Ik kijk nooit Jimek, maar ik zag dat Bercow er was. Mooi type met een interessante kijk op de zaak, maar hij kan natuurlijk geen politiek schokkende dingen zeggen.
Nog een reden waarom mensen hem interessant vinden: de mores in het Lagerhuis zijn totaal anders dan in Nederland. In de plenaire debatten spreken ze standaard met stemverheffing in plaats van dat ze meteen gaan janken over 'schreeuwen' als de voorzitter een beetje tegengas geeft. Hier zitten ze allemaal in een microfoontje te mompelen en wordt de boel voorgezeten door een overblijfmoeder (wat Arib overigens prima doet). Het heeft geen traditie, geen gebruiken. Het vindt plaats in een zaal zonder kenmerken behalve een Nederlands vlaggetje dat er een beetje slap bij hangt. Dat is ook een keuze. Maar natuurlijk vinden mensen het Lagerhuis dan fascinerend. Bercow is eigenlijk zelfs bepaald modernistisch omdat hij geen poederpruik draagt.
Ik heb wel weer even de interviewkwaliteiten van Jellinek kunnen analyseren zeg.

Dat maakt wat luistergeluidjes. Dat maakt wat zinnetjes van gasten af. Dat slaat met haar vuistjes op tafel terwijl ze zegt dat ze feminist is (gewaagd!). Dat geeft wat inkijk die eigenlijk altijd teleurstelt. Crème de la crème van de journalistiek. Kortom, het is weer even tijd voor een Jinek-pauze van een jaar of 5.