heywoodu | vrijdag 5 april 2019 @ 11:09 |
In Tokyo maakt sportklimmen in 2020 haar olympisch debuut, hoog tijd voor een topic dus! Om te beginnen even een korte introductie van de drie disciplines. Speed De naam zegt het al: pure snelheid is waar het hier om gaat. Klimmers strijden steeds met twee tegelijk tegen elkaar en de klok op een muur die overal ter wereld in alle officiële wedstrijden exact hetzelfde is, waardoor er ook zoiets bestaat als wereldrecords. De muur is 15 meter hoog en voor de toppers is het secondenwerk, ze vliegen omhoog alsof zwaartekracht niet bestaat. Boulder Een lagere, maar beduidend moeilijker muur. Hierop zijn verschillende routes aangebracht en per route heeft een klimmer vier minuten de tijd om de top te bereiken. Is de top bereikt, dan komt dat in zijn score te staan, net als het aantal pogingen wat de klimmer nodig had. Onderweg is er nog een tussenpunt: als je dat bereikt heb je voor die route in elk geval een soort 'halve score'. Als je onderweg valt, en dat gebeurt vaak, mag je zolang je tijd hebt gewoon opnieuw beginnen, tot je de top haalt of de tijd voorbij is. Lead Kracht, tactiek en vooral uithoudingsvermogen zijn van belang. De hoogste muur moet hier bedwongen worden en dit gebeurt dan ook mét beveiliging. Vaak is het bovenste stuk ook nog eens behoorlijk hellend, om het extra lastig te maken. Het ultieme doel is uiteraard het halen van de top, als meerderen dit halen wordt gekeken naar de snelste tijd. Verder wordt elke greep die je haalt bijgehouden: hoe meer grepen je haalt, hoe beter dat natuurlijk is, en ook hier kijkt men bij een gelijke stand naar de snelste tijd. Als je valt is het gelijk klaar en telt de greep die je als laatste gehaald hebt als jouw score. Combined Ja, dit is geen officiële discipline en niemand doet het eigenlijk, maar dit is wat we op de Spelen krijgen. Er was niet genoeg ruimte in de startplaatsen voor drie losse onderdelen, dus de klimbond besloot dat dit beter zou zijn dan niks. Deelnemers doen mee aan alle onderdelen, hun posities worden met elkaar vermenigvuldigd. Een klimmer die bijvoorbeeld als 10e (lead), 8e (boulder) en 2e (speed) eindigt komt dus uit op 10 x 8 x 2 = 160 punten. | |
heywoodu | vrijdag 5 april 2019 @ 11:11 |
Het World Cup-seizoen begint deze week in het Zwitserse Meiringen, waar geboulderd wordt. https://www.ifsc-climbing(...)iew=event&WetId=7923 Goede kans dat Eurosport de finales uit gaat zenden, morgenavond vanaf 19:00. Vorig jaar zonden ze het WK live uit, met Herbert Cool en een Nederlands klimjurylid als co-commentator, een vermakelijk en informatief duo. Als Eurosport het onverhoopt niet uitzendt zijn er ook altijd officiële livestreams op YouTube https://www.youtube.com/user/ifscchannel/videos?view=2&flow=grid Vera Zijlstra en Nikki van Bergen doen namens Nederland mee in de kwalificaties vandaag. | |
heywoodu | vrijdag 5 april 2019 @ 18:39 |
Tim Reuser heb ik over het hoofd gezien, vrij schandalig. Hij heeft zich als 6e geplaatst voor de halve finales van morgen en dat is een bijzonder knappe prestatie https://www.ifsc-climbing(...)p=7923&cat=6&route=1 Zijn beste prestatie ooit was een keer een 20e plek (lead), van de afgelopen twee jaar zie ik geen resultaten staan. | |
heywoodu | zaterdag 6 april 2019 @ 13:42 |
Reuser begint alvast met een top op de eerste boulder Edit: en ook de top op de tweede | |
heywoodu | zaterdag 6 april 2019 @ 14:15 |
Helaas, Reuser eindigt als twaalfde en komt op de derde en vierde boulder niet bij de 'zone' (halverwege, telt als een soort bonus) en dus ook niet bij de top. Vanaf 19:00 de finales met de top-6 van vanmiddag | |
heywoodu | zaterdag 6 april 2019 @ 19:24 |
De finales zijn inmiddels begonnen | |
heywoodu | zaterdag 6 april 2019 @ 20:49 |
Adam Ondra, de koning van het sportklimmen, opent het seizoen bij de mannen met een indrukwekkende zege. Daarmee hebben we ook gelijk een van de absolute topfavorieten voor olympisch goud volgend jaar, want lead kan hij eigenlijk nog wat beter. | |
heywoodu | zondag 7 april 2019 @ 00:03 |
Janja Garnbret wint bij de vrouwen na vooral een geweldige laatste boulder. Ze is pas sinds vorige maand 20, maar is de torenhoge favoriete voor Tokyo 2020 vooralsnog. Akiyo Noguchi, tien jaar ouder, lijkt de enige echt grote concurrente te zijn. | |
heywoodu | zaterdag 13 april 2019 @ 19:45 |
Geen succes voor de Nederlandse boulderdames in Moskou, niet in de buurt van de top-20 en dus de halve finales gekomen. https://www.ifsc-climbing(...)ion#!comp=7926&cat=5 Gisteravond werden de eerste speedwedstrijden van het jaar gehouden, de finales zijn hier terug te kijken: Verslag:
| |
Lucky_Strike | donderdag 25 april 2019 @ 19:04 |
Tvp, ik vond klimmen bij de laatste World Games een prachtige sport. | |
heywoodu | woensdag 14 augustus 2019 @ 17:27 |
Het WK in Japan is inmiddels begonnen, de boulderfinales zitten erop. Geen idee wie er gewonnen heeft, ik ben het World Cup-seizoen nog aan het kijken en ga daarna het WK pas kijken Morgenochtend om 04.00 is de halve finale lead bij de mannen, met Tim Reuser Begin van de middag is dan de finale. Alles is uiteraard weer volledig live en on-demand te kijken op het YouTube-kanaal van de IFSC. | |
Lucky_Strike | woensdag 14 augustus 2019 @ 17:28 |
Tof! | |
heywoodu | woensdag 14 augustus 2019 @ 17:33 |
Helaas 'moet' ik zelf nog drie World Cups kijken, twee daarvan zijn speed + lead en één is alleen lead. Nou kan dat mooi in de trein, maar het gaat lastig worden om nog tijdens het WK helemaal bij te zijn | |
Lucky_Strike | woensdag 14 augustus 2019 @ 17:53 |
Wat doe je hier dan? Opschieten joh | |
heywoodu | woensdag 14 augustus 2019 @ 19:19 |
World Cup in Vail (boulder) heb ik gezien, nog maar iets meer dan elf uur te kijken voor ik bij het WK ben
| |
heywoodu | zaterdag 17 augustus 2019 @ 15:37 |
Tim Reuser werd 11e in de halve finales, hij kwam één of twee grepen tekort om de top-8 en dus de finale te bereiken | |
heywoodu | zaterdag 17 augustus 2019 @ 17:10 |
Geschiedenis Spoiler niet openen als je nog wilt kijken, wat ik zeker aan zou raden. Topfinales
| |
heywoodu | zaterdag 17 augustus 2019 @ 19:26 |
En de mannen:
| |
heywoodu | zaterdag 17 augustus 2019 @ 19:26 |
Nu speed van vandaag kijken en dan kan ik morgen misschien precies de combined nog live zien | |
heywoodu | zaterdag 17 augustus 2019 @ 20:30 |
Ook raar: de Indonesiërs hebben het hele WK overgeslagen en gaan volle bak voor het OKT in Frankrijk. Wat vreemd is, want ze zijn letterlijk alleen wereldtop op speed en om je voor de Spelen te plaatsen moet je eigenlijk vooral goed zijn op de andere twee onderdelen. Kortom, op het OKT hebben ze een uiterst onrealistische kans om de Spelen te halen. Op het WK hadden ze best realistische medaillekansen, zowel bij de mannen als de vrouwen. Rare lui. | |
heywoodu | zaterdag 17 augustus 2019 @ 20:46 |
Goed, alle drie onderdelen zitten erop. De resultaten daarvan zijn nu bij elkaar gepakt en met elkaar vermenigvuldigd, dus als volgt: Jan wordt 5e op boulder, 3e op lead en 40e op speed en krijgt dan 5 x 3 x 40 is 600 punten. De top-20 van die totale WK-ranglijst doet vanaf morgen mee aan de (olympische) discipline 'Combined'. Tim Reuser eindigde helaas als 32e. Bij de vrouwen is Fanny Gibert met afstand de grootste topper die het niet gehaald heeft. Sterk seizoen gehad, vooral op boulder, maar een uitermate teleurstellend WK. Op het OKT zou ze de Spelen alsnog wel moeten halen, maar dit is een domper. Garnbret en Noguchi staan heel ver boven de rest en dat is vrij terecht, zij zijn ook voorlopig de absolute topfavorieten voor Tokyo, eventueel met Miho Nonaka (die al het hele jaar last heeft van beide schouders, maar topfit gewoon tegen die twee aan moet zitten). De speedspecialisten in de top-20 zou ik de boulder en vooral lead wel willen zien doen, dat is een beetje als Wennemars die toen de 10 kilometer ging schaatsen bij het allrounden https://www.ifsc-climbing(...)ar#!comp=8253&cat=42 Tomoa Narasaki domineerde bij de mannen, maar Adam Ondra moet normaal beter kunnen. Jakob Schubert is de absolute allround pur sang, de rest staat wat allrounden betreft toch wel vrij ruim achter die drie. Alleen Chon Jongwon zou het in de combined beduidend beter moeten doen, die leek totaal niet fit en kan op zowel lead als boulder gewoon top-6 halen. Daar dan een top-25 op speed bij en dan is hij levensgevaarlijk. Van de afvallers vallen vooral Sascha Lehmann en Anze Peharc zwaar tegen, die hebben dit seizoen al meerdere finales gehaald. https://www.ifsc-climbing(...)ar#!comp=8253&cat=45 Morgen de kwalificaties op alle drie onderdelen (voor de combined dus) bij de vrouwen, maandag hetzelfde bij de mannen en op dinsdag (vrouwen) en woensdag (mannen) de finales. Telkens eerst speed, dan boulder, dan lead. | |
heywoodu | zondag 18 augustus 2019 @ 13:59 |
Shauna Coxsey maakte indruk met een derde plek op lead en vooral haar winst op boulder (vier boulders, vier tops, allemaal geflasht - dus in één keer gehaald), wat met haar 14e plek op speed de winst in de kwalificatie opleverde. Aleksandra Miroslaw, die gisteren haar speedtitel verdedigde, heeft zich als 7e ook voor de finale (en dus de Spelen) geplaatst, de geblesseerde Miho Nonaka haalde het als 8e nog nét, ze had letterlijk geen greep eerder moeten vallen op lead. Seo, Krampl en Kura zijn wel de grootste tegenvallers van de kwalificatie. https://www.ifsc-climbing(...)8633&cat=42&route=-1 Morgen de mannen | |
wimderon | zondag 18 augustus 2019 @ 14:19 |
Gisteren in Studio Sport een kleine reportage. | |
heywoodu | zondag 18 augustus 2019 @ 14:24 |
Dit heeft wel echt lekkere potentie voor heel veel #werkenbijdenos posts. Zelfs de getrainde commentatoren van de bond zaten regelmatig uit hun nek te lullen wat betreft de vraag of iemand zich al had geplaatst voor de finale of niet, laat staan zo'n NOS-kerel die voor het eerst kijkt. | |
heywoodu | dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:31 |
Gisteren dus de kwalificatie bij de combined voor de mannen en daar was één groot, maar dan ook echt groot verhaal: Adam Ondra, volgens velen 's werelds beste sportklimmer, kende net als in de boulderfinale een ongekende kutdag. Hij begon al slecht op speed: de eerste run ging na twee grepen al mis, bij de tweede run kwam hij nauwelijks vooruit met een 20e en laatste plek als resultaat. Enfin, Ondra kan dik scoren op boulder en lead en op boulder begon hij goed: drie tops bij de eerste drie boulders. Bij de vierde ging het echter fout, hij wist met geen mogelijkheid zelfs de zone te bereiken en dus werd hij niet tweede, maar zesde. Dikke problemen dus, met alleen lead nog te gaan. Daarop leek hij derde te worden en dat kon mogelijk nog precíes genoeg zijn voor een plek in de finale en op de Olympische Spelen...maar nee, hij bleek een blunder gemaakt te hebben: al vroeg op de route had hij op een schroef gestaan waar de clips aan vast worden gemaakt en dat mag niet, met een uiteindelijk gehonoreerd protest als resultaat. Daardoor werd hij op lead slechts 19e, met alleen speedspecialist Ludovico Fossali onder hem. Al met al resulteerde dat erin dat Ondra van de twintig mannen slechts als achttiende eindigde in de combinedkwalificatie, een waar drama. De Duitser Alexander Megos maakte enorme indruk: 17e op speed en vervolgens was hij ruimschoots de beste op boulder én lead. Wereldkampioen Jakob Schubert zat er ook sterk bij, de Japanners staan met vier man in de finale en speedspecialist Rishat Khaibullin was met zijn enkele top op boulder en een mooie 16e plek op lead de verrassing, ook hij haalt de finale. https://www.ifsc-climbing(...)8633&cat=45&route=-1 | |
heywoodu | dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:37 |
Vandaag de combinedfinale bij de vrouwen, die is om 09.30 uur begonnen, dus even terugspoelen op de livestream (of pas vanavond kijken en dan gewoon vanaf het begin, zoals ik ga doen ). Acht deelneemsters, de uitslagen op speed (twee runs), boulder (drie ipv vier boulders, dacht ik) en lead worden weer met elkaar vermenigvuldigd. | |
Gripper | dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:37 |
Ik weet zelf nog steeds niet goed wat ik nou moet vinden van het combineren van speed, boulderen en lead om 1 olympische titel te kunnen behalen. Je ziet nu heel goed dat zo iemand als Ondra er weinig van bakt op die korte explosieve boulders, laat staan dat idiote speedklimmen. Terwijl het ook voor mij toch vooral een sportklimheld is. | |
heywoodu | dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:38 |
Ondra is juist een meester in het boulderen, die topt gedurende het seizoen regelmatig boulders waar de meeste finalisten de zone niet eens halen Alleen heeft hij op dit WK de vorm niet, waar hij dat de afgelopen maanden wel had. Iedereen ziet het liefst de drie losse disciplines, maar dat was bij het IOC simpelweg geen optie. Dan is dit een prima alternatief om het toch op de Spelen te krijgen en van daar verder te bouwen naar wél losse disciplines | |
heywoodu | dinsdag 20 augustus 2019 @ 18:44 |
Aleksandra Miroslaw moest speed sowieso winnen om enige kans op iets leuks te maken, dat is gelukt. Shauna Coxsey haalde de finale en pakte dus de beste punten van de niet-specialisten, Miho Nonaka verloor de halve finale van Coxsey door een slippertje in de laatste twee meter en verloor daarna ook de strijd om plek drie van Petra Klingler, wederom na een laat foutje. Futaba Ito, Janja Garnbret, Akiyo Noguchi en Ai Mori werden vijfde tot en met achtste. Op naar de boulders | |
heywoodu | dinsdag 20 augustus 2019 @ 22:58 |
Mocht je zo gek zijn om bovenstaande stream (inmiddels gewoon een lange video) nog te willen kijken zonder spoilers, open de spoiler hieronder dan niet Het was een mooie finale
| |
heywoodu | woensdag 21 augustus 2019 @ 09:22 |
De combinedfinale bij de mannen gaat over een paar minuten beginnen, met uiteraard als eerste het speedklimmen | |
heywoodu | woensdag 21 augustus 2019 @ 09:31 |
Voor de kleine kans dat je tijd hebt: @Lucky_Strike | |
Lucky_Strike | woensdag 21 augustus 2019 @ 09:34 |
Ik had me er helemaal op verheugd maar mijn vriend heeft ineens toch geen zin om te kijken. Ik kijk alles volgende week wel terug als hij weer aan het werk is Zou er ook niet iets op Eurosport worden uitgezonden met Herman Cool als commentator? Of heb ik iets verkeerd onthouden? | |
heywoodu | woensdag 21 augustus 2019 @ 09:37 |
Weg ermee Herbert Cool Het is inderdaad live op Eurosport 2 nu, met Cool en een co-commentator. Ik ben inmiddels zo aan het YouTube-kanaal van de IFSC gewend dat ik daar liever naar luister nu (en die reizen het hele jaar mee dus ik heb ook het idee dat die er meer 'in' zitten) | |
Lucky_Strike | woensdag 21 augustus 2019 @ 09:42 |
Ik doe het echt niet goed met namen deze week | |
heywoodu | woensdag 21 augustus 2019 @ 10:01 |
Speed zit erop:Op naar de boulders | |
heywoodu | woensdag 21 augustus 2019 @ 12:41 |
Grote stappen bij het boulderen.Lead gaat over een paar minuten beginnen, de allerlaatste wedstrijd van het WK | |
Lucky_Strike | donderdag 12 september 2019 @ 14:24 |
Ik heb inmiddels alles gezien. Wat een heerlijke sport Ik snap dat het eigenlijk tekort doet aan de prestaties van de sporters op de drie onderdelen maar ik vind Combined toch wel erg spannend. Bij de dames was het vooral ontzettend spannend of Garnbret zou winnen. | |
heywoodu | dinsdag 16 juni 2020 @ 07:14 |
En dan ineens een bericht als dit, 16 jaar pas man Topklimster Douady (16) overleden na val | |
maily | dinsdag 16 juni 2020 @ 08:27 |
Ik wou het je net doorsturen .... 16 jaar .... | |
heywoodu | woensdag 23 september 2020 @ 20:51 |
Een maand geleden is in Briançon de eerste World Cup van het seizoen gehouden (lead), zoals het er nu naar uitziet was het ook gelijk de laatste. Mooie finale bij de vrouwen,
| |
heywoodu | zaterdag 21 november 2020 @ 16:30 |
Het EK is vandaag begonnen in Moskou, de knockoutfase in het speedklimmen begint NU https://www.olympicchanne(...)hip-moscow/schedule/ In de kwalificaties sneuvelde het wereldrecord bij de vrouwen al, Yulia Kaplina dook als tweede vrouw ooit onder de 7 seconden en verbeterde het record van 6.995 naar 6.96 | |
heywoodu | zondag 22 november 2020 @ 11:36 |
Oekraïnse klimmer verrast Russische speedklimmers Vandaag de boulderkwalificaties, Chloe Caulier uit België heeft zich als eerste geplaatst voor de halve finales Ok, op Petra Klingler na doen er nauwelijks wereldtoppers mee, maar toch. | |
heywoodu | woensdag 25 november 2020 @ 13:11 |
Belgische klimmers grijpen naast EK-goud op de boulders Vandaag de leadfinales. Nicolas Collin namens de Belgen als tweede geplaatst. | |
heywoodu | zaterdag 29 mei 2021 @ 14:29 |
Vorige week is de World Cup verder gegaan in Salt Lake City, met alleen het boulderen. Bij de vrouwen werd het een mooie strijd, de Amerikaanse Natalie Grossman won met vier tops, maar had de laatste pas in de laatste halve minuut te pakken en die was nodig om de jonge Franse sensatie Oriane Bertone nipt te kloppen. Brooke Raboutou (VS) eindigde als derde, ook met drie tops, maar met drie zones - één minder dan Bertone. Bij de mannen ging de winst niet geheel verrassend naar Adam Ondra, die in acht pogingen alle vier boulders wist te toppen. De Fransman Mejdi Schalck kon verrassen met een tweede plek met drie tops en vier zones, één zone meer dan de Oostenrijker Jakob Schubert. Die hield op zijn beurt de Japanner Kokoro Fujii weer achter zich door minder pogingen nodig te hebben voor drie tops en drie zones - vier pogingen in totaal (!), tegenover twaalf voor Fujii. De World Cup bleef overigens in Salt Lake, waar gisteren de speedwedstrijd gehouden werd en vandaag en morgen nog een tweede boulderwedstrijd op het schema staat. Later meer over speed | |
heywoodu | zondag 30 mei 2021 @ 10:45 |
Speedklimmers verpletteren wereldrecord in Salt Lake City | |
heywoodu | zondag 13 juni 2021 @ 08:52 |
Nog even het boulderen van twee weken geleden melden. Bij de mannen waren de boulders zeer zwaar neergezet, drie van de zes finalisten haalden geen enkele top en bij elkaar haalden ze ook maar vier zones. Kokoro Fuji en Tomoa Narasaki haalden één top en respectievelijk vier en drie zones, maar de winst ging naar het thuisland: Sean Bailey wist de eerste én de laatste boulder te toppen en die laatste leverde hem de winst op. Bij de vrouwen was het juist totaal anders, Miho Nonaka werd met twee tops laatste en Oriane Bertone en Stasa Gejo misten het podium met drie tops en drie zones (!), want de Amerikaanse Brooke Raboutou had één zone meer en werd derde. De winst was voor de in topvorm verkerende thuisfavoriete Natalia Grossman (die de Spelen helaas niet haalt), die alle vier boulders in één keer wist te toppen Daar kon zelfs olympisch topfavoriete Janja Garnbret niet tegenop, die haalde ook vier tops, maar had twee pogingen meer nodig. De week na volgende week gaan we verder met boulder en de eerste leadwedstrijd van het World Cup-seizoen, te weten in Innsbruck | |
Gripper | dinsdag 15 juni 2021 @ 16:24 |
Ik weet het, het is een slecht moment om je home-bouldergym te verkopen nu de klimhallen net weer open gaan. Maar we zijn verhuisd, en ons mooie zelfgebouwde boulderhok kan helaas niet mee omdat dat niet past in de nieuwe schuur. Hier ook maar even onder de aandacht brengen dan, hij staat tevens op marktplaats: https://link.marktplaats.nl/m1713606793 | |
heywoodu | zaterdag 26 juni 2021 @ 15:24 |
De Belg Simon Lorenzi heeft zich vandaag als 6e geplaatst voor de boulderfinale bij de World Cup in Innsbruck Die finale begint om 20.00 uur. | |
heywoodu | maandag 28 juni 2021 @ 10:51 |
Net de leadfinale bij de vrouwen gezien, er is echt niks te doen tegen Garnbret, wat een fenomeen. In de slotseconden met een flinke sprong nog 'even' de top halen, als enige, alsof het niks is. Tweede plek voor Brooke Raboutou, die er iets onder eindigde, Akiyo Noguchi was verder de enige van de acht finalistes die ook met een heel klein beetje in de buurt bleef, vanaf plek vier zaten ze amper halverwege de muur. | |
heywoodu | maandag 28 juni 2021 @ 14:27 |
Bij de mannen was de winst voor thuisheld Jakob Schubert, die één greep verder kwam dan de Italiaan Stefano Ghisolfi. Sascha Lehmann uit Zwitserland kwam tot plek drie met dezelfde greep als Masahiro Higuchi, maar met een snellere tijd. Alberto Gines Lopez en Alexander Megos kwamen twee grepen minder ver, de grote Adam Ondra gleed terwijl hij nog niet eens op één derde was ineens weg met zijn voet | |
heywoodu | zaterdag 3 juli 2021 @ 12:36 |
Nog even terug naar vorig weekeinde, de boulderwedstrijd in Innsbruck. Janja Garnbret pakte er de winst met drie tops, allemaal flashes (in één poging). Ze topte overigens alles, want de vierde boulder werd wegens hevige regenval geannuleerd. Natalia Grossman werd met drie tops in negen pogingen tweede, voor de Servische Stasa Gejo (één top). Akiyo Noguchi, een absolute grootheid, werd vijfde in haar laatste reguliere wedstrijd, na de Spelen neemt ze afscheid. Groter nieuws was er bij haar landgenote Miho Nonaka, ook een grote kanshebster op een olympische medaille: die liep voorafgaand aan de finale bij een nare val een knieblessure op en ging niet van start, hopelijk is ze op tijd hersteld. | |
heywoodu | zaterdag 3 juli 2021 @ 13:43 |
Ook bij de mannen ging de vierde boulder niet door, Japan kon uiteindelijk aan het feest: winst voor Yoshiyuki Ogata, die als enige twee tops haalde. Tomoa Narasaki en Kokoro Fuji haalden er beiden één, opvallend genoeg deed Fuji dat op de boulder waar vier van de zes finalisten (inclusief Ogata) niet eens de zone haalden. Verder een vijfde plek voor de Belg Simon Lorenzi, ook met één top. Hoe hij die haalde is wel bijzonder indrukwekkend, even doorspoelen naar ongeveer 3:37 uur | |
heywoodu | zaterdag 3 juli 2021 @ 13:55 |
Dit weekeinde is men overigens in Villars, waar Mark Brand in de kwalificaties van het leadklimmen één plek naast de halve finale greep Bij de vrouwen kwam Lynn van der Meer ook net tekort voor de halve finale...ook één plek! | |
heywoodu | zondag 4 juli 2021 @ 12:32 |
Speedklimmen in Villars was weer mooi. Bij de vrouwen won Ekaterina Barashchuk de finale van haar Russische landgenote Iulia Kaplina in een rappe 7,30 seconden, hoewel Kaplina wel in de fout ging en al gelijk kansloos was. Plek drie was voor de Poolse Patrycja Chudziak, die de Indonesische Desak Made Rita Kusuma Dewi de fout in zag gaan. Jammer, want Dewi noteerde in de kwartfinales nog een geweldige 7,02 seconden. Bij de mannen was de winst voor wereldrecordhouder Veddriq Leonardo uit Indonesië, die met 5,32 won van de Rus Dmitrii Timofeev (7,35 na een snelle fout). Brons was ook voor Indonesië: Kiromal Katibin klopte de Rus Vladislav Deulin met 5,30 tegen 5,38 seconden. | |
heywoodu | vrijdag 9 juli 2021 @ 08:34 |
Nog even terug naar het weekeinde en het Zwitserse Villars, waar de World Cup leadklimmen neer was gestreken. Bij de mannen ging de winst naar de Amerikaan Sean Bailey, die het dichtst in de buurt van de top wist te komen. De Duitser Alexander Megos kwam redelijk in de buurt, Bailey's landgenoot Colin Duffy pakte de derde podiumplek. Grootste verrassing waren de Japanners: Masahiro Higuchi en Zento Murashita vielen na twee keer een handvol grepen al van de muur. Natalia Grossman opende de finale en de Amerikaanse kwam flink in de buurt, maar haalde de top net niet - het ging fout bij de laatste move. Momoko Abe en Vita Lukan gingen er íets eerder af, maar Laura Rogora klom indrukwekkend naar de top met een sprong in de laatste seconden. Janja Garnbret sloot de wedstrijd af en haalde - uiteraard - ook de top en daarmee de winst, voor Rogora en Grossman. Speciale mention voor Aleksandra Totkova: de pas 16-jarige Bulgaarse debuteerde in de World Cup, haalde gelijk de finale en werd zesde met een uitstekend stuk klimmen! | |
heywoodu | maandag 12 juli 2021 @ 22:14 |
Deze week de World Cup lead in Chamonix, met vandaag de kwalificaties en halve finales. De pas 15-jarige (!) Sabina van Essen haalde de halve finales én eindigde daarin op een bijzonder knappe dertiende plek Het is pas haar tweede World Cup, nadat ze in Meiringen 27e werd bij het boulderen. Lynn van der Meer haalde de halve finales ook, zij werd 22e | |
heywoodu | zondag 18 juli 2021 @ 13:22 |
Net even de leadwedstrijden van eerder in de week in Chamonix gekeken. De winst bij de mannen ging naar Sean Bailey, die twee grepen en een beetje hoger kwam dan de Italiaan Stefano Ghisolfi en de Tsjech Martin Stranik. Veel echt grote namen lieten verstek gaan, maar wel leuk om jonge talenten als de Canadees Victor Baudrand (5e) en de Sloveen Luka Potocar (7e) in actie te zien. Bij de vrouwen ging de winst naar de Italiaanse Laura Rogora, met haar 20 jaar echt een van de sterren in opkomst én straks ook aanwezig op de Spelen! Ze haalde als enige de top, de Amerikaanse Natalia Grossman kwam net tekort en werd tweede, helaas kan ze haar geweldige seizoen niet bekronen met deelname aan de Spelen. Een derde plek was er verrassend voor nog een enorm talent, de pas 16-jarige (!) Bulgaarse Aleksandra Totkova, die even ver kwam als de Sloveense Vita Lukan, maar het in de tiebreaker won. | |
Felagund | zondag 18 juli 2021 @ 13:45 |
Laura won vorig jaar ook in Briancon toch? Deze wedstrijd maar even terugkijken, ik ben wel fan van haar, heeft een eigen stijl van klimmen. | |
heywoodu | zondag 18 juli 2021 @ 13:46 |
Dat was volgens mij haar eerste en tot nu toe enige overwinning inderdaad Erg leuke klimster ja. Die Bulgaarse ook trouwens, 16 jaar en ze gaat omhoog alsof ze al 20 jaar op dit niveau klimt. | |
heywoodu | dinsdag 20 juli 2021 @ 07:51 |
De laatste World Cup vóór de Olympische Spelen zit erop, leadklimmen in Briançon. Bij de mannen ging de winst naar de Italiaan Stefano Ghisolfi, die als enige in de buurt van de top wist te komen. De Rus Dmitrii Fakirianov pakte een mooie tweede plek, voor de Tsjech Martin Stranik en de Amerikaan Sean Bailey - liefhebbers van Modern Family mogen hem Dylan noemen. Bij de vrouwen was er naast een eerste finale zelfs gelijk een eerste World Cup-zege voor de jonge Tsjechische Eliska Adamovska, die één greep verder kwam dan de Amerikaanse ster van dit seizoen, Natalia Grossman - die we, nogmaals, helaas niet op de Spelen gaan zien. Vita Lukan uit Slovenië werd derde in een finale op een zeer lastige route, velen gingen er vrij vroeg al af. | |
Moira | vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:31 |
TVP Tevens een update van de historische allereerste Olympische medailles voor het sportklimmen | |
Nattekat | vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:36 |
Dit is mijn kansloze poging om hier nog wat van mee te krijgen tot 2024 | |
Felagund | vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:38 |
De IFSC upload complete wedstrijden op Youtube: https://www.youtube.com/c/sportclimbing/videos | |
heywoodu | vrijdag 6 augustus 2021 @ 18:33 |
En toen was het alweer voorbij Genoten van Gines Lopez voor wie het jaar uitstel echt fantastisch was en Garnbret die het helemaal waar heeft gemaakt. Ik baal van het matige optreden van Rogora en, zoals hierboven ook al gezegd, het mislopen van kwalificatie door Bailey en Grossman, die het beter gedaan zouden hebben dan Duffy/Raboutou/Condie (Coleman zat er wel top bij natuurlijk) | |
Pino112 | vrijdag 6 augustus 2021 @ 23:17 |
Oh een topic in SPT Erg leuk. | |
noodgang | vrijdag 6 augustus 2021 @ 23:20 |
Ik ga deze ook even volgen | |
Moira | maandag 9 augustus 2021 @ 23:02 |
Deze verscheen in m'n aanbevolen video's en het is echt opvallend hoe mijn handen meteen gutsen van het zweet bij het kijken naar deze sport | |
Nattekat | maandag 9 augustus 2021 @ 23:03 |
Die thumbnail al Wij gaan dus gezellig het WK kijken | |
noodgang | maandag 9 augustus 2021 @ 23:14 |
Sow, en dan ben je boven, moet je nog die sprong maken | |
Moira | maandag 9 augustus 2021 @ 23:16 |
Ja ik had verwacht dat ze daar achter wel een trappetje hadden ofzo | |
Faraday01 | dinsdag 10 augustus 2021 @ 07:31 |
Begrijp wel dat ze niet echt wilde springen | |
Mexicanobakker | dinsdag 10 augustus 2021 @ 07:38 |
Duffy was in de kwali wel ijzersterk, maar daar heb je weinig aan | |
Gripper | dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:28 |
Oh als je instant zweethanden van kijken naar klimmers krijgt, dan moet je Free Solo met Alex Honnold eens kijken | |
Faraday01 | dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:38 |
Net een stukje gekeken. Je bent echt niet goed bij je hoofd als je dit zonder zekering doet | |
heywoodu | dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:53 |
Hoe hij over dat hele avontuur vertelt is wel fantastisch om naar te luisteren/kijken Maar over het niet goed bij je hoofd zijn, zoals hij zelf zegt: "Staying calm and perform at your best, when you know that any mistake could mean death, requires a certain mindset." Best wel ja | |
Gripper | dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:04 |
Misschien is ie wel beter bij zn hoofd dan wie ook. Zo ongelooflijk zeker van zn vaardigheden. Ik weet zeker dat ik dit niet kan, dus begin er niet aan. Hij is 100 % overtuigd van zn kunnen, dus doet hij de klim. Sowieso de hele film afkijken om ook de innerlijke strijd die hij voert te zien ! | |
TheVulture | dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:04 |
Ik ga hier maar eens wat meer van volgen, zit er enige kans op Nederlandse deelname aan de OS in 2024 | |
noodgang | dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:06 |
Als je nu begint met heel hard trainen wellicht | |
TheVulture | dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:15 |
Ik heb ooit eens proberen te klimmen, laten we zeggen dat het eerste blokje nog ging | |
Moira | vrijdag 13 augustus 2021 @ 23:01 |
Deze eindelijk allemaal gezien, en omg Ook wel behoorlijk emotionally stunted die gast hoor (letterlijk eigk gezien het gebrek aan activiteit in z'n amygdala). Hij moet letterlijk de randjes van de dood opzoeken om überhaupt wat te voelen. Ook een uitspraak "nobody achieves anything great by being happy and cosy" ...uuuhh just because your mother never hugged you or expressed love to you Alleen bij het praten erover gingen mijn handen al zweten | |
heywoodu | woensdag 1 september 2021 @ 17:19 |
World Cup lead in Kranj vrijdag en zaterdag Alle info: https://ifsc.results.info/events/1197/infosheet De finale bij de vrouwen is zaterdag vanaf 18u, de mannen zijn aansluitend aan de beurt. Uiteraard allemaal live op YouTube te zien | |
heywoodu | woensdag 1 september 2021 @ 17:20 |
Lastig, maar zeker nu speed uit de combined is gehaald niet volledig onmogelijk. Er zijn een paar Nederlanders die in de World Cups meedoen, met name bij de vrouwen zit er wel wat talent aan te komen. Alleen lastig in te schatten hoe die erbij staan in verhouding tot de mondiale talenten | |
Felagund | woensdag 1 september 2021 @ 17:26 |
Daar was ik afgelopen zaterdag/zondag, net een week te vroeg. | |
heywoodu | woensdag 1 september 2021 @ 17:27 |
Matig gepland inderdaad | |
Felagund | woensdag 1 september 2021 @ 20:37 |
Deze week had ik sowieso niet kunnen blijven vanwege werk. Dan maar online kijken. | |
heywoodu | zaterdag 4 september 2021 @ 00:39 |
Vijfde plek voor Jorg Verhoeven in de kwalificaties vandaag in Kranj! Mark Brand en Leto Cavé werden 39e en 42e. | |
Felagund | zaterdag 4 september 2021 @ 09:44 |
Nu live de halve finales. | |
Felagund | zaterdag 4 september 2021 @ 09:47 |
Als die vijfde is geworden, waarom zit hij dan niet in de halve finale? | |
heywoodu | zaterdag 4 september 2021 @ 10:22 |
Dat zit hij wel Althans, hij staat op de startlijst. Als je de live stream terugspoelt zie je hem erbij staan, alleen start hij vanwege zijn vijfde plek wel laat - op vier na laatste. | |
Felagund | zaterdag 4 september 2021 @ 10:37 |
Ik was wat verward omdat ze steeds alleen de eerste 20 starters laten zien. | |
noodgang | zaterdag 4 september 2021 @ 11:01 |
Nu is Jorg bezig | |
noodgang | zaterdag 4 september 2021 @ 18:07 |
De finale is begonnen | |
heywoodu | zondag 5 september 2021 @ 10:01 |
Prachtige zege op een prachtige muur in eigen huis voor Janja Garnbret, die hier niet naartoe was gegaan als het niet in Slovenië was. Daarmee ook de eindzege in het leadklassement gepakt, uiteraard. Seo Chaeh-yun werd tweede voor Zuid-Korea, de Amerikaanse Natalia Grossman pakte weer eens een podiumplek en werd derde, voor Laura Rogora. | |
heywoodu | zondag 5 september 2021 @ 11:57 |
Bij de mannen was de winst voor de Japanner Masahiro Higuchi, die als enige een schier onmogelijke overgang naar een verticaal stuk wist te pakken. Luka Potocar uit Slovenië, de Duitser Sebastian Halenke en de tweede Sloveen, Domen Skofic, eindigden allemaal bij dezelfde hold en finishten op basis van tijd in de genoemde volgorde. | |
heywoodu | woensdag 15 september 2021 @ 09:22 |
Attentie, attentie, het WK in Moskou begint morgen! Alle tijden zijn hier te vinden, een uurtje eraf voor de Nederlandse tijden: https://www.ifsc-climbing(...)iew=event&WetId=1185 | |
Lucky_Strike | woensdag 15 september 2021 @ 09:25 |
We hebben genoten! Uitstekend in beeld gebracht, best leuk commentaar ook. We gaan echt proberen om dit vaker te kijken | |
Felagund | donderdag 16 september 2021 @ 19:15 |
Geen Indonesiërs bij het speedklimmen vanwege COVID? | |
Felagund | donderdag 16 september 2021 @ 20:01 |
Veel vallende klimmers. | |
heywoodu | vrijdag 17 september 2021 @ 07:26 |
Ik denk het, China ontbreekt ook en dat er geen enkele Japanse deelnemer was (ook al zijn die bij speed beduidend minder) belooft ook weinig goeds | |
heywoodu | vrijdag 17 september 2021 @ 07:28 |
Mooie en wat verrassende uitslagen wel, Danyil Boldyrev verslaat de zeer verrassende Erik Noya in de finale en Natalia Kalucka - die in ronde één haar tweelingzus klopte - verslaat Iuliia Kaplina in de vrouwenfinale. Brons voor Aleksandra Miroslaw, die razendsnel was, maar in de halve finale tegen Kalucka viel. Haar tijden tonen wel aan dat ze de topfavoriete was: 7,37 - 7,10 - val - 7,00 in de strijd om brons, duidelijk de snelste van de dag, maar ja. | |
heywoodu | dinsdag 21 september 2021 @ 07:55 |
Het boulderen zit er ook op, hier een verslag | |
heywoodu | dinsdag 21 september 2021 @ 07:57 |
Gisteren was de kwalificatie voor de leadklimmers, met een uitstekende vijftiende plek - en dus een plek in de halve finales - voor Jorg Verhoeven. Mark Brand werd 67e, bij de vrouwen moest Lynn van der Meer genoegen nemen met de 36e plek. Vandaag vanaf negen uur de halve finales. | |
Moira | dinsdag 21 september 2021 @ 18:54 |
Huh om 21:00 halve finales maar om 19:00 al finale? wasdadan? Ik heb trouwens ook de vrouwen boulderfinale teruggekeken, niet met volledige aandacht, maar wel ff om te mentionen dat ik het WK niet ben vergeten [ Bericht 2% gewijzigd door Moira op 21-09-2021 18:59:43 ] | |
noodgang | dinsdag 21 september 2021 @ 19:05 |
Ze zijn eraan begonnen nu ja, ik ga ook even meekijken | |
Moira | dinsdag 21 september 2021 @ 19:10 |
Da's alvast een goed begin voor de Japannert | |
noodgang | dinsdag 21 september 2021 @ 19:16 |
En de tweede Jappannert doet t ook bepaald niet slecht. | |
Moira | dinsdag 21 september 2021 @ 19:19 |
die was close | |
Moira | dinsdag 21 september 2021 @ 19:23 |
tot nu toe nog niemand van die dyno in het begin gevallen | |
noodgang | dinsdag 21 september 2021 @ 19:27 |
Ik ben fan van Halenke heb ik besloten | |
Moira | dinsdag 21 september 2021 @ 19:40 |
die heb ik gemist geloof ik, was ff weg | |
Moira | dinsdag 21 september 2021 @ 19:41 |
oh Halenke was die gast die beide handen ff liet zakken, die had ik nog net gezien | |
noodgang | dinsdag 21 september 2021 @ 19:42 |
Ja, die Duitse punkert | |
noodgang | dinsdag 21 september 2021 @ 19:51 |
Relatief makkelijke leadklim lijkt t, gezien hoe ver ze allemaal komen | |
noodgang | dinsdag 21 september 2021 @ 21:01 |
Mooi einde bij de dames | |
Moira | dinsdag 21 september 2021 @ 23:48 |
Ah ik moet de dames nog ff terugkijken, ben daarna helemaal uitgetuned net de laatste paar van de heren teruggekeken | |
Moira | dinsdag 21 september 2021 @ 23:57 |
Zweethandjes zijn weer helemaal terug trouwens | |
Moira | woensdag 22 september 2021 @ 00:30 |
Seo | |
heywoodu | woensdag 22 september 2021 @ 16:37 |
Negen uur in de ochtend bedoelde ik, volgende keer zal ik weer 09.00 schrijven | |
heywoodu | woensdag 22 september 2021 @ 16:38 |
Seo rolde iedereen op Wel mooi dat de nummers twee tot en met vier op vrijwel dezelfde move afhaakten | |
Moira | woensdag 22 september 2021 @ 18:43 |
ik snapte er al niks van | |
wimderon | vrijdag 6 mei 2022 @ 15:11 |
| |
Lucky_Strike | vrijdag 6 mei 2022 @ 18:22 |
Gewoon even in de kwalificaties | |
heywoodu | zaterdag 21 mei 2022 @ 11:46 |
Speedklimmers strijden in Salt Lake City, Pools en Indonesisch succes John Brosler met 5,20 in de kwalificaties, dat was eerder in de maand nog een evenaring van het WR geweest. Hij ging er helaas wel vroeg uit, kwartfinales al. De Indonesiërs kwamen niet onder de 5,40 dit keer. | |
heywoodu | woensdag 25 mei 2022 @ 11:59 |
Eerste World Cup-zege klimmer Schalck, Grossman weer oppermachtig | |
Moira | woensdag 25 mei 2022 @ 19:57 |
Heh wat is Paraclimbing dan? Ken ik net de 3 onderdelen, doen ze er nog een bij? Edit: oh voor paralympische spelers natuurlijk | |
Lucky_Strike | woensdag 25 mei 2022 @ 20:51 |
Even quoten hoor | |
Moira | donderdag 26 mei 2022 @ 00:35 |
Ja maar para- betekent gewoon voor-/naast-/tegen- ofzo toch dus ik dacht iets met voor-/naast-/tegen-klimmen ofzo? | |
Nattekat | donderdag 26 mei 2022 @ 10:25 |
Moira kan deze post ook gewoon verwijderen | |
heywoodu | zaterdag 28 mei 2022 @ 00:05 |
Vandaag opnieuw, weer bij de mannen én vrouwen Die 4.xx komt er | |
heywoodu | donderdag 2 juni 2022 @ 07:09 |
Deze nog even: Spannende klimstrijd op boulders in World Cup Salt Lake City | |
heywoodu | vrijdag 10 juni 2022 @ 20:42 |
Grossman flasht alle vijf boulders in de kwalificatie in Brixen vandaag, indrukwekkend. Fanny Gibert flasht er vier en haalt de andere boulder in twee. | |
heywoodu | zaterdag 11 juni 2022 @ 15:39 |
Ook in de halve finales vandaag flasht Grossman alle vier boulders. De finalisten van vanavond, vanaf 20.00 uur: | |
Felagund | zondag 12 juni 2022 @ 20:46 |
Flohe wint het boulderen bijde mannen. Leuk dat het gewoon live wordt uitgezonden op Eurosport. | |
heywoodu | woensdag 15 juni 2022 @ 09:46 |
De Spelen hebben wel geholpen om het wat aandacht te geven ja Mooie strijd bij de vrouwen ook in Brixen, waar het tussen Grossman en Meul naar het aantal pogingen ging. Klimmers boulderen naar World Cup-zeges in Süd-Tirol | |
chufi | vrijdag 24 juni 2022 @ 20:25 |
Nu op Eurosport .. finale boulders dames in Innsbruck | |
chufi | zaterdag 25 juni 2022 @ 19:49 |
Mooie beelden op de ES stream | |
Faraday01 | zondag 26 juni 2022 @ 19:40 |
Garnbret geeft weer klimles | |
chufi | zondag 26 juni 2022 @ 20:12 |
Jammer dat ze niet topte | |
heywoodu | donderdag 30 juni 2022 @ 22:08 |
https://www.youtube.com/shorts/Ob5feZFWuFI https://www.youtube.com/shorts/z4a3gQC5J_c Soow Dubbel WR in Villars door Katibin | |
heywoodu | vrijdag 8 juli 2022 @ 23:04 |
5.009 https://www.youtube.com/shorts/wIp8Jbg-kLE | |
chufi | vrijdag 8 juli 2022 @ 23:08 |
binnenkort onder de 5 seconden | |
chufi | zaterdag 9 juli 2022 @ 00:44 |
Worden die speedtracks wel elk jaar veranderd? Ik weet dat ze nu overal identiek zijn , maar eh ah ok nee zal wel niet want dan is er geen WR meer mogelijk .... | |
Wienerschnitzels | donderdag 11 augustus 2022 @ 12:15 |
Kwalificatie Lead zometeen hier https://www.ifsc-climbing.org/ | |
chufi | donderdag 11 augustus 2022 @ 12:23 |
fake.. [ Bericht 98% gewijzigd door chufi op 11-08-2022 12:31:06 ] | |
Wienerschnitzels | donderdag 11 augustus 2022 @ 12:27 |
. [ Bericht 33% gewijzigd door Wienerschnitzels op 11-08-2022 12:47:01 ] | |
chufi | donderdag 11 augustus 2022 @ 12:31 |
Oh ja zou best eens kunnen.. haal maar weer weg.. sorry | |
Wienerschnitzels | donderdag 11 augustus 2022 @ 15:29 |
Bij Boulder al de Nederlandse mannen niet door de kwalificatie heen, bij Lead na de eerste helft van der Meer 10de en van Essen 20ste waarbij de top-26 doorgaat naar de halve finales, dus dat ziet er goed uit. | |
Wienerschnitzels | donderdag 11 augustus 2022 @ 17:50 |
Beide gekwalificeerd als 17de (van der Meer) en 21ste (van Essen). Garnbret als eerste door. | |
chufi | vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:19 |
Bij de dames op het onderdeel Boulder is Lisa Klem als 19e gekwalificeerd, Garnbret is ook hier de sterkste | |
heywoodu | vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:39 |
En Mia Krampl er al uit en een DNS voor Laura Rogora | |
heywoodu | vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:14 |
Jorg Verhoeven naar de halve finales in het leadklimmen Leto Cavé onderin de uitslag, verder ook niet echt verrassingen. | |
Wienerschnitzels | vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:01 |
van Essen eruit is wel verassend op papier is ze beter op Boulder dan op Lead, waar ze zich wel kwalificeerde. | |
heywoodu | zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:52 |
Zo te zien was de halve finale boulder bij de mannen tamelijk extreem, slechts één van de halvefinalisten haalde twee tops (uiteraard Adam Ondra) en maar zeven anderen (!) haalden überhaupt een top Flink slagveld, met de uitgeschakelde klimmers zou je nog eens drie finales van topniveau kunnen vullen. | |
heywoodu | zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:23 |
Blijkbaar is er een finale bezig, maar waar kijken we? | |
heywoodu | zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:24 |
Oh, hier een livestream: https://www.ifsc-climbing.org/ | |
chufi | zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:30 |
Ze hebben een extra lang parcours uitgezet | |
heywoodu | zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:41 |
Extra lang? Lijkt me niet langer dan anders ofzo? | |
Frozen-assassin | zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:41 |
Zometeen Janja | |
heywoodu | zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:42 |
.1 is de nieuwe notering voor een + of is dat alleen vandaag? | |
chufi | zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:47 |
Meestal hebben ze 2 routes op die wand. Nu gaan ze in een soort slinger van rechts naar links.. | |
Frozen-assassin | zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:48 |
Die 2 routes van vorige keer was voor kwalificatie. Normaal is er altijd eentje | |
Frozen-assassin | zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:55 |
Net niet getopt Janjagodin | |
chufi | zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:55 |
Bij andere finales ging het nooit zo over de hele wand .. maar goud voor Janja | |
Frozen-assassin | zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:47 |
Finale Boulder begint al 'slecht' voor eersten. Lijkt ook erg lastig te zijn | |
chufi | zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:48 |
Nou dat gaat lekker met de 1e boulder ... nog niemand ook maar 1 zone | |
Frozen-assassin | zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:59 |
Is dit uberhaupt getest (normaal wel)? Want lijkt me tikkeltje te moeilijk zo te zien Niemand met een zone op B1... | |
chufi | zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:15 |
Ja geen idee wie en hoe ze zoiets bouwen .. | |
Frozen-assassin | zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:30 |
Volgens mij is het iets anders. Soms staat er .6 of .7 Geen idee wat het betekent | |
chufi | zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:06 |
Die puntentelling ook geen idee... denk dat het ook te maken heeft met de tijd .... | |
heywoodu | zondag 14 augustus 2022 @ 16:02 |
Verhoeven kwam net tekort voor de leadfinale | |
heywoodu | zondag 14 augustus 2022 @ 16:02 |
Dat is bij boulder, ik denk dat het daar met het aantal pogingen te maken heeft. | |
chufi | zondag 14 augustus 2022 @ 16:51 |
Dames Boulder finale ... B2 lijkt weer eens te ver gegrepen | |
chufi | maandag 15 augustus 2022 @ 16:09 |
Bij het speed klimmen voor de vrouwen zijn er voor de semifinale alleen nog maar Poolse dames over | |
Wienerschnitzels | maandag 15 augustus 2022 @ 16:18 |
en dan ook nog een tweeling. | |
chufi | maandag 15 augustus 2022 @ 16:33 |
Wordt iig geen goud en zilver ... maar brons en .... zilver dus Miroslaw pakt goud [ Bericht 3% gewijzigd door chufi op 15-08-2022 16:40:58 ] | |
Wienerschnitzels | maandag 15 augustus 2022 @ 16:40 |
Miroslaw hele dag compleet onverslaanbaar, verkloot ze het bijna in de finale. | |
chufi | maandag 15 augustus 2022 @ 16:42 |
Ja dat ging bijna fout | |
Wienerschnitzels | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:04 |
Finale vrouwen olympische combi is begonnen met Boulder. Die er een stuk makkelijker uit zien dan bij de individuele finales. | |
Wienerschnitzels | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:24 |
Na 10 pogingen (7 op de eerste en 3 op de tweede) de eerste niet top. Makers zijn gaan overcompenseren. | |
chufi | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:50 |
streams staan aan | |
Wienerschnitzels | woensdag 17 augustus 2022 @ 15:52 |
De derde en vierde boulder ziet er wel moeilijk uit, derde moeilijke top en vierde een heel actieve boulder. | |
Wienerschnitzels | woensdag 17 augustus 2022 @ 16:07 |
Niemand die de top van de derde boulder uit kan vogelen, Janja komt en klaart hem binnen een minuut. | |
chufi | woensdag 17 augustus 2022 @ 16:09 |
Die is ook wel een klasse apart | |
Wienerschnitzels | woensdag 17 augustus 2022 @ 16:24 |
Janja 99.9 van de 100 punten na Boulder lijkt zich wel (licht?) te blesseren aan haar onderrug. Strijd om het zilver/brons wel nog spannend met 4 vrouwen tussen de 80.6 en 80.9 punten. | |
chufi | woensdag 17 augustus 2022 @ 17:12 |
Ze viel niet lekker bij de fail .. Nu de Lead en Krampl aan de leiding met een Top | |
Wienerschnitzels | woensdag 17 augustus 2022 @ 17:38 |
Puntentelling an sich is wel een goed format nu voor de spelen, vrij duidelijk. Maar je kan niet zoals vandaag de boulders en lead te makkelijk maken want dan blijft er wel weinig ruimte over in de punten. | |
Wienerschnitzels | woensdag 17 augustus 2022 @ 17:51 |
Janja 199.9 van de 200 punten. Toch jammer van die val. | |
chufi | woensdag 17 augustus 2022 @ 17:52 |
foutloos op 1 poging na | |
heywoodu | dinsdag 6 september 2022 @ 09:08 |
Klimster Mori na drie jaar studeren terug met World Cup-zege | |
heywoodu | donderdag 15 september 2022 @ 10:40 |
Afgelopen weekeinde was de World Cup in Edinburgh. Geen Indonesische toppers, dus het speedklimmen bij de mannen ging wat minder hard nu. De Amerikaan Samuel Watson pakte de winst door Long Jinbao uit China in de finale te verslaan, 5,97 seconden voor de winst. De Spanjaard Erik Noya pakte plek drie, want in de kleine finale maakte Gian Luca Zodda uit Italië een valse start. Long had onderweg naar de finale overigens een 5,38 en 5,42 seconden, dus de finale viel tegen. Bij de vrouwen ging de winst naar Aleksandra Kalucka uit Polen, doordat haar tweelingzus Natalia in de finale viel. Plek drie voor de Amerikaanse Emma Hunt na winst op Giulia Randi uit Italië. Mooie halve finale tussen Hunt en Aleksandra Kalucka overigens: 6,83 vs 6,84 seconden, bloedsnel. In de kwartfinales noteerden ze al respectievelijk 6,88 en 6,93 seconden. Het leadklimmen bij de mannen werd gewonnen door de Amerikaan Jesse Grupper, die op de lastige route als enige de top haalde - nét binnen de laatste seconde. De Sloveen Luka Potocar werd tweede, de 17-jarige Britse World Cup-debutant (!) Toby Roberts pakte een geweldige derde plek De na drie jaar studeren teruggekeerde Japanse Ai Mori, 18 jaren jong, pakte met een top gelijk haar tweede zege op rij. De Sloveense Janja Garnbret topte de route ook, maar in de halve finales was Mori beter en dus won zij. Seo Chae-hyun uit Zuid-Korea pakte de derde plek, ONZE Lynn van der Meer werd achttiende. | |
wimderon | dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:06 |
| |
Faraday01 | dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:56 |
Ik hoopte dat ze ergens asiel aangevraagd zou hebben, dit is niet best. | |
Lucky_Strike | dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:00 |
heywoodu | zaterdag 12 november 2022 @ 15:17 |
Tikkeltje laat, maar ik ben eindelijk toegekomen aan de World Cup-finale in het Japanse Morioka-Iwate Daar stonden combiwedstrijden op het programma, te beginnen met de mannen. Paul Jenft was daar bij het boulderen de beste, alleen Tomoa Narasaki kwam in de buurt. Bij het leadklimmen ging het voor Jenft echter niet zo best, terwijl Narasaki het prima deed en zo ruim de winst pakte. Jenft werd zelfs vierde, achter een geheel Japans podium: Yoshiyuki Ogata, komend van plek zes, en Kokoro Fuji, derde na het boulderen, completeerden het podium. Bij de vrouwen staken Natalia Grossman (VS) en thuisfavoriete Ai Mori ver boven de rest uit bij het boulderen, dus ging het om het leadklimmen. Daar viel Grossman ietwat vroeg van de muur, Mori ging er overheen en pakte zo de winst. De derde plek was voor de Zuid-Koreaanse Seo Chae-hyun, die met een prima leadprestatie voorbij Miho Nonaka ging. | |
heywoodu | dinsdag 2 mei 2023 @ 08:31 |
Het seizoen is weer begonnen Klimmers openen World Cup-seizoen met boulderen in Japan, Belg schrijft historie Speedklimmers verpulveren wereldrecords, Schalck en Nonaka sterkst op boulders | |
Felagund | dinsdag 2 mei 2023 @ 09:19 |
Zeker nog terug te kijken op Youtube? | |
heywoodu | dinsdag 2 mei 2023 @ 09:51 |
Nee, sinds vorig seizoen is het daar niet meer te zien (behalve de korte hoogtepunten, die ik als filmpje in die berichten heb gezet). Eurosport/Discovery zendt het tegenwoordig uit, in elk geval via de digitale kanalen, en daar blijft het denk ik het hele jaar nog wel beschikbaar om terug te kijken. | |
heywoodu | zaterdag 13 mei 2023 @ 11:20 |
Afgelopen weekeinde was de World Cup in Jakarta, met alleen speedklimmen. Mooie wedstrijden, met Aleksandra Kalucka uit Polen die de Chinese Deng Lijuan met één duizendste van een seconde klopte voor plek drie. Aleksandra Miroslaw ging er uiteraard weer met winst in de finale vandoor, maar het was zowaar bijzonder spannend: 6,437 seconden tegen 6,521 voor thuisfavoriete Desak Made Rita Kusuma Dewi. Bij de mannen ging het in de kleine finale fout voor zowel thuisfavoriet Kiromal Katibin als Wu Peng uit China, maar Katibin herstelde zich wél en pakte zo plek drie. De finale hier was zo mogelijk nóg spannender dan bij de vrouwen: Raharjati Nursamsa maakte zijn stunt voor eigen publiek compleet door in 5,115 seconden te winnen van de Chinees Wang Xinshang (5,146). | |
chufi | zaterdag 20 mei 2023 @ 19:07 |
Nu op Eurosport-streams .. boulderen vanuit Salt Lake halve finales vrouwen | |
heywoodu | woensdag 24 mei 2023 @ 15:19 |
Klimster Grossman domineert in eigen huis, Japanse mannen strijden onderling Waren mooie wedstrijden | |
chufi | donderdag 8 juni 2023 @ 08:15 |
Afgelopen weekend was er Boulderen in Praag en dit weekend zitten ze in Brixen https://www.ifsc-climbing(...)iew=event&WetId=1296 Vanaf zaterdag 11 uur op de kanalen van Eurosport te volgen en ook Praag is daar terug te kijken | |
heywoodu | donderdag 8 juni 2023 @ 08:22 |
Voor de liefhebber Klimmers Lee en Bertone pakken eerste World Cup-zeges in Praag Zin in Brixen | |
chufi | zaterdag 10 juni 2023 @ 19:56 |
Finale Dames Boulderen nu | |
heywoodu | zaterdag 24 juni 2023 @ 20:58 |
Afgelopen weekeinde was het World Cup-circus in Innsbruck, waar het seizoen voor het leadklimmen geopend werd. Bij de vrouwen was Janja Garnbret een klasse apart, bepaald niet voor het eerst. Alleen de Japanse Ai Mori kwam een beetje in de buurt, de rest - op de al eerder gevallen Helene Janicot na - kwam allemaal min of meer op hetzelfde punt in de problemen. Plek drie ging naar thuisfavoriete Jessica Pilz, op basis van haar betere halve finale dan de Amerikaanse Brooke Raboutou. Bij de mannen ging de Duitser Alexander Megos als eerste finalist naar boven en hij kwam dusdanig ver dan de een na de ander moest buigen voor zijn prestatie. Tot de allerlaatste klimmer bleef hij bovenaan de lijst, maar hij won niet: de Zwitser Sascha Lehmann kwam tot precies dezelfde hold en op basis van zijn winst in de halve finale pakte hij de overwinning, voor Megos en thuisfavoriet Jakob Schubert. Ook plek drie was een beslissing op basis van de halve finale, vijf mannen kwamen tot precies dezelfde score (en de overige drie finalisten zaten daar ook maar nét onder). | |
chufi | zaterdag 24 juni 2023 @ 22:18 |
Nu op de European Games op de Lead | |
Dagoduck | zaterdag 24 juni 2023 @ 22:52 |
Stukje van gezien, ging die commentator uitleggen dat de klimsters niet van elkaar weten hoe ze gescoord hebben. Nou, ik dacht bij mezelf iedere klimster gaat er wel vanuit dat Garnbret alles topt. | |
chufi | zaterdag 24 juni 2023 @ 23:35 |
En anders het applaus en geschreeuw van het publiek binnen een minuut na aanvang | |
heywoodu | zondag 16 juli 2023 @ 19:15 |
Zo, we gaan naar het WK, voor de liefhebber even verslag van de afgelopen weken Klimmers strijden om World Cup-zeges richting WK | |
heywoodu | woensdag 2 augustus 2023 @ 15:49 |
In Bern is gisteren het WK begonnen, met gisteren de kwalificatie boulder bij de mannen en vandaag kwalificatie lead bij de vrouwen. ONZE Lynn van der Meer is als 23e door naar de halve finales, Janja Garnbret was weinig verrassend de enige die twee tops haalde https://ifsc.results.info/#/event/1301/cr/7702 | |
chufi | woensdag 2 augustus 2023 @ 16:24 |
Volgens mij vanaf vrijdagochtend te volgen bij Eurosport .. https://www.ifsc-climbing.org/index.php/bern-2023/schedule | |
heywoodu | vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:11 |
Niet geheel verrassend blijft Van der Meer bij het boulderen steken in de kwalificaties. Ook wel wat verrassende uitvallers, zoals Seo Chae-hyun. https://ifsc.results.info/#/event/1301/cr/7700 | |
Mexicanobakker | vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:54 |
Met VPN (Noord-Amerika/Australië) op Youtube of via de Pleejur, gok ik zo. | |
chufi | vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:21 |
Idd op de player.. | |
chufi | vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:56 |
Finale Boulder Man op ES2 nu | |
chufi | zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:32 |
Finale Boulder vrouwen nu op ES2 | |
chufi | zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:49 |
Iedereen flashed Boulder nr. 1... te makkelijk blijkbaar .. | |
Frozen-assassin | zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:13 |
Janja topt m gewoon even | |
chufi | zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:24 |
Ai Mori is net te klein ... | |
Frozen-assassin | zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:38 |
Huh opnieuw? | |
Frozen-assassin | zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:40 |
Protest van Francaise kennelijk | |
Mexicanobakker | zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:41 |
Ja en gezeik met de klok. | |
Frozen-assassin | zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:42 |
Ze mogen opnieuw terwijl Janja nog niet geweest is | |
Mexicanobakker | zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:43 |
Logisch, want zij moeten ook weer eerder bij muurtje 4. Dus die laten ze zsm terugkomen | |
chufi | zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:43 |
Tegen Avezou begreep ik , maar protest is verworpen .. | |
chufi | zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:46 |
Janja flashed wederom in 10 seconden of zo | |
Frozen-assassin | zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:46 |
Niveauverschil met Janja | |
Mexicanobakker | zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:47 |
Janja is een fenomeen. | |
Mexicanobakker | zaterdag 5 augustus 2023 @ 20:08 |
Knap van Raboutou | |
Frozen-assassin | zaterdag 5 augustus 2023 @ 20:08 |
RABOUTOU | |
Mexicanobakker | zaterdag 5 augustus 2023 @ 20:10 |
Janja 8 flashes, ach. | |
noodgang | zaterdag 5 augustus 2023 @ 20:10 |
Absurd | |
Frozen-assassin | zaterdag 5 augustus 2023 @ 20:10 |
Hahahaha Out of this world | |
Frozen-assassin | zaterdag 5 augustus 2023 @ 20:13 |
Ze zijn wel allemaal groot fan van elkaar. Mooi om te zien | |
chufi | zaterdag 5 augustus 2023 @ 20:15 |
Mexicanobakker | zondag 6 augustus 2023 @ 11:17 |
Lynn heeft behoorlijk goed geklommen. Hoeveel mogen er mee? | |
chufi | zondag 6 augustus 2023 @ 15:42 |
Bij de mannen zie ik er 10 en bij de vrouwen maar 9 ... Check de startlist bij de finales https://ifsc.results.info/#/event/1301 | |
Mexicanobakker | zondag 6 augustus 2023 @ 15:43 |
Top 8 dus, Lynn gedeeld 13e. Toch knap. | |
chufi | zondag 6 augustus 2023 @ 19:26 |
Finale nu ... Close up van Janja ... die zit echt onder de blauwe plekken | |
chufi | zondag 6 augustus 2023 @ 19:31 |
Maar ze topt m wel ... Ai Mori moet nog als laatste | |
chufi | zondag 6 augustus 2023 @ 19:40 |
Ai Mori topt ook en is sneller dus wint voor Janja Garnbret en de Koreaanse Seo https://ifsc.results.info/#/event/1301/cr/8325 [ Bericht 51% gewijzigd door chufi op 06-08-2023 21:04:11 ] | |
chufi | zondag 6 augustus 2023 @ 21:03 |
Bij de mannen wint de Oostenrijker Schubert voor de Japanner Anraku en de Duitser Megos https://ifsc.results.info/#/event/1301/cr/8324 | |
Moira | maandag 7 augustus 2023 @ 17:42 |
Zit deze terug te kijken en gelijk weer zweethandjes | |
chufi | woensdag 9 augustus 2023 @ 11:24 |
Boulder & Lead is begonnen met de semifinale vrouwen op de boulders, om 13 uur de mannen en vanavond beide op de Lead. Top 8 gaat naar de finale en per onderdeel is er maximaal 100 punten te verdienen https://ifsc.results.info/#/event/1301/cr/8351 [ Bericht 16% gewijzigd door chufi op 09-08-2023 15:18:46 ] | |
chufi | woensdag 9 augustus 2023 @ 15:14 |
EN de tussenstand bij de mannen https://ifsc.results.info/#/event/1301/cr/8350 | |
chufi | donderdag 10 augustus 2023 @ 23:38 |
Vandaag was het speedklimmen vanochtend de kwalificatie en vanavond waren de finales https://ifsc.results.info/#/event/1301 | |
chufi | vrijdag 11 augustus 2023 @ 18:14 |
Straks de vrouwen finale Boulder&Lead om 19 uur op de player De mannen finale is morgenmiddag om 16 uur [ Bericht 31% gewijzigd door chufi op 11-08-2023 18:34:36 ] | |
chufi | vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:04 |
Ah toch ook op Eurosport 1 te kijken .... | |
chufi | vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:55 |
Tussenstand na het boulderen | |
StephanL | vrijdag 11 augustus 2023 @ 21:28 |
Geinig. Kom er net voorbij op Eurosport. Beetje laat, maar pak nog even wat mee. Dit is zo’n sport waarvan je amper weet dat het bestaat, maar toch gaaf is om te volgen, al zeg ik het zelf. | |
chufi | vrijdag 11 augustus 2023 @ 21:52 |
Ik heb het ooit 1 keer gedaan , was een leuke ervaring maar ik ben er niet voor gebouwd ... maar volg het dus wel .. gewoon omdat ik het knap vind hoe ze zich naar boven weten te klimmen ... | |
StephanL | vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:00 |
Ja echt kunstig. Dacht die Kim gaat heel langzaam, maar uiteindelijk kwam ze bijna boven. Met veel controle. | |
chufi | vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:05 |
Het ene onderdeel is niet gelijk het andere ... kijk die Raboutou die nu valt ... | |
StephanL | vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:08 |
Ik begin het te begrijpen. Flinke verschillen op de verschillende onderdelen. | |
chufi | vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:10 |
1e onderdeel ff terugkijken ... | |
Janneke141 | vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:15 |
Prachtige kijksport inderdaad. En nog verbazend elegante sport(st)ers, als je bedenkt wat een kracht ze moeten hebben. 40 graden helling achterover. Ga er maar eens aanhangen als je wél fatsoenlijke grip hebt. | |
chufi | vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:19 |
Je siernagels kun je beter thuislaten | |
chufi | vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:27 |
chufi | zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:52 |
De mannen hebben de boulders achter de rug en dit is de tussenstand Om 18 uur gaan ze verder met de Lead | |
chufi | zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:04 |
En Schubert gaat er met de overwinning vandoor https://ifsc.results.info/#/event/1301/general/boulder&lead | |
chufi | zondag 10 september 2023 @ 21:27 |
Afgelopen weekend was er een Lead event in Koper, Slovenia terug te zien op ES | |
chufi | vrijdag 15 september 2023 @ 20:08 |
Olympisch kwali toernooi in Rome nu | |
heywoodu | vrijdag 15 september 2023 @ 20:15 |
Jeetje, Noya in de eerste ronde op 0,004 seconden nog door. Zou toch wel tussen Fossali, Noya en eventueel Mawem moeten gaan. Vooral bij de vrouwen wordt het interessant of Miroslaw na het WK nog een enorme kans op plaatsing laat liggen. Miroslaw én de ene Kalucka én de andere Kalucka, de concurrentie is tamelijk moordend. | |
heywoodu | vrijdag 15 september 2023 @ 20:18 |
Oh ja, Miroslaw 6.24 in de Q vandaag, wereldrecord | |
heywoodu | vrijdag 15 september 2023 @ 20:30 |
Kwartfinales: Fossali valt, Noya met een valse start. Tot zover mijn voorspelling. | |
chufi | vrijdag 15 september 2023 @ 20:31 |
Das bij de dames toch ... gemist .. Nu valse start op valse start | |
chufi | vrijdag 15 september 2023 @ 20:37 |
zuszjes niet tegen elkaar nog | |
chufi | vrijdag 15 september 2023 @ 20:42 |
Bij de manne nu gelijke tijd op de 1000ste | |
chufi | vrijdag 15 september 2023 @ 20:48 |
Verwarring , maar wel zo netjes om nog een keer te gaan ... de Pool wint nu.. | |
chufi | vrijdag 15 september 2023 @ 20:57 |
hahaha sneller klikken | |
chufi | vrijdag 15 september 2023 @ 20:59 |
Miroslaw wint een ticket to OS | |
heywoodu | vrijdag 15 september 2023 @ 21:46 |
En Mawem ook | |
chufi | zaterdag 4 november 2023 @ 12:26 |
Zo das een lekker klimwandje in Verzasca, Zwitserland | |
heywoodu | zaterdag 4 november 2023 @ 12:37 |
Welke wedstrijd is dit? | |
chufi | zaterdag 4 november 2023 @ 12:40 |
https://www.redbull.com/int-en/events/red-bull-dual-ascent maar ook op de ES-stream | |
heywoodu | zaterdag 4 november 2023 @ 12:42 |
Cool, daar wil ik straks eens voor gaan zitten | |
chufi | zaterdag 4 november 2023 @ 14:34 |
Ze hebben gewoon koelkastjes met RB aan de wand hangen | |
heywoodu | vrijdag 17 november 2023 @ 20:51 |
Net pas aan toe gekomen, maar wat een krankzinnige ontknoping in de finale tussen broer en zus Kruder en Gines Lopez/Kazbekova https://www.redbull.com/n(...)l-dual-ascent-schema Moeite waard om te kijken, zeker vanaf pak 'm beet een uur of drie in de video. | |
heywoodu | maandag 8 april 2024 @ 06:39 |
Lynn van der Meer 53e en bijna laatste in de kwalificatie voor de eerste World Cup boulderen van het seizoen, vanmorgen in China https://ifsc.results.info/#/event/1353/cr/8509 | |
heywoodu | vrijdag 12 april 2024 @ 21:21 |
Wu Peng evenaart het wereldrecord speed met 4,90 seconden, maar Samuel Watson verplettert het: 4,798 seconden in de kwalificatie in Wujiang |