abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185965892
quote:
Bij een leegstaande woning aan de Diederik van Havertstraat in de Molukse wijk in Maastricht zijn bekladdingen en vernielingen aangebracht.

Onbekenden hebben dit gedaan omdat ze vrezen dat er een Nederlands gezin in de wijk in Heer komt wonen.

Eieren
'Dit is de Molukse wijk. Alleen voor Molukkers', zo staat op het raam gekalkt. Verder zijn er enkele vernielingen aangebracht en zijn er eieren tegen de gevel gegooid.

Brief
De vernielingen zijn mogelijk een gevolg van een brief die onlangs door een groep jongeren onder de Molukse gemeenschap is verspreid. Dit omdat ze hadden vernomen dat er mogelijk niet-Molukkers in het huurhuis zouden komen wonen. In de brief staat dat de overheid de laatste jaren steeds vaker niet-Molukse gezinnen in Molukse wijken wil laten 'integreren'. "Dit gebeurt onder andere door de prijzen van de huurwoningen dusdanig op te schroeven dat ze niet meer betaalbaar zijn voor een doorsnee Moluks gezin met of zonder kinderen. Onder de noemer 'Europese norm' hanteert woningcorporatie Woonpunt deze dooddoener om Molukse huurders af te schrikken", zo staat in de brief.

Afspraken
Woonpunt laat in een reactie weten dat er afspraken zijn gemaakt met de bewonerscommissie in de Molukse wijk over de toewijzing van vrijkomende woningen. "Die afspraken houden in dat mensen die binding hebben met de Molukse wijk voorrang krijgen, mits ze voldoen aan de criteria die gelden qua huishoudsamenstelling en inkomen", zo staat in een schriftelijke reactie.

Wet
Volgens de woningcorporatie zijn deze eisen deels wettelijk bepaald. "Deze specifieke woning leverde geen geschikte kandidaat op uit de Molukse gemeenschap, waarna wij een aantal niet-Molukse kandidaten hebben uitgenodigd voor een bezichtiging. Wij hebben precies gehandeld volgens afspraak. Sommige mensen uit de Molukse wijk zijn het daar dan toch niet mee eens", schrijft Woonpunt. "Dat mag. Wij gaan daarom nogmaals in gesprek met de buurt hierover."

De vernielingen en bekladdingen vindt Woonpunt 'onacceptabel'.

Gennep
Twee jaar geleden speelde in Gennep ongeveer hetzelfde. Toen wilde woningcorporatie Mooiland niet-Molukkers in de wijk laten wonen. Daar was de Molukse gemeenschap het niet mee eens.

Bron: www.1limburg.nl/huis-bekl(...)t-molukkers-te-weren
In het verhaal wordt ook nog verwezen naar een eerder artikel over een soortgelijke situatie in Gennep (www.1limburg.nl/molukkers-willen-eigen-wijk-behouden-gennep). In de video bij het artikel zeggen Molukkers dit is een Molukse wijk. Hier is geen plaats voor Nederlanders. Nederlanders die er eerder wel zijn geplaatst, heeft men voor hun veiligheid moeten herplaatsen, omdat de ramen eruit gingen.

Dit is toch absurd. Moet jij je voorstellen dat Nederlanders zeggen dit is een Nederlandse wijk hier is geen plaats voor ras X en ze dit ook nog met geweld gingen afdwingen. Dan zaten ze zo op het politiebureau en waarschijnlijk niet meer lang in hun huurhuis.
  maandag 1 april 2019 @ 10:24:56 #2
469863 RobjeGeus
Hier word ik vrolijk van!!
pi_185966091
Geef ze eens ongelijk de Molukkers.
Hun voorouders hebben allemaal zo'n zwaar leven gehad dat men zelfs een trein moest kapen.
En zelfs dat is na 50 jaar niet serieus behandeld.
pi_185966094
Ik zie geen probleem, die Molukkers die voor een volledige Molukse wijk zijn oppakken en het land uittrappen. Kunnen ze lekker tussen de Molukkers gaan wonen.

Maar helaas niets nieuws, in Geleen ook al eens een flink issue geweest waar autochtone Nederlanders niet welkom zijn in de Molukse buurt. Wat mij dan nog meer stoort is dit:

quote:
Woonpunt laat in een reactie weten dat er afspraken zijn gemaakt met de bewonerscommissie in de Molukse wijk over de toewijzing van vrijkomende woningen. "Die afspraken houden in dat mensen die binding hebben met de Molukse wijk voorrang krijgen, mits ze voldoen aan de criteria die gelden qua huishoudsamenstelling en inkomen", zo staat in een schriftelijke reactie.
Ik vind dit wel mooi, blijkbaar kan dit gewoon in Nederland. Dus wij zouden nu massaal kunnen oproepen om geen allochtonen meer te plaatsen in onze wijken, en geen woningorganisatie die er tegenin kan gaan want Molukkers (en andere minderheidsgroepen) mogen dit ook eisen.

Eens zien of we de komende dagen weer demonstraties tegen racisme gaan zien.
pi_185966244
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 10:25 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Ik zie geen probleem, die Molukkers die voor een volledige Molukse wijk zijn oppakken en het land uittrappen. Kunnen ze lekker tussen de Molukkers gaan wonen.

Maar helaas niets nieuws, in Geleen ook al eens een flink issue geweest waar autochtone Nederlanders niet welkom zijn in de Molukse buurt. Wat mij dan nog meer stoort is dit:
[..]

Ik vind dit wel mooi, blijkbaar kan dit gewoon in Nederland. Dus wij zouden nu massaal kunnen oproepen om geen allochtonen meer te plaatsen in onze wijken, en geen woningorganisatie die er tegenin kan gaan want Molukkers (en andere minderheidsgroepen) mogen dit ook eisen.

Inderdaad, woningcorporaties faciliteren racisme met dit voorkeursbeleid.
  maandag 1 april 2019 @ 10:47:08 #5
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_185966461
Wat een racisten
pi_185966496
Is dit racisme ? Of zijn alleen blanken racisten ?
U MAD?
pi_185966621
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 10:25 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Ja, afspraken uit het verleden. Niks aan te doen, jammer joh.
  maandag 1 april 2019 @ 11:05:04 #8
37248 BertV
Klei indiaan
pi_185966693
quote:
3s.gif Op maandag 1 april 2019 10:49 schreef de_boswachter het volgende:
Is dit racisme ? Of zijn alleen blanken racisten ?
Nee, dit is het beschermen van de molukse identiteit van deze beurt. racist die je er bent.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_185966736
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 10:32 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Inderdaad, woningcorporaties faciliteren racisme met dit voorkeursbeleid.
Dit.
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 10:24 schreef RobjeGeus het volgende:
Geef ze eens ongelijk de Molukkers.
Hun voorouders hebben allemaal zo'n zwaar leven gehad dat men zelfs een trein moest kapen.
En zelfs dat is na 50 jaar niet serieus behandeld.
Maar ook dit. Er speelt nog een hoop en de Staat heeft hen schandalig behandeld.
pi_185966761
quote:
14s.gif Op maandag 1 april 2019 11:07 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Dit.
[..]

Maar ook dit. Er speelt nog een hoop en de Staat heeft hen schandalig behandeld.
De staat kon ook niet veel anders. Amerika wilde dat Nederland zijn koloniën opgaf.

En dat de Molukkers hier armoedig opgevangen zijn klopt, maar Nederland was gewoon een armoedig land (koffie en boter waren ook nog op de bon in de jaren '50).
pi_185966808
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 11:05 schreef BertV het volgende:

[..]

Nee, dit is het beschermen van de molukse identiteit van deze beurt. racist die je er bent.
En als Thiery nou de boreale identiteit van een gebied wil beschermen, is dat dan ook allemaal ok :')?
pi_185966809
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 10:12 schreef maan_man het volgende:

Dit is toch absurd. Moet jij je voorstellen dat Nederlanders zeggen dit is een Nederlandse wijk hier is geen plaats voor ras X en ze dit ook nog met geweld gingen afdwingen. Dan zaten ze zo op het politiebureau en waarschijnlijk niet meer lang in hun huurhuis.
Stel je voor dat er de afspraak is gemaakt met de Molukse gemeenschappen dat ze als zodanig kunnen wonen in een Molukse wijk, en dan komt zo'n woningbouwvereniging aankakken met een niet Moluks gezin omdat ze daar meer van kunnen vangen.

Het zou toch een woningmarkt zijn? Zak eerst maar eens met de prijs, dan kun je vast wel een Moluks gezin vinden. Marktwerking.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_185966843
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 11:13 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Stel je voor dat er de afspraak is gemaakt met de Molukse gemeenschappen dat ze als zodanig kunnen wonen in een Molukse wijk, en dan komt zo'n woningbouwvereniging aankakken met een niet Moluks gezin omdat ze daar meer van kunnen vangen.

Het zou toch een woningmarkt zijn? Zak eerst maar eens met de prijs, dan kun je vast wel een Moluks gezin vinden. Marktwerking.
Waarom moet de prijs zakken voor een Moluks gezin?
pi_185966877
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 11:13 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik kan mij heel goed voorstellen dat er 45-50 jaar geleden afspraken zijn gemaakt. Waarschijnlijk met een generatie die nu niet meer onder ons is. Misschien ook met het oog op een veilig verloop van het treinverkeer. Maar tijden en inzichten veranderen. In Eindhoven waren ook hele woonwijken voorbehouden aan werknemers van de lokale gloeilampenboer.
pi_185966935
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 11:05 schreef BertV het volgende:

[..]

Maar nou stel je voor dat ik de Nederlandse identiteit van ons landje wil beschermen, dan ben ik dus geen racist?
U MAD?
pi_185966943
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 11:15 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Waarom moet de prijs zakken voor een Moluks gezin?
Beloofd is beloofd.

quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 11:18 schreef maan_man het volgende:

[..]

Ik kan mij heel goed voorstellen dat er 45-50 jaar geleden afspraken zijn gemaakt. Waarschijnlijk met een generatie die nu niet meer onder ons is. Misschien ook met het oog op een veilig verloop van het treinverkeer. Maar tijden en inzichten veranderen. In Eindhoven waren ook hele woonwijken voorbehouden aan werknemers van de lokale gloeilampenboer.
Niet alle inzichten zijn veranderd blijkbaar.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_185966990
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 11:23 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Beloofd is beloofd.
Wat een sterke inhoudelijke reactie.

Ik zie niet in waarom een Molukker minder huur zou moeten betalen dan iemand anders met een kleine portemonnee.
  maandag 1 april 2019 @ 11:30:52 #18
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_185967058
Faciliteren van racisme. Je belooft een volledig Nederlandse wijk toch ook niet dat er geen allochtonen worden geplaatst? Jezus man, die mensen leven echt nog in het verleden.

Dat Nederland de voorouders van deze Molukkers slecht heeft behandeld is geen excuus. Ten eerste zijn dit allemaal (klein)kinderen van en ten tweede zijn mijn voorouders, alsook die van de gemiddelde Nederlander ook meermaals slecht behandeld geweest, dat kan geen eindeloos excuus zijn om aan een voorrecht vast te kunnen houden.

Tijd voor de Molukkers om uit hun bubbel te komen en zich te mengen onder de Nederlanders. Wat een archaïsch denkbeeld hebben deze mensen wel niet? :N
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
pi_185967067
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 11:23 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Niet alle inzichten zijn veranderd blijkbaar.
Een kleine minderheid wil haar privileges niet opgeven en wil hun privileges desnoods met geweld en intimidaties verdedigen. Redelijk verwerpelijk in mijn ogen.
pi_185967237
Wat gaan we godverdomme nou krijgen?!
  maandag 1 april 2019 @ 11:41:25 #21
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_185967248
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 10:12 schreef maan_man het volgende:
Moet jij je voorstellen dat Nederlanders zeggen dit is een Nederlandse wijk hier is geen plaats voor ras X en ze dit ook nog met geweld gingen afdwingen. Dan zaten ze zo op het politiebureau en waarschijnlijk niet meer lang in hun huurhuis.
En de talkshows en media zouden overuren draaien om die mensen publiekelijk aan de schandpaal te nagelen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  maandag 1 april 2019 @ 11:49:56 #22
168739 Red_85
'echt wel'
pi_185967412
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 11:41 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

En de talkshows en media zouden overuren draaien om die mensen publiekelijk aan de schandpaal te nagelen.
Iedereen spreekt schande van 'Duindorp is voor Duindorpers'.
Maar dit?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_185967474
Voor de grap eens op de facebook pagina van 1limburg.nl gekeken. Het is schrikbarend als je de taal leest waaruit de haat spuit tegen de autochtone blanke Nederlander. Zelfs vanuit generaties die hier zijn geboren, het is pure haat, pure discriminatie. Aangevuld door groepjes allochtonen uit de bekendere kringen die ook weer een reden hebben om los te gaan op alles wat blank en Nederlands is. Mensen die dit geval van racisme durven te benoemen worden virtueel belaagd. Het rottend gezwel in deze samenleving laat zich steeds vaker in het openbaar zien maar geen media die het oppakt, niemand die iets durft te zeggen over racisme, geen talkshows of nieuwsuitzendingen waarin we de ware aard zien van enkele mensen die zich afzetten tegen alles wat Nederlands is. Geen protesttochten over vermeend "racisme". Het is stil.

Maar ja, ik als blanke man houd wijselijk mijn mond want zou ik commentaar geven op de echte intolerante in de samenleving dan worden de nazi, en rechts-extremistische verwijzingen er weer bij de haren bijgesleept want het echte probleem zijn natuurlijk de mensen die dit gedrag niet meer willen accepteren.
  maandag 1 april 2019 @ 11:55:02 #24
374936 RensAjacied
VI Hooligans
pi_185967510
Misschien moeten jullie je even verdiepen in de materie voordat iedereen ongenuanceerde meningen rondstrooien.

Ja dit soort acties zijn niet goed te praten en moeten bestraft worden. Maar het komt natuurlijk wel ergens vandaan. Deze afspraken zijn er gewoon gemaakt met de overheid en de woningbouw en daar mag je ze aan houden. Kan je het oneens zijn met de afspraken zoveel jaar na dato, maar ze zijn er nog wel.
AFCA!
pi_185967564
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 11:55 schreef RensAjacied het volgende:
Misschien moeten jullie je even verdiepen in de materie voordat iedereen ongenuanceerde meningen rondstrooien.

Ja dit soort acties zijn niet goed te praten en moeten bestraft worden. Maar het komt natuurlijk wel ergens vandaan. Deze afspraken zijn er gewoon gemaakt met de overheid en de woningbouw en daar mag je ze aan houden. Kan je het oneens zijn met de afspraken zoveel jaar na dato, maar ze zijn er nog wel.
Non argument, een totaal non argument. Met de huidige wetgeving en regels houd dit geen stand en ook in het verleden niet. Het is racisme, mensen van een bepaalde afkomst mogen niet in die wijk geplaatst worden, ga toch weg man. Indien dit de afspraken zijn dan wil ik, samen met nog miljoenen Nederlanders afspraken maken met onze woningverenigingen of gemeentes om geen allochtonen meer in onze buurten te plaatsen, iedereen happy.
pi_185967575
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 11:55 schreef RensAjacied het volgende:

Mooi dat jij in de tweede zin al begint met goedpraten.
  maandag 1 april 2019 @ 12:01:55 #27
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_185967635
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 11:58 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Non argument, een totaal non argument. Met de huidige wetgeving en regels houd dit geen stand en ook in het verleden niet. Het is racisme, mensen van een bepaalde afkomst mogen niet in die wijk geplaatst worden, ga toch weg man. Indien dit de afspraken zijn dan wil ik, samen met nog miljoenen Nederlanders afspraken maken met onze woningverenigingen of gemeentes om geen allochtonen meer in onze buurten te plaatsen, iedereen happy.
Ach gut, hunnie mogen wel hun eigen wijk en jij en je vrindjes niet, het is toch wat.
  maandag 1 april 2019 @ 12:02:40 #28
374936 RensAjacied
VI Hooligans
pi_185967655
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 11:58 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Weet jij überhaupt wel waarom deze wijken zijn ontstaan?
AFCA!
  maandag 1 april 2019 @ 12:03:03 #29
374936 RensAjacied
VI Hooligans
pi_185967667
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 11:59 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Mooi dat jij in de tweede zin al begint met goedpraten.
Ik praat de acties niet goed, de emoties begrijp ik wel.
AFCA!
pi_185967706
quote:
10s.gif Op maandag 1 april 2019 12:01 schreef Nobu het volgende:

[..]

Ach gut, hunnie mogen wel hun eigen wijk en jij en je vrindjes niet, het is toch wat.
Nou, Nederlanders die hun eigen wijk willen worden neergezet als racisten en tokkies.

En bij Molukkers die hun eigen wijk willen gaat het van 'ja, maar we hebben ze ook wel slecht behandeld ook'.

Nee, we moeten stoppen met dit zieligheidsgedoe, willen we een samenleving zonder racisme? Dan moeten de minderheden ook het racisme stoppen.
pi_185967724
quote:

[..]

:')
pi_185967729
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 12:02 schreef RensAjacied het volgende:

[..]

Ja, maar dat wil niet zeggen dat deze argumenten jaren nadien nog valide zijn. De overheid heeft ook met mensen afgesproken dat ze asbestdaken mocht aanbrengen. Nu jaren later komen ze hier toch op terug.
  maandag 1 april 2019 @ 12:07:06 #33
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_185967744
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 12:04 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Nou, Nederlanders die hun eigen wijk willen worden neergezet als racisten en tokkies.

En bij Molukkers die hun eigen wijk willen gaat het van 'ja, maar we hebben ze ook wel slecht behandeld ook'.

Nee, we moeten stoppen met dit zieligheidsgedoe, willen we een samenleving zonder racisme? Dan moeten de minderheden ook het racisme stoppen.
Nederlanders hebben via de stembus gekozen voor allochtonen op iedere straathoek, Molukkers zijn gedwongen de halve wereld overgevaren en in een kamp gestopt.
  maandag 1 april 2019 @ 12:07:51 #34
374936 RensAjacied
VI Hooligans
pi_185967752
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 12:05 schreef maan_man het volgende:

[..]

Ja, maar dat wil niet zeggen dat deze argumenten jaren nadien nog valide zijn. De overheid heeft ook met mensen afgesproken dat ze asbestdaken mocht aanbrengen. Nu jaren later komen ze hier toch op terug.
Wat mij betreft stoppen ze ook met deze regels maar ik vind het nogal stompzinnig om de emoties niet te begrijpen. Het zit ook de nieuwe generaties nog erg diep.

Nogmaals geweld en intimidatie is nooit goed te praten.
AFCA!
pi_185967766
quote:
7s.gif Op maandag 1 april 2019 12:07 schreef Nobu het volgende:

[..]

Nederlanders hebben via de stembus gekozen voor allochtonen op iedere straathoek, Molukkers zijn gedwongen de halve wereld overgevaren en in een kamp gestopt.
Ach gut _O-
pi_185967775
quote:

[..]

Vervolgens wilden ze hun kamp niet uit.

Ze kozen liever voor een armoedig kamp met hun familie, dan netjes in woningen gezet te worden tussen de Nederlanders.

Vandaar dat ze eigen wijken kregen (en een extra voordelige huur).

Nu, jaren verder, de integratie is grotendeels goed verlopen, zou je toch wel mogen verwachten dat ze hun racisme loslaten. En gewoon Nederlander onder de Nederlanders worden.
  maandag 1 april 2019 @ 12:11:43 #37
374936 RensAjacied
VI Hooligans
pi_185967816
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 12:09 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ze kozen liever voor een armoedig kamp met hun familie, dan netjes in woningen gezet te worden tussen de Nederlanders.

Vandaar dat ze eigen wijken kregen (en een extra voordelige huur).

Nu, jaren verder, de integratie is grotendeels goed verlopen, zou je toch wel mogen verwachten dat ze hun racisme loslaten. En gewoon Nederlander onder de Nederlanders worden.
De overheid wilde zelf ook helemaal niet dat zulke gezinnen zich in "gewone Nederlandse wijken" gingen huisvesten nadat de kampen gesloten werden.
AFCA!
  maandag 1 april 2019 @ 12:13:49 #38
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_185967849
De Molukse KNIL'ers zijn eerst gedwongen naar Nederland gebracht (voor hun eigen veiligheid) maar daarna zomaar ontslagen en hebben tijdenlang in slechte omstandigheden moeten wonen. Allerlei beloftes zijn niet nagekomen en de NL overheid heeft zich ook niet voldoende ingezet om de Molukken zelfstandig te laten zijn zonder onder Jakarta te laten vallen. Voor Molukkers zijn familiebanden veel hechter dan die voor de gemiddelde Nederlander en ze willen graag bij elkaar wonen. Dat is waarschijnlijk erg lang getolereerd door lokale overheden en woningcorporaties. Dit is de zeer ongemakkelijke achtergrond van dit verhaal.

Er is voor beide opties iets te zeggen; geen discriminatie naar afkomst vs. oude afspraken en erfschuld. Ik denk dat dit beter bij uitzondering op de oude manier afgehandeld had kunnen worden; er was vast wel iemand met Molukse roots die er had willen wonen. Zolang het niet aan de grote klok was gehangen, was er geen verontwaardiging.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  maandag 1 april 2019 @ 12:14:15 #39
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_185967853
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 12:09 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Logisch als je ergens bent waar je helemaal niet wilt zijn.
pi_185967868
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 12:13 schreef EdvandeBerg het volgende:
De Molukse KNIL'ers zijn eerst gedwongen naar Nederland gebracht (voor hun eigen veiligheid) maar daarna zomaar ontslagen en hebben tijdenlang in slechte omstandigheden moeten wonen. Allerlei beloftes zijn niet nagekomen en de NL overheid heeft zich ook niet voldoende ingezet om de Molukken zelfstandig te laten zijn zonder onder Jakarta te laten vallen. Voor Molukkers zijn familiebanden veel hechter dan die voor de gemiddelde Nederlander en ze willen graag bij elkaar wonen. Dat is waarschijnlijk erg lang getolereerd door lokale overheden en woningcorporaties. Dit is de zeer ongemakkelijke achtergrond van dit verhaal.

Er is voor beide opties iets te zeggen; geen discriminatie naar afkomst vs. oude afspraken en erfschuld. Ik denk dat dit beter bij uitzondering op de oude manier afgehandeld had kunnen worden; er was vast wel iemand met Molukse roots die er had willen wonen. Zolang het niet aan de grote klok was gehangen, was er geen verontwaardiging.
Mooi verhaal om te accepteren dat mensen met een andere afkomst uit hun woningen gepest worden.
pi_185967977
quote:

[..]

Tja ik preek niet over "gelijkheid" en doe dan het tegenovergestelde.
pi_185968008
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 12:02 schreef RensAjacied het volgende:

[..]

Ja dat weet ik, hoeveel jaar geleden is dat nu inmiddels? Dus als jij daar zou gaan wonen, en daarna wordt je huis vernield sta jij dan met je kop voor de camera te roepen "ja maar ze zijn ook verkeerd behandeld geworden door de Nederlandse overheid zo'n 50 jaar geleden." Het is een non-excuus, met dat excuus kan ik heel wat goed gaan praten, veroorzaakt door leed wat nog wel een stuk recenter is. Wij als burgers en huidige generatie zijn niet verantwoordelijk voor de ellende wat veroorzaakt is door een regering uit een andere generatie.
pi_185968060
quote:

[..]

Dan sturen we ze toch terug als ze zo graag terug willen? Maar ik betwijfel of ze gaan, want dan is het opeens "born here" komen de paspoort foto's etc. Maar het wel als excuus blijven gebruiken om de boel te vernielen of je haat te ventileren naar autochtone Nederlanders.
pi_185968332
Bijna zestig jaar kent Maastricht een Molukse wijk. Negentien jongeren verzetten zich tegen de ‘vermenging met andere culturen.’ Kort na hun oproep werd een leegstaande woning beklad en vernield.

Achter paywall maar bovenste zin zegt alles. Nog erg rustig hier, een topic over blanke autochtone mannen die zoiets roepen zou op heel wat meer reacties kunnen rekenen, ik mis de bekende gezichten met een mening hierover?
pi_185968836
Dit gebeurde in het verleden ook al regelmatig in het Noorden van het land.

En toch zijn er legio fokkers die beweren dat ze toch oh zo goed geïntegreerd zijn, en dat andere allochtonen daar een voorbeeld aan moeten nemen.
pi_185968857
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 11:53 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Voor de grap eens op de facebook pagina van 1limburg.nl gekeken. Het is schrikbarend als je de taal leest waaruit de haat spuit tegen de autochtone blanke Nederlander. Zelfs vanuit generaties die hier zijn geboren, het is pure haat, pure discriminatie. Aangevuld door groepjes allochtonen uit de bekendere kringen die ook weer een reden hebben om los te gaan op alles wat blank en Nederlands is. Mensen die dit geval van racisme durven te benoemen worden virtueel belaagd. Het rottend gezwel in deze samenleving laat zich steeds vaker in het openbaar zien maar geen media die het oppakt, niemand die iets durft te zeggen over racisme, geen talkshows of nieuwsuitzendingen waarin we de ware aard zien van enkele mensen die zich afzetten tegen alles wat Nederlands is. Geen protesttochten over vermeend "racisme". Het is stil.

Maar ja, ik als blanke man houd wijselijk mijn mond want zou ik commentaar geven op de echte intolerante in de samenleving dan worden de nazi, en rechts-extremistische verwijzingen er weer bij de haren bijgesleept want het echte probleem zijn natuurlijk de mensen die dit gedrag niet meer willen accepteren.
Dat delen jij en die lui dan, dat blinde haten.
"Pools are perfect for holding water"
  maandag 1 april 2019 @ 13:17:46 #47
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_185968903
Allemaal het land uit flikkeren. Gooi ze maar op een onbewoond eiland.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_185968906
We moeten dit soort constructies met spoed gaan afbouwen. Dit soort apartheid en positieve discriminatie leidt werkelijk nergens toe.
pi_185968935
Het zijn geen blanken dus is het geen racisme en discriminatie.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_185969276
quote:
14s.gif Op maandag 1 april 2019 13:14 schreef probeer het volgende:

[..]

Dat delen jij en die lui dan, dat blinde haten.
Bedankt voor je toevoeging aan dit topic, wederom mooi om te lezen hoe jij ook dit veroordeeld zoals je al het vermeende racisme tegen zogenaamde minderheidsgroepen ook altijd veroordeeld.

Maar zoals wel bekend in jouw kringen zijn de mensen die weer dit intolerant gedrag niet accepteren het probleem of althans van gelijke hoogte.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')