abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7727988
Het is een observatie die ik al enkele decennia voor me gehouden heb. Maar mijn ultieme stelling is dat het CDA de "C" van christelijk niet waardig is.

Dat was al ruimschoots onder het bewind van Lubbers, nu onder Balkie wordt het, mij dunkt, ook voor de sceptici eens te meer duidelijk. Als er 1 partij is die zich niet zou mogen tooien met de "C" als erflater van onze christelijke cultuur dan is het het CDA wel. In het debat met Jan Marijnissen is dit weer duidelijk komen vast te staan.

Is Balkie bereid om de kinderbijslag inkomensafhankelijk te maken, omdat de ouders van kinderen die opgroeien in armoede het geld meer nodig hebben, om achterstanden in te halen, dan in rijke milieu's, die er nog eens extra van naar Oostenrijk gaan...? Balkie dacht van niet, natuurlijk...

Balkie denkt überhaupt nooit na over armoede, dan alleen in platitudes, waarin ook de VVD grossiert. Armoede is een teken van zondigheid, niet het bewijs van ondeugdelijke maatschappelijke structuren. Wie arm is, is nu eenmaal niet uitverkoren door God, volgens de verknipte uitleg van bepaalde gelovigen...

En toch, zoals Marijnissen terecht opmerkte, werkt dat niet zo volgens onze redder, de Here Jezus... Lees de bergrede erop na... Bovendien is het voor de rijke gemakkelijker om door het oog van de naald te gaan dan om in het koninkrijk Gods aan te zitten... Maar niet volgens de smierende Balkie, natuurlijk, die niet moe wordt om ons erop te wijzen dat het belangrijk is om je verantwoordelijkheid te nemen en niets uit te sluiten...

Mensen, ik ben links, omdat ik in de uiteindelijke consequentie christelijk en humanistisch ben, en dus kan ik nooit, maar dan ook nooit op het CDA stemmen, de goeden niet te na gesproken (maar die zitten in de CU)... Het CDA is een partij voor niets en niemand ontziende machers, met een smierende glimlach...

[Dit bericht is gewijzigd door Ryan3 op 05-01-2003 22:36]

I´m back.
pi_7728218
Goed verhaal (vooral omdat ik het ermee eens ben )
quote:
Op zondag 5 januari 2003 22:31 schreef Ryan3 het volgende:
Wie arm is, is nu eenmaal niet uitverkoren door God, volgens de verknipte uitleg van bepaalde gelovigen...
Die C kun je dus vervangen door Conservatief.
Conservatieven gaan uit van een natuurlijke orde van rijk of arm, slim of dom, uitverkoren of niet verkozen, tegenstellingen die nu eenmaal zo horen en daarom ook niet doorbroken dienen te worden.
pi_7728262
Maar bedoel je nu dat je links bent omdat je Christelijk bent?
pi_7728295
quote:
Op zondag 5 januari 2003 22:43 schreef Bazooka-Eend het volgende:
Maar bedoel je nu dat je links bent omdat je Christelijk bent?
Uiteindelijk ben ik christelijker dan dat ik zou willen toegeven ja... Hiermee kom ik natuurlijk wel uit de "closet", natuurlijk...
I´m back.
  zondag 5 januari 2003 @ 22:45:20 #5
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_7728301
Ik dacht dat de C voor Capitalistisch Conservatief stond (moderne spelling).
pi_7728337
quote:
Op zondag 5 januari 2003 22:41 schreef Bazooka-Eend het volgende:
Goed verhaal (vooral omdat ik het ermee eens ben )
[..]

Die C kun je dus vervangen door Conservatief.
Conservatieven gaan uit van een natuurlijke orde van rijk of arm, slim of dom, uitverkoren of niet verkozen, tegenstellingen die nu eenmaal zo horen en daarom ook niet doorbroken dienen te worden.

Ah, nu weet ik eindelijk hoe ik het CDA het beste kan omschrijven.

Conservatief Democratisch Appèl. Die houden we er in.

zondag 5 januari 2003 @ 22:48:28 #7
8369 speknek
Another day another slay
pi_7728393
Je hebt gelijk, mits het Christendom natuurlijk voor barmhartigheid staat.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_7728443
quote:
Op zondag 5 januari 2003 22:48 schreef speknek het volgende:
Je hebt gelijk, mits het Christendom natuurlijk voor barmhartigheid staat.
De parabel van de barmhartige Samaritaan is het centrum van het christendom... D'66 gelooft daar iig wel in...
I´m back.
pi_7728692
quote:
Op zondag 5 januari 2003 22:50 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

De parabel van de barmhartige Samaritaan is het centrum van het christendom... D'66 gelooft daar iig wel in...

Hier moest ik ook meteen aan denken. Balkellende komt absoluut niet op voor diegene die het niet breed hebben en minder kanzen hebben om te ontplooien. Voor deze mensen worden die 4 jaar een eeuwigheid.

Ik vind Balkenende een hypocriete gluiperd die zelfs te beroerd is om iets recht in het gezicht te zeggen maar via de media

pi_7728883
Ryan3, dapper hoor deze bekentenis

Maar je bent dus sociaal omdat je anders vreest dat je Gods Genade niet krijgt?

pi_7728921
quote:
Op zondag 5 januari 2003 23:07 schreef Bazooka-Eend het volgende:
Ryan3, dapper hoor deze bekentenis

Maar je bent dus sociaal omdat je anders vreest dat je Gods Genade niet krijgt?

Nee, omdat ik in bepaalde waarden geloof... Zo probeer ik mijn leven ook in te richten...
I´m back.
  zondag 5 januari 2003 @ 23:09:52 #12
22259 Fogerty
slapende account
pi_7728950
Vroeger had je voor die christelijke waarden de Evangelische VolksPartij. Maar die zijn nu opgegaan in Groen Links.
Hieperdepiep hoera!
pi_7728966
kerk en staat moeten gescheiden worden, dus die C kan wat mij betreft de prullenbak in!
pi_7728977
Balkenende heet de goede man, niet Bakellende of Balkie. Laten we hem svp zoveel mogelijk bij zijn echte naam benoemen!

zie mijn opmerking in [centraal] Moderating methods in Politiek

pi_7728984
quote:
Op zondag 5 januari 2003 23:08 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee, omdat ik in bepaalde waarden geloof... Zo probeer ik mijn leven ook in te richten...

Dat geloven mijn ouders ook. Dat als je goed doet, dan in de hemel komt en dat het dan helemaal niet uitmaakt wat je ook gelooft of niet.
Mooi
pi_7728993
quote:
Op zondag 5 januari 2003 23:11 schreef Kozzmic het volgende:
Balkenende heet de goede man, niet Bakellende of Balkie. Laten we hem svp zoveel mogelijk bij zijn echte naam benoemen!

totaal overbodig!
Presteert niets die man
Ik noem hem altijd JPB
pi_7728998
Wat een crap. Alsof je werkelijk solidair en christelijk bent als je verder nivelleert. Integendeel, het demoraliseert vele ontvangers van de extra hulp verder.
pi_7729058
Het klopt, het CDA is een partij die door en door verbonden is met het instituut Kerk en de hele attitude die daarmee samengaat, zoals conservatisme en burgerlijkheid, wat met de oorspronkelijke waarden van het christendom maar weinig te maken heeft... daarom doet en deed het CDA, en haar voorgangers, het liever met rechts-conservatief dan met sociaal-democratisch, itt de CU die meer teruggaat naar de oorspronkelijke christelijke waarden en dus meer als linkse partij wordt aangemerkt...

[Dit bericht is gewijzigd door Meneer_Aart op 05-01-2003 23:15]

It is much easier to be critical than to be correct.
pi_7729079
quote:
Op zondag 5 januari 2003 23:11 schreef fokje het volgende:
Integendeel, het demoraliseert vele ontvangers van de extra hulp verder.
Dus 'de moraal' is in slechte handen bij bijstandsgerechtigden?
pi_7729102
Waarden als rechtvaardigheid en naastenliefde zijn niet louter voorbehouden aan christenen. Bovendien leven veel christenen hun eigen christendom waarin ze zelf invulling geven aan christelijke waarden. De waarden die ik net noemde zijn namelijk nogal rekbaar.
Lenen bij Frisia Financieringen betekent profiteren van zeer lage rentes!
pi_7729104
quote:
Op zondag 5 januari 2003 23:11 schreef Kozzmic het volgende:

Ga je nou niet te ver Kozzmic? Sla je niet op hol? Als iemand Marijnissen Maorijnissen noemt vind ik het ook wel geinig hoor...
I´m back.
  zondag 5 januari 2003 @ 23:16:52 #22
8369 speknek
Another day another slay
pi_7729130
quote:
Op zondag 5 januari 2003 22:50 schreef Ryan3 het volgende:
Tsja en de barmhartige Samaritaan was een heiden.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_7729138
quote:
Op zondag 5 januari 2003 23:11 schreef Bazooka-Eend het volgende:

[..]

Dat geloven mijn ouders ook. Dat als je goed doet, dan in de hemel komt en dat het dan helemaal niet uitmaakt wat je ook gelooft of niet.
Mooi

Ik geloof alleen niet in een hiernamaals...
I´m back.
pi_7729141
quote:
Op zondag 5 januari 2003 23:14 schreef Meneer_Aart het volgende:
Het klopt, het CDA is een partij die door en door verbonden is met het instituut Kerk en de hele attitude die daarmee samengaat, zoals conservatisme en burgerlijkheid, wat met de oorspronkelijke waarden van het christendom maar weinig te maken heeft... daarom doet en deed het CDA, en haar voorgangers, het liever met rechts-conservatief dan met sociaal-democratisch, itt de CU die meer teruggaat naar de oorspronkelijke christelijke waarden en dus meer als linkse partij wordt aangemerkt...
Grappig, ik zie dat Ryan3 hier [Netwerk] Debat Balkenende vs Marijnissen ongeveer dezelfde dingen zegt
It is much easier to be critical than to be correct.
pi_7729154
quote:
Op zondag 5 januari 2003 23:16 schreef speknek het volgende:

[..]

Tsja en de barmhartige Samaritaan was een heiden.

Ook een heiden kan goed doen...
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')