abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185601667
Ik heb oa als persvoorlichter gewerkt, geloof me, dan is een kantoorbaan nog lekker rustig.
In het onderwijs klagen leerlingen en collega's,zit je ook dag in dag uit in dezelfde lokalen en de lerarenruimte. Begrijp me niet verkeerd, het is een topbaan, maar het is en blijft een baan. Geen luxe leventje.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_185602563
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2019 00:53 schreef Ambtenaartjee het volgende:
En mbt huiswerk nakijken enz ja dat kan je bv thuis doen dan ben je lekker thuis kan je op je gemak doen. Is anders dan heel de dag op kantoor tot 17.30 en dat elke dag dat is ook zwaar hoor.
Lekker thuiswerken, lekker op je gemak.. :') hmm, ik weet niet maar als dat gewoon bovenop je fulltime baan komt zul je daar snel anders over piepen. Je hebt ook nog een privéleven, een partner, kinderen (?), hobbies, sport etc. Als je nu al klaagt tegen een burnout aan te lopen, denk ik niet dat dat met een switch richting het onderwijs snel de betere kant op zal gaan.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_185604083
Plus, het lijkt misschien “leuk met jongeren werken, vertellen over een vakgebied wat je interesseert”, maar er komt veel meer bij kijken. Continu word je beoordeeld door 30 pubers, moet je iedereen het gevoel geven “gezien” te worden, moet je sterkere leerlingen uitdagen, consequent straffen (die lln heeft oortjes in, maar is wel rustig en haalt goede cijfers; zeg je er wat van?), etc.

Afgezien van de randzaken sta je een paar uur per dag in volle focus en kan je niet, zoals op kantoor, even je zinnen verzetten door een bak koffie te halen oid
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
pi_185612348
Ben zelf werkzaam in het voortgezet onderwijs. Vakantie is gewoon vakantie. Salaris wordt gewoon overgenomen hoor. Uurtjes maak ik overdag en soms in de avond. Succes!
pi_185613487
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2019 00:53 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Stage ging goed en wat ik zeg imhet doet mij goed als ik jongeren ergens mee kan helpen. Ben zelf 33 en heb snel klik met die doelgroep. Ze mochten mij al gauw was straight tegen ze. Moment van grapjes dan mag dat en moment van serieus dan kwam dat ook dus goede balans kreeg ik er wel in. Qua vakanties hoor ik bv dat de zomer laatste week je weer volop moet voorbeelden maar je bent wel al voor de zomer met afbouwen dus dan heb je ook al veel vrije tijd. En mbt huiswerk nakijken enz ja dat kan je bv thuis doen dan ben je lekker thuis kan je op je gemak doen. Is anders dan heel de dag op kantoor tot 17.30 en dat elke dag dat is ook zwaar hoor.
Vriendin van me geeft wiskunde en is echt niet vaak voor 17.30 thuis en is echt nog heel vaak aan het nakijken thuis.
pi_185615329
Po hier. Ik kan altijd wel bezig blijven.
pi_185624999
Als docent economie (eerstegraads) mijn inziens:
Tweedegraads gebied is niet een extreem tekort gebied. Dat maakt je salariseis wel een stuk lastiger. Je zal iig in LB worden ingedeeld, maar vanwege je gebrek aan ervaring vrees ik dat je niet extreem hoog in de schaal zal worden gezet.

Maar misschien veel belangrijker, het is voor startende docenten (ondanks de gefinancierde lesreductie) vaak te veel gevraagd om met een hele baan te starten. Nu zijn er in het onderwijs sowieso al weinig mensen die 5 volle dagen lesgeven en dat heeft vaak ook te maken met de ervaren werkdruk. Stel dat je 4 dagen gaat werken, wat nog vrij veel is, dan lever je ook behoorlijk veel salaris in tov van je huidige salaris.

Het is het mooiste beroep wat ik mij kan bedenken en ik voel er me helemaal in thuis, maar reken je niet rijk met de vakanties. Een volle baan is gericht op een jaartaak van 1659 uur. Dat is niet veel minder dan banen in andere sectoren. Dat betekent dat de belasting in de werkende weken structureel hoger ligt, met daarbij nog enorme pieken. De vakanties zijn lekker: in de zomervakantie kan ik 3 weken lang op de bank de tour bekijken, maar mijn voorjaarsvakantie ben ik echt wel kwijt om wat bij te werken. Vele startende docenten vallen uit vanwege de enorme piekbelasting en daar weegt een paar weken extra vakantie niet tegen op.

Dus als je voor het onderwijs wil kiezen, doe dat vanuit je passie. Zoek een manier van werken waarin je voorkomt dat je overbelast raakt. Accepteer bijvoorbeeld een kleinere aanstelling aan het begin van je carrière, zodat je de tijd hebt om je de stof en het vak eigen te maken. Later zullen de voorbereidingen je minder tijd kosten en kan je eventueel wel volle bak werken.
  vrijdag 15 maart 2019 @ 12:34:50 #58
61472 Its_Muppet
"Shit Happens"
pi_185626213
Ik ben in september vanuit een commerciële / IT / PM baan overgestapt naar het HBO onderwijs, zonder lesbevoegdheid. Dit mag ik komende september gaan doen. Ik geef op dit moment les in het Associate Degree onderwijs, HBO niveau 5. Een AD opleiding is een 2 jarige, meer praktijkgerichte HBO opleiding voor studenten die niet zeker weten of ze het bachelor niveau (6) aankunnen, 4 jaar moeilijk te overzien vinden of andere redenen. Het grote voordeel is dat, als ze na 2 jaar hun AD diploma hebben, ze vrijwel naadloos naar het 3e jaar van een bachelor over kunnen stappen.
Aangezien dit soort onderwijs relatief nieuw is (6 jaar geleden opgestart) is dit ook nog niet zo bekend. AD opleidingen trekken veel mensen uit de praktijk naar binnen als docent.
Ik zit momenteel op E4400,- met nog 2 treden uitloop. Er wordt aangegeven dat het zeer wenselijk (bijna verplicht) is om een master te gaan halen, binnen 5 jaar. Dit geeft je de mogelijkheid om 1 of 2 schalen omhoog te gaan, naar tegen de E6000,- (dacht ik).

Is dat iets om te overwegen?

FYI, voor mij is het de beste beslissing ooit geweest. Ik heb in het afgelopen half jaar meer over mezelf geleerd dan in de 40 jaren ervoor.
I'm only responsible for what I say, not for what you understand.
pi_185627036
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 23:24 schreef Mr.Chippie het volgende:
Mijn wederhelft werkt in het basisonderwijs, dit jaar zijn er 2 mensen als zij-instromens erbij gekomen. 1 ziet het niet meer zitten omdat het te zwaar is. De ander wilt wel blijven maar heeft een assesment bij de Pabo niet gehaald en mag dus in principe niet meer blijven.
Hier idem, na even te zijn weggeweest.. is mijn vrouw is sinds 6 jaar weer terug in het bassis onderwijs.
Tuurlijk de vakanties, klinkt allemaal super leuk. Maar als ik zie hoeveel ze savonds nog achter de laptop zit en oudergesprekken moeten voeren (in eigen tijd). Vindt het onderwijs zwaar onderschat. Tegenwoordig is een docent meer een administratief medewerker geworden. Ze is 38 en heeft voorheen 5 jaar voor de klas gestaan, uiteindelijk wordt je salaris meer geindexeerd aan werkervaring dan aan je leeftijd. Om 3900 bruto meteen te willen verdienen, lijkt me echt niet haalbaar
pi_185640868
Nog meer ervaringen?
pi_185641338
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 00:05 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Nog meer ervaringen?
Nog meer antwoorden?
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 22:49 schreef r_one het volgende:
[..]

Welk "gezeik etc."? En wat is dan je drijfveer om het onderwijs in te gaan? Denk je dat je daar niet "dat gezeik" ook tegen gaat komen (en misschien nog wel heftiger)?
pi_185645506
Zelf zijn mijn ervaring op het vmbo en onderbouw havo/vwo. Op het vmbo zijn vaak vacatures voor decent economie. Bedenk dat opvoeden een heel belangrijk item is op het vmbo daarna komt je vak aan de beurt.

Mbo lijkt mij steeds interessanter worden na 13 jaar vmbo. Iets meer inhoudelijker bezig zijn begint mij te trekken. Maar goed, keuzes keuzes keuzes!
pi_185645551
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 00:05 schreef Ambtenaartjee het volgende:
Nog meer ervaringen?
Les geven is een, maar met kinderen om kunnen gaan is een ander verhaal.
Er zijn genoeg mensen afgehaakt doordat ze geen grip hebben op de kinderen.
pi_185646643
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 08:59 schreef Antaris het volgende:

[..]

Les geven is een, maar met kinderen om kunnen gaan is een ander verhaal.
Er zijn genoeg mensen afgehaakt doordat ze geen grip hebben op de kinderen.
Dit inderdaad, des te lager het niveau des te minder het gaat om je vak maar meer om je relatie/pedagogische band
pi_185648102
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2019 19:57 schreef Miss-X het volgende:

[..]

Vriendin van me geeft wiskunde en is echt niet vaak voor 17.30 thuis en is echt nog heel vaak aan het nakijken thuis.
Mijn wiskundedocent had twee uur na de toets het examen al nagekeken en de cijfers ingevoerd in Magister. Zo kan het dus ook! :P
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_185648137
Wellicht dat TS eens kan informeren over een deeltijdbaan. Geef ergens een dag of twee les (bv. als invaldocent) en kijk eens of lesgeven nog steeds wat voor je is. Vervolgens kun je altijd nog de fulltime stap maken.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  zaterdag 16 maart 2019 @ 12:27:33 #67
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_185648244
Tip: doe het niet.

In NL heb je het aanzien van een vuilnisman en zo wordt je ook behandeld.
Op elke fokker past een bril.
pi_185656260
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 12:27 schreef Catch_me het volgende:
Tip: doe het niet.

In NL heb je het aanzien van een vuilnisman en zo wordt je ook behandeld.
Als men op een feestje vraagt wat je doet, en je zegt 'ik ben vuilnisman', wordt je toch wel anders aangekeken dan wanneer je docent bent.
pi_185662165
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 12:17 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Mijn wiskundedocent had twee uur na de toets het examen al nagekeken en de cijfers ingevoerd in Magister. Zo kan het dus ook! :P
Dat bedoel ik dus. Enkele hier kunnen naar mijn mening echt overdrijven. Ik onderschat het zeker niet weer dat er veel bij komt kijken maar dan nog qua vakanties zit je daar wel goed!
pi_185662874
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2019 01:08 schreef Ambtenaartjee het volgende:

[..]

Dat bedoel ik dus. Enkele hier kunnen naar mijn mening echt overdrijven. Ik onderschat het zeker niet weer dat er veel bij komt kijken maar dan nog qua vakanties zit je daar wel goed!
Ah oke, je vraagt naar ervaringen omdat je die zelf niet hebt en vervolgens vind je dat de ervaringsdeskundigen overdrijven. Nee, helder ^O^

En je drijfveer blijkt idd uitsluitend de riante vakantie te zijn. Goeie basis, jij komt er wel ^O^
pi_185664858
Ach, vakanties zijn relatief. Mijn broer is bouwvakker, heeft 24 vakantiedagen + 26 atv-dagen, zit je op 10 weken vrij per jaar waarvan hij er 7 zelf kan inplannen. Hij werkt 40 uur per week en wordt er 36 betaald.

Docenten werken bijna 42 uur per week en worden voor 36 uur betaald. Dus vakanties zijn relatief.
pi_185668232
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2019 02:55 schreef r_one het volgende:

[..]

Ah oke, je vraagt naar ervaringen omdat je die zelf niet hebt en vervolgens vind je dat de ervaringsdeskundigen overdrijven. Nee, helder ^O^

En je drijfveer blijkt idd uitsluitend de riante vakantie te zijn. Goeie basis, jij komt er wel ^O^
Ik concludeer dit naar aanleiding van verschillende ervaringen. Hier lees ik alleen maar negatieve ervaringen. Mis te maken met welk soort onderwijs. Ik heb het 2e graads leraar economie.
  zondag 17 maart 2019 @ 12:45:36 #73
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_185668562
Interessant topique! Geen ervaring hiermee, maar ik lees even mee :)
pi_185668605
quote:
1s.gif Op zondag 17 maart 2019 12:29 schreef Ambtenaartjee het volgende:

[..]

Ik concludeer dit naar aanleiding van verschillende ervaringen. Hier lees ik alleen maar negatieve ervaringen. Mis te maken met welk soort onderwijs. Ik heb het 2e graads leraar economie.
Ik kom uit een onderwijsfamilie en ik kan de realistische ervaringen alleen maar beamen. Maar succes hoor, jij komt er wel, met je focus op de lange vakanties ^O^
pi_185670328
quote:

[..]

quote:

[..]

Dit idd, wat is het nut van dit topic als je 75% er van in de wind slaat?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')