Op het eerste ogenblik leek het mij inderdaad ook niet verstandig. Desondanks kan enige oriëntatie geen kwaad, toch?quote:Op zaterdag 16 maart 2019 21:41 schreef Henrys het volgende:
Vind een woning kopen op je 24e in deze markt niet echt verstandig, zeker omdat je ook nog geen relatie oid hebt en je leven snel kan veranderen op die leeftijd. Qua locatie zou ik zelf voor Amersfoort kiezen
Daar ga je met dat budget ook niet veel krijgen.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 21:41 schreef Henrys het volgende:
Vind een woning kopen op je 24e in deze markt niet echt verstandig, zeker omdat je ook nog geen relatie oid hebt en je leven snel kan veranderen op die leeftijd. Qua locatie zou ik zelf voor Amersfoort kiezen
Ook dan is Amersfoort wel lekker centraalquote:Op zaterdag 16 maart 2019 21:56 schreef KennyPowers het volgende:
Dit heb ik ook ongeveer.
Dichtbij werk wonen vind ik het belangrijkste, alleen is dat van mij steeds op een andere plek.
Dat zeiden mensen ook tegen mij toen ik m'n huis kocht op m'n 27e. Beter wachten tot je een relatie hebt, wachten tot je weet wat je wil, etc. Inmiddels ben ik 5 jaar verder, heb ik nog geen relatie en eigenlijk weet ik niet echt wat ik wil. Maar ik weet wel dat ik veel beter af ben in m'n koophuis dan in m'n vorige huurhuis: ¤700 hypotheek, waarvan ruim ¤400 aflossing, tegen ¤800 huur (en stijgend) en dat voor een kwalitatief veel beter en groter huis.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 21:41 schreef Henrys het volgende:
Heb je een annuïteiten- of lineaire hypotheek?quote:Op zaterdag 16 maart 2019 22:16 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Dat zeiden mensen ook tegen mij toen ik m'n huis kocht op m'n 27e. Beter wachten tot je een relatie hebt, wachten tot je weet wat je wil, etc. Inmiddels ben ik 5 jaar verder, heb ik nog geen relatie en eigenlijk weet ik niet echt wat ik wil. Maar ik weet wel dat ik veel beter af ben in m'n koophuis dan in m'n vorige huurhuis: ¤700 hypotheek, waarvan ruim ¤400 aflossing, tegen ¤800 huur (en stijgend) en dat voor een kwalitatief veel beter en groter huis.
De markt is natuurlijk wel ruk momenteel voor een starter. Als je net wat meer verdient en wat meer spaargeld opbouwt plus je studieschuld aflost, dan heb je prima mogelijkheden.
Annuiteiten. Ik zie echt geen reden om lineair te nemen. Je kan met een annuiteitenhypotheek altijd extra aflossen en zo je hypotheek lineair maken. Bij alle aanbieders kan je minstens 10% van de hoofdsom jaarlijks boetevrij aflossen en dat is meer dan genoeg om je hypotheek lineair te maken.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 22:23 schreef MisterJohnDoe het volgende:
[..]
Heb je een annuïteiten- of lineaire hypotheek?
Annuiteiten of linear is gerommel in de marge als je het mij vraagt. Doe wat je het prettigste vind. Ik heb voor annuiteiten gekozen, maar had achteraf liever linear gehad. Met linear betaal je over die 30 jaar gezien minder rente, maar heb je in het begin hogere maandlasten.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 22:23 schreef MisterJohnDoe het volgende:
[..]
Heb je een annuïteiten- of lineaire hypotheek?
Tsja. Ik denk niet dat ik ga plannen voor een wat-als-ik-een-relatie-heb scenario.
Op dit moment bestaat mijn (dagelijks) leven uit werken, familie en hobbies. Sinds ik afgestudeerd ben, is het opeens snel gedaan met het sociale leven. Alle 'halve' vrienden zijn weg. Niet erg verrassend. Ik heb dus geen sociale kring om daar überhaupt mee rekening te houden met mijn woonplaats, los van mijn ouders en familie.
Vrienden komen en gaan, door de verschillende levensfases heen. Er zullen vast wel nieuwe leuke mensen op mijn pad komen. Of via mijn loopbaan, hobbies of via een eventuele nieuwe woonplaats.
En het lijkt er op dat de huizenmarkt nu stabiliseert of de prijzen zelfs gaan dalen. Dus nu kopen kost dan geld en zeker als over een paar jaar een nieuwe woning gezocht wordt met de eventuele partnerquote:Op zondag 17 maart 2019 00:44 schreef Postbus100 het volgende:
Ik weet het, ze zeggen : huren =geld weggooien, maar je krijgt er ook een stukje flexibiliteit mee terug, en je bent het huis van je ouders uit, dus je gaat verder met je ontwikkeling
Als de rente stijgt kan TS automatisch minder lenen want je leencapaciteit is begroot op je inkomen. Je kan niet meer lenen dan het Nibud voorschrijft.quote:Op zondag 17 maart 2019 02:22 schreef Piger het volgende:
Gewoon nog zeker 1 a 2 jaartjes thuis blijven wonen. Van 500 euro moet je aardig kunnen leven (als je geen kostgeld oid betaalt) zodat je 18k kan sparen per jaar (en van vakantiegeld nog steeds lekker op vakantie kan).
Overigens zou ik met bruto 40k wel iets hoger dan 2000 netto verwachten.
Heb je met 2 jaar sparen een leuk bedrag voor kosten koper, inrichting en evt. om wat duurdere woning te kunnen kopen. Wellicht zijn de huizenprijzen tegen die tijd weer gecrashed maar dat is vooral afhankelijk van de rente ontwikkeling.
De flats in Bilthoven niet duur? Weet je het zeker? Bilthoven is duur, dan is Overvecht beter te doen, maar ook daar komt hij met zijn budget niet heel ver. Nieuwegein zou waarschijnlijk nog net gaan qua budgetquote:Op zondag 17 maart 2019 00:59 schreef Lunatiek het volgende:
Kennis van me huurt (wegens omstandigheden) steeds tijdelijk in de regio Utrecht: Amersfoort, Hilversum, Baarn. Is daar goed te doen. Als het tijdelijk is kun je je goed oriënteren in die omgeving. Er is goed ov, veel spoorwegen, waardoor je zo elders in het land bent (dus maakt niet veel uit waar je over twee jaar werkt).
Kopen kun je doen in bijvoorbeeld Bilthoven, niet duur in de flats daar en door de trein een soort buitenwijk van de uitgaansstad Utrecht (eventueel is het te fietsen). Kijk ook eens naar Nieuwegein en de vele busverbindingen. Ook met de auto zit je goed met de vele snelwegen, alleen jammer van de files.
Net als voor de rest van Nederland waardoor de prijzen ook zullen dalen. Maar dan loop je wel minder risico op een restschuld in de toekomst dan wanneer je nu koopt.quote:Op zondag 17 maart 2019 08:47 schreef Brembo het volgende:
[..]
Als de rente stijgt kan TS automatisch minder lenen want je leencapaciteit is begroot op je inkomen. Je kan niet meer lenen dan het Nibud voorschrijft.
Op je 24ste nog thuis wonen, vind ik al een achterstand, maar goed half Fok is daarover al over me heen gevallen. Toen ik op m'n 25-ste kocht, zeiden de mensen daarvoor: "waarom ga je niet eerst huren en sparen en pas over een paar jaar kopen?". M'n hypotheeklasten van een grondgebonden woning in Arnhem-Noord, bleken duidelijk lager dan huren van een flat in Arnhem-Zuid.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 22:05 schreef Niek92 het volgende:
Ik zou beginnen met je studieschuld aflossen en nog een jaar thuis blijven wonen. Leef zuinig en spaar 1500 per maand, dan heb je volgend jaar wat meer mogelijkheden. Gezien je nu nog nauwelijks kosten hebt, moet een bedrag in die richting toch haalbaar zijn. Je studieschuld heeft een behoorlijke invloed op je maximale hypotheekbedrag. Ruim meer dan die 8000.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |