abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_198915053
De lenzen die ik op het oog had kan ik niet huren, helaas. Gisteren nog wat reviews gelezen en filmpjes gekeken, en de kogel is door de kerk. Het gaat toch de Tamron 150-600mm G2 worden. En het wordt een licht vervroegd verjaardagscadeau van mijn man ("Straks zie je in de zomer niks meer met al die bladeren. Nu kun je nog een paar weken er mee spelen.") Hij is besteld, en komt als het goed is morgen aan.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 8 april 2021 @ 22:28:22 #202
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198925236
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 13:40 schreef Morri2 het volgende:
De lenzen die ik op het oog had kan ik niet huren, helaas. Gisteren nog wat reviews gelezen en filmpjes gekeken, en de kogel is door de kerk. Het gaat toch de Tamron 150-600mm G2 worden. En het wordt een licht vervroegd verjaardagscadeau van mijn man ("Straks zie je in de zomer niks meer met al die bladeren. Nu kun je nog een paar weken er mee spelen.") Hij is besteld, en komt als het goed is morgen aan.
Daar ga je wel blij mee zijn denk ik :Y .
Regel er wel snel zo'n sniperbelt bij want dat maakt hem draagbaar en dan blijft het leuk.

Ik ben inmiddels alweer vier jaar blij met mijn G1-versie van die lens. Valkje uit de begintijd

Falco tinnunculus by Ouwesok, on Flickr

Vergeet natuurlijk vooral niet om je resultaten hier te vertonen. Vinden we altijd leuk.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_198928585
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 22:28 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Daar ga je wel blij mee zijn denk ik :Y .
Regel er wel snel zo'n sniperbelt bij want dat maakt hem draagbaar en dan blijft het leuk.

Ik ben inmiddels alweer vier jaar blij met mijn G1-versie van die lens. Valkje uit de begintijd

Vergeet natuurlijk vooral niet om je resultaten hier te vertonen. Vinden we altijd leuk.
Hij komt vandaag, en ik ga kijken of hij in mijn rugtas past. Zo niet, dan bestel ik die ook meteen, samen met de sniperbelt en een UV filter.

Plaatjes komen er zeker, maar ik vermoed dat het misschien wel even een weekje gaat duren voordat ik iets toonbaars heb. Ik zie wel hoe makkelijk het gaat :D
pi_198931052
Mooie lens; succes ermee! ^O^
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 9 april 2021 @ 14:03:08 #205
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198932655
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 07:07 schreef Morri2 het volgende:

Plaatjes komen er zeker, maar ik vermoed dat het misschien wel even een weekje gaat duren voordat ik iets toonbaars heb. Ik zie wel hoe makkelijk het gaat :D
Ik haalde de mijne destijds op en kon me onderweg al niet meer bedwingen. Ding uitpakken, op de camera ermee en kijken wat er rondliep en rondvloog.

Zo uit de verpakking
Larus argentatus by Ouwesok, on Flickr

Op een akker
Vanellus vanellus by Ouwesok, on Flickr

en direct door naar Oostvaardersveld en daar was het op dag 1 dus al raak al was het licht beroerd hard
Alcedo atthis by Ouwesok, on Flickr

Het moet dus haalbaar zijn :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_198935021
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 14:03 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ik haalde de mijne destijds op en kon me onderweg al niet meer bedwingen. Ding uitpakken, op de camera ermee en kijken wat er rondliep en rondvloog.

Zo uit de verpakking
Het moet dus haalbaar zijn :Y
Mooie foto's hoor. De camera is helaas een dag vertraagd door Post NL. Hij komt nu morgen.

Ik schrik wel van de enorme keuze aan sniper belts. Ik heb echt geen idee wat ik kopen moet!

En dan nog maar een foto met de oude lens:

Grauwe Ganzen
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 9 april 2021 @ 17:43:20 #207
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198935191
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 17:27 schreef Morri2 het volgende:

[..]

Mooie foto's hoor. De camera is helaas een dag vertraagd door Post NL. Hij komt nu morgen.
Als alles tegen begint te zitten. Weer schijnt morgen niet veel soeps te worden en een oud spreekwoord zegt 'Na regen komt maandag' :')
quote:
Ik schrik wel van de enorme keuze aan sniper belts. Ik heb echt geen idee wat ik kopen moet!
Ik heb er een aantal* van ArieExpress. Kosten geen drol en doen wat ze doen moeten. Wel zorgen dat het schoudergedeelte zo breed mogelijk is want dat bepaalt in hoeverre je er bewust van blijft dat je met een kolossale lens rondloopt.
*dat heeft er iets mee te maken dat iedereen in huis op de katten na fotografeert
quote:
En dan nog maar een foto met de oude lens:

[ link | afbeelding ]Grauwe Ganzen
Het blijft ook met die lenzen een leuke sport om eruit te trekken wat erin zit.

Dat geldt ook bijvoorbeeld voor mijn manualfocus toeters waarvan hier wel wat mij betreft de mooiste, een Tokina 5.6/150-500mm waarbij je ook nog een stukje van die sniperbelt ziet en in de achtergrond een stukje van het schouderstatief.
A6000 + Tokina AT-X150 by Ouwesok, on Flickr

Die moet binnenkort ook weer eens naar buiten want al heeft ie helemaal geen AF of stabilisatie, het kan er wel mee :Y
Alcedo atthis by Ouwesok, on Flickr

Hopelijk kun je morgen nog even naar buiten met die Tamron (dan heb ik ook mooi weer)
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_198935290
Volgens PostNL komt de lens pas rond etenstijd, helaas. Dus dat wordt zondag vrees ik. Ik zie het wel.

Het is inderdaad een sport om er het maximale uit te halen. Hij wordt zeker nog niet afgeschreven. Voor bepaalde doeleinden is hij prima. Ook prima vanwege het veel kleinere formaat, voor als ik zo'n grote toeter niet wil meenemen.

Ik zal ook eens bij Ome Ali kijken dan, voor die sniper belt.
pi_198945941
Ineens stond een uur geleden PostNL voor de deur. De lens is er! *O* Het weer is echter wel erg slecht. Regen, weinig licht... Wel wat random foto's geschoten vanaf het balkon, en close ups gemaakt van de boekenkast _O- Je moet toch iets. Rond 16.00 uur zou het even droog zijn. Dan ga ik toch even naar buiten. Park in de buurt, denk ik.

Ik ben wel blij dat ik de Sigma heb laten varen; deze Tamron is zwaar genoeg. Hij past gelukkig wel net in mijn rugtas, maar dan kan ik weinig anders meenemen.

Intussen heb ik een sling besteld. Dat is altijd handig. En ik ga de komende dagen zoveel mogelijk plaatsjes schieten, ook al werkt het weer niet echt mee. Pas dan ga ik de UV- en polarisatiefilter voor de lens kopen. Eerst kijken of het echt wel gaat lukken. Maar het resultaat van de eerste foto's van willekeurige dingen laat me enthousiast worden!
pi_198959851
Vanochtend even op pad geweest. Het weer was helaas erg somber, en de vogels waren ook niet al te actief. Maar ik heb het een en ander kunnen schieten. De vogels zaten ver aan de andere kant van het meer, en ik ben bewust gaan schieten op 600mm. Gewoon om te kijken wat de lens in z'n mars had.

Ik begon met een vaste korte sluitertijd, en ISO op auto. Ik zag dat hier en daar aangeraden worden. Het resultaat vond ik achteraf toch wat erg korrelig. Ik denk niet dat ik een sluitertijd van 1/2000 nodig heb. En dan kan de ISO de volgende keer ook omlaag.

Foto 1

De eerste serie actiefoto's van vogels in de lucht mislukten. Alle foto's hadden een verkeerde focus. Toen ik het checkte, bleek dat de point AF setting die ik thuis had ingesteld plots op clusterfocus stond. Vreemd, want alle andere settings onthoudt de camera als je hem uit zet. Dingetje om te onthouden voor een volgende keer. Intussen heb ik wel een Custom Shooting Mode aangemaakt voor vogels in vlucht. Wel fijn dat de Canon 90D twee Custom Shooting Mode slots heeft waar je snel en gemakkelijk tussen kunt wisselen.

Foto 2

En een andere, gecropt:

Foto 3

Hier ging de focus ook niet helemaal goed. De vleugels zijn scherp en de kopjes niet. Ach, kwestie van oefenen.

Foto 4

Foto 5

Ik ben echt behoorlijk verguld met de lens! Ik vind het echt een ENORM verschil met die oude lens.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 11 april 2021 @ 14:47:15 #211
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198961240
quote:
0s.gif Op zondag 11 april 2021 13:31 schreef Morri2 het volgende:
Vanochtend even op pad geweest. Het weer was helaas erg somber, en de vogels waren ook niet al te actief. Maar ik heb het een en ander kunnen schieten. De vogels zaten ver aan de andere kant van het meer, en ik ben bewust gaan schieten op 600mm. Gewoon om te kijken wat de lens in z'n mars had.

Ik begon met een vaste korte sluitertijd, en ISO op auto. Ik zag dat hier en daar aangeraden worden. Het resultaat vond ik achteraf toch wat erg korrelig. Ik denk niet dat ik een sluitertijd van 1/2000 nodig heb. En dan kan de ISO de volgende keer ook omlaag.

[ link | afbeelding ]Foto 1

De eerste serie actiefoto's van vogels in de lucht mislukten. Alle foto's hadden een verkeerde focus. Toen ik het checkte, bleek dat de point AF setting die ik thuis had ingesteld plots op clusterfocus stond. Vreemd, want alle andere settings onthoudt de camera als je hem uit zet. Dingetje om te onthouden voor een volgende keer. Intussen heb ik wel een Custom Shooting Mode aangemaakt voor vogels in vlucht. Wel fijn dat de Canon 90D twee Custom Shooting Mode slots heeft waar je snel en gemakkelijk tussen kunt wisselen.

[ link | afbeelding ]Foto 2

En een andere, gecropt:

[ link | afbeelding ]Foto 3

Hier ging de focus ook niet helemaal goed. De vleugels zijn scherp en de kopjes niet. Ach, kwestie van oefenen.

[ link | afbeelding ]Foto 4

[ link | afbeelding ]Foto 5

Ik ben echt behoorlijk verguld met de lens! Ik vind het echt een ENORM verschil met die oude lens.
Lekker bezig ^O^

Die kortste tijden zijn natuurlijk makkelijk maar omdat je die stabilisator in de lens hebt zitten kun je hem met wat oefening vrij lang stilhouden.
Om daar een gevoel mee te krijgen kun je een keer een 'stationair object' dus iets dat niet wegvliegt of wegrent nemen op wat afstand en daarvan wat opnamen maken op langere tijden. Na een paar proefjes leer je wat je kunt vertrouwen en wat niet. De grens ligt beduidend verder weg dan je zou vermoeden.

Ik begin zelf zo rond 1/200s te kijken of ik ergens wat extra's kan vinden maar hou hem op zich ongeveer 1/125s stil maar dat kan dus per persoon verschillen.

Even een leermomentje met een gestabiliseerde lens of camera: niet te hard in knijpen maar een soort van 'losjes' vasthouden.
En op statief de stabilisatie uitzetten omdat ie bij gebrek aan vibraties zijn eigen vibraties gaat maken.
Nog zieker werkt het als zowel je camera als lens gestabiliseerd zijn zoals bij mijn Alfa's en de 150-500mm, als ik dan niet de stabilisator van de camera uitzet werken ze elkaar perfect tegen en zijn zelfs met hele korte tijden de opnamen nét niet scherp.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_198961521
quote:
0s.gif Op zondag 11 april 2021 14:47 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Lekker bezig ^O^

Die kortste tijden zijn natuurlijk makkelijk maar omdat je die stabilisator in de lens hebt zitten kun je hem met wat oefening vrij lang stilhouden.
Om daar een gevoel mee te krijgen kun je een keer een 'stationair object' dus iets dat niet wegvliegt of wegrent nemen op wat afstand en daarvan wat opnamen maken op langere tijden. Na een paar proefjes leer je wat je kunt vertrouwen en wat niet. De grens ligt beduidend verder weg dan je zou vermoeden.

Ik begin zelf zo rond 1/200s te kijken of ik ergens wat extra's kan vinden maar hou hem op zich ongeveer 1/125s stil maar dat kan dus per persoon verschillen.

Even een leermomentje met een gestabiliseerde lens of camera: niet te hard in knijpen maar een soort van 'losjes' vasthouden.
En op statief de stabilisatie uitzetten omdat ie bij gebrek aan vibraties zijn eigen vibraties gaat maken.
Nog zieker werkt het als zowel je camera als lens gestabiliseerd zijn zoals bij mijn Alfa's en de 150-500mm, als ik dan niet de stabilisator van de camera uitzet werken ze elkaar perfect tegen en zijn zelfs met hele korte tijden de opnamen nét niet scherp.
Ja, ik moet er nog een stuk meer mee gaan experimenteren. Maar voor een eerste keer was dit prima. Die sluitertijden kunnen echt wel naar beneden. Wat helderder weer gaat ook flink verschil maken. Heb er echt zin in.

Dat van dat statief wist ik. Ik heb vanochtend bewust zonder statief geschoten, juist ook om de 3 verschillende stabilisatieprogramma's die de lens kent te testen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 11 april 2021 @ 19:46:31 #213
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198965479
Niet met een lange tele maar met de 45-200mm op de Panny G1 was ik net getuige van hoe een paar ganzen even met hun, aan het formaat te oordelen kakelverse pulletjes uit zwemmen ging.

Beroerd met die reflectie van die knalblauwe lucht
Anser Anser by Ouwesok, on Flickr

Na de eerste klik maakte het gezin zich nogal snel uit de voeten zwemvliezen
Anser Anser by Ouwesok, on Flickr

Oftewel, het is weer pulletjestijd :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_198979155
Het weer was rond etenstijd geweldig. Mooi zonnetje, dus snel even met de nieuwe lens op pad naar een groot lokaal park met waterpartijen en wat kleine eilandjes.

De vogels waren niet bepaald schuw. Bij de ingang van het park werd ik begroet door een meerkoet die gemoedelijk op me af kuierde. Zo dichtbij zelfs dat ik hem met 150mm niet kon fotograferen. Ik had er zowat een groothoeklens voor nodig :)

De buit:

Canadese Gans

En er zat er ook eentje te broeden op een eilandje, denk ik:

Canadese Gans

Meerkoet

Wilde eend

En een Wintertalingkoppeltje:

Wintertaling

Wintertaling

Wintertaling

Wat een lens! Ik weet nu wel redelijk zeker dat ik uit mijn oude 70-300 het maximale gehaald heb. Als ik zie hoe makkelijk ik mooie foto's krijg met deze nieuwe lens... Wat een feest. Met mijn oude lens had ik meer dan de helft van de foto's weg kunnen gooien vanwege veel te veel chromatische aberratie. Zeker met zulke zon.

Ik ben echt enorm tevreden met de lens *O* *O* *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door Morri2 op 12-04-2021 21:57:21 ]
pi_198980584
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 21:41 schreef Morri2 het volgende:
Het weer was rond etenstijd geweldig. Mooi zonnetje, dus snel even met de nieuwe lens op pad naar een groot lokaal park met waterpartijen en wat kleine eilandjes.

De vogels waren niet bepaald schuw. Bij de ingang van het park werd ik begroet door een meerkoet die gemoedelijk op me af kuierde. Zo dichtbij zelfs dat ik hem met 150mm niet kon fotograferen. Ik had er zowat een groothoeklens voor nodig :)

De buit:

[ link | afbeelding ]Canadese Gans

En er zat er ook eentje te broeden op een eilandje, denk ik:

[ link | afbeelding ]Canadese Gans

[ link | afbeelding ]Meerkoet

[ link | afbeelding ]Wilde eend

En een Wintertalingkoppeltje:

[ link | afbeelding ]Wintertaling

[ link | afbeelding ]Wintertaling

[ link | afbeelding ]Wintertaling

Wat een lens! Ik weet nu wel redelijk zeker dat ik uit mijn oude 70-300 het maximale gehaald heb. Als ik zie hoe makkelijk ik mooie foto's krijg met deze nieuwe lens... Wat een feest. Met mijn oude lens had ik meer dan de helft van de foto's weg kunnen gooien vanwege veel te veel chromatische aberratie. Zeker met zulke zon.

Ik ben echt enorm tevreden met de lens *O* *O* *O*
^O^ ^O^ ^O^
#35.
pi_198989212
Tussen de middag nog even een ommetje bij een klein meer in natuurgebied. De vogels zijn hier een stuk afstandelijker dan in het park gisteren. Toch wat leuks geschoten.

Een reiger in vlucht:
Reiger

Een roodborsttapuit in duikvlucht:
Roodborsttapuit

Of een blauwborstje of een witsterblauwborstje:
Blauwborstje

Blauwborstje

Geen idee wat dit is. Komt uit de wasdroger?
Geen idee
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 13 april 2021 @ 18:58:19 #217
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198990241
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 april 2021 17:22 schreef Morri2 het volgende:
De vogels zijn hier een stuk afstandelijker ...
Let op, je gaat straks geloven dat de vogels kunnen zien wat er op de rand van je lens staat. Neem je 300mm mee, dan gaan ze op 500mm zitten. Neem je dus 600mm mee dan gaan ze op 900mm zitten 8)7
Heb je niks bij je dan gaan ze zo zitten dat jij exact weet met welke lens uit je collectie je ze had kunnen hebben als je die bij je had gehad.
toch knap van die beesten

Die geen idee lijkt me, ook gezien hun alom aanwezig zijn een tjiftjaf met een soort van bad hairday.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 14 april 2021 @ 21:26:58 #218
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199007592
Met de Panasonic G1 en de 45-200mm kan ik zomaar ineens bij een paar holenduiven die op een tak voor me neerstreken.

Columba oenas by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_199028258
De buit van afgelopen dagen:

Grauwe Gans

Flink gecropt:
Kuifeend

Kuifeend

Pimpelmees
pi_199048896
Slechte kwaliteit (telefoon)foto want dacht niet de tijd te hebben om naar binnen te lopen voor mijn spiegelreflex.
Maar hieronder een foto van de sperwer die gisteren op zijn/haar dooie gemakje een houtduif zat te verorberen.
Ik heb gebiologeerd samen met mijn behoorlijk luidruchtige dochter staan kijken en het beestje leek zich totaal niet bedreigd te voelen door onze aanwezigheid.
Tussen het horen kraken van de schedel en het wegvliegen van de sperwer (daarbij een bijna compleet schoongeplukt skelet in onderdelen achterlatend) zat een minuut of 8. Nooit geweten dat roofvogels in zo'n korte tijd een hele duif konder wegwerken.

  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 18 april 2021 @ 11:53:58 #221
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199052037
quote:
1s.gif Op zondag 18 april 2021 00:33 schreef SummerBreeze het volgende:
Slechte kwaliteit (telefoon)foto want dacht niet de tijd te hebben om naar binnen te lopen voor mijn spiegelreflex.
Maar hieronder een foto van de sperwer die gisteren op zijn/haar dooie gemakje een houtduif zat te verorberen.
Ik heb gebiologeerd samen met mijn behoorlijk luidruchtige dochter staan kijken en het beestje leek zich totaal niet bedreigd te voelen door onze aanwezigheid.
Wow, buitenkansje ^O^

Dan ben je toch maar blij dat er in elk geval nog íets met die telefoon kan :Y
Toch eens gecheckt hoe lang het duurt voor ik, als ik in de tuin iets waarneem een camera met lichte tele optuig en bij het raam ben. Duurt nét geen twee minuten.
Om een echte dikke vogeltjespijp op te zetten en schietklaar te hebben duurt dan wél weer beduidend langer
quote:
Tussen het horen kraken van de schedel en het wegvliegen van de sperwer (daarbij een bijna compleet schoongeplukt skelet in onderdelen achterlatend) zat een minuut of 8. Nooit geweten dat roofvogels in zo'n korte tijd een hele duif konder wegwerken.

[ afbeelding ]
Daar is wel een verklaring voor en die zit erin dat vogels hun eten niet hoeven te kauwen(en dat bij gebrek aan kiezen ook niet kunnen al zouden ze willen). Zo'n duif wordt niet zozeer in hapklare maar in slikklare brokken getrokken en zo doorgeslikt. Roofvogels hebben niet zoveel met de ultieme smaakbeleving.

Mooi om te bekijken in dat kader zijn ook meeuwen op terrasjes (ai, lang geleden alweer). Vooral toen het terras in Blijdorp nog open was (en Blijdorp zelf ook) heb ik daar de altijd aanwezige zilvermeeuwen qua eten best wel huzarenstukjes zien verrichten.
- Meeuw komt bij iemand op tafel zitten die net een Magnum uitpakt en houdt voor de grap die Magnum richting de meeuw. GLOEP doet de meeuw en weg was de Magnum, ja het stokje ook, visgraten gaan immers ook mee naar binnen.
- Bezoeker die kennelijk niet zo'n trek had liet een compleet bord eten achter. Een zilvermeeuw landt ernaast en heeft het bord sneller leeg dan wanneer je het op zijn kant had gehouden. Vijf halen met die grote snavel en er bleef geen kruimel over.

Al dat gekauw van ons alleseters heeft dus wél die smaakbeleving maar dat maakt wel dat je erg lang bezig bent om je voedsel naar binnen te werken.
lekker urenlang smaakvol tafelen en echt van je eten genieten is dus niet iets voor vogels

Een van de betere momenten om een roofvogel te kunnen fotograferen is trouwens als ie nét een prooi te pakken heeft, ze zijn dan drukker met die prooi dan met de omgeving en je hebt dan inderdaad een paar minuten werktijd alvorens de vogel weer 'scherp' wordt.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 18 april 2021 @ 12:01:26 #222
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199052136
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 15:20 schreef Morri2 het volgende:
De buit van afgelopen dagen:

[ link | afbeelding ]Grauwe Gans

Flink gecropt:
[ link | afbeelding ]Kuifeend

[ link | afbeelding ]Kuifeend

[ link | afbeelding ]Pimpelmees
Gaat al lekker :Y ^O^

Ik heb mijn dikke Tammy (generatie 1, dat dan weer wel) gisteren ook maar weer eens opgetuigd want het zag er qua vogeltjes in de Oostvaardersplassen beter uit dan in de voorgaande weken.

Al bij de ingang was het prijs met koolmezen die een boompje als uitvalsbasis hadden voor het zoeken naar voedsel. Kennelijk waren deze mezen nogal gewend aan mensen en lenzen want ik kon er met wat gevoel voor porcelein behoorlijk dichtbij komen en dan moet je zo'n kans niet laten liggen hoe gewoon het vogeltje ook is.

Parus major by Ouwesok, on Flickr

En heel voorzichtig sluipen tot ik er een nóg voller in beeld kan krijgen
Parus major by Ouwesok, on Flickr

En dat was dan het begin van een wandelingetje met veel vogels gezien en ook de nodige vastgelegd.
maar dat komt allemaal nog wel
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_199052528
quote:
0s.gif Op zondag 18 april 2021 12:01 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Gaat al lekker :Y ^O^

Ik heb mijn dikke Tammy (generatie 1, dat dan weer wel) gisteren ook maar weer eens opgetuigd want het zag er qua vogeltjes in de Oostvaardersplassen beter uit dan in de voorgaande weken.

Al bij de ingang was het prijs met koolmezen die een boompje als uitvalsbasis hadden voor het zoeken naar voedsel. Kennelijk waren deze mezen nogal gewend aan mensen en lenzen want ik kon er met wat gevoel voor porcelein behoorlijk dichtbij komen en dan moet je zo'n kans niet laten liggen hoe gewoon het vogeltje ook is.

[ link | afbeelding ]Parus major by Ouwesok, on Flickr

En heel voorzichtig sluipen tot ik er een nóg voller in beeld kan krijgen
[ link | afbeelding ]Parus major by Ouwesok, on Flickr

En dat was dan het begin van een wandelingetje met veel vogels gezien en ook de nodige vastgelegd.
maar dat komt allemaal nog wel
Oh, dat zijn mooie foto's! Gisteren niet op pad geweest. Zo meteen even ergens wandelen, maar dan gaat de toeter niet mee. Ik heb gisteren de sling belt binnen gekregen, en ik wil eerst eens gaan wandelen met een wat minder zware combi. Zul je zien dat ik dan vanalles leuks zie.
pi_199052721
Ik ben wel vrijdagavond tegen zonsondergang nog even op pad geweest. Je ziet dan toch wel weer andere vogels.

Zo werd ik meteen aan het begin bestudeerd door deze Grote Zilverreiger:

Grote Zilverreiger

Achtergrond is helaas niet wazig genoeg en ik zie nu dat de horizon volgens mij een beetje scheef is. Ik was mijn tas nog aan het uitpakken en ik wilde de kans om deze te schieten niet ontlopen. Dus meteen maar geschoten zonder veel aan de instellingen te doen.

Verder nog een keer de Roodborsttapuit
Roodborsttapuit

Een pimpelmees
Pimpelmees

En een Witte Kwikstaart
Witte Kwikstaart

Er vlogen veel zwaluwen door de lucht, maar ik kreeg ze in vlucht maar niet te pakken. Ineens zaten er een paar heel even recht boven me in een hele hoge boom en heb ik achteroverhangend een foto genomen van alleen buikjes. Dat achterover hangen met zo'n zware combi was toch een beetje griezelig.
Het is een aparte foto geworden:

Zwaluwen
pi_199063709
quote:
0s.gif Op zondag 18 april 2021 12:42 schreef Morri2 het volgende:
Ik ben wel vrijdagavond tegen zonsondergang nog even op pad geweest. Je ziet dan toch wel weer andere vogels.

Zo werd ik meteen aan het begin bestudeerd door deze Grote Zilverreiger:

[ link | afbeelding ]Grote Zilverreiger

Achtergrond is helaas niet wazig genoeg en ik zie nu dat de horizon volgens mij een beetje scheef is. Ik was mijn tas nog aan het uitpakken en ik wilde de kans om deze te schieten niet ontlopen. Dus meteen maar geschoten zonder veel aan de instellingen te doen.

Verder nog een keer de Roodborsttapuit
[ link | afbeelding ]Roodborsttapuit

Een pimpelmees
[ link | afbeelding ]Pimpelmees

En een Witte Kwikstaart
[ link | afbeelding ]Witte Kwikstaart

Er vlogen veel zwaluwen door de lucht, maar ik kreeg ze in vlucht maar niet te pakken. Ineens zaten er een paar heel even recht boven me in een hele hoge boom en heb ik achteroverhangend een foto genomen van alleen buikjes. Dat achterover hangen met zo'n zware combi was toch een beetje griezelig.
Het is een aparte foto geworden:

[ link | afbeelding ]Zwaluwen
Goed bezig, en een mooie gebied daar bij je met leuke vogels
#35.
pi_199066872
quote:
0s.gif Op zondag 18 april 2021 22:27 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Goed bezig, en een mooie gebied daar bij je met leuke vogels
Het is heel snel mijn favoriete plek aan het worden. Het voelt daar echt als 'prijs schieten'.
pi_199076051
Hier is ondertussen ook de Zanglijster in de achtertuin gespot:

pi_199089188
Nou, ik lag vandaag met camera en toebehoren op mijn snufferd. Ik struikelde over een boomstronk. Ik wilde mijn camera en nieuwe lens redden en hield die omhoog, met als gevolg dat ik met mijn gezicht in het zand landde. Camera en lens zijn helemaal ok, maar de linkerwenkbrauw is kapot, ik heb een blauwe linkerknie en mijn linkerelleboog voelt een beetje beurs. En ik was behoorlijk geschrokken.

Ik moet zeggen dat ik wel blij was met mijn nieuwe slingbelt. Als ik die niet had gehad, dan had ik die camera voor me uit gehouden, en was ik er (met mijn gezicht misschien wel) bovenop gevallen.

Ik was wel flink ontdaan. Het was zulk heerlijk weer, en de omgeving fantastisch. De buit was dus erg summier, omdat er al vrij snel een abrupt einde kwam aan mijn tocht. Gevaarlijke hobby, dat vogels fotograferen!

Kauw

Tjiftjaf
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 20 april 2021 @ 20:38:16 #229
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199089669
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 20:14 schreef Morri2 het volgende:
Nou, ik lag vandaag met camera en toebehoren op mijn snufferd. Ik struikelde over een boomstronk. Ik wilde mijn camera en nieuwe lens redden en hield die omhoog, met als gevolg dat ik met mijn gezicht in het zand landde. Camera en lens zijn helemaal ok, maar de linkerwenkbrauw is kapot, ik heb een blauwe linkerknie en mijn linkerelleboog voelt een beetje beurs. En ik was behoorlijk geschrokken.

Ik wist ooit twee camera's in één keer te redden terwijl ik mijn enkel brak bij een hele rare uitglijdert. Eerste check was of de beide camera's het nog deden. Daarna proberen op te staan.
Lang verhaal kort: van eind juni tot november letterlijk uit de running geweest.

Van afgelopen weekend nog wat plaatjes want in de Oostvaardersplassen zie je weer overal ganzen met kleine pulletjes *O*

Anser Anser by Ouwesok, on Flickr

Het leukste is natuurlijk als ze in gezinsverband op het water zijn
Anser Anser by Ouwesok, on Flickr

En het mooiste is dan de vertrouwde opstelling met één ouder voorop en de ander achter de pullen. Vaak zie je aan die hoog opgestoken kop dat ganzen pulletjes hebben.
op het water vallen die pullen wel op, op de kant gaan ze op in het gras
Anser Anser by Ouwesok, on Flickr

En als er pullen zijn zie je ineens ook met enige regelmaat de blauwe kiekendief op patrouille die op zijn geheel eigen manier ook bijzonder gecharmeerd is van de pulletjes.
Circus cyaneus by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_199093986
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 20:38 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ik wist ooit twee camera's in één keer te redden terwijl ik mijn enkel brak bij een hele rare uitglijdert. Eerste check was of de beide camera's het nog deden. Daarna proberen op te staan.
Lang verhaal kort: van eind juni tot november letterlijk uit de running geweest.

Jeetje. Nou, ik checkte dus ook eerst of de camera ok was. Pas daarna zag ik bloed druppen. Mijn man was een beetje boos: "De volgende keer laat je die camera los. Die spullen zijn vervangbaar. Jij niet."

En wat een mooie foto's weer!

Vandaag een dagje vrij en mijn man gaat mee op pad. Nog geen idee waar we heen gaan, maar ik zie overal foto's van kuikens. Misschien toch naar een plas ergens.
pi_199098409
Zo, een ochtendje op pad geweest. Veel leuke dingen gehoord, helaas niet gezien _O-

Maar ik heb wel wat kunnen schieten.

Tjiftjaf, denk ik? Ik zie het verschil tussen Tjiftjaf en Fitis gewoon echt niet.
Tjiftjaf

Vinkje
Vink

Fitis? Tjiftjaf?
Tjiftjaf of Fitis

Deze was aan het poseren, leek het wel. Een hoop leuke foto's van genomen. Deze vond ik nog wel grappig. Hij springt naar een volgende takje:
Tjiftjaf of Fitis

[ Bericht 0% gewijzigd door Morri2 op 21-04-2021 14:41:08 ]
pi_199124640
Weer eens naar het park hier in de buurt geweest. Zulk mooi weer!

Een Canadese Gans met 6 pulletjes:

Canadese Gans met pulletjes

Een Zwartkop:

Zwartkop

Zwartkop

Een koppeltje Nijlganzen had in januari al pulletjes. Ze zijn flink gegroeid. Gisteren waren er van de oorspronkelijke 8 nog 3 over, en vandaag zag ik er nog maar 2 ;( Dit is er eentje van:

Jonge Nijlgans

Een bergeend. Ik vind ze zo mooi!

Bergeend

En een Grauwe Gans die net in het water landt. In het struikgewas zit nog een vogel. Die zag ik pas toen ik thuis de foto's bekeek. Geen idee wat het is. Rode/roodbruine/oranje kop, zwarte/donkerbruine vleugels en wit/creme/grijs lijf?

Grauwe Gans

In het water ligt een eilandje, en daar ligt een nest met eieren. Daar heb ik helaas nog geen goede foto's van.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 23 april 2021 @ 18:09:58 #233
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199126889
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 14:38 schreef Morri2 het volgende:
Weer eens naar het park hier in de buurt geweest. Zulk mooi weer!

Een park dat groot genoeg is voor een eigen vogelstand hebben we hier helaas niet en dat is jammer want in parken zijn de vogels vaak nét iets minder schuw dan in de natuur.
Je begint de lens al aardig in de vingers te krijgen ^O^

Ik moet het nog even doen met de opbrengst van twee wandelingetjes van vorige week.

Merelvrouwtje dat voedsel zoekt
Turdus merula by Ouwesok, on Flickr

Merelmannetje dat het mannetje uithangt
Turdus merula by Ouwesok, on Flickr

En een zanglijster die eveneens naar voedsel op zoek is
Turdus philomelos by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_199151985
Crosspost uit F&F # vrije vogels

Een gaai Vinkenman gespot in Driehuis en met nieuwe camera toch een heel eindje in kunnen zoomen O+



[ Bericht 0% gewijzigd door Blues op 26-04-2021 20:27:47 ]
pi_199158623
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 15:50 schreef Blues het volgende:
Crosspost uit F&F # vrije vogels

Een gaai gespot in Driehuis en met nieuwe camera toch een heel eindje in kunnen zoomen O+

[ afbeelding ]
Dat is geen Gaai, maar een Vink (m)
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 25 april 2021 @ 23:19:31 #236
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199159029
Het lijkt inderdaad een vink.

Een gaai ziet er meer zo uit
Garrulus glandarius by Ouwesok, on Flickr

Garrulus glandarius by Ouwesok, on Flickr

De zwaluwen zijn weer terug in het land
wat zullen ze vernikkelen

Hirundo rustica by Ouwesok, on Flickr

En dan op hetzelfde plekje willen zitten 8)7
Hirundo rustica by Ouwesok, on Flickr

Hirundo rustica by Ouwesok, on Flickr

Pimpelmees van best wel dichtbij
Parus caeruleus by Ouwesok, on Flickr

En zo vogelen we lekker door :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 26 april 2021 @ 18:06:47 #237
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199166902
We hadden de ganzenpulletjs al gehad en we hadden de kiekendief ook al gehad. De grootste bedreiging voor jeugdige ganzen wordt gevormd door grote meeuwen.
Vossen hebben een pleurishekel aan water. Kiekendieven moeten heel wat vliegkunst laten zien om een pulletje van het water te plukken. Mantelmeeuwen kunnen gewoon naast de ganzen op het water landen en qua formaat doen ze niet onder voor een kiekendief of een buizerd.

Zodra er een mantelmeeuw boven ze verschijnt raken de ganzen dan ook compleet buiten zinnen. Ze nemen een dreigende houding aan en drijven naar elkaar toe me de pullen er tussen.

Anser Anser by Ouwesok, on Flickr

De kleintjes blazen daarbij vrolijk mee
Anser Anser by Ouwesok, on Flickr

Als dan die mantelmeeuw weer even is afgepoeierd blijft natuurlijk nog op de kant die rare tweepoter met die grote zwarte toeter over.
Anser Anser by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_199169380
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 22:51 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Dat is geen Gaai, maar een Vink (m)
Ja! Was ik ook al achter. :D
Maar ik ben nog een vogelfotobeet! Moet het nog beter leren.
pi_199169721
Wie gebruikt ook de app BirdNET.
Je neemt de vogelgeluiden op en analyzeer ze dan.

Heb me ook de digitale versie van het boek "de gewiekste vogelgids" gekocht.
De pagina indeling is heel verwarrend.
Je ziet tekst van de tamme ganzen. met plaatjet van de sneeuwgans.
En op de volgende pagina het plaatje van de tamme ganzen met de tekst van de knobbelzwaan.
Ze moeten het iets verschuiven.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_199172015
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 20:45 schreef -CRASH- het volgende:
Wie gebruikt ook de app BirdNET.
Je neemt de vogelgeluiden op en analyzeer ze dan.

Heb me ook de digitale versie van het boek "de gewiekste vogelgids" gekocht.
De pagina indeling is heel verwarrend.
Je ziet tekst van de tamme ganzen. met plaatjet van de sneeuwgans.
En op de volgende pagina het plaatje van de tamme ganzen met de tekst van de knobbelzwaan.
Ze moeten het iets verschuiven.
Oh Birdnet, toffe tip, ik ga het er meteen opzetten.
Ik heb een vogelgidsje van de postcodeloterij ( :') ) bij het boek die deze week in de bus viel als je meedoet. erg handig. Voorheen had ik er eentje uit de 70er jaren. :D Ze zijn niet veel veranderd die dingen :+ oO<
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 26 april 2021 @ 22:32:00 #241
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199172118
Ik gebruik app noch boekje in het veld. De selectie is vrij eenduidig: als het een vogel is probeer ik er een plaatje van te maken. Namen, rugnummers, merken en types zoek ik thuis wel uit. Meestal met waarneming.nl.
Boeken hebben nagenoeg altijd getekende vogels die voor geen meter lijken op wat er voor me vliegt (met insecten nog veel erger trouwens) en in het veld is het laatste waar ik trek an heb het gehannes met een telefoon.
ik ben daar waarschijnlijk daadwerkelijk te oud voor aan het worden

Vogeltje nog maar dan :?

Een witte kwikstaart dan maar.
Motacilla alba by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 27 april 2021 @ 14:00:09 #242
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199178925
Meer training de laatste tijd op vliegende vogels en dat werpt zijn vruchten af als er iets aparts bij je in de buurt rondcirkelt.

De training doe ik voornamelijk op ganzen, aalscholvers en andere snelle vogels en het effect is dat áls er dan een blauwe kiek in je buurt rondcirkelt je hem vrij eenvoudig op iedere keer dat ie het dichtst bij je zit kunt hebben.

Helaas had het vogeltje het wel weer slim aangepakt door tussen mij en de zon te vliegen.

Circus cyaneus by Ouwesok, on Flickr

Het wordt bijna voorspelbaar saai
Circus cyaneus by Ouwesok, on Flickr

En dan nog een rondje iets dichterbij
Circus cyaneus by Ouwesok, on Flickr

En toen had ie me door en was ie weer weg
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_199211653
Jonge merel,



of heeft me door,



Door het raam met de bekende Sony combinatie.
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 29 april 2021 @ 20:52:07 #244
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199211834
Rondje spelen met de ganzen waarvan je er in de Oostvaardersplassen altijd wel een paar in de lucht ziet en die bijzonder geschikt zijn om je vliegendevogelskills op peil te houden.

Brandganzen deze keer want die waren het meest in beweging.
Branta leucopsis by Ouwesok, on Flickr

Branta leucopsis by Ouwesok, on Flickr

Branta leucopsis by Ouwesok, on Flickr

Meestal zitten de brandganzen in grote groepen te grazen in het gebied. Komt er dan een vos iets te dicht in de buurt, dan krijg je ineens een overdaad aan brandganzen in de lucht
Branta leucopsis by Ouwesok, on Flickr

Branta leucopsis by Ouwesok, on Flickr

Voor de afwisseling toch nog maar even een grauwe gans er tussen. Lastiger want ze gaan eenmaal op snelheid best wel hard.

Anser Anser by Ouwesok, on Flickr
Alles met de EOS80 en de Tamron 150-600mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_199211947
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 20:52 schreef Ouwesok het volgende:
Rondje spelen met de ganzen waarvan je er in de Oostvaardersplassen altijd wel een paar in de lucht ziet en die bijzonder geschikt zijn om je vliegendevogelskills op peil te houden.

Brandganzen deze keer want die waren het meest in beweging.
[ link | afbeelding ]Branta leucopsis by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Branta leucopsis by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Branta leucopsis by Ouwesok, on Flickr

Meestal zitten de brandganzen in grote groepen te grazen in het gebied. Komt er dan een vos iets te dicht in de buurt, dan krijg je ineens een overdaad aan brandganzen in de lucht
[ link | afbeelding ]Branta leucopsis by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Branta leucopsis by Ouwesok, on Flickr

Voor de afwisseling toch nog maar even een grauwe gans er tussen. Lastiger want ze gaan eenmaal op snelheid best wel hard.

[ link | afbeelding ]Anser Anser by Ouwesok, on Flickr
Alles met de EOS80 en de Tamron 150-600mm
Wat voor instellingen gebruik je om ze zo mooi te krijgen in de vlucht?
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 29 april 2021 @ 23:15:45 #246
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199214196
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 21:01 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Wat voor instellingen gebruik je om ze zo mooi te krijgen in de vlucht?
Belichtingsautomaat in Av, diafragma ergens tussen de 8 en de 11
AF op Servo en alle AF-punten actief.
Zodra er iets in je beeld vliegt pakt de AF hem op
Omdat ik meestal bij macro single AF gebruik is het voor mij even wennen

Binnenkort toch eens onderzoeken of het device-afhankelijk is dat het zo makkelijk gaat, dan ga ik het eens met de Pentax K20D met de 50-500mm proberen, die heeft beduidend minder AFpunten.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_199216614
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 23:15 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Belichtingsautomaat in Av, diafragma ergens tussen de 8 en de 11
AF op Servo en alle AF-punten actief.
Zodra er iets in je beeld vliegt pakt de AF hem op
Omdat ik meestal bij macro single AF gebruik is het voor mij even wennen

Binnenkort toch eens onderzoeken of het device-afhankelijk is dat het zo makkelijk gaat, dan ga ik het eens met de Pentax K20D met de 50-500mm proberen, die heeft beduidend minder AFpunten.
Oe, dat moet ik eens proberen. Ik zag ergens op YouTube een uitleg over dat je het beste een point AF kon hebben. Dat bleek best lastig, en had zelfs burst mode aan staan, om 4-5 foto's te maken. Daar was er altijd wel eentje redelijk van.

En hoeveel AFpunten heeft die waarmee je hebt gefotografeerd? En de Pentax?
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 30 april 2021 @ 10:30:52 #248
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199216851
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 10:08 schreef Morri2 het volgende:

[..]

Oe, dat moet ik eens proberen. Ik zag ergens op YouTube een uitleg over dat je het beste een point AF kon hebben. Dat bleek best lastig, en had zelfs burst mode aan staan, om 4-5 foto's te maken. Daar was er altijd wel eentje redelijk van.

En hoeveel AFpunten heeft die waarmee je hebt gefotografeerd? En de Pentax?
De EOS80D heeft er heel veel en over het hele veld. De A77-2 zelfs nóg meer en die kan ook tijdens de opname focussen.
De veel oudere Pentax K20 heeft maar een paar AF-punten redelijk in het midden zitten en daarmee zou het dan weer een uitdaging moeten gaan worden.
Wat ik nog even zoek is een manier om snel die breedveld AF te kunnen inruilen voor éénpunt die het juist bij zittende vogels weer trefzekerder doet.

Die burst-mode gebruik ik niet, de opzet is om het kunstje gewoon in één schot te doen. Dat lukt na wat oefening toch wel een paar keer in een seconde waarbij ik wél steeds afdwing dat de camera doet wat ik wil en niet andersom.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_199217048
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 10:30 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

De EOS80D heeft er heel veel en over het hele veld. De A77-2 zelfs nóg meer en die kan ook tijdens de opname focussen.
De veel oudere Pentax K20 heeft maar een paar AF-punten redelijk in het midden zitten en daarmee zou het dan weer een uitdaging moeten gaan worden.
Wat ik nog even zoek is een manier om snel die breedveld AF te kunnen inruilen voor éénpunt die het juist bij zittende vogels weer trefzekerder doet.

Die burst-mode gebruik ik niet, de opzet is om het kunstje gewoon in één schot te doen. Dat lukt na wat oefening toch wel een paar keer in een seconde waarbij ik wél steeds afdwing dat de camera doet wat ik wil en niet andersom.
Misschien moet ik inderdaad gewoon eens van de burst mode af. Ik zie dat je de 80D hebt. Die heeft er net zoveel als de mijne: 49, als ik het goed heb. Ik heb 2 verschillende Custom Shooting Modes (C1 en C2, bovenop, links, op de dial) ingesteld en opgeslagen. Het wisselen gaat daarmee snel genoeg voor mij.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 30 april 2021 @ 21:52:46 #250
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199224824
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 10:48 schreef Morri2 het volgende:

[..]

Misschien moet ik inderdaad gewoon eens van de burst mode af. Ik zie dat je de 80D hebt. Die heeft er net zoveel als de mijne: 49, als ik het goed heb. Ik heb 2 verschillende Custom Shooting Modes (C1 en C2, bovenop, links, op de dial) ingesteld en opgeslagen. Het wisselen gaat daarmee snel genoeg voor mij.
Ik denk dat ik ook maar eens met die customstanden ga knutselen om snel(ler) te kunnen switchen. Is voor mij redelijk buiten de comfort zone. Het functiewiel gaat bij mij direct vanuit de verpakking op Av en komt daar meestal zelden meer af :')

Nog een keer dat effect dat een kolom lucht kan hebben als je met lange teletoeters fotografeert. In de Amsterdamse Waterleidingduinen stijgt klotsplaps een grote zilverreiger op. Als ze net los zijn hebben ze nog weinig snelheid.
Spelbreker bij 'wide field AF' kan de achtergrond zijn, de AF-sensor ziet dan meer bomen dan vogel en wil dan nog wel eens voor de bomen kiezen. Met zo'n HSM of USM of hoe het ook mag heten kun je dan de scherpstelring gebruiken om de AF duidelijk te maken dat daar nog ergens een vogel was.
Kunst is om altijd bij het richten contact met die scherpstelring te houden

Casmerodius albus by Ouwesok, on Flickr

Casmerodius albus by Ouwesok, on Flickr

Casmerodius albus by Ouwesok, on Flickr

En daar gaat ie
Casmerodius albus by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')