abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187211503
Ik heb een Wilo vloerverwarmingspomp. Hierop aangesloten de vloerverwarming voor de badkamer. Zie ook de foto's.

Waarschijnlijk is iemand aan de instelling gekomen met als gevolg dat de verdeler op stand 6 stond. De installatie maakte behoorlijk wat herrie. Nu weet ik niet precies waar de pomp wel op moet staan. Ik heb hem nu op 2 a 3 staan waarbij de installatie minder herrie maakt.

Moderator zondag 2 juni 2019 @ 10:51:37 #2
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_187216685
Heb je een typenummer kunnen vinden op het aansluitkastje ?

De aanwijzingen bij de knoppen zeggen mij helemaal niks.
pi_187223624
De flowmeters geven natuurlijk een goede indicatie, voor veel systemen tot 100 meter ligt deze tussen 1 a 1,5 l/m.
dus mocht je veel meer hebben, dan kun je de pomp lager instellen.

wat knop pomp betreft:
recht omhoog is ontluchtingsroutine, in deze stand zal pomp proberen zoveel mogelijk lucht eruit te halen.
rechtsom betreft constante drukregeling tussen stand 1 en 6
linksom betreft de variabele drukregeling tussen stand 1 en 6

Wanneer is de variabele instelling aanbevolen:
Als het drukverlies van de installatie (buizen) hoger dan die van het verwarmingssysteem.
Standaard bij vloerverwarming, radiatoren zijn voorzien van thermostaat kranen.

Wanneer is de constante drukregeling aanbevolen:
Als het drukverlies van de installatie (buizen) lager is dan die van het verwarmingssysteem.
Oudere vloerverwarming systemen en radiator systemen.

wat betreft het ontluchtingsprogramma, deze 10 minuten gebruiken bij eerste ingebruikname daarna kiezen voor variabel of constant druk.

welke stand:
1 a 2 groepen stand 1 a 2
3 a 4 groepen stand 2 a 3
5 a 6 groepen stand 3 a 4
hoger is vrijwel nooit nodig, vrijwel altijd eerste getal dus stand 1 bij 1 a 2 groepen is aanbevelingswaardig.
pi_187223654
PS, installatie mag wel iets bijgevuld worden, pomp is een naloper en draait het beste vanaf 1 bar druk of hoger.
Aangezien deze nu 1 bar is, is dat al aan de lage kant, tussen 1,5 en 2 bar is beter.
pi_187361571
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2019 17:38 schreef klipper het volgende:
De flowmeters geven natuurlijk een goede indicatie, voor veel systemen tot 100 meter ligt deze tussen 1 a 1,5 l/m.
dus mocht je veel meer hebben, dan kun je de pomp lager instellen.

wat knop pomp betreft:
recht omhoog is ontluchtingsroutine, in deze stand zal pomp proberen zoveel mogelijk lucht eruit te halen.
rechtsom betreft constante drukregeling tussen stand 1 en 6
linksom betreft de variabele drukregeling tussen stand 1 en 6

Wanneer is de variabele instelling aanbevolen:
Als het drukverlies van de installatie (buizen) hoger dan die van het verwarmingssysteem.
Standaard bij vloerverwarming, radiatoren zijn voorzien van thermostaat kranen.

Wanneer is de constante drukregeling aanbevolen:
Als het drukverlies van de installatie (buizen) lager is dan die van het verwarmingssysteem.
Oudere vloerverwarming systemen en radiator systemen.

wat betreft het ontluchtingsprogramma, deze 10 minuten gebruiken bij eerste ingebruikname daarna kiezen voor variabel of constant druk.

welke stand:
1 a 2 groepen stand 1 a 2
3 a 4 groepen stand 2 a 3
5 a 6 groepen stand 3 a 4
hoger is vrijwel nooit nodig, vrijwel altijd eerste getal dus stand 1 bij 1 a 2 groepen is aanbevelingswaardig.
Nieuwbouw woning met vw moet ik dus variabele stand kiezen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')