quote:15:01
Burgemeester Jan van Zanen meldt net dat er drie doden zijn gevallen en negen gewonden door de schietpartij in Utrecht.
twitter:GemeenteUtrecht twitterde op maandag 18-03-2019 om 14:54:05Burgemeester Jan van Zanen reageert op het schietincident eerder vandaag https://t.co/PzI6t2tPtX reageer retweet
In het kortquote:quote:
In de Utrechtse wijk Kanaleneiland heeft maandagochtend een schietpartij plaatsgevonden. Het vuur werd geopend op de inzittenden van een tram bij het 24 Oktoberplein. Dit is wat we tot nu toe weten over het incident.
Laatste nieuwsberichtentwitter:PolitieUtrecht twitterde op maandag 18-03-2019 om 14:17:27De politie vraagt u uit te kijken naar de 37-jarige Gökman Tanis (geboren in Turkije) in verband met het incident vanmorgen aan het #24oktoberplein in Utrecht. Benader hem niet zelf maar bel direct de opsporingstiplijn 0800-6070 https://t.co/QZ88s3Wl0k reageer retweet
Liveblogsquote:Ooggetuige Niels (21): ‘Hij schoot op die mensen die die vrouw hielpen’
De 21-jarige Niels zat in de tram in Utrecht waar vanmorgen ‘mogelijke terreurverdachte’ Gökman Tanis begon te schieten. Niels ‘had het gevoel’ dat de dader zich op één persoon richtte. ,,Hij mikte op die mensen die die vrouw probeerde te helpen.”
Niels is net weer thuis, na door de politie te zijn gehoord, nog stevig onder de indruk van wat hij heeft gezien. ,,Het gebeurde in het tramstel achter mij. Er was ineens commotie. De tram kwam stil te staan in een bocht dus ik kon goed zien wat er in het tramstel achter mij gebeurde. De deur van de tram werd geforceerd en er werden ramen ingeslagen. In ons tramstel was verwarring maar bleef het redelijk kalm.”
,,Er was op dat moment op zeker al geschoten in dat tramstel achter mij. Je hoorde van die plop-plop-plop-geluiden, alsof er een geluiddemper op zat. Daarna zag ik mensen naar buiten rennen, echt voor hun leven. Ik had het gevoel dat hij zich speciaal op een iemand richtte want ik zag een vrouw naar buiten kruipen. Omstanders probeerden haar weg te trekken maar toen ze dat deden ging die man speciaal achter haar aan en mikte op die omstanders.”
,,Nee, ik kon niet goed zien hoe hij eruit zag. Hij had een donkere jas aan, normaal postuur, en had een lang pistool in zijn hand. Gewoon zo’n handpistool, geen automatisch wapen, voor zover ik kon zien. Daarna ging ie nog achter iemand aan, met een geel hesje, die die vrouw probeerde te helpen, en daarna kon ik het niet meer zien.”
https://www.ad.nl/binnenl(...)uw-hielpen~abd214eb/
quote:Ooggetuige Niels (21): ‘Hij schoot op die mensen die die vrouw hielpen’
De 21-jarige Niels zat in de tram in Utrecht waar vanmorgen ‘mogelijke terreurverdachte’ Gökman Tanis begon te schieten. Niels ‘had het gevoel’ dat de dader zich op één persoon richtte. ,,Hij mikte op die mensen die die vrouw probeerde te helpen.”
Niels is net weer thuis, na door de politie te zijn gehoord, nog stevig onder de indruk van wat hij heeft gezien. ,,Het gebeurde in het tramstel achter mij. Er was ineens commotie. De tram kwam stil te staan in een bocht dus ik kon goed zien wat er in het tramstel achter mij gebeurde. De deur van de tram werd geforceerd en er werden ramen ingeslagen. In ons tramstel was verwarring maar bleef het redelijk kalm.”
,,Er was op dat moment op zeker al geschoten in dat tramstel achter mij. Je hoorde van die plop-plop-plop-geluiden, alsof er een geluiddemper op zat. Daarna zag ik mensen naar buiten rennen, echt voor hun leven. Ik had het gevoel dat hij zich speciaal op een iemand richtte want ik zag een vrouw naar buiten kruipen. Omstanders probeerden haar weg te trekken maar toen ze dat deden ging die man speciaal achter haar aan en mikte op die omstanders.”
,,Nee, ik kon niet goed zien hoe hij eruit zag. Hij had een donkere jas aan, normaal postuur, en had een lang pistool in zijn hand. Gewoon zo’n handpistool, geen automatisch wapen, voor zover ik kon zien. Daarna ging ie nog achter iemand aan, met een geel hesje, die die vrouw probeerde te helpen, en daarna kon ik het niet meer zien.”
https://www.ad.nl/binnenl(...)uw-hielpen~abd214eb/
Dit stond er al lang voor de politie met een verdachte kwam, maar dat geheel terzijde.quote:Op maandag 18 maart 2019 14:43 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Ah kijk, uren niks bekend over zogenaamde getuigen, geen woord over de dader of de "aanslag", en zodra bekend is wie het is dan staan opeens 10 minuten later de getuigenissen online die natuurlijk de complete gebeurtenissen downplayen.
Iedereen kan toch zien dat dit in de eerwraak hoek zit. Hele land in rep en roer, beetje overdreven.quote:Op maandag 18 maart 2019 14:43 schreef heywoodu het volgende:
Terreur niet uitgesloten, hetzelfde als de afgelopen vier uur dus
Pleasequote:Op maandag 18 maart 2019 14:43 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Ah kijk, uren niks bekend over zogenaamde getuigen, geen woord over de dader of de "aanslag", en zodra bekend is wie het is dan staan opeens 10 minuten later de getuigenissen online die natuurlijk de complete gebeurtenissen downplayen.
EDIT: ondertussen blijkt het dus wel degelijk een aanslag te zijn! Stemmingsmakerij van de media.
Jij kan het vanachter je pc'tje beter beoordelen?quote:Op maandag 18 maart 2019 14:44 schreef La_Moustache het volgende:
'Ons land is opgeschrikt door een aanslag'
'Een terroristisch motief is niet uitgesloten'
Ga toch weg.
Oh ja is kultur natuurlijk...quote:Op maandag 18 maart 2019 14:44 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Iedereen kan toch zien dat dit in de eerwraak hoek zit. Hele land in rep en roer, beetje overdreven.²
Dan was de bingokaart al vol geweest.quote:Op maandag 18 maart 2019 14:44 schreef Nober het volgende:
Met Wilders was deze persconferentie toch een stuk beter geweest?
Hoe weet jij wat zij weten?quote:Op maandag 18 maart 2019 14:44 schreef Twiitch het volgende:
Halve werkdag later en ze weten nog steeds geen ene kut
Meest waarschijnlijke scenario.quote:Op maandag 18 maart 2019 14:44 schreef Gorraay het volgende:
Mogelijkheid: een verkrachter neemt gewelddadig wraak op een vrouw, en daarom gaat het verkiezingsdebat niet door.
Ja, en vervolgens geen reet gedaan.quote:Op maandag 18 maart 2019 14:45 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Die wist twee jaar terug dat Turkse incident ook mooi in z'n campagne te integreren.
Dit.quote:Op maandag 18 maart 2019 14:44 schreef La_Moustache het volgende:
'Ons land is opgeschrikt door een aanslag'
'Een terroristisch motief is niet uitgesloten'
Ga toch weg.
Zeg ik niet. Maar hoe kan je nou spreken van een aanslag als een terroristisch motief niet eens zeker is. Hij spreekt zichzelf tegen.quote:Op maandag 18 maart 2019 14:44 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Jij kan het vanachter je pc'tje beter beoordelen?
Preciesquote:Op maandag 18 maart 2019 14:45 schreef Aquarii het volgende:
Gewoon een schietpartij van een gek als ik dat verhaal van die getuige lees. Er wijst in ieder geval niets op een terroristisch motief iig.
Hoe ze het wel gaan weten? En de verschillende scenario's? Je bent leading in zo'n situatie, dus je kan niet pas in actie komen als je de informatie hebt.quote:Op maandag 18 maart 2019 14:46 schreef Rianne84 het volgende:
Wat zouden ze bespreken bij dat overleg. Ze weten niks.
Getuigen zeggen dat hij op mensen schoot die de vrouw probeerden te helpen.quote:Op maandag 18 maart 2019 14:46 schreef westwoodblvd het volgende:
Als het eerwraak is, waarom dan meerdere mensen neerschieten?
Omdat mensen in de weg zaten, haar probeerde te helpen...quote:Op maandag 18 maart 2019 14:46 schreef westwoodblvd het volgende:
Als het eerwraak is, waarom dan meerdere mensen neerschieten? Of zaten al zijn zussen in die tram?
Onzin, als je selectief mijn reacties leest dan worden ze harder ja. Dat ik vrijdag en zaterdag genoeg genuanceerde stukken geschreven heb, met veel "liefde" voor de slachtoffers wordt altijd genegeerd.quote:Op maandag 18 maart 2019 14:45 schreef FYazz het volgende:
[..]
Je reacties worden echt per week harder en je lijkt totaal niet meer te kunnen nuanceren of zaken in context te kunnen plaatsen.
Je draait door.
Je snapt toch wel dat na de aanslag in Nieuw Zeeland icm de melding dat in de buurt van een moskee is geschoten plus nog de (toen) geringe info die bekend was over de schietpartij er dan preventief beveiliging wordt ingezet.
Jezus..quote:Op maandag 18 maart 2019 14:47 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Omdat mensen in de weg zaten, haar probeerde te helpen...
Hoeveel weten we uberhaupt van die beveiliging? Ik zag het mailtje van schoten bij een moskee langskomen in mijn app groep, en meteen zei iemand van de gemeente die ook in de app groep zat "fake news". Alleen die woordvoerder van Marokkaanse moskeeen zat bij de NOS van, we zijn bang, alle moskeeen gaan dicht. Ik heb weinig gemerkt van overheidsingrijpen.quote:Op maandag 18 maart 2019 14:45 schreef FYazz het volgende:
[..]
Je reacties worden echt per week harder en je lijkt totaal niet meer te kunnen nuanceren of zaken in context te kunnen plaatsen.
Je draait door.
Je snapt toch wel dat na de aanslag in Nieuw Zeeland icm de melding dat in de buurt van een moskee is geschoten plus nog de (toen) geringe info die bekend was over de schietpartij er dan preventief beveiliging wordt ingezet.
Ja maar tegenwoordig valt alles onder terrorisme. En let maar op dat over een uurtje IS het gaat opeisen zoals ze met iedere aanslag doen. Zelfs Christchurch zouden ze kunnen opeisen. Ze zijn niet vies om hun eigen medemens uit te moorden.quote:
Die hielpen die vrouw volgens nielsquote:Op maandag 18 maart 2019 14:46 schreef westwoodblvd het volgende:
Als het eerwraak is, waarom dan meerdere mensen neerschieten? Of zaten al zijn zussen in die tram?
Achja, de definitie van terrorisme is al zo diffuus als wat. Laat staan het begrip 'aanslag'.quote:Op maandag 18 maart 2019 14:46 schreef La_Moustache het volgende:
[..]
Zeg ik niet. Maar hoe kan je nou spreken van een aanslag als een terroristisch motief niet eens zeker is. Hij spreekt zichzelf tegen.
Die kun je gewoon in Molenbeek oppakken, weet t zeker.quote:Op maandag 18 maart 2019 14:47 schreef DKUp het volgende:
Heel Utrecht vol met politie. De verdachte is vermoedelijk al lang weg.
Nouja, ik begrijp wel dat ze hierbij met alles rekening houden. We zien later wel hoe ernstig het werkelijk is.quote:Op maandag 18 maart 2019 14:45 schreef Aquarii het volgende:
Gewoon een schietpartij van een gek als ik dat verhaal van die getuige lees. Er wijst in ieder geval niets op een terroristisch motief iig.
Er blijkt nu wel dat er in zulke situaties heel interessant wordt gedaan maar men niet meer doet dan koffie en broodjesquote:Op maandag 18 maart 2019 14:47 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Hoe ze het wel gaan weten? En de verschillende scenario's? Je bent leading in zo'n situatie, dus je kan niet pas in actie komen als je de informatie hebt.
Misschien hebben ze aanwijzingen dat de verdachte op de trein is gestapt.quote:Op maandag 18 maart 2019 14:48 schreef Razor21 het volgende:
Volgens mij gewoon gevalletje eerwraak.
Maar toch heb ik het idee dat wij nog niet alles weten.
Op meerdere stations nu politie, en nu ook in Lelystad https://www.omroepflevola(...)ion-lelystad-centrum
Het lijkt nu net of er elk moment een grote aanslag lijkt te gebeuren. Ik vind het allemaal maar vaag.
Of gewoon standaard protocol bij verhoging dreigingsniveau.quote:Op maandag 18 maart 2019 14:48 schreef Razor21 het volgende:
Op meerdere stations nu politie, en nu ook in Lelystad https://www.omroepflevola(...)ion-lelystad-centrum
Het lijkt nu net of er elk moment een grote aanslag lijkt te gebeuren. Ik vind het allemaal maar vaag.
Dit ja.quote:Op maandag 18 maart 2019 14:48 schreef Razor21 het volgende:
Dat het een aanslag is is wel duidelijk. Alleen het woordje wat er voor gezet kan worden is nog even gissen.quote:Op maandag 18 maart 2019 14:46 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Rutte kan dit geen aanslag noemen als ze dat niet zeker weten.
Terreur of niet, er loopt nog steeds een gestoorde gek rond met een pistoolquote:Op maandag 18 maart 2019 14:48 schreef Razor21 het volgende:
Jaquote:Op maandag 18 maart 2019 14:49 schreef timmmmm het volgende:
Zijn we nu naar een vrouw die over haar hond praat aan het kijken?
met hele gevoelige oren jaquote:Op maandag 18 maart 2019 14:49 schreef timmmmm het volgende:
Zijn we nu naar een vrouw die over haar hond praat aan het kijken?
quote:Op maandag 18 maart 2019 14:49 schreef DKUp het volgende:
NOS: De hond was heel erg gevoelig voor geluiden en toen stonden er twee trams.
Wellicht hebben ze het eerwraak-scenario al een tijdje geleden uitgesloten en is terreur nog steeds de waarschijnlijkste optie.quote:Op maandag 18 maart 2019 14:46 schreef La_Moustache het volgende:
[..]
Zeg ik niet. Maar hoe kan je nou spreken van een aanslag als een terroristisch motief niet eens zeker is. Hij spreekt zichzelf tegen.
In eerste instantie kan dat zijn motief geweest zijn maar als je dan ook op andere mensen gaat schieten dan wordt het naar mijn mening toch meer een terreurdaad.quote:Op maandag 18 maart 2019 14:44 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Iedereen kan toch zien dat dit in de eerwraak hoek zit. Hele land in rep en roer, beetje overdreven.²
Werkzequote:Op maandag 18 maart 2019 14:50 schreef TARDIS. het volgende:
nou nu we dit soort sbs ooggetuigenverslagen krijgen ga ik weer werken
quote:Op maandag 18 maart 2019 14:49 schreef kurk_droog het volgende:
Waarom overal in het nieuws moskee dit moskee dat. Het boeit de Nederlander geen fuck dat moskeeën sluiten of bewaakt worden. Wegwezen met dat nieuws.
quote:Na de schietpartiij in Utrecht controleert de Duitse Bondspolitie wegen en treinen aan de Duitse grens. "We hebben de staat van paraatheid verhoogd nadat we alle informatie hebben gekregen", zei een woordvoerder van de federale politie in Kleve, een stad dicht bij de grens met Nederland
https://www.hln.be/nieuws(...)rdachte-37~aecd02d7/
Heerlijk toch juistquote:Op maandag 18 maart 2019 14:50 schreef TARDIS. het volgende:
nou nu we dit soort sbs ooggetuigenverslagen krijgen ga ik weer werken
Omdat een aanslag niet perse terrorisme (met een politiek doel) hoeft te zijn.quote:Op maandag 18 maart 2019 14:46 schreef La_Moustache het volgende:
[..]
Of een mooie aanleiding om een opruimactie te houden.quote:Op maandag 18 maart 2019 14:49 schreef Kyran het volgende:
Het zou wel toch dikke faal zijn als dit een eerwraak of iets dergelijks is en de AIVD het verkeerd heeft ingeschat en slapende cellen is binnegevallen.
Interessanter dan elke fractievoorzitter's reactie apart melden, want dat is toch allemaal hetzelfde.quote:Op maandag 18 maart 2019 14:49 schreef kurk_droog het volgende:
Waarom overal in het nieuws moskee dit moskee dat. Het boeit de Nederlander geen fuck dat moskeeën sluiten of bewaakt worden. Wegwezen met dat nieuws.
Zo kan het ook.twitter:thierrybaudet twitterde op maandag 18-03-2019 om 14:07:51Geschokt door de gebeurtenissen in Utrecht. Juist nu is het essentieel om samen te komen en met elkaar te spreken over de toekomst van ons land. Daarom hebben @THiddema en ik besloten om onze bijeenkomst in het Kurhaus vanavond wél te laten doorgaan. https://t.co/r9flozOyG0 #FVD reageer retweet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |