In het verhaal wordt ook nog verwezen naar een eerder artikel over een soortgelijke situatie in Gennep (www.1limburg.nl/molukkers-willen-eigen-wijk-behouden-gennep). In de video bij het artikel zeggen Molukkers dit is een Molukse wijk. Hier is geen plaats voor Nederlanders. Nederlanders die er eerder wel zijn geplaatst, heeft men voor hun veiligheid moeten herplaatsen, omdat de ramen eruit gingen.quote:Bij een leegstaande woning aan de Diederik van Havertstraat in de Molukse wijk in Maastricht zijn bekladdingen en vernielingen aangebracht.
Onbekenden hebben dit gedaan omdat ze vrezen dat er een Nederlands gezin in de wijk in Heer komt wonen.
Eieren
'Dit is de Molukse wijk. Alleen voor Molukkers', zo staat op het raam gekalkt. Verder zijn er enkele vernielingen aangebracht en zijn er eieren tegen de gevel gegooid.
Brief
De vernielingen zijn mogelijk een gevolg van een brief die onlangs door een groep jongeren onder de Molukse gemeenschap is verspreid. Dit omdat ze hadden vernomen dat er mogelijk niet-Molukkers in het huurhuis zouden komen wonen. In de brief staat dat de overheid de laatste jaren steeds vaker niet-Molukse gezinnen in Molukse wijken wil laten 'integreren'. "Dit gebeurt onder andere door de prijzen van de huurwoningen dusdanig op te schroeven dat ze niet meer betaalbaar zijn voor een doorsnee Moluks gezin met of zonder kinderen. Onder de noemer 'Europese norm' hanteert woningcorporatie Woonpunt deze dooddoener om Molukse huurders af te schrikken", zo staat in de brief.
Afspraken
Woonpunt laat in een reactie weten dat er afspraken zijn gemaakt met de bewonerscommissie in de Molukse wijk over de toewijzing van vrijkomende woningen. "Die afspraken houden in dat mensen die binding hebben met de Molukse wijk voorrang krijgen, mits ze voldoen aan de criteria die gelden qua huishoudsamenstelling en inkomen", zo staat in een schriftelijke reactie.
Wet
Volgens de woningcorporatie zijn deze eisen deels wettelijk bepaald. "Deze specifieke woning leverde geen geschikte kandidaat op uit de Molukse gemeenschap, waarna wij een aantal niet-Molukse kandidaten hebben uitgenodigd voor een bezichtiging. Wij hebben precies gehandeld volgens afspraak. Sommige mensen uit de Molukse wijk zijn het daar dan toch niet mee eens", schrijft Woonpunt. "Dat mag. Wij gaan daarom nogmaals in gesprek met de buurt hierover."
De vernielingen en bekladdingen vindt Woonpunt 'onacceptabel'.
Gennep
Twee jaar geleden speelde in Gennep ongeveer hetzelfde. Toen wilde woningcorporatie Mooiland niet-Molukkers in de wijk laten wonen. Daar was de Molukse gemeenschap het niet mee eens.
Bron: www.1limburg.nl/huis-bekl(...)t-molukkers-te-weren
Ik vind dit wel mooi, blijkbaar kan dit gewoon in Nederland. Dus wij zouden nu massaal kunnen oproepen om geen allochtonen meer te plaatsen in onze wijken, en geen woningorganisatie die er tegenin kan gaan want Molukkers (en andere minderheidsgroepen) mogen dit ook eisen.quote:Woonpunt laat in een reactie weten dat er afspraken zijn gemaakt met de bewonerscommissie in de Molukse wijk over de toewijzing van vrijkomende woningen. "Die afspraken houden in dat mensen die binding hebben met de Molukse wijk voorrang krijgen, mits ze voldoen aan de criteria die gelden qua huishoudsamenstelling en inkomen", zo staat in een schriftelijke reactie.
Inderdaad, woningcorporaties faciliteren racisme met dit voorkeursbeleid.quote:Op maandag 1 april 2019 10:25 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Ik zie geen probleem, die Molukkers die voor een volledige Molukse wijk zijn oppakken en het land uittrappen. Kunnen ze lekker tussen de Molukkers gaan wonen.
Maar helaas niets nieuws, in Geleen ook al eens een flink issue geweest waar autochtone Nederlanders niet welkom zijn in de Molukse buurt. Wat mij dan nog meer stoort is dit:
[..]
Ik vind dit wel mooi, blijkbaar kan dit gewoon in Nederland. Dus wij zouden nu massaal kunnen oproepen om geen allochtonen meer te plaatsen in onze wijken, en geen woningorganisatie die er tegenin kan gaan want Molukkers (en andere minderheidsgroepen) mogen dit ook eisen.
Eens zien of we de komende dagen weer demonstraties tegen racisme gaan zien.
Ja, afspraken uit het verleden. Niks aan te doen, jammer joh.quote:Op maandag 1 april 2019 10:25 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Ik zie geen probleem, die Molukkers die voor een volledige Molukse wijk zijn oppakken en het land uittrappen. Kunnen ze lekker tussen de Molukkers gaan wonen.
Maar helaas niets nieuws, in Geleen ook al eens een flink issue geweest waar autochtone Nederlanders niet welkom zijn in de Molukse buurt. Wat mij dan nog meer stoort is dit:
[..]
Ik vind dit wel mooi, blijkbaar kan dit gewoon in Nederland. Dus wij zouden nu massaal kunnen oproepen om geen allochtonen meer te plaatsen in onze wijken, en geen woningorganisatie die er tegenin kan gaan want Molukkers (en andere minderheidsgroepen) mogen dit ook eisen.
Eens zien of we de komende dagen weer demonstraties tegen racisme gaan zien.
Nee, dit is het beschermen van de molukse identiteit van deze beurt. racist die je er bent.quote:Op maandag 1 april 2019 10:49 schreef de_boswachter het volgende:
Is dit racisme ? Of zijn alleen blanken racisten ?
Dit.quote:Op maandag 1 april 2019 10:32 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Inderdaad, woningcorporaties faciliteren racisme met dit voorkeursbeleid.
Maar ook dit. Er speelt nog een hoop en de Staat heeft hen schandalig behandeld.quote:Op maandag 1 april 2019 10:24 schreef RobjeGeus het volgende:
Geef ze eens ongelijk de Molukkers.
Hun voorouders hebben allemaal zo'n zwaar leven gehad dat men zelfs een trein moest kapen.
En zelfs dat is na 50 jaar niet serieus behandeld.
De staat kon ook niet veel anders. Amerika wilde dat Nederland zijn koloniën opgaf.quote:Op maandag 1 april 2019 11:07 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Dit.
[..]
Maar ook dit. Er speelt nog een hoop en de Staat heeft hen schandalig behandeld.
En als Thiery nou de boreale identiteit van een gebied wil beschermen, is dat dan ook allemaal okquote:Op maandag 1 april 2019 11:05 schreef BertV het volgende:
[..]
Nee, dit is het beschermen van de molukse identiteit van deze beurt. racist die je er bent.
Stel je voor dat er de afspraak is gemaakt met de Molukse gemeenschappen dat ze als zodanig kunnen wonen in een Molukse wijk, en dan komt zo'n woningbouwvereniging aankakken met een niet Moluks gezin omdat ze daar meer van kunnen vangen.quote:Op maandag 1 april 2019 10:12 schreef maan_man het volgende:
Dit is toch absurd. Moet jij je voorstellen dat Nederlanders zeggen dit is een Nederlandse wijk hier is geen plaats voor ras X en ze dit ook nog met geweld gingen afdwingen. Dan zaten ze zo op het politiebureau en waarschijnlijk niet meer lang in hun huurhuis.
Waarom moet de prijs zakken voor een Moluks gezin?quote:Op maandag 1 april 2019 11:13 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Stel je voor dat er de afspraak is gemaakt met de Molukse gemeenschappen dat ze als zodanig kunnen wonen in een Molukse wijk, en dan komt zo'n woningbouwvereniging aankakken met een niet Moluks gezin omdat ze daar meer van kunnen vangen.
Het zou toch een woningmarkt zijn? Zak eerst maar eens met de prijs, dan kun je vast wel een Moluks gezin vinden. Marktwerking.
Ik kan mij heel goed voorstellen dat er 45-50 jaar geleden afspraken zijn gemaakt. Waarschijnlijk met een generatie die nu niet meer onder ons is. Misschien ook met het oog op een veilig verloop van het treinverkeer. Maar tijden en inzichten veranderen. In Eindhoven waren ook hele woonwijken voorbehouden aan werknemers van de lokale gloeilampenboer.quote:Op maandag 1 april 2019 11:13 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Stel je voor dat er de afspraak is gemaakt met de Molukse gemeenschappen dat ze als zodanig kunnen wonen in een Molukse wijk, en dan komt zo'n woningbouwvereniging aankakken met een niet Moluks gezin omdat ze daar meer van kunnen vangen.
Het zou toch een woningmarkt zijn? Zak eerst maar eens met de prijs, dan kun je vast wel een Moluks gezin vinden. Marktwerking.
Maar nou stel je voor dat ik de Nederlandse identiteit van ons landje wil beschermen, dan ben ik dus geen racist?quote:Op maandag 1 april 2019 11:05 schreef BertV het volgende:
[..]
Nee, dit is het beschermen van de molukse identiteit van deze beurt. racist die je er bent.
Beloofd is beloofd.quote:Op maandag 1 april 2019 11:15 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Waarom moet de prijs zakken voor een Moluks gezin?
Niet alle inzichten zijn veranderd blijkbaar.quote:Op maandag 1 april 2019 11:18 schreef maan_man het volgende:
[..]
Ik kan mij heel goed voorstellen dat er 45-50 jaar geleden afspraken zijn gemaakt. Waarschijnlijk met een generatie die nu niet meer onder ons is. Misschien ook met het oog op een veilig verloop van het treinverkeer. Maar tijden en inzichten veranderen. In Eindhoven waren ook hele woonwijken voorbehouden aan werknemers van de lokale gloeilampenboer.
Wat een sterke inhoudelijke reactie.quote:
Een kleine minderheid wil haar privileges niet opgeven en wil hun privileges desnoods met geweld en intimidaties verdedigen. Redelijk verwerpelijk in mijn ogen.quote:Op maandag 1 april 2019 11:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Niet alle inzichten zijn veranderd blijkbaar.
En de talkshows en media zouden overuren draaien om die mensen publiekelijk aan de schandpaal te nagelen.quote:Op maandag 1 april 2019 10:12 schreef maan_man het volgende:
Moet jij je voorstellen dat Nederlanders zeggen dit is een Nederlandse wijk hier is geen plaats voor ras X en ze dit ook nog met geweld gingen afdwingen. Dan zaten ze zo op het politiebureau en waarschijnlijk niet meer lang in hun huurhuis.
Iedereen spreekt schande van 'Duindorp is voor Duindorpers'.quote:Op maandag 1 april 2019 11:41 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
En de talkshows en media zouden overuren draaien om die mensen publiekelijk aan de schandpaal te nagelen.
Non argument, een totaal non argument. Met de huidige wetgeving en regels houd dit geen stand en ook in het verleden niet. Het is racisme, mensen van een bepaalde afkomst mogen niet in die wijk geplaatst worden, ga toch weg man. Indien dit de afspraken zijn dan wil ik, samen met nog miljoenen Nederlanders afspraken maken met onze woningverenigingen of gemeentes om geen allochtonen meer in onze buurten te plaatsen, iedereen happy.quote:Op maandag 1 april 2019 11:55 schreef RensAjacied het volgende:
Misschien moeten jullie je even verdiepen in de materie voordat iedereen ongenuanceerde meningen rondstrooien.
Ja dit soort acties zijn niet goed te praten en moeten bestraft worden. Maar het komt natuurlijk wel ergens vandaan. Deze afspraken zijn er gewoon gemaakt met de overheid en de woningbouw en daar mag je ze aan houden. Kan je het oneens zijn met de afspraken zoveel jaar na dato, maar ze zijn er nog wel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |