abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185430486
De kantoortuin is inmiddels niet meer weg te denken bij veel bedrijven. Het was ooit verzonnen als een positief initiatief om communicatie en teamspirit te bevorderen tussen medewerkers, echter waren er voor bedrijven ook andere aspecten een motivatie om het concept te omarmen. Qua ruimte en kosten zijn kantoortuinen een stuk goedkoper dan individuele kantoren, met stagnerende lonen en stijgende vastgoedprijzen is de kostenfactor voor vastgoed een belangrijke factor. Naarmate steeds meer duidelijk werd dat de kantoortuin in veel gevallen toch niet het geschikte middel was voor productiviteit en samenwerking, zeker niet voor kenniswerkers die lange tijd geconcentreerd zonder afleiding moeten kunnen werken, kunnen bedrijven daarom maar moeilijk afscheid nemen van het concept kantoortuin.

In de balans tussen communicatie en productiviteit slaat de balans in negatieve zin vaak door qua productiviteit in een kantoortuin. Dat staat natuurlijk nog los van andere mogelijke ergernissen, die vanzelfsprekend volgen op het samenzijn van diverse mensen met hun gewoontes, gedrag, etc in een open ruimte. Maar er zijn ook mensen die wel het vermogen hebben om zich te kunnen concentreren in een kantoortuin en het concept juist positief vinden.

Aangezien de veel mensen wel ervaring hebben met het werken in een kantoortuin en er nog geen topic over was, is het een goed idee om hierover de discussie te starten en ervaringen uit te wisselen. Bijvoorbeeld, wat zijn je positieve en negatieve ervaring, of zijn er tips die helpen met productiviteit in een kantoortuin. Of is het qua negatieve ervaring inmiddels zo'n belangrijke factor dat je het meeweegt bij de sollicitatie naar een nieuwe baan?
<a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif" target="_blank" rel="nofollow"><a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif&lt" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif<</a>;/a>
pi_185430507
TS trapt af: werk meestal offshore, dus niks te klagen ^O^

Voor de rest maakt het ook wel uit met wie je zit. Met gezellige mensen is het een stuk beter te doen dan met saaie mensen.
<a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif" target="_blank" rel="nofollow"><a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif&lt" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif<</a>;/a>
pi_185431315
Een kantoortuin is alleen prettig bij routinematig werk of als je lekker zit te flierefluiten. Als je veel moet bellen of veel na moet denken is het een hel.

Bij mijn vorige werk zat de engineering zelfs samen met sales en klantenservice in een ruimte. Zit je zwaar na te denken zitten er 10 man om je heen te bellen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_185434553
Ik vind het ook een hel, omdat ik voortdurend afgeleid word door geklets, gebel en langs wandelende mensen. Dat ik mijn werk niet meer interessant vind helpt ook niet mee. Al met al schat ik in dat ik zeker minder dan 50% productieve uren heb.
  woensdag 6 maart 2019 @ 18:09:24 #5
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_185434613
Het is de definitie van hel. Als je werk gedaan wil krijgen, moet je niet in een kantoortuin gaan werken. Alle onderzoeken wijzen ook uit dat het absoluut niet werkt.
Don't let my username fool you...
  woensdag 6 maart 2019 @ 18:46:15 #6
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_185435310
Kantoortuinen zijn een verschrikking.
Bij ons gelukkig erg kleinschalig opgezet en er zijn ook veel concentratiewerkplekken. Kleine ruimtes met hooguit zes bureau’s. Met als belangrijkste regel, als je wil bellen of kletsen ga je de ruimte uit.
Verder is thuiswerken nooit een probleem.
pi_185435381
Helemaal kut. Gelukkig heb ik een kantoor met vergadertafel en beeldscherm. Fuck de kantoortuin.
Whatever...
  Moderator woensdag 6 maart 2019 @ 20:29:14 #8
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_185437761
Verschrikkelijk. Heb er twee waarmee ik moet werken. Eentje met een vide. Is het rustig beneden, hoor je de herrie van boven en vise versa. Alles moet ook gebeuren in die tuin.
De andere locatie veel mensen die allemaal het leuk vinden om hardop te bellen. Er zijn maar een paar hokjes wat dus vooral niet voldoende is..
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  woensdag 6 maart 2019 @ 20:34:08 #9
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_185437900
De huidige kantoortuin voldoet zelden aan de regels die er ooit voor waren. O.a. dat als er aan het bureau naast het jouwe een gesprek werd gevoerd, dat je het dan niet woordelijk kon verstaan (door geluidsdempende materialen en door bijvoorbeeld een kabbelend fonteintje). Daardoor is de kantoortuin véél groter dan een kantoor met kamers. Je zit vrij letterlijk in een tuin, met planten voor nog wat privacy. Dát is het idee van de kantoortuin.
Heb er in een gewerkt en dat was wel fijn. Beter dan 7 man op 30 m2 nu.

Zoveel mogelijk bureaus in één ruimte stouwen is géén kantoortuin maar een ongezonde fabriek.

Helaas zijn de arbo-regels voor bureauruimte ook niet meer wat ze waren :{

Edit: bij mijn weten hadden ze in het tijdperk van de kantoortuin nog niet allemaal een telefoon op het bureau, laat staan mobiel. En ook zeker niet allemaal een schrijfmachine.

[ Bericht 8% gewijzigd door Lunatiek op 06-03-2019 20:39:10 ]
pi_185438112
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2019 18:46 schreef Sodeknetters het volgende:
Bij ons gelukkig erg kleinschalig opgezet en er zijn ook veel concentratiewerkplekken. Kleine ruimtes met hooguit zes bureau’s. Met als belangrijkste regel, als je wil bellen of kletsen ga je de ruimte uit.
Of individuele hokjes die goed geïsoleerd zijn zodat je wel lekker kan bellen terwijl je wel data op je beeldscherm kan raadplegen omdat je niet hoeft weg te lopen. _O_

Naar mijn idee is een kantoortuin dus juist dat je keuze hebt tussen open ruimte en kleine ruimte. Niet een of andere herrieplek zoals in Wolf of Wall street. :')
  Moderator woensdag 6 maart 2019 @ 20:43:36 #11
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_185438131
Ik heb in ieder geval structureel mijn koptelefoon bij me :') !
  woensdag 6 maart 2019 @ 20:59:16 #12
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_185438505
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2019 20:42 schreef Chia het volgende:
[..]

Of individuele hokjes die goed geïsoleerd zijn zodat je wel lekker kan bellen terwijl je wel data op je beeldscherm kan raadplegen omdat je niet hoeft weg te lopen. _O_

Naar mijn idee is een kantoortuin dus juist dat je keuze hebt tussen open ruimte en kleine ruimte. Niet een of andere herrieplek zoals in Wolf of Wall street. :')
De bekende cubicals.
In Nederland nog niet echt gemeengoed geloof ik. Zou wel kunnen werken.
pi_185438826
Ik zit met in totaal 4 man op een kamer, en wij hoeven niet continu te bellen, dan vind ik het niet zo storend.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_185440276
De meeste klanten waar ik zit hebben een kantoortuin. Bij de klant waar ik op woensdag zit is de woensdag een nogal populaire thuiswerk dag. Van de ongeveer 40 werkplekken waren er 5 in gebruik :')
pi_185441116
Ik kan mij niet voorstellen dat er ook maar iemand is die met droge ogen durft te beweren dat deze productiever en creatiever bezig kan zijn in een kantoorruimte.

Ben na een verhuizing van een kantoor met 3 mensen naar een kantoor met 7 mensen gegaan voor bijna een jaar en dat was een absolute hel. Zit je daar tussen inkopers, een marketingspipo en de kachel op 27 graden omdat de designster schijnbaar geen trui kan betalen terwijl de inkoper aan de telefoon voor de 6e keer gaat vertellen hoe zijn niet heel erg interessante weekend was.

Schiet mij maar lek :P Gelukkig hebben we met zijn 3en nu weer een eigen kantoor, anders was ik daar nu ook al weg geweest want 7 uur per dag met een koptelefoon op zitten of altijd thuis werken is ook niet alles.
  FP Moderator / Spellchecker woensdag 6 maart 2019 @ 22:35:23 #16
380371 crew  Anakha
Without Destiny
pi_185441396
Ik sluit mij aan bij de tegenstanders van de hel die kantoortuin heet. Terwijl je probeert je te concentreren zitten er mensen te bellen, kletsen en lopen er mensen langs. Verder is het ook nog veel te warm en de lucht te droog.

En als je zelf eens moet bellen en daarbij je computer nodig hebt (en dus niet ergens anders heen kunt gaan) kun je de ander niet eens verstaan en moet je met je vinger in je vrije oor zitten.

In één woord: verschrikkelijk!
The One Whose Fate The Gods Do Not Know
pi_185441669
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2019 21:54 schreef Linkse_krijger het volgende:
De meeste klanten waar ik zit hebben een kantoortuin. Bij de klant waar ik op woensdag zit is de woensdag een nogal populaire thuiswerk dag. Van de ongeveer 40 werkplekken waren er 5 in gebruik :')
Iedereen ontvlucht zo vaak mogelijk dat kantoor. Schiet lekker op met je goedkope oplossing. Pennywise, pound foolish.
Whatever...
pi_185442001
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2019 22:43 schreef Spanky78 het volgende:
[..]

Iedereen ontvlucht zo vaak mogelijk dat kantoor. Schiet lekker op met je goedkope oplossing. Pennywise, pound foolish.
Ik las laatst nog een artikel dat de productiviteit zeker 15% omlaag gaat in een kantoortuin. Dat betekent al gauw dat je zo meer verliest dan je bespaart ten opzichte van een ruimere opzet die meer rust biedt aan de werknemers.
  Moderator woensdag 6 maart 2019 @ 22:52:38 #19
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_185442084
Ik lees kantoortuinen met 7 medewerkers. Lijkt me heerlijk!! #48opeenrij
pi_185443450
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2019 22:52 schreef Renesite het volgende:
Ik lees kantoortuinen met 7 medewerkers. Lijkt me heerlijk!! #48opeenrij
:D Een kantoortuin wilde ik het nog niet noemen maar ik werd van 7 al gek. Met 48 zou ik waarschijnlijk direct in de auto stappen en een nieuwe werkgever zoeken. _O-
  donderdag 7 maart 2019 @ 05:03:49 #21
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_185445361
quote:
19s.gif Op woensdag 6 maart 2019 23:39 schreef TwenteFC het volgende:
[..]

:D Een kantoortuin wilde ik het nog niet noemen maar ik werd van 7 al gek. Met 48 zou ik waarschijnlijk direct in de auto stappen en een nieuwe werkgever zoeken. _O-
Uit ervaring kan ik zeggen dat het heel wat uitmaakt of je die 48 op 2200 m2 zet, of op 500 m2. En dat andere zaken ook helpen om het rustig te houden, zoals juiste plaatsing koffieapparaat, waar de doorlopende route is, aparte scrumruimte, kleine afgezonderde werkplekken/vergaderruimtes, plaatsing van kasten en planten.
pi_185445386
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2019 21:54 schreef Linkse_krijger het volgende:
Maar op dinsdag mudjevol?
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_185450922
In tegenstelling tot de rest zit ik liever in een kantoortuin dan elke dag met dezelfde 3 collega's in een kantoortje. Sowieso kan ik thuis werken en op kantoor zijn er ook plekken waar je je kunt afzonderen. Of gewoon in een hokje zitten. Ik vraag me af of die laatste twee mogelijkheden er nog wel zijn wanneer je een kantoortuin laat inwisselen voor kleinere werkruimtes waar max 4 mensen kunnen werken. Volgens mij heb je dan veel meer sociale controle (oh, ga je niet mee lunchen) of wordt er sneller geroddeld.
ROBODEMONS..................|:(
pi_185451331
quote:
11s.gif Op donderdag 7 maart 2019 13:10 schreef Morrigan het volgende:
In tegenstelling tot de rest zit ik liever in een kantoortuin dan elke dag met dezelfde 3 collega's in een kantoortje. Sowieso kan ik thuis werken en op kantoor zijn er ook plekken waar je je kunt afzonderen. Of gewoon in een hokje zitten. Ik vraag me af of die laatste twee mogelijkheden er nog wel zijn wanneer je een kantoortuin laat inwisselen voor kleinere werkruimtes waar max 4 mensen kunnen werken. Volgens mij heb je dan veel meer sociale controle (oh, ga je niet mee lunchen) of wordt er sneller geroddeld.
Hoe de plekken zijn ingericht heeft toch weinig te maken met of je elke dag naast dezelfde mensen zit of niet?

Als het akoestisch een beetje goed geregeld is kan ik ook wel prettig werken in een kantoortuin.

Alleen met bellen houd ik dus erg van een rustige omgeving waarin ik weinig last heb van omgevingsgeluid en anderen weinig van mijn belgeluid. Een klein kantoortje van 4 vind ik daarin dus niet per se fijner dan een kantoortuin.
pi_185451569
quote:
.... Volgens mij heb je dan veel meer sociale controle (oh, ga je niet mee lunchen) of wordt er sneller geroddeld.
Sorry..
Maar typisch vrouwen.. druk maken over 'sociale' dignen op werk.
Je bevestigd maar weer dat ik blij ben dat er bij mij bijna geen vrouwen op de werkvloer zitten..

:D
newb
pi_185452167
Lang leve thuiswerkdagen en noise-cancelling koptelefoon. :W
pi_185452313
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2019 18:46 schreef Sodeknetters het volgende:
Kleine kantoortuinen :r

Ik heb hiervoor gewerkt bij een bedrijf met grote bureau's, veel ruimte voor jezelf en veel ruimte tussen de blokken.

Op deze manier vind ik een kantoortuin heerlijk. Lekker radio'tje erbij, geen collega's met oordoppen in, ideaal!

Ook was de kantine helemaal aan de andere kant.
pi_185452473
Geen last van, ik heb een aparte etage met nog een collega 8-)
Ik was hier...
pi_185452575
quote:
Ik denk dat we in de minderheid zijn.

Maar ook ik vind een kantoortuin prettig. Moet er bij zeggen dat het erg afhankelijk is van de werkzaamheden die je doet. Ik zit in de marketing en dat past m.i. veel beter dan wanneer je een tech-team o.i.d. bent.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  donderdag 7 maart 2019 @ 14:38:24 #30
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_185452697
Sinds gisteren na een interne verhuizing zit ik nu ook in een kantoortuin opstelling. Voorheen zat ik nog in een heerlijk hoekje, maar nu tegenover de deur naar de personeelskamer.

Gelukkig heb ik een goede koptelefoon. En zit hier ook niet de gehele werkdag.

Maar wat een ongelofelijk bagger concept zeg !
pi_185453537
Tijdje stage gelopen op een kantoortuin, maar mensen doen echt niks. Als je even zit te praten met iemand dan reageren er ineens anderen die dus blijkbaar half zitten mee te luisteren. Je bent dus gewoon een stuk minder op je werk geconcentreerd. Als dat niet van belang is, dan is het prima. Supergezellig en ontspannen. Als je echt werk moet verzetten dan is het een hel, zoals al door meerderen hier werd aangegeven.
  donderdag 7 maart 2019 @ 15:30:44 #32
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_185453714
quote:
De kantoortuin is niet per definitie een flexplex. In onze kantoortuin had iedereen gewoon een vaste plek, groepen van ca. 4 personen (een afdeling). Alleen de ruimten voor afzondering waren flexplekken, en daar mocht je niet de hele dag zitten.

Ik denk dat de flexplek meer irritatie oplevert dan een echte (dus ruime en daarvoor ingerichte) kantoortuin.
  donderdag 7 maart 2019 @ 16:12:42 #33
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_185454587
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 14:17 schreef DETELEVISIEKIJKER het volgende:
[..]

Kleine kantoortuinen :r

Ik heb hiervoor gewerkt bij een bedrijf met grote bureau's, veel ruimte voor jezelf en veel ruimte tussen de blokken.

Op deze manier vind ik een kantoortuin heerlijk. Lekker radio'tje erbij, geen collega's met oordoppen in, ideaal!

Ook was de kantine helemaal aan de andere kant.
En zo heeft ieder zijn voorkeur.
Die kleine ruimtes vind ik fijn als ik samen met collega’s moet ontwikkelen. Gelukkig beschik ik ook over een eigen lokaal dat niet altijd gebruikt wordt, een simulatorruimte. Daar zit ik ook vaak, heerlijk in mn eentje. Vaak de deur open, soms de deur dicht. Ideaal.
pi_185455973
Ik ben gedetacheerd bij de overheid en zit daar in een kantoortuin met flexplekken. Grootste probleem: dinsdag na 9 uur is er geen plek meer beschikbaar. Woensdag en vrijdag is er dan weer geen kip aanwezig. Maar vervolgens wel klagen dat er zo weinig plekken beschikbaar zijn. Flexplekken zijn dan ook alleen nuttig als de vrije-dag-verdeling goed wordt gehanteerd.

Kantoortuinproblemen:
- altijd luidruchtig.
- iets privé's bespreken kan alleen als je het niet erg vindt dat het hele kantoor meeluistert.
- iets AVG-gevoeligs bespreken kan dus ook niet aangezien iedereen meeluistert.
- ieders leefgeluiden (slurpen, smakken, zuchten, etc) is voor iedereen hoorbaar.
- radio is uit den boze. Er is altijd wel iemand die het kutmuziek vindt.
- de helft zit met koptelefoon op. Diegenen zijn zich vervolgens niet bewust van hun leefgeluiden.
- voor een tuin zijn er hier verdomd weinig planten op kantoor.
- de temperatuur is nooit in die ruimte. Dan weer te warm, dan weer te koud.

Nee, die dingen zijn 1 groot fiasco.
pi_185456169
quote:
1s.gif Op donderdag 7 maart 2019 15:30 schreef Lunatiek het volgende:
[..]

De kantoortuin is niet per definitie een flexplex. In onze kantoortuin had iedereen gewoon een vaste plek, groepen van ca. 4 personen (een afdeling). Alleen de ruimten voor afzondering waren flexplekken, en daar mocht je niet de hele dag zitten.

Ik denk dat de flexplek meer irritatie oplevert dan een echte (dus ruime en daarvoor ingerichte) kantoortuin.
Flexplekken vind ik juist ideal. Ik heb wel eens dat ik collega's ergens mee moet opleiden en dan vind ik het prettiger om naast die persoon te zitten. En dan kun je kiezen voor een ruimte waar het wat rustiger is.

quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 14:32 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]

Ik denk dat we in de minderheid zijn.

Maar ook ik vind een kantoortuin prettig. Moet er bij zeggen dat het erg afhankelijk is van de werkzaamheden die je doet. Ik zit in de marketing en dat past m.i. veel beter dan wanneer je een tech-team o.i.d. bent.
Als de hele afdeling een tech-team is en ze hebben ruimtes waar ze kunnen afzonderen voor Scrum of weet ik veel, dan zou dat ook wel kunnen werken. Pas wanneer je meerdere werkzaamheden bij elkaar gaat plaatsen in een te kleine ruimte, ga je irritaties creëren. Een tech-team moet je niet naast een sales-team plaatsen.
  vrijdag 8 maart 2019 @ 08:55:43 #36
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_185471246
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2019 20:42 schreef Chia het volgende:
[..]

Ik vraag me serieus af welke van de 2 dan beter is: Een kantoortuin of een legbatterij met cubicles.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_185471502
Hier een kantoortuin waar 3 afdelingen bij elkaar zitten (Tech, Management en Helpdesk). Man of 40 in totaal. Kantine zit naast onze tuin en is verbonden door een open gang. dus van 11:30 tot 13:30 ook nog de herrie van een volle kantine om je af te leiden.

Allemaal te kleine flexplekken en teveel afleiding. Gelukkig kan ik eigenlijk thuiswerken wanneer ik wil maar de dagen op kantoor zijn een hel.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
  vrijdag 8 maart 2019 @ 09:31:35 #38
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_185471882
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 17:19 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Ik ben gedetacheerd bij de overheid en zit daar in een kantoortuin met flexplekken. Grootste probleem: dinsdag na 9 uur is er geen plek meer beschikbaar. Woensdag en vrijdag is er dan weer geen kip aanwezig. Maar vervolgens wel klagen dat er zo weinig plekken beschikbaar zijn. Flexplekken zijn dan ook alleen nuttig als de vrije-dag-verdeling goed wordt gehanteerd.

Kantoortuinproblemen:
- altijd luidruchtig.
- iets privé's bespreken kan alleen als je het niet erg vindt dat het hele kantoor meeluistert.
- iets AVG-gevoeligs bespreken kan dus ook niet aangezien iedereen meeluistert.
- ieders leefgeluiden (slurpen, smakken, zuchten, etc) is voor iedereen hoorbaar.
- radio is uit den boze. Er is altijd wel iemand die het kutmuziek vindt.
- de helft zit met koptelefoon op. Diegenen zijn zich vervolgens niet bewust van hun leefgeluiden.
- voor een tuin zijn er hier verdomd weinig planten op kantoor.
- de temperatuur is nooit in die ruimte. Dan weer te warm, dan weer te koud.

Nee, die dingen zijn 1 groot fiasco.
Natuurlijk is het een fiasco als men zich niet houdt aan de richtlijnen voor een kantoortuin. Wat je beschrijft is geen kantoortuin maar een hele grote werkkamer, volgepropt met mensen.
pi_185471993
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 09:31 schreef Lunatiek het volgende:
[..]

Natuurlijk is het een fiasco als men zich niet houdt aan de richtlijnen voor een kantoortuin. Wat je beschrijft is geen kantoortuin maar een hele grote werkkamer, volgepropt met mensen.
Wat helaas, vaak, synoniem is. Men neme een kantoorpand en sloopt er alle muren uit, gooit er nog wat extra bureaus in en voila: een kantoortuin.

Een goed ingerichte kantoortuin kan best werken, maar ook daar zie je dat management niet weet hoe snel ze de stilteruimtes en concentratieplekken vol moeten boeken voor een jaar omdat ze zich niet kunnen concentreren op de werkplek.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
  vrijdag 8 maart 2019 @ 09:58:56 #40
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_185472478
Een kantoortuin kan best werken als men zich houd aan de regels die er om heen gelden. Maar zoals Ceased2Be al zegt, vaak willen we alles op een goedkoopje en pletteren we iedereen gewoon in een grote ruimte en noemen we het een kantoortuin.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_185472658
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 17:19 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Zeg je nu dat je van een ambtenaar verwacht dat hij of zij nadenkt over zijn werk en gedrag? Je moet niet zo veeleisend zijn, je moet al blij zijn als ze van 13:00 tot 15:00 aanwezig en productief zijn.

quote:
14s.gif Op donderdag 7 maart 2019 17:28 schreef Morrigan het volgende:
[..]

Flexplekken vind ik juist ideal.
Ligt helemaal aan je vakgebied.

Ik ben ook absoluut voorstander van flexplekken en zou willen dat het in mijn functie ook kon. Ik zit in de IT en heb een berg specifiek materiaal nodig om mijn werk uit te voeren. Als ik dat elke keer zou moeten verslepen dan denk ik dat de arbo heel snel in komt grijpen. Heb ook totaal geen moeite met kantoortuinen, heb een goede koptelefoon en kan mij prima focussen.

Wat helaas vaak vergeten wordt bij flexplekken en kantoortuinen is voldoende rustige plekken. Dan krijg je rare regels (zoals hierboven al genoemd) over dat je ergens niet een hele dag mag zitten bijvoorbeeld. Sommige mensen kunnen gewoon niet goed omgaan met kantoortuinen, dat is niet erg maar die moet je de optie wel geven om zich terug te trekken. Net als dat er eenvoudig en voldoende ruimte moet zijn om telefoongesprekken te voeren.
pi_185473125
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2019 14:44 schreef DETELEVISIEKIJKER het volgende:
TS trapt af: werk meestal offshore, dus niks te klagen ^O^

Voor de rest maakt het ook wel uit met wie je zit. Met gezellige mensen is het een stuk beter te doen dan met saaie mensen.
Met saaie mensen werk je beter omdat je niet afgeleid wordt.

Kletsen doe je maar in je vrije tijd.
pi_185473481
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 10:11 schreef GereDathan het volgende:
Wat helaas vaak vergeten wordt bij flexplekken en kantoortuinen is voldoende rustige plekken. Dan krijg je rare regels (zoals hierboven al genoemd) over dat je ergens niet een hele dag mag zitten bijvoorbeeld. Sommige mensen kunnen gewoon niet goed omgaan met kantoortuinen, dat is niet erg maar die moet je de optie wel geven om zich terug te trekken. Net als dat er eenvoudig en voldoende ruimte moet zijn om telefoongesprekken te voeren.
Ik heb in meerdere kantoortuinen gewerkt met flexplekken. Bij sommigen waren dat hokjes en bij anderen had je 3 'muren' om je bureau. Gelukkig kon je daar wel de hele dag aan/in zo'n rustig plekje werken. Niemand die dat erg vond.
  vrijdag 8 maart 2019 @ 11:01:00 #44
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_185473539
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2019 14:44 schreef DETELEVISIEKIJKER het volgende:
Hoop dat je niks bezeerd hebt toen je die open deur in hebt getrapt.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
  Redactie Frontpage vrijdag 8 maart 2019 @ 11:03:03 #45
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_185473570
Kantoortuin is kut en slecht voor de productiviteit. Derhalve blij dat ik een eigen kantoortje heb, behalve dan wanneer ik een dag of twee in de week bij een klant zit.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_185473780
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 08:55 schreef Stoney3K het volgende:
[..]

Ik vraag me serieus af welke van de 2 dan beter is: Een kantoortuin of een legbatterij met cubicles.
Met individueel hokje bedoel ik een minikantoortje, geen cubicle. En die waren onderdeel van een de kantoortuin met verschillende type werkplekken.
  vrijdag 8 maart 2019 @ 11:23:26 #47
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_185473851
Gewoon een fabriek met mensen begrijp ik al :')
  vrijdag 8 maart 2019 @ 12:41:41 #48
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_185475235
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 10:11 schreef GereDathan het volgende:
[..]

Zeg je nu dat je van een ambtenaar verwacht dat hij of zij nadenkt over zijn werk en gedrag? Je moet niet zo veeleisend zijn, je moet al blij zijn als ze van 13:00 tot 15:00 aanwezig en productief zijn.[..]

Ligt helemaal aan je vakgebied.

Ik ben ook absoluut voorstander van flexplekken en zou willen dat het in mijn functie ook kon. Ik zit in de IT en heb een berg specifiek materiaal nodig om mijn werk uit te voeren. Als ik dat elke keer zou moeten verslepen dan denk ik dat de arbo heel snel in komt grijpen. Heb ook totaal geen moeite met kantoortuinen, heb een goede koptelefoon en kan mij prima focussen.

Dat je er niet de hele dag mocht zitten gold bij ons vooral voor de kamertjes waar je moest telefoneren of vergaderen. Het was in die kantoortuin rustig genoeg daardoor.
Wie de hele dag in zo'n belhok ging zitten was aso, zelf een ruimte claimen terwijl dat niet nodig is.
pi_185478491
Bij mijn vorige werkgever ben ik ook van een 'ouderwets' kamertje naar een kantoortuin overgestapt. Wat me vooral opviel, was dat de kantoortuin voor de interne communicatie en het teamgevoel juist dodelijk was.
Waar je voorheen bij iemand de kamer binnenliep en een gesprek aanknoopte, moest je in de kantoortuin naar een bespreekruimte verhuizen om anderen niet te storen. De enige communicatie die daar vervolgens nog plaatsvond, waren de formeel ingeplande overleggen. Even bijpraten of zijdelings informatie ophalen gebeurde gewoon niet meer.

Het is echt een verademing dat ik nu weer in een 'hokjeskantoor' zit.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_185488799
Het idee vond ik in eerste instantie wel leuk omdat ik op de vorige locatie veel collega's met geluk alleen tijdens de lunch even zag en nu toch wat vaker contact hebben, maar als er gewoon geconcentreerd doorgewerkt moet worden is het alleen maar afleiding. Dus zie je weer aparte hokjes en 'war rooms' ontstaan voor als mensen een tijd niet gestoord moeten worden.
Directie zit wel altijd apart in dergelijke omgevingen, dat zegt ook al veel :D

Ik ben echt geen kluizenaar, maar constant met iedereen te maken hebben mat me wel eerder af dan dat ik er energie van krijg, al helemaal als er een ingewikkeld probleem opgelost moet worden waar ik 100% focus voor moet hebben.

Volgens mij moet je echt zo'n testosteron Wolf of Wall Street stockbroker zijn om je echt thuis te voelen in zo'n omgeving :P
  zaterdag 9 maart 2019 @ 03:26:48 #51
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_185490170
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2019 00:45 schreef Henno het volgende:
Het idee vond ik in eerste instantie wel leuk omdat ik op de vorige locatie veel collega's met geluk alleen tijdens de lunch even zag en nu toch wat vaker contact hebben, maar als er gewoon geconcentreerd doorgewerkt moet worden is het alleen maar afleiding. Dus zie je weer aparte hokjes en 'war rooms' ontstaan voor als mensen een tijd niet gestoord moeten worden.
Directie zit wel altijd apart in dergelijke omgevingen, dat zegt ook al veel :D

Ik ben echt geen kluizenaar, maar constant met iedereen te maken hebben mat me wel eerder af dan dat ik er energie van krijg, al helemaal als er een ingewikkeld probleem opgelost moet worden waar ik 100% focus voor moet hebben.

Volgens mij moet je echt zo'n testosteron Wolf of Wall Street stockbroker zijn om je echt thuis te voelen in zo'n omgeving :P
Directie, management en HR zitten vaak apart (in een hokje) omdat ze gevoelige zaken te bespreken hebben waarvan het niet de bedoeling is dat mensen er per ongeluk van meegenieten.
  zaterdag 9 maart 2019 @ 09:26:28 #52
14505 OProg
A Life in Music
pi_185491558
Aan de reacties te zien kan het niet anders dat we de kantoortuin unaniem een belachelijk groot succes kunnen noemen. *)

:') :')
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_185518277
Ik ben eerlijk gezegd voorstander, veel beter dan al die hokjes.
Punt is wel dat het dan ruim opgezet moet worden. Waar ik nu zit hebben we 25m2 per persoon end at werkt erg goed.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_185521486
De gemeente waar ik werk stapt binnenkort over op een kantoortuin en met flexplekken. Niemand zit erop te wachten.
pi_185581537
Mijn grootste ergernis op kantoor, die kantoortuin.

Ik ben helaas iemand die zich heel snel ergert aan leefgeluiden van anderen, vooral eet/smakgeluiden. En laat dat nou net iets zijn wat je de hele dag door hoort. Gelukkig zijn oordopjes/koptelefoons toegestaan bij ons op kantoor, anders had ik echt geen werk kunnen leveren. Ik ben dan ook echt bang dat als ik van baan moet switchen, ik terechtkom op een kantoor waar oordopjes/koptelefoons niet zijn toegestaan (aangezien kantoortuinen tegenwoordig bijna overal de norm zijn ;(). Dat is misschien wel een grotere angst dan collega’s waar ik totaal niet mee overweg kan. :D

[ Bericht 7% gewijzigd door xblahxblah op 13-03-2019 11:01:02 ]
  woensdag 13 maart 2019 @ 11:41:27 #56
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_185582362
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 16:43 schreef Jaeger85 het volgende:
De gemeente waar ik werk stapt binnenkort over op een kantoortuin en met flexplekken. Niemand zit erop te wachten.
als programmeur zat ik in en kantoortuin samen met bellende helpdesk medewerkers. mijn productie daalde met 50% omdat ik me niet kon concentreren. Ook kreeg ik plots direct vragen van gebruikers.

Inmiddels werk ik heerlijk thuis...
Tot nooit .......
  woensdag 13 maart 2019 @ 20:44:26 #57
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_185594299
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 14:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Punt is wel dat het dan ruim opgezet moet worden. Waar ik nu zit hebben we 25m2 per persoon end at werkt erg goed.
En zo hoort het ook! Met geluidsdempende materialen en slim geplaatste kasten en planten ^O^
  woensdag 13 maart 2019 @ 20:46:35 #58
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_185594376
quote:
13s.gif Op woensdag 13 maart 2019 10:54 schreef xblahxblah het volgende:

Ik ben helaas iemand die zich heel snel ergert aan leefgeluiden van anderen, vooral eet/smakgeluiden. En laat dat nou net iets zijn wat je de hele dag door hoort. Gelukkig zijn oordopjes/koptelefoons toegestaan bij ons op kantoor, anders had ik echt geen werk kunnen leveren. Ik ben dan ook echt bang dat als ik van baan moet switchen, ik terechtkom op een kantoor waar oordopjes/koptelefoons niet zijn toegestaan (aangezien kantoortuinen tegenwoordig bijna overal de norm zijn ;(). Dat is misschien wel een grotere angst dan collega’s waar ik totaal niet mee overweg kan. :D

In een echte kantoortuin hoor je je buren niet bepaald. In elk geval een stuk minder dan wanneer je met elkaar een hok moet delen.
pi_185643598
Oh de hel inderdaad. En het management maar leker apart in een kamertje zitten. Komen ze met antwoorden als "je kan ook zelf een concentratieplek opzoeken" (die zitten vol lul omdat we al veel te weinig ruimte hebben) of "maar je kan er toch iets van zeggen?" (Ja 8596x per dag zeker)

Productiviteit is bij mij zeker met 50% afgenomen, maar he ik zit daar gewoon op uurbasis en niet op outputbasis.
pi_185645605
quote:
13s.gif Op woensdag 13 maart 2019 10:54 schreef xblahxblah het volgende:

Misofonie.
pi_185670749
Ik vind het echt een verschrikking. Ik moet me behoorlijk concentreren op mijn werk, maar ben al afgeleid als er een vlieg voorbij komt vliegen. Pas een keer geturfd: 17x onderbroken in een halfuur, ‘want je loopt zo makkelijk naar elkaar toe’. En dan heb ik het nog niet eens over de gesprekken om me heen, mail en telefoon. Koptelefoon helpt niet, want je hebt bij ons een paar types die het hi- la-risch vinden om half achter je gaan staan en dat het dan even duurt voordat je ze opmerkt, die jagen me dan de stuipen op het lijf.

Ik ben veel onnauwkeuriger gaan werken hierdoor.
pi_185675143
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2019 14:19 schreef _Arual_ het volgende:
Ik vind het echt een verschrikking. Ik moet me behoorlijk concentreren op mijn werk, maar ben al afgeleid als er een vlieg voorbij komt vliegen. Pas een keer geturfd: 17x onderbroken in een halfuur, ‘want je loopt zo makkelijk naar elkaar toe’. En dan heb ik het nog niet eens over de gesprekken om me heen, mail en telefoon. Koptelefoon helpt niet, want je hebt bij ons een paar types die het hi- la-risch vinden om half achter je gaan staan en dat het dan even duurt voordat je ze opmerkt, die jagen me dan de stuipen op het lijf.

Ik ben veel onnauwkeuriger gaan werken hierdoor.
Helpt wel, want dan heb je in plaats van 17x, 4x
pi_185683567
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 14:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Hier zitten we met 12 man op hetzelfde oppervlak :D
pi_185683811
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2019 08:39 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Hier zitten we met 12 man op hetzelfde oppervlak :D
12 man op 25m2??
pi_185683919
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2019 09:07 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

12 man op 25m2??
zo ongeveer wel, bureau's zijn 1m20 x 50, 3 bureaus naast elkaar en ze staan in blokken van zes.
tussen de blokken zit zo'n anderhalve meter.
pi_185684422
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2019 09:17 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

zo ongeveer wel, bureau's zijn 1m20 x 50, 3 bureaus naast elkaar en ze staan in blokken van zes.
Dat zou voor mij sowieso een reden zijn ander werk te gaan zoeken haha
pi_185684602
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2019 09:53 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Dat zou voor mij sowieso een reden zijn ander werk te gaan zoeken haha
Ook bij de vorige 2 werkgevers was het deze opzet. De ene keer zaten we met blokken van 4 en de andere keer blokken van 8 maar het bleef een legbatterij.
De echte kantoortuin met ruime opzet kom je waarschijnlijk alleen tegen bij bedrijven die beter in de slappe was zitten en het aantal 'loze' m2's kunnen verantwoorden.
  Moderator maandag 18 maart 2019 @ 10:20:39 #68
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_185684742
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2019 09:17 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Collega ben jij het?
  maandag 18 maart 2019 @ 10:51:21 #69
78918 SeLang
Black swans matter
pi_185685104
Het zal ook van je werk afhangen. Ik vond het altijd wel prima.

Ik werkte in de technologie sector en je had regelmatig informatie nodig van collega's. Het is veel makkelijker om iedereen te benaderen. De meeste mensen die je nodig had zaten direct om je heen. Ook was het gezellig. En als je iets privé moest bespreken dan waren er wel kamertjes of je ging naar de koffie-automaat.

Maar als er constant mensen aan het bellen zijn dan is het niet ideaal. Dan prefereer ik ook kantoortjes.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_185689157
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2019 10:08 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Ook bij de vorige 2 werkgevers was het deze opzet. De ene keer zaten we met blokken van 4 en de andere keer blokken van 8 maar het bleef een legbatterij.
De echte kantoortuin met ruime opzet kom je waarschijnlijk alleen tegen bij bedrijven die beter in de slappe was zitten en het aantal 'loze' m2's kunnen verantwoorden.
Overheid, semi-overheid. Die kunnen ook een ton per werkplek spenderen, budgetteren kun je leren.
Whatever...
  dinsdag 19 maart 2019 @ 19:57:54 #71
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_185721420
Maakt mij niet bijzonder veel uit, als ik maar niet in een eilandje met drie of meer mensen zit. Vooral omdat dat met de telefoongesprekken gewoon kut is.

Ik heb kantoortjes alleen gehad en ik heb in grotere open ruimtes gewerkt. Ik kan mij erg goed afsluiten van mijn omgeving. Zelf heb ik een vrij luide stem, ik kan me goed voorstellen dat anderen wel last hebben van mij. Toen er een kamer bij werd gemaakt voor o.a. mij, heb ik mezelf wat verder van de anderen gezet.

We zitten nu met z'n drieën op 1 kamer.
klerkje
  woensdag 20 maart 2019 @ 11:29:42 #72
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_185734131
Wel interessant dat er gewoon onderzoek ligt dat uitwijst dat kantoortuinen de productie verlagen en bijna iedereen kantoortuinen vervelend vindt, maar we met z'n allen toch zo blijven werken. Zegt wellicht ook het een en ander over de toegevoegde waarde van veel kantoorwerk.
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')