Het is nu ook vrij makkelijk om valse aangifte te doen hoor, kunt gewoon naar het politiebureau.quote:Op woensdag 22 mei 2019 18:55 schreef Coco. het volgende:
[..]
Jawel, want dat maakt het makkelijker om valse aangiftes te doen.
Klopt maar nu wordt het dus nog moeilijker te controleren.quote:Op woensdag 22 mei 2019 19:06 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Het is nu ook vrij makkelijk om valse aangifte te doen hoor, kunt gewoon naar het politiebureau.
Misschien bedoel je makkelijker om een rechter te overtuigen? Want daar gaat deze wet je niet bij helpen.
Dat is het nu toch ook al. Daar doe je niks aan.quote:Op woensdag 22 mei 2019 19:09 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Klopt maar nu wordt het dus nog moeilijker te controleren.
Het is dus het woord v/d 1 tegen de ander...
Dat is het altijd al geweest wanneer fysiek bewijs ontbreekt.quote:Op woensdag 22 mei 2019 19:09 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Wat wordt hiermee bedoeld?quote:Hij die door geweld of een andere feitelijkheid of bedreiging met geweld of een andere feitelijkheid iemand dwingt tot het ondergaan van handelingen die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt als schuldig aan verkrachting gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Ok, omdat er net gepost werd dat verkrachting alleen door geweld of dreiging met geweld is.quote:
Deze wet maakt het niet makkelijker om een valse verkrachting te bewijzen hoor.quote:Op woensdag 22 mei 2019 19:09 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ik weet niet wie dat stelde, maar dat is niet wat de wet zegt.quote:Op woensdag 22 mei 2019 19:19 schreef Coco. het volgende:
[..]
Ok, omdat er net gepost werd dat verkrachting alleen door geweld of dreiging met geweld is.
Nee, eigenlijk niet. Je kunt dan iemand veroordelen omdat die seks met instemming heeft gehad. Je weet immers nog steeds niet of die instemming er was.quote:Op woensdag 22 mei 2019 18:51 schreef Monolith het volgende:
[..]
[..]
Belangrijker nog is dat die tegenstrijdige verklaringen ertoe leiden dat de rechter oordeelt dat er geen dwang kan worden vastgelegd:
[..]
https://uitspraken.rechts(...)LI:NL:RBZWB:2019:622
En juist aan dat vaststellen van dwang verandert nu wettelijk iets.
Maar als ze nee zegt en ook nee doet dan gebeurt er of niks, of een verkrachting volgens de huidige wet.quote:
Maar dan gaat het om een objectief vastgelde eigenschap van een goed.quote:En daarnaast werkt de schuldvariant ook prima bij bijvoorbeeld heling of de opiumwetgeving.
Je snapt er geen reet vanquote:Op woensdag 22 mei 2019 19:11 schreef the-eye het volgende:
Ook wel meegemaakt dat je dronken bent en gelijk na afloop ontnuchtert en denkt "Kut dit had ik liever niet gedaan" Ik begrijp nu dat ik die keren dus eigenlijk ben verkracht. De vrouwen in kwestie hadden beter moeten weten en mij geen dingen moeten laten doen waar ik spijt van zou krijgen?
Er is hier sprake van een verklaring waarbij ondersteunend bewijs is, maar niet specifiek voor de dwang.quote:Op woensdag 22 mei 2019 19:28 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, eigenlijk niet. Je kunt dan iemand veroordelen omdat die seks met instemming heeft gehad. Je weet immers nog steeds niet of die instemming er was.
Eh wat? Lees jij hetzelfde wat ik lees? De vrouw geeft in haar verklaringen aan tegen haar wil, en zelfs onder bedreiging, verkracht te zijn en jij hebt het over een rechter die beoordeeld wat een vrouw al dan niet wil?quote:Ik vind het sowieso een wat dubieuze uitspraak. Alsof de eventuele seksuele behoefte van de vrouw niet wordt erkend omdat ze zwakbegaafd is. Alsof er hoe dan ook iets fout is, ongeacht de wil. Ik vind het ook nogal merkwaardig dat iemand door het machtige staatsapparaat voor de rechter wordt gebracht om dan te moeten aanhoren wat de rechter zijn persoonlijke mening is vanuit zijn persoonlijke opvattingen over seksualiteit. Het lijkt mij dat rechters er beter aan doen hun oordeel te beperken tot de strafbaarheid, dat is immers waarom ze in toga zitten en de burger in kwestie hem moet aanhoren.
Ik deel het gevoel wel hoor, maar de rechter is geen zedenmeester die het seksueel gedrag van burgers in zijn totaliteit mag beoordelen. De wetgever is ook geen dominee en ik heb het idee dat Grapperhaus zich hier op glad ijs begeeft. Zo van zo moet seks gaan en anders hebben we altijd iets om je voor verkrachting op te sluiten. Maar de menselijke seksualiteit is nou eenmaal een ranzige bende, zeker als er drank en drugs in het spel zijn, waarbij mensen spijt hebben, zich gebruikt voelen, gebruiken en met een slecht gevoel achter blijven. Het strafrecht is daar in beginsel niet op van toepassing en kan dat ook helemaal niet in goede banen leiden en moet dat ook niet willen.
[..]
Maar als ze nee zegt en ook nee doet dan gebeurt er of niks, of een verkrachting volgens de huidige wet.
[..]
Maar dan gaat het om een objectief vastgelde eigenschap van een goed.
Wat versta je onder ‘nee’ doen?quote:Op woensdag 22 mei 2019 19:28 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, eigenlijk niet. Je kunt dan iemand veroordelen omdat die seks met instemming heeft gehad. Je weet immers nog steeds niet of die instemming er was.
Ik vind het sowieso een wat dubieuze uitspraak. Alsof de eventuele seksuele behoefte van de vrouw niet wordt erkend omdat ze zwakbegaafd is. Alsof er hoe dan ook iets fout is, ongeacht de wil. Ik vind het ook nogal merkwaardig dat iemand door het machtige staatsapparaat voor de rechter wordt gebracht om dan te moeten aanhoren wat de rechter zijn persoonlijke mening is vanuit zijn persoonlijke opvattingen over seksualiteit. Het lijkt mij dat rechters er beter aan doen hun oordeel te beperken tot de strafbaarheid, dat is immers waarom ze in toga zitten en de burger in kwestie hem moet aanhoren.
Ik deel het gevoel wel hoor, maar de rechter is geen zedenmeester die het seksueel gedrag van burgers in zijn totaliteit mag beoordelen. De wetgever is ook geen dominee en ik heb het idee dat Grapperhaus zich hier op glad ijs begeeft. Zo van zo moet seks gaan en anders hebben we altijd iets om je voor verkrachting op te sluiten. Maar de menselijke seksualiteit is nou eenmaal een ranzige bende, zeker als er drank en drugs in het spel zijn, waarbij mensen spijt hebben, zich gebruikt voelen, gebruiken en met een slecht gevoel achter blijven. Het strafrecht is daar in beginsel niet op van toepassing en kan dat ook helemaal niet in goede banen leiden en moet dat ook niet willen.
[..]
Maar als ze nee zegt en ook nee doet dan gebeurt er of niks, of een verkrachting volgens de huidige wet.
[..]
Maar dan gaat het om een objectief vastgelde eigenschap van een goed.
Misschien wel, aangezien je wellicht wat minder ontmoedigd wordt om aangifte te doen dan nu het geval is.quote:Op woensdag 22 mei 2019 19:36 schreef DesertGlory het volgende:
Allemaal leuk en aardig, maar bij de bewijsvoering loopt het hier totaal mank natuurlijk. Al met al een hoop geschreeuw over een symbolische wet die misschien mensen beter tot nadenken aan moet laten zetten maar niet eerder tot veroordeling in de rechtbank zal leiden.
Een wet die seks tegen iemands wil strafbaar stelt symbolisch noemen.quote:Op woensdag 22 mei 2019 19:36 schreef DesertGlory het volgende:
Allemaal leuk en aardig, maar bij de bewijsvoering loopt het hier totaal mank natuurlijk. Al met al een hoop geschreeuw over een symbolische wet die misschien mensen beter tot nadenken aan moet laten zetten maar niet eerder tot veroordeling in de rechtbank zal leiden.
Seks tegen iemands wil is natuurlijk altijd al strafbaar geweest, daar verandert de nu ingevoerde wet(swijziging) niets aan.quote:Op woensdag 22 mei 2019 19:38 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Een wet die seks tegen iemands wil strafbaar stelt symbolisch noemen.
Dus dan komen er meer aangiftes, maar worden er ook meer geseponeerd.quote:Op woensdag 22 mei 2019 19:46 schreef DesertGlory het volgende:
[..]
Seks tegen iemands wil is natuurlijk altijd al strafbaar geweest, daar verandert de nu ingevoerde wet(swijziging) niets aan.
Sterker nog : dit ziet op een 'afgezwakte' vorm van seks tegen iemands wil, namelijk de vorm waarin niet expliciet toestemming is gegeven. Die is nog lastiger te bewijzen dan bij gevallen waarin wél duidelijk een ''nee'' was, maar waarin simpelweg tegen de wens van het slachtoffer seks heeft plaatsgevonden. En zelfs dat was al zelden tot niet te bewijzen in overeenstemming met het bewijsrecht, omdat het bijna altijd plaatsvindt in de 1 op 1 situatie, en er dus geen getuigen zijn. Dan kom je simpelweg niet tot een veroordeling. Niet bij daadwerkelijke verkrachting ''in de slaapkamer'', laat staan bij niet expliciet gegeven toestemming.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |