Ontzettend goed artikel en tevens enorm zorgwekkend. Dat Feyenoord niet innovatief is moge inmiddels wel duidelijk zijn, maar als je vast zit aan een oude kern - die volledig het gezag van het bestuur ondermijnd - die níét wil vernieuwen en iedereen er uit werkt die niet tot het oude clubje behoort, dan gaat het heel gauw mis.quote:Op zaterdag 25 mei 2019 00:48 schreef JR-Style-93 het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)koffietafel-a3961498
Artikel over jullie jeugdopleiding.
Als dit je reactie is dan heb je het artikel niet echt begrepen Jan de Jongquote:Op zaterdag 25 mei 2019 01:30 schreef PIETR het volgende:
Wat is daar schrijnend aan? Onder Brard en Jansen en Taument en Adriaanse werd de opleiding 5 keer op rij tot de beste van Nederland uitgeroepen. Oranje bestond voor een groot deel uit Feyenoorders en voor de zelfopgeleide spelers werden miljoenen neergelegd.
Een groepje ervaren gasten die ergens de dienst uitmaken. Dat is toch overal zo? Wie is die Grootscholten dan?
Verandering leidt altijd tot weerstand, ik vraag mij wel af in hoeverre zo’n Grootscholten dan voldoende dekking heeft gekregen vanuit de hoofddirectie.quote:Op zaterdag 25 mei 2019 02:56 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Ontzettend goed artikel en tevens enorm zorgwekkend. Dat Feyenoord niet innovatief is moge inmiddels wel duidelijk zijn, maar als je vast zit aan een oude kern - die volledig het gezag van het bestuur ondermijnd - die níét wil vernieuwen en iedereen er uit werkt die niet tot het oude clubje behoort, dan gaat het heel gauw mis.
Het is zo zonde, na de geweldige lichting ‘94 heeft de jeugdopleiding vrijwel niks geleverd (enkel Karsdorp) en het afgelopen jaar leken we weer wat op te krabbelen. Echter, voorlopig wordt innovatie weer tegengehouden. Je weet precies hoe het gaat lopen: bestuurlijke rotzooi waarbij mensen die het al tig jaar verneuken steeds mogen blijven zitten, geen uitzicht op een hogere plek dan een derde plaats en uiteindelijk zakken we gewoon af.
Sommige mensen kunnen gewoon geen pas op de plaats maken.
Dat geen talent valt ook wel mee.quote:Op zaterdag 25 mei 2019 10:08 schreef Scrummie2.0 het volgende:
Het is ook wel erg simpel allemaal he.
Een prima generatie; 5 jaar op rij de beste jeugdopleiding. Geen generatie talent; jeugdopleiding opdoeken!
De werkelijke waarheid zal wel ergens in het midden liggen, zoals altijd.
Het is altijd een golfbeweging. Als je dan ook nog eens grote talenten kwijtraakt aan het buitenland denk ik dat het niet alleen maar slecht is.quote:Op zaterdag 25 mei 2019 10:13 schreef Scrummie2.0 het volgende:
[..]
Nouja, het is toch wel een stuk minder dan de generatie Wijnaldum/De Vrij enzo?
Ah, zo. Ja, eens.quote:Op zaterdag 25 mei 2019 10:18 schreef Caland het volgende:
[..]
Het is altijd een golfbeweging. Als je dan ook nog eens grote talenten kwijtraakt aan het buitenland denk ik dat het niet alleen maar slecht is.
Ik kan zo’n stuk met alleen maar anonieme bronnen (en dan ook nog eens precies 30) maar moeilijk serieus nemen.
Net als zo’n Grootscholten die er een blauwe maandag heeft rondgelopen en de succesjes achteraf claimt
Krabbendam, ben jij dat?quote:Op zaterdag 25 mei 2019 07:47 schreef onlogisch het volgende:
Valt het je op dat je overal in je post in de verleden tijd praat @:PIETR ?
Ja, ervaring is nodig. In iedere organisatie en in alle lagen van de organisatie. Maar de nu heersende cultuur geeft aan dat de balans zoek is. Natuurlijk moet je de genoemde mannen dankbaar zijn. In één van de donkerste periodes uit haar bestaan hebben zij geleverd. Zij brachten jeugd die presteerden en de broodnodige miljoenen opleverden.
Maar je kan daar niet op blijven varen. Een doodssteek voor een gedegen en gezonde (verdere) ontwikkeling is alleen al de opmerking 'ja maar zo doen we het al 10 jaar'. Daar had Henry Ford ook geen boodschap aan. Je moet je door blijven ontwikkelen. Extreem zorgelijk dat er gezegd wordt dat 'het allemaal op het veld gebeurt'. Wat een bekrompen en bewezen achterhaalde theorie is dat zeg. Voetbal is tegenwoordig zoveel meer dan alleen een balletje trappen. Video-analyses hebben zich bewezen. Je bent niet meer van deze tijd als je daar niet in mee gaat. Hetzelfde geldt voor het verzamelen van data en daar iets mee doen. Het is Feyenoord vreemd. Het NCR schreef vorig jaar ook al in een stuk over hoe Feyenoord na het kampioenschap in verval raakte.
Ik schrik behoorlijk van dit artikel. Dit artikel is geschreven op basis van 30 anonieme bronnen. Het feit dat ze alleen anoniem willen reageren is ook wel een teken aan de wand lijkt meZoals het terecht in het artikel wordt aangegeven is het feit dat nu een Sjaak Troost TD wordt, zorgelijk te noemen. Sjaak is natuurlijk 'ouwe jongens krentenbrood'. Die houdt de bestaande cultuur natuurlijk in de hand. Goed, hij is slechts ad interim en zijn eerste taak is het A-elftal op orde brengen. Met een lege portemonnee ben je natuurlijk snel aangewezen op de eigen jeugd. En aangezien hij 0 ervaring heeft als TD, geen zak met geld heeft, zal hij heel makkelijk zijn oren laten hangen naar zijn vrienden van de jeugd.
Het bekende prullenbak-verhaaltje van Koeman is ook prima toepasbaar op de jeugdopleiding. Met de bouw van het nieuwe jeugdcomplex hoop ik dat Feyenoord een stukje professionalisering doorzet en afscheid neemt van vastgeroeste en door cultuur vastgebakken methodes/(ongeschreven) regels. Maar als je leest dat trainers niet over de juiste papieren beschikken dan zakt de moed je te wel in de schoenen hé. Je werkt bij Feyenoord. Je staat niet te ballen bij Kozakken Boys of zo. Het is tekenend voor de manier hoe er bij Feyenoord te werk wordt gegaan.
En dan is er de man die daar iets aan moet doen. Jan-fucking-de-Jong. De man die bij zijn aanstelling riep dat de jeugd de toekomst heeft. Buiten wat ongemakkelijke (tv)interviews met Jan ken ik Jan niet zo. Maar ik denk niet dat Jan een persoonlijkheid is die eens flink de bezem door de gevestigde orde kan/zal halen. Het is Jan niet gelukt een TD aan te stellen voor dit seizoen. Uit nood schuiven ze nu Sjaak Troost naar voren. Voor mij staat Jan niet 1-0, maar inmiddels 2-0 achter.
Het wordt nog een hels karwei om de selectie voor de start van het seizoen compleet te krijgen. Arme Jaap Stam is niet te benijden.
Als dit de mentaliteit is bij Feyenoord dan kan je de jeugdopleiding direct opdoeken. Wat een dommigheidquote:Op zaterdag 25 mei 2019 10:31 schreef PIETR het volgende:
Waar slaat het op dat Adriaanse, die al bijna een kwart eeuw in de jeugdopleiding rondloopt, een opleiding moet gaan volgen om de juiste papieren te halen? Wie zou hem iets kunnen leren dan? Noem mij één trainer met meer ervaring. Natuurlijk heeft hij daar geen zin in.
Als er iemand onomstreden is op varkenoord dan is dat Cor Adriaanse wel.quote:Op zaterdag 25 mei 2019 11:30 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Als dit de mentaliteit is bij Feyenoord dan kan je de jeugdopleiding direct opdoeken. Wat een dommigheid
Prima dat een beginnend jeugdtrainer zo'n opleiding moet volgen, maar iemand met 20+ jaar ervaring hoort zon papiertje toch gewoon te krijgen, op basis van zijn ervaring?quote:Op zaterdag 25 mei 2019 11:30 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Als dit de mentaliteit is bij Feyenoord dan kan je de jeugdopleiding direct opdoeken. Wat een dommigheid
Waarom dan?quote:Op zaterdag 25 mei 2019 10:18 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik kan zo’n stuk met alleen maar anonieme bronnen (en dan ook nog eens precies 30) maar moeilijk serieus nemen.
Mooi dat zo’n Grootscholten precies weergeeft waarom hij eruit is gekankerd. Mijn hemel, Ivo Niehe is er niks bijquote:Reactie van Richard Grootscholten, voormalig hoofd jeugdopleiding: „Duidelijk is gebleken dat de gekozen vernieuwende werkwijze die na opdracht en onder mij heeft plaatsgevonden, veel heeft opgeleverd. Nu en in de nabije toekomst staan er wel spelers goed voorbereid klaar om het eerste elftal te versterken, daar waar zij bij mijn aantreden niet goed genoeg bleken.
mee eens hoor, als je als prof organisatie meent dat die man goed genoeg is dan moet dat voldoende zijnquote:Op zaterdag 25 mei 2019 11:39 schreef PIETR het volgende:
[..]
Prima dat een beginnend jeugdtrainer zo'n opleiding moet volgen, maar iemand met 20+ jaar ervaring hoort zon papiertje toch gewoon te krijgen, op basis van zijn ervaring?
Ja precies, onomstreden bij het vastgeroeste kliekje.quote:Op zaterdag 25 mei 2019 11:37 schreef Caland het volgende:
[..]
Als er iemand onomstreden is op varkenoord dan is dat Cor Adriaanse wel.
Nee, bij de spelers die onder hem getraind hebben.quote:Op zaterdag 25 mei 2019 11:47 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Ja precies, onomstreden bij het vastgeroeste kliekje.
Dus omdat het 30 anonieme 'bronnetjes' zijn is direct alles onzin? Lekker makkelijk zeg.quote:Op zaterdag 25 mei 2019 11:47 schreef Scrummie2.0 het volgende:
Ah, 1 artikel met 30 anonieme bronnetjes en er is een 'vastgeroest kliekje'.
Rot toch op.
Net zo makkelijk als alles voor waarheid aannemenquote:Op zaterdag 25 mei 2019 11:50 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Dus omdat het 30 anonieme 'bronnetjes' zijn is direct alles onzin? Lekker makkelijk zeg.
Verseput is een prima journalist, hij heeft 30 bronnen (dat is echt een hoog aantal voor een journalistiek stuk) gesproken, maanden aan dit stuk gewerkt en komt niet per se met punten die verrassend zijn. Maar ja, als het je niet uitkomt kan je altijd wel redenen verzinnen om het weg te wuiven. Feyenoord conservatief!? Foei, dat mag niet gezegd worden!quote:Op zaterdag 25 mei 2019 11:50 schreef Scrummie2.0 het volgende:
[..]
Net zo makkelijk als alles voor waarheid aannemen(vervelend is dat he).
Zoals ik direct al zei; ik denk dat de waarheid ergens in het midden zal liggen. Ik ontken ook niet dat er vast ruimte voor verbetering is.quote:Op zaterdag 25 mei 2019 11:54 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Verseput is een prima journalist, hij heeft 30 bronnen (dat is echt een hoog aantal voor een journalistiek stuk) gesproken, maanden aan dit stuk gewerkt en komt niet per se met punten die niet zo verrassend zijn. Maar ja, als het je niet uitkomt kan je altijd wel redenen verzinnen om het weg te wuiven. Feyenoord conservatief!? Foei, dat mag niet gezegd worden!
Natuurlijk is er een kliekje, en zijn zij de baas op Varkenoord, maar dat is toch niet meer dan logisch gezien hun prestaties en verdiensten voor de club?quote:Op zaterdag 25 mei 2019 11:47 schreef Scrummie2.0 het volgende:
Ah, 1 artikel met 30 anonieme bronnetjes en er is een 'vastgeroest kliekje'.
Rot toch op.
Ik zou dat niet een kliekje willen noemen, maar verder niet meer dan logisch ja.quote:Op zaterdag 25 mei 2019 11:59 schreef PIETR het volgende:
[..]
Natuurlijk is er een kliekje, en zijn zij de baas op Varkenoord, maar dat is toch niet meer dan logisch gezien hun prestaties en verdiensten voor de club?
Dat is wel zo ja, maar het is wel schrijnend om te zien hoe vernieuwing tegen wordt gewerkt als je dat artikel leest. Dan sta je de club in de weg met je kliekje.quote:Op zaterdag 25 mei 2019 11:59 schreef PIETR het volgende:
[..]
Natuurlijk is er een kliekje, en zijn zij de baas op Varkenoord, maar dat is toch niet meer dan logisch gezien hun prestaties en verdiensten voor de club?
Goede post.quote:Op zaterdag 25 mei 2019 07:47 schreef onlogisch het volgende:
Valt het je op dat je overal in je post in de verleden tijd praat @:PIETR ?
Ja, ervaring is nodig. In iedere organisatie en in alle lagen van de organisatie. Maar de nu heersende cultuur geeft aan dat de balans zoek is. Natuurlijk moet je de genoemde mannen dankbaar zijn. In één van de donkerste periodes uit haar bestaan hebben zij geleverd. Zij brachten jeugd die presteerden en de broodnodige miljoenen opleverden.
Maar je kan daar niet op blijven varen. Een doodssteek voor een gedegen en gezonde (verdere) ontwikkeling is alleen al de opmerking 'ja maar zo doen we het al 10 jaar'. Daar had Henry Ford ook geen boodschap aan. Je moet je door blijven ontwikkelen. Extreem zorgelijk dat er gezegd wordt dat 'het allemaal op het veld gebeurt'. Wat een bekrompen en bewezen achterhaalde theorie is dat zeg. Voetbal is tegenwoordig zoveel meer dan alleen een balletje trappen. Video-analyses hebben zich bewezen. Je bent niet meer van deze tijd als je daar niet in mee gaat. Hetzelfde geldt voor het verzamelen van data en daar iets mee doen. Het is Feyenoord vreemd. Het NCR schreef vorig jaar ook al in een stuk over hoe Feyenoord na het kampioenschap in verval raakte.
Ik schrik behoorlijk van dit artikel. Dit artikel is geschreven op basis van 30 anonieme bronnen. Het feit dat ze alleen anoniem willen reageren is ook wel een teken aan de wand lijkt meZoals het terecht in het artikel wordt aangegeven is het feit dat nu een Sjaak Troost TD wordt, zorgelijk te noemen. Sjaak is natuurlijk 'ouwe jongens krentenbrood'. Die houdt de bestaande cultuur natuurlijk in de hand. Goed, hij is slechts ad interim en zijn eerste taak is het A-elftal op orde brengen. Met een lege portemonnee ben je natuurlijk snel aangewezen op de eigen jeugd. En aangezien hij 0 ervaring heeft als TD, geen zak met geld heeft, zal hij heel makkelijk zijn oren laten hangen naar zijn vrienden van de jeugd.
Het bekende prullenbak-verhaaltje van Koeman is ook prima toepasbaar op de jeugdopleiding. Met de bouw van het nieuwe jeugdcomplex hoop ik dat Feyenoord een stukje professionalisering doorzet en afscheid neemt van vastgeroeste en door cultuur vastgebakken methodes/(ongeschreven) regels. Maar als je leest dat trainers niet over de juiste papieren beschikken dan zakt de moed je te wel in de schoenen hé. Je werkt bij Feyenoord. Je staat niet te ballen bij Kozakken Boys of zo. Het is tekenend voor de manier hoe er bij Feyenoord te werk wordt gegaan.
En dan is er de man die daar iets aan moet doen. Jan-fucking-de-Jong. De man die bij zijn aanstelling riep dat de jeugd de toekomst heeft. Buiten wat ongemakkelijke (tv)interviews met Jan ken ik Jan niet zo. Maar ik denk niet dat Jan een persoonlijkheid is die eens flink de bezem door de gevestigde orde kan/zal halen. Het is Jan niet gelukt een TD aan te stellen voor dit seizoen. Uit nood schuiven ze nu Sjaak Troost naar voren. Voor mij staat Jan niet 1-0, maar inmiddels 2-0 achter.
Het wordt nog een hels karwei om de selectie voor de start van het seizoen compleet te krijgen. Arme Jaap Stam is niet te benijden.
Wat natuurlijk wel triest is dat er mensen zijn die zeggen "tien jaar geleden werkte het ook", dat is hetzelfde als mensen die zeggen dat we tactieken moeten toepassen uit de jaren '70 omdat Nederlandse clubs toen nog Europa Cups wonnen. Juist in de voetballerij zit er zoveel ontwikkeling waar je je mee bezig moet houden.quote:Op zaterdag 25 mei 2019 12:55 schreef fetX het volgende:
Goed stuk. Ben wel benieuwd welke andere concrete ‘vernieuwingen’ er dan doorgevoerd moesten worden. Vernieuwing is niet altijd beter. En dat een groepje mensen het bepaalt, lijkt mij ook niet heel vreemd. Uit het stuk blijkt wel dat er iets goed mis is in de verhoudingen en dat baart me wel zorgen.
Eens.quote:Op zaterdag 25 mei 2019 14:38 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Wat natuurlijk wel triest is dat er mensen zijn die zeggen "tien jaar geleden werkte het ook", dat is hetzelfde als mensen die zeggen dat we tactieken moeten toepassen uit de jaren '70 omdat Nederlandse clubs toen nog Europa Cups wonnen. Juist in de voetballerij zit er zoveel ontwikkeling waar je je mee bezig moet houden.
Maar goed ook niet gek dat er weerstand komt van oudere mensen die denken het nog te kunnen redden met hun trainingen zoals ze het altijd hebben gedaan, en vernieuwingen en innovaties zullen ook niet altijd goed uitpakken maar dat moet je dan in elk geval wel proberen om te zien of iets werkt of niet. Net als dat oudere trainers toch best nog een cursus mogen volgen met nieuwe ontwikkelingen waar ze eerder nooit bij stil hebben gestaan.
Het gevaarlijkste wat je kan zeggen is 'we doen het zo omdat we het al 10 jaar zo doen'. Ronduit het gevaarlijkste.quote:Op zaterdag 25 mei 2019 14:38 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Wat natuurlijk wel triest is dat er mensen zijn die zeggen "tien jaar geleden werkte het ook", dat is hetzelfde als mensen die zeggen dat we tactieken moeten toepassen uit de jaren '70 omdat Nederlandse clubs toen nog Europa Cups wonnen. Juist in de voetballerij zit er zoveel ontwikkeling waar je je mee bezig moet houden.
Maar goed ook niet gek dat er weerstand komt van oudere mensen die denken het nog te kunnen redden met hun trainingen zoals ze het altijd hebben gedaan, en vernieuwingen en innovaties zullen ook niet altijd goed uitpakken maar dat moet je dan in elk geval wel proberen om te zien of iets werkt of niet. Net als dat oudere trainers toch best nog een cursus mogen volgen met nieuwe ontwikkelingen waar ze eerder nooit bij stil hebben gestaan.
Bedankt.quote:Op zaterdag 25 mei 2019 14:58 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Het gevaarlijkste wat je kan zeggen is 'we doen het zo omdat we het al 10 jaar zo doen'. Ronduit het gevaarlijkste.
Ik zal dit illustreren met een voorbeeld :
Men neme een octagon met 8 apen. In iedere hoek stop je 1 aap. Boven iedere aap hangt een douche. In het midden van de octagon staat een ladder. Boven die ladder hangt een tros bananen. Het duurt niet lang alvorens één van de apen de tros met bananen in de gaten heeft.
Nieuwsgierig als hij is beklimt hij snel de ladder. Eenmaal boven aan gebeurt er iets. Doordat de aap bovenop de ladder de tros met bananen aanraakt, springt de douche aan boven alle andere apen. Door het luide gekrijs vlucht de aap op de ladder terug naar zijn hoek. Eenmaal bekomen van de schrik en als de meeste apen weer zijn opgedroogd duurt het niet lang voordat een andere aap de tros met bananen ontdekt. Ook deze aap snelt zich naar de ladder en sprint af op de tros met bananen. Maar ook als hij de bananen grijpt worden zijn maatjes getrakteerd op een ijskoude regendouche. Een luid geschreeuw volgt. Ook deze aap vlucht terug naar zijn hoek.
De rust in de octagon keert weer terug. De apen zijn allemaal weer droog en bijgekomen. Ondanks de wetenschap dat zijn maatjes nat zullen worden kan aap nummer 3 de verleiding uiteindelijk niet weerstaan. Hij snelt zich naar de ladder om de tros met bananen te grijpen. Echter nu gebeurt er iets natuurlijks. De andere apen sprinten ook naar de ladder en weerhouden aap nummer 3 ervan de bananen te pakken. Een aantal corrigerende tikken worden uitgedeeld. Immers, geen van de apen heeft zin om nat te worden terwijl een ander er met de bananen vandoor zou gaan.
Nu halen we één originele aap uit de groep van 8. De nieuwe aap in de groep weet niet wat er gebeurt wanneer hij de tros met bananen zal pakken. Het duurt dan ook niet lang voordat hij de weg naar de ladder zoekt. Maar de 7 apen die er vanaf het eerste moment in zaten weten wel degelijk wat er gebeuren gaat. De enthousiaste nieuwe aap sprint snel naar de ladder maar voordat hij naar boven kan klimmen wordt hij tegengehouden en geslagen door de 7 overige apen. De nieuwe aap vlucht terug naar zijn plek. Na 5 minuten probeert hij het weer. Exact hetzelfde resultaat. Hij krijgt weer klap op klap van zijn 7 mede apen die geen zin hebben om weer nat te worden.
Haal vervolgens een 2e aap eruit die er sinds het begin in zit. Hetzelfde proces zal zich afspelen. Ook deze aap gaat gecorrigeerd worden door de groep. Keer op keer. Herhaal dit proces totdat er geen van de 8 originele apen meer in de kooi zit. Nog steeds zal dan iedere nieuwkomer gecorrigeerd worden zodra hij de trap probeert te bestijgen. Maar niemand weet waarom.
Verander de apen in de jeugdtrainers van Feyenoord.
Feyenoord en bananen is wel vaker geen goede combinatie gebleken.quote:Op zaterdag 25 mei 2019 14:58 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Het gevaarlijkste wat je kan zeggen is 'we doen het zo omdat we het al 10 jaar zo doen'. Ronduit het gevaarlijkste.
Ik zal dit illustreren met een voorbeeld :
Men neme een octagon met 8 apen. In iedere hoek stop je 1 aap. Boven iedere aap hangt een douche. In het midden van de octagon staat een ladder. Boven die ladder hangt een tros bananen. Het duurt niet lang alvorens één van de apen de tros met bananen in de gaten heeft.
Nieuwsgierig als hij is beklimt hij snel de ladder. Eenmaal boven aan gebeurt er iets. Doordat de aap bovenop de ladder de tros met bananen aanraakt, springt de douche aan boven alle andere apen. Door het luide gekrijs vlucht de aap op de ladder terug naar zijn hoek. Eenmaal bekomen van de schrik en als de meeste apen weer zijn opgedroogd duurt het niet lang voordat een andere aap de tros met bananen ontdekt. Ook deze aap snelt zich naar de ladder en sprint af op de tros met bananen. Maar ook als hij de bananen grijpt worden zijn maatjes getrakteerd op een ijskoude regendouche. Een luid geschreeuw volgt. Ook deze aap vlucht terug naar zijn hoek.
De rust in de octagon keert weer terug. De apen zijn allemaal weer droog en bijgekomen. Ondanks de wetenschap dat zijn maatjes nat zullen worden kan aap nummer 3 de verleiding uiteindelijk niet weerstaan. Hij snelt zich naar de ladder om de tros met bananen te grijpen. Echter nu gebeurt er iets natuurlijks. De andere apen sprinten ook naar de ladder en weerhouden aap nummer 3 ervan de bananen te pakken. Een aantal corrigerende tikken worden uitgedeeld. Immers, geen van de apen heeft zin om nat te worden terwijl een ander er met de bananen vandoor zou gaan.
Nu halen we één originele aap uit de groep van 8. De nieuwe aap in de groep weet niet wat er gebeurt wanneer hij de tros met bananen zal pakken. Het duurt dan ook niet lang voordat hij de weg naar de ladder zoekt. Maar de 7 apen die er vanaf het eerste moment in zaten weten wel degelijk wat er gebeuren gaat. De enthousiaste nieuwe aap sprint snel naar de ladder maar voordat hij naar boven kan klimmen wordt hij tegengehouden en geslagen door de 7 overige apen. De nieuwe aap vlucht terug naar zijn plek. Na 5 minuten probeert hij het weer. Exact hetzelfde resultaat. Hij krijgt weer klap op klap van zijn 7 mede apen die geen zin hebben om weer nat te worden.
Haal vervolgens een 2e aap eruit die er sinds het begin in zit. Hetzelfde proces zal zich afspelen. Ook deze aap gaat gecorrigeerd worden door de groep. Keer op keer. Herhaal dit proces totdat er geen van de 8 originele apen meer in de kooi zit. Nog steeds zal dan iedere nieuwkomer gecorrigeerd worden zodra hij de trap probeert te bestijgen. Maar niemand weet waarom.
Verander de apen in de jeugdtrainers van Feyenoord.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |