'er en een huis kopen kan ik vergeten. In loondienst is vanwege mijn chronisch-ziek zijn niet mogelijk. Helaas is er (nog steeds) veel discriminatie tegenover chronisch zieken op de banenmarkt.

Als je een beetje vooruit denkt, koop je gewoon een mooi huis waar je even mee vooruit kan in of rondom Rotterdam. Is dat misschien een idee? En als het je niet bevalt, zet je 'm weer te koop. De tijd van enorme verliezen is toch wel een beetje voorbij.... het is geen 2008 meer.
pi_187222615
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 16:31 schreef Dennisweb het volgende:

[..]

Moet wel eerlijk zeggen: als sociale huur geen optie is en je voor vrije markt niet in aanmerking komt, dan is met jouw salaris een woning kopen misschien wel een beter idee. Ik ben ZZP'er en een huis kopen kan ik vergeten. In loondienst is vanwege mijn chronisch-ziek zijn niet mogelijk. Helaas is er (nog steeds) veel discriminatie tegenover chronisch zieken op de banenmarkt.

Als je een beetje vooruit denkt, koop je gewoon een mooi huis waar je even mee vooruit kan in of rondom Rotterdam. Is dat misschien een idee? En als het je niet bevalt, zet je 'm weer te koop. De tijd van enorme verliezen is toch wel een beetje voorbij.... het is geen 2008 meer.
Ik denk dat huren via een corporatie best zou moeten lukken, of dat sociaal is of vrije markt. Wellicht niet té veeleisend zijn. Enige waar ik momenteel op zoek naar ben is een veilige woonplek en OV-bereikbaarheid.
  zondag 2 juni 2019 @ 17:08:23 #52
370431 drakin
vurig typje
pi_187223038
Begin anders met je inschrijven voor een antikraakwoning of ga op kamers, superflexibel.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_187223342
quote:
Leuk, maar als dat de conditie is om volwassen te worden..... Er zijn genoeg andere situaties waarin je levenservaring opdoet en het zelfs bij je ouders zelf moet zien te rooien. Denk je nou echt dat mijn ouders mijn zorgkosten betalen? Of mijn internetverbinding? Mijn telefoonkosten? Denk je echt dat ze me overal bij het handje vasthouden? Vergeet het maar. Ik betaal ook bij mijn ouders gewoon kost en inwoning en deel mee in de vaste lasten.
Typisch een opsomming van iemand die nog "thuis" woont (mijn "thuis" was mijn studentenkamer): de financiële zaken. Wat dacht je van: boodschappen doen, eten koken, de financiën regelen (da's wat anders dan meebetalen), de zaak schoonhouden, sociale contacten binnenhalen en onderhouden, reizen en dergelijke?

quote:
En betreft de nodige levenservaring: ga maar eens proberen te studeren met drie chronische ziektes. Dan pas leer je hoe het leven in elkaar steekt.
Dus jouw situatie is de referentie die geldt voor iedereen? Ik heb ook een chronische ziekte, wat me er niet van weerhield op kamers te gaan, af te studeren en te solliciteren.

quote:
Dan kom je uit op de pure bureaucratie die Nederland heet. Uiteindelijk ben ik zonder schulden afgestudeerd. Dat kan menig FOK!ker hier met zijn 30 ton schuld niet zeggen. Maar hey, ze zijn wel lekker volwassen hoor.
30 ton schuld? Ik had Fl.6000,- schuld en heb dat (met extra korting) in 1x betaald. En dat "ze" hier lekker volwassen zijn, merk ik niet echt gezien de soort vragen en problemen die hier opduiken.
Volwassen zijn is dat je de bureaucratie omzeilt en niet nodig hebt en de tent voor jezelf, onafhankelijk van anderen/overheid, runt.

quote:
Frank heeft nu nog geen vriendin of kinderen. Een simpele eengezinswoning lijkt dan voor de hand te liggen. Prima, koop je een eengezinswoning. Ga je op vakantie, kom je een leuke dame tegen van eind twintig. Wil graag met je samen wonen en dan begint de biologische klok te tikken. "Frank... zullen we kinderen nemen?"

Wat wil je hiermee zeggen?

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 02-06-2019 17:31:51 ]
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
pi_187223467
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 06:22 schreef Miss-X het volgende:
Oprechte vraag, maar dan ben je straks bijna 30 en dan woon je nog thuis, worden je ouders daar niet gek van? En vrouwen, neem je die dan maar gewoon mee naar het huis van je ouders?
Dit zijn ook interessante vragen, waarop je nog niet hebt geantwoord.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
pi_187224366
quote:
Net een studietijd achter de rug
Met sociale huur kijken ze naar het inkomen van het voorgaande jaar. Dus je kan wel een sociale huurwoning krijgen.

Anders kan je nog parttime werken dan krijg je ook een lager jaarinkomen. Of werken als zzp'er dan heb je een aanzienlijke starterskorting waardoor je belastbare jaarinkomen ook flink omlaag gaat. Of je doet een investering in scholing waardoor je inkomen ook weer lager is.

Kortom, mogelijkheden genoeg om niet teveel te verdienen. Zodra je eenmaal in die sociale woning zit kan je gaan verdienen wat je wilt.

Nu kopen is misschien niet het beste. De prijzen zijn flink hoog. Een dip is niet ondenkbaar.

Antikraak is ook haalbaar. Aangezien je een studie hebt gedaan en een baan hebt zijn ze daar wel blij mee. Dan krijg je voorrang op werkloze tokkies of eeuwige flierefluiters. Gewoon goed achter de broek zitten die bedrijven. Ze geven de panden doorgaans aan pro-actieve verantwoordelijke mensen. Als je laat blijken dat je dat bent dan krijg je wel wat.
pi_187224595
Anders even op Ad Hoc ofzo kijken wat er is. Moet je wel iemand kennen die er al huurt. Zijn woningen die gesloopt gaan worden binnen zoveel tijd, maar dan ben je als het goed is een paar jaar onder de pannen. En je kan na de sloop naar een ander Ad Hoc huis verhuizen. Geloof alleen dat je geen huurbescherming hebt dan. Dan kan je vandaag te horen krijgen dat je morgen weg moet.
pi_187224616
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 17:24 schreef blomke het volgende:

[..]

Typisch een opsomming van iemand die nog "thuis" woont (mijn "thuis" was mijn studentenkamer): de financiële zaken. Wat dacht je van: boodschappen doen, eten koken, de financiën regelen (da's wat anders dan meebetalen), de zaak schoonhouden, sociale contacten binnenhalen en onderhouden, reizen en dergelijke?
[..]
Nee, dat heb ik natuurlijk nooit gedaan. Wat weet jij daar nou van? Mijn moeder is chronisch ziek en ik help haar waar ik kan. Met alle taken die je hierboven noemt. Reizen eveneens zo. Ik reis gerust door binnen- en buitenland (met een voorkeur voor Roemenië, want daar - ja je verwacht het niet - zitten mijn sociale contacten).

Dus jouw situatie is de referentie die geldt voor iedereen? Ik heb ook een chronische ziekte, wat me er niet van weerhield op kamers te gaan, af te studeren en te solliciteren.
[..]
Wat fijn voor je! Maar met Ménière hoef je op geen begrip van wie dan ook te rekenen. Op stage al te horen gekregen dat ik voor hen een te extreme vorm van de ziekte heb om ooit een baan te krijgen.

Dus wat deed Dennisweb, die startte een eigen bedrijf en er zit ook nog eens groei in! Nee, maar! Dat heb ik natuurlijk niet gedaan, maar mijn ouders.

Op kamers gaan is sowieso overrated. Lekker de badkamer delen omdat je zo nodig lekker op kamers moet. Want doet heel studerend Nederland.

Studeren was voor mij meer een noodzaak dan ik er plezier in heb gehad.

30 ton schuld? Ik had Fl.6000,- schuld en heb dat (met extra korting) in 1x betaald. En dat "ze" hier lekker volwassen zijn, merk ik niet echt gezien de soort vragen en problemen die hier opduiken.
Volwassen zijn is dat je de bureaucratie omzeilt en niet nodig hebt en de tent voor jezelf, onafhankelijk van anderen/overheid, runt.
[..]
Wat wil je hiermee zeggen?
Deel van mijn antwoorden staan in de quote. Zit op mobiel, vandaar.

Aha! Je studeerde nog toen er nog guldens waren. Maar tijden veranderen. Tegenwoordig is er een leenstelsel en ben je al snel 30K in euro’s verder. Ik snap je redenatie van niet afhankelijk van de overheid zijn niet. Als je toch de mogelijkheid hebt om gebruik te maken van steun van de overheid voor je situatie, dan doe je dat toch?

Waarom zou je jezelf in de schulden steken als dat niet nodig is?

Zoals jullie redeneren zeggen jullie eigenlijk tegen Frank: ga eens gauw het huis uit, want je ouders zijn je beu genoeg. Dat slaat echt helemaal nergens op.

Als je 24 bent is het een terechte vraag. We gaan echt niet allemaal op ons 18e het huis uit. Dat was in de tijd dat blomke studeerde (blijkbaar bijna twintig jaar terug) nog heel normaal, maar tijden veranderen. Het gemiddelde ligt nu al op 21 jaar geloof ik.

Er is meer vraag naar sociale huurwoningen en met die abnormale eisen die vrijemarktverhuurders stellen zit voor velen de vrije huur er ook niet in. Face it, het leven is fors duurder geworden en daardoor komen mensen steeds vaker in zo’n situatie als dat van Frank terecht. Dat heeft niks met onvolwassenheid te maken, maar alles met hoe de marktwerking alles heeft veranderd.
pi_187224698
quote:
1s.gif Op zondag 2 juni 2019 18:39 schreef Dennisweb het volgende:

[..]

Aha! Je studeerde nog toen er nog guldens waren. Maar tijden veranderen. Tegenwoordig is er een leenstelsel en ben je al snel 30K in euro’s verder. Ik snap je redenatie van niet afhankelijk van de overheid zijn niet. Als je toch de mogelijkheid hebt om gebruik te maken van steun van de overheid voor je situatie, dan doe je dat toch?

Zoals jullie redeneren zeggen jullie eigenlijk tegen Frank: ga eens gauw het huis uit, want je ouders zijn je beu genoeg. Dat slaat echt helemaal nergens op.

Als je 24 bent is het een terechte vraag. We gaan echt niet allemaal op ons 18e het huis uit. Dat was in de tijd dat blomke studeerde (blijkbaar bijna twintig jaar terug) nog heel normaal, maar tijden veranderen. Het gemiddelde ligt nu al op 21 jaar geloof ik.

Er is meer vraag naar sociale huurwoningen en met die abnormale eisen die vrijemarktverhuurders stellen zit voor velen de vrije huur er ook niet in. Face it, het leven is fors duurder geworden en daardoor komen mensen steeds vaker in zo’n situatie als dat van Frank terecht. Dat heeft niks met onvolwassenheid te maken, maar alles met hoe de marktwerking alles heeft veranderd.
TS zou natuurlijk wel wat minder veeleisend kunnen zijn. In deze lastige woningmarkt krijg je niet zomaar wat je wilt. Daar gaat veel inschrijftijd, sparen of inkomen vergaren voor vrije sector aan vooraf. Dan is een kamer of studio huren of antikraak gaan wonen een goed alternatief.
pi_187224778
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 18:44 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

TS zou natuurlijk wel wat minder veeleisend kunnen zijn. In deze lastige woningmarkt krijg je niet zomaar wat je wilt. Daar gaat veel inschrijftijd, sparen of inkomen vergaren voor vrije sector aan vooraf. Dan is een kamer of studio huren of antikraak gaan wonen een goed alternatief.
Eens. Of gewoon nog even bij je ouders blijven wonen als je dat zelf prettig vindt en je ouders het geen probleem vinden.
pi_187225047
quote:

[..]

Dat.

forget it, als mijn kinderen gaan werken en niet meer studeren mogen ze lekker kostgeld en huur betalen. Kans is trouwens klein daar ik ze zodra ze gaan studeren het huis uit knikker ( op mijn kosten)
pi_187225363
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 19:07 schreef devlinmr het volgende:
Kans is trouwens klein daar ik ze zodra ze gaan studeren het huis uit knikker ( op mijn kosten)
Kijk, deze man voedt z'n kinderen tot zelfstandigheid op, i.p.v. ze bij de pappot te houden.
pi_187225856
quote:
14s.gif Op zondag 2 juni 2019 19:22 schreef blomke het volgende:

[..]

Kijk, deze man voedt z'n kinderen tot zelfstandigheid op, i.p.v. ze bij de pappot te houden.
Je kinderen moedwillig het huis uit knikkeren om dat ze klaar zijn met studeren is je kind tot zelfstandigheid opvoeden? Dat is belachelijk. Er zijn genoeg omstandigheden waarin je dat niet zou doen. Bijvoorbeeld omdat je kind probeert eerst zelf zijn leven op de rit te krijgen. Waarom zou dat op de harde manier moeten? Komt er niks van terecht als je je kind laat sparen en wanneer hij voldoende geld heeft het huis vrijwillig uitgaat?

Je lijkt er nogal een directe benadering op na te houden. Als je achttien bent, ben je mijn probleem niet meer en zoek je 't lekker zelf maar uit. Ik ken gevallen van kinderen die zo behandeld zijn. Beiden zijn niet zo fantastisch terecht gekomen.

Je hoeft ze niet te pamperen (dat doen mijn ouders ook niet), maar om ze nou heel hard eruit te donderen....
  zondag 2 juni 2019 @ 19:50:06 #63
286575 Roces18
Chef de party
pi_187225946
wat een kinderachtig gedoe hier, kijk mij eens volwassen zijn, nee kijk mij eens.
ja volwassen joh
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_187226015
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 19:50 schreef Roces18 het volgende:
wat een kinderachtig gedoe hier, kijk mij eens volwassen zijn, nee kijk mij eens.
ja volwassen joh
Tja, de discussie is begonnen omdat men dacht dat je volwassen wordt van enkel en alleen het huis uitgaan. Ik heb al meerdere keren een aantal oplossingen aangedragen. Zoals (nogmaals):

1) Nog even bij je ouders blijven wonen en doorsparen (dan wordt blomke boos en vinden ze je kinderachtig)
2) Een woning kopen en eventueel later verhuizen
3) Minder wensen hebben en een kleiner appartement huren
4) Contact opnemen met de sociale verhuurder om te kijken of misschien niet meetelt wat je inkomen een jaar geleden was.

Maar blijkbaar moet het allemaal snel snel want als je na je achttiende nog thuis woont, ben je sneu. Wat mij betreft mag Frank zelf even aandragen of hij het oké vindt om bij zijn ouders te wonen of niet. Dat speelt volgens mij wel een belangrijke rol in deze. Het ouderlijk advies van blomke aan de ouders van Frank om 'm maar 't huis uit te schoppen vind ik eigenlijk niet echt op zijn plaats.
pi_187226298
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 19:45 schreef Dennisweb het volgende:

Je lijkt er nogal een directe benadering op na te houden.
Dat klopt. Halfbakken "ja, maar…" heb ik niets aan.

quote:
Als je achttien bent, ben je mijn probleem niet meer en zoek je 't lekker zelf maar uit. Ik ken gevallen van kinderen die zo behandeld zijn. Beiden zijn niet zo fantastisch terecht gekomen.
Dat eerste zeg ik niet; mijn stelling is dat zolang kinderen studeren kunnen ze op kosten van ouders op kamers gaan en zelfstandig leren hun househouden te doen.

Ik ken een voorbeeld van een "jochie" die tot z'n 29-ste bij pa en ma aan tafel zat, eens op vakantie ging met een alleengaandentocht, de verkeerde vrouw trof, 3 jaar later kind, spaargeld en huwelijk kwijt was (dat was ik niet btw). En nog 12 jaar alimentatie betalen.
pi_187226582
quote:
1s.gif Op zondag 2 juni 2019 18:39 schreef Dennisweb het volgende:

[..]

Hier ben ik het wel mee eens. Ik liep tegen soortgelijke problemen op als TS (hoog maar instabiel inkomen), maar goed, het feit dat ik een instabiel inkomen had zegt erg weinig over m'n vermogen om te kunnen leren koken. Ik heb zelf een tijdje op de leegstandswet gewoond, vond een werkgever met de ouderwetse sociale normen en heb in de korte tijd dat ik daar een vast contract had alsnog een eigen appartement gekocht. Koken leerde ik alsnog en de supermarkt zit op 10 minuten lopen. Natuurlijk moet je even je draai vinden, maar dit hoeft helemaal niet lang te duren. Ik zou het eerder van onvolwassen gedrag vinden getuigen als er geoordeeld wordt terwijl de uitdagingen van het huidige systeem niet worden meegewogen, die zijn gewoon heel anders dan vroeger.
pi_187226683
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 20:27 schreef Daboman het volgende:

[..]

, die zijn gewoon heel anders dan vroeger.
Nee hoor, betaalbare woningtekort bestaat al eeuwen
pi_187226797
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 11:33 schreef Renesite het volgende:
Ja, grootste fout die ik heb gemaakt in mijn leven, potverdorie ;( Ik had nu minstens 4 jaar ingeschreven kunnen staan als ik niet zo gierig was, en 12 jaar als ik wat wijzer was geweest (ik wist het ook gewoon lange tijd niet). Nu sta ik een jaar ingeschreven en zou ik wel wat sociaals willen huren. Kom je uit op lotingwoningen met 600 man. Verdorie.
Somebody that I used to know
pi_187226937
Hoe kan het dat ik bruto minder verdien maar netto meer overhoud? Of vergeet ik mijn auto?
Even off-topic hoor
pi_187226939
quote:

[..]

Je kinderen moedwillig het huis uit knikkeren om dat ze klaar zijn met studeren is je kind tot zelfstandigheid opvoeden? Dat is belachelijk.
hoezo na het studeren? Als ze gaan studeren gaan ze het huis al uit. Dit heb ik ze al vele jaren gezegd en de oudste is vorig jaar met veel plezier in Den Bosch gaan wonen in een studentenhuis
quote:
Er zijn genoeg omstandigheden waarin je dat niet zou doen. Bijvoorbeeld omdat je kind probeert eerst zelf zijn leven op de rit te krijgen. Waarom zou dat op de harde manier moeten? Komt er niks van terecht als je je kind laat sparen en wanneer hij voldoende geld heeft het huis vrijwillig uitgaat?
omdat dat "kind" zelf geld verdiend en na zijn/ haar 21ste financieel zelfstandig hoort te zijn. Als ze studeren betaal ik het leeuwendeel maar thuis wonen en fulltime werken betekent gewoon huur en kost betalen, tegen een reëel bedrag. Maar eigenlijk gewoon zelfstandig wonen
quote:
Je lijkt er nogal een directe benadering op na te houden. Als je achttien bent, ben je mijn probleem niet meer en zoek je 't lekker zelf maar uit. Ik ken gevallen van kinderen die zo behandeld zijn. Beiden zijn niet zo fantastisch terecht gekomen.
dat zeg ik niet. Ze kunnen altijd aankloppen en zal ze altijd steunen, maar leer maar eens op eigen benen te staan
quote:
Je hoeft ze niet te pamperen (dat doen mijn ouders ook niet), maar om ze nou heel hard eruit te donderen....
Dat zeg ik iig nergens.
  zondag 2 juni 2019 @ 20:49:20 #71
484638 uitstelgedrag
Niet aan het soggen
pi_187227016
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 11:40 schreef Daario het volgende:
Valt wel mee toch? Als je net buiten Rotterdam kijkt zakken de prijzen voor zowel huur als koop enorm, en is doorgaans gewoon goed bereikbaar. Qua aanbod weet ik het niet zo gauw, maar zodra je net over de stadsgrenzen heen kijkt, heb je vaak meer keus.

@TS: ik zou me iig niet zomaar bang laten maken over dat je teveel eisen stelt of dat het moeilijk voor je gaat worden. Sociaal huren kan tot 42k per jaar, met particulier huren heb je een buffertje op je spaarrekening staan dus als het fout gaat is het alsnog niet zo'n ramp en met kopen kun je makkelijk vlak buiten de stadsgrenzen terecht.
pi_187227210
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 19:07 schreef devlinmr het volgende:

[..]

forget it, als mijn kinderen gaan werken en niet meer studeren mogen ze lekker kostgeld en huur betalen. Kans is trouwens klein daar ik ze zodra ze gaan studeren het huis uit knikker ( op mijn kosten)
Hier ook gedaan inderdaad. Mijn partner vond het heel belangrijk dat zijn dochter gewoon zelfstandig is en niet weer thuis kwam wonen
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 19:54 schreef Dennisweb het volgende:

[..]

Tja, de discussie is begonnen omdat men dacht dat je volwassen wordt van enkel en alleen het huis uitgaan. Ik heb al meerdere keren een aantal oplossingen aangedragen. Zoals (nogmaals):

1) Nog even bij je ouders blijven wonen en doorsparen (dan wordt blomke boos en vinden ze je kinderachtig)
2) Een woning kopen en eventueel later verhuizen
3) Minder wensen hebben en een kleiner appartement huren
4) Contact opnemen met de sociale verhuurder om te kijken of misschien niet meetelt wat je inkomen een jaar geleden was.

Maar blijkbaar moet het allemaal snel snel want als je na je achttiende nog thuis woont, ben je sneu. Wat mij betreft mag Frank zelf even aandragen of hij het oké vindt om bij zijn ouders te wonen of niet. Dat speelt volgens mij wel een belangrijke rol in deze. Het ouderlijk advies van blomke aan de ouders van Frank om 'm maar 't huis uit te schoppen vind ik eigenlijk niet echt op zijn plaats.
Ik heb het nergens over 18 jarigen, maar op je 28e nog thuis wonen en nog geen plannen hebben om weg te gaan, ja dat vind ik persoonlijk nogal sneu. Hoewel ik bij jou lees dat je chronisch ziek bent, dus dat vind ik dan toch weer anders.

Ik heb twee grote stiefkinderen, zijn beide uit huis gegaan om te studeren, stiefzoon komt wel gezellig af en toe thuis om zich een beetje te laten pamperen een paar dagen, dochter is net klaar en gaat in een andere stad wonen om haar masters te doen en is al steeds minder thuis. Mochten ze om wat voor redenen thuis moeten wonen (ziekte oid) dan staat de deur natuurlijk altijd open, maar op een bepaald moment moeten ze het toch ook echt zelf kunnen (aldus mijn partner)
  zondag 2 juni 2019 @ 21:10:37 #73
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_187227365
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 16:28 schreef Frank_Underwood het volgende:

[..]

Schijnbaar is die 150 meer huur woning er niet. Dus ja dan zul je keuzes moeten maken. Of je koopt wat. Of je blijft bij je ouders. Of je gaat ergens buiten Rotterdam wonen.

Ik denk dat je iets teveel in een ideaalplaatje zit met hoe alles moet gaan.
pi_187228955
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 21:10 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Schijnbaar is die 150 meer huur woning er niet. Dus ja dan zul je keuzes moeten maken. Of je koopt wat. Of je blijft bij je ouders. Of je gaat ergens buiten Rotterdam wonen.

Ik denk dat je iets teveel in een ideaalplaatje zit met hoe alles moet gaan.
Jouw plaatje lijkt mij ook te sterk, één waarin geen woning is met een prijs gelijk of lager dan 1100.
  Moderator zondag 2 juni 2019 @ 22:44:05 #75
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_187229609
Zelf op mn 24e een huis gekocht en ik ben op dat moment ook uit huis gegaan. Toentertijd voor net iets meer dan 100.000 gekocht. Niet in een geweldige wijk maar wel gewoon okay. Dat is nu ruim 6 jaar geleden. Tegenwoordig koop je die huizen rond de 165000 euro. Dat had ik met mn startersloon nu niet kunnen doen. Je hebt de tijd gewoon ook niet mee. Al kan je met 2950 genoeg doen
pi_187230063
quote:
1s.gif Op zondag 2 juni 2019 22:44 schreef Renesite het volgende:
Zelf op mn 24e een huis gekocht en ik ben op dat moment ook uit huis gegaan. Toentertijd voor net iets meer dan 100.000 gekocht. Niet in een geweldige wijk maar wel gewoon okay. Dat is nu ruim 6 jaar geleden. Tegenwoordig koop je die huizen rond de 165000 euro. Dat had ik met mn startersloon nu niet kunnen doen. Je hebt de tijd gewoon ook niet mee. Al kan je met 2950 genoeg doen
Genoeg te doen inderdaad. Ik neig nu nog naar sociaal huren, andera vrije sector. In ieder geval huren en het spaargeld en de beleggingen verder uitbreiden om zodoende later mooi te kopen buiten de stad.

Al koop ik nu, dan heb ik gewoon grofweg net eigen vermogen om eventueel het verschil tussen taxatie en aankoopprijs te betalen, en nog wat aankoopkosten te kunnen denken. Geld voor meubilair en inrichting zou dan ontbreken. Dus huren komt voor nu beter uit.
pi_187230269
quote:
1s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:04 schreef Frank_Underwood het volgende:

[..]

Genoeg te doen inderdaad. Ik neig nu nog naar sociaal huren, andera vrije sector. In ieder geval huren en het spaargeld en de beleggingen verder uitbreiden om zodoende later mooi te kopen buiten de stad.

Al koop ik nu, dan heb ik gewoon grofweg net eigen vermogen om eventueel het verschil tussen taxatie en aankoopprijs te betalen, en nog wat aankoopkosten te kunnen denken. Geld voor meubilair en inrichting zou dan ontbreken. Dus huren komt voor nu beter uit.
Sta je wel al ingeschreven voor een sociale huurwoning? Want zeker in de regio Rotterdam lijkt het me dat het jaren kan duren totdat je een woning toegewezen krijgt.
pi_187230312
bruto inkomen per maand van ¤2950. Hiervan hou ik ongeveer ¤1900 netto over.

Hoe?

Maar wel interessant om mee te lezen.
pi_187230383
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:18 schreef Moneyfornothing1 het volgende:
bruto inkomen per maand van ¤2950. Hiervan hou ik ongeveer ¤1900 netto over.

Hoe?

Maar wel interessant om mee te lezen.
Natuurlijk iets hoger, maar ik reken prive bijtelling van aito (~200¤) mee.
pi_187230394
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 23:16 schreef Dennisweb het volgende:

[..]

Sta je wel al ingeschreven voor een sociale huurwoning? Want zeker in de regio Rotterdam lijkt het me dat het jaren kan duren totdat je een woning toegewezen krijgt.
Al 6-7 jaar(!)
pi_187233806
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 16:31 schreef Dennisweb het volgende:

[..]

Met zijn salaris krijgt hij tegenwoordig geen fatsoenlijke hypotheek bij de bank.
Dus een mooi huis kopen....dat wordt lastig.

[ Bericht 0% gewijzigd door DjMark op 03-06-2019 11:27:01 ]
  maandag 3 juni 2019 @ 10:43:46 #82
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_187234524
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 09:38 schreef DjMark het volgende:

[..]

Mijn zijn salaris krijgt hij tegenwoordig geen fatsoenlijke hypotheek bij de bank.
Dus een mooi huis kopen....dat wordt lastig.
Jawel heur. Daar kun je prima een hypotheek mee krijgen.
  maandag 3 juni 2019 @ 10:45:02 #83
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_187234534
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 22:15 schreef Frank_Underwood het volgende:

[..]

Jouw plaatje lijkt mij ook te sterk, één waarin geen woning is met een prijs gelijk of lager dan 1100.
Nouja zo goed ken ik natuurlijk het aanbod niet in de regio waar je zoekt. Maar als het mogelijk was om jouw gewenste plaatje te volgen dan was het topic er niet geweest denk ik?
pi_187234923
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 10:43 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Jawel heur. Daar kun je prima een hypotheek mee krijgen.
Is allemaal relatief natuurlijk.
Maar 2950 bruto geeft je een hypotheek van ongeveer 175k.
Dan is het afhankelijk van in welke omgeving je zoekt...maar daar kun je echt niet zomaar overal een "mooi huis" voor kopen zoals in de door mij ge-quote-te post gesteld werd.
  maandag 3 juni 2019 @ 11:31:52 #85
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_187235003
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 11:24 schreef DjMark het volgende:

[..]

Is allemaal relatief natuurlijk.
Maar 2950 bruto geeft je een hypotheek van ongeveer 175k.
Dan is het afhankelijk van in welke omgeving je zoekt...maar daar kun je echt niet zomaar overal een "mooi huis" voor kopen zoals in de door mij ge-quote-te post gesteld werd.
Nee maar je kunt er een huis mee kopen. Als ik in de omgeving Rotterdam kijk is er een ruime keuze
https://www.funda.nl/koop/rotterdam/0-175000/woonhuis/+30km/p2/

Je hebt alleen niet altijd alles te willen in het leven
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')