Ik heb begin 2017 kort gewerkt via een uitzendbureau (Werkgever) voor Opdrachtgever A.
Dit was een functie bij de Klantenservice.
Bij het aflopen van deze opdracht zag ik een vacature bij Opdrachtgever A bij de Technische Dienst.
Ik had hier toen buiten het Uitzendbureau op gesolliciteerd.
Ik vond en vind dat het uitzendbureau geen rechten heeft om aan mij te verdienen op een functie bij de Technische Dienst.
Zij hadden mij immers slechts geworven voor de functie bij de Klantenservice en de functie bij de Technische Dienst had ik zelf gevonden.
De Opdrachtgever A was niet zeker of zij mij zonder meer mochten aannemen volgens hun contract.
Uiteindelijk wilde het Uitzendbureau dat ik nog voor 6 maanden via hun werd ingehuurd voor ik direct bij Opdrachtgever A mocht werken.
Opdrachtgever A vond echter het tarief te hoog waardoor het niet doorging.
Daarna heb ik nog anderhalf jaar via het Uitzendbureau bij Opdrachtgever B gewerkt.
Via via hoor ik nu dat de vacature bij de Technische Dienst bij Opdrachtgever A weer open zal komen.
Ik wil hier weer buiten het Uitzendbureau om op solliciteren.
Ik vraag me nu af of het Uitzendbureau nu nog tot last kan zijn.
Het contract tussen het Uitzendbureau en Opdrachtgever A ken ik niet.
Het is nu bijna 2 jaar geleden dat ik bij Opdrachtgever A heb gewerkt.
De bepalingen in mijn contract voor Opdrachtgever A zijn erg beperkt:
quote:
5.7 Indien de Werknemer voornemens is een arbeidsovereenkomst met de Opdrachtgever aan te gaan, dient hij de Werkgever in kennis te stellen alvorens deze aan te gaan.
Ik hoef dus alleen te zeggen dat ik bij Opdrachtgever A ga werken voordat ik het contract teken.
De bepalingen voor Opdrachtgever B zijn wat meer uitgebreid:
quote:
5.14 Het is Werknemer verboden handelingen te verrichten die erop gericht zijn de arbeid dat hem opgedragen is uit eigen beweging te beëindigen met de bedoeling deze arbeid te vervolgen c.q. te continueren via een andere uitzendonderneming, zonder dat daarvoor schriftelijke toestemming is verleend door de Werkgever.
Dit is niet van toepassing, beide opdrachten zijn afgelopen doordat het werk 'klaar' was.
quote:
5.15 De Werknemer is, indien hij in dienst treedt van een opdrachtgever voor wie de Werknemer voorafgaand via de Werkgever werkzaam was, verplicht hiervan terstond en vooraf mededeling te doen aan de Werkgever. Dit dient schriftelijk te geschieden.
Als ik het goed heb heeft dit betrekking op zowel Opdrachtgever A en Opdrachtgever B.
Ik zal dus een brief moeten sturen voordat ik het contract teken.
quote:
5.16 Het is Werknemer verboden om zonder schriftelijke toestemming van de Werkgever gedurende de looptijd van de Overeenkomst alsmede gedurende een periode van 6 maanden na het eindigen van de Overeenkomst bij de hierin genoemde Opdrachtgever (of een dochter- of partneronderneming daarvan) in dienst te treden als Werknemer (of via een derde te werk worden gesteld) of als zelfstandig ondernemer arbeid te verrichten.
Dit heeft volgens mij alleen toepassing op Opdrachtgever B.
quote:
5.17 Gezien de aard van de activiteiten van de Werkgever – te weten het werven en selecteren van personeel voor haar cliënten – en de aanzienlijke tijd en middelen die Werkgever hierin geïnvesteerd heeft, heeft Werkgever er een gerechtvaardigd belang bij de Werknemer aan zich gebonden te houden. Derhalve verbeurt de Werknemer bij gebreke van nakoming van de in dit artikel gestelde verboden een direct opeisbare boete van ¤20.000 per overtreding.
Hoe bang moet ik hier nu voor zijn?
Kan men een boete eisen als ik bij Opdrachtgever A ga werken?
En is ¤20.000 dan redelijk?
Zoals ik de artikelen lees ben ik vrij om bij Opdrachtgever A te solliciteren.
Als ik wordt aangenomen dan moet ik wel het Uitzendbureau schriftelijk mede te delen dat ik bij Opdrachtgever A ga werken maar heb ik hiervoor geen toestemming nodig.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.