abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 18 april 2020 @ 22:23:55 #226
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_192690974
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2020 06:35 schreef Basp1 het volgende:
https://www.volkskrant.nl/cs-b13fffe7

Geen gedoe meer met vogeltjes uit een boekje zoeken. Een verrekijker met wat technologie aan boord om de vogel te herkennen. ^O^
Misschien wel het belangrijkste zinnetje: Zelf uitvogelen wat je ziet dwingt tot goed kijken en kennis.
Huilen dan.
  zaterdag 18 april 2020 @ 22:35:06 #227
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_192691202
Een paar plaatjes uit de tuin van m'n ouders:

Appelvink (vrouwtje):

Appelvink (mannetje, ze horen bij elkaar maar zitten nooit samen aan tafel :( )

M'n ouders hebben een paar van die borden opgehangen omdat ze wel de groen- en appelvinken in de tuin zagen maar die hebben blijkbaar een voederhuisjes/voedertafel-fobie (en op de grond zie je ze ook niet heel snel). Die schotels zijn echter een doorslaand succes _O_ . Mevrouw appelvink zit er soms in het zonnetje op te slapen :') .

Koppeltje groenvinken:

Pluizig bolletje pimpelmees:

Huistuinkeukenvink

Die heeft "het bord" afgekeken van de groen- en appelvinken. Eerst wilde hij nooit op het bord en at 'ie alleen de zaden die op de grond waren gevallen.

Grote bonte specht:

Zit soms ook in het voederhuisje vlak voor het raam van de eetkamer (+- 15cm), maar het is een vrij schuw beest dus lastig vast te leggen :+ .
Huilen dan.
pi_192691291
quote:
17s.gif Op zaterdag 18 april 2020 22:35 schreef Isdatzo het volgende:

Appelvink (vrouwtje):
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

M'n ouders hebben een paar van die borden opgehangen omdat ze wel de groen- en appelvinken in de tuin zagen maar die hebben blijkbaar een voederhuisjes/voedertafel-fobie (en op de grond zie je ze ook niet heel snel). Die schotels zijn echter een doorslaand succes _O_ . Mevrouw appelvink zit er soms in het zonnetje op te slapen :') .

Koppeltje groenvinken:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Huistuinkeukenvink
[ afbeelding ]

Die heeft "het bord" afgekeken van de groen- en appelvinken. Eerst wilde hij nooit op het bord en at 'ie alleen de zaden die op de grond waren gevallen.

Grote bonte specht:
[ afbeelding ]

Zit soms ook in het voederhuisje vlak voor het raam van de eetkamer (+- 15cm), maar het is een vrij schuw beest dus lastig vast te leggen :+ .
Oh wauw wat een mooie foto's O+ _O_ O+
Wat leuk om dat allemaal in de tuin ( nouja van je ouders dan) te hebben O+
En wat slim van die schotels dan! ^O^
  zaterdag 18 april 2020 @ 22:47:04 #229
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_192691432
Ja die tuin is echt geweldig O+ . Ik dacht daar een beetje te kunnen werken, maar dan beweegt er buiten wat... snel de verrekijker pakken, camera erbij.. en dan ben je zo weer een halfuur aan het kijken _O- .

Ik woon zelf 4 hoog met een zielig balkonnetje en zie doorgaans alleen duiven, meeuwen en kraaien ( O+ ) , dus dan is zo'n tuin wel een ongekende luxe.
Huilen dan.
pi_192691637
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 april 2020 22:47 schreef Isdatzo het volgende:
Ja die tuin is echt geweldig O+ . Ik dacht daar een beetje te kunnen werken, maar dan beweegt er buiten wat... snel de verrekijker pakken, camera erbij.. en dan ben je zo weer een halfuur aan het kijken _O- .

Ik woon zelf 4 hoog met een zielig balkonnetje en zie doorgaans alleen duiven, meeuwen en kraaien ( O+ ) , dus dan is zo'n tuin wel een ongekende luxe.
Haha ja dat schiet dan niet op met werken nee _O- Maar wel leuk O+
Ja ik woon dus ook op 4 hoog en zag eerst ook vooral duiven, meeuwen en eksters. Maar het kan ook anders dus zoals je bij mij ziet O+
pi_192713617
quote:

Appelvink (vrouwtje):
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Koppeltje groenvinken:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Huistuinkeukenvink
[ afbeelding ]

Grote bonte specht:
[ afbeelding ]

Mooie foto's zeg! Vooral de appelvink, die heb ik nog maar 2x in het wild gezien, echt tof!
Fijne uitwijk, zo'n tuin en dat van die schotels is inderdaad een goeie tip, in onze tuin zijn ook een paar van die begane grondontwijkers!
  maandag 20 april 2020 @ 18:25:01 #232
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192719049
quote:

Appelvink (vrouwtje):
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Koppeltje groenvinken:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Huistuinkeukenvink
[ afbeelding ]

Grote bonte specht:
[ afbeelding ]

O+ met zulke bezoekers hoef je nooit meer naar de dierentuin.
Resistance is futile.
pi_192727098
Geweldige foto's in dit topic O+.

Ik heb een vraag waar jullie wellicht antwoord op hebben. Ik woon in Amsterdam Buitenveldert, aan de rand van de stad en het Amsterdamse Bos. Nu zie ik 's avonds vlak voor de schemering geregeld een paar vogels op grote hoogte rond-'zweven', met weinig beweging in de vleugels. Ze lijken wat donkerder gekleurd te zijn dan de meeuwen die ik verder veel voorbij zie komen.

Mijn eerste gedachte was een sperwer, maar ze zijn soms echt met vier of vijf in directe nabijheid, en dat lijkt me onwaarschijnlijk? Ook jonge meeuwen zou kunnen, maar dat cirkelende zweefgedrag lijkt daar dan weer minder bij te passen...
  dinsdag 21 april 2020 @ 09:25:17 #234
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_192728090
Buizerds?
Huilen dan.
pi_192728391
Ik denk ook buizerds!
pi_192728647
Bedankt! Dat lijkt inderdaad goed mogelijk, afgaand op wat ik met wat Googlen vond. Op Wikipedia staat dit:

quote:
Door de typische vlucht is de vogel gemakkelijk te herkennen; enkele vleugelslagen, kort zweven en dan weer een paar slagen. De buizerd is een uitgesproken langzame vlieger met zijn brede vleugels en de korte, brede staart. Vaak kan worden waargenomen dat een buizerd door een of meer kraaien, die in zekere zin zijn voedselconcurrenten zijn, wordt weggejaagd. De buizerd maakt ook graag gebruik van de thermiek. Op een mooie voorjaarsdag zijn vaak groepen buizerds te zien die zweven in de opstijgende warme lucht in een thermiekbel.
Ik denk dat ik dat laatste steeds zie. :)
pi_192740750
Roofvogels vind ik nog verdraaid lastig te determineren. Alleen de buizerd die rustig op z'n tak zit gaat me makkelijk af.

Vandaag de eerste gierzwaluwen gezien O+ kan niet wachten tot ze weer boven en langs ons huis vliegen.

Ben tot volgende winter maar gestopt met vogelvoer in de tuin, vorige week een muis dwars door midden gevonden en van het weekend liep er overdag doodleuk nog een muis rond. Spijtig voor de eenden en al de andere vogels, maar zit niet te wachten op een muizenplaag :'(
pi_192742221
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 20:47 schreef Irrem het volgende:
Roofvogels vind ik nog verdraaid lastig te determineren. Alleen de buizerd die rustig op z'n tak zit gaat me makkelijk af.

Vandaag de eerste gierzwaluwen gezien O+ kan niet wachten tot ze weer boven en langs ons huis vliegen.

Ben tot volgende winter maar gestopt met vogelvoer in de tuin, vorige week een muis dwars door midden gevonden en van het weekend liep er overdag doodleuk nog een muis rond. Spijtig voor de eenden en al de andere vogels, maar zit niet te wachten op een muizenplaag :'(
Gierzwaluwen, heerlijk! Het geluid van de zomer :)
Ik ga opletten, hier tot nu toe alleen de boeren-, en huiszwaluw gespot.
pi_192798721
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 21:47 schreef Kanaroe het volgende:

[..]

Gierzwaluwen, heerlijk! Het geluid van de zomer :)
Ik ga opletten, hier tot nu toe alleen de boeren-, en huiszwaluw gespot.
Ik heb ze gisteren gezien! O+
pi_192799279
Ik was even 2 dagen niet thuis en nou zit er steeds een kraai bij mn voer }:| , de reden waarom vorig jaar waarschijnlijk dus geen andere vogels kwamen. Zie nou steeds nog maar 1 koolmeesje ipv het stelletje, dus hoop maar dat de ander inmiddels op een nestje zit en niet dat er tijdens mijn afwezigheid wat anders is gebeurd...
Edit: oh gelukkig, net waren ze er weer allebei *;

Maar is er nog iets te doen om die kraai weg te houden? Dat die aan die silo's hangt zie ik ook niet echt goed gaan, issie beetje te groot voor.

[ Bericht 2% gewijzigd door _Hestia_ op 25-04-2020 13:27:51 ]
  zaterdag 25 april 2020 @ 14:40:32 #241
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_192800332
Kraaien O+ .

Misschien wel mijn favoriete vogels.
Huilen dan.
  zaterdag 25 april 2020 @ 14:41:00 #242
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_192800344
Je kan ook echt vriendjes worden met een kraai.
Huilen dan.
  zaterdag 25 april 2020 @ 14:54:52 #243
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192800485
Ja of dikke ruzie. Dat hij je fiets in beslag neemt omdat het stuur zo mooi glimt. En als je 'm dan terug wil valt hij aan.
  zaterdag 25 april 2020 @ 15:29:45 #244
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_192800823
Als je ze een beetje in de gaten houdt dan zie je ook dat ze echt een complex sociaal netwerk hebben. Super slimme dieren. Als je het dorp van m'n ouders binnenrijdt kom je een verkeerslicht tegen, en in de eikel-tijd gooien ze de eikels op de grond bij dat verkeerslicht. Vervolgens gaan ze op een afstandje zitten wachten tot de eikels kapotgereden zijn, en dan wanneer 't licht op rood springt, of als het rustig is, komen ze de gebroken eikels ophalen.

Ik had ooit een vriendinnetje dat helemaal fan van die beesten was, en ik sindsdien ook een beetje *; .
Huilen dan.
pi_192803692
Ja, kraaien zijn geweldig. O+
pi_192812100
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2020 13:10 schreef _Hestia_ het volgende:
Ik was even 2 dagen niet thuis en nou zit er steeds een kraai bij mn voer }:| , de reden waarom vorig jaar waarschijnlijk dus geen andere vogels kwamen. Zie nou steeds nog maar 1 koolmeesje ipv het stelletje, dus hoop maar dat de ander inmiddels op een nestje zit en niet dat er tijdens mijn afwezigheid wat anders is gebeurd...
Edit: oh gelukkig, net waren ze er weer allebei *;

Maar is er nog iets te doen om die kraai weg te houden? Dat die aan die silo's hangt zie ik ook niet echt goed gaan, issie beetje te groot voor.
Had ik in het begin met eksters, wilde ze liever niet in de tuin omdat, zodra ze er waren, al het kleine grut wegjaagden. Maar heb me wat meer ingelezen in deze vogels en weet ze inmiddels steeds meer te waarderen, mooie beesten.

Stond net aan de slootkant toen er een ekster langs de struiken kwam vliegen en waarschijnlijk van mij schrok. Hij liet een muis die hij gevangen had voor me in de sloot vallen. Weer wat geleerd: wist niet dat eksters muizen pakken en ook niet dat muizen konden zwemmen 🤔
  zondag 26 april 2020 @ 12:04:42 #247
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_192812318
Eksters eten alles wat beweegt en ze (al dan niet in stukken) door hun snavel naar binnen kunnen werken :') . Muizen kunnen zwemmen, maar ze doen het liever niet.
Huilen dan.
pi_192820028
Nouja, oke, zolang de andere vogels ook nog maar komen en hij niet mn vetbollen in 1 keer opeet dan zal ik hem gedogen :P

Heb hem wel even speciaal voor jullie op de foto gezet, maar itt de meesjes is hij steeds snel weer weg, dus is wel lastig om goed scherp te krijgen.

zondag 26 april 2020 @ 21:46:16 #249
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_192820178
Pssst.. dat is een kauw.
Huilen dan.
pi_192820191
Heb je bij jou nog geen halsbandparkieten _Hestia_?
Die eten bij mij alle pinda’s op
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')