abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_186404845
Vriend van me is vorige zomer op vakantie gegaan met z’n vriendin en dochter van nog geen jaar oud. Gingen ook kamperen. Ze zijn met een Peugeot 206 gegaan met een stoffen dakkoffer. Dus het kan wel in een compacte auto 😄
pi_186405333
quote:
17s.gif Op woensdag 24 april 2019 20:58 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Hier nu een skoda octavia station en straks een kia niro, maar alsnog :+. We hebben ook wel wat praktisch(er) lichtgewicht spul voor bepaalde dingen en pakken efficient in, maar alleen al een autstoel + kinderwagen neemt gewoon zoveel meer ruimte in dat je dat al gaat merken. Laat staan alle andere dingen inderdaad als bedje, wat bij ons waarschijnlijk een deryan gaat worden want klein en lichtgewicht. En die bagagewagentjes, ik zou er niet mee naar de stort gaan want er past amper wat in aan bouwmateriaal ;)
[ afbeelding ]
Ik bedoelde gewoon het principe dat je een aanhanger achter je hebt hangen, ik heb zelf liever een vaste dakkoffer dan dat ik constant de neiging heb (1300km lang) om achter me te kijken of die aanhanger er nog aanhangt :P

Ik heb een oude vouwwagen voor de stort. Een bagagewagen is qua afmetingen een stuk kleiner.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_186425914
quote:
5s.gif Op donderdag 18 april 2019 19:18 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Hmm, dat klinkt op zich wel handig, maar ben je dan niet bang dat 'ie ongewenst met iemand anders mee terug rijdt? Of zet je hem dan ergens aan vast? :)
De box heeft een slot. En de auto-specifieke dakdragers meestal ook. Wij tilden de box met dragers en al van de auto en zetten hem zo naast/achter de tent. Prima opbergmogelijk voor los spul. Slecht weer op komst? Staat tenminste niet je hele tent vol met opgeklapte tafel, stoelen, parasols etc. Gewoon lekker in de box.
pi_186426185
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 21:02 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Vriend van me is vorige zomer op vakantie gegaan met z’n vriendin en dochter van nog geen jaar oud. Gingen ook kamperen. Ze zijn met een Peugeot 206 gegaan met een stoffen dakkoffer. Dus het kan wel in een compacte auto 😄
Natuurlijk kan dat met een moderne dunwandige tent. Met een katoenen De Waard van zware kwaliteit die een mensenleven mee gaat en veel comfortabeler is heb je toch al een behoorlijke kofferbak vol met alleen de tent + stokken.

Overig materiaal zul je dan tamelijk compact moeten houden en in de dakkoffer moeten proppen. Het kan prima, kwestie van keuzes.

*ik heb een oude Mini en er zijn zat gezinnetjes binnen de club die met de kinderen gaan kamperen*
pi_186526827
Ik ben voor aankomende zomer ook een dakkoffer aan net overwegen. Wordt onze eerste vakantie met 2 kids (jongste is dan een half jaar oud), maar bij wat midweekjes weg e.d. zat de auto (seat leon station) al propvol. Een aanhanger vind ik niet praktisch (lagere snelheid, minder goed kunnen manoeuvreren, moet je ergens stallen) en een trekhaakkoffer lijkt me ook minder praktisch, omdat je de achterklep dan niet meer open kunt doen (lijkt me). Ook zie ik in dakdragers een wat meer herbruikbaar nut dan dan de andere alternatieven (bijv. voor fietsen of ski's of lang ikea-pakket ;)).

Anyways, enige waar ik bij een dakkoffer een beetje bang ben is dat ie openklapt. Heb op de Franse autoroute toch wel een paar keer gezien dat iemand op de vluchtstrook stond met een openstaande koffer en en spoor van handdoeken en badslippers achter zich :P Is dat iets wat voor kan komen bij slechtere exemplaren? Of moet daar een gebruikersfout aan te pas zijn gekomen? (niet dicht gedaan dus).

Het lijkt mij handig om dan een zo groot mogelijke te kopen. Of heeft een grotere nadelen tov. een kleine? Windgeruis e.d. heb je immers toch lijkt me. Wat is een gangbare maat?
pi_186527365
Veel dakkoffers hebben zowel een slot als nog een extra mechanische vergrendeling. Zo'n opengewaaide dakkoffer lijkt me dan ook vooral een gevalletje gebruikersfout.

Overigens zijn er ook veel dakkoffers die aan de voorzijde scharnieren. Die kunnen onmogelijk open waaien tijdens het rijden, tenzij je ze verkeerd om op het dak monteert of héél hard achteruit gaat rijden. Bij juiste montage zal de rijwind een dakkoffer met scharnieren aan de voorkant altijd dicht drukken, zelfs al zou je de hele vergrendeling zijn vergeten.
  woensdag 1 mei 2019 @ 00:26:59 #57
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_186531609
De sleutel van mijn dakkoffer kan niet uit het slot als deze niet correct is afgesloten. Per ongeluk niet goed dichtgedaan is dan ook vrijwel onmogelijk. Wegrijden met de hele koffer nog open zou nog wel kunnen, maar als je de autosleutel aan die van de dakkoffer haakt is dat probleem ook opgelost.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_186532082
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 21:39 schreef Palomar het volgende:
Ik ben voor aankomende zomer ook een dakkoffer aan net overwegen. Wordt onze eerste vakantie met 2 kids (jongste is dan een half jaar oud), maar bij wat midweekjes weg e.d. zat de auto (seat leon station) al propvol. Een aanhanger vind ik niet praktisch (lagere snelheid, minder goed kunnen manoeuvreren, moet je ergens stallen) en een trekhaakkoffer lijkt me ook minder praktisch, omdat je de achterklep dan niet meer open kunt doen (lijkt me). Ook zie ik in dakdragers een wat meer herbruikbaar nut dan dan de andere alternatieven (bijv. voor fietsen of ski's of lang ikea-pakket ;)).

Anyways, enige waar ik bij een dakkoffer een beetje bang ben is dat ie openklapt. Heb op de Franse autoroute toch wel een paar keer gezien dat iemand op de vluchtstrook stond met een openstaande koffer en en spoor van handdoeken en badslippers achter zich :P Is dat iets wat voor kan komen bij slechtere exemplaren? Of moet daar een gebruikersfout aan te pas zijn gekomen? (niet dicht gedaan dus).

Het lijkt mij handig om dan een zo groot mogelijke te kopen. Of heeft een grotere nadelen tov. een kleine? Windgeruis e.d. heb je immers toch lijkt me. Wat is een gangbare maat?
Ik heb een tweedehands Thule Ocean 100 gekocht. Superdegelijk spul en er past 360L in. Met Thule kan je eigelijk niet verkeerd zitten.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 1 mei 2019 @ 01:22:58 #59
408813 crew  trein2000
pi_186532180
ls je echt bang bent voor openklappende koffers doe je er toch een sjorbandje of kofferriem omheen?
zie email 27 oktober
  woensdag 1 mei 2019 @ 01:30:13 #60
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_186532220
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 01:22 schreef trein2000 het volgende:
ls je echt bang bent voor openklappende koffers doe je er toch een sjorbandje of kofferriem omheen?
Lijkt me een prima optie idd :Y
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  woensdag 1 mei 2019 @ 01:42:31 #61
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_186532283
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 01:09 schreef Coppi het volgende:

[..]

Ik heb een tweedehands Thule Ocean 100 gekocht. Superdegelijk spul en er past 360L in. Met Thule kan je eigelijk niet verkeerd zitten.
Zo groot is leuk, maar hoeveel gewicht mag je totaal op je daksteunen meenemen? Dat kun je volstoppen met dekbedden en kussens een koffer en een lichte tent en dan is het vaak wel klaar volgens mij Rijdt sowieso beroerd volgens mij; heel veel gewicht op je dak, zijwindgevoeliger ook lijkt me..

Ik zou gaan voor een degelijk aanhangertje waarmee je makkelijk 100 kunt rijden waar dat mag.. je rijdt zuiniger en rustiger en dat parkeren leer je wel.. En je hebt er de rest van het jaar ook nog wat aan (en de familie, en de buren.... :+ )
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_186535582
quote:
14s.gif Op woensdag 1 mei 2019 01:42 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Zo groot is leuk, maar hoeveel gewicht mag je totaal op je daksteunen meenemen? Dat kun je volstoppen met dekbedden en kussens een koffer en een lichte tent en dan is het vaak wel klaar volgens mij Rijdt sowieso beroerd volgens mij; heel veel gewicht op je dak, zijwindgevoeliger ook lijkt me..

Ik zou gaan voor een degelijk aanhangertje waarmee je makkelijk 100 kunt rijden waar dat mag.. je rijdt zuiniger en rustiger en dat parkeren leer je wel.. En je hebt er de rest van het jaar ook nog wat aan (en de familie, en de buren.... :+ )
360L is helemaal niet zo groot hoor. Dat is een beetje het standaardformaat voor dakkoffers en het een na kleinste model van Thule. Persoonlijk merk ik er op vakanties niets van dat ik een dakkoffer op mijn dak heb, dus dat beroerde rijden valt wel mee. Qua gewicht let ik er eigenlijk nooit zo goed op. Ik prop hem vol met slaapzakken, opvouwbare stoelen en meer licht spul.
Ik heb zelf ook niets tegen een aanhangertje, dat ook ook best handig zijn, want er kan meer in. Alleen kan ik dat karretje niet kwijt op eigen terrein en de dakkoffer past in de schuur. Dan ben je dus weer bezig met wegbrengen en ophalen en stallingshuur betalen. Bovendien betwijfel ik of een vierkant karretje achter je wagen echt zuiniger is dan een gestroomlijnde dakkoffer. Mijn verbruik is ongeveer 10% hoger met een dakkoffer. Met een karretje dat ook zijn eigen gewicht heeft neem je ook zwaardere spullen mee. Als je zoals ik vooral graag in bergachtige gebieden verblijft speelt dat ook een rol. Kortom voor beide oplossingen valt wat te zeggen, maar voor mijn persoonlijke situatie past een dakkoffer beter.
  woensdag 1 mei 2019 @ 10:26:32 #63
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_186535678
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 01:22 schreef trein2000 het volgende:
Dat kan wel heel veel windgeluid geven. Vooral als de snelheid wat hoger ligt.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_186535870
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 10:26 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Dat kan wel heel veel windgeluid geven. Vooral als de snelheid wat hoger ligt.
Als je ‘m in de lengte doet met de sluiting achter zul je niet meer windgeruis krijgen dan wat de bak en dragers al produceren.
pi_186538070
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 10:36 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Als je ‘m in de lengte doet met de sluiting achter zul je niet meer windgeruis krijgen dan wat de bak en dragers al produceren.
Als een deel spanband onder de dragers gaat en dus vrij hangt in de lucht dan kan je tegen het klapperen er een slag in doen. Dat verstoort de resonantie die het klapperen veroorzaakt.
pi_186538190
Een fatsoenlijke dakkoffer klapt niet ineens open onder het rijden.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_186538338
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 12:30 schreef nanuk het volgende:

[..]

Als een deel spanband onder de dragers gaat en dus vrij hangt in de lucht dan kan je tegen het klapperen er een slag in doen. Dat verstoort de resonantie die het klapperen veroorzaakt.
Maar als dat gaat klapperen zit het niet strak genoeg. Het zal inderdaad wat gaan bewegen maar zal niet snel tegen de bak zelf aankomen lijkt mij. En je kunt ook het spanbandje tussen de dragers en de dakkoffer trekken voordat je alle moertjes gaat aandraaien.

Ik heb jaren vlaggenmasten bezorgd en deze lagen altijd op het dak. Nooit last gehad van klapperende spanbanden.

En heb ook een keer met banden op het dak teruggereden uit Zweden, ook daar geen last. Gewoon goed strak doen. Al zou ik bij een goede dakkoffer de spanband niet eens gebruiken.

[ Bericht 4% gewijzigd door LoveAtFirstDrive op 01-05-2019 12:53:12 ]
  woensdag 1 mei 2019 @ 12:51:28 #68
80382 manny
30 is best veel
pi_186538515
Dakkoffer for life.

Ik schroef dat ding er nooit meer af. Kan veel meer in dan je denkt en verder geen omkijken naar. Ook als je onverwacht eens iets moet meenemen.

Tevens ook makkelijk herkenningspunt op de parkeerplaats.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  woensdag 1 mei 2019 @ 12:53:07 #69
80382 manny
30 is best veel
pi_186538539
quote:
3s.gif Op woensdag 1 mei 2019 12:35 schreef vosss het volgende:
Een fatsoenlijke dakkoffer klapt niet ineens open onder het rijden.
precies. die zijn ook zo gebouwd dat de opening zo zit dat de rijwind de koffer als het ware dicht duwt inplaats van open probeert te trekken.
pi_186539299
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 12:51 schreef manny het volgende:
Dakkoffer for life.

Ik schroef dat ding er nooit meer af. Kan veel meer in dan je denkt en verder geen omkijken naar. Ook als je onverwacht eens iets moet meenemen.

Tevens ook makkelijk herkenningspunt op de parkeerplaats.
Ik overweeg om de mijne in de kleur van mn auto te laten spuiten en hem er ook gewoon standaard op te laten liggen _O_
vosss is de naam,
  woensdag 1 mei 2019 @ 13:44:19 #71
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_186539732
Doe maar zo'n koffer; rijdt je anderen minder in de weg. ;)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_186542293
Overigens aandachtspuntje met dakkoffer: let op dat je voor het juiste tol-tarief wordt aangeslagen wanneer je auto zonder dakkoffer minder dan 2 meter hoog is, maar met dakkoffer wél hoger is dan 2 meter.

De Franse tolpoortjes hebben hoogte detectie om het tarief te bepalen maar de dakkoffer hoort officieel niet meegeteld te worden. Schijnt soms mis te gaan. Zelf geen ervaring mee overigens.
  woensdag 1 mei 2019 @ 17:24:08 #73
80382 manny
30 is best veel
pi_186543901
quote:
7s.gif Op woensdag 1 mei 2019 13:22 schreef vosss het volgende:

[..]

Ik overweeg om de mijne in de kleur van mn auto te laten spuiten en hem er ook gewoon standaard op te laten liggen _O_
heb ik !
pi_186545536
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 17:24 schreef manny het volgende:

[..]

heb ik !
Pics! :9
vosss is de naam,
  woensdag 1 mei 2019 @ 21:07:26 #75
80382 manny
30 is best veel
pi_186548782
quote:
11s.gif Op woensdag 1 mei 2019 18:53 schreef vosss het volgende:

[..]

hoe doe je dat ? foto plaatsen ?
pi_186555982
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 21:07 schreef manny het volgende:

[..]

hoe doe je dat ? foto plaatsen ?
De link naar de foto tussen [img] en [/img ] zetten. Zonder spaties.
vosss is de naam,
  zondag 19 januari 2020 @ 16:01:49 #77
80382 manny
30 is best veel
pi_191102618
quote:
11s.gif Op woensdag 1 mei 2019 18:53 schreef vosss het volgende:

[..]

Gelukt!
pi_191102957
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2020 16:01 schreef manny het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Gelukt!
Nice! :9
vosss is de naam,
pi_191107615
2 jaar geleden heb ik het anders gedaan. Ik werk in de logistiek en heb thuis een pallet van 120*80*175cm opgebouwd, gesealed en door onze vervoerder in Duitsland op onze camping laten leveren + retour. Extra rolletje sealfolie er bij gestopt voor de terugweg.

Ik ben nog nooit zo relaxed op vakantie geweest. Enkel wat tassen met kleding en andere noodzakelijke spullen meegenomen in de auto.

Uiteraard vooraf afgestemd met de campingeigenaar of hij het een probleem vond dat er een 13,60 meter trailer kwam lossen. Hij kon er wel om lachen.

Totale kosten: Euro 70
pi_191107785
Ik doe om de dakkoffer altijd twee sjorbanden, want die slotjes/ vergrendeling zijn mij te zwak. Ik wil niet het risico lopen dat de dakkoffer openklapt.

[ Bericht 1% gewijzigd door HPoi op 19-01-2020 21:43:52 ]
pi_191107837
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2020 21:38 schreef HPoi het volgende:
Ik die om de dakkoffer altijd twee sjorbanden, want die slotjes/ vergrendeling zijn mij te zwak. Ik wil niet het risico lope dat de dakkoffer openklapt.
Ik las juist dat het gebruik van sjorbanden wordt afgeraden omdat het te strak aanspannen er juist voor kan zorgen dat de sloten open springen. Je zou er te veel spanning mee op de koffer kunnen zetten.
  zondag 19 januari 2020 @ 21:42:52 #82
80382 manny
30 is best veel
pi_191107868
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2020 21:38 schreef HPoi het volgende:
Ik die om de dakkoffer altijd twee sjorbanden, want die slotjes/ vergrendeling zijn mij te zwak. Ik wil niet het risico lope dat de dakkoffer openklapt.
scharnier zit aan de voorkant, dus dat gebeurt niet zomaar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')