SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik lees daarin: gij zult een aardlekautomaat van type B lekstroom toepassen, met 300ma lekstroom beveiliging.
Dan ga ik op internet kijken en kom ik er niet meer uit.
De NEN1010 lijkt dit te bevestigen. Pas een aardlek toe.
Dan zegt een willekeurige installateur weer dat ze nooit een aardlek toepassen maar direct na de meter aansluiten.
Elders lees ik weer dat 30ma wordt toegepast. Wat weer tegengesproken wordt door mensen met aardleks die eruit klappen.
Als ik dan ga zoeken kan ik bijna nergens een aardlekautomaat met lekstroom type B vinden of ergens voor ¤400.
Ik lees vervolgens dat type A lekstroom niet toegestaan is, omdat een omvormer ook DC lekstroom kan genereren en dat niet gemeten worden bij type A.
Concreet:
- Waarom kan ik niet gewoon een B20 3P+N automaat toepassen zonder aardlek direct na de meter aangesloten?
- Wie heeft er een gouden tip voor een aardlekautomaat B20 300ma type B lekstroom?
- Wat gebeurt er als ik een type A lekstroom automaat zou toepassen?
Alvast dank want ik kom er niet meer uit!Laat die handjes wapperen!
Dan zeker een aardlekbeveiliging toepassen.quote:Op woensdag 24 april 2019 21:43 schreef Gieliovd het volgende:
Ik heb hier een TT stelsel dus eigen aardpen!
In de tekst die bij de omvormer hoort, staat dat hij minimaal 240ma moet zijn om ongewenst uitschakelen te voorkomen.quote:Op woensdag 24 april 2019 22:51 schreef Speekselklier het volgende:
waarom niet 16a/30ma van ABB voor 85 euro. die 20a vat ik niet helemaal.
https://www.sandervunderink.nl/abb-aardlekautomaat-3p-n.html
Dat is een aardlekschakelaar, geen aardlekautomaatquote:Op donderdag 25 april 2019 09:41 schreef MaGNeT het volgende:
Ik heb het zo:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja duh, maar het ging erom of het zou werken met een 30mA automaat.quote:Op donderdag 25 april 2019 10:08 schreef rulerofdeath het volgende:
[..]
Dat is een aardlekschakelaar, geen aardlekautomaat
ik heb ook alleen 30mA en ik ken ook alleen masr mensen met 30mA.quote:Op donderdag 25 april 2019 10:12 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ja duh, maar het ging erom of het zou werken met een 30mA automaat.
Deze is er tot op heden (met 2 omvormers) nog niet uitgeklapt.
Dikkere kabel heeft wel 1 voordeel: je voltage is lager bij de omvormer omdat de weerstand lager is. Vooral als je in een wijk woont met hoge spanning wel praktisch. Naarmate de kabel langer is, is het voordeel daarvan natuurlijk wel groter. Hier ligt zo'n 25 meter kabel naar iedere omvormer. Daarom heb ik naar beide omvormers 4mm2 liggen. Kabelverlies is ook iets lager maar ik denk niet dat je het prijsverschil terugverdient.quote:Op donderdag 25 april 2019 11:09 schreef Gieliovd het volgende:
Wat een verhaal hè. Heel internet is panisch over die type B.
Naja als ik een automaat moet aanschaffen dan neem ik gelijk een 300ma want ze kosten me te veel om er nog een te moeten aanschaffen.
In de manual staat ook zie ik net dat er 5mm² aan moet en 20A afzekeren. De max current is 11,2A. Waarom dan 20A zekeren en waarom 5mm²? Ik leg er gewoon 2,5mm² in de grond.
Dit. Je kunt gewoon 4 mm2 toepassen (5 is geen standaard maat voor aderdikte), dan zit je met een 3P+N B20/0,03 wel goed.quote:Op donderdag 25 april 2019 11:12 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dikkere kabel heeft wel 1 voordeel: je voltage is lager bij de omvormer omdat de weerstand lager is.
Om 3x20A af te zekeren moet je eigenlijk een hoofdzekering van 3x35A hebben. Worden nog dure paneeltjes zo.quote:Op donderdag 25 april 2019 11:09 schreef Gieliovd het volgende:
In de manual staat ook zie ik net dat er 5mm² aan moet en 20A afzekeren. De max current is 11,2A. Waarom dan 20A zekeren en waarom 5mm²? Ik leg er gewoon 2,5mm² in de grond.
Met 11A max is 20A afzekeren ook onzin. Bij sluiting wil je toch graag selectiviteit, al is het een 2A omvormer, vandaar 16A.quote:Op donderdag 25 april 2019 11:29 schreef Gieliovd het volgende:
Ja inderdaad, selectiviteit, hou op zeg nou dat gaan we niet doen, met 11,2A max is dat grote onzin.
Ik heb al een 20A ALAMAT voor de garage in de kast zitten, met 3x25A hoofdzekeringen (D25/D25/C25).
Ja, bij 3x25A hoofdzekering is 3x 16A "the way to go" en ook ruim voldoende.quote:Op donderdag 25 april 2019 11:31 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Met 11A max is 20A afzekeren ook onzin. Bij sluiting wil je toch graag selectiviteit, vandaar 16A.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |