Ik bedoelde gewoon het principe dat je een aanhanger achter je hebt hangen, ik heb zelf liever een vaste dakkoffer dan dat ik constant de neiging heb (1300km lang) om achter me te kijken of die aanhanger er nog aanhangtquote:Op woensdag 24 april 2019 20:58 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Hier nu een skoda octavia station en straks een kia niro, maar alsnog. We hebben ook wel wat praktisch(er) lichtgewicht spul voor bepaalde dingen en pakken efficient in, maar alleen al een autstoel + kinderwagen neemt gewoon zoveel meer ruimte in dat je dat al gaat merken. Laat staan alle andere dingen inderdaad als bedje, wat bij ons waarschijnlijk een deryan gaat worden want klein en lichtgewicht. En die bagagewagentjes, ik zou er niet mee naar de stort gaan want er past amper wat in aan bouwmateriaal
![]()
[ afbeelding ]
De box heeft een slot. En de auto-specifieke dakdragers meestal ook. Wij tilden de box met dragers en al van de auto en zetten hem zo naast/achter de tent. Prima opbergmogelijk voor los spul. Slecht weer op komst? Staat tenminste niet je hele tent vol met opgeklapte tafel, stoelen, parasols etc. Gewoon lekker in de box.quote:Op donderdag 18 april 2019 19:18 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Hmm, dat klinkt op zich wel handig, maar ben je dan niet bang dat 'ie ongewenst met iemand anders mee terug rijdt? Of zet je hem dan ergens aan vast?
Natuurlijk kan dat met een moderne dunwandige tent. Met een katoenen De Waard van zware kwaliteit die een mensenleven mee gaat en veel comfortabeler is heb je toch al een behoorlijke kofferbak vol met alleen de tent + stokken.quote:Op woensdag 24 april 2019 21:02 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Vriend van me is vorige zomer op vakantie gegaan met z’n vriendin en dochter van nog geen jaar oud. Gingen ook kamperen. Ze zijn met een Peugeot 206 gegaan met een stoffen dakkoffer. Dus het kan wel in een compacte auto 😄
Ik heb een tweedehands Thule Ocean 100 gekocht. Superdegelijk spul en er past 360L in. Met Thule kan je eigelijk niet verkeerd zitten.quote:Op dinsdag 30 april 2019 21:39 schreef Palomar het volgende:
Ik ben voor aankomende zomer ook een dakkoffer aan net overwegen. Wordt onze eerste vakantie met 2 kids (jongste is dan een half jaar oud), maar bij wat midweekjes weg e.d. zat de auto (seat leon station) al propvol. Een aanhanger vind ik niet praktisch (lagere snelheid, minder goed kunnen manoeuvreren, moet je ergens stallen) en een trekhaakkoffer lijkt me ook minder praktisch, omdat je de achterklep dan niet meer open kunt doen (lijkt me). Ook zie ik in dakdragers een wat meer herbruikbaar nut dan dan de andere alternatieven (bijv. voor fietsen of ski's of lang ikea-pakket).
Anyways, enige waar ik bij een dakkoffer een beetje bang ben is dat ie openklapt. Heb op de Franse autoroute toch wel een paar keer gezien dat iemand op de vluchtstrook stond met een openstaande koffer en en spoor van handdoeken en badslippers achter zichIs dat iets wat voor kan komen bij slechtere exemplaren? Of moet daar een gebruikersfout aan te pas zijn gekomen? (niet dicht gedaan dus).
Het lijkt mij handig om dan een zo groot mogelijke te kopen. Of heeft een grotere nadelen tov. een kleine? Windgeruis e.d. heb je immers toch lijkt me. Wat is een gangbare maat?
Lijkt me een prima optie iddquote:Op woensdag 1 mei 2019 01:22 schreef trein2000 het volgende:
ls je echt bang bent voor openklappende koffers doe je er toch een sjorbandje of kofferriem omheen?
Zo groot is leuk, maar hoeveel gewicht mag je totaal op je daksteunen meenemen? Dat kun je volstoppen met dekbedden en kussens een koffer en een lichte tent en dan is het vaak wel klaar volgens mij Rijdt sowieso beroerd volgens mij; heel veel gewicht op je dak, zijwindgevoeliger ook lijkt me..quote:Op woensdag 1 mei 2019 01:09 schreef Coppi het volgende:
[..]
Ik heb een tweedehands Thule Ocean 100 gekocht. Superdegelijk spul en er past 360L in. Met Thule kan je eigelijk niet verkeerd zitten.
360L is helemaal niet zo groot hoor. Dat is een beetje het standaardformaat voor dakkoffers en het een na kleinste model van Thule. Persoonlijk merk ik er op vakanties niets van dat ik een dakkoffer op mijn dak heb, dus dat beroerde rijden valt wel mee. Qua gewicht let ik er eigenlijk nooit zo goed op. Ik prop hem vol met slaapzakken, opvouwbare stoelen en meer licht spul.quote:Op woensdag 1 mei 2019 01:42 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Zo groot is leuk, maar hoeveel gewicht mag je totaal op je daksteunen meenemen? Dat kun je volstoppen met dekbedden en kussens een koffer en een lichte tent en dan is het vaak wel klaar volgens mij Rijdt sowieso beroerd volgens mij; heel veel gewicht op je dak, zijwindgevoeliger ook lijkt me..
Ik zou gaan voor een degelijk aanhangertje waarmee je makkelijk 100 kunt rijden waar dat mag.. je rijdt zuiniger en rustiger en dat parkeren leer je wel.. En je hebt er de rest van het jaar ook nog wat aan (en de familie, en de buren....)
Dat kan wel heel veel windgeluid geven. Vooral als de snelheid wat hoger ligt.quote:Op woensdag 1 mei 2019 01:22 schreef trein2000 het volgende:
ls je echt bang bent voor openklappende koffers doe je er toch een sjorbandje of kofferriem omheen?
Als je ‘m in de lengte doet met de sluiting achter zul je niet meer windgeruis krijgen dan wat de bak en dragers al produceren.quote:Op woensdag 1 mei 2019 10:26 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Dat kan wel heel veel windgeluid geven. Vooral als de snelheid wat hoger ligt.
Als een deel spanband onder de dragers gaat en dus vrij hangt in de lucht dan kan je tegen het klapperen er een slag in doen. Dat verstoort de resonantie die het klapperen veroorzaakt.quote:Op woensdag 1 mei 2019 10:36 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Als je ‘m in de lengte doet met de sluiting achter zul je niet meer windgeruis krijgen dan wat de bak en dragers al produceren.
Maar als dat gaat klapperen zit het niet strak genoeg. Het zal inderdaad wat gaan bewegen maar zal niet snel tegen de bak zelf aankomen lijkt mij. En je kunt ook het spanbandje tussen de dragers en de dakkoffer trekken voordat je alle moertjes gaat aandraaien.quote:Op woensdag 1 mei 2019 12:30 schreef nanuk het volgende:
[..]
Als een deel spanband onder de dragers gaat en dus vrij hangt in de lucht dan kan je tegen het klapperen er een slag in doen. Dat verstoort de resonantie die het klapperen veroorzaakt.
precies. die zijn ook zo gebouwd dat de opening zo zit dat de rijwind de koffer als het ware dicht duwt inplaats van open probeert te trekken.quote:Op woensdag 1 mei 2019 12:35 schreef vosss het volgende:
Een fatsoenlijke dakkoffer klapt niet ineens open onder het rijden.
Ik overweeg om de mijne in de kleur van mn auto te laten spuiten en hem er ook gewoon standaard op te laten liggenquote:Op woensdag 1 mei 2019 12:51 schreef manny het volgende:
Dakkoffer for life.
Ik schroef dat ding er nooit meer af. Kan veel meer in dan je denkt en verder geen omkijken naar. Ook als je onverwacht eens iets moet meenemen.
Tevens ook makkelijk herkenningspunt op de parkeerplaats.
heb ik !quote:Op woensdag 1 mei 2019 13:22 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik overweeg om de mijne in de kleur van mn auto te laten spuiten en hem er ook gewoon standaard op te laten liggen
hoe doe je dat ? foto plaatsen ?quote:
De link naar de foto tussen [img] en [/img ] zetten. Zonder spaties.quote:
Ik las juist dat het gebruik van sjorbanden wordt afgeraden omdat het te strak aanspannen er juist voor kan zorgen dat de sloten open springen. Je zou er te veel spanning mee op de koffer kunnen zetten.quote:Op zondag 19 januari 2020 21:38 schreef HPoi het volgende:
Ik die om de dakkoffer altijd twee sjorbanden, want die slotjes/ vergrendeling zijn mij te zwak. Ik wil niet het risico lope dat de dakkoffer openklapt.
scharnier zit aan de voorkant, dus dat gebeurt niet zomaarquote:Op zondag 19 januari 2020 21:38 schreef HPoi het volgende:
Ik die om de dakkoffer altijd twee sjorbanden, want die slotjes/ vergrendeling zijn mij te zwak. Ik wil niet het risico lope dat de dakkoffer openklapt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |