Misschien wel het belangrijkste zinnetje: Zelf uitvogelen wat je ziet dwingt tot goed kijken en kennis.quote:Op dinsdag 14 april 2020 06:35 schreef Basp1 het volgende:
https://www.volkskrant.nl/cs-b13fffe7
Geen gedoe meer met vogeltjes uit een boekje zoeken. Een verrekijker met wat technologie aan boord om de vogel te herkennen.
Oh wauw wat een mooie foto'squote:Op zaterdag 18 april 2020 22:35 schreef Isdatzo het volgende:
Een paar plaatjes uit de tuin van m'n ouders:
Appelvink (vrouwtje):
[ afbeelding ]
Appelvink (mannetje, ze horen bij elkaar maar zitten nooit samen aan tafel)
[ afbeelding ]
M'n ouders hebben een paar van die borden opgehangen omdat ze wel de groen- en appelvinken in de tuin zagen maar die hebben blijkbaar een voederhuisjes/voedertafel-fobie (en op de grond zie je ze ook niet heel snel). Die schotels zijn echter een doorslaand succes. Mevrouw appelvink zit er soms in het zonnetje op te slapen
.
Koppeltje groenvinken:
[ afbeelding ]
Pluizig bolletje pimpelmees:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Huistuinkeukenvink
[ afbeelding ]
Die heeft "het bord" afgekeken van de groen- en appelvinken. Eerst wilde hij nooit op het bord en at 'ie alleen de zaden die op de grond waren gevallen.
Grote bonte specht:
[ afbeelding ]
Zit soms ook in het voederhuisje vlak voor het raam van de eetkamer (+- 15cm), maar het is een vrij schuw beest dus lastig vast te leggen.
Haha ja dat schiet dan niet op met werken neequote:Op zaterdag 18 april 2020 22:47 schreef Isdatzo het volgende:
Ja die tuin is echt geweldig. Ik dacht daar een beetje te kunnen werken, maar dan beweegt er buiten wat... snel de verrekijker pakken, camera erbij.. en dan ben je zo weer een halfuur aan het kijken
.
Ik woon zelf 4 hoog met een zielig balkonnetje en zie doorgaans alleen duiven, meeuwen en kraaien () , dus dan is zo'n tuin wel een ongekende luxe.
Mooie foto's zeg! Vooral de appelvink, die heb ik nog maar 2x in het wild gezien, echt tof!quote:Op zaterdag 18 april 2020 22:35 schreef Isdatzo het volgende:
Appelvink (vrouwtje):
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
M'n ouders hebben een paar van die borden opgehangen omdat ze wel de groen- en appelvinken in de tuin zagen maar die hebben blijkbaar een voederhuisjes/voedertafel-fobie (en op de grond zie je ze ook niet heel snel). Die schotels zijn echter een doorslaand succes. Mevrouw appelvink zit er soms in het zonnetje op te slapen
.
Koppeltje groenvinken:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Huistuinkeukenvink
[ afbeelding ]
Die heeft "het bord" afgekeken van de groen- en appelvinken. Eerst wilde hij nooit op het bord en at 'ie alleen de zaden die op de grond waren gevallen.
Grote bonte specht:
[ afbeelding ]
Zit soms ook in het voederhuisje vlak voor het raam van de eetkamer (+- 15cm), maar het is een vrij schuw beest dus lastig vast te leggen.
quote:Op zaterdag 18 april 2020 22:35 schreef Isdatzo het volgende:
Appelvink (vrouwtje):
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
.
Koppeltje groenvinken:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Huistuinkeukenvink
[ afbeelding ]
Grote bonte specht:
[ afbeelding ]
Ik denk dat ik dat laatste steeds zie.quote:Door de typische vlucht is de vogel gemakkelijk te herkennen; enkele vleugelslagen, kort zweven en dan weer een paar slagen. De buizerd is een uitgesproken langzame vlieger met zijn brede vleugels en de korte, brede staart. Vaak kan worden waargenomen dat een buizerd door een of meer kraaien, die in zekere zin zijn voedselconcurrenten zijn, wordt weggejaagd. De buizerd maakt ook graag gebruik van de thermiek. Op een mooie voorjaarsdag zijn vaak groepen buizerds te zien die zweven in de opstijgende warme lucht in een thermiekbel.
Gierzwaluwen, heerlijk! Het geluid van de zomerquote:Op dinsdag 21 april 2020 20:47 schreef Irrem het volgende:
Roofvogels vind ik nog verdraaid lastig te determineren. Alleen de buizerd die rustig op z'n tak zit gaat me makkelijk af.
Vandaag de eerste gierzwaluwen gezienkan niet wachten tot ze weer boven en langs ons huis vliegen.
Ben tot volgende winter maar gestopt met vogelvoer in de tuin, vorige week een muis dwars door midden gevonden en van het weekend liep er overdag doodleuk nog een muis rond. Spijtig voor de eenden en al de andere vogels, maar zit niet te wachten op een muizenplaag
Ik heb ze gisteren gezien!quote:Op dinsdag 21 april 2020 21:47 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Gierzwaluwen, heerlijk! Het geluid van de zomer![]()
Ik ga opletten, hier tot nu toe alleen de boeren-, en huiszwaluw gespot.
Had ik in het begin met eksters, wilde ze liever niet in de tuin omdat, zodra ze er waren, al het kleine grut wegjaagden. Maar heb me wat meer ingelezen in deze vogels en weet ze inmiddels steeds meer te waarderen, mooie beesten.quote:Op zaterdag 25 april 2020 13:10 schreef _Hestia_ het volgende:
Ik was even 2 dagen niet thuis en nou zit er steeds een kraai bij mn voer, de reden waarom vorig jaar waarschijnlijk dus geen andere vogels kwamen. Zie nou steeds nog maar 1 koolmeesje ipv het stelletje, dus hoop maar dat de ander inmiddels op een nestje zit en niet dat er tijdens mijn afwezigheid wat anders is gebeurd...
Edit: oh gelukkig, net waren ze er weer allebei![]()
Maar is er nog iets te doen om die kraai weg te houden? Dat die aan die silo's hangt zie ik ook niet echt goed gaan, issie beetje te groot voor.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |