Dat is de reden dat ik de vraag hier eens stelquote:Op dinsdag 26 februari 2019 07:01 schreef LorneMalvo het volgende:
Als het huidige contract het veelvoorkomende contract is dat automatisch over gaat in onbepaalde tijd dan zit je er zo ver ik weet ook aan vast. Maar veel verhuurders vinden dat juist prettig, een verhuurd huis. Als jij later goed duidelijk kan maken dat je het huis nodig hebt dan is er nog wel wat te doen aan die huurbescherming. Persoonlijk zou ik mij op dat punt vooraf goed en dus professioneel laten informeren
Zelf zou ik professioneel advies niet op een openbaar forum halen. Met alle respect voor fok maar elke jandoedel (zoals ik) kan wat roepen.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 07:07 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Dat is de reden dat ik de vraag hier eens stel![]()
Beide willen we inderdaad gaan onbepaalde tijd maar 3 maanden. Echter hoe leg je zoiets vast. Vanuit juridisch oogpunt lijkt dat niet mogelijk, wat gek is als je er beide mee instemt
Helemaal niet gek dat de wet soms leidend is, anders staan veel meer huurders onder druk omdat ze geen andere keus meer hebben stemmen ze dan steeds weer voor 3 maand verlening toe.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 07:07 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Beide willen we inderdaad geen onbepaalde tijd maar 3 maanden verlenging. Echter hoe leg je zoiets vast. Vanuit juridisch oogpunt lijkt dat niet mogelijk, wat gek is als je er beide mee instemt
Ik verhuur het niet onder de leegstandwet en ga dat ook niet doen ivm vergunningen etc.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 07:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Helemaal niet gek dat de wet soms leidend is, anders staan veel meer huurders onder druk omdat ze geen andere keus meer hebben stemmen ze dan steeds weer voor 3 maand verlening toe.![]()
Verhuur je je huis onder de leegstandswet? Dan kun je altijd met 3 maanden opzeg termijn de huur opzeggen.
Omdat de wet de huurder beschermt, en je er dus niet van kan afwijken op een manier die wettelijk bindend is.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 07:22 schreef Landgeld het volgende:
Eigenlijk is het heel simpel. We willen het beide maar zoeken een manier om dit vast te leggen. De wet biedt daarvoor geen kader.
Is er daarin nog een model om de verlening van drie maanden vast te leggen? Of is dat kansloos bij een rechter?quote:Op dinsdag 26 februari 2019 07:32 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Omdat de wet de huurder beschermt, en je er dus niet van kan afwijken op een manier die wettelijk bindend is.
Je zal het op een gentlemansagreement moeten gooien, met risico voor jou OF de huur per datum overeenkomst beëindigen. Er zijn geen andere opties.
Mocht je voor een 3 mnd gaan, en ze zeggen bedankt het is nu onbeperkt, dan rest je alleen nog een gang naar de rechter met de gemaakte afspraken en dan kan het dus 2 kanten op vallen.
Dat zijn dus allemaal constructies die de wetgever heeft willen verbieden in het kader van de huurdersbescherming.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 07:35 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Is er daarin nog een model om de verlening van drie maanden vast te leggen? Of is dat kansloos bij een rechter?
En als ik het opzeg en we onderling de afspraak maken van drie maanden verlening. Dan ligt het risico bij de huurders? Dan laat ik ze drie maanden buiten het contract om huren, zonder vastlegging.
En Als jij nu gewoon het contract voortzet dan ligt het risico dat ze niet na 3 maanden opzeggen bij jou zoals in deze casus het geval zou moeten zijn.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 07:35 schreef Landgeld het volgende:
En als ik het opzeg en we onderling de afspraak maken van drie maanden verlening. Dan ligt het risico bij de huurders? Dan laat ik ze drie maanden buiten het contract om huren, zonder vastlegging.
Weet je zeker dat het contract voor bepaalde tijd na één jaar wordt omgezet in onbepaalde tijd? Dat was namelijk voor 1 juli 2016 wel het geval en dan kon je ook voor die omzetting niet zomaar het huurcontract beëindigen, omdat de huurder huurbescherming genoot.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 06:54 schreef Landgeld het volgende:
Ik heb mijn huis voor een jaar verhuurd aan een werkend stel. Dit was een contract met bepaalde tijd die binnenkort afloopt.
Het tussentijdse contact verloopt goed, het zijn/lijken nette mensen en ze betalen keurig op tijd.
Beide staan we open om het huurcontract met drie maanden te verlengen.
Echter vervalt daarmee het huidige contract van de bepaalde tijd incl. diplomatenclausule en gaat het (automatisch) over naar een contract of periode onbepaalde tijd.
Dit is een risico voor mij als de huurders er niet uit willen in het kader van de huurbescherming. En zou kunnen betekenen dat ik ze er niet meer uit krijg.
Is er nog enige optie dit contractueel of per schrift vast toeleggen (wederzijdse afspraken) of is de afspraak die ik puur op vertrouwen moet maken?
Het is anders best zuur dat we door de kromme wetgeving beide niet kunnen verlengen omdat het juridisch niet vastgelegd kan worden, ondanks dat zowel ik als de huurders er beide voor open staan.
Het was een aanbod van mijn kant, die drie maanden. Huurders zouden er anders gewoon uit gaan.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 07:40 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat zijn dus allemaal constructies die de wetgever heeft willen verbieden in het kader van de huurdersbescherming.
Overigens, als ik die huurder was zou ik ook zeggen dat ik 3 maanden prima vind.
Klopt, zo'n contract heb ik met bepaalde tijd. Echter wil ik die verlengen met 3 maanden en dat kan niet zover ik weet, tenzij contract voor onbepaalde tijd.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 07:40 schreef Physsic het volgende:
[..]
Weet je zeker dat het contract voor bepaalde tijd na één jaar wordt omgezet in onbepaalde tijd? Dat was namelijk voor 1 juli 2016 wel het geval en dan kon je ook voor die omzetting niet zomaar het huurcontract beëindigen, omdat de huurder huurbescherming genoot.
Sinds 1 juli 2016 is het wel mogelijk een contract voor bepaalde overeen te komen dat automatisch eindigt op de datum die in het contract staat genoemd.
Het is me niet helemaal duidelijk van watvoor contract er nu sprake is.
Belemmert.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 07:43 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Het was een aanbod van mijn kant, die drie maanden. Huurders zouden er anders gewoon uit gaan.
Krom dat de wetgeving dit belemmerd. Nu hebben we er beide niets aan. Verlies - verlies in plaats van win - win
En ook dit werkt niet, een huurcontract is vormvrij.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 08:00 schreef Landgeld het volgende:
Tenzij ik het contract op zeg en de drie maanden buiten contract om doe?
Risico voor mij als ze niet betalen, maar heb daarin wel mogelijkheid ze eruit te zetten.
Dat is nog een optie inderdaad. Dan moet ik vragen dat zij de huur opzeggen per die datum en naar mij sturen? Hoe kunnen ze dat doen? Per email oid of moet ik daarvoor een format opmaken en aanleveren die ze ondertekenenquote:Op dinsdag 26 februari 2019 08:07 schreef Fe2O3 het volgende:
Er zijn geen mazen die je kan gebruiken
Als het een stelletje is, mogelijk op naam van de andere nog een nieuw 3 mnd contract? Maar ook dat gaat denk ik keihard onderuit bij een rechter, als ze kwaad willen.
Jullie doen trouwens best moeilijk. Ze kunnen ook gewoon nu de huur opzeggen per 1 jaar + 3 mnd (datum X dus).
Dan hebben ze inderdaad 3 mnd van een onbepaalde termijn, en zeggen ze direct op, en hoef je niet eens te ouwehoeren met nieuwe contracten.
Maar dan moeten zij dat dus wel doen, jij kan dat niet. Willen ze dit niet doen, dan zou ik ook geen opties voor 3 extra maanden gaan vindeniets met een red flag.
Per ouderwetse papieren brief is het beste. Per mail mag, maar is qua bewijslast weer iets lastiger mocht het daarop aan komen.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 08:10 schreef Landgeld het volgende:
de huur opzeggen per die datum en naar mij sturen? Hoe kunnen ze dat doen? Per email oid of moet ik daarvoor een format
Dank.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 08:16 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Per ouderwetse papieren brief is het beste. Per mail mag, maar is qua bewijslast weer iets lastiger mocht het daarop aan komen.
Kunnen ze verwijzen naar de aflopende termijn van 1 jaar, het automatisch verlengen voor onbepaalde tijd en dan opzeggen op datum X (en dus datum Y de toko opleveren).
Let wel, dit moet voor dat jaar contract afloopt, anders hebben ze je ook bij je ballen (want dan kan jij niet meer opzeggen).
Nee, want dan hebben ze ook huurbescherming. Ze kunnen immers aantonen dat ze er al een jaar + maanden wonen.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 08:00 schreef Landgeld het volgende:
Tenzij ik het contract op zeg en we de drie maanden buiten contract om doen, in onderling overleg?
Risico voor mij als ze niet betalen, maar heb daarin wel mogelijkheid ze eruit te zetten.
Volgens wetgeving moet het zelfs per aangetekende brief trouwens. Al is er niemand die erover klaagt in jullie geval als je hem samen uit print en ze hem ondertekenen bijv.quote:
Dat zou ik ook zeggen als ik daar voor onbepaalde tijd zou willen blijven zittenquote:Op dinsdag 26 februari 2019 07:07 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Beide willen we inderdaad geen onbepaalde tijd maar 3 maanden verlenging. Echter hoe leg je zoiets vast. Vanuit juridisch oogpunt lijkt dat niet mogelijk, wat gek is als je er beide mee instemt
Dit is wel een goede.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 08:07 schreef Fe2O3 het volgende:
Er zijn geen mazen die je kan gebruiken
Als het een stelletje is, mogelijk op naam van de andere nog een nieuw 3 mnd contract? Maar ook dat gaat denk ik keihard onderuit bij een rechter, als ze kwaad willen.
Jullie doen trouwens best moeilijk. Ze kunnen ook gewoon nu de huur opzeggen per 1 jaar + 3 mnd (datum X dus).
Dan hebben ze inderdaad 3 mnd van een onbepaalde termijn, en zeggen ze direct op, en hoef je niet eens te ouwehoeren met nieuwe contracten.
Maar dan moeten zij dat dus wel doen, jij kan dat niet. Willen ze dit niet doen, dan zou ik ook geen opties voor 3 extra maanden gaan vindeniets met een red flag.
Dit is ook een goede methode, al moet het wel redelijk blijven inderdaad.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 08:45 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb ooit voor een vriendin opgezocht hoe het zat met huurverhogingen in de vrije sector als daar niets over op papier staat. Blijkbaar, heel bizar, mag je als verhuurder onbeperkt verhogen. Op dat moment dacht ik ook: ja, maar...dan kan je iemand er ook op die manier uit jagen, toch? Dat je de huur met 1000 euro per maand verhoogt. Het zal wel niet zo kunnen, juridisch gezien, er zal wel een redelijkheids grens bestaan. Maar ik heb geen enkele juridische achtergrond en meer dan 'kan onbeperkt verhogen' kon ik niet online vinden.
oa artikelen zoals deze: https://www.rtlnieuws.nl/(...)-andere-dag-600-euro
Interessant. Alleen staat mijn bedrag wel vastgelegd in het tijdelijke contract.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 08:45 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb ooit voor een vriendin opgezocht hoe het zat met huurverhogingen in de vrije sector als daar niets over op papier staat. Blijkbaar, heel bizar, mag je als verhuurder onbeperkt verhogen. Op dat moment dacht ik ook: ja, maar...dan kan je iemand er ook op die manier uit jagen, toch? Dat je de huur met 1000 euro per maand verhoogt. Het zal wel niet zo kunnen, juridisch gezien, er zal wel een redelijkheids grens bestaan. Maar ik heb geen enkele juridische achtergrond en meer dan 'kan onbeperkt verhogen' kon ik niet online vinden.
oa artikelen zoals deze: https://www.rtlnieuws.nl/(...)-andere-dag-600-euro
Je mag 1x per jaar verhogen, particulier mag boven de norm van sociaal, maar als het niet redelijk is gaat dat onderuit bij de rechter (en zitten ze er nog steedsquote:Op dinsdag 26 februari 2019 09:45 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Interessant. Alleen staat mijn bedrag wel vastgelegd in het tijdelijke contract.
Ja, maar dat kan je weglaten uit het nieuwe contract.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 09:45 schreef Landgeld het volgende:
Interessant. Alleen staat mijn bedrag wel vastgelegd in het tijdelijke contract.
quote:Vaak wordt er in een huurcontract een jaarlijkse verhoging afgesproken, die bijvoorbeeld is gekoppeld aan de inflatie. Dit heet een indexeringsclausule. Wie een huis wil huren in de vrije sector kan het beste met zijn huisbaas zo’n jaarlijkse verhoging afspreken. Dat voorkomt ongewenste verrassingen.
In dit huurcontract is geen indexeringsclausule opgenomen. De verhuurder kan de huur dus zonder maximum verhogen.
Staat zo'n clausule niet in je huurcontract, dan kan een huisbaas alleen de huur verhogen door je een nieuw contract aan te bieden met een hogere huurprijs. Dat mag hij één keer per jaar doen. Het is aan de huurder om met het nieuwe contract akkoord te gaan. Zo niet, dan kan de huisbaas de verhuur beëindigen en sta je op straat.
Kan je inderdaad weglaten uit het contract. Kijk wel even wat de huurprijzen zijn in de omgeving voor vergelijkbaar vastgoed. Dan kan je een beetje inschatten wat redelijk is en of dat genoeg is om ze eruit te jagen.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 09:45 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Ik ga er zelf weer wonen na drie maandenquote:Op dinsdag 26 februari 2019 10:00 schreef miss_sly het volgende:
Ik kan het zo gauw niet exact vinden, maar juist de tussenhuur is soepeler geworden, waardoor je je huis tijdelijk meerdere keren als tussenhuur kunt verhuren. Ik weet niet zeker of dat aan dezelfde partijen kan, dat moet je even opzoeken. Bij afwezigheid van de eigenaar kan verhuurd worden totdat de eigenaar weer terugkeert naar de woning. Ga je er zelf weer wonen na die drie maanden? Zoek je andere tussenhuurders?
In je huurovereenkomst moet dan wel uitdrukkelijk staan dat de woning na afloop van de betreffende huurperiode moet worden ontruimd door huurder.
In principe heb je dan wel een optie om meermaals tussenhuur te doen. Ik weet alleen niet zeker of dat met dezelfde partij kan worden verlengd. Dat zou je even moeten opzoeken.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 10:19 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Ik ga er zelf weer wonen na drie maanden
Volgens mij niet met de dezelfde partijquote:Op dinsdag 26 februari 2019 10:23 schreef miss_sly het volgende:
[..]
In principe heb je dan wel een optie om meermaals tussenhuur te doen. Ik weet alleen niet zeker of dat met dezelfde partij kan worden verlengd. Dat zou je even moeten opzoeken.
Een gewoon tijdelijk contract inderdaad niet, voor tussenhuur (voorheen diplomatenclausule) ben ik daar niet zeker van. Dat wordt niet expliciet genoemd in mijn cursusoverzicht.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 10:24 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Volgens mij niet met de dezelfde partij
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |