Eindelijk tijd om die filmpjes te kijken:
Servië: Ziet er ingetogen uit, wel passend bij het nummer, en ijzersterk gezongen. Duidelijk al geoefend met de bewegingen. Dit is voor mij een bevestiging dat ze het goed gaat doen. Ik heb het al vaker her en der wel gezegd, maar ik zie haar wel in de top 15 eindigen, en met wat geluk nog wat hoger.
Wit-Rusland: Voor een land waarvan je verwacht dat ze weinig hebben met moderne West-europese jongerencultuur zijn ze toch verdraaid bij de tijd. Of nouja, qua staging en kledij dan. Het nummer is daarentegen toch niet helemaal hip genoeg bij de rest, zodat je toch een beetje het gevoel krijgt van krampachtig Dua Lipa proberen te bereiken. Het is in ieder geval niet zo genant als vorig jaar, en da's al heel wat.
Hongarije: Ze proberen je recht in tha feels te raken, en met deze mooie warme staging gaat dat zeker lukken. Joci weet het ook goed te brengen, en gegeven zijn eerdere optreden op het eurovisie is er geen enkele reden om aan te nemen dat hij het gaat verknallen. Finale op zeker. Hoewel ik die zwevende hoofden wel een beetje

vind eigenlijk.
Montenegro: Het is zo ouwelijk allemaal. Lelijke broeken ook. meh. Ik vind dit echt niks. Generieke staging. Next.
Slovenië: De staging past erg goed bij het nummer, erg ingetogen. Of het gaat overkomen is echt van belang hoe de camerashots zijn, en hoe ze die bespelen. En of ze vocaal de boel netjes onder controle houden. Valt niet zo heel veel over te zeggen verder.
Polen; gedaan wat we van ze verwachtten. Hoewel dat draaiwiel van ze wel bijzonder is. Mja. Wel veel projecties van hoofden dit jaar trouwens. Ik had gehoop dat we dat in 2017 hadden achtergelaten.
Tsjechië: Lekker kleurrijk, en gegeven het optreden van vorig jaar verwacht ik veel scherpe camerashots. Dit zal goed in elkaar steken. Tof.
Finland: Het is het net niet. Nummer, zanger en staging. EN TREK EEN ANDERE BROEK AAN. DUDE.
Cyprus: Cringe. Trek iets fatsoenlijks aan. Met je generieke backdrop en natte haar.