abonnement Unibet Coolblue
  Moderator maandag 25 maart 2019 @ 09:40:57 #1
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_185837843
quote:
En over het academisch onderwijs in Nederland: “Laten we wel wezen: de universiteiten zijn ook steeds meer voortgezet voortgezet onderwijs geworden.”

Bron: Bodar: ‘Groep van Baudet is wellevend en beschaafd’
Waarom begin ik dit topic met dit citaat? Awel, ik heb vorige week dinsdag een paper ingeleverd voor filosofie ten aanzien van het begrip Bildung bij Nietzsche. Centraal staat een collectie van vijf opeenvolgende toespraken van Nietzsche over Bildung, die hij heeft uitgesproken vlak nadat hij zijn eerste filosofische boek had gepubliceerd (de geboorte van de tragedie). Deze tekst is in het Duits hier te bewonderen. Helaas voor u heb ik de laatst beschikbare Nederlandse vertaling op de kop weten te tikken, maar hier is een samenvatting van dat gedachtegoed te vinden.

Enfin, terug naar het citaat. Vergelijk dat citaat eens met wat Nietzsche schrijft:

quote:
Nietzsche kijkt niet enkel naar de gymnasia, maar besteed ook nog aandacht aan de universiteiten, maar ook ten aanzien van de universiteiten is de kritiek niet mals. Niet zo heel gek, want hij beschouwt “de universiteit graag als verlengstuk van het gymnasium.” (Nietzsche, 1998, p.100)

Geciteerd uit mijn paper
Baudet en Nietzsche kussen elkaars kont, althans, zo lijkt het, het tegendeel is echter waar: hoewel Nietzsche eveneens oproept tot een verdere beschaving en kritiek uit tegen de journalisten en een land in verval ziet, heeft Nietzsche een enorme kritiek op het staatsapparaat. Het hele gebeuren van een politieke partij waar iemand zichzelf als een verlosser presenteert, staat haaks op wat Nietzsche weet te verkondigen: een ieder die klakkeloos zijn oren hangt naar Baudet, is zelf een massamens, een zwakkeling, een dienaar van de slavenmoraal. Baudet, hoewel hij dweept met Bildung en beschaving, zou neergezet kunnen worden als de belichaming van het nihilisme in de 21e eeuw: geen christendom meer, maar wel een zwelgen in oude waarden die heden ten dage niets meer waard zijn.

Moge de uil van minerva lekker fladderen richting uw hoofd, en oja, offtopic, maar ook nog dit: Niet in mijn naam

Let wel, we zitten hier in F&L, ik ben niet zozeer op zoek naar de politieke discussie over zijn visie voor dit land, ik wil eerder een van de bronnen van Baudet aanwijzen en tegelijkertijd de bron en Baudet dissociëren van elkaar. Wat mij bezighoudt zijn eerder de vragen: wat is Bildung, wat is beschaving, wat betekent een nieuwe wereld bezien vanuit de nostalgie?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  dinsdag 26 maart 2019 @ 02:01:49 #2
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_185853282
De uil van Minerva fladdert omhoog. Een Christen zou zich vandaag de dag schamen om zichzelf een Christen te noemen. Beschaving is flinter dun. Met andere woorden, beschaving komt van binnen, en dat is Bildung. En de nieuwe wereld is niet van deze wereld. Amen.
pi_185859753
quote:
14s.gif Op maandag 25 maart 2019 09:40 schreef naatje_1 het volgende:

[..]
Het hele gebeuren van een politieke partij waar iemand zichzelf als een verlosser presenteert, staat haaks op wat Nietzsche weet te verkondigen: een ieder die klakkeloos zijn oren hangt naar Baudet, is zelf een massamens, een zwakkeling, een dienaar van de slavenmoraal.
Ach gut, gaan we weer de term verlosser roepen? Was dat niet eerder Wilders? Wat een voorspelbaar simplisme. Inderdaad geen topic voor F&L.

Accepteer gewoon een democratisch verworven verkiezingsuitslag. Hoort bij een open democratie.
  Moderator dinsdag 26 maart 2019 @ 15:23:13 #4
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_185860076
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 15:01 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ach gut, gaan we weer de term verlosser roepen? Was dat niet eerder Wilders? Wat een voorspelbaar simplisme. Inderdaad geen topic voor F&L.

Accepteer gewoon een democratisch verworven verkiezingsuitslag. Hoort bij een open democratie.
Dat doet Baudet zelf, de term verlosser gebruiken. Nuja, niet letterlijk, maar 'wederopstanding' is wel heel duidelijk een verwijzing naar die verlossing.

"Wij weten.. als FvD'ers weten wij dat je de metafysische grondslagen van het christendom niet hoeft te aanvaarden om toch de wederopstandingsgedachte als leidend motief, hè, van de westerse beschaving te kunnen aanvaarden."
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_185860290
quote:
3s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 15:23 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Dat doet Baudet zelf, de term verlosser gebruiken. Nuja, niet letterlijk, maar 'wederopstanding' is wel heel duidelijk een verwijzing naar die verlossing.

"Wij weten.. als FvD'ers weten wij dat je de metafysische grondslagen van het christendom niet hoeft te aanvaarden om toch de wederopstandingsgedachte als leidend motief, hè, van de westerse beschaving te kunnen aanvaarden."
Het wederopstanding verhaal is echt niet alleen voorbehouden aan het verhaal over Jezus. Je vindt ze wereldwijd overal binnen verschillende culturen en geloven terug.

Als Baudet kiest voor dit soort terminologie, prima. Zou overigens niet mijn keuze zijn, al vindt ik de uil wel een gepaste keuze. Je mag het ook een helikopter- zienswijze noemen. Wijsheid op basis van het gehele plaatje.
  dinsdag 26 maart 2019 @ 15:44:16 #6
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_185860374
quote:
3s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 15:23 schreef naatje_1 het volgende:
Dat doet Baudet zelf, de term verlosser gebruiken. Nuja, niet letterlijk, maar 'wederopstanding' is wel heel duidelijk een verwijzing naar die verlossing.

"Wij weten.. als FvD'ers weten wij dat je de metafysische grondslagen van het christendom niet hoeft te aanvaarden om toch de wederopstandingsgedachte als leidend motief, hè, van de westerse beschaving te kunnen aanvaarden."
Neem liever deze quote:

"Het is nooit noodzakelijker geweest dan nu dat mensen van goede wil de handen ineen slaan, om de banden met onze tradities te herstellen."

Daarom noemt Baudet zich waarschijnlijk ook een culturele christen, omdat hij niets op heeft met de kolder van de kerk, maar wel met het gedachtegoed van Jesus.

Maar het is wel naar van Baudet dat hij de mensen van slechte wil buitensluit. Stel je voor, een politieke partij zonder gewetenloze parasieten, dat is echt niet meer van deze tijd.
  Moderator zaterdag 30 maart 2019 @ 18:13:40 #7
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_185936837
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 15:38 schreef Elzies het volgende:

[..]

Het wederopstanding verhaal is echt niet alleen voorbehouden aan het verhaal over Jezus. Je vindt ze wereldwijd overal binnen verschillende culturen en geloven terug.
Niettemin verwijst hij wel expliciet naar het christendom, bovendien leven we in een land waar het christelijke gedachtegoed nog steeds doorheen sijpelt, waarmee wederopstanding al snel verwijst naar het christendom of in ieder geval de wijze waarop het binnen het christendom wordt geïnterpreteerd (i.e. met verlosser)
quote:
Als Baudet kiest voor dit soort terminologie, prima. Zou overigens niet mijn keuze zijn, al vindt ik de uil wel een gepaste keuze. Je mag het ook een helikopter- zienswijze noemen. Wijsheid op basis van het gehele plaatje.
De uil verwijst dan wel weer specifiek naar een passage van Hegel: https://www.ad.nl/politie(...)an-minerva~ad870870/
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  Moderator zaterdag 30 maart 2019 @ 18:14:46 #8
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_185936852
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 15:44 schreef borealist het volgende:

[..]

Neem liever deze quote:

"Het is nooit noodzakelijker geweest dan nu dat mensen van goede wil de handen ineen slaan, om de banden met onze tradities te herstellen."

Daarom noemt Baudet zich waarschijnlijk ook een culturele christen, omdat hij niets op heeft met de kolder van de kerk, maar wel met het gedachtegoed van Jesus.

Maar het is wel naar van Baudet dat hij de mensen van slechte wil buitensluit. Stel je voor, een politieke partij zonder gewetenloze parasieten, dat is echt niet meer van deze tijd.
Hoe zie je het gedachtegoed van Jezus bij Baudet terug?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  zaterdag 30 maart 2019 @ 18:47:48 #9
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_185937418
quote:
5s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 18:14 schreef naatje_1 het volgende:
Hoe zie je het gedachtegoed van Jezus bij Baudet terug?
Sommige van zijn recent uitspraken:

quote:
We hoeven de metafysische grondslagen van het christendom niet te aanvaarden om toch de opstandingsgedachte als leidend motief van de westerse beschaving te kunnen aanvaarden.
quote:
Op deze rots gaan wij onze zuil bouwen.
quote:
Het is nooit noodzakelijker geweest dan nu dat mensen van goede wil de handen ineen slaan.
  Moderator zaterdag 30 maart 2019 @ 19:43:53 #10
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_185938262
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 18:47 schreef borealist het volgende:

[..]

Sommige van zijn recent uitspraken:
[..]

[..]

[..]

Die eerste was al genoemd en die derde kwam je zelf mee, de middelste geeft meer blijk van kennis van metaforen binnen het christelijke discours, dan dat het echt naar voren laat treden dat Baudet ook de visie van Jezus voor ogen neemt. Maar misschien haal jij wat anders uit deze citaties?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  maandag 1 april 2019 @ 15:48:01 #11
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185971503
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 19:43 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Die eerste was al genoemd en die derde kwam je zelf mee, de middelste geeft meer blijk van kennis van metaforen binnen het christelijke discours, dan dat het echt naar voren laat treden dat Baudet ook de visie van Jezus voor ogen neemt. Maar misschien haal jij wat anders uit deze citaties?
Wat is de visie van Jezus? Daarover verschillen de meningen nogal dacht ik.
  maandag 1 april 2019 @ 16:31:20 #12
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_185972520
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 19:43 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Die eerste was al genoemd en die derde kwam je zelf mee, de middelste geeft meer blijk van kennis van metaforen binnen het christelijke discours, dan dat het echt naar voren laat treden dat Baudet ook de visie van Jezus voor ogen neemt. Maar misschien haal jij wat anders uit deze citaties?
Die derde zou je kunnen opvatten als een verbale echo van de grote doxologie. Met wat goede wil dan. :P
  maandag 1 april 2019 @ 17:20:57 #13
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_185973479
quote:
14s.gif Op maandag 25 maart 2019 09:40 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Baudet, hoewel hij dweept met Bildung en beschaving, zou neergezet kunnen worden als de belichaming van het nihilisme in de 21e eeuw: geen christendom meer, maar wel een zwelgen in oude waarden die heden ten dage niets meer waard zijn.
Je kunt op het ene terrein een nihilist zijn en op het andere een absolutist. Zijn houding tegenover "het schone" als beschavingscriterium komt niet bepaald nihilistisch over.
  Moderator maandag 1 april 2019 @ 17:26:25 #14
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_185973589
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 17:20 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Je kunt op het ene terrein een nihilist zijn en op het andere een absolutist. Zijn houding tegenover "het schone" als beschavingscriterium komt niet bepaald nihilistisch over.
Ja, dat vind ik dus ook typisch. Vandaag dit interview gelezen en daarin vind ik hem toch andere dingen zeggen dan wat hij in zijn speech naar voren brengt. Dat interview is sowieso een beter kijkje in de ideologie die Baudet aanhangt.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')