Interessante ontwikkeling, ik had al wel een beetje verwacht dat elektrische auto's met accu's niet slim zijn voor de lange termijn.quote:Audi gaat zich weer op zijn h-tron-programma voor waterstofbrandstofcellen richten. De Duitse autofabrikant heeft hernieuwde aandacht voor waterstof na zorgen over de aanwezigheid van voldoende grondstoffen voor accu's voor elektrische voertuigen.
De bedoeling is dat de Volkswagen Groep Audi's h-tron-programma tot het belangrijkste programma voor waterstofbrandstofcellen binnen het concern maakt. "We willen meer prioriteit geven aan waterstofbrandstofcellen, met meer geld, meer capaciteit en meer zelfvertrouwen", zegt Audi-voorzitter Bram Schot tegen Autocar.
Audi maakte zijn in 2016 wereldkundig. De fabrikant claimde destijds dat de conceptauto een actieradius van 600 kilometer had en in vier minuten weer volledig van brandstof te voorzien was. De conceptauto bevat een lithium-ionaccu van 100kW, een warmtepomp en een dak met zonnepanelen voor 320 watt. De stroom van de brandstofcel en accu gaat naar twee elektromotoren, een van 90kW en een van 140kW. Het koppel bedraagt 550Nm. De conceptauto kan daarmee in zeven seconden van 0 naar 100km/h. De topsnelheid ligt op 200 km/h.
Audi h-tron quattro drivetrain
Volgens Schot onthult Audi later dit jaar een nieuw systeem met waterstofbrandstofcellen en in 2021 zou een Audi FCEV in gelimiteerde oplage als leasemodel beschikbaar kunnen komen. FCEV staat voor fuel cell electric vehicle. Audi werkt hierbij samen met Hyundai, dat al sterk .
De Audi-topman noemt de schaarsheid van materialen voor de accuproductie als zorg voor de ontwikkeling van elektrische auto's. Om efficiėnter elektrisch rijden en een groter bereik mogelijk te maken zou de industrie alternatieven moeten blijven onderzoeken. "En dan kom je bij waterstofbrandstofcellen."
Met een waterstof auto kom je misschien wel verder dan met een accu, maar het is ook enorme energieverspilling en je zit op een rijdende bom.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 23:43 schreef julius123 het volgende:
[..]
Interessante ontwikkeling, ik had al wel een beetje verwacht dat elektrische auto's met accu's niet slim zijn voor de lange termijn.
Bron: https://tweakers.net/nieu(...)terstof-richten.html
Waterstof kan worden opgewekt met overcapaciteit stroom. Denk aan hoeveelheid terugleveren op het net van opbrengsten zonnepanelen overdag.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:26 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Met een waterstof auto kom je misschien wel verder dan met een accu, maar het is ook enorme energieverspilling en je zit op een rijdende bom.
Dat is iets dat waterstof omzet in elektriciteit en als afvalstof hou je alleen water over.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:21 schreef Odaiba het volgende:
Leuk, maar heb geen idee wat ik me bij waterbrandstofcellen moet voorstellen.
Is waterstof niet erg explosief?quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:28 schreef rulerofdeath het volgende:
[..]
Dat is iets dat waterstof omzet in elektriciteit en als afvalstof hou je alleen water over.
Ik vindt het een beetje vreemd. Ze gaan de h-tron ontwikkelen omdat ze een tekort aan grondstoffen voor accu's verwachten. En daarna wordt er een (behoorlijke) accu in de h-tron geplaatst.
Lithium en cobalt inderdaad.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:27 schreef Kamover het volgende:
Ontwikkeling van de elektrische auto is inderdaad een merkwaardige gezien de extreem schaarse grondstoffen (ik meen lithium) om massale wereldwijde adoptie te kunnen bewerkstelligen
Wat hieronder al gezegd wordt, overcapaciteit kan gebruikt worden voor het opwekken van waterstof. En het is niet meer explosief als aardgas geloof ik, als je er zuurstof bij gaat doen is het wel erg gevaarlijk. Maar alle gassen zijn heel gevaarlijk met extra zuurstof erbij.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:26 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Met een waterstof auto kom je misschien wel verder dan met een accu, maar het is ook enorme energieverspilling en je zit op een rijdende bom.
Laat maar komen dan.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:37 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Nee....het is wel brandbaar, maar ja, dat is benzine ook..
Dan moet er nog steeds een vlam bij komen wil het brandbaar worden. Waterstof explodeert niet uit zichzelf zomaar.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:39 schreef julius123 het volgende:
[..]
En het is niet meer explosief als aardgas geloof ik, als je er zuurstof bij gaat doen is het wel erg gevaarlijk. Maar alle gassen zijn heel gevaarlijk met extra zuurstof erbij.
Klopt maar met oxyhydrogen wil je geen ongelukjesquote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:46 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dan moet er nog steeds een vlam bij komen wil het brandbaar worden. Waterstof explodeert niet uit zichzelf zomaar.
Verre toekomstmuziek. Die overcapaciteit is er niet en als hij er wel zou zijn is waterstof echt een kutoplossing. Vanuit stroom waterstof maken, de waterstof transporteren en dan de waterstof weer omzetten in stroom is misschien wel de meest verspillende energieketen ooit bedacht.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:28 schreef Kamover het volgende:
[..]
Waterstof kan worden opgewekt met overcapaciteit stroom. Denk aan hoeveelheid terugleveren op het net van opbrengsten zonnepanelen overdag.
En wie ontdekte het, het slimme Europa of de USA?quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:26 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Haha intussen gaan ze gewoon door met de verkoop van sjoemeldiesels....
Audi is VAG is sjoemeldiesel!!!
60 liter benzine kan ook best branden hoor, of wat te denken van aardgas...quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:26 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Klopt en het productieproces is zeer in efficient, er gaat namelijk 70% verloren, van elke 10kwh die je erin stopt komt nog geen 3kwh aan waterstof uit.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 07:26 schreef Zwansen het volgende:
Overigens is de meeste waterstof die we hebben helemaal niet groen, maar gewoon afkomstig uit aardgas. Volledig CO2-neutraal waterstof maken is best prijzig...
Achterstand door museumtechniekquote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:26 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Haha intussen gaan ze gewoon door met de verkoop van sjoemeldiesels....
Audi is VAG is sjoemeldiesel!!!
Ik vind de bedrijven die al jaren bezig zijn met vernieuwing en dit al op de markt hebben prijzenswaardiger dan al die bedrijven die lekker achterbleven en wat balletjes voor de verre toekomst opgooien.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 23:43 schreef julius123 het volgende:
[..]
Interessante ontwikkeling, ik had al wel een beetje verwacht dat elektrische auto's met accu's niet slim zijn voor de lange termijn.
Bron: https://tweakers.net/nieu(...)terstof-richten.html
Je ziet nu o.a. Teslas en betrouwbare Toyota hybrides die er steeds meer komen. "De toekomst" rijdt nu al min of meer op de weg.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 08:31 schreef Nismo91 het volgende:
Eerst melken ze de E-tron uit, en nou waterstof.
Persoonlijk denk ik ook dat waterstof de toekomst is
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |