abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185515538
‘Europese uitstoot doet er niet toe’

Voor aanpak van de wereldwijde klimaatverandering is het veel belangrijker wat snelgroeiende ontwikkelingslanden doen, dan de goedbedoelde stapjes in Nederland. „In feite doet de Europese uitstoot er niet toe”, stelt de Britse klimaatwetenschapper Nic Lewis.

„Waar het echt om gaat is: wat gebeurt er in ontwikkelingslanden? Zoals China, India, Indonesië, Brazilië en Nigeria”, zegt Lewis, die deze week in Nederland een voordracht hield voor stichting De Groene Rekenkamer. Volgens hem is het veel belangrijker dat ontwikkelingslanden snel rijker worden en hoe de groeiende CO2-uitstoot die dat meebrengt kan worden beperkt.

„We hebben in Europa veel kennis en expertise. We kunnen ons geld beter daaraan besteden dan miljarden te steken in subsidies en ander klimaatbeleid dat in feite amper effect heeft op de wereldwijde uitstoot.” Lewis ziet liever investeringen in de ontwikkeling van schone kernenergie of technieken om CO2 uit de lucht te halen en kolencentrales af te vangen. „Dat is uit te rollen over de rest van de wereld.”

Onnodig
Het dwingende gevoel van urgentie, waar politici en milieuorganisaties op hameren, is onnodig, meent Lewis. De wetenschapper gaat er net als het VN-klimaatpanel vanuit dat de aardse opwarming sinds 1850 grotendeels komt door menselijke CO2-uitstoot. Toch is hij optimistischer dan het IPCC. Uit eigen onderzoek concludeert hij dat het klimaat veel minder gevoelig is voor broeikasgassen dan modellen voorspellen.

„Als je kijkt naar de observaties sinds 1850 dan stijgt de wereldtemperatuur minder snel dan verwacht.” Terwijl de IPCC-modellen uitgaan van circa 3 graden opwarming bij een verdubbeling van de CO2, ziet Lewis in werkelijkheid een stijging van 1,7 graad Celsius. Modellenmakers zijn niet blij met Lewis’ kritiek. „Zij hechten minder belang aan wat de temperatuur werkelijk doet.”

Uitgangspunt
Lewis heeft een geruststellende boodschap: „Het suggereert dat we meer tijd hebben om het politieke doel van maximaal twee graad opwarming te halen. Onze uitstoot hoeft niet al per 2050 naar vrijwel nul.” Dat is wel het uitgangspunt van Brussel, Den Haag en het klimaatakkoord.

Politici die blijven pleiten voor haast, spelen voor Messias. „Ze strelen hun eigen geweten ten koste van de bevolking.” Het realisme keert pas terug in het publieke debat over klimaat zodra duidelijk is wat de werkelijke kosten zijn, verwacht Lewis. „Overheden hebben tot nu toe geprobeerd die kosten te verbergen. Maar de bevolking is niet zo gek en het kwartje begint wel te vallen.”
https://www.telegraaf.nl/(...)oot-doet-er-niet-toe
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_185515675
Het is een hype, die nu de échte cijfers boven water komen zal afnemen.
pi_185515709
quote:
99s.gif Op zondag 10 maart 2019 12:07 schreef Mr.Ping het volgende:
Het is een hype, die nu de échte cijfers boven water komen zal afnemen.
Sommige politieke partijen zullen alles doen om deze oproep te ontkrachten. Cijfers worden al heel lang gemanipuleerd.
pi_185515774
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 12:09 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]

Sommige politieke partijen zullen alles doen om deze oproep te ontkrachten. Cijfers worden al heel lang gemanipuleerd.
Nogmaals, de afgekondigde maatregelingen zijn wetenschappelijk niet onderbouwd. Het Poolijs gaat echt niet over vijftig jaar weer aangroeien indien we hier in Nederland elektrisch gaan rijden.

Dus het wordt tijd om binnen deze discussie weer het gezonde nuchtere verstand te gaan gebruiken.
pi_185515828
Ik ben wat dat betreft eens dat ik graag een schoner leefomgeving wil hebben.
Kunnen we dan niet beter 100 miljard investeren in ontwikkeling van schone auto's (elektrisch is ook niet de oplossing begreep ik)?
En investeren in openbaar vervoer, dat het allemaal veel aantrekkelijker wordt om daarvan gebruik te maken, zodat je in de binnenstad geen gore uitlaatgassen hoeft in te ademen.
pi_185516257
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 12:14 schreef Antaris het volgende:
Ik ben wat dat betreft eens dat ik graag een schoner leefomgeving wil hebben.
Kunnen we dan niet beter 100 miljard investeren in ontwikkeling van schone auto's (elektrisch is ook niet de oplossing begreep ik)?
En investeren in openbaar vervoer, dat het allemaal veel aantrekkelijker wordt om daarvan gebruik te maken, zodat je in de binnenstad geen gore uitlaatgassen hoeft in te ademen.
Laten we maar beginnen met veel te dure maatregelen zoals gigantische subsidies op elektrische auto's en verplichte warmtepompen af te schaffen. En laat de politiek zich maar bezig houden met de gebieden waar wel winst te behalen is die ook nog eens veel minder kost.
pi_185516310
Fijn dat dit nogmaals gezegd wordt.

Met de nadruk op nogmaals, aangezien velen hem al zijn voor gegaan. Luisteren ho maar.
  zondag 10 maart 2019 @ 12:40:59 #8
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_185516362
_O_ _O_ _O_ _O_
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Moderator / Redactie Sport zondag 10 maart 2019 @ 12:54:04 #9
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185516598
Ik mag deze man
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_185516643
Ik hoop dat de VVD naar deze man luistert, want
NWS / D66 blaast kabinet op als dat ‘Parijs’ mist
Google is your friend, abuse your friends
pi_185516759
fijn, er is ook een wetenschapper die geen haast heeft. hebben de milieuramp- ontkenners ook wat...
pi_185517198
Nee lekker aan het gas infuus van Poetin of bootjes LNG van de Amerikanen importeren. Lekker blijven stoken in MO-conflicten voor de olie. Dat moeten we willen.
.
pi_185517612
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 13:01 schreef pokkerdepok het volgende:
fijn, er is ook een wetenschapper die geen haast heeft. hebben de milieuramp- ontkenners ook wat...
Lewis ontkent niet dat het klimaat een probleem kan worden in de toekomst. Hij heeft alleen een meer realistische kijk op de omvang en oplossing van dit probleem.
pi_185518920
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 13:41 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]

Lewis ontkent niet dat het klimaat een probleem kan worden in de toekomst. Hij heeft alleen een meer realistische kijk op de omvang en oplossing van dit probleem.
weet ik, ik bedoel dat de ontkenners er bovenop zullen springen.

en idnerdaad, hij ontkent het niet. ik snap zo'n man dus echt niet. hoe kan je beweren dat het minder haast heeft. omdat het volgens hem nog wat langer duurt voordat de aarde kapot gaat met ons gedrag?
pi_185519363
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 13:41 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]

Meer realistisch of méér in jouw straatje?
pi_185519387
quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2019 13:21 schreef Fer het volgende:
Nee lekker aan het gas infuus van Poetin of bootjes LNG van de Amerikanen importeren. Lekker blijven stoken in MO-conflicten voor de olie. Dat moeten we willen.
Daarom moet je ook innoveren, alles moet uiteindelijk anders gebeuren.
Maar wat ze nu willen betreft klimaatakkoord is het een grote onzin.
Jij en ik gaan het straks allemaal ophoesten, linksom of rechtsom.
Ik wil best investeren in een beter leefomgeving maar niet op deze manier.
pi_185519425
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 15:01 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]

Meer realistisch of méér in jouw straatje?
Allebei natuurlijk. Dit zegt al genoeg:
quote:
„Als je kijkt naar de observaties sinds 1850 dan stijgt de wereldtemperatuur minder snel dan verwacht.” Terwijl de IPCC-modellen uitgaan van circa 3 graden opwarming bij een verdubbeling van de CO2, ziet Lewis in werkelijkheid een stijging van 1,7 graad Celsius. Modellenmakers zijn niet blij met Lewis’ kritiek. „Zij hechten minder belang aan wat de temperatuur werkelijk doet.”
pi_185519573
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 15:04 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]

Allebei natuurlijk. Dit zegt al genoeg:[..]

Als je vanaf 1850 meet (zijn er precieze metingen uit die tijd?), dan valt het allemaal best wel mee.

En gelukkig is er nog genoeg tijd voordat Nederland een mediterraan land is.

pi_185519934
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 15:04 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]

Allebei natuurlijk. Dit zegt al genoeg:[..]

Zet 10 wetenschappers naast elkaar en je krijgt 10 verschillende antwoorden. Het is maar net welke aanname het beste in jouw straatje ligt, wat het dichtste bij je gevoel zit. Of dat realistisch is, is een heel ander verhaal.
pi_185519956
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 15:11 schreef luxerobots het volgende:
[..]

Als je vanaf 1850 meet (zijn er precieze metingen uit die tijd?), dan valt het allemaal best wel mee.

En gelukkig is er nog genoeg tijd voordat Nederland een mediterraan land is.

[ afbeelding ]
Als je kijkt naar dat onzekerheidsgebied dan passen daar nog geen 25% van de waarnemingen in....

95% confidence interval zou veel extremer zijn en dit verschil in temperatuur is dus niet statistisch significant.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_185520012
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 12:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]

Laten we maar beginnen met veel te dure maatregelen zoals gigantische subsidies op elektrische auto's en verplichte warmtepompen af te schaffen. En laat de politiek zich maar bezig houden met de gebieden waar wel winst te behalen is die ook nog eens veel minder kost.
Gewoon de prijzen omhoog knallen van fossiele brandstoffen voor consumenten, met Europa afspreken dat er x bedrag bijkomt voor bedrijven zodat we een douane unie blijven met de rest v an Europa en wat kosten effectiever bezig zijn.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_185520184
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 15:28 schreef ludovico het volgende:
[..]

Als je kijkt naar dat onzekerheidsgebied dan passen daar nog geen 25% van de waarnemingen in....

95% confidence interval zou veel extremer zijn en dit verschil in temperatuur is dus niet statistisch significant.
De werkelijke temperatuurstijgingen zijn niet relevant? Jij bakt ze ook bruin.
pi_185520306
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 15:40 schreef luxerobots het volgende:
[..]

De werkelijke temperatuurstijgingen zijn niet relevant? Jij bakt ze ook bruin.
Statistisch significant verschil is een begrip uit de statistiek, gaat erom dat je met 95% zekerheid kunt concluderen dat het geen willekeur is dat de temperaturen hoger zijn geworden.
pi_185520325
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 15:27 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]

Zet 10 wetenschappers naast elkaar en je krijgt 10 verschillende antwoorden. Het is maar net welke aanname het beste in jouw straatje ligt, wat het dichtste bij je gevoel zit. Of dat realistisch is, is een heel ander verhaal.
Dit zijn gewoon cijfers van daadwerkelijke temperatuurstijgingen bij toename van CO2. Die cijfers zijn ook bekend bij het IPCC. Toch blijft het IPCC vasthouden aan de onrealistische schade die CO2 zou veroorzaken.

Dat heeft niets met aannames te maken, maar gewoon met een bewuste verkeerde interpretatie.
pi_185520333
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 15:45 schreef ludovico het volgende:
[..]

Statistisch significant verschil is een begrip uit de statistiek, gaat erom dat je met 95% zekerheid kunt concluderen dat het geen willekeur is dat de temperaturen hoger zijn geworden.
En daar wil je mee zeggen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')