abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 17 mei 2019 @ 22:28:07 #151
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_186918177
Mooi project! Verdient ook wel een eigen topic (die ik overigens direct zou gaan volgen).
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_186918524
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 21:17 schreef athlonkmf het volgende:
Een paar weken geleden had ik Douglas hout besteld voor een aantal projecten. Waaronder moestuintafels voor op het dakterras.

Na lang plannen ben ik self-watering wicking bed s tegengekomen
[ afbeelding ]

Aangezien mijn eerdere pogingen op een balkon vaak mislukten vanwege droogte, leek me dit wel een leuke oplossing. Dus heb ik mijn ontwerp aangepast om zelfwaterende bakken te maken. Gelukkig had ik net genoeg materiaal om dat te doen.

Ipv 20cm hoog zijn deze bakken 40cm hoog. Waarvan 10cm voor het waterreservoir en 25cm voor het grond. Ze zijn ook wat korter geworden dan gepland (moet ergens hout vandaan halen..)

Dit is het bouwproces:
Hout gezaagd en een paar dagen in de zon verder zitten acclimatiseren (kromtrekken)
[ link | afbeelding ]

Onderstel is veel steviger gemaakt dan oorspronkelijk gepland. Er moet immers een flink groter gewicht ondersteund worden. De bodem rust nu op de balken. In plaats van de standaard "hangen aan de poten"
[ link | afbeelding ]

Met pocket holes kunnen stevige verbindingen gemaakt worden:
[ link | afbeelding ]

De steigerhouten planken zijn ook met pocketholes aan elkaar verbonden.
[ link | afbeelding ]

Een drain op 12,5cm hoogte. Netto kan er 10-11cm water in het reservoir blijven.
[ link | afbeelding ]

Vijverfolie gekocht en deze losjes (zodat er nergens spanning op komt) de bakken laten bedekken.
[ link | afbeelding ]

Lektest:
[ link | afbeelding ]

Nog steeds lektest en een oude plantenrek repurposed als klimrek.
[ link | afbeelding ]

Van een ander (abandonned) project had ik nog wat pvc pijpen over, dus die heb ik gebruikt in de bakken als watertoevoer. Tevens waterbuffer.
[ link | afbeelding ]

Volgens de sites zal 7mm grind het beste werken., dus 5-8mm grind gekocht als wicking material
[ link | afbeelding ]

Het wicking effect van het grind vind ik tegenvallen. Maar daar had ik al rekening mee gehouden. Het grind is dan ook ingepakt in worteldoek. Daarna heb ik nog eens aquariumfilterwatten van bodem naar boven geleid. Dit zal het wicking effect versterken hoop ik:
[ link | afbeelding ]

Helemaal ingepakt kan je zien dat er natte plekken zijn:
[ link | afbeelding ]
Het worteldoek heeft weinig effect trouwens.... Misschien had ik gewoven worteldoek moeten gebruiken...

Dure moestuingrond besteld en gebruikt. Naja... relatief... pokon is ook duur, maar die geeft minder goede resultaten heb ik begrepen:
[ link | afbeelding ]

Gelijk wat bodemverbeteraars uit de wormenbak overgeheveld. Samen met het door hun gemaakte compost. (deze zullen waarschijnlijk verhongeren in de moestuinbakken... misschien dat ik wat gemalen koffie e.d. in de bakken zal gooien.. Geplukte groente en ander spul zal ook gewoon in de bakken blijven.
[ link | afbeelding ]

En nu maar wachten tot de zaadjes voorgekiemd zijn. Later updates!

(Het wicking effect: na een nachtje is de grond ongeveer voor zo'n 5cm "vochtig". Dus enkel geschikt voor diepgewortelde planten denk ik. Bij jonge kiemplantjes moet er toch top-up bewaterd worden.)
Leuk project!
Past ook leuk in F&F / Het Moestuintopic #28 Nieuw jaar, nieuw topic. :Y
pi_186918633
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 22:37 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Leuk project!
Past ook leuk in F&F / Het Moestuintopic #28 Nieuw jaar, nieuw topic. :Y
Oh ja... daar zou het beter passen ja... doe even een valse crosspost >:)

quote:
7s.gif Op vrijdag 17 mei 2019 22:28 schreef Twieki het volgende:
Mooi project! Verdient ook wel een eigen topic (die ik overigens direct zou gaan volgen).
Misschien ook een idee... Het is voor mij ook een eerste serieuze poging, dus wel interessant om een eigen topic te beginnen. Ben nog wel wat meer dingen van plan, zoals automatisch watergeven adhv vochtigheidsmeter. Timelapse. Etc....


Gelijk maar begonnen: F&F / Het luie moestuinbak experiment

[ Bericht 18% gewijzigd door athlonkmf op 17-05-2019 23:07:23 ]
  vrijdag 17 mei 2019 @ 23:33:17 #154
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186920090
Mooi athlon! Ben benieuwd naar je updates :) .
Resistance is futile.
  zaterdag 18 mei 2019 @ 15:21:50 #155
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_186928613
80.- uitgegevn aan nieuwe planten
3x vlinderstruik
3x kruiden
1 tray eenjarig/perkgoed
1 grote Euonymus alatus
2x zakje zaad met bloemmix
pi_186928744
Ja zeg, de jaarlijkse donatie aan het tuincentum.

Heb je nog plek ervoor, kaas?
pi_186930434
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 15:31 schreef AnneX het volgende:
Ja zeg, de jaarlijkse donatie aan het tuincentum.

Heb je nog plek ervoor, kaas?
dacht ik ook al! :D
  zaterdag 18 mei 2019 @ 19:16:15 #158
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186932709
Haha, goeie vraag!

Ik baal er trouwens enigszins van dat mijn tuin vol staat. Ik wil wel afscheid nemen van de vergeet-me-nietjes, ik vind ze niet mooi. Meer varens wil ik, bij voorkeur 1 die wil woekeren.
Resistance is futile.
pi_186934271
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 19:16 schreef Seven. het volgende:
Haha, goeie vraag!

Ik baal er trouwens enigszins van dat mijn tuin vol staat. Ik wil wel afscheid nemen van de vergeet-me-nietjes, ik vind ze niet mooi. Meer varens wil ik, bij voorkeur 1 die wil woekeren.
Nieuw huis met grotere tuin kopen. *O*
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 18 mei 2019 @ 20:21:30 #160
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_186934309
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 15:31 schreef AnneX het volgende:
Ja zeg, de jaarlijkse donatie aan het tuincentum.

Heb je nog plek ervoor, kaas?
Jewel, de kruiden zijn voor het balkon aan de achterkant van ons huis, bij de keuken. De eenjarigen voor balkon voorzijde. De vlinderstruiken voor in de bakken voor de deur, en de Euonymus in de volkstuin (herfstkleur). De zakjes zaad bewaar ik nog even.
pi_186934358
Ik kom nog steeds niet echt toe aan onze tuin, maar ik maai wel braaf het gras, haal onkruid uit de kas weg en probeer soms een uurtje te pakken om het overwoekerde deel van de kas weg te werken. Er stond (en staat) heel veel peterselie en ik word inmiddels naar van die lucht. Dat komt er hier nooit meer in.

Ik was na twee weken absentie erg blij om te zien m'n zaadjes aan het opkomen zijn. Ik heb maar wat gedaan met watermeloen, rucola en komkommer. Alleen van de paprika is nog niks te zien.

En ik heb o.a. druif en kiwi geplant - beide doen het super.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_186934576
Nou, vandaag heb ik de beukenhaag weer strakgesnoeid. Ik had vorig jaar november deze aangevuld met extra boompjes. Deze bloeien minder snel dan de oude, dus kregen ze geen zon meer. Dus even de oudere even flink teruggesnoeid.

Wat een rotwerk.... maar ben wel trots hoe strak het is nu :)
pi_186934640
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 20:31 schreef athlonkmf het volgende:
Nou, vandaag heb ik de beukenhaag weer strakgesnoeid. Ik had vorig jaar november deze aangevuld met extra boompjes. Deze bloeien minder snel dan de oude, dus kregen ze geen zon meer. Dus even de oudere even flink teruggesnoeid.

Wat een rotwerk.... maar ben wel trots hoe strak het is nu :)
Vind je dat rotwerk? Onkruid weghalen, dat is wat mij betreft rotwerk. Of wortels uitgraven. Maar snoeien is leuk!

Verder: foto! w/
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 18 mei 2019 @ 20:50:37 #164
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_186935091
Ik vind onkruid rapen niet zo erg, je hebt veel eer van je werk. Erna ziet het er veel beter uit.
pi_186936653
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 20:34 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Vind je dat rotwerk? Onkruid weghalen, dat is wat mij betreft rotwerk. Of wortels uitgraven. Maar snoeien is leuk!
Snoeien zelf is niet erg. Maar het zooi na afloop opruimen wel. En al die insecten die in je haar komen is ook niet fijn.

En soms voel je je schuldig als je lieverheersbeestje stoort in het bedrijven van de kamasutra.. Hun kinderen moeten later immers mijn moestuin wel luizenvrij houden...



quote:
Verder: foto! w/
Mwah OK.
De voorkant is strak



Helaas een stukje aan de voorkant met nieuwe rode beukenhagen is nog niet begroeid... De eerste rode beukenhaag heeft NU pas een paar uitkomende blaadjes..
upload picture

Aan de achterkant heb ik dus nieuwe groene beukenhaagboompjes geplant. Die zijn een beetje uitgekomen. Ik heb die niet veel gesnoeid zodat die kan aansterken. De oudere hagen heb ik wel gesnoeid zodat de jongere wat meer licht krijg


Van bovenaf gezien zie je goed dat het strak gesnoeid is. Ja, het sedumdak van de schuur is ook heel goed gegroeid.


[ Bericht 1% gewijzigd door athlonkmf op 18-05-2019 21:50:53 ]
pi_186937937
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 21:27 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Snoeien zelf is niet erg. Maar het zooi na afloop opruimen wel. En al die insecten die in je haar komen is ook niet fijn.

En soms voel je je schuldig als je lieverheersbeestje stoort in het bedrijven van de kamasutra.. Hun kinderen moeten later immers mijn moestuin wel luizenvrij houden...

[ link | afbeelding ]
[..]

Mwah OK.
De voorkant is strak

[ link | afbeelding ]

Helaas een stukje aan de voorkant met nieuwe rode beukenhagen is nog niet begroeid... De eerste rode beukenhaag heeft NU pas een paar uitkomende blaadjes..
[ link | afbeelding ]

Aan de achterkant heb ik dus nieuwe groene beukenhaagboompjes geplant. Die zijn een beetje uitgekomen. Ik heb die niet veel gesnoeid zodat die kan aansterken. De oudere hagen heb ik wel gesnoeid zodat de jongere wat meer licht krijg
[ link | afbeelding ]

Van bovenaf gezien zie je goed dat het strak gesnoeid is. Ja, het sedumdak van de schuur is ook heel goed gegroeid.
[ link | afbeelding ]
Groen en strak gazon ook! Mijn gras is veel bleker groen. Ik hoop dat regelmatig maaien de situatie doet verbeteren, maar anders moet ik toch een list gaan bedenken.

En de lieveheersbeestjes. O+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_186937986
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 21:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Groen en strak gazon ook! Mijn gras is veel bleker groen. Ik hoop dat regelmatig snoeien de situatie doet verbeteren, maar anders moet ik toch een list gaan bedenken.

En de lieveheersbeestjes. O+
Mijn gazon is ook nog eens wintergroen ;)
pi_186938439
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 20:50 schreef kaasplankje het volgende:
Ik vind onkruid rapen niet zo erg, je hebt veel eer van je werk. Erna ziet het er veel beter uit.
Ik heb zelf veel haagwinde in de kas, wat wel weer leuk onkruid is, vind ik. Ik heb die uitgegraven en weggehaald en de boel begint er nu alweer onder te zitten. Niet goed genoeg gedaan, klaarblijkelijk.

Buiten de kas heb ik veel brandnetel en brandnetel is gewoon stom. Het lukt me wel aardig om die weg te krijgen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 18 mei 2019 @ 23:49:43 #169
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_186945771
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 21:56 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik heb zelf veel haagwinde in de kas, wat wel weer leuk onkruid is, vind ik. Ik heb die uitgegraven en weggehaald en de boel begint er nu alweer onder te zitten. Niet goed genoeg gedaan, klaarblijkelijk.

Buiten de kas heb ik veel brandnetel en brandnetel is gewoon stom. Het lukt me wel aardig om die weg te krijgen.
Brandnetel hebben wij ook heel veel. Iemand goede tips om deze weg te krijgen?
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_186947586
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 23:49 schreef SV-tje het volgende:

[..]

Brandnetel hebben wij ook heel veel. Iemand goede tips om deze weg te krijgen?
https://www.dehippevegeta(...)ilde-brandnetelsoep/
  zondag 19 mei 2019 @ 09:02:06 #171
17979 MissMSX
Knightmare
pi_186958051
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 21:56 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik heb zelf veel haagwinde in de kas, wat wel weer leuk onkruid is, vind ik. Ik heb die uitgegraven en weggehaald en de boel begint er nu alweer onder te zitten. Niet goed genoeg gedaan, klaarblijkelijk.

Buiten de kas heb ik veel brandnetel en brandnetel is gewoon stom. Het lukt me wel aardig om die weg te krijgen.
Haagwinde is vreselijk om weg te krijgen. Eén klein stukje laten zitten en hop, daar groeit weer een heel nieuw stuk :X

Brandnetels zijn fijn voor vlinders (daar leggen ze eitjes). En ze bloeien mooi vind ik (maar dat is natuurlijk heel persoonlijk :P)
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  zondag 19 mei 2019 @ 11:18:02 #172
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186960267
@athlonkmf je sedumdak O+
Resistance is futile.
  zondag 19 mei 2019 @ 11:19:29 #173
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186960301
quote:
6s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 20:19 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Nieuw huis met grotere tuin kopen. *O*
Hahaha, ooit ;)
Resistance is futile.
pi_186966538
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2019 20:31 schreef athlonkmf het volgende:
Nou, vandaag heb ik de beukenhaag weer strakgesnoeid. Ik had vorig jaar november deze aangevuld met extra boompjes. Deze bloeien minder snel dan de oude, dus kregen ze geen zon meer. Dus even de oudere even flink teruggesnoeid.

Wat een rotwerk.... maar ben wel trots hoe strak het is nu :)
Geen vogels? De mijne moet ook nodig maar er vliegen zoveel vogels in en uit dat ik bang ben dat er nestjes in zitten.
Natuurlijk te lui om te googlen hoe lang dat een probleem is :@
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zondag 19 mei 2019 @ 16:55:46 #175
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')