quote:Op donderdag 14 maart 2019 22:45 schreef yosander het volgende:
Twee tientjes per maand zou het mij wel waard zijn om de diesel te rijden ipv die driepitter.
Dit gevoel heb ik dus ook.quote:Op donderdag 14 maart 2019 22:46 schreef Mr.Ping het volgende:
Een Diesel lijkt mij veel degelijker dan een 0.9 koffiemolentje.
Andere uitstoot is hoger. Dus dit is appels met peren vergelijken.quote:Op donderdag 14 maart 2019 22:46 schreef Schuifpui het volgende:
De berekening zegt inderdaad dat benzine goedkoper is, maar ik heb het gevoel dat ik bij een diesel meer krijg. Wat meer keuze, grotere motorinhoud, meer opties.
Toekomst van diesel is onzeker, maar uiteindelijk is de CO2 uitstoot lager, dus wellicht dat dat ook zo maar weer omslaat.
In dat geval 1000x liever een Focusquote:Op donderdag 14 maart 2019 22:55 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
[..]
Dit gevoel heb ik dus ook.![]()
Tips voor andere modellen zijn ook welkom. A3, Golf, BMW's zijn vaak toch wel een stukje duurder. Meer dan 10.000 euro voor een tweedehands auto vind ik vrij veel. Focus heeft ook goede prijs-kwaliteitverhouding, maar die hebben m'n beide buren al.![]()
Van waar je voorkeur? Ik vind Ford over het algemeen wat saai.quote:Op donderdag 14 maart 2019 23:03 schreef yosander het volgende:
[..]
In dat geval 1000x liever een Focus, maar da's wel een segment hoger (ook liever een fiesta dan een Clio).
Vanwaar dat? Ik lees niet echt veel slechte ervaringen op verschillende fora.quote:Op donderdag 14 maart 2019 23:10 schreef Fer het volgende:
TCE 120 dat is tenminste een echte Nissan en dan nog een chipje erbij, kom je nog vooruit. Lekker weg blijven van de TCE90 en 1.5 DCI. Beide recept voor ellende.
Rijeigenschappenquote:Op donderdag 14 maart 2019 23:12 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Van waar je voorkeur? Ik vind Ford over het algemeen wat saai.
Van de Focus is trouwens ook genoeg aanbod rond de ¤8000. Ook weer voornamelijk diesel, 1.6 TDCi. Ze zijn wel een klap zwaarder, bijna 200kg.
Nieuw en betrouwbaar vind ik wel fijn. Verder wil ik een auto waarbij ik me niet ga irriteren aan het gebrek aan vermogen als ik een keer iemand wil inhalen of voor een vrachtauto wil invoegen, maar vind ik een auto met heel veel pks of super stijve ophanging niet echt nodig. Ik ben toch vooral een relaxte rijder. Cruise control of 138 en gewoon comfortabel ergens komen.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 11:13 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Wil je per se zo nieuw? Een oudere hothatch is ook prima haalbaar en geeft meer fun dan die 0.9 of 1.5. Bijv. een oudere Clio RS of 206 RC (of GTi).
Kwamen van nu.nl. Ik heb in Nederland alleen maar op een tankpas met lease/poolauto getankt en werkelijk nog nooit echt goed gekeken wat ik daarvoor betaald heb. Ik zal de goedkope onbemande pomp vlakbij m'n huis eens checken. Buren zijn vrij blij met dat benzinestation geloof ik.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 09:05 schreef oldford het volgende:
Benzineprijs en dieselprijs is wel erg hoog ingeschat, net als het verschil in prijs per liter.
Hoeveel km moet je daarvoor minimaal rijden en hoe vaak? Woonwerk zal iets van 16km zijn, niet veel dus. M'n ouders wonen 80km verderop en verder verwacht ik zo af zakelijk ook 100 tot 200km te rijden. Zeg eens per week een langere rit en verder dagelijks <20km.quote:Bij de vrije pompen hier in het dorp is diesel rond de 1,30 en benzine rond de 1,53 euro.
Dat is een kleiner verschil als in je berekening. Dus nog meer voordeel voor een benzine versie.
Vergeet ook niet dat een moderne diesel regelmatig moet regenereren en daar maak je eigenlijk niet genoeg kilometers voor. Dat kan op dure reparaties uitkomen als het roetfilter verstopt.
Tel daar ook nog bij op dat het dieselverbruik drastisch stijgt als het regeneren te vaak wordt afgebroken omdat de ritten te kort zijn.
Zal eens kijken. Op zich vast prima auto's, maar trek me wat minder.quote:En misschien een aankooptip: Peugeot 206+ van bouwjaar 2010 of 2011.
Er zijn er zat te krijgen met heel lage kilometerstanden.
De motor is een oerdegelijjke 1400 cc 8 klepper.
Het maakt wel dat diesels momenteel vrij goedkoop zijn. Goedkoper dan de benzinevariant met kleinere motor.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 08:31 schreef Ivo1985 het volgende:
Zet de restwaarde voor de benzine versie maar op 2000-2500 euro.
Een auto van 10 tot 12 jaar oud met nog geen twee ton op de teller is nog niet volledig afgeschreven en goed voor een derde leven. Tenminste: als jij komende 6 jaar het ding fatsoenlijk laat onderhouden.
Restwaarde bij diesel is op dit moment een groot vraagteken. Zowel in Nederland als in omringende landen gelden steeds meer beperkingen voor diesel en bovendien is de trend dat diesel accijnzen sneller stijgen dan die van benzine. In veel landen nadert de prijs van een liter diesel al de prijs van een liter benzine.
Dat samen met milieuzones maakt diesel heel snel minder populair. Niet alleen in Nederland, maar ook in veel omringende landen waar diesel in het verleden nog veel populairder was dan bij ons. Ook voor export-handelaren heeft diesel daardoor steeds minder waarde vanwege over-aanbod.
Maar nieuw is niet per definitie betrouwbaar. Die 206 RC en Clio RS hebben gewoon een ‘ouderwets’ atmosferisch blok van 2 liter. Maar dan kun je misschien beter op zoek naar de eerder genoemde TCE120, dan heb je prima vermogen.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 17:51 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Nieuw en betrouwbaar vind ik wel fijn. Verder wil ik een auto waarbij ik me niet ga irriteren aan het gebrek aan vermogen als ik een keer iemand wil inhalen of voor een vrachtauto wil invoegen, maar vind ik een auto met heel veel pks of super stijve ophanging niet echt nodig. Ik ben toch vooral een relaxte rijder. Cruise control of 138 en gewoon comfortabel ergens komen.
Wellicht is benzine toch beter, zal ook eens wat meer zoeken naar die tce120. Een auto heeft toch wel minimaal 4 cilinders nodig.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 18:24 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Maar nieuw is niet per definitie betrouwbaar. Die 206 RC en Clio RS hebben gewoon een ‘ouderwets’ atmosferisch blok van 2 liter. Maar dan kun je misschien beter op zoek naar de eerder genoemde TCE120, dan heb je prima vermogen.
Een paar jaar terug heb ik de TCE90 gereviewd: Spammerdespam.
Let wel, wij beoordelen het vermogen voor de gemiddelde Nederlander. Wil je wat lekkerder met het verkeer meekomen is wat meer vermogen aan te raden.
En dan ook meteen maar even de Clio RS (1.6 turbo) spammen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |