Ama | zondag 10 maart 2019 @ 15:25 |
Vreselijk ![]() | |
Antaris | zondag 10 maart 2019 @ 15:26 |
Shit happens. | |
Brood-op-de-plank | zondag 10 maart 2019 @ 15:26 |
Al-Qaeda heeft een basis en aanhang in dat soort land. En wat was de naam van die andere meuk ook? Al- iets. Nog een gevaarlijke terreurgroep in Somalië. | |
Enchanter | zondag 10 maart 2019 @ 15:28 |
Al shebab of zoiets | |
MichaelScott | zondag 10 maart 2019 @ 15:28 |
Benieuwd hoe snel de Amerikanen zich weer met dit onderzoek gaan bemoeien. | |
Brood-op-de-plank | zondag 10 maart 2019 @ 15:29 |
Ja, dat was het. Volgens mij is Ethiopie letterlijk en figuurlijk op steenworpafstand voor ze. | |
#ANONIEM | zondag 10 maart 2019 @ 15:30 |
Idd. Boeings naam gaat zo naar de klote. | |
tralalala | zondag 10 maart 2019 @ 15:30 |
Boeing ![]() | |
Geerd | zondag 10 maart 2019 @ 15:31 |
Moet je daar ook zoeken in hemelsnaam ...lijkt mij nou niet echt iets van goh, zullen we lekker op vakantie naar ethiopie gaan ? | |
tralalala | zondag 10 maart 2019 @ 15:32 |
https://nos.nl/artikel/22(...)egramp-ethiopie.html De 5 Nederlanders zijn nu 5 Duitsers geworden. | |
Jellereppe | zondag 10 maart 2019 @ 15:37 |
Europese landen hebben de enige concurrent van Boeing namelijk Airbus met veel overheidssteun over veel jaren opgebouwd. Het past niet in de neoliberale religie van vrije markt en geen overheidsbemoeienis in de economie dat al een paar decennia uit westerse hoofdsteden komt als ze de niet westerse wereld de les wijzen hoe hun economie te runnen. | |
MichaelScott | zondag 10 maart 2019 @ 15:38 |
Een aantal families van de vorige crash heeft afgelopen donderdag net een rechtszaak tegen Boeing gestart.https://komonews.com/news(...)wsuit-against-boeing Als bovenstaande ook bij deze crash een factor blijkt dan denk ik dat Boeing wel kan inpakken. | |
GereDathan | zondag 10 maart 2019 @ 15:39 |
Top vliegtuigjes die 737 MAX. De tweede in korte tijd die uit de lucht dondert. Blijft toch maar gek dat ze mogen blijven vliegen. Een elektrisch karretje wordt bij het minste of geringste van de weg gehaald hier... | |
speknek | zondag 10 maart 2019 @ 15:41 |
Boeing moet eens flink doorgelicht worden. De Dreamliners moesten ook al een tijd aan de grond staan. Ik zit zelf echt veel prettiger in een Airbus. Die kun je tenminste nog eens op de Hudson landen. | |
cherrycoke | zondag 10 maart 2019 @ 15:42 |
faulty sensor reading en neus doet rare dingen, waar heb ik dat eerder gehoord, oh ja | |
#ANONIEM | zondag 10 maart 2019 @ 15:44 |
Staat wel op mijn lijstje in elk geval | |
Pleun2011 | zondag 10 maart 2019 @ 15:46 |
Toch goed dat ze voor iedere vlucht uitleggen wat je moet doen wanneer er iets misgaat. Worden een hoop levens door gered. | |
Geerd | zondag 10 maart 2019 @ 15:46 |
Wat wil je bekijken ? | |
#ANONIEM | zondag 10 maart 2019 @ 15:48 |
Danakil depression (als ik het goed spel) | |
Geerd | zondag 10 maart 2019 @ 15:51 |
![]() | |
cherrycoke | zondag 10 maart 2019 @ 15:52 |
simien nationaal park galeda bekijken | |
Jellereppe | zondag 10 maart 2019 @ 15:52 |
Ethiopië lijkt mij juist een van de interessantere landen in Afrika. Hoewel het liefst met goede begeleiding dat het land van top tot teen kent. | |
Sigaartje | zondag 10 maart 2019 @ 15:54 |
Wat een amateurs. Maar ja, het zijn wel mensen, wat voor nationaliteit zo ook hebben. | |
GereDathan | zondag 10 maart 2019 @ 15:55 |
Dat was een heel ander probleem. Daar ging de neus niet vanzelf naar beneden omdat de sensoren dachten dat het vliegtuig aan het overtrekken was. Er is over deze ramp nog 0,0 bekend van de oorzaak. | |
maan_man | zondag 10 maart 2019 @ 15:55 |
Onmiddellijk, is gewoon internationaal vastgelegd. Het land waar de motoren en het toestel zijn geproduceerd neemt deel aan het onderzoek. | |
GereDathan | zondag 10 maart 2019 @ 15:56 |
Dat werd ook gezegd toen de accu's van de Boeing 787 spontaan ontbrandden. | |
ETphonehome | zondag 10 maart 2019 @ 15:58 |
Heb er een aantal jaar met plezier gewoond, qua toerisme is het wel een beetje buiten de gebaande paden, maar wel aardig wat interessante dingen te zien. Het is/was ook altijd een relatief veilig land qua persoonlijke veiligheid | |
#ANONIEM | zondag 10 maart 2019 @ 16:03 |
Verschrikkelijk | |
Luckyseven | zondag 10 maart 2019 @ 16:04 |
Addis Abeba is de internationale hotspot van Afrika, de Afrikaanse Unie zetelt daar. | |
Geerd | zondag 10 maart 2019 @ 16:04 |
Aaah | |
Drekkoning | zondag 10 maart 2019 @ 16:29 |
| |
Aesthetics_ | zondag 10 maart 2019 @ 16:35 |
Heftig. | |
Fer | zondag 10 maart 2019 @ 16:37 |
Daar was ik al bang voor, toen die grappemaker erover begon in ONZ. | |
Farenji | zondag 10 maart 2019 @ 16:40 |
Ik ben er (jaren geleden) geweest en het is natuurlijk geen lloret de mar maar het is wel een enorm interessant en prachtig land. De natuur is heel mooi en het is veel groener dan de meeste mensen verwachten, het heeft een heel rijke cultuur die ver terug gaat en er wonen heel veel verschillende volkeren waarvan de Mursi (met de lipschotels) misschien het bekendste zijn. Bovendien (en dat gelooft natuurlijk niemand maar is wel waar) kun je er fantastisch eten, de ethiopische keuken behoort tot de beste van Afrika en misschien wel de wereld. | |
#ANONIEM | zondag 10 maart 2019 @ 16:43 |
Oi | |
-XOR- | zondag 10 maart 2019 @ 16:54 |
En je hebt je fok!naam ook aan die reis ontleend? | |
Fer | zondag 10 maart 2019 @ 16:56 |
Nee Turkish Airlines had een defecte hoogteradar, die de autoland verstoorde. De autopilot dacht, dat het al vlak boven de grond was en trok de gashendel dicht. Daardoor zakte het toestel onder de minimale vliegsnelheid (een stall) en viel uit de lucht. Dit Ethiopische toestel was aan het opstijgen. | |
Farenji | zondag 10 maart 2019 @ 16:58 |
Inderdaad! Het was mijn eerste reis buiten europa dus dat maakt sowieso indruk, en een van de dingen die me altijd zijn bijgebleven waren de meute kindertjes die bijna altijd op je af kwamen rennen, "YOU! YOU! YOU! FARENJI FARENJI!!" ![]() | |
bitterbal | zondag 10 maart 2019 @ 16:59 |
Leuk! Ik wil er ook wel heen. | |
unlimitedzxr | zondag 10 maart 2019 @ 17:39 |
Meer info incl. fotos; http://avherald.com/h?article=4c534c4a&opt=0 | |
bedachtzaam | zondag 10 maart 2019 @ 17:54 |
https://theaircurrent.com(...)n-system-mcas-jt610/ | |
MichaelScott | zondag 10 maart 2019 @ 18:07 |
Zorgelijk dat Boeing dus bewust belangrijke informatie weglaat uit documentatie. Hoe ze het systeem zouden kunnen deactiveren, als piloten niet eens weten dat het bestaat vertellen ze er echter niet bij.
| |
Stoney3K | zondag 10 maart 2019 @ 18:09 |
Wel mooi dat de onderzoekexperts in dit topic na nog geen halve dag al de conclusie hebben getrokken dat het om een probleem in het MCAS systeem ging. ![]() | |
GereDathan | zondag 10 maart 2019 @ 18:16 |
Super he. Ik ga er ook vanuit dat de diverse onderzoekende instanties hier meelezen. Duurt ongeveer 3 dagen voor we hier de oorzaak weten. Hoeven ze enkel nog maar een rapportje te schrijven. De instanties zijn zeer blij met Fok! ![]() | |
Brood-op-de-plank | zondag 10 maart 2019 @ 18:20 |
Ik zie soms de naam Addis Abebe staan maar soms ook Addis Ababa. Welke is het nou? | |
Farenji | zondag 10 maart 2019 @ 18:25 |
Addis Abbeba. | |
SeLang | zondag 10 maart 2019 @ 18:29 |
Ethiopië is tof man! Zie mijn reisverslag (link in fotoboek) En Farenji heeft gelijk: het eten is fantastisch ![]() | |
Hathor | zondag 10 maart 2019 @ 20:34 |
Vooral die kruiden en specerijen die daar gebruikt worden zien er geweldig uit, bijna alle kleuren van de regenboog zie je er in terug. | |
Jellereppe | zondag 10 maart 2019 @ 21:44 |
De Amerikanen zijn weer als de kippen bij als het gaat om een van hun industriële parels. Het is toch ook een republikeinse oligarchie. Je wilt natuurlijk niet dat Boeing het Made in China label krijgt wat synoniem is geworden voor troep bij de gemiddelde kleine consument de afgelopen decennia. | |
speknek | zondag 10 maart 2019 @ 22:03 |
2 van de 350 737MAX vliegtuigen zijn neergestort 🤔. Ga voor mijn aankomende vluchten toch even types checken. | |
TC03 | zondag 10 maart 2019 @ 22:22 |
idd :S | |
voetbalmanager2 | zondag 10 maart 2019 @ 23:00 |
Dit kanaal heeft altijd prima filmpjes over luchtvaartincidenten: | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 11 maart 2019 @ 00:45 |
Volledig terecht, natuurlijk. | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 11 maart 2019 @ 00:52 |
Nee, hoor. Daar trok de autothrottle de motoren dicht op ongeveer 2000 voet, omdat het fmc dacht dat het toestal vlak bij de grond zat door een stukke radioaltimeter. Toen de vliegers daar achter kwamen, was de grond al te dicht bij om hem nog op te vangen Het 'probleem' daar was dat de crew al drie aanwijzingen had gekregen dat er iets mis was met de hoogtemeting, maar ze die negeerden en toch besloten om een autoland te doen vanwege trainingsdoeleinden. [ Bericht 1% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 11-03-2019 00:58:55 ] | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 11 maart 2019 @ 00:57 |
Waarschijnlijk omdat ze er iets vanaf weten en deze crash wel heel veel lijkt op die van Lion Air 610, waar inderdaad problemen met de AoA-sensoren werden aangewezen als oorzaak van de crash. | |
Jellereppe | maandag 11 maart 2019 @ 07:05 |
Ethiopië houdt hun vloot van 8 Boeing 737 Max voorlopig aan de grond. China eveneens maar die hebben een vloot van 90 Boeing 737 Max die ze aan de grond houden tot nader order. [ Bericht 13% gewijzigd door Jellereppe op 11-03-2019 07:15:54 ] | |
Basp1 | maandag 11 maart 2019 @ 07:19 |
Dat alleen China en Ethiopië deze vliegtuigen aan de grond houdt is wel vreemd, je zou verwachten dat de hele wereld dit type tot nader order aan de grond houdt. | |
111210 | maandag 11 maart 2019 @ 07:21 |
Joh, dat is toch logisch dat Boeing direct onderzoek gaat doen ![]() | |
Stoney3K | maandag 11 maart 2019 @ 08:14 |
Iets vanaf weten? Ik vind het heel knap als de FOK!ers hier meer weten dan de lui die op de crash-site nog naar de FDR aan het zoeken zijn... Als het om hetzelfde probleem gaat als de Lion Air-crash dan is het deels ook een fout van de vliegers of de airline, omdat Boeing juist voor dat probleem een NOTAM de deur uit gedaan heeft met wat er gedaan moest worden als die specifieke situatie zich voor zou doen. Kan ook zijn dat de oplossing die Boeing zelf voorstelde niet genoeg was om het toestel te redden natuurlijk. Wat je sowieso niet moet vergeten is dat de MAX inmiddels de vierde variant is van een vliegtuig wat ruim 50 jaar oud is en de koek vroeg of laat een keer op is voor de 737. Je kan een Tesla-autopilot ook niet in een Volkswagen Kever proberen te proppen. | |
NewHorizon | maandag 11 maart 2019 @ 08:38 |
Een NOTAM is weer iets anders, maar ik snap je punt. Wat eigenlijk het hele issue is met de problemen met MCAS (waar het fout ging met Lion Air), is dat er een hoop dingen tegelijk om aandacht vragen. Mogelijk stickshaker, meldingen dat de snelheid niet klopt, etc. Dat genereert direct veel workload in een fase van de vlucht die sowieso al druk is. Dan komt daar plotseling bij dat de neus naar beneden wordt getrimmed door het vliegtuig. Als je dat voelt en de andere kant op trimt, dan stopt dat systeem 5 seconden, waarna het weer opnieuw begint. Het 'doorhebben' hiervan wordt dus enorm bemoeilijkt in deze situatie. Om even op je laatste punt terug te komen, dit is inderdaad in mijn ogen een mede-oorzaak van de Lion Air crash. De hele reden dat MCAS geinstalleerd is, is omdat het vliegtuig qua basic-aerodynmische-vliegeigenschappen niet door de certificering zou komen, en dat hebben ze opgelost door een systeem te installeren dat voor bepaalde aerodynamische effecten compenseert. Dat is in mijn ogen nou niet de netste manier. En daarbij komt ook dat er zelfs in de MAX gebruikt wordt gemaakt van het ouderwetse waarschuwingssysteem van de oudere 737, zodat er niet veel training nodig is om 737-piloten ook de MAX te laten vliegen. Dat helpt ook niet mee in het trouble-shooten en overzicht houden op wat er nou precies aan de hand is. En tot slot; Speculeren is menselijk, ik doe het ook, maar wellicht dat dit ongeval een hele andere oorzaak heeft en puur toeval is. Als, ALS dit weer MCAS is dan gaat het bijna zeker leiden tot een grounding van alle MAX-vliegtuigen en heel veel gezeik worden voor Boeing... | |
Stoney3K | maandag 11 maart 2019 @ 08:40 |
Volgens mij is er toch direct na het Lion Air-onderzoek door Boeing een NOTAM (notice to airmen) verzonden zodat vliegers de werkmethode op de MAX aan konden passen. Maar de vraag is natuurlijk of dat door deze piloten al serieus is genomen en getraind is op bijvoorbeeld de simulator. Mocht dit echt een MCAS-probleem zijn dan zou het zo maar kunnen dat de hele certificering voor de 737MAX wordt ingetrokken. Sowieso rammelt die certificering al aan een paar kanten, de MAX staat bijvoorbeeld hoger op zijn pootjes dan een normale 737 omdat anders de nieuwe motoren er niet onder zouden passen, en het vliegtuig is in veel gevallen langer dan de 737-900. Dat verandert aerodynamisch gezien nogal wat, dus ik ben heel benieuwd wat daarmee gaat gebeuren. Dan had Boeing beter de 757 als airframe kunnen gebruiken om de MAX op te baseren. | |
Jonmen | maandag 11 maart 2019 @ 08:51 |
Een vliegtuig zou in elke normale omstandigheden gewoon moeten blijven kunnen zweven / vliegen. Het is gewoon de fout van Boeing. Eerst niemand inlichten dat ze een software in het vliegtuig staken, dat de neus naar beneden laat sturen als de MCAS denkt dat het vliegtuig met zijn neus te hoog hangt, waardoor er een risico is voor stall. En jij verwacht dat met een simpele NOTAM te versturen alle problemen opgelost zijn? Piloten zijn getraind en hebben veel gestudeerd. Gestudeerd op stall tegen te kunnen gaan / herkennen. Maar niet om tegen software te vechten die compleet het tegenovergestelde doet als dat jij wilt, en niet zomaar gemakkelijk uit te schakelen is. Ben geen piloot, maar om een trim uit te oefenen als je vliegtuig stijl naar beneden gaat terwijl je pas bent opgestegen. Boeing moet de toestellen ontwerpen om ze zo veilig mogelijk te maken. Nu verdedig je Boeing terwijl hun softwaretoevoeging al 2 vliegtuigen heeft laten crashen. En van deze weten we het. Kans is groot dat er al 777x ![]() En dat allemaal omdat ze niet wilden investeren in een volledig nieuwe basis voor de 737max. En de FAA laat het allemaal maar toe. | |
NewHorizon | maandag 11 maart 2019 @ 08:52 |
Een NOTAM is iets anders (die vind je bij luchthavens en luchtruimen), dit was een bulletin vanuit Boeing. Doet er niet zoveel toe, dat is vooral semantiek. En inderdaad, Boeing heeft wat kunstgrepen gedaan om de MAX zo laagdrempelig mogelijk te houden. Dus zoveel mogelijk dezelfde verouderde systemen, zelfde airframe, etc. Afwachten wat er de komende maanden gaat gebeuren ![]() | |
Stoney3K | maandag 11 maart 2019 @ 09:15 |
Die NOTAMbulletin van Boeing is inderdaad niets anders dan damage control, dat MCAS systeem is gewoon fout. Maar er werd wel een heel duidelijke procedure omschreven om juist dit probleem te herkennen en te verhelpen als het op zou treden. Wat er bij Lion Air namelijk aan de hand was is dat het MCAS elke keer de trim naar beneden bijstelde omdat het systeem dacht dat er een stall dreigde, en de piloten de hele tijd bij aan het sturen waren om dat te corrigeren. Dat er automatisch getrimd wordt is vooral bij takeoff heel normaal, dus de piloten kwamen pas heel laat (na het intrekken van de flaps) er achter dat er een serieus probleem is waar ze op dat moment weinig meer tegen konden doen. De oplossing van Boeing was om het hele auto-trim systeem hardwarematig uit te schakelen (twee schakelaars op de control stand) als de vliegers merken dat er continu te veel getrimd wordt, wat op zich een prima idee is, alleen is dan de vraag of ze dat wel herkennen in een erg drukke situatie zoals het opstijgen. Daarvoor moet er flink getraind worden in een simulator, want die situatie herkennen is iets waar je erg voor moet opletten. De fout ligt verder volledig bij Boeing, die hebben geprobeerd om een 787 met een schoenlepel in het airframe van een 737 te frotten zodat de training van piloten en monteurs over de 2 types makkelijker wordt. Maar daarvoor is het verschil tussen de 2 vliegtuigen (die 50 jaar na elkaar zijn ontwikkeld) gewoon veel te groot. | |
SeLang | maandag 11 maart 2019 @ 09:40 |
Gecrasht bij Bishoftu. Ik ken dat stadje goed. | |
GereDathan | maandag 11 maart 2019 @ 09:43 |
En wat is daar hetzelfde aan als bij Lion Air 610? Ik zeg namelijk:
[ Bericht 24% gewijzigd door GereDathan op 11-03-2019 09:53:08 ] | |
JannekeC5 | maandag 11 maart 2019 @ 09:45 |
De 2de van dit type in een paar maanden. Ik zou zeggen: Allemaal aan de grond houden tot de oorzaak bekend is. Als klant/passagier niet in zo'n vliegtuig stappen, lijkt mij vrij duidelijk. | |
NewHorizon | maandag 11 maart 2019 @ 09:50 |
Dat is wel een beetje de crux, want een runaway stabilizer is een al bestaande noodprocedure in de 737-handboeken (eigenlijk in die van alle toestellen). Sterker nog, het is een cruciale noodprocedure waarbij de eerste handelingen direct uit het hoofd gedaan moeten worden, en daarna pas het boek erbij gepakt wordt. Dit wordt dan ook in de sim geoefend (in ieder geval tijdens de initiele opleiding voor het toestel, maar komt op trainingsbeurten ook eens in de zoveel keer voorbij). Vervelende daar is wel dat in de sim een ander soort runaway wordt geoefend waarbij de trim direct na loslaten van je eigen trim weer de andere kant op loopt, hetgeen vaak een goede indicatie is van een runaway. Dat is bij het MCAS-probleem echter niet het geval. Al met al is de vraag dus of het bulletin wel genoeg is. Dit is namelijk een gevaarlijk probleem dat zich manifesteert met veel andere waarschuwingen die ook dringend om aandacht vragen. Piloten zijn goed getrained en moeten met stress kunnen omgaan, maar het blijven mensen. Startle & surprise, task saturation, etc, zijn ook zaken waar piloten tegenaan lopen. | |
JeMoeder | maandag 11 maart 2019 @ 09:53 |
Alleen was dit wel echt pilot error 101. | |
Jellereppe | maandag 11 maart 2019 @ 10:13 |
Ik ga bijna denken dat de 737 Max haastig gecertificeerd is door FAA met het oog op lobby, profit en competitieve redenen. https://www.seattletimes.(...)adly-lion-air-crash/ [ Bericht 2% gewijzigd door Jellereppe op 11-03-2019 10:27:32 ] | |
JeMoeder | maandag 11 maart 2019 @ 10:15 |
Complete onzin natuurlijk, daar ging het niet om de MCAS maar om piloten die iets niet goed interpreteerden en de auto throttle het lieten verknoeien. Sterker nog, in de computers van de B738 zit niet eens MCAS. | |
GereDathan | maandag 11 maart 2019 @ 10:20 |
Het zou ook kunnen dat Stalin hier iets mee te maken heeft, die vertrouw ik ook niet helemaal. | |
Jellereppe | maandag 11 maart 2019 @ 10:53 |
Ik zou sowieso voorzichtig zijn met Boeing. De Chinese inlichtingendienst inspecteerden de nieuwe Boeing van hun Chairman en President en vonden allemaal Amerikaanse afluisterapparatuur in het presidentiele vliegtuig terug. [ Bericht 8% gewijzigd door Jellereppe op 11-03-2019 11:20:43 ] | |
Stoney3K | maandag 11 maart 2019 @ 10:56 |
Waarschijnlijk zaten er erg veel microfoons in de cockpit. | |
Xan21 | maandag 11 maart 2019 @ 11:34 |
Er zou toch al sinds jaren 90 illegaal (sinds 2006 heeft Boeing zogenaamd het patent) een soort anti-kaap systeem in de Boeings zitten... gebruikt bijvoorbeeld bij German Wings 9525. https://en.m.wikipedia.or(...)erruptible_Autopilot | |
NewHorizon | maandag 11 maart 2019 @ 12:12 |
Dat is een mooie complottheorie, maar niet waar ![]() | |
NewHorizon | maandag 11 maart 2019 @ 12:21 |
https://www.nu.nl/buitenl(...)hiopie-gevonden.html | |
Mylene | maandag 11 maart 2019 @ 16:12 |
Jet Airways laat ook MAX 8’s aan de grond staan | |
#ANONIEM | maandag 11 maart 2019 @ 20:34 |
Mag men die doos wel zo noemen daar? | |
Brood-op-de-plank | maandag 11 maart 2019 @ 20:45 |
Tja, je hebt een zeer geldig punt gemaakt en mogelijk den onderwerp aangekaart dat zijn eigen topic verdient - spionage over de brede scala aan technologie. En stel dat ze gewoon gps-navigatie-apparatuur gebruiken, wat normaal overal ingebouwd wordt in zo'n vliegtuig, om iedere buitenlandse reis van staatshoofden te monitoren? Wat is daar het antwoord op? China kan misschien beter Boeieng verbieden. Waar houdt het op met deze ingebouwde afluisterpraktijken in technologie en mutueel wantrouwen? | |
Brood-op-de-plank | maandag 11 maart 2019 @ 20:47 |
China afluisterapparatuur Boeing levert trouwens een artikel uit 2002 op, https://www.nu.nl/algemee(...)uisterapparatuur.amp zo vroeg al was er blijkbaar daarmee begonnen. | |
GereDathan | maandag 11 maart 2019 @ 20:47 |
Ik geloof niet dat er zo'n systeem daadwerkelijk aanwezig is. Maar als het wel zo is, hoe is die dan gebruikt bij GW9525? Aangezien dat vliegtuig in miljoenen stukjes verspreid lag over een berg. | |
Stoney3K | maandag 11 maart 2019 @ 21:39 |
Als er brokstukken op 60(!) kilometer van de crash lagen dan heeft het toestel niet in zijn geheel de grond geraakt. Dan is er dus óf ergens in de vlucht al iets ernstig beschadigd geraakt, of er is kwade opzet in het spel. In een Lion Air-scenario zou het toestel in zijn geheel met de neus in de grond boren. | |
Sebastiaan92 | maandag 11 maart 2019 @ 21:44 |
Dat zie ik niet terug in het artikel. Er staat alleen dat de brokstukken 60 km buiten Addis Abeba lagen, niet 60 km uit elkaar. | |
Brood-op-de-plank | dinsdag 12 maart 2019 @ 00:25 |
Lekker geloofwaardig. Kan ik me nog herinneren dat 15-20 jaar terug in de tijd ze (het FAA) direct een tijdelijk verbod/schorsing op zouden leggen aan het toestel, om vervolgens onderzoeksresultaten af te wachten. Nu is het omgekeerde wereld. Het is veilig totdat het onderzoek het tegendeel uitwijst. Mensenlevens stellen helemaal niks meer voor, terwijl ze toen tenminste nog iets van een geringe waarde hadden. Zoals iemand zei in de nujij.reacties, lijkt het wel alsof het uitmaakt welk land/maatschappij betrokken is. Betreft het Ethiopië, zal het vast hun eigen schuld zijn anders wie boeit het nog? Want derde wereldland enzo. | |
Jellereppe | dinsdag 12 maart 2019 @ 03:34 |
Ze geven veel uit aan interne veiligheid rond de 200 miljard dollar per jaar. De Chinezen besteden meer aan interne veiligheid dan het Chinese leger krijgt met 177 miljard dollar voor 2019. De rest ligt aan R&D, apparatuur en training. Stinkend rijke Chinezen die geen belasting willen betalen worden steeds harder aangepakt. 1000 miljard dollar hebben ze de afgelopen jaren China uitgesmokkeld om belasting te ontwijken. Andere 26000 miljard aan private welvaart ligt nog wel in China. De actrice Fan Bingbing verdween 3 maanden en daarna mocht ze ruim 100 miljoen dollar aftikken vanwege belastingontduiking. [ Bericht 3% gewijzigd door Jellereppe op 12-03-2019 04:15:37 ] | |
Brood-op-de-plank | dinsdag 12 maart 2019 @ 04:13 |
Als je het andere land niet kan vertrouwen op het meest basale niveau van de handel in technologie en denkt dat ze vermoedelijk spionagetechniek inbouwen, dan maakt het verder niet uit hoeveel geld je aan de eigen contraspionage, defensie, of economie uitgeeft. Feit blijft dat er nooit 100℅ zekerheid bestaat dat je geen trojaans paard binnenhaalt en er altijd een risico blijft, hoe klein ook. Losstaande van het feit dat grotere uitgaves verspild geld zijn, kan je ook dan nooit alle risico's uitsluiten hoeveel je er ook tegenaan gooit. Geld is niet gelijk aan risico-uitsluiting. Ik denk dat je de zaken vooral in het huidige kader van de wereldpolitiek moet bekijken. De vorige keer dat China Boeing van spionage verdacht was in 2002. Toen waren de verhoudingen en de tijdsgeest totaal anders. Als zoiets tegenwoordig zou gebeuren zie ik China daarvoor aan heel Boeing te verbieden. Ook misschien als weerwoord op de Amerikaanse hetze tegen Huawei. De grote vraag is, aangezien China al jarenlang enorme aantallen Boeing-toestellen heeft aangekocht, kunnen ze uberhaupt een transitie maken naar Airbus en hoe dan? En met wat voor tegenmaatregelen komt de VS? De Chinese afhankelijkheid van Boeing is een onderbelicht aspect van het wereldnieuws en de actualiteiten, maar tegenwoordig weer zo'n opduikend en vooral relevant vraagstuk. In het verleden was men niet zo snel gekwetst en achterdochtig in de hoge regionen van de politiek waar het toedoet. | |
GereDathan | dinsdag 12 maart 2019 @ 09:13 |
Boeing gaat software update uitvoeren:https://www.telegraaf.nl/(...)pdate-uit-op-737-max Dus dit super veilige vliegtuig, waar er 2 in 5 maanden van uit de lucht donderen, wordt nog veiliger. Moet ik mij dan voorstellen dat er voortaan maar 1 in de 5 maanden naar beneden komt? | |
Jellereppe | dinsdag 12 maart 2019 @ 11:07 |
Vooral de afhankelijkheid van (micro)chips is zorgelijk voor de Chinezen. Huawei is onderdeel van een veel groter geopolitiek spel met name omdat de Amerikanen vrezen voor hun wereldhegemonie als de Chinezen zich door blijven ontwikkelen op technologisch en economisch gebied. Het doet mij denken aan de Britse paranoia en anti-Duitse sentiment (destijds het Britse wereldrijk) bij het aanbreken van de 20ste eeuw om de alsmaar toenemende Duitse macht. Dezelfde soap maar dan 21ste eeuw jasje. Arme Angelsaksen. Het zit ze niet mee. Net verlost van Duitsland, Japan en Soviet-Unie en nu moeten ze weer op scherp. De Chinese telecommunicatie-gigant Huawei maakt op dit moment (12 maart 2019) betere telecommunicatie-apparatuur dan Cisco en Juniper en daar zijn ze van geschrokken in Washington D.C. Huawei maakte troep in de jaren 80 - 90 maar ze boden hun klanten enorm goede service als weer wat mis was met hun apparatuur door bliksemsnelle reparatie/vervanging en daarna is het langzaam richting kwaliteit gegroeid. Chinezen hadden totaal geen oog voor Huawei voor deze soap. Wie wel? Een bedrijf fuck it was de mainstream. Na deze soap zijn wat oogkleppen afgevallen daar over Amerikaanse tech-nationalisme. De westerse mainstreammedia is gekleurd maar NOS is de eerste die ik op betrap een heel klein beetje aan te geven waar het hem knijpt. Zeldzaam. Maar dat is voor een ander topic. Terug naar Boeing.
[ Bericht 2% gewijzigd door Jellereppe op 12-03-2019 15:38:38 ] | |
GereDathan | dinsdag 12 maart 2019 @ 19:02 |
En het is voorlopig klaar met de 737 Max. Bijna de hele wereld (uitgezonderd de VS) houdt de toestellen aan de grond. Vliegtuigen die nog onderweg zijn mogen hun vlucht afmaken en landen, en dat is het dan. | |
GereDathan | dinsdag 12 maart 2019 @ 21:30 |
Ok, blijkbaar mochten sommigen hun vlucht niet eens afmaken. Bizar. | |
RAVW | woensdag 13 maart 2019 @ 18:12 |
ben wel benieuwd wat ze dan te horen krijgen en de reden van het snel moeten landen van de MAX ( niet te snel zo als lion air en deze ) Maar goed veiligheid voor alles | |
TC03 | woensdag 13 maart 2019 @ 21:58 |
Ik snap niet waarom ze de ban niet 24 uur later hebben laten ingaan. Dan geef je maatschappijen de tijd om netjes hun vluchten af te ronden en voor vervangende toestellen te zorgen. Scheelt een hoop gedoe. | |
Digi2 | woensdag 13 maart 2019 @ 22:03 |
De VS houdt ze nu ook aan de grond. U.S. Grounds Boeing 737s After Pair of Crashes, Reversing Course | |
GereDathan | donderdag 14 maart 2019 @ 09:21 |
Inderdaad, en het is niet zo dat het vliegtuig ineens om 20:01 uit de lucht zou donderen omdat er een soort van millenium-bug in zou zitten. Kondig gewoon een start verbod af vanaf 20:00 en klaar. En ik vraag mij af of ze wel mogen vliegen met lege vliegtuigen om ze op een zinnige plek te krijgen. Als je vliegtuig op een of ander achteraf vliegveldje staat lijkt me dat niet handig als je eenmaal een oplossing hebt. | |
GereDathan | donderdag 14 maart 2019 @ 09:23 |
Gek genoeg was er net nog 1 airborne: https://www.flightradar24.com/data/flights/wn8707 Maar goed besluit denk ik. Boeing heeft wel een serieus probleem. Hoop vooral dat de oorzaak van Lion Air en Ethopian gelijk zijn, als er 2 major problems in zitten dan wordt het nog spannender. | |
Drekkoning | donderdag 14 maart 2019 @ 09:33 |
Aan het callsign te zien was dit een ferry vlucht, dus zonder passagiers, puur om het vliegtuig op een Southwest-base terug te krijgen. | |
GereDathan | donderdag 14 maart 2019 @ 10:01 |
Wat direct mijn vraag zou beantwoorden of ze wel met lege vliegtuigen mogen vliegen om ze op een fatsoenlijke plek te krijgen. | |
Drekkoning | vrijdag 15 maart 2019 @ 08:09 |
Het schijnt dat in Ethiopië de stabilizer is gevonden met de trim in een ongewone (nose down) positie. Het begint nu wel heel erg op te lijken dat er hetzelfde is gebeurd als bij Lion Air. | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 15 maart 2019 @ 08:58 |
Er zijn meer bronnen dan alleen maar een FDR. Geen notam. Waarschijnlijk een crew-bulletin. Nee, hoor. De Max is gewoon een nieuw vliegtuig. Het is een generatie van de 737, niet een 'variant'. [ Bericht 38% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 15-03-2019 09:11:47 ] |