Kut, weer een droog jaar.quote:Op maandag 15 april 2019 21:52 schreef Infection het volgende:
Nostradamus:
The year that Saturn and Mars are equal fiery, The air very dry parched long meteor: Through secret fires a great place blazing from burning heat, Little rain, warm wind, wars, incursions.
Qua cultuurhistorische waarde misschien. Qua gevoel en beleving is er niks vergelijkbaars.quote:Op maandag 15 april 2019 21:52 schreef Boca_Raton het volgende:
Het enige vergelijkbare gebouw vind ik dan toch echt het Rijksmuseum.
Dat gebouw is nog geen 200 jaar oud volgens mij.quote:Op maandag 15 april 2019 21:52 schreef Boca_Raton het volgende:
Het enige vergelijkbare gebouw vind ik dan toch echt het Rijksmuseum.
Die is ook steeds ternauwernood aan de dood ontsnapt, zo las ik over de renovatiequote:Op maandag 15 april 2019 21:55 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Qua cultuurhistorische waarde misschien. Qua gevoel en beleving is er niks vergelijkbaars.
Ja misschien de big ben voor London.
Idd.quote:Op maandag 15 april 2019 21:55 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Qua cultuurhistorische waarde misschien. Qua gevoel en beleving is er niks vergelijkbaars.
Sint Pieterquote:Op maandag 15 april 2019 21:55 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Tot de muren misschien ook vallen...quote:Op maandag 15 april 2019 21:53 schreef beantherio het volgende:
[..]
Minister is ook een beetje dronken. Het gebouw is zwaar beschadigd maar zal zonder twijfel herbouwd worden.
Sint-Pieter in Romequote:Op maandag 15 april 2019 21:55 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar veel werken er in zijn veel ouder... het gebouw zelf is inderdaad niet heel historisch.quote:Op maandag 15 april 2019 21:55 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dat gebouw is nog geen 200 jaar oud volgens mij.
Ik bedoel in Nederland hè.quote:Op maandag 15 april 2019 21:55 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat wordt wel gedaanquote:Op maandag 15 april 2019 21:53 schreef Jahr00n het volgende:
[..]
ik zou er 10 keer zo veel hebben ingezet wat erg dat hier niet alles op alles wordt gezet om het gebouw te redden
Sint-Servaasbasiliek in Maastricht.quote:Op maandag 15 april 2019 21:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Idd.
Wij hebben in NL geen equivalent.
Nee, maar dat is het wanneer je één steen vervangt al niet meer.quote:Op maandag 15 april 2019 21:57 schreef KennyPowers het volgende:
Als je een gebouw steen voor steen en onderdeel voor onderdeel vervangt, is het dan nog hetzelfde gebouw?
Da's maar een klein kerkje vergeleken met de Notre Dame.quote:Op maandag 15 april 2019 21:57 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Sint-Servaasbasiliek in Maastricht.
Maastricht ligt in Nederland he, niet in België.
Westminster Abbey?quote:Op maandag 15 april 2019 21:55 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Bouwtechnisch gezien, wellicht.quote:Op maandag 15 april 2019 21:57 schreef KennyPowers het volgende:
Als je een gebouw steen voor steen en onderdeel voor onderdeel vervangt, is het dan nog hetzelfde gebouw?
Jawel hoor, de Sint-Servaasbasiliek in Maastricht is ouder dan de Notre Dame.quote:Op maandag 15 april 2019 21:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Idd.
Wij hebben in NL geen equivalent.
Ik bedoel meer in de zin van nationale verbondenheid.quote:Op maandag 15 april 2019 21:55 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dat gebouw is nog geen 200 jaar oud volgens mij.
Klopt, maar een erg oud gebouw met mooie architectuur.quote:Op maandag 15 april 2019 21:57 schreef Infection het volgende:
[..]
Da's maar een klein kerkje vergeleken met de Notre Dame.
Dus als mijn lichaam een huidcel vervangt, sterf ik eigenlijk. Elke dag.quote:Op maandag 15 april 2019 21:57 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Nee, maar dat is het wanneer je één steen vervangt al niet meer.
quote:Op maandag 15 april 2019 21:58 schreef krokrodil het volgende:
[..]
Jawel hoor, de Sint-Servaasbasiliek in Maastricht is ouder dan de Notre Dame.
Dat klopt. Elke dag zijn we weer ietsje dichter bij ons sterven.quote:Op maandag 15 april 2019 21:59 schreef KennyPowers het volgende:
[..]
Dus als mijn lichaam een huidcel vervangt, sterf ik eigenlijk. Elke dag.
Maar heeft niet dezelfde symbolische waarde noch dezelfde historie noch dezelfde cultuurhistorische waardequote:Op maandag 15 april 2019 21:58 schreef krokrodil het volgende:
[..]
Jawel hoor, de Sint-Servaasbasiliek in Maastricht is ouder dan de Notre Dame.
Jezus heeft nooit bestaan.quote:Op maandag 15 april 2019 22:00 schreef Ali_boo het volgende:
Apparently the Notre Dame Cathedral contained pieces of the actual cross Christ was crucified on and His crown of thorns
Kan iemand dit bevestigen ?^^
Makkelijker gezegd dan gedaan. Herstel gaat honderden miljoenen kosten die de katholieke kerk niet heeft.quote:Op maandag 15 april 2019 21:53 schreef beantherio het volgende:
[..]
Minister is ook een beetje dronken. Het gebouw is zwaar beschadigd maar zal zonder twijfel herbouwd worden.
De Notre Dame is (of was) mooi maar de meest indrukwekkende catedraal vind ik nog altijd de St. Pauls in Londen.quote:Op maandag 15 april 2019 21:55 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Franse staat zal ongetwijfeld bijdragen.quote:Op maandag 15 april 2019 22:00 schreef HiZ het volgende:
[..]
Makkelijker gezegd dan gedaan. Herstel gaat honderden miljoenen kosten die de katholieke kerk niet heeft.
Jezus is even echt als Quasimodo.quote:Op maandag 15 april 2019 22:00 schreef Ali_boo het volgende:
Apparently the Notre Dame Cathedral contained pieces of the actual cross Christ was crucified on and His crown of thorns
"Every breath leaves me one less to my last"quote:Op maandag 15 april 2019 22:00 schreef Falco het volgende:
[..]
Dat klopt. Elke dag zijn we weer ietsje dichter bij ons sterven.
Prachtig inderdaad, zeer indrukwekkend en de moeite.quote:Op maandag 15 april 2019 22:01 schreef beantherio het volgende:
[..]
De Notre Dame is (of was) mooi maar de meest indrukwekkende catedraal vind ik nog altijd de St. Pauls in Londen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die is trouwens wel eens echt tot de grond aan toe afgefikt.
Aan de andere kant zie ik het ook zo: het voegt geschiedenis toe aan het gebouw. Als het er over 200 jaar nog staat is dit een van de velen dingen die de Notre Dame heeft meegemaakt. Ook al is het grotendeels herbouwd, al dan niet met eigen materialen.quote:Op maandag 15 april 2019 21:58 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Bouwtechnisch gezien, wellicht.
Cultuurhistorisch gezien absoluut niet.
Ho ho, je vergeet o.a. Rome. Ook Duitsland heeft het e.e.a. aan culturele schatten. De Kathedraal van de Voorbede van de Moeder Gods in Moskou is ook iconisch. Buiten Europa de Taj Mahal, schiet mij ook te binnen, of de Giza Piramiden.quote:Op maandag 15 april 2019 21:55 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja. Maar er zijn zoveel stukken van het ware kruis her en der over de wereld verspreid dat het wel een heeeeeeel groot kruis geweest moet zijn....quote:Op maandag 15 april 2019 22:00 schreef Ali_boo het volgende:
Tja het is niet alleen het gebouw, maar ook de (bijna zeker verloren) kunst alsmede de ziel die hiermee verdwenen zal zijn. Zo ik begrijp uit het Franse nieuws, zijn "ze" er niet in geslaagd veel te (be)redden.quote:Op maandag 15 april 2019 21:57 schreef KennyPowers het volgende:
Mag niet.quote:Op maandag 15 april 2019 22:01 schreef Faux. het volgende:
[..]
Franse staat zal ongetwijfeld bijdragen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |