Vreselijkquote:Bij de vliegtuigcrash in Ethiopië zijn zondag vijf Nederlanders om het leven gekomen. Dat stelt de Keniaanse minister van Transport. De Boeing 737 met 157 personen aan boord stortte zondagochtend neer nabij de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba. Geen van de andere inzittenden heeft de vliegtuigcrash van Ethiopian Airlines overleefd.
In het kort:
• De nieuwe Boeing 737 van Ethiopian Airlines is zondag na onbekende problemen neergestort.
• Aan boord waren 149 passagiers en 8 bemanningsleden. Er zijn 5 Nederlandse slachtoffers.
• Het toestel was nieuw en de piloot was ervaren. Ook waren er vooraf geen gebreken aan het toestel bekend.
Naast de slachtoffers uit Nederland zouden er ook personen aan boord van het toestel hebben gezeten die afkomstig zijn uit Kenia (32), Canada (18), het Verenigd Koninkrijk (7), Ethiopië (9), de Verenigde Staten (8) en ook personen uit Frankrijk, Duitsland en Italië.
Het gaat vooralsnog om berichten van de Keniaanse overheid. Veel landen hebben zelf nog niet bevestigd dat hun burgers bij het ongeval zijn overleden. Daarnaast waren er vier personen aan boord met een VN-paspoort, waardoor niet direct duidelijk is uit welke landen deze slachtoffers komen.
Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft nog niets gezegd over Nederlandse slachtoffers. Wel stelde het ministerie eerder vandaag dat er contact is met de autoriteiten om te achterhalen of er Nederlanders in het neergestorte toestel zaten.
Vlucht ET 302 stortte neer in de buurt van Bishoftu, een stad 60 kilometer ten zuidoosten van de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba.
Het gaat om een Boeing 737 die om 8.38 uur lokale tijd in Ethiopië was opgestegen voor een vlucht naar Nairobi in Kenia. Er zouden 33 nationaliteiten aan boord van het toestel hebben gezeten.
Lange tijd was onduidelijk hoeveel dodelijke slachtoffers er waren gevallen. Wel gaf de premier van Ethiopië kort na de crash al een condoleance uit.
Contact kort na start al verbroken
Volgens een verklaring van de vliegmaatschappij werd het contact met het toestel kort na het opstijgen in Addis Abeba verbroken. Aan boord waren 149 passagiers en 8 bemanningsleden.
Reddingswerkers zijn kort na de crash naar het gebied getrokken. Inmiddels heeft ook personeel van Ethiopian Airlines het gebied bereikt waar het toestel is neergekomen. Onder hen is de bestuursvoorzitter van Ethiopian Airlines, die vanaf de rampplek zijn medeleven betuigde aan de nabestaanden van de slachtoffers.
Over de oorzaak van de crash is vooralsnog nog niets bekend. De Zweedse site Flightradar24, die vliegbewegingen wereldwijd monitort, stelt wel dat er in de data was te zien dat het toestel te maken had met 'instabiele snelheid' bij het opstijgen.
Ethiopian Airlines heeft gezegd dat er voor zover bekend vooraf geen problemen met het vliegtuig waren gemeld. De piloot die het toestel bestuurde, zou een zeer ervaren piloot zijn geweest. Wel is inmiddels duidelijk geworden dat de piloot problemen had gesignaleerd en toestemming had gevraagd om terug te keren naar de luchthaven van Addis Abeba. Om wat voor problemen het ging, is niet bekendgemaakt.
Tweede keer in korte tijd dat nieuwe Boeing 737 neerstort
Het is de tweede keer binnen zes maanden dat er een Boeing 737 Max crasht. Op 29 oktober stortte een vliegtuig van Lion Air ook kort na het opstijgen in Jakarta neer in zee. Beide toestellen waren slechts een paar maanden oud.
Uit onderzoek bleek dat bij het toestel van Lion Air een defecte sensor de crash veroorzaakte. Deze sensor gaf verkeerde informatie over het vliegtuig waardoor de neus van het toestel telkens naar beneden dook.
Ethiopian geldt als veilige maatschappij met moderne toestellen
Ethiopian Airlines staat te boek als een van de veiligere luchtvaartmaatschappijen van Afrika met een groot aantal bestemmingen binnen, maar ook buiten Afrika. Het bedrijf vliegt over het algemeen met relatief jonge toestellen. Het laatste grote ongeluk met een toestel van Ethiopian Airlines was in januari 2010.
De staat is eigenaar van de Ethiopische vervoerder, die per jaar ruim tien miljoen mensen vervoert. Premier Abiy Ahmed sprak onlangs de ambitie uit dat Ethiopian Airlines zou moeten uitgroeien tot een vervoerder die het Afrikaanse continent met de rest van de wereld moet verbinden.
Het toestel dat betrokken was bij deze crash, de ET-AVJ, was een zeer nieuwe Boeing 737. Het toestel maakte de eerste vlucht in oktober 2018.
https://www.nu.nl/buitenl(...)igramp-ethiopie.html
Al shebab of zoietsquote:Op zondag 10 maart 2019 15:26 schreef Brood-op-de-plank het volgende:
Al-Qaeda heeft een basis en aanhang in dat soort land. En wat was de naam van die andere meuk ook?
Al- iets. Nog een gevaarlijke terreurgroep in Somalië.
Ja, dat was het. Volgens mij is Ethiopie letterlijk en figuurlijk op steenworpafstand voor ze.quote:
Idd. Boeings naam gaat zo naar de klote.quote:Op zondag 10 maart 2019 15:28 schreef MichaelScott het volgende:
Benieuwd hoe snel de Amerikanen zich weer met dit onderzoek gaan bemoeien.
Europese landen hebben de enige concurrent van Boeing namelijk Airbus met veel overheidssteun over veel jaren opgebouwd. Het past niet in de neoliberale religie van vrije markt en geen overheidsbemoeienis in de economie dat al een paar decennia uit westerse hoofdsteden komt als ze de niet westerse wereld de les wijzen hoe hun economie te runnen.quote:
https://komonews.com/news(...)wsuit-against-boeingquote:According to the lawsuit, filed Thursday by the Seattle-based Herrmann Law Group, a faulty sensor reading caused the automated system to kick in and force the nose of the jetliner down moments after the doomed flight took off.
The pilot fought to bring the nose back up, but the plane went into a steep dive 12 minutes into the flight and crashed into the ocean at a speed of about 500 mph, the lawsuit says.
Lawyers for the victims' families also say Boeing did not include any mention of the new system in the Aircraft Flight Manual, which pilots rely on. They also say the system activates automatically with no notice given to the pilot.
Since then, pilots have been critical of Boeing for installing the new automated system, which they say was done without their knowledge or proper training.
"It is something we did not have before in any of our training. It wasn't in our books. American didn't have it," said Dennis Tajer, a 737 pilot and spokesman for the pilots union at American Airlines said in the days after the deadly crash. "Now I have to wonder what else is there?"
The president of the pilots union at Southwest Airlines, Jon Weaks, told The Wall Street Journal, "We're pissed that Boeing didn't tell the companies, and the pilots didn't get notice."
The families' lawsuit claims the aircraft company concealed the new system and minimized the differences between the MAX and other versions of the 737 to boost sales.
faulty sensor reading en neus doet rare dingen, waar heb ik dat eerder gehoord,quote:Op zondag 10 maart 2019 15:38 schreef MichaelScott het volgende:
Een aantal families van de vorige crash heeft afgelopen donderdag net een rechtszaak tegen Boeing gestart.[..]
https://komonews.com/news(...)wsuit-against-boeing
Als bovenstaande ook bij deze crash een factor blijkt dan denk ik dat Boeing wel kan inpakken.
Staat wel op mijn lijstje in elk gevalquote:Op zondag 10 maart 2019 15:31 schreef Geerd het volgende:
Moet je daar ook zoeken in hemelsnaam ...lijkt mij nou niet echt iets van goh, zullen we lekker op vakantie naar ethiopie gaan ?
Wat wil je bekijken ?quote:Op zondag 10 maart 2019 15:44 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Staat wel op mijn lijstje in elk geval
simien nationaal park galeda bekijkenquote:Op zondag 10 maart 2019 15:48 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Danakil depression (als ik het goed spel)
Ethiopië lijkt mij juist een van de interessantere landen in Afrika. Hoewel het liefst met goede begeleiding dat het land van top tot teen kent.quote:Op zondag 10 maart 2019 15:31 schreef Geerd het volgende:
Moet je daar ook zoeken in hemelsnaam ...lijkt mij nou niet echt iets van goh, zullen we lekker op vakantie naar ethiopie gaan ?
Wat een amateurs. Maar ja, het zijn wel mensen, wat voor nationaliteit zo ook hebben.quote:Op zondag 10 maart 2019 15:32 schreef tralalala het volgende:
https://nos.nl/artikel/22(...)egramp-ethiopie.html
De 5 Nederlanders zijn nu 5 Duitsers geworden.
Dat was een heel ander probleem. Daar ging de neus niet vanzelf naar beneden omdat de sensoren dachten dat het vliegtuig aan het overtrekken was.quote:Op zondag 10 maart 2019 15:42 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
faulty sensor reading en neus doet rare dingen, waar heb ik dat eerder gehoord,
oh ja
Onmiddellijk, is gewoon internationaal vastgelegd. Het land waar de motoren en het toestel zijn geproduceerd neemt deel aan het onderzoek.quote:Op zondag 10 maart 2019 15:28 schreef MichaelScott het volgende:
Benieuwd hoe snel de Amerikanen zich weer met dit onderzoek gaan bemoeien.
Dat werd ook gezegd toen de accu's van de Boeing 787 spontaan ontbrandden.quote:Op zondag 10 maart 2019 15:38 schreef MichaelScott het volgende:
Een aantal families van de vorige crash heeft afgelopen donderdag net een rechtszaak tegen Boeing gestart.[..]
https://komonews.com/news(...)wsuit-against-boeing
Als bovenstaande ook bij deze crash een factor blijkt dan denk ik dat Boeing wel kan inpakken.
Heb er een aantal jaar met plezier gewoond, qua toerisme is het wel een beetje buiten de gebaande paden, maar wel aardig wat interessante dingen te zien. Het is/was ook altijd een relatief veilig land qua persoonlijke veiligheidquote:Op zondag 10 maart 2019 15:31 schreef Geerd het volgende:
Moet je daar ook zoeken in hemelsnaam ...lijkt mij nou niet echt iets van goh, zullen we lekker op vakantie naar ethiopie gaan ?
Addis Abeba is de internationale hotspot van Afrika, de Afrikaanse Unie zetelt daar.quote:Op zondag 10 maart 2019 15:31 schreef Geerd het volgende:
Moet je daar ook zoeken in hemelsnaam ...lijkt mij nou niet echt iets van goh, zullen we lekker op vakantie naar ethiopie gaan ?
Aaahquote:Op zondag 10 maart 2019 16:04 schreef Luckyseven het volgende:
[..]
Addis Abeba is de internationale Hotspot van Afrika, de Afrikaanse Unie zetelt daar.
quote:Op zondag 10 maart 2019 15:46 schreef Pleun2011 het volgende:
Toch goed dat ze voor iedere vlucht uitleggen wat je moet doen wanneer er iets misgaat. Worden een hoop levens door gered.
SPOILER: Ach, daar luistert toch niemand naar!Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
Daar was ik al bang voor, toen die grappemaker erover begon in ONZ.quote:Op zondag 10 maart 2019 15:32 schreef tralalala het volgende:
https://nos.nl/artikel/22(...)egramp-ethiopie.html
De 5 Nederlanders zijn nu 5 Duitsers geworden.
Ik ben er (jaren geleden) geweest en het is natuurlijk geen lloret de mar maar het is wel een enorm interessant en prachtig land. De natuur is heel mooi en het is veel groener dan de meeste mensen verwachten, het heeft een heel rijke cultuur die ver terug gaat en er wonen heel veel verschillende volkeren waarvan de Mursi (met de lipschotels) misschien het bekendste zijn. Bovendien (en dat gelooft natuurlijk niemand maar is wel waar) kun je er fantastisch eten, de ethiopische keuken behoort tot de beste van Afrika en misschien wel de wereld.quote:Op zondag 10 maart 2019 15:31 schreef Geerd het volgende:
Moet je daar ook zoeken in hemelsnaam ...lijkt mij nou niet echt iets van goh, zullen we lekker op vakantie naar ethiopie gaan ?
En je hebt je fok!naam ook aan die reis ontleend?quote:Op zondag 10 maart 2019 16:40 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik ben er (jaren geleden) geweest en het is natuurlijk geen lloret de mar maar het is wel een enorm interessant en prachtig land. De natuur is heel mooi en het is veel groener dan de meeste mensen verwachten, het heeft een heel rijke cultuur die ver terug gaat en er wonen heel veel verschillende volkeren waarvan de Mursi (met de lipschotels) misschien het bekendste zijn. Bovendien (en dat gelooft natuurlijk niemand maar is wel waar) kun je er fantastisch eten, de ethiopische keuken behoort tot de beste van Afrika en misschien wel de wereld.
Nee Turkish Airlines had een defecte hoogteradar, die de autoland verstoorde. De autopilot dacht, dat het al vlak boven de grond was en trok de gashendel dicht. Daardoor zakte het toestel onder de minimale vliegsnelheid (een stall) en viel uit de lucht.quote:Op zondag 10 maart 2019 15:55 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Dat was een heel ander probleem. Daar ging de neus niet vanzelf naar beneden omdat de sensoren dachten dat het vliegtuig aan het overtrekken was.
Er is over deze ramp nog 0,0 bekend van de oorzaak.
Inderdaad! Het was mijn eerste reis buiten europa dus dat maakt sowieso indruk, en een van de dingen die me altijd zijn bijgebleven waren de meute kindertjes die bijna altijd op je af kwamen rennen, "YOU! YOU! YOU! FARENJI FARENJI!!"quote:Op zondag 10 maart 2019 16:54 schreef -XOR- het volgende:
[..]
En je hebt je fok!naam ook aan die reis ontleend?
Leuk! Ik wil er ook wel heen.quote:Op zondag 10 maart 2019 16:58 schreef Farenji het volgende:
[..]
Inderdaad! Het was mijn eerste reis buiten europa dus dat maakt sowieso indruk, en een van de dingen die me altijd zijn bijgebleven waren de meute kindertjes die bijna altijd op je af kwamen rennen, "YOU! YOU! YOU! FARENJI FARENJI!!"
Zorgelijk dat Boeing dus bewust belangrijke informatie weglaat uit documentatie.quote:Op zondag 10 maart 2019 17:54 schreef bedachtzaam het volgende:
https://theaircurrent.com(...)n-system-mcas-jt610/
Hoe ze het systeem zouden kunnen deactiveren, als piloten niet eens weten dat het bestaat vertellen ze er echter niet bij.quote:If the Max is at a high AoA — or its sensors erroneously believe that it is — “the MCAS function commands another incremental stabilizer nose down command.” The system can be deactivated if pilots trim the aircraft manually to override the MCAS’s attempt to automatically pitch the jet’s nose down.
quote:The system isn’t mentioned in the flight crew operations manual (FCOM) that governs the master description of the aircraft for pilots and is the basis for Southwest’s airline documentation and training.
quote:“Since it operates in situations where the aircraft is under relatively high g load and near stall, a pilot should never see the operation of MCAS. As such, Boeing did not include an MCAS description in its FCOM.”
Super he. Ik ga er ook vanuit dat de diverse onderzoekende instanties hier meelezen. Duurt ongeveer 3 dagen voor we hier de oorzaak weten. Hoeven ze enkel nog maar een rapportje te schrijven.quote:Op zondag 10 maart 2019 18:09 schreef Stoney3K het volgende:
Wel mooi dat de onderzoekexperts in dit topic na nog geen halve dag al de conclusie hebben getrokken dat het om een probleem in het MCAS systeem ging.
Addis Abbeba.quote:Op zondag 10 maart 2019 18:20 schreef Brood-op-de-plank het volgende:
Ik zie soms de naam Addis Abebe staan maar soms ook Addis Ababa. Welke is het nou?
Ethiopië is tof man!quote:Op zondag 10 maart 2019 15:31 schreef Geerd het volgende:
Moet je daar ook zoeken in hemelsnaam ...lijkt mij nou niet echt iets van goh, zullen we lekker op vakantie naar ethiopie gaan ?
Vooral die kruiden en specerijen die daar gebruikt worden zien er geweldig uit, bijna alle kleuren van de regenboog zie je er in terug.quote:Op zondag 10 maart 2019 18:29 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ethiopië is tof man!
Zie mijn reisverslag (link in fotoboek)
En Farenji heeft gelijk: het eten is fantastisch
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |