https://www.nationalgeographic.nl/missie-f-16quote:National Geographic heeft de afgelopen maanden volledige toegang gekregen tot het Nederlandse kamp op een luchtmachtbasis in Jordani. Vanuit deze basis vlogen de Nederlandse F-16's naar Irak en Syri voor de strijd tegen IS. Het resultaat is te zien in de vierdelige serie 'Missie F-16: onze strijd tegen terrorisme'.
Camera in de cockpit
Van camera's in de cockpit tot diepte-interviews met de vliegers die voor het eerst op beeld hun verhaal doen, 'Missie F-16: onze strijd tegen terrorisme' geeft een totaalbeeld van het leven van de Koninklijke Luchtmacht in Jordani. Technische uitdagingen, psychologische effecten, trainingen en operaties komen allemaal aan bod in de vierdelige serie. Naast de F-16-vliegers spreken de filmmakers in deze unieke kijk achter de schermen met commandanten, techneuten en militairen uit alle andere disciplines die benodigd zijn voor een succesvolle missie.
'Verhalen van militairen die het waard zijn om verteld te worden'
Het is voor het eerst dat een cameraploeg zulke vrije toegang heeft gekregen tot een basis die gebruikt wordt voor een actieve missie. "Hoewel de veiligheid voor onze mensen, de coalitie en ons land grenzen stelt aan wat we in beeld mogen vertellen, hebben we samen met de defensieleiding besloten deze bijzondere kans niet aan ons voorbij te laten gaan," zegt luitenant-generaal Dennis Luyt, commandant luchtstrijdkrachten. "We willen Nederland laten zien wie we zijn, wat ons drijft en waarom de missie in het Midden-Oosten ons en zo velen raakt. Als professional, maar bovenal als mens. Het zijn verhalen van militairen die het waard zijn om verteld te worden."
Einde van het F-16-tijdperk
De missie in Jordani was mogelijk de laatste waarbij de F-16-straaljagers zijn ingezet. Na ruim veertig jaar maken de gevechtsvliegtuigen plaats voor de F35. Het afgelopen jaar vlogen de F-16's meer dan 3.000 missies boven Irak en Oost-Syri. Daarbij werden ongeveer 2.100 keer wapens ingezet tegen terreurorganisatie IS. De zes F-16’s opereerden vanuit Jordani. Samen met andere landen ondersteunden ze troepen op de grond. De jachtvliegtuigen vielen IS-doelen aan zoals voertuigen, logistieke opslagplaatsen en wapenopstellingen.
quote:In de eerste aflevering maken we kennis met 7 van de zwaar getraind F-16 piloten van Defensie: Narc, Tweak, Sloth, Sniff, Dealer, A-Lock en McFly. Allemaal doorgewinterde militairen die vaak als kleine jongen al een droom hadden: Straaljagerpiloot worden. Ze doorliepen de ongekend zware selecties en opleidingen, lieten huis en haard achter voor opleidingen in de Verenigde Staten en staan sindsdien altijd paraat om de lucht in te gaan voor vrede en veiligheid. Maar dat het allesbehalve een sprookje is, dat maken ze snel duidelijk. Kapitein Dealer: ‘Je moet je altijd blijven beseffen dat het doodmaken van een ander mens, dat dat niet normaal is. Oorlog is absoluut niet grappig.’
Waarom moet de overheid nou weer een aandeel hebben in een commercieel bedrijf?quote:Nederlandse staat neemt belang in Air France-KLM
De Nederlandse overheid neemt een belang in de luchtvaartcombinatie Air France-KLM. Het gaat om 12,68 procent, dat heeft op dit moment een waarde van 680 miljoen euro. Dat laat minister Wopke Hoekstra (Financin) dinsdagavond weten.
Volgens Hoekstra worden steeds vaker belangrijke beslissingen genomen in de luchtvaartcombinatie.
De internationale positie van Schiphol en met KLM als homecarrier, is volgens de bewindsman "cruciaal" voor de vestigingsplaats van Nederland. Daarnaast zorgen Schiphol en KLM voor veel banen in Nederland.
De Nederlandse overheid bezit wel een kleine 6 procent aandelen KLM, maar tot vandaag dus niet van de luchtvaartcombinatie.
Werkgelegenheid beschermen. Is een groot en belangrijk bedrijf, ook ivm de positie van Schiphol.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 20:18 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Waarom moet de overheid nou weer een aandeel hebben in een commercieel bedrijf?
Waarom zou je dat eerste willen? Mag wat kosten....quote:Op dinsdag 26 februari 2019 20:22 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Werkgelegenheid beschermen. Is een groot en belangrijk bedrijf, ook ivm de positie van Schiphol.
Idd. Ik ben ook benieuwd hoe zo'n aandelen aankoop gaat. Zit een mannetje van de overheid dan via DeGiro de hele dag aandelen te kopen?quote:Op dinsdag 26 februari 2019 20:24 schreef Iemand91 het volgende:
Ben benieuwd hoe de Franse kant nu gaat steigeren...
Schiphol speel toch wel een belangrijke rol in onze economie. Maarja, een discussie over de wenselijkheid van een volledig kapatilistische economie zonder overheidsbemoeienis op belangrijke spelers is niet echt on topic hierquote:Op dinsdag 26 februari 2019 20:26 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Waarom zou je dat eerste willen? Mag wat kosten....
Se mettre en grve!quote:Op dinsdag 26 februari 2019 20:24 schreef Iemand91 het volgende:
Ben benieuwd hoe de Franse kant nu gaat steigeren...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Jack does it in real time...
Nee; ABN Amroquote:Op dinsdag 26 februari 2019 20:27 schreef Sunri5e het volgende:
Idd. Ik ben ook benieuwd hoe zo'n aandelen aankoop gaat. Zit een mannetje van de overheid dan via DeGiro de hele dag aandelen te kopen?
Kamerbrief Aankoop aandelen Air France-KLMquote:Wijze van verwerven aandelenbelang
In opdracht van het ministerie van Financin heeft ABN AMRO een belang in Air
France-KLM S.A. verworven namens de Nederlandse staat. Hierbij heeft zij
opdracht om zelfstandig het gewenste belang te verwerven via directe aankopen
op gereguleerde markten en via onderhandse overnames en tegelijkertijd
voldoende controle te behouden op de aankoopprijs. Op deze manier is het
mogelijk geweest om een belang van 12,68% op te bouwen. Bij het verwerven
van dit belang heeft de Nederlandse staat rekening gehouden met de
verschillende meldingsvereisten aan zowel de holding Air France-KLM, als aan de
Franse toezichthouder Autorit des Marchs Financiers (AMF).
De Franse Florange wet. Een in 2014 van kracht geworden wet die aandeelhouders die hun aandelen langer dan 2 jaar vasthouden automatisch dubbel stemrecht geven, tenzij 2/3 van de aandeelhouders tegen stemt.quote:
quote:De International Airlines Group (IAG), moederbedrijf van British Airways (BA) meldt dat zij de Boeing 747’s van BA verruilen voor achttien Boeing 777-9’s.
Vervangen
De nieuw bestelde 777-9’s zullen worden gebruikt om de veertien Boeing 747’s van BA te vervangen. Naast de veertien ‘Queen of the Skies’ zullen ook vier 777-200’s de vloot van BA verlaten. De vervanging van de toestellen zal tussen 2022 en 2025 plaatsvinden.
Prijskaartje
Als de bestelling van de veertien 777-9’s, en ook nog de koopopties, worden verzilverd, hangt er aan de hele deal een prijskaartje, gebaseerd op catalogusprijzen, van 18,6 miljard dollar (16,33 miljard euro).
777-9
De Boeing 777-9’s zijn volgens IAG-topman Willie Walsh de ‘ideale vervanging van de 747’s.’ Ook zegt hij dat de toestellen qua grootte en de actieradius ‘perfect passen’ bij het netwerk van BA. Alle 777-9’s zullen plaats bieden aan 325 passagiers. De motoren die het vliegtuig voortstuwen zijn General Electric GE9X-motoren.
Vloot
De huidige vloot aan long haul-toestellen van BA omvat op dit moment uit 135 widebody’s, bestaande uit twaalf A380’s, dertig 787’s, twaalf 777-300ER’s, zesenveertig 777-200’s en nog vijfendertig Boeing 747’s. Los van de veertien 777-9’s heeft BA ook nog bestelling uitstaan voor twaalf 787’s, vier 777-300ER’s en achttien A350’s.
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe die shareholder structure precies in elkaar zit. Welke grote investeerders er nog meer aandelen hebben.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 21:59 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Nee; ABN Amro:
[..]
Kamerbrief Aankoop aandelen Air France-KLM
[..]
De Franse Florange wet. Een in 2014 van kracht geworden wet die aandeelhouders die hun aandelen langer dan 2 jaar vasthouden automatisch dubbel stemrecht geven, tenzij 2/3 van de aandeelhouders tegen stemt.
Vlak voordat de AF/KLM aandeelhouders hierover zouden stemmen (mei 2015) kocht de Franse staat voor zo'n 33 - 45.9 miljoen euro aan aandelen van de holding waarmee ze van 15,9 naar 17,6% van de aandelen gingen en zo tijdens die vergadering genoeg stemrecht kregen waardoor ze een motie konden blokkeren die het one-share-one-vote systeem wilde behouden.
Luchtvaartnieuws heeft het voor je uitgezocht:quote:Op donderdag 28 februari 2019 13:53 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe die shareholder structure precies in elkaar zit. Welke grote investeerders er nog meer aandelen hebben.
Zo de tyfus. Behoorlijke rukwinden wel.quote:
Ik ben wel benieuwd naar de reacties hierop van echte piloten. Dit heeft volgens mij niets meer met wind(shear) ofzo te maken, dit lijkt veel meer op bizar overcorrigeren... Wie o wie heeft er meer inzicht?quote:Op donderdag 28 februari 2019 14:21 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Zo de tyfus. Behoorlijke rukwinden wel.
quote:SCHIPHOL - Je geliefde uitzwaaien of een dagje vliegtuigspotten kan voorlopig niet op het Panoramaterras van Schiphol. Het terras is vanaf morgen enkele maanden gesloten in verband met bouwwerkzaamheden in Vertrekhal 1 en Lounge 1.
Net als bij Vertrekhal 2 en 3 verhuist de veligheidscontrole naar een verdieping boven de incheckbalies. De enige route naar het Panoramaterras wordt tijdens de werkzaamheden gebruikt door de bouwbedrijven.
(...)
Schiphol verwacht het terras in juli weer te kunnen openen. In de tussentijd raadt de luchthaven aan om bij de Buitenveldertbaan en de Polderbaan te gaan vliegtuigspotten. Uitzwaaien is voorlopig alleen in de vertrekhallen mogelijk.
Haha ja.. en gaat mij er om wie onder die "others" valt.quote:Op donderdag 28 februari 2019 14:06 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Luchtvaartnieuws heeft het voor je uitgezocht:
https://www.luchtvaartnie(...)s-van-air-france-klm
Edit: die hebben gewoon dat plaatje uitgeschreven zie ik nu
Het is lastig te zeggen, maar sowieso zie je dat de eerste configuratieveranderingen vrij laat komen wat erop kan wijzen dat ze een windshear escape vliegen.quote:Op donderdag 28 februari 2019 15:57 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd naar de reacties hierop van echte piloten. Dit heeft volgens mij niets meer met wind(shear) ofzo te maken, dit lijkt veel meer op bizar overcorrigeren... Wie o wie heeft er meer inzicht?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |