abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7759402
In mijn vakantie heb ik het boek "Wilde Zwanen" van Jung Chang gelezen en het boek greep me behoorlijk aan. Zelden zo'n boeiend en meeslepend boek gelezen over een cultuur waar ik erg weinig van af bleek te weten. Het boek biedt een imponerende kijk achter de schermen van het China van de vorige eeuw. Aan het leven van drie generaties vrouwen kun je feilloos de verschillende periodes van overheersing van machthebbers over het Chinese volk aflezen. Ik vond met name de beschrijving van de successen en de mislukkingen van het Maoisme interessant. Het boek neemt niet radicaal een standpunt voor of tegen het Maoisme in, dit is best bijzonder. Het maakt duidelijk dat communistische officials zelf steeds meer in verwarring raakten over wat nu wel en wat nu niet loyaliteit naar Mao en de revolutie was. Ik begrijp nu ook beter hoe de zogenaamde Culturele Revolutie in zijn werk ging (ik dacht altijd dat dat iets positiefs was geweest ) en welke rol Mao's vrouw hierin heeft gehad. Zij heeft op een tirannieke wijze het culturele leven van China helpen verwoesten.

Interessant is ook Jung Changs beschrijving van en de visie op de cultus rond Mao. Men kon en mocht niet twijfelen aan Mao want hem werden haast goddelijke gaven en wijsheid toegedicht. Maar langzaam brokkelde zijn machtspositie af. De schrijfster van het boek beschrijft heel goed hoe zij Mao eerst vereerde en dat die verering steeds meer afbrokkelt na wat er om haar heen allemaal gebeurt met onder andere haar ouders. Ze voelt zich toch schuldig bij dergelijke gevoelens, zo diep zit het allemaal in haar.

Ik wil nu graag meer boeken over het China van de 20ste eeuw lezen en in het bijzonder iets over de vrouw van Mao. Verbijsterend hoe een vrouw zo wraakzuchtig de levens van zoveel mensen die ze niet eens kent weet te vernielen en beinvloeden. Ik heb "Het lelietheather" van Lulu Wang al gelezen; ook dat was best een mooi boek, maar "Wilde Zwanen" was toch echt beter. Zijn er nog Chinofielen op Fok die zelf prachtige boeken hebben gelezen die ik ook moet lezen?

"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Admin dinsdag 7 januari 2003 @ 17:26:50 #2
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_7759417
Het wordt tijd dat je weereens naar Dordt komt,
5 planken boeken over China genoeg voor je?
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_7759511
5 planken?? wow...heb je dan ook iets over de vrouw van Mao. Ik vind dat best een intrigerend onderwerp namelijk.

Als ik dan kom kan ik meteen de hele stapel die ik van jou hier heb liggen mee terug nemen Je bent ook uiteraard altijd hier welkom met mijn echtgenoot.

Wat vond je zelf het mooiste boek over China, Yvon?

"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_7759609
Het Lelietheater van Lulu Wang heb ik ook gelezen, mooi boek vond ik het, die ene waar je het over hebt, ken ik niet, maar er is nog een vervolg op Het Lelietheater genaamd 'Seringendroom.' Zelf nog niet gelezen overigens.
  Admin dinsdag 7 januari 2003 @ 17:40:21 #5
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_7759630
quote:
Op dinsdag 7 januari 2003 17:33 schreef Isabeau het volgende:
5 planken?? wow...heb je dan ook iets over de vrouw van Mao. Ik vind dat best een intrigerend onderwerp namelijk.

Als ik dan kom kan ik meteen de hele stapel die ik van jou hier heb liggen mee terug nemen Je bent ook uiteraard altijd hier welkom met mijn echtgenoot.

Wat vond je zelf het mooiste boek over China, Yvon?

*rent ff naar boekenkast*
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

dinsdag 7 januari 2003 @ 17:40:38 #6
20682 firstwollie
opblaaskrokodil
pi_7759636
zelf weet ik er ook erg weinig van, maar het lijkt me interessant er meer over te weten te komen, vooral het onstaan van het communisme in zo'n land lijkt me erg interessant, maar hebben ze er bij de slechte geen boeken van? want die hebben heel veel mooie boeken over landen en over cultuur voor een scherpe prijs
Member of the Dark Projekt
Anal intruder!
pi_7759663
Ik heb alleen maar heeeel erg slechte kritieken gelezen over "Seringendroom". Daar wilde ik dus toch maar niet aan beginnen. Zal ik "Wilde zwanen" voor je meebrengen bij de volgende AD&D meeting?
pi_7759689
quote:
Op dinsdag 7 januari 2003 17:41 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb alleen maar heeeel erg slechte kritieken gelezen over "Seringendroom". Daar wilde ik dus toch maar niet aan beginnen. Zal ik "Wilde zwanen" voor je meebrengen bij de volgende AD&D meeting?
Ja, is goed! Graag.
pi_7759708
quote:
Op dinsdag 7 januari 2003 17:40 schreef firstwollie het volgende:
vooral het onstaan van het communisme in zo'n land lijkt me erg interessant
Dat was misschien nog wel een van de minst interessante stukken van het boek...de excessen en tiraniek van Mao (en zijn vrouw!) zijn vele malen interessanter dan het ontstaan van het communisme. Dat de communisten zoveel macht kregen in China was niet zo vreemd na jarenlange onderdrukking, hongersnoden, berovingen, verkrachtingen, vernederingen etc. Het communisme gaf juist de macht terug aan de meest onderdrukte groeperingen, de boeren en arbeiders.
pi_7759933
quote:
Op dinsdag 7 januari 2003 17:40 schreef yvonne het volgende:

*rent ff naar boekenkast*

* Isabeau wacht nog even * Isabeau ziet Yvonne bedolven onder 5 planken china-boeken
  Admin dinsdag 7 januari 2003 @ 17:59:31 #11
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_7759970
quote:
Op dinsdag 7 januari 2003 17:57 schreef Isabeau het volgende:

[..]

* Isabeau wacht nog even * Isabeau ziet Yvonne bedolven onder 5 planken china-boeken

*Badkamer gedweild, vergeten boeken mee te nemen*

* yvonne gaat weer naar boven

pi_7759996
Aanrader is "Dromen van een ommuurde stad" van Lisa Huang.
Andere boeken over China: "De Kleur van Geluk" van Wei Wei, "Vallende Bladeren" van Adeline Yen Mah, "Wolkenberg" van Aimee E.Liu, "Knoflookliederen" van Mo Yan, "De dochter van de Concubine" van Denise Chong, en een mooie reisgids is "China" van Carolyn Visser.
pi_7760019
quote:
Op dinsdag 7 januari 2003 17:59 schreef yvonne het volgende:

[..]

*Badkamer gedweild, vergeten boeken mee te nemen*

* yvonne gaat weer naar boven

De dementie begint toe te slaan
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
pi_7760023
En bij de Slegte hebben ze soms ook mooie titels.
pi_7760071
quote:
Op dinsdag 7 januari 2003 18:00 schreef schatje het volgende:
Aanrader is "Dromen van een ommuurde stad" van Lisa Huang.
Andere boeken over China: "De Kleur van Geluk" van Wei Wei, "Vallende Bladeren" van Adeline Yen Mah, "Wolkenberg" van Aimee E.Liu, "Knoflookliederen" van Mo Yan, "De dochter van de Concubine" van Denise Chong, en een mooie reisgids is "China" van Carolyn Visser.
En die heb je allemaal zelf gelezen? Zitten er nog een paar bij die er uitspringen of waarvan je zegt: dat is echt een enorme aanrader.
  Admin dinsdag 7 januari 2003 @ 18:17:59 #16
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_7760263
Als je al jaren China boeken leest, zijn de werken van Wang nou niet echt bijzonder te noemen
Soort marek van der Jagt gevoel, Isa

Maar goed,
er zijn verschillende soorten boeken, boeken VOOR de studentenopstand in Beijng en NA de opstand.

Je kon duidelijk zien dat in de periode VOOR, men wat meer durfde als schrijver en men beschreef veel uit de zeer pijnlijke Mao/culturele revolutie tijd.

NA de opstand, zie je dat men zich wat minder durft te uiten, ook dissidenten zijn angstig zich helemaal te laten gaan.
Jammer, maar zeer begrijpelijk, als je leest wat schrijvers is overkomen die voor familiebezoek terugkeerden naar China.

Een boek dat er op mij een diepe indruk heeft achtergelaten was het boek van VOOR de opstand, een boek over de Culturele Revolutie.

Nien Cheng: Gevangene van de Rode Garde.

Het is een autobiografisch verslag van een dame uit hogere intellectuele kringen, die jarenlang in eenzame opsluiting heeft gezeten, talloze uitputtende verhoren heeft moeten ondergaan mishandeling en martelingen, wiens bezittinngen zijn vernietigd en wiens dochter is vermoord.

Het schetst een goed beeld van de Bende van Vier, dus ook de vrouw van Mao.
Verder schetst het zeer goed, wat een leider en zijn volgelingen kunnen aanrichten.

Bedenk dat zij het heeft overleefd, honderdduizenden anderen waren niet zo gelukkig.

Kom maar halen

pi_7760482
quote:
Op dinsdag 7 januari 2003 18:04 schreef Isabeau het volgende:

[..]

En die heb je allemaal zelf gelezen? Zitten er nog een paar bij die er uitspringen of waarvan je zegt: dat is echt een enorme aanrader.

Natuurlijk heb ik die gelezen kind, Wolkenberg is ook een aanrader.En de meeste die in mijn lijstje staan zijn pockets, dus ook niet zo duur.
pi_7760573
Prima, ik kom dus wat boeken halen bij Yvonne en zal eens kijken of ik wat uit het rijtje van schatje kan vinden. Ik heb Wilde Zwanen ook in een week uitgelezen, dus dat rijtje boeken lijkt alleen maar veel

Enne, ik wil niet vervelend zijn: maar zijn er ook boeken specifiek over de vrouw van Mao die de moeite waard zijn? Van haar kapster, betse vriendin, minnaar? Zoiets?

pi_7774745
Leuk! Een Chinaboeken topic!
Ik heb maar anderhalve plank vol. Vanavond zal ik wel wat leuke titels zoeken.

Er is een boek dat heet 'mevrouw Mao', maar dat heb ik nog niet gelezen. Staat nog wel in mijn kast te wachten.

Wanneer houden we een China boeken meeting?

"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_7775424
quote:
Op woensdag 8 januari 2003 12:39 schreef YPPY het volgende:
Dan wil Yvonne vast ook wel komen (en die houden we dan heel origineel bij de Chinees in Rotterdam)
pi_7780736
The Travels of Marco Polo, weliswaar over het oude china, maar zeeer interessant!
Nederlandse versie: Marco Polo - De wonderen van de Orient
pi_7781199
quote:
Op woensdag 8 januari 2003 13:18 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Dan wil Yvonne vast ook wel komen (en die houden we dan heel origineel bij de Chinees in Rotterdam)

Willen jullie nog 10 Chinezen mee hebben? Dat kan ik nog wel regelen.

Anchee Min en Amy Tan schrijven ook leuk.

"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
  Admin woensdag 8 januari 2003 @ 17:40:19 #23
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_7781233
quote:
Op woensdag 8 januari 2003 12:39 schreef YPPY het volgende:
Leuk! Een Chinaboeken topic!
Ik heb maar anderhalve plank vol. Vanavond zal ik wel wat leuke titels zoeken.

Er is een boek dat heet 'mevrouw Mao', maar dat heb ik nog niet gelezen. Staat nog wel in mijn kast te wachten.

Bij mij thuis!!!
Ik heb zat!!!!!

pi_7792269
quote:
Op woensdag 8 januari 2003 17:40 schreef yvonne het volgende:

[..]

Bij mij thuis!!!
Ik heb zat!!!!!

uhm... vijf planken moet net genoeg zijn. Heb jij ook die Chinese 'doos' waarmee je je toekomst kunt voorspellen? Hij zit met een touwtje dicht. Dat is ook grappig. De antwoorden zijn supervaag, maar het idee is heel leuk.
*OUD heilige*
pi_7793133
Amy Tan is wel een goeie, al grijpt dat minder terug op Mao zelf, maar het is een vertelling hoe de familie van haar in China leefde. Er komt ook een stuk terug van voor het communisme, wat je dus in het eerste gedeelte van Wilde Zwanen kan lezen.

Ze heeft een aantal boeken geschreven, de volgende heb ik gelezen:
- De dochter van de heelmeester - Dochter vind een manuscript door moeder geschreven, en leert wat haar nogal zwijgzame moeder in China meegemaakt heeft. Maar het gaat ook over het leven in de States.
- De honderd geheime zintuigen - dit is een wat mystieker boek, Dit gaat over de tijd net voor Kwomintang( kan ook Mao zijn) en wanneer de soldaten komen. Omdat de personages in een afgelegen gebieden wonen, hebben ze relatief weinig last van alle opgelegde regels. Al gaat dat meisje op een gegeven moment wel naar Beijing geloof ik.

Ik heb deze boeken al wat jaren geleden gelezen, dus ik weet het allemaal niet meer zo precies. Ik weet, dat deze boeken me net zo fascineerde als Wilde Zwanen.

"No hay mal que por bien no venga" Geen ongeluk zo groot, of er is altijd nog wel een geluk bij
pi_7920829
Lees ook eens wat boeken over Tibet, dan begin je je toch af te vragen of je eigenlijk nog wel wat te maken wil hebben met een land als China. Bijv. Seven Years in Tibet van Heinrich Harrer. Die tibet boeken zetten china onder het communistische bewind ook net in een iets ander daglicht.
pi_7932383
Ben net begonnen aan 'Wilde zwanen' zit midden honderd het is inderdaad een heel aangrijpend boek, vooral de dingen die je getoont worden die ons niet verteld werden op school.
pi_7945234
quote:
Op donderdag 16 januari 2003 16:15 schreef Feanturi het volgende:
Ben net begonnen aan 'Wilde zwanen' zit midden honderd het is inderdaad een heel aangrijpend boek, vooral de dingen die je getoont worden die ons niet verteld werden op school.
Dat had ik ook. Op school hebben wij nooit China behandeld. Alleen het communisme in de SU en op Cuba. Maar nooit dat het in China ook zo'n invloed had. En er is toch ontzettend veel gebeurd.
*OUD heilige*
pi_7946181
Er is zo veel onzin (een jaar lang het jodendom behandeld omdat de docent er een boek over had geschreven) wat ik gehad heb op de middelbare school dat ik verbaasd was dat dit onderwerp nooit echt is besproken. Ik ben ook (net als de rest van mijn generatie denk ik) helemaal dol geworden van de hoeveelheid stof over de tweede wereldoorlog, zowel op de lagere als de middelbare school. En nooit hebben we het gehad over de wreedheden van de nederlanders in Indonesie en de gevolgen die dat had in de tweede wereldoorlog. Lekker selectief toch die geschiedenis lessen.

Daarom ben ik wel blij dat ik dat boek Wilde Zwanen heb gelezen en ik wil graag meer weten. Ik weet bijvoorbeeld eigenlijk ook bar weinig over Tibet, dus dat boek dat MudStories aanraadt ga ik waarschijnlijk ook lezen.

vrijdag 2 mei 2003 @ 08:41:11 #30
1762 YPPY
Yppiaans
pi_10149463
Ben nu bezig in mijn derde boek van Anchee Min. Ook weer erg goed natuurlijk.

Maar Wilde Zwanen blijft echt het beste.

Isabeau, heb je inmiddels heb boek gelezen over geboortebeperking? Daar zitten zelfs wat medische dingetjes in. Dat vond ik nogal heftig, vooral omdat het niet lang geleden speelt.

En iemand die de boeken van X.L. Zhang (De vrouw in het riet, Eethuisje Amerika en Doodgaan went) gelezen heeft? De eerste twee heb ik uit en vond ik goed. De derde lukt me niet om doorheen te komen.

*OUD heilige*
  vrijdag 2 mei 2003 @ 10:34:42 #31
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_10151012
Op verzoek van YPPY meld ik me hier dan ook maar

Behalve de boeken van Jung Chang, Lulu Wang, Denise Chang en Adeline Yen Mah bezit ik ook nog diverse biografiën over Mao en andere boeken over de Mao-periode van China.

Zojuist besteld overigens de nice-price edition van weer een biografie van Mao geschreven door Jonathan Spence voor 10 euro.

vrijdag 2 mei 2003 @ 11:57:24 #32
1762 YPPY
Yppiaans
pi_10153080
Welke biografie is nu echt een aanrader? Ik heb er nu wel één thuis staan geloof ik. Van zijn dokter. Is er misschien één die duidelijker of beter leesbaar is dan de andere?
*OUD heilige*
pi_10157200
Ik heb trouwens recentelijk "Mijn leven als Geisha" van Mineko Iwasaki gelezen. De schrijfster is de hoofdpersoon in het boek "Dagboek van een Geisha" Ze heeft haar eigen boek geschreven omdat ze kwaad was op wat er allemaal over haar in "Dagboek van een Geisha" stond. aar boek is een stuk saaier (er gebeuren niet zulke schokkende dingen in), maar wel realistischer. jaja, dit gaat over Japan en niet over China

Ik wilde nog steeds een paar boeken bij Yvonne lenen, maar tsja..

vrijdag 2 mei 2003 @ 15:12:06 #34
1762 YPPY
Yppiaans
pi_10158699
Nog een Geisha boek! Die andere twee heb ik ook gelezen. Dan maar eens opletten of ik deze nog tegen kom.
*OUD heilige*
  vrijdag 2 mei 2003 @ 15:17:05 #35
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_10158839
quote:
Op vrijdag 2 mei 2003 11:57 schreef YPPY het volgende:
Welke biografie is nu echt een aanrader? Ik heb er nu wel één thuis staan geloof ik. Van zijn dokter. Is er misschien één die duidelijker of beter leesbaar is dan de andere?
Ik vond die van zijn dokter toch eigenlijk wel heel erg goed.. ik moet thuis eens kijken wat ik nog meer in de aanbieding heb. Titels oplepelen is niet m'n sterkste kant..
  woensdag 21 mei 2003 @ 21:57:35 #36
1762 YPPY
Yppiaans
pi_10595840
Ben begonnen in het boek van de dokter en het is echt veel makkelijker te lezen dan ik verwachtte. En leuk om zo 'achter de schermen' te kunnen kijken.
*OUD heilige*
pi_11658082
Niet zowaar in China maar in Maleisie maar net zo mooi: De Rijstmoeder van Rani Manicka aantal weken terug geleden gelezen, was ik zeer van onder de indruk. Ben nu Amy tan aan het lezen de vrouw van de keukengod tis dan wel even wennen aan de stijl van schrijven en inhoud.
Als hier al eens iets nieuws te lezen is, is het gelukkig nooit echt veel en meestal ook nog totaal onbelangrijk. Voor mijn soort mensen een hele toffe site dus
  woensdag 9 juli 2003 @ 02:04:40 #38
2738 Knut
Loyal Dog
pi_11658099
quote:
Op woensdag 9 juli 2003 02:02 schreef Priscella het volgende:
Niet zowaar in China maar in Maleisie maar net zo mooi: De Rijstmoeder van Rani Manicka aantal weken terug geleden gelezen, was ik zeer van onder de indruk. Ben nu Amy tan aan het lezen de vrouw van de keukengod tis dan wel even wennen aan de stijl van schrijven en inhoud.
[offtopic waarvoor mijn excuus]Pris ! goed te zien dat je er nog bent. Cath up ?
Knut@fok.nl[/offtopic]
[20:25] [Knut] Een vrouw met een kerst fetish...
[20:26] [Knut] Niet zo letterlijk dat ik haar met baard om moet HOHOHOEN
[20:26] [Knut] maar je snapt het idee wel.
pi_11669026
Dochter van China van Meihong Xu en Larry Engelman vond ik wel een goed boek.

Stukje achterflap:
" In dit meeslepende autobiografische boek vertelt Meihong Xu, dochter van de Chinese Culturele Revolutie, in een fascinerend verhaal hoe zij als officier van hetr Chinese leger verliefd werd op een Amerikanse docent dei zijn geacht werd te bespioneren."

woensdag 9 juli 2003 @ 19:41:20 #40
1762 YPPY
Yppiaans
pi_11670388
Dat heb ik ook gelezen Pechvogel! Ik vond het ook goed.

De biografie van Mao is al een tijdje uit en ik vind het jammer dat ik er niet eerder aan begonnen ben. Echt een goed boek. Het geeft toch wel een heel ander beeld van Mao dan de (vaak toch al kritische) romans die ik al gelezen had. Nu ben ik bezig met het boek over mevrouw Mao, dat vind ik nu ook wel boeiend.

*OUD heilige*
pi_17194635
Er is een redelijk nieuw boek over Nanjing in 1937. Daar ben ik pas in begonnen, maar ik weet nog niet wat ik ervan moet vinden. Iemand dat al gelezen?
*OUD heilige*
  zondag 15 februari 2004 @ 20:40:40 #42
13857 Nokia3310
the one and only Nokia tune
pi_17204601
Heeft iemand "Het rode Korenveld" gelezen? Ik had na het lezen van dit topic wel weer eens zin in een Chinees boek en wilde dit boek altijd al lezen. Na 30 pagina's toch maar gestopt omdat er erg wrede dingen gebeuren Blijft dit zo? En moet ik doorlezen of niet? Heb een redelijk zwakke maag namelijk... En toch wil ik ook wel weer weten wat er allemaal precies gebeurde in die tijd, maar misselijk worden van een boek is ook niet een goed teken lijkt me
NSJ & Lowlands still on my mind
pi_17215483
Het staat hier wel in de kast, met nog twee andere boeken van die schrijver, maar ik heb het nog niet gelezen. Aan de achterkant te lezen, blijft het gruwelijk.
*OUD heilige*
pi_17228143
quote:
Op zondag 15 februari 2004 20:40 schreef Nokia3310 het volgende:
Heeft iemand "Het rode Korenveld" gelezen? Ik had na het lezen van dit topic wel weer eens zin in een Chinees boek en wilde dit boek altijd al lezen. Na 30 pagina's toch maar gestopt omdat er erg wrede dingen gebeuren Blijft dit zo? En moet ik doorlezen of niet? Heb een redelijk zwakke maag namelijk... En toch wil ik ook wel weer weten wat er allemaal precies gebeurde in die tijd, maar misselijk worden van een boek is ook niet een goed teken lijkt me
Waar gaat het over dan? Ken het niet heb al veel boeken gelezen de een nog erger dan de andere. Maar hier ben ik benieuwd naar.

Schrijver?

Als hier al eens iets nieuws te lezen is, is het gelukkig nooit echt veel en meestal ook nog totaal onbelangrijk. Voor mijn soort mensen een hele toffe site dus
pi_17228282
quote:
Op maandag 16 februari 2004 17:21 schreef Priscella het volgende:

[..]

Waar gaat het over dan? Ken het niet heb al veel boeken gelezen de een nog erger dan de andere. Maar hier ben ik benieuwd naar.

Schrijver?

De schrijver is Mo Yan

Achterkant: In een afgelegen streek in China leiden de boeren in de jaren dertig een hard bestaan. De Chinezen strijden niet alleen tegen de Japanse bezetter, maar ook tegen elkaar. De onafzienbare, dieprode korenvelden - generaties lang symbool voor leven en geluk - danken hun kleur steeds minder aan de gloed die er in de oogsstijd overheen ligt: de eens zo vruchtbare aarde raakt doordrenkt van bloed.

Het rode korenveld is een van de overtuigendste romans uit het recente China; een meesterwerk van het kaliber van Honderd jaar eenzaamhaeid en De ondraaglijke lichtheid van het bestaan. Het boek, dat inspireerde tot de prachtige gelijknamige film, is inmiddels een legende in China, waar het de belangrijkste literaire prijzen won.

'Mo Yan verdient een plaats in de wereldliteratuur. Zijn verbeeldingswereld is indrukwekkend, sensueel en pastisch. Zijn verhaal is opwindend en heroisch.' Amy Tan

'Al met al weet Mo Yan de cyclische levensloop van de dorpelingen uit Noordoost-Gaomi treffend te beschrijven; de gruwelijkheden, overstelpend mooie in drukken en de dagelijkse beslommeringen maken van dit boek een klassieker en een must.' China nu

*OUD heilige*
pi_17244361

Dankje!

pi_52254401
Uit een topic over biografieen
quote:
Op maandag 6 maart 2006 15:57 schreef YPPY het volgende:
Die nieuwe biografie van Mao is erg goed, regelmatig is hij in strijd met oudere biografien/ boeken, erg interessant om te lezen hierdoor. Ik ben nu op de helft en heb ontzettend veel nieuws gelezen en dat terwijl ik al redelijk wat over dit onderwerp gelezen heb.
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 23:52 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

[afbeelding]
Zojuist (eindelijk) afgerond. Mao had natuurlijk allang geen goede naam meer, volgens mij, maar door dit boek wordt daar ook handen en voeten aan gegeven. Zelden zag je in de geschiedenis een grotere schurk dan Mao, denk ik. Nou ja, schurk is eigenlijk te aardig uitgedrukt. Dit hoewel ik niet echt in de positie ben om alle claims van de auteurs te controleren. Bijv. die van de 70 miljoen slachtoffers. Maar omdat dat weer leidt tot veel gezeur & gezeik over het precieze aantal slachtoffers ipv tot een discussie over de kern van de zaak, lijkt het me verstandig om daar verder niet dieper op in te gaan. Om een miljoentje meer of minder gaat het iig niet bij Mao. In de Nederlandse vertaling zijn overigens veel jaartallen verkeerd in het boek terecht gekomen, een euvel dat het boek in de oorspronkelijke taal niet kent, las ik.
Goed verder ben ik door dit boek wel weer geïnteresseerd geraakt in het huidige China, of liever gezegd het post-maoïstische China. Misschien dat er users zijn die me daaromtrent een goede tip kunnen geven om aan te schaffen?
O, ja de held van dit verhaal is Liu Shaoqi trouwens. Deze man mag niet onvermeld blijven. Lange tijd de tweede man van het regime (als president). De man die tijdens de Grote Sprong Voorwaarts (1958-62), die tot hongersnoden lijdde die tientallen miljoenen mensenlevens kostten, de enige was die Mao tegenwerkte en uiteindelijk wist te dwingen tot herziening van dit rampzalige plan. Helaas moest hij dit met zijn leven bekopen tijdens de Culturele Revolutie (1966- (eigenlijk)1976).
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 08:39 schreef YPPY het volgende:
Rondom het Tianenmenplein zijn veel boeken verschenen, waaronder de uitgave met documenten die lang geheim zijn gebleven. Leest wel lastig, dus die heb ik nog niet uit. Tijdje terug heb ik hier verschillende boeken over verkocht. Nu lees ik De toekomst van China van Ian Buruma wat hier ook gedeeltelijk over gaat. Hij heeft de studentenleiders van toen gesproken. Ook interessant.
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 09:30 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Welk boek is dat? En kun je er wat over zeggen? Ikzelf krijg het idee (via een aantal artikeltjes in NRC, dus summier) dat de opkomende middenklasse tevreden is met de materiële welvaart en economische kansen, maar niet echt verlangt naar de in het Westen gebruikelijke burgelijke vrijheden. En dat er binnen de CCP zelfs weer een stroming opgang komt die matiging van de economische groei nastreeft, of iig ook oog heeft voor de nadelige gevolgen van snelle economische groei.
Bedoelde je het boek over Tiananmen?
quote:
Het Tiananmen-dossier
In de lente van 1989 bezetten Chinese studenten het Tiananmen-plein - het plein van de Hemelse Vrede - om te demonstreren voor economische hervormingen. Maar wat begon als een studentenprotest werd een nationale kwestie, die uiteindelijk tot een dramatisch einde kwam. Tiananmen was een van de belangrijkste gebeurtenissen in de geschiedenis van communistisch China.

Het Tiananmen-dossier bestaat uit een verbazingwekkende hoeveelheid geheime documenten die betrekking hebbben op de studentenopstand. Memo's van ministeries, inlichtingendiensten en het leger, transcripties van telefoongesprekken en privé-ontmoetingen tussen Chinese leiders, en rapporten van informaten vormen de explosieve inhoud van dit boek. De rapporten laten zien op grond van welk materiaal de Chinese regering haar beslissingen nam, en uiteindelijk zelfs de beslissing de studenten met geweld van het plein te verwijderen.

Nooit eerder was men in staat zich zo'n gedetailleerd beeld te vormen van de manier waarop politieke besluitvorming op topniveau tot stand komt.
(van bol.com)

Wat ik ervan mee heb gekregen is er eigenlijk niet verschrikkelijk veel veranderd. Economisch wel, maar dat is ook maar voor een beperkte groep. Vrijheid van meninguiting is ver te zoeken en de CCP is nog steeds de leider en duldt ook geen echte tegenstand.
*OUD heilige*
pi_52254441
Zoek je echt 'informatieve' boeken of ook romans? Nu is het wel jammer dat ik tientallen boeken heb verkocht.
*OUD heilige*
pi_52255121
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 12:40 schreef YPPY het volgende:
Zoek je echt 'informatieve' boeken of ook romans? Nu is het wel jammer dat ik tientallen boeken heb verkocht.
Dank je, nee, ik zocht meer nonfictie idd, dat boek over Tiananmenplein is wel interessant toch, en ja, ik dacht ook al dat de CCP de teugels op moreel/politiek gebied nog steeds behoorlijk in handen heeft, hoe onvoorstelbaar dat naar Westerse verhoudingen ook mag zijn, met een groeiende middenklasse van naar schatting meer dan honderd miljoen zielen (hetgeen in een artikeltje stond van NRC). Een middenklasse ook die genoeg verdient om zonen en dochters naar Westerse universiteiten te sturen ook en een CCP die dit toelaat.
I´m back.
  donderdag 23 augustus 2007 @ 23:32:26 #50
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_52636809
bedwelmd van Lulu Wang is een echte afrader, gelukkig heb ik die op mp gekocht voor een prikkie, wat ee slecht boek zeg.
Wilde Zwanen en de boeken van Amy Tan blijven voor mij de mooiste.
De mensen die deze boeken mooi vinden zouden de Gong Li films moeten kijken, en dan met name het rode Korenveld, Raise the Red Lantern , Farewell to my Concubine en Lifetimes, die kun je blijven kijken, zo mooi, mooier dan de boeken over China!
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_52637657
tvp
pi_52641091
Heb je ook boeken over China gelezen of ben je dat van plan Evil Jur?

Bedwelmd vond ik ook niet sterk. Het gedeelte van de culturele verschillen en communicatieproblemen was wel interessant, herken ik bij vrienden, maar verder geen aanrader.
*OUD heilige*
pi_52644508
Ik ben het wel van plan, dus volg dit topic om wat interessante titels te verzamelen.
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 11:21:11 #54
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_52644536
Ja klopt, het begin is leuk, hoe hij in China aankomt en hoe het land op hem overkomt, en ook idd de chinese manier van alles omslachtig omschrijven, maar het verhaal zelf is echt een gruwel.
Het leuke aan Lulu Wang vind ik wel echt dat ze de boeken in het Nederlands schrijft en dat ze wel de Chinese manier van vertellen behoudt. Ik ben wel eens naar lezingen van haar geweest , die zijn heel leuk, ze gaat echt geweldig met taal om!
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')