XDo | woensdag 17 april 2019 @ 13:49 |
Ik zit even in dubio. In de zomer ga ik kamperen, met de auto door frankrijk. Onderdeel van de uitrusting is oa. een tent van plusminus 60 kilo. Samen met de andere bagage past dat niet in mijn Renault Megane 2. Nu kan ik kiezen: ga ik de tent meenemen in een aanhanger of in een dakkoffer. Ik heb nog geen trekhaak en geen aanhanger, die zou ik beide moeten kopen (en laten monteren). Een dakkoffer is dan waarschijnlijk goedkoper, die moet ik ook kopen maar ik heb wel al van die rails op m'n dak. Ik twijfel alleen of dat lukt qua gewicht? Wat zouden jullie doen? Tips qua rijcomfort? | |
maily | woensdag 17 april 2019 @ 14:00 |
Staat het max. te laden gewicht op je dak niet in je autoboekje? Ik zou voor de dakkoffer gaan (als het kan qua gewicht). | |
nanuk | woensdag 17 april 2019 @ 14:26 |
Ik zou een dakkoffer doen maar die dan reserveren voor slaapzakken en ander licht spul. Dat rijdt beter en is minder zwaar tillen dan de zware tent in je koffer. Een aanhanger moet je langzaam rijden en is lastiger parkeren. Plus de extra kosten voor het stallen van dat ding. | |
Sounddragon | woensdag 17 april 2019 @ 18:15 |
Niemand in de buurt waarmee je kunt autoswappen voor een paar weken? Grotere auto huren? Dat lompe ding op het dak zou ik niet doen; geen goed plan ![]() Ik weet niet hoe en wat je precies van plan bent, maar als je gaat toeren en je moet om de paar dagen een bungalowtent uit elkaar slopen en weer opbouwen begint het best aardig op een werkvakantie te lijken ![]() Ik zou gaan voor een lightweight 3 of 4 persoonstentje, dat flats je meestal in een half uurtje overeind, en weegt een fractie van wat je nu van plan bent. nog even de kans op inpakken in de regen daargelaten, want dan ben je helemáál niet meer blij met zo'n zwaar loeder. En... je moet nog veeeeeeeel meer zooi mee gaan slepen.. bedden, kussens, slaapzakken of dekbedden, kookgerei, koelbox, klapstoeltjes, beetje proviand, kleding, bbq ofzo.. Dat gaat hem niet worden ![]() | |
Pietverdriet | woensdag 17 april 2019 @ 18:18 |
Ga naar een camping waar men een tent voor je heeft staan. Scheelt een hoop gedoe en hij blijft kramperen | |
XDo | woensdag 17 april 2019 @ 19:44 |
De tent was niet de discussie, dat staat vast. En deze staat trouwens ook binnen een half uurtje in elkaar. | |
XDo | woensdag 17 april 2019 @ 19:47 |
Dat het lomper is dat weet ik. De vraag is alleen of een aanhangertje nog lomper rijdt of minder. | |
Tinos85 | woensdag 17 april 2019 @ 19:51 |
Je kan een dakkoffer ook huren, kan je kijken of dat bevalt voordat je zelf tot aanschaf over gaat. Ik zou eerder voor een dakkoffer dan een aanhanger gaan. Vorig jaar zelf een gehuurd, daar de kledingtassen en ander ligt en makkelijk tussen te proppen spul bovenin en de tent en ander zwaar spul in de kofferbak. Prima te doen. | |
Lunatiek | woensdag 17 april 2019 @ 19:57 |
Ik zou, als de kosten geen probleem zijn, de aanhanger kiezen. Vooral door die tent, 60 kg ![]() Zo'n dakkoffer moet je ook ergens kwijt uiteindelijk. En de aanhanger kan op andere momenten ook handig zijn (verhuizingen en zo). Er zijn aanhangers die je rechtop in de schuur kunt zetten. En op de trekhaak kun je een twinnyload monteren als je niet met de aanhanger onderweg bent. | |
Lunatiek | woensdag 17 april 2019 @ 19:58 |
Ik vermoed dat de dakkoffer meer benzine kost dan een bescheiden aanhanger. | |
LoveAtFirstDrive | woensdag 17 april 2019 @ 20:03 |
Je hebt ook een box voor op de trekhaak. Zit je niet met snelheidslimiet en de extra windvanger op het dak. Maar is wel prijzig als je ook nog een trekhaak moet. Anders zou ik gewoon een bak nemen en het extra brandstofverbruik voor lief nemen. Zou echt niet zo een aanhangwagentje verkiezen daarboven. | |
XDo | woensdag 17 april 2019 @ 20:28 |
Dakkoffer huren is inderdaad nog wel een goede optie. Dan kan ik het gewoon uitproberen, 3 weken kost ongeveer 100 euro, niet gek. | |
LoveAtFirstDrive | woensdag 17 april 2019 @ 20:44 |
Daar zou ik lekker een tweedehandse voor zoeken. Je gebruikt het waarschijnlijk maar 1x per jaar en lelijk zijn ze praktisch allemaal. | |
HPoi | woensdag 17 april 2019 @ 20:47 |
Ik heb voor 5 tientjes een hele grote dakkoffer op de kop getikt. Enne de tent gaat in de kofferbak van de auto en de bagage in dakkoffer. Dak mag meestal maar 80 kilo dragen en tent is een kilo of 200.... (Leuk zo'n De Waard tent) | |
HPoi | woensdag 17 april 2019 @ 20:49 |
Als ik geen Prius had was ik echter voor een aanhanger gegaan. ☺ (mag niets trekken helaas) Trekhaak koffer was ook geen optie, want kost 750,- om er een trekhaak erop te zetten. Wellicht wel voor jouw een optie. (mijn auto is te oud voor zo'n investering) | |
DJSmiley | woensdag 17 april 2019 @ 22:21 |
Tja, het is even pro- en con's naast elkaar zetten Aanhanger ben je beperkt kwa snelheid. Verbruik: Aanhanger zal zuiniger zijn omdat je minder snel mag Dakkoffer: Vaak idd beperkt tot 70-80kg en meer windgeluid. Je kan dan wel weer wat beter doorrijden. Trekhaak is zoiezo wel handig. Trekhaakkoffer is ook nog een optie, dan heb je een beetje ertussen in. In zo'n geval kan het monteren van hulpveren ook geen slecht idee zijn. Als je handig bent kun je de trekhaak ook zelf monteren. Zeker op een oudere auto zonder rare dingen als boordcomputers en parkeersensoren hoef je vaak weinig te doen. Mijn trekhaak was 130 euro in Duitsland en een middagje klussen.. | |
Lunatiek | woensdag 17 april 2019 @ 23:13 |
De snelheid is theoretisch. TS wil naar Frankrijk. Daar mag je met je met je aanhanger net zo hard als zonder... of dat verstandig is, is een tweede. Hoever TS door Nederland, België of Duitsland wil rijden, weten we niet. En op Zwarte Zaterdag haal je de Vmax ook niet. | |
Fred | donderdag 18 april 2019 @ 06:29 |
Aangezien je schijnbaar alleen gaat: achterbank inklappen en gaan met die banaan tent. | |
RodenCity | donderdag 18 april 2019 @ 09:51 |
Mijn idee ook, heb dezelfde auto en ben al een paar keer met 2 personen wezen kamperen met een De Waard tent in scandinavie. Kwestie van goed inpakken, dan moet het makkelijk passen. | |
lichtknopje | donderdag 18 april 2019 @ 10:04 |
Ik heb goede ervaringen met het huren van een koffer. Ik huur altijd de grootst mogelijke en ben voor drie weken zo'n 150 euro kwijt. Makkelijk zat. Dakkoffer leg ik op de camping achter de tent zodat ik er geen last van heb. Ook makkelijk om overbodige spullen of vuile kleding uit de tent te houden. | |
Knutknuttsson | donderdag 18 april 2019 @ 10:08 |
Ik ga ook vaak met een grote dakkoffer op vakantie en dat bevalt prima. Er gaat veel in en als ik ergens langer verblijf pak ik’ em gewoon eraf. Nooit last van extra geluid trouwens. En ik vind rijden met een aanhanger niet prettig, een dakkoffer merk je nauwelijks. | |
Sounddragon | donderdag 18 april 2019 @ 19:18 |
Hmm, dat klinkt op zich wel handig, maar ben je dan niet bang dat 'ie ongewenst met iemand anders mee terug rijdt? Of zet je hem dan ergens aan vast? ![]() | |
LoveAtFirstDrive | donderdag 18 april 2019 @ 19:51 |
Dat geldt ook voor de campingstoelen, tafel en gaspitten. Als je knap spul hebt is dat best veel waard. Maar als je je daar zorgen om maakt heb je de verkeerde camping uitgekozen ![]() | |
Sounddragon | donderdag 18 april 2019 @ 20:08 |
Sja, maar dat weet je vooraf natuurlijk niet altijd. | |
LoveAtFirstDrive | donderdag 18 april 2019 @ 20:14 |
Da’s waar. Maar ik heb veel gekampeerd en heb me daar nooit mee bezig gehouden. Oftewel ik had een veilig gevoel. Behalve op Sziget dan, daar werd echt alles uit de tent genakt (gelukkig niet bij ons). | |
Sounddragon | donderdag 18 april 2019 @ 20:29 |
De laatste keer dat ik kampeerde is denk ik 35 jaar geleden, als je in een tentje slapen op Automaxx niet meetelt ![]() | |
Knutknuttsson | donderdag 18 april 2019 @ 20:29 |
Als je de sleutels van de box meeneemt hebben ze er niet zoveel aan. | |
Sounddragon | donderdag 18 april 2019 @ 20:31 |
Niet meteen, maar aan zo'n slotje komt boefje heus wel hoor ![]() | |
LoveAtFirstDrive | donderdag 18 april 2019 @ 21:38 |
Tering da’s lang terug ja haha! Wij zijn er een laar jaar terug mee gestopt. Met rondreizen en zo een klaptentje was het wel leuk. Maar toen we in Slovenië in de modder en regen stonden was het, letterlijk, de druppel toen de douches ook koud waren 😂 | |
lichtknopje | vrijdag 19 april 2019 @ 09:18 |
Nee, het is wat LoveAtFirstDrive zegt. Ik kan me niet voorstellen dat op die familie campings waar ik kom gejat wordt. Ik maak me er niet druk om. Je kan de koffer ook op de auto laten zitten; dan krijgen ze m er niet af | |
vosss | vrijdag 19 april 2019 @ 10:05 |
Wat een kolder. Packline heeft erg mooie dakkoffers. Ok die kosten wel behoorlijk wat, maar als het wat goedkoper moet dan is een Hapro Zentih of Nordic ook niet lelijk. Ik heb zelf een Hapro Zenith. Daar gooi ik zo een tassenset in die precies past. Werkt als een tierelier. Voornamelijk licht spul. Als je voor een dakkoffer gaat dan is het van belang dat je weet wat je maximale dakbelasting is. Dat staat in het instructieboekje van je auto. Die 60 kilo op het dak gaat hem denk ik niet worden. Mijn auto heeft 100 kilo max dakbelasting, daar gaat het gewicht van de dragers vanaf; in mijn geval whispbar railbars van 5 kilo, de koffer zelf van 19 kilo en dan hou je dus 76 kilo over. In de koffer zelf mag maximaal 75 kilo; echter op de dragers mag ook maar 75 kilo. En daar ligt dus al een lege koffer van 19 kilo op. Dus in mijn koffer kan ik maximaal 56 kilo pleuren. Veel auto's hebben niet eens een dakbelasting van 100 kilo, vaak is dat maar 75 kilo. Dus dat moet je wel ff goed uitzoeken en dan nog rekening houden met zowel de dragers als de koffer en hoeveel het mag hebben en zelf weegt. Ik zou ook andere dragers kunnen nemen die meer mogen hebben en dan zou ik dus tussen de 56 en 75 kilo in de koffer kunnen flikkeren, echter heb ik bewust voor deze dragers gekozen omdat deze de koffer mooi plat op het dak leggen ipv hoog erboven. Succes ![]() | |
vosss | vrijdag 19 april 2019 @ 10:15 |
Vaak kan daar minder in ivm dakbelasting zoals ik hierboven al zei. Windgeluid valt zat mee als je een fatsoenlijke drager neemt zoals de Whispbar. Ik hoor helemaal niet dat ik een koffer op mn dak heb; zelfs niet met het raam open ![]() | |
LoveAtFirstDrive | vrijdag 19 april 2019 @ 14:19 |
Ok ok, ik zei het verkeerd: IK vind praktisch alle dakkoffers lelijk. Voor een dakkoffer zien die modellen er misschien mooi uit, maar nog steeds vind ik het lelijk. Een auto zonder vind ik altijd mooier. Dus ik vind het geen 'kolder'. | |
HPoi | vrijdag 19 april 2019 @ 17:53 |
En anders met boodschappentassen met snelbinders vast op het dak. Alla(h) ritje Marokko. | |
Fer | zaterdag 20 april 2019 @ 03:13 |
Rijgedrag: Dakkoffer wankelt iets meer, maar een aanhanger is gevoeliger voor hobbelige wegen. Snelweg is nooit een probleem, maar die laatste 30km op de lokale wegen kan wel storend zijn soms. Beide is te doen. Snelheid: In Belgie en Frankrijk is geen limiet voor aanhangers, met een dakkoffer nergens niet. Verbruik: Reken met beide op 20% meer brandstof, ook een aanhanger verstoort de luchtstroom, zelfs een lage. Gewicht: Aanhanger kan paar 100kg meenemen, dakkoffer max 50-60kg Kosten: Dakkoffer+dragers is goedkoper dan alleen de trekhaak laten plaatsen. Trekhaak op een Megane is trouwens niet moeilijk, kan zonder brug zelfs. Zelf doen is wel goedkoper. Maar dan heb je nog stalling, onderhoud, aanschaf van een aanhangwagen. Als het in de dakkoffer past, wint deze eigenlijk ruimschoots kwa kosten en het feit dat je dichterbij de wc kan parkeren. | |
Captain_Jack_Sparrow | zaterdag 20 april 2019 @ 03:30 |
Is 'lelijk' uberhaupt een overweging als je een Megane 2 hebt zoals TS? ![]() | |
Lunatiek | zaterdag 20 april 2019 @ 05:18 |
Bijna alle campings waar ik ooit ben geweest hebben een enorme sociale controle, zowel van eigenaren/beheerders als van medekampeerders. | |
Lunatiek | zaterdag 20 april 2019 @ 05:23 |
Als TS niet driehoog achter woont, hoeft stallen niet per se een probleem te zijn: https://www.echo.nl/uniek(...)hangwagens-caravans/ | |
LoveAtFirstDrive | zaterdag 20 april 2019 @ 12:19 |
😂 Maar dat bedoel ik dus eigenlijk. Ik zou lekker een goedkope op marktplaats scoren in plaats van 500 euro aan een nieuwe die misschien iets leuker gevormd is. Maar allebei, vind ik, maken de auto lelijker. Liever een paar 100 euro op zak houden dan. | |
Knutknuttsson | zaterdag 20 april 2019 @ 14:49 |
Ok, maar dan gaat het ze om de inhoud van de dakkoffer, niet om de dakkoffer zelf. Mijn koffer kan namelijk niet dicht zonder de sleutel en is dus in principe onbruikbaar, of de dief moet het slot forceren en de inhoud meenemen of hij moet met een openstaande, klapperende koffer gaan rijden. Dus ik durf hem op de camping best weg te leggen als ik de sleutels meeneem. | |
DETELEVISIEKIJKER | zaterdag 20 april 2019 @ 15:04 |
Wat neem je allemaal mee? ![]() Dat moet gerust passen in een Megane. | |
lichtknopje | zaterdag 20 april 2019 @ 22:29 |
Dacht ik ook voordat ik eraan begon. Tent van 60kg? Kofferbak flink vol, tentstokken, grondzeil, Stoelen, luchtbedden, slaapzakken, gasstel, gasfles,pannen, vloerkleed misschien?, kledingtassen, lampen, hamers, opvouwbaar kastje?, toiletspullen, schaduwdoek + stokken, tafel, servies, bestek, afwasteil, loopfietsje, speelgoed kinderen en vast nog wel wat + 2 uur puzzelen om alles in de auto en dakkoffer te krijgen :-) | |
vosss | zondag 21 april 2019 @ 10:04 |
Ik ben maar met 2 en een hond. In een Avensis station kreeg ik zonder dakkoffer niet alles mee. Nu heb ik een Mazda 6 sportbreak en heb die dakkoffer nog steeds nodig. Maargoed, wij zeulen dan ook vanalles mee, zodat het ons aan niets ontbreekt op vakantie ![]() | |
vosss | zondag 21 april 2019 @ 10:06 |
Ik heb zo een bijpassende tassenset gekocht voor mijn dakkoffer. Ideaal. Gewoon tassen volladen en in de koffer knallen klaar is kees ![]() | |
DETELEVISIEKIJKER | zondag 21 april 2019 @ 10:27 |
Aha, kinderen verklaart een hoop. ![]() | |
ACT-F | dinsdag 23 april 2019 @ 17:34 |
Jij stelen mijn idee! | |
HPoi | dinsdag 23 april 2019 @ 19:18 |
Die blijft goed! | |
douche-eendje | woensdag 24 april 2019 @ 20:21 |
Wij hebben met een soortgelijke uitdaging voor zomer 2020 (dit jaar geen kampeervakantie, want net bevallen etc ![]() | |
Miniem | woensdag 24 april 2019 @ 20:38 |
Die uitdaging staat ons nu ook te wachten ![]() We zijn al van een kleine auto naar een MPV gegaan maar ook de kinderwagen, kinderstoel en campingbedje moeten mee, en dan nog koffers ed. Ik ben nu voor een 2e hands dakkoffer aan het kijken, van Hapro bijv. Dakdragers heb ik al gekocht. ![]() Aanhanger voel ik me toch niet zo fijn bij, constant achter je kijken of dat ding er nog aanhangt ![]() ![]() | |
douche-eendje | woensdag 24 april 2019 @ 20:58 |
Hier nu een skoda octavia station en straks een kia niro, maar alsnog ![]() ![]() ![]() | |
LoveAtFirstDrive | woensdag 24 april 2019 @ 21:02 |
Vriend van me is vorige zomer op vakantie gegaan met z’n vriendin en dochter van nog geen jaar oud. Gingen ook kamperen. Ze zijn met een Peugeot 206 gegaan met een stoffen dakkoffer. Dus het kan wel in een compacte auto 😄 | |
Miniem | woensdag 24 april 2019 @ 21:17 |
Ik bedoelde gewoon het principe dat je een aanhanger achter je hebt hangen, ik heb zelf liever een vaste dakkoffer dan dat ik constant de neiging heb (1300km lang) om achter me te kijken of die aanhanger er nog aanhangt ![]() Ik heb een oude vouwwagen voor de stort. Een bagagewagen is qua afmetingen een stuk kleiner. | |
Ivo1985 | donderdag 25 april 2019 @ 21:30 |
De box heeft een slot. En de auto-specifieke dakdragers meestal ook. Wij tilden de box met dragers en al van de auto en zetten hem zo naast/achter de tent. Prima opbergmogelijk voor los spul. Slecht weer op komst? Staat tenminste niet je hele tent vol met opgeklapte tafel, stoelen, parasols etc. Gewoon lekker in de box. | |
Ivo1985 | donderdag 25 april 2019 @ 21:40 |
Natuurlijk kan dat met een moderne dunwandige tent. Met een katoenen De Waard van zware kwaliteit die een mensenleven mee gaat en veel comfortabeler is heb je toch al een behoorlijke kofferbak vol met alleen de tent + stokken. Overig materiaal zul je dan tamelijk compact moeten houden en in de dakkoffer moeten proppen. Het kan prima, kwestie van keuzes. *ik heb een oude Mini en er zijn zat gezinnetjes binnen de club die met de kinderen gaan kamperen* | |
Palomar | dinsdag 30 april 2019 @ 21:39 |
Ik ben voor aankomende zomer ook een dakkoffer aan net overwegen. Wordt onze eerste vakantie met 2 kids (jongste is dan een half jaar oud), maar bij wat midweekjes weg e.d. zat de auto (seat leon station) al propvol. Een aanhanger vind ik niet praktisch (lagere snelheid, minder goed kunnen manoeuvreren, moet je ergens stallen) en een trekhaakkoffer lijkt me ook minder praktisch, omdat je de achterklep dan niet meer open kunt doen (lijkt me). Ook zie ik in dakdragers een wat meer herbruikbaar nut dan dan de andere alternatieven (bijv. voor fietsen of ski's of lang ikea-pakket ![]() Anyways, enige waar ik bij een dakkoffer een beetje bang ben is dat ie openklapt. Heb op de Franse autoroute toch wel een paar keer gezien dat iemand op de vluchtstrook stond met een openstaande koffer en en spoor van handdoeken en badslippers achter zich ![]() Het lijkt mij handig om dan een zo groot mogelijke te kopen. Of heeft een grotere nadelen tov. een kleine? Windgeruis e.d. heb je immers toch lijkt me. Wat is een gangbare maat? | |
Ivo1985 | dinsdag 30 april 2019 @ 21:54 |
Veel dakkoffers hebben zowel een slot als nog een extra mechanische vergrendeling. Zo'n opengewaaide dakkoffer lijkt me dan ook vooral een gevalletje gebruikersfout. Overigens zijn er ook veel dakkoffers die aan de voorzijde scharnieren. Die kunnen onmogelijk open waaien tijdens het rijden, tenzij je ze verkeerd om op het dak monteert of héél hard achteruit gaat rijden. Bij juiste montage zal de rijwind een dakkoffer met scharnieren aan de voorkant altijd dicht drukken, zelfs al zou je de hele vergrendeling zijn vergeten. | |
Knutknuttsson | woensdag 1 mei 2019 @ 00:26 |
De sleutel van mijn dakkoffer kan niet uit het slot als deze niet correct is afgesloten. Per ongeluk niet goed dichtgedaan is dan ook vrijwel onmogelijk. Wegrijden met de hele koffer nog open zou nog wel kunnen, maar als je de autosleutel aan die van de dakkoffer haakt is dat probleem ook opgelost. | |
Coppi | woensdag 1 mei 2019 @ 01:09 |
Ik heb een tweedehands Thule Ocean 100 gekocht. Superdegelijk spul en er past 360L in. Met Thule kan je eigelijk niet verkeerd zitten. | |
trein2000 | woensdag 1 mei 2019 @ 01:22 |
ls je echt bang bent voor openklappende koffers doe je er toch een sjorbandje of kofferriem omheen? | |
Sounddragon | woensdag 1 mei 2019 @ 01:30 |
Lijkt me een prima optie idd ![]() | |
Sounddragon | woensdag 1 mei 2019 @ 01:42 |
Zo groot is leuk, maar hoeveel gewicht mag je totaal op je daksteunen meenemen? Dat kun je volstoppen met dekbedden en kussens een koffer en een lichte tent en dan is het vaak wel klaar volgens mij Rijdt sowieso beroerd volgens mij; heel veel gewicht op je dak, zijwindgevoeliger ook lijkt me.. Ik zou gaan voor een degelijk aanhangertje waarmee je makkelijk 100 kunt rijden waar dat mag.. je rijdt zuiniger en rustiger en dat parkeren leer je wel.. En je hebt er de rest van het jaar ook nog wat aan (en de familie, en de buren.... ![]() | |
Coppi | woensdag 1 mei 2019 @ 10:20 |
360L is helemaal niet zo groot hoor. Dat is een beetje het standaardformaat voor dakkoffers en het een na kleinste model van Thule. Persoonlijk merk ik er op vakanties niets van dat ik een dakkoffer op mijn dak heb, dus dat beroerde rijden valt wel mee. Qua gewicht let ik er eigenlijk nooit zo goed op. Ik prop hem vol met slaapzakken, opvouwbare stoelen en meer licht spul. Ik heb zelf ook niets tegen een aanhangertje, dat ook ook best handig zijn, want er kan meer in. Alleen kan ik dat karretje niet kwijt op eigen terrein en de dakkoffer past in de schuur. Dan ben je dus weer bezig met wegbrengen en ophalen en stallingshuur betalen. Bovendien betwijfel ik of een vierkant karretje achter je wagen echt zuiniger is dan een gestroomlijnde dakkoffer. Mijn verbruik is ongeveer 10% hoger met een dakkoffer. Met een karretje dat ook zijn eigen gewicht heeft neem je ook zwaardere spullen mee. Als je zoals ik vooral graag in bergachtige gebieden verblijft speelt dat ook een rol. Kortom voor beide oplossingen valt wat te zeggen, maar voor mijn persoonlijke situatie past een dakkoffer beter. | |
Knutknuttsson | woensdag 1 mei 2019 @ 10:26 |
Dat kan wel heel veel windgeluid geven. Vooral als de snelheid wat hoger ligt. | |
LoveAtFirstDrive | woensdag 1 mei 2019 @ 10:36 |
Als je ‘m in de lengte doet met de sluiting achter zul je niet meer windgeruis krijgen dan wat de bak en dragers al produceren. | |
nanuk | woensdag 1 mei 2019 @ 12:30 |
Als een deel spanband onder de dragers gaat en dus vrij hangt in de lucht dan kan je tegen het klapperen er een slag in doen. Dat verstoort de resonantie die het klapperen veroorzaakt. | |
vosss | woensdag 1 mei 2019 @ 12:35 |
Een fatsoenlijke dakkoffer klapt niet ineens open onder het rijden. | |
LoveAtFirstDrive | woensdag 1 mei 2019 @ 12:41 |
Maar als dat gaat klapperen zit het niet strak genoeg. Het zal inderdaad wat gaan bewegen maar zal niet snel tegen de bak zelf aankomen lijkt mij. En je kunt ook het spanbandje tussen de dragers en de dakkoffer trekken voordat je alle moertjes gaat aandraaien. Ik heb jaren vlaggenmasten bezorgd en deze lagen altijd op het dak. Nooit last gehad van klapperende spanbanden. En heb ook een keer met banden op het dak teruggereden uit Zweden, ook daar geen last. Gewoon goed strak doen. Al zou ik bij een goede dakkoffer de spanband niet eens gebruiken. ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door LoveAtFirstDrive op 01-05-2019 12:53:12 ] | |
manny | woensdag 1 mei 2019 @ 12:51 |
Dakkoffer for life. Ik schroef dat ding er nooit meer af. Kan veel meer in dan je denkt en verder geen omkijken naar. Ook als je onverwacht eens iets moet meenemen. Tevens ook makkelijk herkenningspunt op de parkeerplaats. | |
manny | woensdag 1 mei 2019 @ 12:53 |
precies. die zijn ook zo gebouwd dat de opening zo zit dat de rijwind de koffer als het ware dicht duwt inplaats van open probeert te trekken. | |
vosss | woensdag 1 mei 2019 @ 13:22 |
Ik overweeg om de mijne in de kleur van mn auto te laten spuiten en hem er ook gewoon standaard op te laten liggen ![]() | |
Hyperdude | woensdag 1 mei 2019 @ 13:44 |
Doe maar zo'n koffer; rijdt je anderen minder in de weg. ![]() | |
Ivo1985 | woensdag 1 mei 2019 @ 15:58 |
Overigens aandachtspuntje met dakkoffer: let op dat je voor het juiste tol-tarief wordt aangeslagen wanneer je auto zonder dakkoffer minder dan 2 meter hoog is, maar met dakkoffer wél hoger is dan 2 meter. De Franse tolpoortjes hebben hoogte detectie om het tarief te bepalen maar de dakkoffer hoort officieel niet meegeteld te worden. Schijnt soms mis te gaan. Zelf geen ervaring mee overigens. | |
manny | woensdag 1 mei 2019 @ 17:24 |
heb ik ! | |
vosss | woensdag 1 mei 2019 @ 18:53 |
Pics! ![]() | |
manny | woensdag 1 mei 2019 @ 21:07 |
hoe doe je dat ? foto plaatsen ? | |
vosss | donderdag 2 mei 2019 @ 01:04 |
De link naar de foto tussen [img] en [/img ] zetten. Zonder spaties. | |
manny | zondag 19 januari 2020 @ 16:01 |
![]() Gelukt! | |
vosss | zondag 19 januari 2020 @ 16:23 |
Nice! ![]() | |
lichtknopje | zondag 19 januari 2020 @ 21:27 |
2 jaar geleden heb ik het anders gedaan. Ik werk in de logistiek en heb thuis een pallet van 120*80*175cm opgebouwd, gesealed en door onze vervoerder in Duitsland op onze camping laten leveren + retour. Extra rolletje sealfolie er bij gestopt voor de terugweg. Ik ben nog nooit zo relaxed op vakantie geweest. Enkel wat tassen met kleding en andere noodzakelijke spullen meegenomen in de auto. Uiteraard vooraf afgestemd met de campingeigenaar of hij het een probleem vond dat er een 13,60 meter trailer kwam lossen. Hij kon er wel om lachen. Totale kosten: Euro 70 | |
HPoi | zondag 19 januari 2020 @ 21:38 |
Ik doe om de dakkoffer altijd twee sjorbanden, want die slotjes/ vergrendeling zijn mij te zwak. Ik wil niet het risico lopen dat de dakkoffer openklapt. [ Bericht 1% gewijzigd door HPoi op 19-01-2020 21:43:52 ] | |
lichtknopje | zondag 19 januari 2020 @ 21:41 |
Ik las juist dat het gebruik van sjorbanden wordt afgeraden omdat het te strak aanspannen er juist voor kan zorgen dat de sloten open springen. Je zou er te veel spanning mee op de koffer kunnen zetten. | |
manny | zondag 19 januari 2020 @ 21:42 |
scharnier zit aan de voorkant, dus dat gebeurt niet zomaar |