abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185186087
quote:
Evenepoel tempert verwachtingen voor eerste WorldTour-koers: “Ik koers hier niet tegen Janneke en Mieke”

Remco Evenepoel start zondag in zijn eerste World Tour-wedstrijd, in Abu Dhabi. De 19-jarige renner van Deceuninck-Quick Step tempert de verwachtingen. “Ik wil gewoon mezelf eens testen hier, zien hoe ver ik geraak tussen al deze sterren.”

Evenepoel maakte de oversteek van België naar Abu Dhabi afgelopen nacht. Het plan was om rond 2, ten laatste 3 uur te arriveren, maar uiteindelijk werd het een korte nacht, want pas om 5 uur zat hij in zijn bed, in een kamer in het Yas Hotel op het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi waar het hele peloton verblijft. Veel slaap kreeg hij niet, want om 9 uur begonnen de trainingen met de racewagens wat voor een hels lawaai zorgde in het hotel. “Normaal mochten we wat langer blijven liggen”, vertelde hij in Abu Dhabi, “maar ze begonnen hier als gekken al te racen met hun wagen, dus iedereen werd wakker. Maar goed, dat overleef ik wel. Ik ben wel onder de indruk van het hotel, het is echt groot, chique en natuurlijk ben ik ook onder de indruk van het deelnemersveld dat hier aan de start staat.’

Evenpoel begint in Abu Dhabi aan zijn tweede wedstrijd bij de profs. Eerder reed de Ronde van San Juan waar hij negende werd in het eindklassement, naar een derde plek reed in de tijdrit en de trui van beste jongere won. “Ik heb afgezien, maar tegelijkertijd beviel het me ook heel goed om tussen de profs te koersen. Het verliep binnen mijn verwachtingen en ik ben benieuwd hoe het me zal vergaan in mijn eerste WorldTour-koers. Het is niet dat ik zenuwachtig ben, maar er is wel sprake van gezonde stress. Ik koers hier niet tegen Janneke en Mieke, het niveau zal hier hoog liggen.”

Dus tempert hij de verwachtingen. “Ik wil eens zien wat ik hier waard ben en ik kijk vooral uit naar de twee bergritten. Ik wil zo lang mogelijk proberen volgen, mijn grenzen verleggen en met een goed gevoel naar huis gaan. Een resultaat kleef ik daar niet op. Ik zal al tevreden zijn als ik deze wedstrijd kan uitrijden, als ik vooraan mee kan rijden bergop en we zien wel waar ik dan land. Ik wil vooral veel ervaring opdoen.”
  Moderator zaterdag 23 februari 2019 @ 00:26:32 #127
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_185186196
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 00:04 schreef wimderon het volgende:

[..]

Uiterst links komt ook in aanmerking voor het jongerenklassement neem ik aan?
Da's geen renner.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  zaterdag 23 februari 2019 @ 00:53:36 #128
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_185186569
Wie gaat Dani Diaz hier vandaag van de overwinning kunnen houden?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Put these foolish ambitions to rest.
  zaterdag 23 februari 2019 @ 00:56:18 #129
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_185186615
Nu ik toch bezig ben met soppen gooi ik er direct nog wat wielrenporno tegenaan met Hazallanas in het vooruitzicht.

Put these foolish ambitions to rest.
  zaterdag 23 februari 2019 @ 01:09:00 #130
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_185186761
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 23:28 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Ik heb zin in de Tour du Rwanda, jongons. Team Eritrea gaat iedereen de moeder schroeien.

[ afbeelding ]

Yakob en Mekseb Debesay voor het eerst samen in koers. _O_ Biniyam gaat met zijn trainingsbroek van Juventus alle sprintjes winnen en dan hebben ze ook nog het grote talent Henok Muluberhan en de leeftijdsfrauderende Sirak 'de neus' Tesfom.
Op Biniyam na zijn ze allemaal al boven 30 :')
  zaterdag 23 februari 2019 @ 07:59:09 #131
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_185187785
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 23:28 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Ik heb zin in de Tour du Rwanda, jongons. Team Eritrea gaat iedereen de moeder schroeien.

[ afbeelding ]

Yakob en Mekseb Debesay voor het eerst samen in koers. _O_ Biniyam gaat met zijn trainingsbroek van Juventus alle sprintjes winnen en dan hebben ze ook nog het grote talent Henok Muluberhan en de leeftijdsfrauderende Sirak 'de neus' Tesfom.
Haha die fiets ook, mooi.
  zaterdag 23 februari 2019 @ 08:33:34 #132
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_185187955
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190220_04192211

Iemand die mij aan het hele artikel kan helpen?
pi_185188206
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 23:28 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Ik heb zin in de Tour du Rwanda, jongons. Team Eritrea gaat iedereen de moeder schroeien.

[ afbeelding ]

Yakob en Mekseb Debesay voor het eerst samen in koers. _O_ Biniyam gaat met zijn trainingsbroek van Juventus alle sprintjes winnen en dan hebben ze ook nog het grote talent Henok Muluberhan en de leeftijdsfrauderende Sirak 'de neus' Tesfom.
Dit is een stel hele mooie jongens. _O_
Jack does it in real time...
  zaterdag 23 februari 2019 @ 09:26:07 #134
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_185188317
Het regent erg hard in Antalya.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_185188717
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 08:33 schreef kaasplankje het volgende:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190220_04192211

Iemand die mij aan het hele artikel kan helpen?
quote:
Waarom wielrennen achterophinkt bij de jeugd

Chasse-patate. Volgens Van Dale “de ach­ter­vol­ging van kop­lo­pers door een ren­ner die niet in staat is het gat dicht te rij­den”. En dat is precies wat vandaag gebeurt met de wielersport zelf. Pijnlijk ver ­achter in vergelijking met andere sporten. Er zijn er minstens acht populairder bij de jeugd. NU ontdekt zes struikelblokken én zes oplossingen.

OBSTAKEL 1: Wegen zijn te onveilig

“Onlangs kwam mijn zoon thuis van een training. Het ging goed, ma, maar één keer gevallen”

Hét bezwaar van ouders met een fietsend kind: de onveiligheid in ons verkeer. Jaarlijks 600 verkeersdoden, bijna twee per dag. Je zal zoon- of dochterlief dan maar aanmoedigen om ’s avonds nog een trainingsritje te maken. “Fietsen is sowieso een gevaarlijke sport”, zegt Griet Langedock, organisator van Gent-Wevelgem en wielermama. “We hebben het hier in 2016 van dichtbij meegemaakt hoe profrenner Antoine Demoitié aangereden werd door een motor, en daarna overleed. Maar ook op training kan het fout gaan. Onlangs kwam mijn zoon thuis: Het ging goed, ma, ik ben maar één keer gevallen. En ­eigenlijk hou ik nog méér m’n hart vast als hij met de fiets naar school vertrekt, dan rijdt hij ­sowieso alleen.”

Vandaag is veilig trainen een stuk moeilijker dan twintig jaar geleden, zeggen onze experts. Na schooltijd nog even de weg op om een stukje te fietsen, is een beproeving geworden. “De wielerclub van mijn zoon traint soms op een industrieterrein waar het in het weekend veel kalmer is”, aldus Langedock. “Maar verkeer helemaal uitsluiten kan niet.”

Oplossing: afgesloten parcours

Eigenlijk bestaat er al veilige trainingsinfrastructuur. Alleen is die nog te beperkt, in sommige gevallen al tien jaar verloederd of simpelweg niet gekend. In het ergste geval een combinatie van die factoren. “In Veurne worden landelijke wegen op woensdagmiddag afgesloten voor verkeer”, zegt Frank Glorieux, CEO van Cycling Vlaanderen. “In Ursel kan je soms terecht op een vliegveld, in Heverlee op een militair domein en in Zolder op het racecircuit. Daarnaast telt Vlaanderen ook een tiental wielerpistes, waarvan sommige vergane glorie zijn. In Brugge is er een prachtige open wielerbaan die op een lijst staat om afgebroken te worden. We maken nu een inventaris van al die banen. Er is een plan om clubs te stimuleren om er zomercompetitie te rijden en pistes uit te bouwen voor clubwerking, jeugdwerking en recreanten.”

Dat de wielerpiste ook succesvolle wegrenners kan baren, heeft met name de Britse wielerbond het voorbije decennium bewezen. Mark Cavendish (wereldkampioen 2011), Bradley Wiggins (Tourwinnaar 2012), Geraint Thomas (Tourwinnaar 2018): allen draaiden ze in hun jeugdjaren eindeloos rondjes op de piste.

OBSTAKEL 2: Het is te duur

“Bij wedstrijden zie je op vijftig deelnemers soms veertig ­camionettes en ­mobilhomes, speciaal gekocht voor zoon of dochter”

Op wedstrijden zie je ze blinken: de fietsen van prestigieuze merken waarmee ook jonge rennertjes al rijden. Zo’n nieuwe fiets heb je niet voor minder dan 1.000 euro. En dan moet je helm, schoenen, verplichte medische controle en lidgeld nog betalen. “Een fiets van 2.000 euro heb je als jonge renner écht niet nodig”, zegt ex-prof Marc Wauters. “Sep Vanmarcke is begonnen op een occasiefiets, mijn eigen zoon ook. Als jongeling groei je snel uit een fiets, dan kan je de centen van bomma beter anders besteden. Het probleem is natuurlijk dat renners in een club soms opgezweept worden om mee te doen. Bij wedstrijden zie je op vijftig deelnemers soms veertig camionettes of mobilhomes: speciaal gekocht voor de carrière van zoon of dochter. Níét het goeie voorbeeld.”

Dan is voetbal een pak democratischer. Een paar voetbalschoenen en een lidkaart bij een club. Het grootste risico is dat de schoenen niet passen.

Oplossing: ruilen en recycleren

Griet Langedock kan meespreken over het prijskaartje. “Alles samen staat hier voor 700 euro aan fietsmateriaal van m’n zoon. Mochten we alles nieuw gekocht hebben, dan was dat 2.000 euro. Helm en schoenen vonden we op een tweedehandsbeurs.” En als je een fiets gekocht hebt, moet die ook nog eens afgesteld worden, wil hij wedstrijdgeschikt zijn. Voor elke leeftijdscategorie geldt een maximale grootte van verzet, zodat jonge renners medisch verantwoord trappen. Een precisiewerkje voor de fietsenmaker. “Ik heb het geluk dat m’n partner iets van fietsen kent”, zegt Langedock. Kennis en materiaal uitwisselen onder ouders zou een oplossing voor veel problemen kunnen zijn. “Ik zie Facebookpagina’s met resultaten van jonge renners”, aldus Langedock. “Op zulke pagina’s zou je ook materiaal kunnen aanbieden dat anders in een garage staat te verkommeren. Clubs zouden ook een soort tweedehandswinkeltje kunnen opzetten met materiaal van leden.” Samen met de prijs kan het misschien de prestatiedruk en profileringsdrang drukken.

Obstakel3: vooral veel oude mannen

“Meer dan de helft van de clubs was niet ­geïnteresseerd in een meisjeswerking”

De koers in Vlaanderen stamt uit het kasseien tijdperk. Clubs verbonden aan lokale cafés, waar lokale renners verwelkomd worden door lokale mecenassen. Veelal oudere mannen die vandaag nog ouder zijn. Koerstraditie wordt van vader op zoon doorgegeven. Daardoor is jeugdwielrennen een geslotener milieu dan pakweg voetbal, waar veld en kantine een sociale hub vormen. “Ik heb zelf mee een club voor m’n zoon gezocht,” aldus Frank Glorieux. “In die zoektocht belandden we eerst in een café, in een achterafzaaltje bij de stoof. Komde gij u inschrijven? was de voornaamste vraag. M’n zoon kon er zonder meer starten. Niks over verwachtingen of visie. Dan had ik een beter gevoel bij de volgende club. Daar ging het ook over alternatieve trainingsvormen tijdens de winter. Dat kunnen stabilisatie-oefeningen zijn in een zaal, maar evengoed gaan schaatsen. Moderne clubwerking, kortom.”

Vooral de instroom van meisjes stokt: geen honderd nieuwe rennertjes per leeftijdscategorie per jaar, in heel Vlaanderen.

De oplossing: verlaag de drempel

Om de clubs aan te sporen ook met meisjes te werken, laat de overheid een deel van de subsidies daarvan afhangen. Dat blijkt niet genoeg. Toen de clubs vorig jaar gevraagd werd of ze een startdag voor meisjes zouden organiseren, bleek meer dan de helft niet geïnteresseerd, weet Lieselot Decroix, zelf coach bij een club mét meisjeswerking. “We hebben er nu 21, drie jaar geleden nog maar drie. Ze komen omdat vriendinnen al bij ons fietsen, omdat we niet enkel voortdoen met de twee beste, en omdat we in de week een vast trainingsmoment hebben. Tot en met de aspiranten (12 tot 14 jaar, nvdr.) rijden jongens en meisjes samen. Daarna apart, dat willen meisjes ook. Het is bewezen dat ze vanaf de puberteit 30 procent minder sterk worden dan jongens. De instroom kan in veel clubs beter, maar ik zie het goedkomen. Er is meer media-aandacht voor het vrouwenwielrennen, en meisjes kiezen nu ook al voor BMX.”

Obstakel 4: Het is te saai

“De weg naar een profcarrière is láng”

Elke profrenner weet het: soms is wielrennen verschrikkelijk saai. Uren rondjes malen voor de tv-verslaggever inpikt en het wat loskomt in het peloton. Voor een jonge renner is het niet anders: er wordt véél gemaald zonder meer. Chapeau voor wie dat van z’n 10de tot z’n 20ste spannend kan houden. “De weg naar een profcarrière is láng”, weet Marc Wauters. Reden temeer om jonge renners niet voor hun 15de aan wegwiel­rennen te laten doen, zeggen sommigen.

De oplossing: BMX, mountainbike en cyclocross

“Kinderen moeten eerst spelen met een fiets, niet te vroeg veel trainen of wedstrijden rijden”, zegt Wauters. “Het moet vooral fun blijven.” Er is cyclocross, er is mountainbike, voor kinderen vanaf 5 jaar zijn er al clubs om te BMX’en. Dé sport waarover elke expert zegt: de beste basis om later de weg op te gaan.

“De instroom van jonge wegrenners kalft wat af ten voordele van de instroom naar BMX”, zegt Frank Glorieux. “Het is hipper, en als ouder toffer om te weten dat je je kind bij een afgesloten parcours afzet. BMX’ers worden de behendigste renners, zien we. Als ze later overstappen naar het veldrijden of wegwielrennen, krijgen we de beste coureurs: zo behendig, nooit een probleem om in peloton te rijden. Nu al zien we er switchen naar de piste. Ze kunnen er doorgroeien en zelfs medailles pakken.”

Voor een brede BMX-werking heb je infrastructuur nodig, terreinen met bochels en bochten. Cycling Vlaanderen brengt die vandaag in kaart. Om er nieuwe aan te leggen, laat de wielerfederatie zich inspireren door het hockey-model: eerst geïnteresseerde ouders verenigen, daarna naar het gemeentebestuur. Met een plan dat iets kost: 250.000 euro voor een BMX-terrein. Of die som de investering waard is? “Waar infrastructuur is, ontstaan clubs,” aldus Glorieux. En waar clubs zijn, komen jongeren proeven van meer dan wegwielrennen alleen. Of zoals Marc Wauters zegt: “Wat Peter Sagan nu qua behendigheid te danken heeft aan BMX en mountainbike, leer je niet meer op je 18de.”

OBSTAKEL 5: Jeugd kan niet meer fietsen

“Sommige jongeren gaan al op stage terwijl ze eigenlijk nog recht moeten leren plassen”

Tijdens events valt het op. Dan staat er bijvoorbeeld een hindernissenparcours op de zeedijk, blijken de kinderen amper nog over een balkje te kunnen fietsen. Van die – geïnteresseerde – jongeren moeten we dan verwachten dat ze later in peloton sjezen zonder ongelukken? “Mijn zoon is aangesloten bij een club en moet eigenlijk eerst nog deftig leren rijden”, zegt Griet Langedock. “Bij andere clubs zie ik soms jongeren meegaan op buitenlandse stage terwijl ze eigenlijk nog recht moeten leren plassen.” (lacht)

Oplossing: Kidz on Wheelz

Het rondreizende promocircus Kidz on Wheelz is een eerste stap. Kinderen van 5 tot 15 worden er verleid om avontuurlijk te fietsen. Op de zeedijk, op autoloze zondagen of in de marge van Gent-Wevelgem. Begeleiders proberen ermee te ontdekken welk type renner je bent. Het project wordt nu uitgebreid met een sprong: vanaf maart krijgen 140 Vlaamse scholen bezoek van de Kidz on Wheelz-parcours en begeleiders. “We gaan van alle verschillende disciplines, van veld tot weg, wat proberen mee te geven”, zegt Frank Glorieux van Cycling Vlaanderen. “Meer dan de kegels en krijtstrepen van vroeger, bijvoorbeeld met een pumptrack (hobbelparcours, nvdr.). En dan hopen dat jongens en meisjes ook eens bij een wielerclub uit de buurt gaan kijken.”

Na de scholenronde van Vlaanderen hoopt Cycling Vlaanderen 3.000 kinderen aangesproken te hebben. Wie zich dan wil aansluiten bij een club, en ook wedstrijden wil rijden, wacht een verplichte proef. Die is er sinds twee jaar, en laat je pakweg een bal van een kegel plukken. De Cycling Vlaanderen-variant van het autorijbewijs, zeg maar.

Obstakel 6: Geen superheld

“Een Tom Boonen-effect konden we zien in de cijfers, een Greg Van Avermaet-effect niet”

De jaarcijfers liegen niet. “In 2005, het jaar dat Tom Boonen wereldkampioen werd, noteerde de federatie een stijging”, aldus Frank Glorieux. “Daarna zakte het weer, een Greg-effect zagen we niet.” Die heeft niet de sexyness van Boonen, is meer sporter dan vedette. Nochtans kan je het belang van een rolmodel moeilijk overschatten. Voor jongens zijn dat vooral topsporters, voor meisjes vaker familieleden, lijkt het. “Nogal wat meisjes gaan zelf fietsen omdat vader, broer of moeder er al mee bezig is”, zegt Lieselot Decroix. “Een Jolien D’Hoore-effect (zij pakte in 2017 olympisch goud op de piste, nvdr.) heb ik voorlopig nog niet gezien. Wat niet wil zeggen dat zo iemand onbelangrijk is voor ouders. Als die dat zien, verlaagt de drempel om hun dochter te laten fietsen. Misschien kan ze er ooit wel iets mee verdienen, kunnen ze dan ook denken.”

Oplossing: duimen voor Remco & Cameron

In wielermiddens spreekt men van een opkomend Remco-effect. Jongens die al op hun 18de denken prof te kunnen worden. Zoals Remco Evenepoel dus, het fenomeen van Deceuninck–Quick-Step. Voor alle duidelijkheid: géén exponent van een succesvolle wielerjeugdwerking, maar een toevalstreffer nadat Remco het voetballen bij Anderlecht voor bekeken hield. ­“Laten we wel wezen”, duidt Griet Langedock. “Wat Remco Evenepoel vooral al bewezen heeft, is dat je succesvol kan overschakelen van een andere sport naar de koers. Als hij zich verder ontwikkelt zoals hij nu doet, kan hij inderdaad voor een nieuw Boonen-effect zorgen. Hij heeft présence, zelfvertrouwen, en spreekt z’n talen. Maar ook bij de meisjes zie ik ­iemand met zo’n mogelijke aanzuigfunctie. Cameron Vandenbroucke, de 19-jarige dochter van wijlen Frank, ruilde de atletiek in voor het opleidingsteam van Lotto Soudal Ladies. Laten we hopen dat zij voor veel meisjes een voorbeeld kan zijn.”
  zaterdag 23 februari 2019 @ 10:05:33 #136
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_185188845
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 09:56 schreef TheArt het volgende:

[..]

[..]

Dank!
  Moderator zaterdag 23 februari 2019 @ 10:37:07 #137
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_185189279
Potverdikkie, Van der Poel moet lossen.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  zaterdag 23 februari 2019 @ 10:57:02 #138
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_185189542
Mathieu is een beetje dikkig.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  zaterdag 23 februari 2019 @ 10:58:17 #139
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_185189557
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 10:57 schreef Mani89 het volgende:
Mathieu is een beetje dikkig.
Hij kan er gewoon niet zoveel van.
Put these foolish ambitions to rest.
  zaterdag 23 februari 2019 @ 10:59:05 #140
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_185189569
Szymon Rekita wint, die kent u niet.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  zaterdag 23 februari 2019 @ 11:10:40 #141
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_185189718
tourofantalya twitterde op zaterdag 23-02-2019 om 11:06:03 #tourofantalya stage 31 Szymon Rekita2 Juan Pedro Lopez3 Rubén PlazaRekita new leader GC reageer retweet
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  Moderator zaterdag 23 februari 2019 @ 11:18:42 #142
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_185189847
Jammer dat er weer zo'n lelijke Pool in de weg moet rijden, anders had degene waar ik mijn geld op had gezet nog gewonnen ook.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  zaterdag 23 februari 2019 @ 11:26:16 #143
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_185189959
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 11:18 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Jammer dat er weer zo'n lelijke Pool in de weg moet rijden, anders had degene waar ik mijn geld op had gezet nog gewonnen ook.
Mijn FPCl-Pool is al een tijdje kwijt. Ik weet dat alleen dat ie ergens in Spanje een kermiskoers heeft gewonnen.
pi_185190948
quote:
Remco Evenepoel voor het eerst tegenover Valverde, Dumoulin en Nibali: “Het is ook voor de toppers spannend om mij te leren kennen”

ij heeft weinig geslapen en het gebrul van de motoren op het Yas Marina Circuit doet pijn aan de oren. Maar Remco Evenepoel (19) heeft een stralende glimlach op het gezicht. De grote wielerhoop staat te popelen om in de Verenigde Arabische Emiraten zijn eerste wedstrijd in de World Tour te betwisten. Tegen toppers als Dumoulin, Nibali en wereldkampioen Valverde. “Ik heb heel veel respect voor hen, maar ik zal in de koers vechten voor mijn plaats.”

De renners die deelnemen aan de UAE Tour zitten de eerste dagen in het Yas Marina Hotel in Abu Dhabi. Zeer luxueus, maar pal in het Formule 1-circuit. En dat heeft Remco Evenepoel geweten. “Wij zijn pas om vijf uur ’s nachts hier beland. Onze vlucht had een paar uur vertraging door de bagage en de fietsen. Ik wou dus wat langer slapen, maar ik werd al om 10 uur gewekt door racende bolides. Het is al heel de dag zo. Maar het is wel indrukwekkend. Tja, dat hoort erbij, hé.”

Na zijn knap debuut in de Tour de San Luis, waar hij als negende beste jongere werd, wacht nu het grotere werk: een zevendaagse rittenkoers in de WorldTour met twee bergetappes. “Ik zal niet zeggen dat ik stress heb, maar er is toch gezonde spanning”, zegt Evenpoel. “Ik wil opnieuw een stap vooruit zetten en grenzen verleggen, maar ik besef dat het niveau een pak hoger zal zijn. Mijn ploegmaats hebben mij al gewaarschuwd dat er bergop veel harder zal worden gereden. Het zal vooral aanklampen zijn om een goed klassement te hebben. Maar als de kans zich voordoet, waarom zou ik niet durven aanvallen? Ze hebben mij altijd geleerd: Iets wat goed is, komt snel. En als ik mij op een bepaald moment goed voel, kan ik het altijd eens proberen. Een aanval bergop zou mooi zijn, maar het moet zeker niet. Laat ik eerst maar proberen om zo lang mogelijk te volgen.”

Want de tegenstand is niet min: Valverde, Dumoulin, Nibali, Roglic…. “Een indrukwekkend deelnemersveld. Ik heb nog nooit tegen hen gesproken, laat staan gereden. Ik kijk er naar uit, maar het zal ook voor hen een spannend moment zijn om mij te leren kennen. Als ik Dumoulin tegenkom ga ik vooral een stap opzijzetten uit respect. Je kijkt op naar zulke mannen, zeker als jonge gast. Het is een droom om nu al tegen hen te koersen. Ik ga niet in hun weg rijden, maar ga ook vechten voor mijn plaats. Ik kijk op naar die mannen en ik zie Roglic een beetje als mijn spiegelbeeld. Niet dat hij ook eerst een andere sport deed voor hij wielrenner werd, ik voetbal en hij schansspringer, dat is bijzaak. Maar als type renner zie ik gelijkenissen. Hij is een goede tijdrijder en niet de meest smalle van de klimmers. Hij heeft zoals ik ook niet die echte klimmersbenen. Maar ik kijk naar iedere prof op. Iedereen heeft zijn eigen verhaal en iedereen heeft zich een weg naar de top gebaand. Elke prof is op zijn manier speciaal.”

Romain Bardet vroeg op de stage van AG2R hoe dat nu eigenlijk zat met die Evenepoel. Iedereen wil alles weten over het fenomenale wielertalent. “Ja, ik weet dat de renners benieuwd zijn, maar ik ben alleen met mijn eigen toekomst bezig. Velen willen ook raad geven, maar ik luister vooral naar de mensen met wie ik werk en die dagelijks met mij bezig zijn.”

Of naar Alberto Contador. De intussen gestopte Spanjaard ontmoette Evenepoel op stage in Calpe. “Contador was en is mijn idool. Ik heb veel video’s van hem bekeken en het is ook een beetje door hem dat ik renner ben geworden. We hebben goed gepraat, maar dat ging niet alleen over de fiets. Wat gezegd is blijft wel tussen ons.”

Met Devenyns op de kamer

In San Juan ontfermde Iljo Keisse zich over de nieuwe poulain van Deceuninck-Quick Step. “Nu is Dries Devenyns mijn kamergenoot. Ik voel echt dat ze mij willen helpen. Ik zit echt in een superteam.”

Het team dat zondag als wereldkampioen start in de ploegentijdrit. “Ik vind het een fantastische opener”, glundert Evenepoel. “En zeker met deze ploeg maakt het zo speciaal. We zijn wel wereldkampioen, hé, dat staat ook op ons truitje. Jammer dat we geen regenboogtrui mogen aantrekken. Of ik de motor van het team zal zijn? We hebben daar onderling al over gesproken, maar we moeten nog een teammeeting houden om de volgorde te bepalen. We gaan zondagvoormiddag misschien ook opwarmen op het F1-circuit hier. Ik kijk er zo naar uit.”

Door te kiezen voor de UAE Tour mist Evenepoel wel het Belgische openingsweekend. Het missen van de eerste grote ontmoeting met de Vlaamse wielerliefhebbers moet toch een beetje pijn doen? “Neen, ik vind het niet jammer dat ik er niet bij ben. Die koersen interesseren mij helemaal niet. Ja, de sfeer is leuk, maar je moet presteren in de koersen die je goed liggen en voor mij is dat meer hier dan in België.”

Toch zijn de twee volgende wedstrijden op het programma Nokere Koerse en Bredene Koksijde Classic. In opdracht van het team, dat wil dat hij ook kennis maakt met het wringen en koersen in Vlaanderen. “Die Belgische wedstrijden zijn voor de meer zwaardere mannen, dat gaat voor mij moeilijker zijn dan strijden op een lange col. Maar ik denk dat ze in het team wel al gezien hebben dat ik in het peloton kan rijden en dat ik durf te wringen voor mijn positie.”

Evenepoel was dit jaar amper thuis. Niet simpel voor een jongen van 19 die smoorverliefd is op zijn Oumaïma, die aan de KU Leuven Handelswetenschappen studeert. “Dat is nu eenmaal het leven als prof”, aldus Remco. “Ja, ik zie mijn vriendin weinig. Maar we zeggen tegen onszelf: Moeilijk gaat ook. Hoe harder we nu werken en hoe meer we ons best doen, hoe mooier ons leven er later zal uitzien. Dat is toch een mooie doelstelling?”
  zaterdag 23 februari 2019 @ 12:53:48 #145
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_185191008
Boeiend.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_185191022
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 12:53 schreef Mani89 het volgende:
Boeiend.
TourDeJose twitterde op zaterdag 23-02-2019 om 12:43:01 I have a Wikipedia-page, not made by me (obviously) but by someone unknown. Now I left the cycling media behind, I feel this page is completely irrelevant yet I can not ask Wikipedia that the page must be deleted. reageer retweet
  zaterdag 23 februari 2019 @ 12:56:39 #147
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_185191052
Ik ben Remco volledig beu
pi_185191297
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 12:54 schreef wimderon het volgende:

[..]

TourDeJose twitterde op zaterdag 23-02-2019 om 12:43:01 I have a Wikipedia-page, not made by me (obviously) but by someone unknown. Now I left the cycling media behind, I feel this page is completely irrelevant yet I can not ask Wikipedia that the page must be deleted. reageer retweet
Left behind? :o Alle alternatieven zijn al afgeketst?
pi_185191474
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 00:03 schreef wimderon het volgende:

[..]

Als er 4 ploeggenoten vallen en je zelf constant uit de bocht vliegt moet je je misschien afvragen of Pineau geen rommel op de kop heeft getikt. Wat sowieso waarschijnlijk wel het geval is als je de resultaten een beetje beschouwt.
En dan vandaag met de beste mannen een hele dag in het offensief. Paniek slaat toe.
pi_185191646
quote:
9s.gif Op zaterdag 23 februari 2019 13:21 schreef showtimer het volgende:

[..]

En dan vandaag met de beste mannen een hele dag in het offensief. Paniek slaat toe.
Tuur was gisteren wel erg teleurgesteld.

Pjer mag zich wel laten inlopen verder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')