abonnement Unibet Coolblue
pi_186673284
Poe hé, ik vind dat naar de basisschool gaan wel weer nieuwe dilemma's brengen. Frits heeft het ontzettend naar zijn zin, hij stond gisteren voor de deur te springen om weer te gaan. Zijn beste vriend zit in een andere kleuterklas, als ze buiten spelen, dan zijn onafscheidelijk. Inclusief dingen aan elkaar uitlenen ( schelpjes, Pokémonkaarten) en dan 'zolang als je wilt')

Helaas klikt het niet zo met zijn toegewezen maatje (nadrukkelijk door Frits geen vriend genoemd). Vandaag vroeg Frits wat 'vernietigen' betekent.
Nu blijkt dat de grote broer van zijn beste vriend een Pokémonkaart terug wil hebben en om wat druk uit te oefenen op Frits kreeg hij te horen dat hij anders vernietigd wordt. Frits over de flos ('Ik wihil niehiet vernietigd wohorden).'), mijn moederhart deed er pijn van.

Wat is dan wijsheid? Hij heeft al eerder tegen het maatje gezegd dat hij vindt dat hij onaardig doet. Moet Frits de volgende keer naar de juf stappen? Moet ik met de juf overleggen? Of het gewoon laten gaan, hij heeft het verder goed naar zijn zin en na de zomervakantie is hij van zijn maatje af.
pi_186673510
Cho, ik zou het persoonlijk niet te zwaar maken. Ik heb eigenlijk alles wat op school gebeurt zoveel mogelijk losgelaten. In het kader van loslaten zegmaar, want ik ga ervan uit dat de juf echt wel ingrijpt als ze ziet dat één van de kinderen even niet lekker in zijn vel zit. En het is vooral ook iets wat enorm over en weer gaat, de ene keer zegt mijn eigen kleuter iets onaardigs tegen iemand en een paar dagen later is het precies andersom en dat geldt ook voor fysieke dingen.
Ik zou pas ingrijpen als ik zou merken dat mijn kind er echt last van heeft en een aantal keer achter elkaar met dergelijke verhalen naar huis komt. Ik denk dat jij het beste kunt beoordelen hoe dat is in jouw geval.

Ik wil overigens hiermee niet zeggen dat mijn aanpak de beste is, want zoiets voelt voor iedereen anders natuurlijk. Eventueel in overleg met mini bepalen of je iets tegen de juf moet zeggen is wellicht ook een optie. Zo heeft mini in ieder geval wel de kans om aan te geven waar hij zich het prettigst bij voelt.
pi_186673701
Dank je, Nikki. Daar zat ik zelf ook over te denken. Ik kan en wil niet alles voor hem oplossen.

Frits huilt niet zo snel (wel als hij hier thuis niet zijn zin krijgt, niet buiten de deur) en was echt van zijn stuk gebracht. Vooral erg sneu. We hebben wel meteen besproken dat dit is wat woorden bij iemand teweegbrengen.

Hij moet misschien wat weerbaarder worden, maar dat komt vast wel goed.
pi_186680117
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 15:43 schreef _NIKKI_ het volgende:
Cho, ik zou het persoonlijk niet te zwaar maken. Ik heb eigenlijk alles wat op school gebeurt zoveel mogelijk losgelaten. In het kader van loslaten zegmaar, want ik ga ervan uit dat de juf echt wel ingrijpt als ze ziet dat één van de kinderen even niet lekker in zijn vel zit. En het is vooral ook iets wat enorm over en weer gaat, de ene keer zegt mijn eigen kleuter iets onaardigs tegen iemand en een paar dagen later is het precies andersom en dat geldt ook voor fysieke dingen.
Ik zou pas ingrijpen als ik zou merken dat mijn kind er echt last van heeft en een aantal keer achter elkaar met dergelijke verhalen naar huis komt. Ik denk dat jij het beste kunt beoordelen hoe dat is in jouw geval.

Ik wil overigens hiermee niet zeggen dat mijn aanpak de beste is, want zoiets voelt voor iedereen anders natuurlijk. Eventueel in overleg met mini bepalen of je iets tegen de juf moet zeggen is wellicht ook een optie. Zo heeft mini in ieder geval wel de kans om aan te geven waar hij zich het prettigst bij voelt.
Goed geschreven ja. Noor heeft een meisje naast haar zitten die Noor blijkbaar geschopt en geslagen heeft. Noor heeft het tegen de juf gezegd en meisje heeft in de strafhoek gezeten. Juf regelt dat gelukkig allemaal goed.
Mijn vriend zegt dan dat ze moet terugslaan, want dat is van je afbijten. Ik weet niet of ik het daarmee eens ben.... Vind de oplossing van de juf beter eigenlijk :)

Wat geven jullie trouwens met juffendag? Over 3 weken is dat bij haar op school en er hing ook al een briefje aan de muur met als cadeautip een envelop. Wat ik overigens vrij brutaal vind, maar goed. Needless to say, ik ga dus geen geld geven. Dacht aan een leuke beker met snoep er in?
  dinsdag 7 mei 2019 @ 20:52:28 #105
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_186680610
Een envelop als cadeautip? :? En dat kwam vanuit de leerkrachten zelf of vanuit de oudercommissie die er wat van wil kopen?

Ik heb tot nu toe een kleinigheidje gekocht en daarbij een tekening/brief van mn kind.

Over dat terugslaan trouwens, ik was eerst ook wel van het alleen maar aanmoedigen om het verbaal aan te geven als je iets niet wil, evt negeren, evt naar de leerkracht als hij / zij niet ophoudt, maar inmiddels sta ik er wel ietsjes anders in 😬. Nou ja, bovenstaand geniet wel de voorkeur natuurlijk zolang het binnen het toelaatbare is, maar toen mijn zoontje door dezelfde jongen telkens opnieuw werd geknepen, geduwd, geschopt en uitgescholden, heb ik hem wel gezegd dat hij van mij gewoon net zo hard mag terug slaan of schoppen. Was er zo klaar mee. Wel uitgelegd dat hij er nooit mee mag beginnen en dat je conflicten zo normaal niet oplost, maar hij hoeft zich niet keer op keer te laten slaan, al "stop hou op" roepend :')
pi_186680768
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 20:52 schreef Spees_Eend het volgende:
Een envelop als cadeautip? :? En dat kwam vanuit de leerkrachten zelf of vanuit de oudercommissie die er wat van wil kopen?

Ik heb tot nu toe een kleinigheidje gekocht en daarbij een tekening/brief van mn kind.

Over dat terugslaan trouwens, ik was eerst ook wel van het alleen maar aanmoedigen om het verbaal aan te geven als je iets niet wil, evt negeren, evt naar de leerkracht als hij / zij niet ophoudt, maar inmiddels sta ik er wel ietsjes anders in 😬. Nou ja, bovenstaand geniet wel de voorkeur natuurlijk zolang het binnen het toelaatbare is, maar toen mijn zoontje door dezelfde jongen telkens opnieuw werd geknepen, geduwd, geschopt en uitgescholden, heb ik hem wel gezegd dat hij van mij gewoon net zo hard mag terug slaan of schoppen. Was er zo klaar mee. Wel uitgelegd dat hij er nooit mee mag beginnen en dat je conflicten zo normaal niet oplost, maar hij hoeft zich niet keer op keer te laten slaan, al "stop hou op" roepend :')
Voor zover ik weet hebben we geen oudercommissie of klassenmoeders. Er hangt gewoon aan de muur een blaadje met envelop als cadeautip :')
  dinsdag 7 mei 2019 @ 21:13:17 #107
73386 Fazz
onderweg
pi_186681414
Bijzonder Sun, zo'n envelop als cadeautip. Ik lees graag mee over alternatieven *)

Wat sneu dat Frits er zo verdrietig over was Cho :* Ik vond het ook zo'n overgang toen F net op school zat, zo veel nieuwe dingen en ook de interactie met andere (oudere) kinderen. Hij vond dat toen heel intimiderend. Nu is dat gelukkig wel voorbij, wellicht is het ook een kwestie van meer ervaring op doen in de groepsdynamiek en beter voor zichzelf leren opkomen.

F heeft een vriendje waar hij veel mee speelt en die zei ook wel eens rare dingen tegen hem, over dat z'n haar stom was enzo. Nadat we er thuis over gepraat hadden, had F besloten het met het vriendje te bespreken. Ze hebben nu afgesproken dat hij niet meer onaardig tegen F doet :D Als ik nog wel eens pols hoe het nu gaat zegt F: Neehee mama, dat heb ik toch met X afgesproken *insert rollende ogen* :+

Nog even en hij wordt 5! *O* En dan, het eerste kinderfeestje? Deden jullie dat ook met 5? Ik hoorde vandaag van een andere moeder over de feestjes waar haar kind al geweest was. Bleek dus dat er al meerdere feestjes waren geweest, ook van vriendjes van F. Hij is dus nog nooit uitgenodigd. Ik werd er een beetje misselijk van, kreeg flashbacks van mijzelf van nooit ergens bij horen :{ Typisch een gevalletje van je eigen onzekerheid projecteren he? Want F lijkt er niet zoveel van te hebben :')
pi_186681722
Sun, bij ons werd destijds bij de meester en juffendag ook geld gevraagd.

Cho. Wat sneu.
Ik zou het in eerste instantie aankijken. Hoor ik mijn kind er vaker over dan zou ik langs de leerkracht gaan.

Fazz, mijn R is nu zes en de feestjes waar zij uitgenodigd is, zijn op 1 hand te tellen.
:* voor je onzekerheid.
pi_186681736
Als juf ben ik altijd blij met een tekening of zelfemaakte ketting ofzo. Ik hoef geen cadeautjes. Misschien is de envelop bedoeld als 'liever geen badspul/prullaria/kilos chocolade'. Maar dan nog hadden ze het duidelijker op kunnen schrijven. Gewoon even navragen wat er meestal gedaan wordt. Soms wordt er inderdaad geld ingezameld voor een gezamenlijk cadeau, dan voorkom je de tig prullaria. Zo kreeg ik eens een struik voor mijn nieuw aangelegde tuin, topcadeau!

J had de vakantie hard nodig om alle indrukken van de eerste dagen school te verwerken (pff, dit was wel draak 3.0, zeg maar). Hij is wel weer goed gestart deze week. Wel heel erg aan het zoeken hoe alles gaat en hoort (al interesseert dat laatste hem soms niks).
Vandaag vroeg ik hem wat over school toen ik hem ophaalde bij de BSO. "Mijn hoofd zit nu vol met de bso, dus ik weet het niet meer over school nu." O+
  dinsdag 7 mei 2019 @ 22:01:47 #110
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_186682965
Hier net een appje van de oudercommissie dat ze een gezamenlijk cadeau kopen uit het klassenpotje waar we allemaal 4 euro ofzo hebben ingelegd begin van t jaar. Is ook voor lief en leed (ik kreeg een kaartje na mijn operatie bijv).

Melba heeft ook al wel wat feestjes gemist van met name groep twee kinderen. Hij vindt t niet erg, beseft t niet. Ik denk dat ik in de kleuterklas misschien ook op drie feestjes geweest ben ofzo. In groep 1 eentje, dat weet ik nog want vond het doodeng!
Kwak
pi_186683937
Fazz, mijn T is na een jaar basisschool pas op één feestje geweest en S op geen enkel feestje.
En L van 9 wordt eigenlijk standaard maar bij 2 kindjes uitgenodigd. Ze heeft in 5 jaar tijd dus nog geen 10 partijtjes gehad. Ik heb haar er nog nooit over horen klagen en dus maak ik me er ook niet druk om. Ze heeft vrienden en vriendinnetjes genoeg maar het blijft toch wat oppervlakkig en blijkbaar niet voldoende om ook op feestjes uitgenodigd te worden. Het is ook niet iets waar ik invloed op heb, dus ik ben eerlijkgezegd ook wel blij dat L er geen last van heeft dat ze niet zoveel feestjes heeft. Als dat anders zou zijn, dan zou dat me heel lastig lijken juist omdat je er zo weinig invloed op hebt.
pi_186684256
Herkenbaar Fazz, hier ook feestjes waarbij alle vriendjes van S. worden uitgenodigd behalve zij. En dat vond ik stom, en deed pijn, maar slaat nergens op want S. had ook nergens last van :') Ze vertelt ook wel eens wie ze allemaal op háár kinderfeestje mogen komen (kind, houd je koest, duurt nog maaaaanden _O- ) maar dat zijn dan ook altijd kindjes met wie ze werkelijk nooit heeft gespeeld na schooltijd :D

Wel fijn om te weten dat die ‘angst’ herkenbaar is :*
pi_186684331
A. is pas 6 geworden een vorig jaar op 1 feestje geweest. Hij heeft best wel vriendjes op school maar zijn beste vriendje hield bijv. geen feestje omdat hij én midden in de verhuizing zat én in de zomer jarig was.
Verder valt hij denk ik steeds buiten de boot. Als hij net vriendje nr. 6 is dan is dan misschien teveel. Geloof niet dat hij zoveel meer alleen is. Er gaat regelmatig bij iemand spelen en kinderen bij hem.

We hadden vorig jaar geen kinderfeestje.
Dit jaar wel. Uitnodigingen worden morgen verstuurd. :)

Overigens is dat beste vriendje zelf al zeker bij 6 feestjes geweest. Die is gewoon heel populair. Kost je als ouder klauwen vol geld dus je moet je af vragen of je dat wilt. :P
En als die kinderen wilt hij dan ook uitnodigen op zijn feestje.
  dinsdag 7 mei 2019 @ 22:39:06 #114
73386 Fazz
onderweg
pi_186684539
Fijn om de herkenbaarheid te lezen :D F heeft er inderdaad ook niets van en is druk aan het bedenken wie hij wil uitnodigen op z'n eigen feestje O+

Iemand in z'n klas had trouwens een nerf feestje gedaan :o Met 5/6/7 jarige in een hal met nerf guns op elkaar schieten :o Dat F daar niet was uitgenodigd vond ik dan weer niet zo erg :@
pi_186684782
Ik vind een nerf-feestje supertof klinken! :D

Eerste kinderfeestje hier was toen hij 6 werd, vorige maand. Stel kleuters bij elkaar met een soesjesvulkaan en confetti. Hij vond het werkelijk fantastisch, maar kinderfeestjes van mijn eigen kinderen voelen toch altijd als de langste drie uur van mijn leven. :')
pi_186684824
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 22:39 schreef Fazzoletti het volgende:
Fijn om de herkenbaarheid te lezen :D F heeft er inderdaad ook niets van en is druk aan het bedenken wie hij wil uitnodigen op z'n eigen feestje O+

Iemand in z'n klas had trouwens een nerf feestje gedaan :o Met 5/6/7 jarige in een hal met nerf guns op elkaar schieten :o Dat F daar niet was uitgenodigd vond ik dan weer niet zo erg :@
Daar zou je mijn zoon wel heel blij mee kunnen maken! :D

Mijn schoonzus had als suggestie om met mijn zoon’s kinderfeestje te gaan zwemmen. :')
Tuurlijk, 5 x 4 á 5 jarigen meenemen die allen geen zwemdiploma hebben.
Top. ^O^ :X
  dinsdag 7 mei 2019 @ 22:48:07 #117
73386 Fazz
onderweg
pi_186684952
:o Oke, ik duld die ninja's met zwaarden maar schieten met pistolen/geweren gaat me echt een stap te ver voor m'n kleuter :+ hij mocht van mij ook geen waterpistool maar wel een waterspuit O-)
pi_186688459
Ow heeft 4 feestjes gehad. Eentje was hiervan van zijn beste vriendje dus daar kende hij verder niemand.

Een jongen uit zijn klas viert morgen zijn feestje. Hij heeft bijna alle jongens uitgenodigd maar Ow niet. Gisteren had hij tegen Ow gezegd dat hij niet mocht komen omdat hij niet was uitgenodigd bij Ow (en moeder stond erbij en zei niets). Ow heeft er niet op gereageerd maar zei ‘s avonds dat hij helemaal niet naar dat feestje wou omdat deze jongen geen vriend is :) Vind ik tof.

Js heeft zijn eerste onofficiële uitnodiging ook binnen. Hij heeft wel al behoorlijk wat teleurstellingen gehad. Het groepje kinderen dat uit de instroomgroep van vorig jaar kent (12 kinderen) nodigt alleen elkaar uit. De andere 7 ( :o ) kinderen uit de klas vallen daar compleet buiten.

Haat aan nerf en pistolen. Ben benieuwd hoelang in het uit mijn huis kan houden.
pi_186691066
Nerfs, ja die vind B ook heel gaaf. Hij mag die niet van ons, hij is 5, voor mijn gevoel nog veel te jong voor dat soort dingen.

Feestjes, B is nu op 3 feestjes geweest, 2 uit zijn vriendengroepje en van zijn nichtje die bij hem in de klas zit. Ik ben benieuwd, want de komende maanden is de rest van zijn groepje jarig.
Het is ook lastig vind ik, B mocht ook 'maar' 5 kindjes uitnodigen. Dan vallen er toch kindjes buiten de boot. Zijn lijst wijzigde ook wel eens overigens, net met wie hij gespeeld had of wie stom had gedaan.
Zover ik kan beoordelen is hij niet teleurgesteld als hij niet wordt uitgenodigd.

Sowieso vind ik het soms best lastig. Ons schuin overbuurjongentje is 10 maanden jonger dan B en zit op dezelfde school maar dan een andere klas. Dat mannetje ziet B als zijn allerbeste vriend en staat vrij vaak voor de deur. Dat is niet wederzijds, B speelt alleen met hem als er niemand anders voorhanden is. Of als hij wilt trampolinespringen (zij hebben die in hun tuin).
We proberen hem wel te sturen want als mannetje hier is, gaat B gewoon andere dingen doen, sterker nog ze zijn vaak niet eens in 1 ruimte.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vind het dus lastig, dat jochie is echt heel lief en zijn ouders al helemaal. Ik vaar nu op B, als B geen zin heeft, mag hij dat ook gewoon zeggen als hij voor de deur staat. Maar dat is dan een mega drama voor onze voordeur. De ouders gaan daar overigens goed mee om, die nemen hem dan op een leuke manier weer mee. Zo van kom dan gaan we lekker naar de speeltuin of zo.

Zwemmen Venco? No way! Dat vind ik met B en Juul al een hele avontuur, laat staan met andersmans kinderen.
pi_186691186
Oh, wij hebben hier in huis allemaal een nerf :@ :') Anders wordt het een ongelijke strijd tijdens de nerf-familiegevechten namelijk. w/
pi_186693281
Hier ook 2 nerfpistolen. Mijn man koopt zulke dingen, voor mij hoeft het niet. Pleurisherrie in huis. :P
Maar hij mag er alleen limited tijd mee spelen en hij schiet dan op een doel of richting de keuken.
Dan heb ik er geen last van. :P
pi_186694181
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 10:20 schreef L-E het volgende:
Oh, wij hebben hier in huis allemaal een nerf :@ :') Anders wordt het een ongelijke strijd tijdens de nerf-familiegevechten namelijk. w/
Hier hetzelfde. We bestellen de pijltjes op Ali. Soms gaan we ook naar een grasveld in de buurt een nerf gevecht houden.
*poef* nu is het weg
  woensdag 8 mei 2019 @ 13:44:37 #123
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_186694446
Wij zijn pacifistisch, en ik hoop dat ook aan onze kinderen door te geven :@.
KuikenGuppy
  woensdag 8 mei 2019 @ 13:48:02 #124
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_186694491
Hier heeft niemand in huis interesse in nerfs of andere pistolen dus dat is lekker makkelijk :+
pi_186695304
Van mij hoeven die nerfs dus nog niet, ook niet omdat Juul er ook nog is. B heeft vorige week nog een bonk (zo'n grote knikker) aan haar gegeven want die past toch niet in haar keel. Het is een schatje, maar hij snapt nog niet dat hij Juul pijn kan doen geloof ik.

As we speak rent hij door het huis met een speelgoedzwaard overigens. Dus geheel vredelievend is het huis ook weer niet.
  woensdag 8 mei 2019 @ 14:58:13 #126
426379 elamanilo
elämänilo
pi_186695628
quote:
1s.gif Op woensdag 8 mei 2019 13:44 schreef Burdie het volgende:
Wij zijn pacifistisch, en ik hoop dat ook aan onze kinderen door te geven :@.
Deze. Vroeger bij ons thuis ook overigens. En niemand neigt er vooralsnog naar nu thuis, dus dat scheelt. :)
pi_186695641
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 10:20 schreef L-E het volgende:
Oh, wij hebben hier in huis allemaal een nerf :@ :') Anders wordt het een ongelijke strijd tijdens de nerf-familiegevechten namelijk. w/
:D :D Een collega vertelde ook al dat hij een eigen nerfpistool had gekocht om zich te kunnen verdedigen. Geniaal!

Tot nu toe nog geen nerf in huis, maar dat kan volgende maand zomaar veranderen als de oudste 7 wordt :+ ;).
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_186695913
Ik weet niet eens wat een nerf is. :') .

Oh Fazz, kan me dat gevoel wel voorstellen hoor. Vaak zie je in die gemengde groepen dat de oudere kinderen elkaar al goed kennen en dus ook meer vriendschappen al hebben en dat de jongere kindjes dat nog moeten opbouwen.

Wat betreft dat maatje, Cholula: ik zou toch ook wel de neiging hebben er iets over te zeggen tegen de juf. Het toewijzen van die maatjes gaat er nu juist om dat een kind iemand heeft om zich een beetje aan op te trekken, en wegwijs te maken. Andersom leert een oudere kleuter daar ook van, door zich behulpzaam op te stellen. Dat lijkt hier niet helemaal te lukken en ik vind dat de juf dat wel mag weten (als ze dat niet al zelf door heeft ook). Ik zou het dan aankaarten door te zeggen dat je de indruk krijgt dat je kind niet zoveel aan het maatje heeft, en er zelfs verdrietig van was laatst. Als zij dat wel door heeft, prima, als ze dat niet door heeft, dan kan ze er misschien iets mee.

Ik ben wel trots op I. We hebben het thuis gehad over het verzinnen van verhalen en dat ze vooral 1 meisje in de klas verhalen vertelt die niet waar zijn. Na een gesprekje daarover heb ik haar ook gezegd dat ik het fijn zou vinden als ze het meisje eerlijk zou zeggen dat ze niet echt in Egypte is geweest, maar dat ze in een museum is geweest in de vakantie. I zei toen: dat wil ik niet.

Maar gisteravond vertelde ze dat ze het toch tegen het meisje heeft gezegd. Dat meisje zei toen: maar dan heb je dus gelogen. I was natuurlijk weer haar assertieve zelf en heeft gezegd dat ze dat niet aardig vind om te zeggen en dat het in haar hoofd wel echt was, en of dat meisje begreep wat ze daarmee bedoelde. Samen hebben ze toen besloten dat het mogelijk is dat het in je hoofd wel echt lijkt en toen was het klaar. Ik baseer dit natuurlijk wel helemaal op wat I erover vertelde, maar ik ga er maar even vanuit dat het klopt. :+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_186696380
quote:
2s.gif Op woensdag 8 mei 2019 15:15 schreef Franny_G het volgende:
Ik ben wel trots op I. We hebben het thuis gehad over het verzinnen van verhalen en dat ze vooral 1 meisje in de klas verhalen vertelt die niet waar zijn. Na een gesprekje daarover heb ik haar ook gezegd dat ik het fijn zou vinden als ze het meisje eerlijk zou zeggen dat ze niet echt in Egypte is geweest, maar dat ze in een museum is geweest in de vakantie. I zei toen: dat wil ik niet.

Maar gisteravond vertelde ze dat ze het toch tegen het meisje heeft gezegd. Dat meisje zei toen: maar dan heb je dus gelogen. I was natuurlijk weer haar assertieve zelf en heeft gezegd dat ze dat niet aardig vind om te zeggen en dat het in haar hoofd wel echt was, en of dat meisje begreep wat ze daarmee bedoelde. Samen hebben ze toen besloten dat het mogelijk is dat het in je hoofd wel echt lijkt en toen was het klaar. Ik baseer dit natuurlijk wel helemaal op wat I erover vertelde, maar ik ga er maar even vanuit dat het klopt. :+ .
Wat onwijs mooi geformuleerd van I! <3

Met onze kleuter krijgen we denk ik ook wel wat te stellen op dit gebied. Die verzint ook allerlei verhalen waar je bij staat. Deels vanwege eindeloze fantasie (wat ik oprecht prachtig vind!) en deels min of meer bewust.

Laatst had hij bijvoorbeeld blaren op zijn hielen, omdat hij bergen zand in zijn schoenen meezeulde. Ik zei tegen A. dat hij zijn schoenen dan wel na het spelen in de zandbak even leeg moest gooien. Vervolgens kwam hij met het verhaal dat hij het wel tegen de juf had gezegd toen ze binnen waren, maar dat hij ze in de klas niet meer uit mocht doen (hier had ik al argwaan moeten krijgen, natuurlijk). En hij zit met zijn klas op de 1e verdieping, dus ik vond het logisch dat hij ook niet even terug naar buiten kon lopen. Volgende dag bij de juf aangegeven dat hij er last van had en of ze de kinderen buiten dan misschien even kon herinneren om de schoenen te legen. Bleek dus dat ze het best in de klas even mogen doen, boven de prullenbak of gewoon op de grond, als ze het daarna maar even opvegen. Dus :'). Ik denk dat hij het vooral een beetje eng vond om het aan de juf te vragen en dat hij er dus maar dit verhaal omheen heeft verzonnen om zich in te dekken. Maar hij brengt het dus echt heel geloofwaardig, waar mijn oudste bij elk klein leugentje/grapje direct door de mand valt. Ik moet er nog even aan wennen _O-.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_186696650
Ja, dat is wel een heel begrijpelijk verhaal. Het kan ook gerust zo zijn dat hij dat dacht en even 'gemist' had dat het wel degelijk mag? Ik merk bijv ook wel dat I niet altijd alles helemaal precies meekrijgt van wat op school wordt gezegd.

I's juf is deze week niet op school, met een verdrietige reden. Ik had daar maandag een mail over gekregen. Maar wist niet precies of I het ook had gehoord. Dus ik vraag aan haar: Weet je waarom juf X er niet is? Zij: nee, dat weet ik niet. Ik: nou dat komt vanwege blablabla Zij: Ja! dat is vanwege blablabla dat heeft meester B verteld.
Ze wist het dus wel. Maar dat kwartje viel pas weer toen ik het benoemde. Grappig hoe dat werkt. Veel dingen landen nog niet helemaal, geloof ik. Ze horen het wel, maar het gaat een beetje langs ze heen.

Als het om die fantasie gaat: I droomt zoveel, hele verhalen vaak, maar ook vaak dingen waarvan ik dan denk: hee, waar haal je het vandaan?. Regelmatig ook echt enge dingen. Zo had ze laatst gedroomd dat haar vader door een auto werd aangereden. En ze droomde vorige week dat mensen aan het zwemmen waren en toen aangevallen werden door een haai. En het verhaal van de geest was ook weer even terug. Ze droomde dat ze met mij op ons dakterras was. Daar stond een spiegel en toen ze in die spiegel keek zag ze niet zichzelf maar de geest van het meisje met het rode haar en witte gewaad.

Dat roodharige meisje is echt een terugkerende nachtmerrie waar zelfs ik nu bang van ben. Als I erover vertelt, krijg ik al de creeps. :') .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_186696819
quote:
2s.gif Op woensdag 8 mei 2019 16:00 schreef Franny_G het volgende:
Ja, dat is wel een heel begrijpelijk verhaal. Het kan ook gerust zo zijn dat hij dat dacht en even 'gemist' had dat het wel degelijk mag? Ik merk bijv ook wel dat I niet altijd alles helemaal precies meekrijgt van wat op school wordt gezegd.

I's juf is deze week niet op school, met een verdrietige reden. Ik had daar maandag een mail over gekregen. Maar wist niet precies of I het ook had gehoord. Dus ik vraag aan haar: Weet je waarom juf X er niet is? Zij: nee, dat weet ik niet. Ik: nou dat komt vanwege blablabla Zij: Ja! dat is vanwege blablabla dat heeft meester B verteld.
Ze wist het dus wel. Maar dat kwartje viel pas weer toen ik het benoemde. Grappig hoe dat werkt. Veel dingen landen nog niet helemaal, geloof ik. Ze horen het wel, maar het gaat een beetje langs ze heen.

Als het om die fantasie gaat: I droomt zoveel, hele verhalen vaak, maar ook vaak dingen waarvan ik dan denk: hee, waar haal je het vandaan?. Regelmatig ook echt enge dingen. Zo had ze laatst gedroomd dat haar vader door een auto werd aangereden. En ze droomde vorige week dat mensen aan het zwemmen waren en toen aangevallen werden door een haai. En het verhaal van de geest was ook weer even terug. Ze droomde dat ze met mij op ons dakterras was. Daar stond een spiegel en toen ze in die spiegel keek zag ze niet zichzelf maar de geest van het meisje met het rode haar en witte gewaad.

Dat roodharige meisje is echt een terugkerende nachtmerrie waar zelfs ik nu bang van ben. Als I erover vertelt, krijg ik al de creeps. :') .
Dat kan natuurlijk ook, je krijgt ook veel info natuurlijk op zo'n dag. A. zei laatst ook dat hij de juf had verteld dat hij in de meivakantie met opa en oma naar een museum was geweest, met als toevoeging "maar dat was helemaal niet waar, hihi". Toen ik reageerde dat dat toch wel waar was (weet je nog, toen ging je met dat bootje en maakte I een springtouw), was het "oh ja! Toch wel". Het is soms ook wel verwarrend voor hemzelf :D.

Die nachtmerries zijn wel een dingetje, ook bij ons. A. vertelt er niet veel over, maar wordt heel vaak huilend/schreeuwend wakker. Die nare dromen van I klinken wel heel creepy zeg! :o Ik kan me voorstellen dat je daar zelf net zo goed nachtmerries van krijgt :X .
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 8 mei 2019 @ 21:08:42 #132
171422 LadyBlack
paint it black
pi_186704388
Huuuu Franny ik heb de rillingen over mn rug lopen :o Wat naar zo'n terugkerend thema in je dromen.

Ik had vroeger een enge gemene kat in mijn dromen waar ik dan steeds huilend van wakker werd. Ik heb toen met mijn moeder een tekening van de kat gemaakt en daar helemaal ritueel mee afgewerkt :D Doorgekrast, in stukjes gescheurd en toen in de fik geloof ik. Was fijn om er iig iets mee te doen. Voor mijzelf en ik denk voor mijn moeder ook.

Oh en ik weet ook niet wat nerfs zijn :') Maar ik hoor bij de pacifisten hier, ze hebben idd ook geen waterpistool of ander schietgerei. Ik vind het écht niet nodig. En gelukkig talen ze er ook niet naar.

Wat zeg ik, mijn zesjarige kijkt nog met veel genoegen naar Bibbeltje Big en het Zandkasteel O+ Ohja en de PJ Masks.... maar meer badass dan dat wordt het niet.
pi_186704867
Ik ben elke keer verbaasd over hoe I kan redeneren en hoe ze vertelt over school, aan jou, over wie wat zei, en wat er gebeurde. Bijzonder vind ik!
pi_186705856
Hier geen nerfs maar ik ken zevwel

Klinkt eng franny, sowieso komt I op mij over als een heel wijs meisje.

Bij Sac in de klas een kindje plotseling overleden, dinsdag was de uitvaart en ik vroeg aan Sac of er maandag of dinsdag nog kinderen moesten huilen. Ja een paar zei ze maar ik niet want hij was niet echt mijn vriendje. Tja kleuterlogica.
pi_186706045
Hier team anti-nerf. Misschien is het overdreven, maar ik heb echt iets tegen wapens. Dus pistolen/zwaarden/geweren komen er helaas voor T en S bij ons niet in thuis. De enige uitzondering die ik maak dat is voor een waterspuit, maar die noemen we dan ook waterspuit en geen waterpistool. Ik heb zelfs zo'n aversie tegen wapens dat zelfs wapens die ze op een gegeven moment zelf van Duplo maakten inmiddels verboden zijn. :@

Franny wat een nare droom van I. Ik zou er zelf ook een beetje naar van worden geloof ik. :{ Wel heel knap hoe ze dat allemaal weet te verwoorden.
pi_186706162
Nerf gevechten klinken echt zo cool :D ik zie ons dat ook wel doen als de baby was groter is _O- Realistische wapens komen hier eigenlijk ook niet in huis. S. wist tot voor kort niet eens dat ‘schietspellen’ en ‘oorlogje’ bestonden, maar ja, basisschool he }:| overigens noemt ze ieder pistool wel heel liefkozend ‘schieters’ :D

Oh franny wat klinkt dat creepy :') ik krijg er nu ook al de rillingen van hahaha
pi_186708605
quote:
1s.gif Op woensdag 8 mei 2019 21:53 schreef krijgerrtje het volgende:
Nerf gevechten klinken echt zo cool :D ik zie ons dat ook wel doen als de baby was groter is _O- Realistische wapens komen hier eigenlijk ook niet in huis. S. wist tot voor kort niet eens dat ‘schietspellen’ en ‘oorlogje’ bestonden, maar ja, basisschool he }:| overigens noemt ze ieder pistool wel heel liefkozend ‘schieters’ :D

Oh franny wat klinkt dat creepy :') ik krijg er nu ook al de rillingen van hahaha
Hier worden ze pieuwers genoemd :')
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_186708773
@sunshine: heb je nog nagevraagd wat het idee achter de envelop is?

Kinderfeestjes... Ik ben al blij dat er nog geen speelafspraakje is geweest.

Ik ontmoedig alles met vechten en schieten, maar mijn kleuter vindt dat dus prachtig. Hij kreeg voor zijn verjaardag een raket lanceer speeltje (klinkt spannender dan het is) en dat houdt hem nu wel tevreden. Maar de periode hiervoor werd alles beschoten, ook al heeft hij geen pistool.
pi_186715688
Hier is het ook 'pieuw-pieuwers'. Al geloof ik dat ik zelf op een gegeven moment bij I wel de woorden pistolen en geweren heb geïntroduceerd ervoor. Maar dat zal de taalnazi in mij zijn. :') . Ze heeft geen speelgoed daarvan, maar zelf speelt ze wel eens dat er 'gepieuwpieuwt' wordt. Ik laat haar meestal maar een beetje daarin, zolang dat af en toe is.

Wat betreft het thema oorlog, daar hebben we het met dodenherdenking en bevrijdingsdag wel kort over gehad. I heeft in ieder geval al goed in de gaten dat oorlog niet iets leuks is, dat er dan ruzie is en mensen kunnen doodgaan.

In de vakantie was ik een dag op stap met twee wijsneuzige vijfjarigen. Een vriendje van I en zijn moeder. I en dat jongetje zijn goed aan elkaar gewaagd, dat is leuk. Dan zijn er achterin de auto dit soort gesprekken gaande:

I: Ja en dan doe ik dit en dan gaat de mummie gewoon doooood! Hahahaha.
B: Nou, I, dat vind ik helemaal niet zo leuk dat je dat zegt. Dood is niet leuk. Ik wil niet dat je daar grapjes over maakt.
I: Hahahaha, doe niet zo gek joh, dat is toch niet echt?
B: Nee I, ik vind het echt niet leuk. Ik wil niet dat je nog dood zegt.
I: oh oke. Maar mummies zijn wel echt dood hoor.
B: }:|

B; En mensen vroeger die konden gewoon niet eens vliegen, of auto rijden.
I: nee, die konden helemaal niks. Maar ze konden wel piramides maken, en mummies.
B: ja, maar hoe deden ze dat dan?
I: Dan deden ze gewoon pief paf poef. Dat is magie joh.
B: ja, daar hadden ze zo'n toverstaf voor. Die farao had dat ook.
I: en bij de mummies gingen ze met een haakje de hersenen uit je halen. Echt waar! Ieeeeeuwwww.
B: Nee joh, dat kan helemaal niet.
I: Wel! Mama heeft dat zelf verteld. Toch mama??
B. Nou, ik denk dat het toch niet kan, nee ik geloof dat niet.
I: Ze maakten ook mummies van dieren, die hebben ze ook in het museum.
B: ja, een mummie van een krokodil. En die gaat je dan opeten. Whaaah! Hahahaha.
I: Ja, die pakt zo je hart en dan mjammjamjmam.
B: je moet niet zo hard schreeuwen, I. Mijn oren doen pijn.
I: je moet zelf niet zo hard schreeuwen, mijn oren doen nog pijnerder.

En dan wij voorin: _O- .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_186716256
Ah die I, wat een nare dromen zeg. Hoe is ze daar zelf onder?

Wij zijn van speeldates naar opvang gegaan geloof ik. Moeder van een vriendje van B wil vriendje 2 woensdagmiddagen en 2 vrijdagmiddagen bij ons stallen omdat zij in het buitenland is voor werk en haar man moet werken.
Gisteren met mijn vrouw besproken, de woensdagen zijn prima dan is ie toch al vaak bij ons maar de vrijdagen komen net niet lekker uit beide keren.
Het werd overigens heel vriendelijk gevraagd, wat beschaamd zelfs, maar hij vindt het zo leuk bij ons. Het is natuurlijk ook superleuk bij ons _O-

Mijn vrouw had gisteren de Duplo naar beneden gehaald van zolder om op school te gebruiken met breukenles vandaag. B heeft er de hele tijd mee gebouwd tot we naar school gingen O+ Hij ging er helemaal in op. Ik heb vandaag een meeting tot 14:00 en ga hem uit school halen ipv BSO. Kunnen we samen bouwen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_186751917
Heerlijk die gesprekken, Franny. :D.

Hoe ging het gesprek, exode?

I had vandaag na zes maanden eindelijk dan toch zijn eerste speelafspraakje met iemand van school. :D. Hij speelt wel regelmatig met een vriendinnetje met wie hij samen bij de gastouder zat, en alle buurkinderen lopen bij iedereen in en uit (ik had er vanmiddag zes in m'n woonkamer :') ), maar dit was dus voor het eerst met iemand van school. Bij dat jongetje thuis ook nog. Hij zei na afloop dat hij het eerst wel spannend vond, maar dat het daarna heel leuk was. O+.
Een tijd geleden had ik hier ook verteld over een mogelijke overstap naar een kleine groep, een instroomgroep in plaats van de combinatieklas 1/2 waar hij eerst zat. Per april zit hij in de instroomgroep en we zijn echt heel blij dat we die keuze hebben gemaakt. Het is een klasje met zes andere kinderen (sinds deze week zeven), I voelt zich er enorm op zijn gemak en de juf is geweldig. Ze weet precies hoe ze hem uit moet dagen en hij komt ineens met knutselwerken thuis waarvan ik echt nóóit had gedacht dat een kind van mij die zou kunnen maken. :+.

Buitenspelen doen ze nog tegelijk met de combinatieklas, dus zijn vriendjes daaruit ziet hij ook nog regelmatig (in die klas zit het jongetje waar hij vandaag mee ging spelen ook).

Dus. Trots. O+. Nu nog bedenken hoe we de woede-uitbarstingen het hoofd bieden. :+.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_186752946
quote:
1s.gif Op woensdag 8 mei 2019 13:44 schreef Burdie het volgende:
Wij zijn pacifistisch, en ik hoop dat ook aan onze kinderen door te geven :@.
Wij ook. Het een sluit het ander niet uit. :)
pi_186753526
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2019 21:55 schreef L-E het volgende:

[..]

Wij ook. Het een sluit het ander niet uit. :)
Dit vind ik erg lastig. Ik heb simpelweg de associatie geweren/zwaarden = oorlog/geweld en kan het 'kinderspel' echt niet los zien van de volwassen variant. :@
pi_186755441
Ik denk dat de meeste mensen toch wel pacifist zijn aangezien dat betekent dat je tegen oorlog en geweld bent :D

Hier een nerf-boog met plakpijltjes (action, 2 euro ofzo voor 20?) die ze samen met het buurmeisje zo hoog mogelijk op de schuifpui ramen schiet O+ dus het is (ook) maar net welke waarde je er zelf aan hangt denk ik ;)
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen &lt;3
pi_186758046
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2019 00:00 schreef tombolafan het volgende:
Ik denk dat de meeste mensen toch wel pacifist zijn aangezien dat betekent dat je tegen oorlog en geweld bent :D

Hier een nerf-boog met plakpijltjes (action, 2 euro ofzo voor 20?) die ze samen met het buurmeisje zo hoog mogelijk op de schuifpui ramen schiet O+ dus het is (ook) maar net welke waarde je er zelf aan hangt denk ik ;)
Dit. Er zijn zes miljoen mogelijkheden te bedenken om een nerf te gebruiken, dat sommige ouders de associatie met oorlog en geweld hebben zegt niets over hoe anderen het inzetten. Verder vind ik het, ook los van pistolen etc, heel waardevol voor mijn kinderen om te spelen zonder bemoeienis van volwassenen - of een oordeel of associatie van diezelfde volwassenen. Ik wil hen graag de vrijheid geven daarin zelf een ontwikkeling door te maken en zelf na te denken over wat wel en niet juist is. Waarbij wij graag het gesprek aangaan over die onderwerpen, juist ook over de dingen die we graag buiten de deur houden (zoals geweld) omdat ik denk dat dat op de lange termijn veel waardevoller is dan een starre 'pistolen komen er niet in want oorlog is slecht'. De dialoog aangaan vind ik zo veel leerzamer dan iets verbieden. :)
pi_186758122
Het ligt een beetje aan het soort spel dat ze spelen en met welke taal.
Hier dus nerf-pistolen, Ninja -en Batmanlego met wapens, waterpistooltjes en alles.
Ik ‘schiet’ A. ook met een banaan en nu net had hij blijkbaar een krentenbol zo gehapt dat het een pistool was. :')
Ik zie het puur als spel. Oorlog en slechte mensen zijn er wel degelijk en dat is fout en niet grappig of luchtig.
Daar ga ik niet te ‘obsessief’ mee doen qua verbieden.
Ik speelde vroeger ook oorlogje en kende echt wel verschil met de realiteit. :)

Maar ieder zijn ding uiteraard. Wil je het niet in huis, doe je het niet. Ze zullen er bij vriendjes of gewoon op school gegarandeerd weleens mee te maken krijgen.
  zaterdag 11 mei 2019 @ 10:47:26 #147
73386 Fazz
onderweg
pi_186760222
De hele nerf discussie kwam vanwege het feestje waar F niet voor uitgenodigd was. Dat was in een soort indoor combat baan waarbij het de bedoeling was elkaar neer te schieten. Dat gaat me, zeker voor een bijna 5 jarige kleuter toch wel te ver.

Dat je het kunt inzetten ook voor andere dingen begrijp ik zeker. Ik denk met een glimlach terug aan hoe ik vroeger met mijn broers papieren pijltjes tussen openstaande ramen probeerden te schieten :) zo zonder wehkamp gids kan dat vast niet meer tegenwoordig :+
pi_186760361
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 mei 2019 10:47 schreef Fazzoletti het volgende:
De hele nerf discussie kwam vanwege het feestje waar F niet voor uitgenodigd was. Dat was in een soort indoor combat baan waarbij het de bedoeling was elkaar neer te schieten. Dat gaat me, zeker voor een bijna 5 jarige kleuter toch wel te ver.

Dat je het kunt inzetten ook voor andere dingen begrijp ik zeker. Ik denk met een glimlach terug aan hoe ik vroeger met mijn broers papieren pijltjes tussen openstaande ramen probeerden te schieten :) zo zonder wehkamp gids kan dat vast niet meer tegenwoordig :+
Hier in de wijk gebeurt het regelmatig. Jammer alleen dat onze hor daardoor kapot is....
pi_186764919
Ohhh ja pijltjes schieten O+
  zaterdag 11 mei 2019 @ 14:47:03 #150
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_186765011
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 mei 2019 10:47 schreef Fazzoletti het volgende:
De hele nerf discussie kwam vanwege het feestje waar F niet voor uitgenodigd was. Dat was in een soort indoor combat baan waarbij het de bedoeling was elkaar neer te schieten. Dat gaat me, zeker voor een bijna 5 jarige kleuter toch wel te ver.

Dat je het kunt inzetten ook voor andere dingen begrijp ik zeker. Ik denk met een glimlach terug aan hoe ik vroeger met mijn broers papieren pijltjes tussen openstaande ramen probeerden te schieten :) zo zonder wehkamp gids kan dat vast niet meer tegenwoordig :+
Folder van de karwei is nog met dat papier :D .
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')