abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_186843007
Toen ik 17 was (nu bijna 29) was ik een ei en heb ik half-per-ongeluk een gebouw tot de grond aan afgebrand. Voor de geïnteresseerde: had een flesje deo laten ontploffen in een hutje. Hutje brand dus af (ook al stom) en wat staat er aan de andere kant van de muur? Een textielfabriek... dat fikt wel! Maar gelukkig niemand gewond o.i.d. (dat was ff schrikken), dus het draait puur om schade. Braaf een paar weken in de jeugdgevangenis gezeten, en 240 uur taakstraf zonder issues afgerond.

De verzekeraar van de eigenaar van dat pand heeft alles vergoed, maar probeerde dat later natuurlijk bij mij terug te halen. Veel brieven naar me gestuurd, maar ze hebben er nooit een rechtszaak van gemaakt. Laatste dat ik er van hoorde was 27 Juni 2011 (leeftijd 21 inmiddels):

https://i.imgur.com/RCPIimE.jpg

Toen navraag gedaan bij mijn advocaat:

Hoi *knip*,
Volgens mij waren het inderdaad twee claims, twee bedrijven hadden schade door de brand; De brief van *knip (incassobureau)* is bedoeld om de verjaring van de vordering tot schadevergoeding te stuiten (maar het is de vraag of ze daarvoor de juiste formulering hebben gebruikt); de vordering verjaart na vijf jaar (maar de vordering op de aansprakelijkheidsverzekeraar van de "dader" verjaart al na drie jaar, vandaar de brief).

Gewoon niet rechtstreeks reageren, wel brief doorsturen naar eigen verzekering. Het beleid van verzekeraars is zo dat ze eigenlijk bij minderjarigen geen regres nemen (dat wil zeggen dat de verzekeraar wel zijn verzekerde schadeloos stelt maar de vordering niet overneemt en doorzet tegen de "dader".) Dus eigenlijk verwacht ik niet dat ze doorgaan (maar dat is afwachten). In de tussentijd kan je natuurlijk gewoon geld verdienen; voor een beslag moeten ze eigenlijk eerst een executoriale titel hebben (een vonnis dat onherroepelijk is). De kans dat ze conservatoir beslag leggen (dus zonder titel maar in afwachting ervan..) lijkt me klein. Dus ik zou me niet teveel zorgen maken..

Succes,
*knip*

Die uitleg snapte ik half (ok kwart) maar ik ben doorgegaan met mijn 'leven.' Was werkloos, geen school, veel therapie. Uiteindelijk in 2014 begonnen met werken/verdienen maar natuurlijk nooit op eigen houtje contact opgenomen met dat incassobureau. Nu ligt afgelopen vrijdag (mei 2019) dit op de mat:

https://i.imgur.com/qfCRDE1.jpg

Dus ja, mijn vraag: am I screwed? I dacht dat dit na bijna 8 jaar geen bericht toch wel voorbij zou zijn. Of misschien heb ik nog berichten van ze gemist in de tussentijd, who knows....
pi_186843628
Lijkt me verjaard, maar een advocaat zal er meer van weten.
.
pi_186843672
je hebt gelukkig 10 dagen om te betalen :(

verder maar eens kontakt opnemen met rechtshulp of zo, die brieven zijn idd om de schuld niet te laten stuiten maar 8 jaar is wel wat lang, verders geen ervaring ermee.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_186843893
Ik ga zekers rechtshulp zoeken, heb al contact opgenomen met een instantie. Vraag me ook af of ik gebruik kan maken van mijn rechtsbijstandsverzekering indien nodig. Deze heb ik al een paar jaar, maar is natuurlijk pas ruim (7 jaar ofzo) na de gebeurtenis afgesloten.
pi_186843946
Denk dat er op 2011 een nieuwe termijn van 5 jaar ingegaan is.
.
pi_186843965
Tering, dat bedrag :X. Duur geintje
Somebody that I used to know
pi_186844057
Ja lijkt mij ook, die 5 jaar. Kan me ook goed voorstellen dat zo'n incassobureau gewoon kijkt of er iets te halen valt. Een brief kost ze immers een paar cent. Maar ík wil graag duidelijkheid. Is niet goed voor de bloeddruk dit :')
pi_186844092
Had je je verandering van inkomen eigenlijk niet moeten doorgeven in 2014?
pi_186844213
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 22:14 schreef Postbus100 het volgende:
Had je je verandering van inkomen eigenlijk niet moeten doorgeven in 2014?
Want?
zie email 27 oktober
pi_186844262
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 22:16 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Want?
Staat in de eerste brief. Geen idee of dat verplicht is of dat zij dat graag willen?
pi_186844299
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 22:11 schreef Postbus100 het volgende:
Tering, dat bedrag :X. Duur geintje
Ik ben al lang blij dat het niet de tweede claim/schuld/whatever betreft:

https://i.imgur.com/g0DP95J.png

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 22:17 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Staat in de eerste brief. Geen idee of dat verplicht is of dat zij dat graag willen?
Ik ging uit van het tweede. Kan me niet voorstellen dat zoiets ooit verplicht is zonder tussenkomst rechter.
pi_186844383
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 22:18 schreef dimitri33 het volgende:

[..]

Ik ben al lang blij dat het niet de tweede claim/schuld/whatever betreft:

https://i.imgur.com/g0DP95J.png
[..]

Ik ging uit van het tweede. Kan me niet voorstellen dat zoiets ooit verplicht is zonder tussenkomst rechter.
:o

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_186844425
Dan spring ik voor de trein denk ik. Goodbye cruel world!
pi_186844539
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 22:13 schreef dimitri33 het volgende:
Ja lijkt mij ook, die 5 jaar. Kan me ook goed voorstellen dat zo'n incassobureau gewoon kijkt of er iets te halen valt. Een brief kost ze immers een paar cent. Maar ík wil graag duidelijkheid. Is niet goed voor de bloeddruk dit :')
Is dit hetzelfde incassobureau? Anders heb je ook nog de kans dat de vordering is doorverkocht.
pi_186844649
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 22:19 schreef dimitri33 het volgende:
Dan spring ik voor de trein denk ik. Goodbye cruel world!
Gewoon lekker naar het buitenland vertrekken.
Maar die rente slaat nergens op lijkt mij, ze besluiten tijdelijk niet de schuld op te eisen in brief 1, maar dan wel de rente opeisen.

Dan zou ik als verzekeraar standaard het extra lang laten sudderen en dan als bonus de rente pakken, goed verdienmodel.
Hell To The Liars
pi_186844704
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 22:21 schreef Bucketlist het volgende:

[..]

Is dit hetzelfde incassobureau? Anders heb je ook nog de kans dat de vordering is doorverkocht.
Nee, die kwam niet van een incassobureau maar van de verzekeraar direct. En dat was een andere verzekeraar dan degene die wel een incassobureau gebruikt (en nu dus weer $$ wil) dus ik zie ze wel echt als 2 verschillende claims.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 22:23 schreef Droopie het volgende:

[..]

Gewoon lekker naar het buitenland vertrekken.
Doe ik pas als ze me voor de rechter dagen
pi_186844721
Ik denk dat het verjaard is.

Mij kennende zou ik het voor de rechter laten komen en ze brieven laten sturen wat ze willen, tenslotte kunnen wat advocaatkosten erbij geen kwaad en zijn de advocaatkosten eerst voor hun.

En zolang je niet een paar duizend euro + op je rekening hebt, zullen ze waarschijnlijk ook geen conservatoir beslag leggen op je bankrekening.
pi_186844872
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 22:24 schreef Vollenhoven het volgende:
Ik denk dat

Mij kennende zou ik
Alle goede bedoelingen ten spijt, we blijven leken. Ik zou een advocaat oid vragen. Dit is geen kattenpis en je wilt gewoon weten hoe het zit (ook voor je eigen gemoedsrust)
  dinsdag 14 mei 2019 @ 22:28:03 #19
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_186844908
Had je niet gewoon een schuldeiser erbij kunnen regelen direct op je 18e om jezelf persoonlijk failliet te laten verklaren en sowieso van hun af te zijn?
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_186844922
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 22:24 schreef Vollenhoven het volgende:
Ik denk dat het verjaard is.

Mij kennende zou ik het voor de rechter laten komen en ze brieven laten sturen wat ze willen, tenslotte kunnen wat advocaatkosten erbij geen kwaad en zijn de advocaatkosten eerst voor hun.

En zolang je niet een paar duizend euro + op je rekening hebt, zullen ze waarschijnlijk ook geen conservatoir beslag leggen op je bankrekening.
Ik neem ook geen contact met ze op ofzo. Hoop alleen dat het niet voor de rechter komt want dan moet ik rennen denk ik.

Ik had 14.000 op mijn rekening staan maar ben net bijna een jaar werkloos geweest maar moest natuurlijk wel mijn hypotheek e.d. dokken, dus mijn geld is alweer op. Vind het wel een beetje verdacht dat ze net nu ik weer in dienst ben weer een brief sturen. En waar ze mijn 'nieuwe' adres vandaan hebben weet ik ook niet. Vorige brief woonde ik nog bij de ouders. Maar goed, daar zijn dit soort incassobureaus goed in natuurlijk.

quote:
10s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 22:28 schreef Catkiller het volgende:
Had je niet gewoon een schuldeiser erbij kunnen regelen direct op je 18e om jezelf persoonlijk failliet te laten verklaren en sowieso van hun af te zijn?
Ohhh nonono. Dat heeft nogal wat gevolgen. En het is pas schuld als een rechter dat zegt, tenzij ik me vergis.
  dinsdag 14 mei 2019 @ 22:34:08 #21
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_186845190
Die van een miljoen ga je natuurlijk nooit daadwerkelijk kunnen betalen. Ik zou eerst kijken of je nog aansprakelijk bent, en zo ja kun je hopelijk in de wsnp zodat je niet tot je dood hiermee blijft zitten.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
  Moderator dinsdag 14 mei 2019 @ 22:37:16 #22
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_186845327
Hierover kunnen we zeggen dat het wel/niet verjaard is... maar het is een politiezaak geweest dus zal er mogelijk een andere regel gelden. Advocaat even consulteren?

Wat betreft de situatie zelf; je kan altijd een lage regeling proberen en daarna de kredietbank bezoeken voor een sanering. Maar die regeling wel verzoeken omdat je van goede wil bent.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_186845462
Bij die brief betreffende de anderhalf miljoen noemde ze dit artikel:

Artikel 307
1. Een rechtsvordering tot nakoming van een verbintenis uit overeenkomst tot een geven of een doen verjaart door verloop van vijf jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de vordering opeisbaar is geworden.
2. In geval van een verbintenis tot nakoming na onbepaalde tijd loopt de in lid 1 bedoelde termijn pas van de aanvang van de dag, volgende op die waartegen de schuldeiser heeft medegedeeld tot opeising over te gaan, en verjaart de in lid 1 bedoelde rechtsvordering in elk geval door verloop van twintig jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waartegen de opeising, zonodig na opzegging door de schuldeiser, op zijn vroegst mogelijk was.

Ik snap dus echt helemaal niks van wat daar staat. Ze klonken echter vrij zeker van hun zaak, dus zou goed 20 jaar kunnen zijn ipv 5. Hopelijk kan een advocaat me meer duidelijkheid geven.
pi_186845595
Dam door een stommiteit in je jeugd zulke vorderingen op je dak krijgen... das wel heftig! Ik hoop voor je dat het allemaal verjaard is en/of op een of andere manier als dat niet het geval is onderuit te komen is. D.m.v. schuldhulp of wat dan ook. Want ook alleen die vordering van 55k is een megabedrag voor de meeste mensen. Laat staan die van 1.4 miljoen.

Succes kerel!
  Moderator dinsdag 14 mei 2019 @ 22:53:44 #25
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_186845936
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 22:40 schreef dimitri33 het volgende:
Bij die brief betreffende de anderhalf miljoen noemde ze dit artikel:

Artikel 307
1. Een rechtsvordering tot nakoming van een verbintenis uit overeenkomst tot een geven of een doen verjaart door verloop van vijf jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de vordering opeisbaar is geworden.
2. In geval van een verbintenis tot nakoming na onbepaalde tijd loopt de in lid 1 bedoelde termijn pas van de aanvang van de dag, volgende op die waartegen de schuldeiser heeft medegedeeld tot opeising over te gaan, en verjaart de in lid 1 bedoelde rechtsvordering in elk geval door verloop van twintig jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waartegen de opeising, zonodig na opzegging door de schuldeiser, op zijn vroegst mogelijk was.

Ik snap dus echt helemaal niks van wat daar staat. Ze klonken echter vrij zeker van hun zaak, dus zou goed 20 jaar kunnen zijn ipv 5. Hopelijk kan een advocaat me meer duidelijkheid geven.
1
2
3
4
5
6
7
8
Soort schuld    Verjaringstermijn
Algemene termijn schulden        20 jaar
Belastingschuld                3 tot 12 jaar
Consumentenkoop                2 jaar
Leningen en krediet            5 jaar
Onbetaalde periodieke betalingen    5 jaar
Verkeerde betaling                5 of 20 jaar
Schade of boete                5 of 20 jaar
Het is een opeising vanuit een verzekeraar dus ik denk dat het een algemene schuld is... Dus 20 jaar.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')