haha ik weet precies welke plek je nu bedoelt.quote:Op vrijdag 12 april 2019 07:12 schreef polariteit het volgende:
Ik zie nog best vaak lifters staan hier in den Haag bij het begin van de Utrechtse baan, alleen ze willen altijd (afgaand op hun bordjes) naar plekken waar ik niet langs kom. Aangezien ze de volgende ochtend altijd wel weg zijn zijn er twee opties: of ze hebben een lift gekregen, of ze hebben het opgegeven
Ik ben er onwijs benieuwd naar gewoon voor t avontuur alleen al om zoiets te doen.quote:Op vrijdag 12 april 2019 07:20 schreef valentijn101 het volgende:
Ligt er een beetje aan waar je staat en waar je naar toe wil. Ik zie er hier wel eens Op de oprit van de autoweg staan op een plaek waar je niet mag stoppen![]()
Voor grote afstanden is een truckstop misschien handig.
Ik denk dat de truck mss beetje is kartonnetje met waarheen maar dan in kleine stapjes.quote:Op vrijdag 12 april 2019 07:31 schreef -mosrednA het volgende:
Vriendin van mij is een paar maanden geleden helemaal naar Denemarken gelift.
Dus ja. Het is goed mogelijk.
Heb zelf ook wel eens lifters meegenomen
ja weet niet. Ik heb er geen moeite mee om iemand op te pikken man/vrouw.quote:Op vrijdag 12 april 2019 07:37 schreef BijzonderSuf het volgende:
Het schijnt makkelijker te zijn als vrouw, maar dan is het risico op verdwijningen ook groter.
In praag ga je sowieso wel komen. Ik zou alleen wel wat bij me dragen just to be sure.quote:Op vrijdag 12 april 2019 07:34 schreef kree het volgende:
[..]
Ik denk dat de truck mss beetje is kartonnetje met waarheen maar dan in kleine stapjes.
Hahaha hmmmms ik wil t eigenlijk wel proberen?
Zou ik in praag kunnen komen op die manier?
Het klinkt onwijs leuk eigenlijkquote:Op vrijdag 12 april 2019 08:01 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Ja kan prima. Ben zelf twee keer van Groningen naar Kopenhagen gelift in twee etappes. Het zijn voor het grootste deel veertigers/vijftigers die je meenemen. Komen uit ewn tijd dat liften normaler was. Beginnen er vaak ook over dat ze het vroeger ook deden. Jonge mensen (< 30) zijn te huiverig.
Heb meegemaakt dat ik 5 minuten wachtte en ook 1.5 uur. Belangrijk is echt dat je op goeie plekken staat. Beste zijn tankstations op grote snelwegen. Daar kun je mensen aanspreken en ivm kou schuilen/koffie/eten. Met een bordje staan bij plekken waar autos kunnen stoppen en niet te hard rijden. Ze moeten je nl zien, de keus maken om te stoppen (vriendelijk lachen en aankijken bestuurder!) En zien dat ze kunnen stoppen.
Op de bordjes schreef ik meestal de eerstvolgende grote stad. Anders skippen mensen je die ergens anders heen gaan maar wel de goeie richting op gaan.
Man en vrouw samen blijkt het best te werken. Ik ben alleen met twee mannen (incl mezelf) gegaan en dat ging ook goed.
Neem een hele dag voor bv Groningen - Hamburg, ik vertrok beide keren om 10.00 uur op de eerste liftlocatie en was er ruim er rond etenstijd. Ken ook mensen die Kopenhagen in een dag hebben gehaald. Berlijn schijnt ook heel goed te doen te zijn in een dag.
Deze map is handig: http://hitchwiki.org/maps/
Staan liftlocaties en ervaringen met wachttijden.
De grootste fout die ik maakte is me laten afzetten op afgelegen plekken. Mensen die je goedbedoeld 15 km verder brengen maar dan middenin een woonwijk. Blijf echt bij parkeerplaatsen van snelwegen en plekken op deze map. Laatste stukjes kunnen wel met tram/trein.
Liften in combinatie met couch surfing (scheelt ook nog eens kosten overnachting) is superleuk. Je ontmoet allerlei mensen en komt op plekken waar je als normale toerist niet komt. Ik eindigde in Hamburg met nog een groep van 4 couchsurfers in een groot antikraakpand van een oudere hippie. Supergezellig, uit geweest met zn allen in een obscure buurt, feestje gevierd bij hem thuis. Nam ons mee langs alternatieve plekken in de stad.
Je moet wel een flinke dosis goed humeur hebben.
Succes
Geen idee maar t lijkt mij leuk. alleen of met zijn 2 gasten dus.quote:Op vrijdag 12 april 2019 08:39 schreef MaJo het volgende:
Tof idee! Ik zou het zelf (als vrouw) niet durven maar het heeft wel iets romantisch zo op de bonnefooi. Mijn vader is als jonge jongen helemaal naar Marokko gelift en heeft daar prachtige verhalen over
Risico op verdwijningenquote:Op vrijdag 12 april 2019 07:37 schreef BijzonderSuf het volgende:
Het schijnt makkelijker te zijn als vrouw, maar dan is het risico op verdwijningen ook groter.
haha dit hele hersenspinsel van me gaat me steeds leuker lijkenquote:Op vrijdag 12 april 2019 08:20 schreef bonke het volgende:
je kan natuurlijk een bordje maken waarop staat : +- 100 km that way ====>
en kijken waar je terecht komt
Doe je dan bordje ook met richting etc?quote:Op vrijdag 12 april 2019 09:20 schreef SeLang het volgende:
Ik lift regelmatig, maar alleen op relatief korte stukken op plekken waar geen openbaar vervoer is. Meestal pikken locals je dan snel op. Vaak stoppen ze al uit zichzelf als ze je langs de weg zien lopen op eenzame plekken.
Grote afstanden met het doel om geld te besparen heb ik nooit gedaan, maar het lijkt mij wel avontuurlijk. In dat geval zou ik wel aanbieden om mee te betalen aan de benzinekosten (is ook gebruikelijk in veel landen).
Nee hoor. Mensen verdwijnen in het echt ook. Ohh en oorlogen bestaan ook echt!! Zou je niet zeggen he?quote:
Ja, ben je serieus meid?quote:Op vrijdag 12 april 2019 09:33 schreef loni55 het volgende:
[..]
Nee hoor. Mensen verdwijnen in het echt ook. Ohh en oorlogen bestaan ook echt!! Zou je niet zeggen he?
Nou, als de plisie maar niet van jouw belastingcentuh gaat zoeken he?quote:
In principe niet helemaal nodig. Stoppers stoppen meestal niet omdat ze de lokatie zien waar jij naar toe wil.quote:Op vrijdag 12 april 2019 09:23 schreef kree het volgende:
[..]
Doe je dan bordje ook met richting etc?
Ik gok dat ik hier btw wel opgepikt zou worden naar Leiden (vanaf katwijk dus) maar heb geen idee
Dat hele onbekende lijkt me er dus juist mooi aan
Ja die wouten doen toch de hele dag niks. Hardwerkende mensen lastigvallen terwijl ik niks doe alleen bier voor de deur drink en een peuk rook met mijn matties.quote:Op vrijdag 12 april 2019 09:40 schreef Dven het volgende:
[..]
Nou, als de plisie maar niet van jouw belastingcentuh gaat zoeken he?
Nee, gewoon duim opsteken of arm omlaag, afhankelijk van het land waar je bent.quote:Op vrijdag 12 april 2019 09:23 schreef kree het volgende:
[..]
Doe je dan bordje ook met richting etc?
Ik denk handig om het in korte stukjes op te delen.quote:Op vrijdag 12 april 2019 10:32 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee, gewoon duim opsteken of arm omlaag, afhankelijk van het land waar je bent.
Als je honderden kilometers wilt liften langs een drukke weg dan is een bordje misschien wél handig, maar dat heb ik zelf nooit gedaan. De plekken waar ik lift zijn meestal eenzame wegen waar 1 keer per 5-10 minuten een auto langskomt.
Heb 2x meegemaakt dat de tweede lift helemaal naar de eindbestemming ging. Golden ticket noemen we datquote:Op vrijdag 12 april 2019 10:36 schreef kree het volgende:
[..]
Ik denk handig om het in korte stukjes op te delen.
En idd parkeerplaatsen langs een snelweg.
Maarja goed ik heb hier 0 ervaring mee
Daar hebben we een reeks over: Topicreeks: Liften is cool #3quote:Op vrijdag 12 april 2019 06:57 schreef kree het volgende:
Is dat nog te doen tegenwoordig om zeg maar onwijs goedkoop ergens te komen?
Of subvraag, hebben jullie ooit wel eens lifters meegenomen?
Ja Spanje en Italië schijnt lastig te zijn. Vriend van me is maanden door Europa gelift en had pas moeite een lift te krijgen in die landen. Oostblok geen problemen.quote:Op vrijdag 12 april 2019 13:09 schreef Piva het volgende:
Ik zie eigenlijk bijna nooit lifters in Nederland. Maar het schijnt hier heel goed te gaan van de verhalen die ik gehoord heb.
In andere landen in Europa is het nog al eens een hit of mis. Spanje schijnt een drama te zijn.
Het lijkt mij ook wel een keer tof om echt een lange afstand te reizen. Uit noodzaak wel eens een aantal liften gemaakt zoals Selang, maar dat gaat vaak toch net iets anders dan van stad naar stad. Het kan overigens prima, ik kwam eens een gast tegen bij een couchsurfer die door heel Rusland was gelift (echt voor een half jaar ofzo), daar na ook Kazachtstan, Iran, Georgië, Armenië etc. Hij zei ook vooraf tijdens het liften dat hij niet betaalt voor de rit.
Gewoon wapens meequote:Op vrijdag 12 april 2019 17:35 schreef FlippingCoin het volgende:
Vind het voor vrouwen maar een akelig idee altijd.
Waarom? Voor het geven van ippa (tegenwoordig alleen een kusje op de wang zelfs) mogen ze gewoon naar buitenland is super praktisch en makkiequote:Op vrijdag 12 april 2019 17:35 schreef FlippingCoin het volgende:
Vind het voor vrouwen maar een akelig idee altijd.
quote:Op dinsdag 23 april 2019 12:38 schreef dagobertE6 het volgende:
[..]
Waarom? Voor het geven van ippa (tegenwoordig alleen een kusje op de wang zelfs) mogen ze gewoon naar buitenland is super praktisch en makkie
Heb ik ook wel eens gedaan. Gaat prima, leuke ervaring, zeker doen!quote:Op vrijdag 12 april 2019 07:31 schreef -mosrednA het volgende:
Vriendin van mij is een paar maanden geleden helemaal naar Denemarken gelift.
Dus ja. Het is goed mogelijk.
Heb zelf ook wel eens lifters meegenomen
Ja dit heb ik dus ook gehad. Een of andere Afghaan die stoer aan het doen was met wat ie allemaal geregeld had daar zoquote:Op vrijdag 12 april 2019 17:23 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Ja Spanje en Italië schijnt lastig te zijn. Vriend van me is maanden door Europa gelift en had pas moeite een lift te krijgen in die landen. Oostblok geen problemen.
Verder was het ramadan vertelde hij, en waren er veel moslims die in die tijd iets goeds voor een ander willen doen. Wel was hij in die periode in een auto met mensen die zeiden dat ze naar Syrië gingen
Heeft hij maar niet over doorgevraagd.
Ken dat topic btw. Maargoed was al tijdje dood.quote:Op vrijdag 12 april 2019 12:48 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Daar hebben we een reeks over: Topicreeks: Liften is cool #3
Dus antwoord op vraag 1: Ja
Antwoord op vraag 2: Ja, ik heb wel eens lifters meegenomen. Zowel in de VS als in Frankrijk.
In Nederland/Europa zit je wel goed denk ik. Maar ik ken mensen in Australie die geen fijne ervaring hadden. Er zijn daar stukken van 300km waar geen mens is en waar je ook geen ontvangst met je telefoon hebt. Iemand met kwade bedoelingen kan daar makkelijk mee wegkomen.quote:
Kan me voorstellen als meisje alleen wel ja... Hmmms dan moet je aardig lef hebben wel.quote:Op donderdag 25 april 2019 12:03 schreef opreis het volgende:
[..]
In Nederland/Europa zit je wel goed denk ik. Maar ik ken mensen in Australie die geen fijne ervaring hadden. Er zijn daar stukken van 300km waar geen mens is en waar je ook geen ontvangst met je telefoon hebt. Iemand met kwade bedoelingen kan daar makkelijk mee wegkomen.
Verdwijningen onder backpackers gebeuren niet snel, maar seksuele handelingen verrichten of telefoon inleveren op plekken in the middle of nowhere is daar wel een risicotje.
Mensen doen het ook voor de lol hequote:Op donderdag 25 april 2019 11:58 schreef opreis het volgende:
Ik heb het in het buitenland wel gedaan, toen was het vanwege beperkte OV mogenlijkheden en was het gewoon sneller. In Nederland zie ik het nut niet zo heel erg. Met internationale bussen is het enorm goedkoop om van de ene grote stad naar de andere te komen en is nog sneller ook, als je geen 2 tientjes kan missen om naar Parijs te komen moet je misschien maar gewoon niet gaan.
Ik zou zelf wel mensen meenemen maar ik zie ze gewoon niet.
vanavond ook goed? Moet nu weg.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 09:35 schreef kree het volgende:
@:Fietsertje70 vertel hier even je avonturen nog tot in details?
en hoe bereid je je daar op voor? bedoel ok tis wel tijd terug natuurlijk voor jou,quote:Op dinsdag 16 juli 2019 09:22 schreef Fietsertje70 het volgende:
Beter plan om hier verder te gaan. Ik ben een keer of 3/4 zo op vakantie gegaan, toen was ik begin 20. Wij studeerden toen, en dan je 2 maanden zomervakantie dan gingen we toch wel een week of 5 van weg.
Ha dit lijkt me zo cool? maar ben net ff te laat nu?r denk. om dat nog zo te doen? weet niet of het kan lukken, kans best kleiner wel denk nlquote:Op dinsdag 16 juli 2019 18:19 schreef Fietsertje70 het volgende:
We namen geen tentje mee, maar sliepen in hostels en we hadden gewoon een gidsje met waar die hostels waren. Ik nam altijd een lakenzak en kussensloop mee, dekens en kussens waren er wel in die hostels.
In de hostels was dan ook info aanwezig wat er in de buurt te doen was aan bezienswaardigheden, en soms kon je er ook ontbijten/dineren.
Ik kan me nog ergens een slaapzaal herinneren, daar stonden 5 stapelbedden tegen elkaar aan de ene kant, en 5 aan de andere kant, en die stapelbedden stonden tegen elkaar, dus je moest via het voeteneinden je bed in kruipen. Daar zijn we toen maar 1 nacht gebleven.
Mobieltje hadden we niet, euro was er ook nog niet, 1x per week bellen naar ouders en cheques mee, dan kon je bij het postkantoor geld halen.
En er was toen in die hostels echt een open sfeer, je legde heel makkelijk contacten en iedereen was op doorreis, met de interrail of liftend, en je wisselde ervaringen uit, over liftplekken, over wat leuk was, waar je heen moest gaan en wat je echt moest vermijden.
ja beetje backpack idee dus? hmms in het buitenland maak ik me nog minder zorgen als NL sowieso al de vraag hoe kom je weg hier?quote:Op dinsdag 16 juli 2019 18:48 schreef Fietsertje70 het volgende:
Oh en alles in een rugzak, rolkoffertjes waren er toen denk ik ook niet (en ook niet handig voor dit)
haha ja dat is toch vet? hahaha kun je paar foto's delen hier?quote:Op dinsdag 16 juli 2019 18:54 schreef BeriBeri het volgende:
Vorige jaar nog gedaan van Barcelona naar Taragonna, net een kartonnen bordje langs de weg samen met een vriend
Heb op insta nog wel ergens foto’s staan van de mensen die ons hebben meegenomen, snachts sliepen we op het strand👌
@:demanto
Ben ik weer, gaaf man! dat moet toch een top avontuur zijn? Veel beter als alles inc enzo.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 22:04 schreef BeriBeri het volgende:
Heb ze niet meer op telefoon, paar staan er nog op Instagram
1e gast die ons meenam
https://www.instagram.com/p/BkF0isIlkmh/?igshid=1te9dy7d4ks8m
Traktatie op bier
https://www.instagram.com/p/BkF4-0dFXsS/?igshid=h6ohhl5f68j3
Sonja, vrouw die ons meenam
https://www.instagram.com/p/BkIRMdXlcXX/?igshid=18cc7kxu6cui1
DJ snachts op strand
https://www.instagram.com/p/BkKjG25FmRQ/?igshid=8tgkjk0xbgww
Eindbestemming, Taragonna
https://www.instagram.com/p/BkJG0y7lQGF/?igshid=49wx64jyfiod
Ja was erg leuk om te doen, hebben er 2 dagen over gedaanquote:Op woensdag 17 juli 2019 22:55 schreef kree het volgende:
[..]
Ben ik weer, gaaf man! dat moet toch een top avontuur zijn? Veel beter als alles inc enzo.
Ben jaloers hoor, nu alsnog want ok het lijkt te doen. Zelfsnu nog als ik alles eerder ook van iedereen lees.quote:Op donderdag 18 juli 2019 14:45 schreef BeriBeri het volgende:
[..]
Ja was erg leuk om te doen, hebben er 2 dagen over gedaan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |