Lever?quote:Op donderdag 21 februari 2019 09:15 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Nee. Wel een keer een patient die een nier afgestaan had en daarna een probleem met een ander orgaan kreeg.
Mogelijk kwaadaardige cyste op de alvleesklier/pancreasquote:
Dat hoeft niet zozeer te maken hebben met een transplantatie toch?quote:Op donderdag 21 februari 2019 09:18 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Mogelijk kwaadaardige cyste op de alvleesklier/pancreas
Klopt. ik sta er soms verbaasd bij te kijken wanneer ik voor de ingang van een ziekenhuis figuren zie die zittend op een scootmobiel met zuurstof-tankje vrolijk een sigaret staan op te steken.quote:Op woensdag 20 februari 2019 22:24 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Precies! We hebben als samenleving in Nederland een zorgplicht, maar de individuele Nederlander heeft geen zelfzorgplicht, en soms is dat behoorlijk wrang.
De donor (die een nier afgestaan had) bleek een cyste te hebben, had helemaal niks met de donatie te maken.quote:Op donderdag 21 februari 2019 09:45 schreef klappernootopreis het volgende:
Dat hoeft niet zozeer te maken hebben met een transplantatie toch?
een nier met een extraatje dus..quote:Op donderdag 21 februari 2019 11:21 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
De donor (die een nier afgestaan had) bleek een cyste te hebben, had helemaal niks met de donatie te maken.
dram nog even door johquote:Op donderdag 21 februari 2019 20:02 schreef TLC het volgende:
Mensen die denken van 'die en die verdient dat niet want.... -vul reden in-' zijn niet beter dan de mensen die willen en wetens hun eigen gezondheid verkwanselen.
Overigens heb ik verder alle respect voor de mensen die werken in de gezondheids- en ouderenzorg.
Is er een aanwijsbare reden waarom het aantal nierpatiënten al jaren toeneemt?quote:Op donderdag 21 februari 2019 08:33 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Het aantal nierpatiënten neemt al jaren langzaam aan toe. Maar omdat nierfunctieverlies meestal een langzaam proces is, kan je niet zeggen dat er meer patiënten komen in bepaalde maanden.
In de zomer merken we vaak dat er meer patiënten met nierproblemen opgenomen moeten worden, maar dit zijn meestal geen transplantatie patiënten. Vaak zijn dit mensen met chronisch nierfalen die zich vanwege het warme weer niet aan hun vochtbeperking (soms maar 800 ml/dag) kunnen houden. Want 800 ml drinken op een dag is ontzettend weinig, vooral als je je bedenkt dat fruit ook telt als drinken.
Mensen worden steeds ouder, dat draagt bij. Heel erg veel oudere (70+) mensen hebben een verminderde nierfunctie. Langdurig slecht gereguleerde hoge bloeddruk en hoge bloedsuiker zorgen voor chronische (onomkeerbare) schade aan de nieren. Bepaalde soorten medicijnen zijn bij langdurig gebruik ook erg slecht voor de nieren (zoals diclofenac, ibuprofen). Ook zijn er steeds meer aanwijzingen dat het gebruik van veel zout in je eten een slechte invloed op de nierfunctie heeft.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 06:33 schreef Melting het volgende:
Is er een aanwijsbare reden waarom het aantal nierpatiënten al jaren toeneemt?
Ja, alleen komt er nu steeds meer bewijs dat t echt slecht isquote:Op vrijdag 22 februari 2019 08:55 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Voor zout wordt toch al heel lang gewaarschuwd?
Er loopt een gezamelijk onderzoeksproject over kalium de invloed op de nierfunctie. Hoe relevant dit is bij dialyse patienten, weet ik niet.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 09:21 schreef LPFAN het volgende:
Ik vind voor nierpatienten eigenlijk kalium nog veel gevaarlijker. Ken ook veel patienten die allemaal natriumarme dingen in huis haalden en dachten dat ze goed bezig waren maar niet wisten dat ze daar het natrium in vervangen door kalium.
Hmm apart! Ik mocht absoluut weinig kalium, Ik ben ook met spoed aan de dialyse gekomen omdat mijn kalium veel te hoog was in mijn bloed.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 09:29 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Er loopt een gezamelijk onderzoeksproject over kalium de invloed op de nierfunctie. Hoe relevant dit is bij dialyse patienten, weet ik niet.
Veel te hoog én veel te laag kalium geven allebei hartritmestoornissen.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 16:28 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Veel te hoog kalium is volgens toch vooral gevaarlijk vanwege hartritme stoornissen?
Als je psychisch stabiel bent, niet op een gesloten afdeling behandeld hoeft te worden, in staat bent therapietrouw te zijn, geen overlast veroorzaakt en geen gevaar bent voor andere patiënten én de verpleegkundigen, is er in principe geen reden om iemand niet te behandelen. Echter is zorgmijden een reden om iemand niet te behandelen, omdat je zeer regelmatig op de polikliniek moet komen. Daarnaast zijn de verpleegkundigen op de verpleegafdeling geen psychiatrisch verpleegkundigen, dus is het wel van groot belang dat de patiënt echt stabiel is. Patiënten die verward zijn, komen in mijn ziekenhuis in principe op de Medisch Psychiatrische Unit terecht, een afdeling waar evt. de deuren gesloten kunnen worden en de verpleegkundigen extra opgeleid zijn om ook psychiatrische zorg te verlenen.quote:Op zondag 24 februari 2019 20:44 schreef RobertoCarlos het volgende:
Hoe gaan jullie/men om met mensen met een psychische problemen? Zoals verwardheid, angst, zorgmijding, psychische stoornis? Het lijkt me lastig om dergelijke mensen te behandelen, terwijl ze net zo goed deze zorg nodig kunnen hebben.
Dezelfde vraag geldt ook voor een nierdialyse, maar ik weet niet of je daar wat van af weet.
Goed dat je hier vragen beantwoordt!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |