Gaaf! Kun je een foto maken?quote:Op vrijdag 3 mei 2019 09:03 schreef klappernootopreis het volgende:
Mijn vlinderpalm bloeit op het moment.
Dat is de eerste keer dat ik dit zie..
De plant van mijn vriendin heeft dit ook, en die staat inderdaad in de volle zon. Maar dat staan die van mij toch ook wel en die zijn gewoon groen. Bij haar lijkt het een combinatie te zijn met gebrek aan voeding en slecht afgestemde watergift. Ik zou beginnen met verse aarde en een stukje verder van het raam. De watergift hangt natuurlijk af van de pot en het formaat, maar die van mij staan in terracotta, drogen tussendoor best wel eens uit en doen het prima. Die Pilea's kunnen heel wat aan. Daarom verbaas ik mij wel eens als ik verhalen hoor of foto's zie van zielige of dode pannenkoekski's.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 10:53 schreef BasNijmegen het volgende:
[..]
Gaaf! Kun je een foto maken?
Ik heb gisteren een klein stekje van de pannenkoekplant geadopteerd. Dit kleine ventje stond al een tijdje bij mijn favoriete winkeltje en integreerde mij. De steeltjes en achterkant van de blaadjes hebben een rode kleur. Veelal lees en hoor ik, dat dit door veel (zon)licht komt. Echter stonden er ook andere soortgenoten in de vensterbank en deze hadden allen groene stelen en bladeren.
Iemand een idee waarom deze Pilea peperomioides rood kleurt? Kan dit ook een (door)kweek variant zijn?
Heb hem direct in nieuwe grond gezet en staat nu 1,5 meter van het raam. Groei panniekoekie groei!quote:Op vrijdag 3 mei 2019 11:02 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
De plant van mijn vriendin heeft dit ook, en die staat inderdaad in de volle zon. Maar dat staan die van mij toch ook wel en die zijn gewoon groen. Bij haar lijkt het een combinatie te zijn met gebrek aan voeding en slecht afgestemde watergift.
Ik zou beginnen met verse aarde en een stukje verder van het raam.
De watergift hangt natuurlijk af van de pot en het formaat, maar die van mij staan in terracotta, drogen tussendoor best wel eens uit en doen het prima. Die Pilea's kunnen heel wat aan. Daarom verbaas ik mij wel eens als ik verhalen hoor of foto's zie van zielige of dode pannenkoekski's.
Be careful what you wish for....quote:Groei panniekoekie groei!
Doet klei de luchtigheid van perliet niet teniet? Waar haal je klei dan?quote:Op vrijdag 3 mei 2019 11:08 schreef BasNijmegen het volgende:
Ik heb nu bijna al mijn planten overgepot in een mix van 45% potgrond, 45% perliet en 5% klei. Dit lijkt de planten (erg) goed te doen. Bij veel planten heb ik onderop ook nog wat hydrokorrels liggen ter drainage en opvulling om de binnenpot hoger te krijgen.
Bij Hornbach gehaald. Is ook te krijgen bij Ranzijn.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 11:16 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Be careful what you wish for....
[..]
Doet klei de luchtigheid van perliet niet teniet? Waar haal je klei dan?
Oeh mos! Ik ben fan van mos. Jarenlang aquaria gehad met de mooiste mossoorten erin.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 11:16 schreef bloempje-moi het volgende:
Ik doe er tegenwoordig perliet en boomschors door. Ik ga niet voor iedere plant uitzoeken wat er nodig is. Ik hou ze zo goed in de gaten dat ik vanzelf zie of de watergift aangepast moet worden. Zelfs mijn freakin stippenbegonia's beginnen te groeien! Op het moment zijn het eigenlijk alleen twee Alocasia's en mijn Orbi die moeilijk doen. Drie op 130 planten, geen slechte score.![]()
Ik had laatst sphagnum mos in handen, omdat iedereen daar zo lyrisch over is. Maar ik kon mijn god niet bedenken hoe ik dat moet gebruiken. Heeft iemand hier een verkooppraatje?
Oh en Sprinklr recensie-update: de plant is gisteren niet bezorgd, ik heb geen verder bericht ontvangen en ze reageren ook niet op mijn mail. Vooralsnog geen punten gescoord.
Heb je een foto van hoe je dat doet? Ben zeer benieuwd, want het ziet er ook nog eens tof uit denk ik.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 11:35 schreef Lonaa het volgende:
Mos.Mijn stekjes wortelen zoveel beter op mos dan op water
Uh, ik kan straks wel even foto maken, maarr in principe: mos natmaken, steel inpakken, in glas zetten. Mos blijft heel lang vochtig en, zeker als ie warm/licht staat ook lekker warm.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 11:41 schreef BasNijmegen het volgende:
[..]
Heb je een foto van hoe je dat doet? Ben zeer benieuwd, want het ziet er ook nog eens tof uit denk ik.
Hoe gaat t met je stekjes?quote:Op zondag 28 april 2019 17:29 schreef Myraela het volgende:
Ik heb net iets gedaan, en nu twijfel ik of ik wel de juiste keuze heb gemaakt. Niet dat daar nu nog iets aan te doen is.
Ik heb mijn monstera een half jaar terug best voordelig gekocht, maar het was dan ook 1 grote chaos. Dikke stelen die allemaal de compleet andere kant op groeide, niet bij elkaar te krijgen of een beetje vast te binden. Dat was ik zat.
Nu heb ik dus heel veel afgeknipt, die ga ik proberen te stekken. Hopelijk heb ik niet teveel afgeknipt en overleeft de oorspronkelijke plant het ook nog, al is dat nu maar weer een heel klein plantje. Het is sowieso mijn eerste keer dat ik iets ga stekken. Dus een beetje spannend.
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Zo gauw de stekjes voldoende wortel heeft gaan ze hier gewoon de grond in, ik laat ze er niet in staan.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 12:34 schreef bloempje-moi het volgende:
Dank voor de foto's! Er is dus een voordeel ten opzichte van water, maar wat is het voordeel ten opzichte van grond? En kan mos ook in een propagation box?
Maar heeft het mos (voor jou) voordelen om in te stekken, ten opzichte van aarde, water, vermiculiet, etc? Ik vind het altijd super interessant om nieuwe stekmogelijkheden te zien.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 13:04 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Zo gauw de stekjes voldoende wortel heeft gaan ze hier gewoon de grond in, ik laat ze er niet in staan.
Ik heb het idee dat het sneller gaat dan aarde, stek en zaaigrond en water.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 13:22 schreef BasNijmegen het volgende:
[..]
Maar heeft het mos (voor jou) voordelen om in te stekken, ten opzichte van aarde, water, vermiculiet, etc? Ik vind het altijd super interessant om nieuwe stekmogelijkheden te zien.
Het lijkt niet zoveel te doen. Weet niet hoe ver het eigenlijk zou moeten zijn na een week. Maar het blad is nog mooi stevig, en er zitten wat milimeterflintertjes waar ik geknipt had. Maar zo klein dat ik twijfel of dat niet gewoon bij het knippen al gebeurd is.quote:
En nu wil ik dus mos.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 13:24 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat het sneller gaat dan aarde, stek en zaaigrond en water.
Intratuin had het niet, dus k ben bloemisten gaan bellen. Nummer 5 had het, stond al heel lang ergens in de hoek, gratis meegekregen.quote:
Het wordt ook wel gebruikt voor orchideeėn en paludaria. Dus als de tuincentra niet meewerken, kan je eens aankloppen bij de lokale dierenwinkel. Online kan je het ook wel vinden voor een euro of 9 per 150g (Eenmaal geweekt is dat goed voor 12L)quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |