abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 9 april 2019 @ 22:23:54 #1
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_186128285
Ik ben iemand die op zichzelf woont en een megavriezer heeft. Die heb ik speciaal gekocht omdat ik in het groot kook. Ik kook dus niet elke dag omdat dat alles behalve efficient is qua tijd die je erin steekt maar ook qua afwas ed. Dus kook ik regelmatig in het groot :s)

Ik heb dus naast een gewone panneset, met heul veel pannen ook hele grote pannen, 2 van 10 liter, 1 van 14 liter en nog 1 van 35 liter. Daarnaast heb ik pas ook nog een grote industriebrander gekocht waar die hele grote pan eventueel op kan.

Als ik een grote maaltijd maak trek ik daar dan ook gewoon een middag voor uit om bijvoorbeeld iets van 25 liter maaltijdsoep te maken oid. En als ik daarmee klaar ben vries ik alles lekker in en kan ik weer een tijdje vooruit.

Ben ik de enige die zo kookt of zijn er nog meer mensen die zo koken en zo ja wat maak je dan?
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_186128337
He bah, dan eet je dus op de meeste dagen 2de hands eten ;(
Doe mij maar vers :9
pindazakje
pi_186128387
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2019 22:25 schreef Hyaenidae het volgende:
Stoofpotten, soepen, sommige sauzen en nog heel veel meer zijn juist beter als je ze even bewaard.
  dinsdag 9 april 2019 @ 22:29:18 #4
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_186128423
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2019 22:25 schreef Hyaenidae het volgende:
Soep smaakt de volgende dag echt veel beter omdat de smaken dan beter zijn ingetrokken.

En maaltijden als bijvoorbeeld zuurkool is veel lekkerder als je dat de volgende dag lekker opbakt :9 wat met deze vorm van koken makkelijk kan, maar dan met minder moeite en afwas.

[ Bericht 3% gewijzigd door Tengano op 09-04-2019 22:34:42 ]
pi_186128559
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2019 22:29 schreef Tengano het volgende:

[..]

Soep smaakt de volgende dag echt veel beter omdat de smaken dan beter zijn ingetrokken.

En maaltijden als bijvoorbeeld zuurkool is veel lekkerder als je dat de volgende dag lekker opbakt :9 wat met deze vorm van koken makkelijk kan, maar dan met minder moeite en afwas.
Maar waar ga je 35 liter laten :o. het moet toch wel met een aantal maanden op, daarna is het veel minder lekker.
  dinsdag 9 april 2019 @ 22:38:17 #6
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_186128621
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2019 22:35 schreef Embraer89 het volgende:

[..]

Maar waar ga je 35 liter laten :o. het moet toch wel met een aantal maanden op, daarna is het veel minder lekker.
Als je dat binnen 1 jaar opeet, smaakt het helemaal prima hoor. Zo'n vriezer gaat tot 20 graden onder nul.

Daarnaast is het ook een beetje de kunst om meerdere soorten dingen te maken die je graag eet en het liefst gezond zijn. Zo krijg je ook nog voldoende variatie wat natuurlijk wel wenselijk is. En natuurlijk ben je tussendoor altijd nog vrij om zeg maar even gewoon te koken.
pi_186128666
Dat zijn flinke hoeveelheden TS :o

Ik kook nu ook vaak extra porties voor de vriezer. Vanavond aten we nog rendang uit de vriezer, heerlijk.
Maar meer dan 2 of 3 extra porties komt er eigenlijk nooit van, ook al neem ik het me wel voor.

Dit is wel een goede reminder om weer eens pastasaus te maken, dat doe ik meestal wel in 8-10 liter.
Spoilers!
  dinsdag 9 april 2019 @ 22:40:14 #8
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_186128671
Overigens zo'n pan van 35 liter hoeft niet helemaal tot aan de rand gevuld te zijn hoor als je iets maakt. Het is juist prettig om te koken als je in je pan ruimte over hebt om te roeren en nog dingen extra toe te voegen zonder dat je bang hoeft te zijn dat je pan te klein is.
  dinsdag 9 april 2019 @ 22:41:43 #9
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_186128716
Ja precies patsasaus :9 Volgens mij begon ik daar ooit mee. En dan maakte ik er naderhand alleen een beetje pasta bij en wat geraspte kaas :Y)
  dinsdag 9 april 2019 @ 22:43:36 #10
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_186128763
Wat overigens het lastigste is met in het groot koken is om te zorgen dat je zo'n grote hoeveelheid goed op smaak krijgt en dat het geen algmene gaarkeuken smaak krijgt. Vandaar dat je van klein naar groot moet koken en vooral op gevoel. Als je dat in het klein kunt, lukt het ook beter in het groot.
pi_186128806
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2019 22:43 schreef Tengano het volgende:
Wat overigens het lastigste is met in het groot koken is om te zorgen dat je zo'n grote hoeveelheid goed op smaak krijgt en dat het geen algmene gaarkeuken smaak krijgt. Vandaar dat je van klein naar groot moet koken en vooral op gevoel. Als je dat in het klein kunt, lukt het ook beter in het groot.
Ik vind klein koken juist moeilijker, omdat als je uit schiet met iets, je het moeilijker weer op de goede smaak krijgt :P
  dinsdag 9 april 2019 @ 22:47:37 #12
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_186128859
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2019 22:45 schreef Embraer89 het volgende:

[..]

Ik vind klein koken juist moeilijker, omdat als je uit schiet met iets, je het moeilijker weer op de goede smaak krijgt :P
_O- Kan ik me voorstellen. Maar als je zoiets met een 35 liter pan gebeurt en er zit voor 25 euro aan boodschappen in ben je FUCKED!!!! :|W en moet je alles weggooien (wat mij 1 keer gebeurd is toen ik deze beginnersfout maakte om gelijk in het groot te gaan koken) of je moet een jaar lang van die gore zooi gaan vreten, wat je niet vol gaat houden.

Daarom moet je eerst in het klein lekker koken op gevoel, dan leer je pas echt koken. In feite kan nl iedereen een recept volgen en dingen afwegen als je tenminste je ogen open houdt.
  dinsdag 9 april 2019 @ 23:26:53 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_186129740
Ik vind het best prettig om wat ingevroren zaken in de vriezer te hebben, zoals stoofvlees of pastasaus. Maar voorraden koken met pannen van 35 l zonder dat je een groot gezin hebt, vind ik lichtelijk absurd, evenals een megavriezer 24/7 te laten stroomvreten.

Ik heb geen hekel aan koken. Ik maak liever vers klaar en af en toe iets opwarmen uit de vriezer.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 9 april 2019 @ 23:54:05 #14
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_186130202
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 april 2019 23:26 schreef Lienekien het volgende:
Maar voorraden koken met pannen van 35 l zonder dat je een groot gezin hebt, vind ik lichtelijk absurd, evenals een megavriezer 24/7 te laten stroomvreten.
Ik snap wat je zegt, maar ik ben er achter gekomen dat juist als je in je eentje voor jezelf moet zorgen dat deze manier van koken dus veel efficienter is; qua tijd, geld en afwas. Als ik bij wijze van spreken elke avond, 4 aardappels moet schillen en koken, groente moet schoonmaken en koken en nog een stukje vlees bakken en daarna mijn afwas nog moet doen, ben ik wss net zo lang bezig als jij. Maar het rendement voor mij is dan slechts 1 maaltijd.
pi_186130208
Ik vind het opwarmen altijd zo'n gedoe. Soep gaat nog een keer maar een bevroren bord macaroni moet ik altijd 3x op alle verschillende wattages in de magnetron zetten en dan is de linkerkant vaak nog te koud.
pi_186130230
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2019 23:54 schreef Remzz het volgende:
Ik vind het opwarmen altijd zo'n gedoe. Soep gaat nog een keer maar een bevroren bord macaroni moet ik altijd 3x op alle verschillende wattages in de magnetron zetten en dan is de linkerkant vaak nog te koud.
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2019 22:41 schreef Tengano het volgende:
Ja precies pastasaus :9 Volgens mij begon ik daar ooit mee. En dan maakte ik er naderhand alleen een beetje pasta bij en wat geraspte kaas :Y)
Saus is ook makkelijk op te warmen.
  dinsdag 9 april 2019 @ 23:57:51 #17
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_186130237
Macaroni kun je ook het beste een beetje ontdooien (2 minuten in de magnetron) en dan tien minuutjes in een koekepan opbakken. Dan krijgt het weer wat meer smaak en is het ook niet zo'n laffe massa. Enige extra afwas die je dan hebt is dat pannetje en een spatel.

Als je wil kun je er dan van tevoren wat stukjes (bevroren) paprika (uit de vriezer) bij doen en wellicht 1 uitje snipperen, zodat je echt het idee hebt dat je toch aan het koken bent en het weer net iets anders smaakt.

[ Bericht 17% gewijzigd door Tengano op 10-04-2019 00:12:51 ]
pi_186130271
Soep, stoofgerechten en pastasaus maak ik in grotere hoeveelheden om in te vriezen, maar zeker niet in megahoeveelheden.
  woensdag 10 april 2019 @ 08:01:16 #19
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_186132101
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2019 23:57 schreef Tengano het volgende:
Macaroni kun je ook het beste een beetje ontdooien (2 minuten in de magnetron) en dan tien minuutjes in een koekepan opbakken. Dan krijgt het weer wat meer smaak en is het ook niet zo'n laffe massa. Enige extra afwas die je dan hebt is dat pannetje en een spatel.

Als je wil kun je er dan van tevoren wat stukjes (bevroren) paprika (uit de vriezer) bij doen en wellicht 1 uitje snipperen, zodat je echt het idee hebt dat je toch aan het koken bent en het weer net iets anders smaakt.
Pastasaus is goed in te vriezen, maar pasta (net als rijst) kan je beter vers koken, gaat sneller dan invriezen en ontdooien en is hygienetechnisch beter.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 10 april 2019 @ 08:25:31 #20
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_186132260
quote:
1s.gif Op woensdag 10 april 2019 08:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Pastasaus is goed in te vriezen, maar pasta (net als rijst) kan je beter vers koken, gaat sneller dan invriezen en ontdooien en is hygienetechnisch beter.
En waarom is het wel hygienisch om pastasaus in te vriezen en geen macaroni die ik helemaal kant en klaar heb gemaakt en op smaak heb gebracht?
  woensdag 10 april 2019 @ 08:27:19 #21
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_186132267
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2019 08:25 schreef Tengano het volgende:

[..]

En waarom is het wel hygienisch om pastasaus in te vriezen en geen macaroni die ik helemaal kant en klaar heb gemaakt en op smaak heb gebracht?
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bacillus_cereus
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 10 april 2019 @ 08:33:27 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_186132319
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2019 23:54 schreef Tengano het volgende:

[..]

Ik snap wat je zegt, maar ik ben er achter gekomen dat juist als je in je eentje voor jezelf moet zorgen dat deze manier van koken dus veel efficienter is; qua tijd, geld en afwas. Als ik bij wijze van spreken elke avond, 4 aardappels moet schillen en koken, groente moet schoonmaken en koken en nog een stukje vlees bakken en daarna mijn afwas nog moet doen, ben ik wss net zo lang bezig als jij. Maar het rendement voor mij is dan slechts 1 maaltijd.
Tijdgebrek is bij mij niet echt aan de orde, maar ik heb een repertoire aan maaltijden die ik binnen 20-30 minuten klaar heb. Daarbij vries ik nooit complete maaltijden in en kost goed opwarmen van een ontdooide maaltijd ook wel tijd. Bij stoofvlees kook ik toch bijv. apart de rijst en groente erbij.

Maar als dit voor jou de manier is om zelf te bepalen wat er in je eten gaat en je alternatief een stuk slechter zou zijn (afhaal, magnetron, oid) dan prima natuurlijk.
  woensdag 10 april 2019 @ 08:33:58 #23
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_186132323
quote:
Daar heb je wel een punt Piet. Ik heb er zelf in de praktijk nog niet echt last van gehad gelukkig. Dus chinees invriezen is dan nog veel minder gezond als ik het zo lees. En kant en klaar maaltijden van de AH, LIDL en ALDI waar dan rijst of pasta in verwerkt zitten vallen dan automatisch ook in de categorie niet hygienisch lijkt mij.
  woensdag 10 april 2019 @ 08:37:00 #24
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_186132354
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2019 08:33 schreef Tengano het volgende:

[..]

Daar heb je wel een punt Piet. Ik heb er zelf in de praktijk nog niet echt last van gehad gelukkig. Dus chinees invriezen is dan nog veel minder gezond als ik het zo lees. En kant en klaar maaltijden van de AH, LIDL en ALDI waar dan rijst of pasta in verwerkt zitten vallen dan automatisch ook in de categorie niet hygienisch lijkt mij.
Die productieprocessen voor kant-en-klaarmaaltijden worden natuurlijk wel zeer streng bewaakt. Ze zullen hun methodes hebben om de hygiene te waarborgen.
  woensdag 10 april 2019 @ 08:37:49 #25
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_186132360
quote:
1s.gif Op woensdag 10 april 2019 08:33 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Tijdgebrek is bij mij niet echt aan de orde, maar ik heb een repertoire aan maaltijden die ik binnen 20-30 minuten klaar heb. Daarbij vries ik nooit complete maaltijden in en kost goed opwarmen van een ontdooide maaltijd ook wel tijd. Bij stoofvlees kook ik toch bijv. apart de rijst en groente erbij.

Maar als dit voor jou de manier is om zelf te bepalen wat er in je eten gaat en je alternatief een stuk slechter zou zijn (afhaal, magnetron, oid) dan prima natuurlijk.
Een portie van 1 persoon ontdooien in de magnetron kost natuurlijk veel minder tijd dan een of ander blok voor 4 personen. Dus die ontdooitijd valt heel erg mee en weegt voor mij niet op tegen de bereidingstijd van een hele maaltijd.

Maar wat ik ook doe is bijvoorbeeld net als gisteren mijn linzensoep uit de vriezer halen en in de koelkast zetten. Dan ontdooit hij langzaam en het is qua energieverbruik weer wat gunstiger.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')