Mijn grote werd ook 6 jaar gisteren! Ze kreeg een nieuwe fiets, de vorige keer ze toen ze 3 jaar werd en was ze echt echt echt ontgroeid. Verder kreeg ze nog een eenhoorn van Schleich en een zwaan-knuffel en eenhoornkettinkje. En we hebben een tweede bed in ons huis gemaakt zodat ze eventueel ook een eigen slaapplek heeft of er iemand kan komen logeren. Ze heeft er vannacht geslapen, samen met mijn lief.
Ik wil ook graag nog een keer met haar haar gaatjes opnieuw laten prikken, vorige keer zijn haar oorbellen er weer uitgevallen, dus de gaatjes hebben we toen eerst weer laten genezen. En ze wil graag op paardrijden, dus daar willen we binnenkort voor gaan kijken.
Verder toffe cadeaus voor kindjes die al veel hebben:
Een ervaring (kaartjes voor de Efteling) of een kampeertrip(je) of dus op een sport of iets?!
Iets dat je verbruikt, zoals knutselspullen, een moestuin of een tipi/hut van bonen laten groeien.
Een speelding voor de tuin (wij hebben een keer een schommelklimrek unit gegeven). Of inderdaad skeelers/rolschaatsen.
Hier voor een verjaardag meestal een (heel) groot cadeau waarbij we dan vragen of iedereen meebetaald. En dan nog wat kleinigheidjes erbij, zoals klei/knutseldingen/legootje/kaartje voor een of ander.
Maar we waken ook wel voor de speelgoedoverkill, omdat er dan met niets meer gespeeld wordt/ons huis te vol wordt en er vooral rommel ligt. We hebben ook dat we speelgoed rouleren. Waar het meest mee gespeeld wordt zijn dingen die niet per se speelgoed zijn, zoals een grote opbergmand waar je de hele dag in en uit kan klimmen, een stok die van alles is (van paard tot zwaard tot toverstag).
Slaapritueel:
We slapen in een familiebed en doorgaans werkt het het fijnst om beide kindjes tegelijk in bed te leggen. De peuter drinkt dat aan de borst en ik hou de hand van kleuter vast. Binnen 10 minuten slapen ze allebei en kruip ik zachtjes het bed uit om nog even beneden te chillen.
Soms legt mijn lief ze in bed, die leest een verhaaltje voor en blijft dan bij ze liggen tot ze slapen, dan duurt het vaak iets langer, denk wel zo'n 20-30 minuten.
En soms vallen ze al in slaap op de bank en tillen we ze in bed.

Ik was ook aan het nadenken hoe dat hier zit met perfectionisme en zelfvertrouwen dingen. Maar ik denk dat mijn grote daar geen issues mee heeft. Ik vind het altijd bewonderenswaardig juist dat ze zich niet zoveel aantrekt van 'hoe ver' een ander is bijvoorbeeld. Als iemand anders al 'iets' kan en zij nog niet, dan geeft ze daar niets om. Hooguit gebruikt ze dat als aanmoediging om het ook te leren. Meestal doet ze echt heel erg haar eigen ding, is ze zelf met iets bezig en wat anderen doen schenkt ze dan weinig aandacht aan, maar gaat ze echt op in wat ze zelf wil doen. Al is de hele buurt aan het skeeleren, maar zij wil graag stoepkrijten, dan laat ze zich niet meeslepen maar doet altijd wat ze zelf wil.
Als het dan niet lukt wat ze wil of voor ogen heeft, dan is ze wel eens een seconde boos, maar daarna gaat ze verder/begint opnieuw/gaat iets anders doen. Ze laat zich er niet echt door uit het veld slaan maar herpakt zich eigenlijk meteen. Ze oefent ook gerust met dingen en bemerkt dan hoe ze er beter in wordt. Ze is ook (nog steeds) echt trots op zichzelf als ze weer iets nieuws heeft geleerd/blijkt te kunnen. En ze doet dus ook echt alleen dingen die ze zelf wil, wat anderen doen maakt haar niets uit. Het is dus ook nog wel zo dat ze wel samenspeelt met anderen, maar dan ook gerust haar eigen spel speelt binnen het samenspel.

En dat ze er wel moeite mee heeft om aan regels van anderen te voldoen als ze zelf iets anders voor ogen heeft. Dus bijv. echt een gezelschapsspel spelen, dat heeft ze soms vlug gezien omdat ze dan aan regels moet voldoen waar ze minder mee heeft of zo.
Het gene wat ik zelf soms lastig vind, maar dat is mijn issue, dat is dat als ze wel verdrietig/boos/teleurgesteld is, ze dan eerst graag alleen wil zijn en zich terugtrekt in een hoekje. Ik wil haar dan juist zo graag troosten, maar dat mag dan pas wat later. Maar zoals ik al zei, dat is mijn probleem en issue, ik voel me best snel eenzaam en ik denk dat zij dat niet zo heeft, dus dat ik meer mijn eenzaamheid op haar projecteer als ze zich alleen terugtrekt, terwijl zij dat niet zo ervaart maar gewoon even het zelf wil verwerken.