Of individuele hokjes die goed geïsoleerd zijn zodat je wel lekker kan bellen terwijl je wel data op je beeldscherm kan raadplegen omdat je niet hoeft weg te lopen.quote:Op woensdag 6 maart 2019 18:46 schreef Sodeknetters het volgende:
Kantoortuinen zijn een verschrikking.
Bij ons gelukkig erg kleinschalig opgezet en er zijn ook veel concentratiewerkplekken. Kleine ruimtes met hooguit zes bureau’s. Met als belangrijkste regel, als je wil bellen of kletsen ga je de ruimte uit.
Verder is thuiswerken nooit een probleem.
De bekende cubicals.quote:Op woensdag 6 maart 2019 20:42 schreef Chia het volgende:
[..]
Of individuele hokjes die goed geïsoleerd zijn zodat je wel lekker kan bellen terwijl je wel data op je beeldscherm kan raadplegen omdat je niet hoeft weg te lopen.![]()
Naar mijn idee is een kantoortuin dus juist dat je keuze hebt tussen open ruimte en kleine ruimte. Niet een of andere herrieplek zoals in Wolf of Wall street.
Iedereen ontvlucht zo vaak mogelijk dat kantoor. Schiet lekker op met je goedkope oplossing. Pennywise, pound foolish.quote:Op woensdag 6 maart 2019 21:54 schreef Linkse_krijger het volgende:
De meeste klanten waar ik zit hebben een kantoortuin. Bij de klant waar ik op woensdag zit is de woensdag een nogal populaire thuiswerk dag. Van de ongeveer 40 werkplekken waren er 5 in gebruik
Ik las laatst nog een artikel dat de productiviteit zeker 15% omlaag gaat in een kantoortuin. Dat betekent al gauw dat je zo meer verliest dan je bespaart ten opzichte van een ruimere opzet die meer rust biedt aan de werknemers.quote:Op woensdag 6 maart 2019 22:43 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Iedereen ontvlucht zo vaak mogelijk dat kantoor. Schiet lekker op met je goedkope oplossing. Pennywise, pound foolish.
quote:Op woensdag 6 maart 2019 22:52 schreef Renesite het volgende:
Ik lees kantoortuinen met 7 medewerkers. Lijkt me heerlijk!! #48opeenrij
Uit ervaring kan ik zeggen dat het heel wat uitmaakt of je die 48 op 2200 m2 zet, of op 500 m2. En dat andere zaken ook helpen om het rustig te houden, zoals juiste plaatsing koffieapparaat, waar de doorlopende route is, aparte scrumruimte, kleine afgezonderde werkplekken/vergaderruimtes, plaatsing van kasten en planten.quote:Op woensdag 6 maart 2019 23:39 schreef TwenteFC het volgende:
[..]Een kantoortuin wilde ik het nog niet noemen maar ik werd van 7 al gek. Met 48 zou ik waarschijnlijk direct in de auto stappen en een nieuwe werkgever zoeken.
Maar op dinsdag mudjevol?quote:Op woensdag 6 maart 2019 21:54 schreef Linkse_krijger het volgende:
De meeste klanten waar ik zit hebben een kantoortuin. Bij de klant waar ik op woensdag zit is de woensdag een nogal populaire thuiswerk dag. Van de ongeveer 40 werkplekken waren er 5 in gebruik
Hoe de plekken zijn ingericht heeft toch weinig te maken met of je elke dag naast dezelfde mensen zit of niet?quote:Op donderdag 7 maart 2019 13:10 schreef Morrigan het volgende:
In tegenstelling tot de rest zit ik liever in een kantoortuin dan elke dag met dezelfde 3 collega's in een kantoortje. Sowieso kan ik thuis werken en op kantoor zijn er ook plekken waar je je kunt afzonderen. Of gewoon in een hokje zitten. Ik vraag me af of die laatste twee mogelijkheden er nog wel zijn wanneer je een kantoortuin laat inwisselen voor kleinere werkruimtes waar max 4 mensen kunnen werken. Volgens mij heb je dan veel meer sociale controle (oh, ga je niet mee lunchen) of wordt er sneller geroddeld.
Sorry..quote:Op donderdag 7 maart 2019 13:10 schreef Morrigan het volgende:
.... Volgens mij heb je dan veel meer sociale controle (oh, ga je niet mee lunchen) of wordt er sneller geroddeld.
Kleine kantoortuinenquote:Op woensdag 6 maart 2019 18:46 schreef Sodeknetters het volgende:
Kantoortuinen zijn een verschrikking.
Bij ons gelukkig erg kleinschalig opgezet en er zijn ook veel concentratiewerkplekken. Kleine ruimtes met hooguit zes bureau’s. Met als belangrijkste regel, als je wil bellen of kletsen ga je de ruimte uit.
Verder is thuiswerken nooit een probleem.
Ik denk dat we in de minderheid zijn.quote:Op donderdag 7 maart 2019 13:10 schreef Morrigan het volgende:
In tegenstelling tot de rest zit ik liever in een kantoortuin dan elke dag met dezelfde 3 collega's in een kantoortje. Sowieso kan ik thuis werken en op kantoor zijn er ook plekken waar je je kunt afzonderen. Of gewoon in een hokje zitten. Ik vraag me af of die laatste twee mogelijkheden er nog wel zijn wanneer je een kantoortuin laat inwisselen voor kleinere werkruimtes waar max 4 mensen kunnen werken. Volgens mij heb je dan veel meer sociale controle (oh, ga je niet mee lunchen) of wordt er sneller geroddeld.
De kantoortuin is niet per definitie een flexplex. In onze kantoortuin had iedereen gewoon een vaste plek, groepen van ca. 4 personen (een afdeling). Alleen de ruimten voor afzondering waren flexplekken, en daar mocht je niet de hele dag zitten.quote:Op donderdag 7 maart 2019 13:10 schreef Morrigan het volgende:
En zo heeft ieder zijn voorkeur.quote:Op donderdag 7 maart 2019 14:17 schreef DETELEVISIEKIJKER het volgende:
[..]
Kleine kantoortuinen
Ik heb hiervoor gewerkt bij een bedrijf met grote bureau's, veel ruimte voor jezelf en veel ruimte tussen de blokken.
Op deze manier vind ik een kantoortuin heerlijk. Lekker radio'tje erbij, geen collega's met oordoppen in, ideaal!
Ook was de kantine helemaal aan de andere kant.
Flexplekken vind ik juist ideal. Ik heb wel eens dat ik collega's ergens mee moet opleiden en dan vind ik het prettiger om naast die persoon te zitten. En dan kun je kiezen voor een ruimte waar het wat rustiger is.quote:Op donderdag 7 maart 2019 15:30 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
De kantoortuin is niet per definitie een flexplex. In onze kantoortuin had iedereen gewoon een vaste plek, groepen van ca. 4 personen (een afdeling). Alleen de ruimten voor afzondering waren flexplekken, en daar mocht je niet de hele dag zitten.
Ik denk dat de flexplek meer irritatie oplevert dan een echte (dus ruime en daarvoor ingerichte) kantoortuin.
Als de hele afdeling een tech-team is en ze hebben ruimtes waar ze kunnen afzonderen voor Scrum of weet ik veel, dan zou dat ook wel kunnen werken. Pas wanneer je meerdere werkzaamheden bij elkaar gaat plaatsen in een te kleine ruimte, ga je irritaties creëren. Een tech-team moet je niet naast een sales-team plaatsen.quote:Op donderdag 7 maart 2019 14:32 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Ik denk dat we in de minderheid zijn.
Maar ook ik vind een kantoortuin prettig. Moet er bij zeggen dat het erg afhankelijk is van de werkzaamheden die je doet. Ik zit in de marketing en dat past m.i. veel beter dan wanneer je een tech-team o.i.d. bent.
Ik vraag me serieus af welke van de 2 dan beter is: Een kantoortuin of een legbatterij met cubicles.quote:Op woensdag 6 maart 2019 20:42 schreef Chia het volgende:
[..]
Of individuele hokjes die goed geïsoleerd zijn zodat je wel lekker kan bellen terwijl je wel data op je beeldscherm kan raadplegen omdat je niet hoeft weg te lopen.![]()
Natuurlijk is het een fiasco als men zich niet houdt aan de richtlijnen voor een kantoortuin. Wat je beschrijft is geen kantoortuin maar een hele grote werkkamer, volgepropt met mensen.quote:Op donderdag 7 maart 2019 17:19 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Ik ben gedetacheerd bij de overheid en zit daar in een kantoortuin met flexplekken. Grootste probleem: dinsdag na 9 uur is er geen plek meer beschikbaar. Woensdag en vrijdag is er dan weer geen kip aanwezig. Maar vervolgens wel klagen dat er zo weinig plekken beschikbaar zijn. Flexplekken zijn dan ook alleen nuttig als de vrije-dag-verdeling goed wordt gehanteerd.
Kantoortuinproblemen:
- altijd luidruchtig.
- iets privé's bespreken kan alleen als je het niet erg vindt dat het hele kantoor meeluistert.
- iets AVG-gevoeligs bespreken kan dus ook niet aangezien iedereen meeluistert.
- ieders leefgeluiden (slurpen, smakken, zuchten, etc) is voor iedereen hoorbaar.
- radio is uit den boze. Er is altijd wel iemand die het kutmuziek vindt.
- de helft zit met koptelefoon op. Diegenen zijn zich vervolgens niet bewust van hun leefgeluiden.
- voor een tuin zijn er hier verdomd weinig planten op kantoor.
- de temperatuur is nooit in die ruimte. Dan weer te warm, dan weer te koud.
Nee, die dingen zijn 1 groot fiasco.
Wat helaas, vaak, synoniem is. Men neme een kantoorpand en sloopt er alle muren uit, gooit er nog wat extra bureaus in en voila: een kantoortuin.quote:Op vrijdag 8 maart 2019 09:31 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Natuurlijk is het een fiasco als men zich niet houdt aan de richtlijnen voor een kantoortuin. Wat je beschrijft is geen kantoortuin maar een hele grote werkkamer, volgepropt met mensen.
Zeg je nu dat je van een ambtenaar verwacht dat hij of zij nadenkt over zijn werk en gedrag? Je moet niet zo veeleisend zijn, je moet al blij zijn als ze van 13:00 tot 15:00 aanwezig en productief zijn.quote:Op donderdag 7 maart 2019 17:19 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Ik ben gedetacheerd bij de overheid en zit daar in een kantoortuin met flexplekken. Grootste probleem: dinsdag na 9 uur is er geen plek meer beschikbaar. Woensdag en vrijdag is er dan weer geen kip aanwezig. Maar vervolgens wel klagen dat er zo weinig plekken beschikbaar zijn. Flexplekken zijn dan ook alleen nuttig als de vrije-dag-verdeling goed wordt gehanteerd.
Ligt helemaal aan je vakgebied.quote:
Met saaie mensen werk je beter omdat je niet afgeleid wordt.quote:Op woensdag 6 maart 2019 14:44 schreef DETELEVISIEKIJKER het volgende:
TS trapt af: werk meestal offshore, dus niks te klagen
Voor de rest maakt het ook wel uit met wie je zit. Met gezellige mensen is het een stuk beter te doen dan met saaie mensen.
Ik heb in meerdere kantoortuinen gewerkt met flexplekken. Bij sommigen waren dat hokjes en bij anderen had je 3 'muren' om je bureau. Gelukkig kon je daar wel de hele dag aan/in zo'n rustig plekje werken. Niemand die dat erg vond.quote:Op vrijdag 8 maart 2019 10:11 schreef GereDathan het volgende:
Wat helaas vaak vergeten wordt bij flexplekken en kantoortuinen is voldoende rustige plekken. Dan krijg je rare regels (zoals hierboven al genoemd) over dat je ergens niet een hele dag mag zitten bijvoorbeeld. Sommige mensen kunnen gewoon niet goed omgaan met kantoortuinen, dat is niet erg maar die moet je de optie wel geven om zich terug te trekken. Net als dat er eenvoudig en voldoende ruimte moet zijn om telefoongesprekken te voeren.
Hoop dat je niks bezeerd hebt toen je die open deur in hebt getrapt.quote:Op woensdag 6 maart 2019 14:44 schreef DETELEVISIEKIJKER het volgende:
Voor de rest maakt het ook wel uit met wie je zit. Met gezellige mensen is het een stuk beter te doen dan met saaie mensen.
Met individueel hokje bedoel ik een minikantoortje, geen cubicle. En die waren onderdeel van een de kantoortuin met verschillende type werkplekken.quote:Op vrijdag 8 maart 2019 08:55 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Ik vraag me serieus af welke van de 2 dan beter is: Een kantoortuin of een legbatterij met cubicles.
Dat je er niet de hele dag mocht zitten gold bij ons vooral voor de kamertjes waar je moest telefoneren of vergaderen. Het was in die kantoortuin rustig genoeg daardoor.quote:Op vrijdag 8 maart 2019 10:11 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Zeg je nu dat je van een ambtenaar verwacht dat hij of zij nadenkt over zijn werk en gedrag? Je moet niet zo veeleisend zijn, je moet al blij zijn als ze van 13:00 tot 15:00 aanwezig en productief zijn.[..]
Ligt helemaal aan je vakgebied.
Ik ben ook absoluut voorstander van flexplekken en zou willen dat het in mijn functie ook kon. Ik zit in de IT en heb een berg specifiek materiaal nodig om mijn werk uit te voeren. Als ik dat elke keer zou moeten verslepen dan denk ik dat de arbo heel snel in komt grijpen. Heb ook totaal geen moeite met kantoortuinen, heb een goede koptelefoon en kan mij prima focussen.
Wat helaas vaak vergeten wordt bij flexplekken en kantoortuinen is voldoende rustige plekken. Dan krijg je rare regels (zoals hierboven al genoemd) over dat je ergens niet een hele dag mag zitten bijvoorbeeld. Sommige mensen kunnen gewoon niet goed omgaan met kantoortuinen, dat is niet erg maar die moet je de optie wel geven om zich terug te trekken. Net als dat er eenvoudig en voldoende ruimte moet zijn om telefoongesprekken te voeren.
Directie, management en HR zitten vaak apart (in een hokje) omdat ze gevoelige zaken te bespreken hebben waarvan het niet de bedoeling is dat mensen er per ongeluk van meegenieten.quote:Op zaterdag 9 maart 2019 00:45 schreef Henno het volgende:
Het idee vond ik in eerste instantie wel leuk omdat ik op de vorige locatie veel collega's met geluk alleen tijdens de lunch even zag en nu toch wat vaker contact hebben, maar als er gewoon geconcentreerd doorgewerkt moet worden is het alleen maar afleiding. Dus zie je weer aparte hokjes en 'war rooms' ontstaan voor als mensen een tijd niet gestoord moeten worden.
Directie zit wel altijd apart in dergelijke omgevingen, dat zegt ook al veel
Ik ben echt geen kluizenaar, maar constant met iedereen te maken hebben mat me wel eerder af dan dat ik er energie van krijg, al helemaal als er een ingewikkeld probleem opgelost moet worden waar ik 100% focus voor moet hebben.
Volgens mij moet je echt zo'n testosteron Wolf of Wall Street stockbroker zijn om je echt thuis te voelen in zo'n omgeving
als programmeur zat ik in en kantoortuin samen met bellende helpdesk medewerkers. mijn productie daalde met 50% omdat ik me niet kon concentreren. Ook kreeg ik plots direct vragen van gebruikers.quote:Op zondag 10 maart 2019 16:43 schreef Jaeger85 het volgende:
De gemeente waar ik werk stapt binnenkort over op een kantoortuin en met flexplekken. Niemand zit erop te wachten.
En zo hoort het ook! Met geluidsdempende materialen en slim geplaatste kasten en plantenquote:Op zondag 10 maart 2019 14:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik ben eerlijk gezegd voorstander, veel beter dan al die hokjes.
Punt is wel dat het dan ruim opgezet moet worden. Waar ik nu zit hebben we 25m2 per persoon end at werkt erg goed.
In een echte kantoortuin hoor je je buren niet bepaald. In elk geval een stuk minder dan wanneer je met elkaar een hok moet delen.quote:Op woensdag 13 maart 2019 10:54 schreef xblahxblah het volgende:
Mijn grootste ergernis op kantoor, die kantoortuin.
Ik ben helaas iemand die zich heel snel ergert aan leefgeluiden van anderen, vooral eet/smakgeluiden. En laat dat nou net iets zijn wat je de hele dag door hoort. Gelukkig zijn oordopjes/koptelefoons toegestaan bij ons op kantoor, anders had ik echt geen werk kunnen leveren. Ik ben dan ook echt bang dat als ik van baan moet switchen, ik terechtkom op een kantoor waar oordopjes/koptelefoons niet zijn toegestaan (aangezien kantoortuinen tegenwoordig bijna overal de norm zijn). Dat is misschien wel een grotere angst dan collega’s waar ik totaal niet mee overweg kan.
Misofonie.quote:Op woensdag 13 maart 2019 10:54 schreef xblahxblah het volgende:
Mijn grootste ergernis op kantoor, die kantoortuin.
Ik ben helaas iemand die zich heel snel ergert aan leefgeluiden van anderen, vooral eet/smakgeluiden. En laat dat nou net iets zijn wat je de hele dag door hoort. Gelukkig zijn oordopjes/koptelefoons toegestaan bij ons op kantoor, anders had ik echt geen werk kunnen leveren. Ik ben dan ook echt bang dat als ik van baan moet switchen, ik terechtkom op een kantoor waar oordopjes/koptelefoons niet zijn toegestaan (aangezien kantoortuinen tegenwoordig bijna overal de norm zijn). Dat is misschien wel een grotere angst dan collega’s waar ik totaal niet mee overweg kan.
Helpt wel, want dan heb je in plaats van 17x, 4xquote:Op zondag 17 maart 2019 14:19 schreef _Arual_ het volgende:
Ik vind het echt een verschrikking. Ik moet me behoorlijk concentreren op mijn werk, maar ben al afgeleid als er een vlieg voorbij komt vliegen. Pas een keer geturfd: 17x onderbroken in een halfuur, ‘want je loopt zo makkelijk naar elkaar toe’. En dan heb ik het nog niet eens over de gesprekken om me heen, mail en telefoon. Koptelefoon helpt niet, want je hebt bij ons een paar types die het hi- la-risch vinden om half achter je gaan staan en dat het dan even duurt voordat je ze opmerkt, die jagen me dan de stuipen op het lijf.
Ik ben veel onnauwkeuriger gaan werken hierdoor.
Hier zitten we met 12 man op hetzelfde oppervlakquote:Op zondag 10 maart 2019 14:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik ben eerlijk gezegd voorstander, veel beter dan al die hokjes.
Punt is wel dat het dan ruim opgezet moet worden. Waar ik nu zit hebben we 25m2 per persoon end at werkt erg goed.
12 man op 25m2??quote:Op maandag 18 maart 2019 08:39 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Hier zitten we met 12 man op hetzelfde oppervlak
zo ongeveer wel, bureau's zijn 1m20 x 50, 3 bureaus naast elkaar en ze staan in blokken van zes.quote:
Dat zou voor mij sowieso een reden zijn ander werk te gaan zoeken hahaquote:Op maandag 18 maart 2019 09:17 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
zo ongeveer wel, bureau's zijn 1m20 x 50, 3 bureaus naast elkaar en ze staan in blokken van zes.
tussen de blokken zit zo'n anderhalve meter.
Ook bij de vorige 2 werkgevers was het deze opzet. De ene keer zaten we met blokken van 4 en de andere keer blokken van 8 maar het bleef een legbatterij.quote:Op maandag 18 maart 2019 09:53 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat zou voor mij sowieso een reden zijn ander werk te gaan zoeken haha
Collega ben jij het?quote:Op maandag 18 maart 2019 09:17 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
zo ongeveer wel, bureau's zijn 1m20 x 50, 3 bureaus naast elkaar en ze staan in blokken van zes.
tussen de blokken zit zo'n anderhalve meter.
Overheid, semi-overheid. Die kunnen ook een ton per werkplek spenderen, budgetteren kun je leren.quote:Op maandag 18 maart 2019 10:08 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Ook bij de vorige 2 werkgevers was het deze opzet. De ene keer zaten we met blokken van 4 en de andere keer blokken van 8 maar het bleef een legbatterij.
De echte kantoortuin met ruime opzet kom je waarschijnlijk alleen tegen bij bedrijven die beter in de slappe was zitten en het aantal 'loze' m2's kunnen verantwoorden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |