quote:ziet er allemaal wel heel oke uit en klink onwijs leuk.. denk je dat ik daar ook routes kan fietsen met mijn World-Traveller.. ik heb alleen een verende-voorvork en geen vering achter... maar wel schijfremmen die ik wel een keer heel ruig werk wil laten doen
Op woensdag 6 augustus 2003 22:01 schreef FHR het volgende:
[afbeelding]Mooi stil-leven dacht ik zo. Anderhalve week geleden gemaakt in 'les Portes du Soleil', m.i. HET MTB-gebied van Europa. Het ligt op de frans-zwitserse grens, net onder het meer van Genève en bestaat uit 14 verschillende dorpen in beide landen. In de zomer zijn er 22 liften open voor bikers en wandelaars, waar je ¤50 voor 6 dagen voor betaalt. Naast de vele 'gewone' MTB-routes zijn er ook 10 permanente downhill-banen. De gewone routes zijn over 't algemeen vrij goed aangegeven maar een route-kaart en een 1:25.000 kaart zijn geen overbodige luxe. De DH-banen zijn natuurlijk heel makkelijk te volgen en voorzien van waarschuwingsborden, kussens, netten etc etc.
Ik heb me de week dat ik er was zeer goed vermaakt: iets van 30.000 hoogtemeters gemaakt......omlaag dan . Het is wel aan te raden om extra remblokken en extra binnen- en buitenbanden mee te nemen (het aanbod in het dorp is redelijk gering en voornamelijk 26"x2.5" en groter). Ik had een set DH-blokken van EBC meegenomen en die waren in 3 dagen tot op 't metaal versleten (oeps nu zit er een kras in m'n schijf ) dus daar even een set normale blokken gekocht (natuurlijk duurder dan in nederland ). Een full-suspension en schijfremmen zijn eigenlijk wel een 'must' gezien de ruigheid van het terrein en lengte van de afdalingen.
Net als goede bescherming:
[afbeelding]En wegens lift onderhoud was er op één stuk een gratis bus om je omhoog te brengen:
[afbeelding]En met name de afdaling van Mossettes via Les Lindarets en het meer van Montriond naar Morzine is erg fijn: 1400 hoogtemeters over iets van 12km en allemaal offroad (grintpaden, skipistes, bospaadjes etc).
Kortom: als je van 't wat ruigere MTB-werk houdt (DH, freeride, dual etc) dan is dit een top-gebied. Voor het 'normale' XC-werk kan je hier natuurlijk ook terecht maar de nadruk ligt met name op 't omlaag raggen. Het is ong. 1000km van Utrecht en via internet zijn er zat appartementen te vinden voor in de zomer. Reken op 300-400euro per week voor een 4pers app. in Morzine en iets minder voor een app. in Les Gets. De app. in Avoriaz zijn nog goedkoper maar ook een stuk kleiner (kan je je fiets niet kwijt enzo) aangezien dat een echt ski-dorp is.
Een beetje laat voor deze zomer, maar misschien iets voor volgend jaar
PS: in Morzine zit een hele relaxte bar (de Buddha-bar) waar ze MTB-films ala Kranked en Sprung draaien en Grolsch op tap hebben
quote:We waren met z'n 4en en 2 daarvan reden op een hardtail (1 daarvan was wel een dual slalom fiets), dus het kan zeker wel. Ik heb zelfs 1 gek op een rigid met van die oude cantilever remmen zien rijden . Je kan alleen wat minder hard en je bent sneller gaar.
Op zaterdag 9 augustus 2003 22:40 schreef Zebigboss het volgende:[..]
ziet er allemaal wel heel oke uit en klink onwijs leuk.. denk je dat ik daar ook routes kan fietsen met mijn World-Traveller.. ik heb alleen een verende-voorvork en geen vering achter... maar wel schijfremmen die ik wel een keer heel ruig werk wil laten doen
Je moet wel zorgen dat je ver achter je zadel kan zitten/hangen want sommige stukjes zijn ERG steil en technisch. Ik raad je ook aan om er minstens 2.1 banden op te leggen ivm meer grip en comfort (iets meer vering).
De downhill-parcoursen (zwart, moeilijkste) zou ik je afraden maar de meeste rode en blauwe (makkelijkst) routes moeten toch wel te doen zijn denk ik. Houd er wel rekening mee dat er over redelijk forse stenen liggen, dus er kan van alles los rammelen.
Je kan natuurlijk ook een fiets huren daar, zoals een Specialized Big Hit of Scott Octane FR.
[Dit bericht is gewijzigd door FHR op 09-08-2003 23:00]
Kijk ik ga binnenkort een MTB (mountainbike) kopen om een beetje te sporten etc! Ik snap alleen 1 ding niet:
Waarom zitten er geen spatborden op?
Ik kan me voorstellen dat het onhandig is! Maar ja wat als je gewoon ff 15 km wilt fietsen naar een vriend ofzo. En tja zo'n MTB rijdt toch wel iets fijner dan een herenfiets!
Mijn vraag:
Worden er ook spatborden verkocht voor Giant MTB's of gewoon mtb's in het algemeen?
Ik wil echt niet iedere keer als het geregent heeft onder de modder zitten!
quote:Als je door de bagger rijdt, blijft de bagger aan de binnenkant van je spatbord hangen en dan loopt je band er tegen aan ---> fietst zwaar. Je kan wel spatborden kopen voor die aan de voorkroon vastzitten (kan alleen niet bij alle vorken) of onder de schuine buis van je frame of aan je zadelpen.
Op zaterdag 9 augustus 2003 23:14 schreef frantic het volgende:
Hallo,Kijk ik ga binnenkort een MTB (mountainbike) kopen om een beetje te sporten etc! Ik snap alleen 1 ding niet:
Waarom zitten er geen spatborden op?
Ik kan me voorstellen dat het onhandig is! Maar ja wat als je gewoon ff 15 km wilt fietsen naar een vriend ofzo. En tja zo'n MTB rijdt toch wel iets fijner dan een herenfiets!Mijn vraag:
Worden er ook spatborden verkocht voor Giant MTB's of gewoon mtb's in het algemeen?Ik wil echt niet iedere keer als het geregent heeft onder de modder zitten!
en viring is wel lekker maar als je snel wilt gaan is alleen voor vering beter maar dat doe je niet met een mtb wat dat is egt om te mountain biken..
quote:En nu in het nederlands?
Op zaterdag 9 augustus 2003 23:58 schreef kristal het volgende:
Er zijn egt wel spatborder voor mtb's die hangen aan de achterknat z'n 10 cm boven je band en aan de voor kant z'n 5 cm had ik ook op mijn giant maar die zijn gestolenen viring is wel lekker maar als je snel wilt gaan is alleen voor vering beter maar dat doe je niet met een mtb wat dat is egt om te mountain biken..
Trouwens met vering (en dus ook achtervering) kan je soms harder dan zonder, afhankelijk van het terrein (als het heel ruig is dus). Bovendien worden je benen en rug ook minder belast waardoor je het langer uit kunt houden. Bij een "korte" XC-race heb je er dus niet altijd wat aan, maar bij een enduro-race door de Alpen heb je er op lange termijn toch echt (snelheids)voordeel van.
quote:Koop dan geen mountainbike
Op zaterdag 9 augustus 2003 23:14 schreef frantic het volgende:
Hallo,Kijk ik ga binnenkort een MTB (mountainbike) kopen om een beetje te sporten etc! Ik snap alleen 1 ding niet:
Waarom zitten er geen spatborden op?
Ik kan me voorstellen dat het onhandig is! Maar ja wat als je gewoon ff 15 km wilt fietsen naar een vriend ofzo. En tja zo'n MTB rijdt toch wel iets fijner dan een herenfiets!Mijn vraag:
Worden er ook spatborden verkocht voor Giant MTB's of gewoon mtb's in het algemeen?Ik wil echt niet iedere keer als het geregent heeft onder de modder zitten!
als je t niet voor t mountainbike wilt gebruiken tja koop er dan spatborden bij ofzo.. mja je hebt dan nog geen bagagedrager..
als je echt wil gaan mountainbike kom dan maar een xtje terug:P
en ja wij snappen wat MTB betekent
quote:nog zo iemand die mij gefrustreerd maakt
Op zaterdag 9 augustus 2003 23:58 schreef kristal het volgende:
Er zijn egt wel spatborder voor mtb's die hangen aan de achterknat z'n 10 cm boven je band en aan de voor kant z'n 5 cm had ik ook op mijn giant maar die zijn gestolenen viring is wel lekker maar als je snel wilt gaan is alleen voor vering beter maar dat doe je niet met een mtb wat dat is egt om te mountain biken..
een cursus NL is inderdaad niet onnodig
enne deze zin: "maar dat doe je niet met een mtb wat dat is egt om te mountain biken.." een MTB is om te MOUNTAINBIKEN! dus is het meer dan logisch en alleen voorvork vering is ook een aanrader voor bijv in NL, krijg je ook minder last van je polsen...of weet je niet wat voorvorkvering is?
*gaat aan z'n hart denken*
quote:handschoenen zijn wat dat betreft ook prettig.. (nee niet je wanten )
[b]Op zondag 10 augustus 2003 11:31 schreef hellmondunited <knip>
NL, krijg je ook minder last van je polsen...of weet je niet wat voorvorkvering is?
<knip>
quote:hmm je maakt me al enthousiast sinds ik voor het eerst je ondertitel las: dus ik laat ut je weten zodra ik het ga doen.. maar het lijkt me wel cool.. ik heb alleen bijna geen downhill ervaring alleen een keer 1 dag gedaan op ongeveerde fietsen
Op zaterdag 9 augustus 2003 22:53 schreef FHR het volgende:We waren met z'n 4en en 2 daarvan reden op een hardtail (1 daarvan was wel een dual slalom fiets), dus het kan zeker wel. Ik heb zelfs 1 gek op een rigid met van die oude cantilever remmen zien rijden . Je kan alleen wat minder hard en je bent sneller gaar.
Je moet wel zorgen dat je ver achter je zadel kan zitten/hangen want sommige stukjes zijn ERG steil en technisch. Ik raad je ook aan om er minstens 2.1 banden op te leggen ivm meer grip en comfort (iets meer vering).
De downhill-parcoursen (zwart, moeilijkste) zou ik je afraden maar de meeste rode en blauwe (makkelijkst) routes moeten toch wel te doen zijn denk ik. Houd er wel rekening mee dat er over redelijk forse stenen liggen, dus er kan van alles los rammelen.
Je kan natuurlijk ook een fiets huren daar, zoals een Specialized Big Hit of Scott Octane FR.
maar thanx voor de info.. ik ben nog niet op vakantie geweest dus misschien in sept. of okt.
overigens kan mijn fiets wel een schokje hebben.. al twijfel ik aan mijn schijfremmen en aan mijn voorvork.. maarja dat zien we dan wel..
En soms zelfs zo hoog dat we in de wolken zaten
en idd extra pakjes remmen en binnenbanden waren weer van harte welkom
quote:Zou aan je tandwielen kunnen liggen, maar waarschijnlijk is het gewoon de afstelling van de der. ... bij te stellen door de schroefjes achterop je der. .. even langs de fietsenmaker of handleiding zoeken op inet.
Op zondag 10 augustus 2003 23:02 schreef Smorlez het volgende:
Bij voorbaat dank!
quote:Moet ik de der. dan in de vijfde versnelling zetten en met de schroefjes ervoor zorgen dat die "begeleider" recht onder het vijfde tandwiel komt te hangen?
Op maandag 11 augustus 2003 00:31 schreef battlesickloner het volgende:[..]
Zou aan je tandwielen kunnen liggen, maar waarschijnlijk is het gewoon de afstelling van de der. ... bij te stellen door de schroefjes achterop je der. .. even langs de fietsenmaker of handleiding zoeken op inet.
quote:Heeft gewoon met de afstelling te maken, als ie recht uit de fabriek komt dan zijn de versnellingen nog niet echt super afgesteld..als je de versnellingskabel afloopt en dan bij het derieur kijkt, dan zit er zo'n ding die je kunt verdraaien moet je maar ff kijke, ik weet niet hoe ik t makkelijker kan uitlegge
Op zondag 10 augustus 2003 23:02 schreef Smorlez het volgende:
Ik heb van de week m'n Giant Rincon opgehaald. Goed budget fietsje is me verteld. Alleen m'n achter der. wil nog wel eens verspringen rond de 4e, 5e en 6e versnelling. Wanneer 'ie achter in één van deze versnellingen staat verspringt 'ie tijdens het kracht zetten of normaal rijden, eigenlijk versrpringt 'ie naar niet naar de 7e of naar de 3e, maar altijd naar de "gevoelige" bladen. Ligt dit aan m'n der. of aan de tandwielen? En is dit eventueel zelf aardig te verhelpen of moet ik even naar de dealer en loop ik het risico dan ik m'n fiets een tijde kwijt ben? Bij voorbaat dank!
quote:Kicke foto's, waar was het ergens in tjechie? volgens mij is dat echt een land waar je verrekes goed kan mountainbike
Op zondag 10 augustus 2003 23:34 schreef raimen het volgende:
Zo dit was een mountainbike vakantie in tjechie.En soms zelfs zo hoog dat we in de wolken zaten
[afbeelding]
en idd extra pakjes remmen en binnenbanden waren weer van harte welkom [afbeelding]
Procentje of 18:
Mijn fiets:
Hier begon het al aardig fris te worden:
Iets van 1900 meter hoogte. De wolken schoten de berg over!
Via deze site hadden we de vakantie geboekt:
www.olivetta-biking.nl
quote:Hmm daar heb ik al advertenties van gezien, is die organisatie dus okee ?
Op maandag 11 augustus 2003 13:04 schreef WorstKaas het volgende:
www.olivetta-biking.nl
/ @Smorlez: ik ga even uitleg zoeken voor je, het zou wel handig zijn om te weten welke der. je hebt ... Het afstellen van de kabel gebeurd door de twee schroefjes die je ziet als je achter je achterwiel gaat zitten en dan naar je der. kijkt (waar de kabel dus in de der. loopt).
Ik zoek nog een beetje bijkomende uitleg voor je.
quote:
Op maandag 11 augustus 2003 12:06 schreef hellmondunited het volgende:[..]
Kicke foto's, waar was het ergens in tjechie? volgens mij is dat echt een land waar je verrekes goed kan mountainbike
quote:Ik ga meeeee
Op dinsdag 12 augustus 2003 00:49 schreef raimen het volgende:[..]
Het is zeker kikke daar. Je kunt daar echt oneindig lang fietsen zonder dat je ook maar iemand tegen komt. De plaatsnaam is Spindleruv Mlyn. En dit was voor de derde keer. Volgend jaar ga ik weer.
quote:Yep,
Op maandag 11 augustus 2003 18:05 schreef battlesickloner het volgende:[..]
Hmm daar heb ik al advertenties van gezien, is die organisatie dus okee ?
Je zit een 3 kwartier (fiets) van de kust af, beetje dalen en je bent er.
Leuke tochtjes met de fiets kun je maken naar bv Menton, Monaco en San Remo.
Uitgebreid mountainbiken kun je daar natuurlijk ook. Of wat flinke cols beklimmen. Alles is mogelijk. Tis nog goedkoop ook!
Nu ben ik niet helemaal thuis in "de fietsen" dus ik kan best tips gebruiken. Ik had zelf deze op het oog:
Met de volgende specs:
code:Is dat wat of moet ik nog meer geld gaan sparen?Met EXCLUSIEVE VUELTA XRP WIELEN kleur zwart met
dubbelwandige velgen en 24 platte spaken !D type frame met instelbare achtervering en verende voorvork
Voorzien van aluminium V-brakes met power modulator
Shimano C-050 21 versnellingen schakelgroep met CI-deck en snelheidsmeter
Extra sterke dubbelwandige Aluminium Vuelta Airline velgen
Framekleur in Antraciet/Rood
Levering inclusier Bar-ends
quote:Ik zou doorsparen. Voor ¤500 heb je een fiets van een 'echt merk' (Trek, Specialized (Hard Rock ¤500, Hard Rock Pro ¤700). In dit prijssegment raad ik je ook zeer af om een full-suspension te kopen, die achtervering is altijd brak. Bovendien krijg je op een hardtail van de zelfde prijs meestal betere onderdelen etc. Je kan ook naar modellen van vorig jaar van 'echte merken' kijken. Die zijn vaak stukken goedkoper! Alleen moet je opletten dat je wel de goeie maat neemt en niet zomaar kopen omdat 'ie zo goedkoop is.
Op dinsdag 12 augustus 2003 16:11 schreef Rekkie het volgende:
Is dat wat of moet ik nog meer geld gaan sparen?
[Dit bericht is gewijzigd door FHR op 12-08-2003 16:22]
quote:Yep, mee eens.
Op dinsdag 12 augustus 2003 16:15 schreef FHR het volgende:[..]
Ik zou doorsparen. Voor ¤500 heb je een fiets van een echt merk (Trek, Specialized). In dit prijssegment raad ik je ook zeer af om een full-suspension te kopen, die achtervering is altijd brak. Bovendien krijg je op een hardtail van de zelfde prijs meestal betere onderdelen etc.
Bergop vind ik vering niks, maar bergaf een pad met flinke keien afrausen is dan wel weer leuk met vering.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |