Water-water warmtepomp? Of lucht-water warmtepomp? Dat eerste is toch al snel ¤10.000 duurder omdat je in de grond moet gaan borenquote:Op zondag 24 februari 2019 19:50 schreef LXIV het volgende:
Ik heb een lek in mijn CV-systeem, wat mij voor het volgende dilemma stelt:
Mijn huis is zonder kruipruimte gebouwd op staal (zand). De verwarmingsbuizen liggen onder de betonnen vloer in dit zand. Nu is er een lek in een buis (waarvan ik waarschijnlijk wel weet waar het zit). Het repareren hiervan is een hoop gedoe: vloer weghalen, betonvloer openbreken, graven, hopen dat het lek daar zit, repareren (door loodgieter), dichtgooien, betonvloer storten en vloer terugleggen...
Nu is dat voor één keer nog geen superramp, maar het feit dat het gebeurd is maakt het goed mogelijk dat het systeem op andere plekken ook zwak is en ik over enige tijd het geheel weer moet herhalen. Op al dat gedoe zit ik niet te wachten.
Om mijn verwarmingsbuizen overal te vervangen (dus overal alles open te breken) is een totaal gedoe en geen optie. Nu zat ik er aan te denken om dan maar van de nood een deugd te maken en overal vloerverwarming aan te leggen. Ook mega-veel gedoe en erg prijzig, maar icm een warmepomp kan ik dan wel van het gas af. Iets wat over 20 jaar toch al mogelijk het geval is.
Mijn gegevens: huis is bungalow uit 1972, vloeroppervlak ca 280 m2, gebouwd op staal zonder kruipruimte, genoeg ruimte voor water-water warmtepomp, redelijk goed geisoleerd, dak uit 2012, dubbel glas, zonnepanelen en ook al inductiekoken. Alleen warm water/ CV is nog op gas. Als het echt niet lukt om met de warmtepomp te stoken omdat het te koud is kan ik altijd nog hout stoken, heb gelukkig 2 haarden en een houtkachel. Doe ik nu ook natuurlijk..
Wat is nu wijsheid? Gedoe wordt het sowieso. Het geld heb ik ook wel.
Een lucht-waterpomp werkt niet goed als het koud is. Toch wel essentieel denk ik!quote:Op zondag 24 februari 2019 19:52 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Water-water warmtepomp? Of lucht-water warmtepomp? Dat eerste is toch al snel ¤10.000 duurder omdat je in de grond moet gaan boren
Oh? Ik stook m'n huis gewoon warm met een lucht-water warmtepomp, ook als het vriest.quote:Op zondag 24 februari 2019 19:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een lucht-waterpomp werkt niet goed als het koud is. Toch wel essentieel denk ik!
Dat is wel goed. Ik heb gehoord van iemand die er toch wel verstand van heeft dat bij -10 oid het systeem gewoon niet werkt.quote:Op zondag 24 februari 2019 19:54 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Oh? Ik stook m'n huis gewoon warm met een lucht-water warmtepomp, ook als het vriest.
COP in januari was 3,69 gemiddeld.
Mijn huis is uit 1970. Ik heb begrepen dat je huis wel goed geisoleerd moet zijn om op deze manier te kunnen verwarmen. Mijn huis is dat niet supergoed. Het is ook groot qua vloer/dakoppervlak en buitenmuren (90 meter lengte). Deze muren zijn ook niet bijzonder goed geisoleerd, wel een spouw met vulling, maar niet vergelijkbaar met moderne huizen.quote:Op zondag 24 februari 2019 19:54 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Oh? Ik stook m'n huis gewoon warm met een lucht-water warmtepomp, ook als het vriest.
COP in januari was 3,69 gemiddeld, 700kWh "weggestookt". Deze maand fors minder.
Als je een Nefit ophangt wordt het pittig, dan draai je op koude dagen op het warmte-element van 9kWquote:Op zondag 24 februari 2019 19:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is wel goed. Ik heb gehoord van iemand die er toch wel verstand van heeft dat bij -10 oid het systeem gewoon niet werkt.
Mijn woning is uit 2003, geen aanpassingen gedaan aan bestaande isolatie, was toen al best redelijk. Oude bewoners stookten ongeveer 1400m3 weg per jaar dus het kan niet op tegen de woningen van tegenwoordig.quote:Op zondag 24 februari 2019 19:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Mijn huis is uit 1970. Ik heb begrepen dat je huis wel goed geisoleerd moet zijn om op deze manier te kunnen verwarmen. Mijn huis is dat niet supergoed. Het is ook groot qua vloer/dakoppervlak en buitenmuren (90 meter lengte). Deze muren zijn ook niet bijzonder goed geisoleerd, wel een spouw met vulling, maar niet vergelijkbaar met moderne huizen.
Heb jij een nieuw huis of moest jij nog heel veel investeren in isoleren?
Weet ik eerlijk gezegd niet eens.quote:Op zondag 24 februari 2019 19:57 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als je een Nefit ophangt wordt het pittig, dan draai je op koude dagen op het warmte-element van 9kW
Een goede Nibé, Panasonic of Mitsubishi trekt het wel.
Wat is je jaarverbruik op het moment? (m3 of kWh voor verwarming)
Ah, dat is op zich wel een handig gegeven.quote:
Ik stook 1200m3 per jaar weg (gecontroleerd zojuist). Ik heb wel van okt tot maart iedere avond de houtkachel aan. Stook nog een kuub of 5 hout erbij. En koken op electriciteit dus.quote:Op zondag 24 februari 2019 19:59 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Mijn woning is uit 2003, geen aanpassingen gedaan aan bestaande isolatie, was toen al best redelijk. Oude bewoners stookten ongeveer 1400m3 weg per jaar dus het kan niet op tegen de woningen van tegenwoordig.
Het nadeel is dat dit huis destijds op zand gestort is (geen kruipruimte, anders was het probleem veel kleiner!) en muv de woonkamer en keuken ook niet geisoleerd. Dus wil ik dat goed isoleren dan moeten overal alle vloeren eruit, gedoe allemaal natuurlijk.quote:Op zondag 24 februari 2019 19:58 schreef Zolena het volgende:
Sowieso isoleren en vloerverwarming, dat is ook voor comfort lekker, los van warmtepomp.
Water-water is best duur nog, denk niet dat je hem terugverdient, maar als dat niet een punt is zou ik dat doen. Zeker als je op koude dagen bij kan stoken. Als dat qua capaciteit maar niet al bij -1 is ofzo.
Als ik het me goed herinner moet je per 1m3 hout nog zo'n 250m3 aardgas bij die formule optellen.quote:Op zondag 24 februari 2019 20:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik stook 1200m3 per jaar weg (gecontroleerd zojuist). Ik heb wel van okt tot maart iedere avond de houtkachel aan. Stook nog een kuub of 5 hout erbij. En koken op electriciteit dus.
Maar ik blijf natuurlijk gewoon stoken, ook als ik mijn warmtepomp heb. Dus dat mag niet uitmaken.quote:Op zondag 24 februari 2019 20:10 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als ik het me goed herinner moet je per 1m3 hout nog zo'n 250m3 aardgas bij die formule optellen.
Dan zou je dus ruwweg op zo'n (2500 x 8) / 1650 = 12,12kW warmtepomp nodig hebben. Afgerond zou ik dan een 14kW model kiezen, bijvoorbeeld de Mitsubishi Zubadan 14kW (die ik ook heb maar bijna 2x te zwaar is voor mijn woning )
Ja, dat is ook wel een goed punt, mogelijk kan je met een lichtere uitvoering toe. Dat laat ik graag aan een specialist.quote:Op zondag 24 februari 2019 20:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar ik blijf natuurlijk gewoon stoken, ook als ik mijn warmtepomp heb. Dus dat mag niet uitmaken.
Ja, dat lijkt me het meest vervelende van het geheel, je moet je spullen ook ergens kwijt zolang.quote:Op zondag 24 februari 2019 20:12 schreef LXIV het volgende:
Maar mijn vraag is nu eigenlijk: wat moet ik doen? Zijn er meer mensen die zoiets ooit ondernomen hebben, en wat is hun ervaring?
Zoals ik het nu zie moet ik dan al mijn kamers leeg, vloeren eruit, beton eruit, isolatie leggen, nieuwe vloeren leggen met vloerverwarming erin, warmte-pomp installeren. Dat lijkt me een mega-klus. Wel vooruitgang op comfort natuurlijk en op termijn verdient het zich deels wel terug.
Ja dat is erg vervelend. En vreselijk veel werk. Maar ik zou geen vloerverwarming zonder goede vloerisolatie willen.quote:Op zondag 24 februari 2019 20:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het nadeel is dat dit huis destijds op zand gestort is (geen kruipruimte, anders was het probleem veel kleiner!) en muv de woonkamer en keuken ook niet geisoleerd. Dus wil ik dat goed isoleren dan moeten overal alle vloeren eruit, gedoe allemaal natuurlijk.
Ja, zo moet je het opbouwen. Vloerverwarming die ongeisoleerd het zand verwarmt is waanzin natuurlijk.quote:Op zondag 24 februari 2019 20:22 schreef Zolena het volgende:
[..]
Ja dat is erg vervelend. En vreselijk veel werk. Maar ik zou geen vloerverwarming zonder goede vloerisolatie willen.
Dat is zonde. Wij hebben op het zand 12 cm isolatie, daarop 12 cm beton en daar weer 7 cm zandcementvloer gestort met daarin de vloerverwarming, wij hadden wel kruipruimte, nadeel daarvan is dat we er veel zand in hebben moeten scheppen.
Mooie installatie.. moet je wel kwijt kunnen.quote:Op zondag 24 februari 2019 20:29 schreef MaGNeT het volgende:
Dit is het deel wat ik in de garage heb laten plaatsen, binnen-unit en een buffervat.
Zo'n buffervat voorkomt pendelgedrag, dat is gezond voor de compressor in je buiten-unit.
In de bijkeuken staat dan nog zo'n formaat vat van 200 liter met warm water.
[ afbeelding ]
En deze jongen zit dan met 2 buiten en wat bedrading aangesloten op de binnen-unit.
De binnen-unit heeft een warmtewisselaar waar hij de warmte overdraagt op het CV-systeem.
Eigenlijk erg simpel en beproefd, alle koelkasten en airco's werken ook zo (maar dan in andere richting).
Klopt, dit is een "split" versie (middelste), dus losse componenten, zeg maar.quote:Op zondag 24 februari 2019 20:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Mooie installatie.. moet je wel kwijt kunnen.
Maar ik moet sowieso iets gaan doen... Dan kan ik het beter gelijk goed doen. Was er niks aan de hand, dan zou ik sowieso nog even wachten.quote:Op zondag 24 februari 2019 20:46 schreef MaGNeT het volgende:
Ik ga je overigens niet wijs maken dat je met ¤70 energiekosten per maand je investeringen ooit gaat terugverdienen
Je zou nog 2 dingen kunnen bekijken.quote:Op zondag 24 februari 2019 19:50 schreef LXIV het volgende:
Ik heb een lek in mijn CV-systeem, wat mij voor het volgende dilemma stelt:
Mijn huis is zonder kruipruimte gebouwd op staal (zand). De verwarmingsbuizen liggen onder de betonnen vloer in dit zand. Nu is er een lek in een buis (waarvan ik waarschijnlijk wel weet waar het zit). Het repareren hiervan is een hoop gedoe: vloer weghalen, betonvloer openbreken, graven, hopen dat het lek daar zit, repareren (door loodgieter), dichtgooien, betonvloer storten en vloer terugleggen...
Nu is dat voor één keer nog geen superramp, maar het feit dat het gebeurd is maakt het goed mogelijk dat het systeem op andere plekken ook zwak is en ik over enige tijd het geheel weer moet herhalen. Op al dat gedoe zit ik niet te wachten.
Om mijn verwarmingsbuizen overal te vervangen (dus overal alles open te breken) is een totaal gedoe en geen optie. Nu zat ik er aan te denken om dan maar van de nood een deugd te maken en overal vloerverwarming aan te leggen. Ook mega-veel gedoe en erg prijzig, maar icm een warmepomp kan ik dan wel van het gas af. Iets wat over 20 jaar toch al mogelijk het geval is.
Mijn gegevens: huis is bungalow uit 1972, vloeroppervlak ca 280 m2, gebouwd op staal zonder kruipruimte, genoeg ruimte voor water-water warmtepomp, redelijk goed geisoleerd, dak uit 2012, dubbel glas, zonnepanelen en ook al inductiekoken. Alleen warm water/ CV is nog op gas. Als het echt niet lukt om met de warmtepomp te stoken omdat het te koud is kan ik altijd nog hout stoken, heb gelukkig 2 haarden en een houtkachel. Doe ik nu ook natuurlijk..
Wat is nu wijsheid? Gedoe wordt het sowieso. Het geld heb ik ook wel.
Leidingen over de wanden is ook zoiets... Mooi is natuurlijk anders..quote:Op zondag 24 februari 2019 21:24 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je zou nog 2 dingen kunnen bekijken.
Nieuwe leidingen over de wanden.
Een droog vloerverwarmingssysteem. Dan heb je 3 cm nodig op je vloer (let op kozijnen e.d).
Scheelt enorm veel hak en breekwerk en warmt zeer snel op. Isolatiewaarde is iets minder goed.
Nou ja moet...iets dunners en beter geleidbaar is aan te raden.quote:Op zondag 24 februari 2019 21:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Leidingen over de wanden is ook zoiets... Mooi is natuurlijk anders..
Met zo'n droog systeem moet ik wel ook overal mijn vloerbedekking (hout/laminaat) door iets anders vervangen toch?
Magnet hoe is jou hydraulische schema, snap deze niet helemaal.quote:Op zondag 24 februari 2019 20:29 schreef MaGNeT het volgende:
Dit is het deel wat ik in de garage heb laten plaatsen, binnen-unit en een buffervat.
Zo'n buffervat voorkomt pendelgedrag, dat is gezond voor de compressor in je buiten-unit.
In de binnen-unit zit een pomp, die pompt met zo'n 25 liter per minuut over het open buffervat door het circuit aan de linker kant van het vat. Aan de rechterkant pompt hij met ongeveer 0.6 tot 1m3 per uur door m'n CV-installatie, afhankelijk van hoeveel thermostaatkranen er open of dicht staan.
In de bijkeuken staat dan nog zo'n formaat vat van 200 liter met warm water.
[ afbeelding ]
En deze jongen zit dan met 2 buiten en wat bedrading aangesloten op de binnen-unit:
[ afbeelding ]
De binnen-unit heeft een warmtewisselaar waar hij de warmte overdraagt op het CV-systeem.
Eigenlijk erg simpel en beproefd, alle koelkasten en airco's werken ook zo (maar dan in andere richting).
Alleen in de keuken en de woonkamer volgens mij. Bespaarde in 1973 waarschijnlijk een paar tientjes..quote:Op zondag 24 februari 2019 21:29 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou ja moet...iets dunners en beter geleidbaar is aan te raden.
Maar daar zit je sowieso aan denk ik.
PS ligt er nu helemaal geen isolatie onder de beton?
Het is eigenlijk best eenvoudigquote:Op zondag 24 februari 2019 21:31 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Magnet hoe is jou hydraulische schema, snap deze niet helemaal.
Ah juist, ik miste het boilervat en zag wel de 3 wegklep. Mooie oplossing door de boiler dicht bij de gebruikers te plaatsen.quote:Op zondag 24 februari 2019 21:39 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het is eigenlijk best eenvoudig
De meest linkse buis is m'n retour voor CV of SWW.
De buis vanaf het links onder op het vat naar dat t-stuk is uiteraard CV, de buis die de vloer in gaat loopt onder de grond naar het boilervat in de bijkeuken van m'n woning.
De 2e buis is m'n aanvoerbuis voor CV of SWW.
Vanaf de klep gaat hij naar het open buffervat (links bovenaan buffervat) of naar m'n boilervat in de bijkeuken.
De 2 buizen rechts van het buffervat zijn aanvoer (boven) en retour (onder) van m'n CV-systeem, voorzien van een eigen pomp (staat op standje PP2).
Ook die lopen onder kruipruimte garage, bestrating, kruipruimte bijkeuken en komen daar weer naar boven.
[ afbeelding ]
De 4 buizen naar de bijkeuken (en alle stroomkabels + thermistor boilervat) lopen door deze loze buizen. Deze zijn onder de fundering door gepropt:
(je ziet er 3, het zijn er 4)
[ afbeelding ]
Ja, dat was wel m'n wens. Anders heb je al een emmer weggespoeld voor je warm water hebt, nu is het net zo vlot als "vroegah" met de CV-ketel maar wel meer waterdruk voor warm water dan met de CVquote:Op zondag 24 februari 2019 21:45 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ah juist, ik miste het boilervat en zag wel de 3 wegklep. Mooie oplossing door de boiler dicht bij de gebruikers te plaatsen.
Huh? begrijp ik nou dat je tussen maart en oktober 1200m3 gas verbruikt?quote:Op zondag 24 februari 2019 20:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik stook 1200m3 per jaar weg (gecontroleerd zojuist). Ik heb wel van okt tot maart iedere avond de houtkachel aan. Stook nog een kuub of 5 hout erbij. En koken op electriciteit dus.
Nee, mijn jaarverbruik is 1200m3. Dat is voor alles, douchen, warm water en CV. Op zich een relatief laag verbruik voor de grootte van mijn huis. Dat komt omdat ik inductie kook en veel gebruik maak van mijn houtkachel.quote:Op zondag 24 februari 2019 22:25 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Huh? begrijp ik nou dat je tussen maart en oktober 1200m3 gas verbruikt?
Of verwarmt de cv andere ruimtes?
en zo ja, hoe?
ik vrees dat die 1200m3 warmte via de trek zo je schoorsteen uit gaat.
Ja dat snap ik. Maar, tenzij je met 'warm water' niet een zwembad bedoeld, verbruik je ca 1000m3 voor je cv.quote:Op zondag 24 februari 2019 23:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, mijn jaarverbruik is 1200m3. Dat is voor alles, douchen, warm water en CV. Op zich een relatief laag verbruik voor de grootte van mijn huis. Dat komt omdat ik inductie kook en veel gebruik maak van mijn houtkachel.
Als het in de kamer warm is en de cv-meter ligt daar dan slaat de CV niet aan.quote:Op maandag 25 februari 2019 00:00 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ja dat snap ik. Maar, tenzij je met 'warm water' niet een zwembad bedoeld, verbruik je ca 1000m3 voor je cv.
dat is nogal veel in combinatie met dagelijkse houtstook.
weet je zeker dat de warmte van de cv daadwerkelijk je huis verwarmt? Tijdens houtstook zou een cv niet aan moeten slaan.
En als je cv andere kamers probeert te verwarmen is het de vraag of dat lukt als de haard brand..
Tja. Het is ongeveer mijn jaarverbruik. De kachel is ook niet altijd aan natuurlijk. En snachts wordt ook een beetje bijverwarmt. En op koude dagen in het voorjaar en de herst, etc etcquote:Op maandag 25 februari 2019 00:13 schreef Speekselklier het volgende:
ah ok. dus de 1200m3 is alleen overdag...
Ik vermoed dat je dan toch wel op een 12 of 14kW warmtepomp uiktkomt, hij moet het ook kunnen redden als je niet stookt en anders gaat hij wel uit.quote:Op maandag 25 februari 2019 00:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Tja. Het is ongeveer mijn jaarverbruik. De kachel is ook niet altijd aan natuurlijk. En snachts wordt ook een beetje bijverwarmt. En op koude dagen in het voorjaar en de herst, etc etc
Ok.quote:Op maandag 25 februari 2019 00:19 schreef LXIV het volgende:
Tja. Het is ongeveer mijn jaarverbruik. De kachel is ook niet altijd aan natuurlijk. En snachts wordt ook een beetje bijverwarmt. En op koude dagen in het voorjaar en de herst, etc etc
quote:Op zondag 24 februari 2019 19:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een lucht-waterpomp werkt niet goed als het koud is. Toch wel essentieel denk ik!
Ik ben altijd wel verbaasd over de meningen van zulke "mensen met verstand"... En dat terwijl er zoveel anderen zijn die totaal geen problemen hebben.quote:Op zondag 24 februari 2019 19:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is wel goed. Ik heb gehoord van iemand die er toch wel verstand van heeft dat bij -10 oid het systeem gewoon niet werkt.
Er zijn verschillende fabrikanten die een goede werking garanderen tot -15 of zelfs bij nog lagere temperaturen.quote:Op zondag 24 februari 2019 19:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is wel goed. Ik heb gehoord van iemand die er toch wel verstand van heeft dat bij -10 oid het systeem gewoon niet werkt.
Sowieso kijk je vooral naar de dagtemperatuur.quote:Op maandag 25 februari 2019 09:58 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Er zijn verschillende fabrikanten die een goede werking garanderen tot -15 of zelfs bij nog lagere temperaturen.
Het rendement loopt terug, maar iemand die beweert dat het systeem bij -10 al niet meer werkt heeft er duidelijk géén verstand van. Het is natuurlijk wél een kwestie van een goede warmteverliesberekening maken en vervolgens de warmtepomp goed dimensioneren zodat je het huis bij de laagste verwachte minimumtemperatuur alsnog warm kunt stoken.
Voor welke minimumtemperatuur je het systeem moet ontwerpen hangt af van je locatie. In de kustprovincies kom je al goed weg met -10 graden, tegen de Duitse grens is het aan te raden om rekening te houden met -15 graden.
Dat is qua installatie ongeveer ook wat ik wel zou willen zo met 2 buffervaten Daar pak je ook gewoon je warmwater uit toch?quote:Op zondag 24 februari 2019 20:46 schreef MaGNeT het volgende:
Ik ga je overigens niet wijs maken dat je met ¤70 energiekosten per maand je investeringen ooit gaat terugverdienen
Voor mij is de tvt ook al vrij lang, tussen 2030 en 2035 moet ik uit de kosten zijn, ligt er vooral aan hoe duur aardgas wordt, hoe goedkoop stroom blijft en hoe ongunstig de nieuwe terugleversubidieregeling van Wiebes is
Maarja, van ¤180 betalen naar ¤80 terugkrijgen tikt natuurlijk ook wel lekker aan, voorlopig klaar ik niet.
Dit dus en als men je voorslaat om de 15 cm vloerverwarming, ben eigenwijs en doe 10 cm heb jij alleen voordeel van.quote:Op maandag 25 februari 2019 09:57 schreef warhamstr het volgende:
Zou alleereest zorgen voor een lage temperatuur verwarmingsysteem in je huis. Hoe je dat voedt is niet zo belangrijk.
Alle oude verwarmingsbuizen lekker laten zitten waar ze zitten en vloerverwarming aanleggen.
Dan kun je altijd nog naar een warmtepomp.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |