abonnement Unibet Coolblue
pi_187118290


Crowdfunding is hot!! In 2018 is in Nederland 329 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 223 miljoen euro. Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 8700 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen omdat de risico's onderschat werden..

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald.

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Funding Circle (FNC), leningen voor MKB.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
All4funding (A4F), inspirerend investeren
Knab crowdfunding (KNAB), investeren met een knab bankrekening
New Funding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Duurzaam Investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender, peer-to-peer lending
October, hét platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa
NLinvesteert, een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Crowdpartners, investeren in het mkb
Crowdbricks, investeren in onroerend goed
NPEX, handel in aandelen en obligaties van MKB-bedrijven.
Zonnepanelen Delen, investeren in ZonneDelen van collectieve zonne-energieprojecten.
One Planet Crowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Green Crowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei, leningen voor MKB.
Bouwaandeel (BAD), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Lendico, kredieten MKB.
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB.

Resultaten crowdfundingplatformen
Via onderstaande links zijn de rapportages van de crowdfundingplatforms te raadplegen.
Geldvoorelkaar
Collin Crowdfund
Funding Circle
Kapitaal Op Maat
Lendahand
Investormatch
Horeca Crowdfunding Nederland
Waardevoorjegeld
Crowd About Now
Knab Crowdfunding
Capital Circle
Lenderspender
Oneplanetcrowd
The Dutch Deal
Voordegroei

Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Scorings-matrix exit/continuïteitsstrategie van CF platformen per 11-12-2017:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Cijfers en statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_187118596
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2019 15:41 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Ik zit t/m eind 2018 bij FnC op 13.02 procent (rendement na aftrek 1% kosten, defaults niet verwerkt in dit cijfer).
Halverwege 2016 begonnen, in 2016 en 2017 geen defaults gehad.

In 2018 2 defaults: totaal default bedrag 2018 was 20.5% van de rente ontvangen in 2018. Netto
rendement over 2018 dus 10.37%

In 2019 heb ik 1 default tot nu toe, gemiddeld rendement na aftrek kosten dit jaar 13.05%. Default bedrag over 2019 vertegenwoordigd 28.5% van de t/m mei ontvangen rente. Dus 9.33% netto rendement over 2019 tot op heden.

Cumulatief rendement tot op heden 11.05% (na aftrek kosten, alle defaults volledig afgeboekt). Er zitten op het moment nog 2 projecten van mijn portefeuille in de gevarenzone. Ik heb bij FnC op het moment 89 projecten lopen, 3 defaults, en zo'n 25 afgeronde projecten (al dan niet vervroegd).

Mbt de defaults: 1 van deze defaults betaald op het moment 200 euro per maand, wordt elke maand netjes doorgestort. De tweede gaat mogelijk binnenkort wat betalen (communiceert lig fatsoenlijk met FnC over (on)mogelijkheden. De derde is een maand of 2 geleden failliet gegaan, nog niks over een afhandeling bekent.

Ik investeer alleen in C, D en E projecten. Voor A en B vind ik de rente te laag om met de beperkte informatie die FnC beschikbaar stelt te investeren.
Netjes. En welk rendement heb je volgens het dashboard bij FNC ? Komt dat een beetje overeen ?
pi_187119141
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2019 18:30 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Netjes. En welk rendement heb je volgens het dashboard bij FNC ? Komt dat een beetje overeen ?
Volgens mijn dashboard bij FnC zit ik op 10.89%
Ik denk dat het verschil komt doordat FnC recovery niet bij dit percentage optelt als ik het goed heb.
Ik reken voor default projecten altijd een bruto en netto recovery uit (aparte sheet per default project: bruto is gewoon het percentage van afgeboekte bedrag wat nog terugkomt zonder rente te berekenen na default datum, netto is met rente berekening na default datum).

[ Bericht 0% gewijzigd door ETphonehome op 27-05-2019 19:08:51 ]
pi_187119175
Gastouder Collin op 98%.
pi_187119350
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2019 17:31 schreef tnhb het volgende:

[..]

Omdat er door meer voorraad sneller en beter aan de vraag voldaan kan worden... Oftewel, ik wil gewoon feiten zien, geen wollig verhaaltje, daar ben ik waarschijnlijk teveel techneut voor en heb niet zoveel vertrouwen in verkooppraatjes.
Ik ben het geheel met je eens. Verder denk ik dat als het gaat om
Omdat er door meer voorraad sneller en beter aan de vraag voldaan kan worden
Dit een nieuw feit is en als dit bedrijf graag aan dit nieuwe feit wil voldoen er opnieuw met de pet rond moet worden gegaan. Bij ieder bedrijf is er wel een excuus te bedenken om achteraf de leningcondities te veraangenamen voor het betreffende bedrijf ten koste van het rendement van de investeerder.
pi_187120176
Dank je. Net op tijd. Minimale bijdrage meegenomen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Jaco078 op 27-05-2019 23:05:48 ]
  dinsdag 28 mei 2019 @ 01:04:56 #7
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_187125476
Wvjg is al weer binnen, waaronder de bloemenman uit Ouddorp en de garageverhuurder uit Gouda met hun eerste betaling.
pi_187126777
Project van 32,5k staat al bijna 24 open op gve. Er is al 73% van het bedrag binnen
pi_187127903
Ter lering en iets minder vermaak.
Rechter heeft bepaald dat investeerder niet mag vertrouwen op boekenonderzoek en zekerheden bij crowdfunding. Betreft wel een investering uit 2014;
https://www.crowdfundmark(...)-crowdfundingproject
pi_187128116
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2019 10:22 schreef ML45 het volgende:
Ter lering en iets minder vermaak.
Rechter heeft bepaald dat investeerder niet mag vertrouwen op boekenonderzoek en zekerheden bij crowdfunding. Betreft wel een investering uit 2014;
https://www.crowdfundmark(...)-crowdfundingproject
Hier heeft deze investeerder wel een punt. Dat de borgstelling geen materiele waarde heeft is prima want dat wordt niet direct beweerd, maar dat er tijdens de financiering al beslag lag op de woning had Collin moeten weten en vermelden
pi_187128189
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2019 10:22 schreef ML45 het volgende:
Ter lering en iets minder vermaak.
Rechter heeft bepaald dat investeerder niet mag vertrouwen op boekenonderzoek en zekerheden bij crowdfunding. Betreft wel een investering uit 2014;
https://www.crowdfundmark(...)-crowdfundingproject
Logische en terechte uitspraak lijkt me, zie in de pitch ook niets staan waar de investeerder (materialiteit borg, woning onderpand, IB aangiften) over klaagt.

Wat wel grappig is dat de borgstelling 150k is voor een lening van 200k. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit bewust gedaan is om de illusie van materialiteit te wekken...
pi_187129060
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2019 10:22 schreef ML45 het volgende:
Ter lering en iets minder vermaak.
Rechter heeft bepaald dat investeerder niet mag vertrouwen op boekenonderzoek en zekerheden bij crowdfunding. Betreft wel een investering uit 2014;
https://www.crowdfundmark(...)-crowdfundingproject
Zou de heer Vuijk hier aanwezig zijn? ;)
Voor de CF duidelijkheid zou het goed zijn als de heer Vuijk in beroep gaat. Ook ik vind dat deze rechter zich er wel heel gemakkelijk vanaf maakt. Volgens mij stelt de AFM nu duidelijk dat het platform een informatie plicht heeft.
In 2014 was er toch ook ontheffing dan wel vergunning van de AFM nodig?

[ Bericht 6% gewijzigd door NaRegenDeZon op 28-05-2019 11:44:56 ]
pi_187129168
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2019 11:38 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Zou de heer Vuijk hier aanwezig zijn? ;)
Voor de CF duidelijkheid zou het goed zijn als de heer Vuijk in beroep gaat. Ook ik vind dat deze rechter zich er wel heel gemakkelijk vanaf maakt.
Gaat gebeuren
--------------------
Vuijk laat weten zich niet neer te leggen bij het oordeel van de rechter. 'Haastwerk', noemt hij de uitspraak. 'Dit was pas mijn tweede investering bij Collin.' Van een patroon is geen sprake, wil hij maar zeggen. De uitspraak heeft zijn strijdlust alleen maar verder aangewakkerd. Hij gaat in hoger beroep.
--------------------
pi_187129552
Beautysalon kapitaalopmaat
pi_187131051
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2019 12:04 schreef KrekelJapie het volgende:
Beautysalon kapitaalopmaat
KoM publiceert volgens mij een bovengemiddeld aantal beauty salons en kappers zo door de jaren heen.
Ik loop er met een ruime boog omheen om meerdere redenen.
pi_187131418
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2019 13:25 schreef Beagle_W het volgende:
Heeft er nog iemand een redelijk recente update gehad van:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Enige tijd geleden heb ik ernaar gevraagd, maar niks op gehoord.
Klaarblijkelijk iets fout gegaan. Ik heb namelijk ook een mail gestuurd en had binnen een uur een reactie met een uiteenzetting.

quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2019 16:51 schreef Thomas88 het volgende:

[..]

Ik volg het dossier op faillissementsdossier.nl, beknopt :

- centen zijn er niet.
- stortingsverplichting aandelen, het eventuele niet volstorten is verjaard ( 2012-2018).
- een busje is 'verdwenen' na datum faillissement.
- Onbehoorlijk bestuur/Paulianeus handelen, overleg duurt voort. Mogelijk (rechts-)maatregelen in het vervolg.
Dit is in grote lijnen wel de samenvatting inderdaad.

Er is nog contact met de curator en medio juni komt er een update naar alle investeerders in het project.
pi_187132043
Nieuw project bij SiG:

Rotterdam: Hogenbanweg 98 D LIVE 30 mei 14.30

https://investeren.sameni(...)erdam-hogenbanweg-98
pi_187132137
En nog een project bij SiG (herfinanciering):

Utrecht: Vlasstraat 3 A LIVE 30 mei 14.30

https://investeren.sameningeld.nl/project/utrecht-vlasstraat-3

(Wederom een looptijd van 2 jaar)

Dit stukje uit de pitch begrijp ik nog niet helemaal:
quote:
Er is toestemming van de partij die een extra inschrijving heeft gedaan om opnieuw een hypotheek in te schrijven tot 80% van de marktwaarde in verhuurde staat. Vanuit SamenInGeld vestigen wij hypotheek 1, 2 en 3 en daar achter komt weer de andere partij.


[ Bericht 12% gewijzigd door Horsemen op 28-05-2019 15:09:15 (Aanvulling) ]
pi_187132373
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 mei 2019 14:34 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project bij SiG:

Rotterdam: Hogenbanweg 98 D LIVE 30 mei 14.30

https://investeren.sameni(...)erdam-hogenbanweg-98
-------------------
De minimale verwachte huurprijs voor het hele appartement is ¤ 1.800,- per maand.
-------------------
Dat er mensen zijn die dit betalen voor 63 m2
pi_187132390
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2019 14:56 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

De minimale verwachte huurprijs voor het hele appartement is ¤ 1.800,- per maand.
quote:
SamenInGeld gaat uit van een huuropbrengst van ¤ 1.200 per maand.
Dit komt ook overeen met de project informatie.
pi_187132646
HomEvap Luchtbevochtigers Geldvoorelkaar
pi_187132775
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 mei 2019 14:39 schreef Horsemen het volgende:
En nog een project bij SiG (herfinanciering):

Utrecht: Vlasstraat 3 A LIVE 30 mei 14.30

https://investeren.sameningeld.nl/project/utrecht-vlasstraat-3

(Wederom een looptijd van 2 jaar)

Hier dus een van de eerste voorbeelden voor herfinanciering bij SiG.
Van 160k geleend gaan ze nu naar 192k lenen.

Zolang je de ene financiering af lost met de andere blijft het goed gaan.
pi_187132902
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2019 15:20 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Hier dus een van de eerste voorbeelden voor herfinanciering bij SiG.
Van 160k geleend gaan ze nu naar 192k lenen.

Zolang je de ene financiering af lost met de andere blijft het goed gaan.
Een piramidespel dus eigenlijk :X

Zolang de huizenprijzen blijven stijgen zal het zeker goed gaan inderdaad. Bij (fors) dalende prijzen kan het ineens heel anders liggen
pi_187133066
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 mei 2019 14:39 schreef Horsemen het volgende:
En nog een project bij SiG (herfinanciering):

Utrecht: Vlasstraat 3 A LIVE 30 mei 14.30

https://investeren.sameningeld.nl/project/utrecht-vlasstraat-3

(Wederom een looptijd van 2 jaar)

Dit stukje uit de pitch begrijp ik nog niet helemaal:
[..]

wel een voorbeeld hoe het gaat met de

"Wij zijn van mening dat een 100% financiering van dit project mogelijk is doordat de aanvrager van dit project onroerend goed in eigendom heeft met een ruime overwaarde."

die nu bij zo goed als elk project staat.
Schijnbaar zijn er meer partijen die ook boven de 80% financieren waardoor de overwaarde op moment van tekenen toch niet zo hoog blijkt wanneer het mogelijk fout gaat

(opmerking in het algemeen en niet over het specifieke project)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')